Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Hei kaikki pitkästä aikaa! Täälläkin on valitettavasti vuotoa ollut, alkuviikosta tuli hetken aikaa ihan kirkasta ja reilummin, ja päivystyksessä todettiin uhkaava keskenmeno. Raskaus vielä kuitenkin kohdussa ja jäätiin odottamaan tyhjenemistä. Sykettä ei näkynyt, viikotkin toki vasta 5+. Vuodot kuitenkin loppui ja varauduin lääkkeelliseen tyhjennykseen. Tänään sitten kontrollissa olikin siellä syke ja saatiin alkiolle mittaa 5+6 viikkoja vastaten (minun laskujen mukaan 6+1-2 olisi nyt eli kai ihan käypä tulos). Olen tosi iloinen, mutta kyllä tässä edelleen saa jännätä, kun se hyytymä oli yhä kohdussa, ei onneksi ollut kasvanut sentään. Mutta keskenmenon riski on suurempi nyt... Tunteet heittelee laidasta laitaan, kun alkuviikon ehdin itkeä menetettyä raskautta ja nyt saankin ehkä pitää tämän. Toivon niin kovasti, että kaikki menee hyvin!

Kapsukalle pahoittelut ja tsempit kaikille muille, joilla on ongelmia tullut vastaan!
 
Täällä vielä yksi uusi pitkään seuraillut ja nyt haluan listalle:

8.9./Maaria1980/36/KOS/1. lapsi

Eka neuvola oli eilen. Tänään on viikkoja tasan 9. Verikokeeseen pitää mennä piakkoin ja sen jälkeen vihdoinkin ultraan.

Vähäoireisuus meinaa täälläkin viedä hermot. Ja vielä kun mullakin tuli hieman vuotoa 5+ viikolla. Silloin mä soitinkin neuvolaan. Kyselivät vuodosta ja olivat aika varman kuuloisia, että raskaana olen edelleen.

Huonoa oloa oli viikoilla 5 ja 6, nyt ihan ok olo, mutta ehkä olen jo oppinut syömään tarpeeksi usein ;)

Editoin: vuotoa 5+ viikolla. Hakusessa vielä nämä viikkomerkinnät. Ja verikoe varattu, sain haluamani ajan :)
 
Viimeksi muokattu:
Kapsukalle voimia! ❤ Täällä alko eilen tiputtaan/pyyhkiessä tulee verta. Oireet on hävinnyt ja alavatsa nippailee, joten todennäköisesti tässä on tulossa toinen keskenmeno putkeen. Mieli harhailee et saadaankohan me koskaan omaa lasta
Pitää varmaan odotella miten tämä tilanne kehittyy ja soitella Jorviin.
 
Voi että, onnea tuplista @vuodenäiti, toivotaan että toinenkin syke ilmaantuu :love:

Pahoittelut keskenmenon kohdanneille, varmasti pääsette kaikki vielä aikanaan loppuun asti.

Mä en ole oikein edes uskaltanut tänne kirjoitellakaan, kun on edelleen niin epäuskoinen fiilis että mun sisällä mitään kasvaisi. Onneksi tässä nyt viikon ajan ollut enemmän ja vähemmän etovaa oloa, kuvailisin oloa krapulaiseksi (n) myös rinnat aristaa, mutta nää oireet kyllä vaihtelee paljon ihan hetkittäinkin. Olen muutamat kriisit jo asiasta vetäissyt kun olo ollut välillä puoli päivää ihan kuin raskaana ei olisikaan. :LOL: Itkuherkkyys ja ärtyneisyys myös lisääntynyt, varsinkin töissä tuntuu välillä että pää räjähtää :ninja: En kyllä yhdestäkään oireesta aio valittaa, ilolla otan kaikki raskaudesta kertovat oireet vastaan!

Raskaudesta tietää sisko ja pari ystävää, kaikki ottaneet tiedon ilolla vastaan :love: Nyt menossa 6+6 ja tosiaan ar-ultraan ei olla menossa, ellei nyt sitten ilmene jotain huolestuttavaa, vuoteluja tms.
 
Mulla oli eilen eka kaynti laakarissa (ilmeisesti Suomen neuvolaa vastaava), tarkasti vain verenpaineen ja painon, kyseli asioista ja antoi mukaan ison kasan ohjelehtisia. Yllatyin, etta testeihin sain ajan vasta kuukauden paahan ja ultraan melkein puolentoista, luulin etta testaisivat heti oonko varmasti raskaana. Oon nyt 6+6 eli ultrassa oon sitte jo 12+1. Onko tuo normaalia, ettei sen aikaisemmin ultrata? Tuntuu niin pitkalta ajalta odottaa, etta nakee onko kaikki alkanu hyvin :(
 
Heippa.. Viime yönä tuli kärsittyä kohdun kasvukivuista ja aamulla kun heräsin/nousin ylös,oli ilmestynyt kunnon kumpu Kyllä hieman pelotti ja mietin mitä tapahtuu. Ekasta raskaudesta ei tämmösiä ollut. Tuntui kuin joku kaivaisi sisuskaluja pois ja menkkamaisis kipuja. Muita jotka "kärsii" kovistakin kohdun kasvukivuista? Ja viikkoja nyt 7+4 :) 14 PV eka nla
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuja kaikille!

Pahoittelut kaikille keskenmenon saaneille <3 toivotaan parempaa onnea tulevaisuuteen <3

Ensimmäisessä neuvolassa tuli käytyä tällä viikolla, ihana sama vanha neukkutäti kuin erikoisesta. Juteltiin ja naurettiin esikoisen raskausaikana lävitse ja toki käytiin tätä uutta raskauttakin. Ultra varattiin maaliskuun alkupuolelle, kauhean pitkä aika odottaa, mutta ei auta. Paljon on muuttunut käytännöt käynneissä ja ruokavaliossa jo viiden vuoden takaa. Kohtu on minullakin kasvanut ja kipuja jonkun verran, turvotusta on jo niin paljon ettei kaikki housut mene kunnolla kiinni ja on epämukava olo. Paikat antaa nopeammin jo periksi kun on toinen raskaus. Syön tasaisin välein ettei huono olo pääse yllättämään. Vettä juon paljon että auttaisi turvotukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: kirsimaria
Pahoittelut keskenmenon kohdanneille ja tsemppiä sen uhan kanssa eläville, toivottavasti kaikki kääntyisi parhainpäin. @vuodenäiti Huisi uutinen tuplista! Toivottavasti toinen syke löytyy ongelmitta seuraavassa kontrollissa. :)

@Daisy85 Ihan sama käytäntö on Suomessa. Np-ultra on 12+0 - 12+6 välillä, verikokeet 9+0 - 10+6, mieluiten tuolla kymppiviikolla niin on luotettavin. Nuo viikkorajat on kait aikojen saatossa vähän eläneet, mutta nuo on tällä hetkellä todettu parhaimmiksi ajankohdiksi, jos luotettavaa seulontaa haetaan.

Mua hirvittää, kun oon pahoinvoinnin kanssa töissä pärjäillyt imeskelemällä päivän mittaan pieniä salmiakkipastilleja. 40g rasia mennyt nyt kahdessa päivässä. Ja kun nykytutkimusten mukaan tuo olisi haitallista. Keskenmenoriski, matalampi äo ja enemmän adhd:ta ja ties mitä. Yritän järkeillä ettei se pienistä määristä vielä tule, mutta 20g päivässä tekee jo 100-120g viikossa työpäivien määrästä riippuen! Toivottavasti on vain hetkellinen apu tai keksin jotain muuta sopivaa ja helppoa taskussa kuljetettavaa ja pientä imeskeltävää.
 
Vernamaria mulla auttaa myös pastillit, nyt olen sysi ja salmiakkisisuja imeskellyt, olen yrittänyt pitää kohtuuden määrässä, yksi rasia riittää useamman pvn. Mahdollisimman pitkään natustelen yhtä, mutta se pitää äklötyksen poissa ja toinen on vissyt, lipsin sitä pienin kulauksin vähän väliä.
 
@VernaMaria Kiitos mukava tietaa, etta tuo on normaali kaytanto. Oon naita palstoja seuraillessa jotenkin saanut kasityksen, etta ultrassa kaydaan jo paljon aikaisemmin! Mutta ilmeisesti moni kay myos yksityisella julkisen puolen lisaksi. Tassa pitaa sitten opetella karsivallisyytta.. oireita ja ultraa odotellessa :D
 
Daisy85 jotkut saattaa käydä alkuraskauden ultrassa eli jotain viikoilla 5-8 vapaaehtoisesti yksityisellä.

Tai sitten on kunnalliset jonkun perustellun syyn takia esim. aiemmat toistuvat keskenmenot, lapsettomuushoidot, tuulimunat, kohdunulkoiset ja kystat. Mulla itsellä tuo kystahomma, jonka takia määräsivät ar-ultraan, se on mulla just n. rv 7+3 (omien laskujen mukaan)
 
Onpas täällä nyt paljon huonoja uutisia, toivottavasti @Idina ja @Leikkuri selviätte säikähdyksellä! :(

Sain tänään ensimmäistä kertaa kuulumaan sykkeen pieneksi hetkeksi dopplerilla ♡ Huolestutti jo vähän kun kahdesta aiemmasta olen sykkeen löytänyt joitakin päiviä aiemmin - vaikka turhaahan tuollaisesta on näillä viikoilla stressata. Helpotti silti kuulla pieni jumputus :love:
Mulla iltapäivät on selkeästi pahimpia pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa, aamuisin ei oikeastaan ole edes "raskas" olo :giggle:

@kirsimaria sulla onkin sitten yhdessä yössä pamahtanut masu näkyviin :LOL: Mulla myös on tuntunut kipuja vatsalla ja hassua kyllä eritavalla vasemmalla puolella mistä sitten tänään sykkeenkin löysin. Sillä puolella on tuntunut tavallaan siltä kuin vatsanpeitteisiin sattuisi, ihankuin vatsa venyisi. Vaikea selittää!

Mijau 9+0
 
Mitä oloja? Täällä ollaan vkolla 9 ja vähenemään päin pahoinvoinnit, mut uutena ja pahimpana ihan hirvee kiukku koko ajan. Purkautuu tietysti mieheen, mikä on tosi epäreilua. Ihan sama mitä sanoo tai tekee ni täältä pesee. Huhhuh. Sen lisäksi edelleen kylmä ja väsy, sekä kipeät rinnat.
 
M89
Tänää ensimmäinen hyvä pv viikkoon pahoinvoinnin osalta, ollaan toki vielä aamussa vasta. Toivon, että tää olis nyt tässä! Mulla mieliala parani kun lisäsin d-vitamiinia reippaasti (syön 75µg/päivä) tällä hetkellä, kannattaa kokeilla ainakin kun siitä ei mitään vaaraa oo. Suomessa aivan liian alhaset suositukset!
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut keskenmenon kokeneille! Kovasti voimia!

Oon lueskellut jonkin verran lapsettomuuskirjallisuutta, ja outoa kyllä, ollut vähän alakuloinen nyt vaikka raskaus on ainakin nyt todistettavasti alkanut. Oon kelaillut ajatuksia ja niitä keskusteluja mitä on miehen kanssa käyty. On puhuttu, miten selvitään, jos lasta eu tulekaan jne. Jännittää tosi paljon, että oonko enää edes raskaana. Pahoinvointia ei oo ollenkaan, oon väsynyt ja päätä on särkenyt. Eilen sain ihmeellisiä näköoireita. Yhtäkkiä en nähnyt kaikkia kirjaimia ja miehen kasvoista katosi osa. Käytiin päivystyksessä ja hoitaja epäili migreeniä. Tänään onkin pää ollut taas vähän kipeä. Kuulemma hormoninousut voivat aiheuttaa. Mutta siis, jotenkin on iskenyt ajoittainen puristava ahdistus, että jos tää meneekin kesken, että en kestä alkaa hoitoja taas. Tai kestän varmaan, mutta se olis aivan kamalaa. Enkä oikein millään luota, että kaikki on hyvin. Ultra-aika ei oo vielä edes selvillä, ja päivät matelee. Olispa pahoinvointia tai rintojen arkuutta. Vähäiset oireet ei ainakaan lisää luottamusta! Pientä tuikkimista ja välillä mahaan koskee. Äh, kauheeta tällainen epävarmuus.

Ollaan lähdössä parin viikon päästä reissuun Eurooppaan. Jännittää sekin! Mitähän sitä uskaltaisi syödä :)

Onks muilla kans tällaista hermoilua vai uskallatteko jo nauttia raskaudesta?
 
@millimolli85 kyllä täälläkin on hermoille raskauden jatkumisen kanssa. Itsellä on kyllä rinnat tosi kipeät, kova väsymys. Huonoa oloa ei ole tipan tippaa..Töissä mietin kun asukkaan ulostetta lattialta siivosin, et on se kumma ettei edes siinä tullu huonoa oloa. Tuntuu et kaikilla muilla on enemmän tai vähemmän pahoinvointia. Tiistaina ultra ja pelottaa tosi paljon miten siellä käy. Eilen oli ihan valtava ahdistus päällä. Toki elokuinen tuulimunaraskaus varmaankin pelon aiheuttaa. Rv 7+3 menossa.
 
@millimolli85 Ajoittain pystyn nauttimaan ja on uskoa että kaikki menee hyvin. Toisina hetkinä taas on vaikka mitkä uhat ja riskit mielessä.

Nyt on neljä viimeistä päivää taas ollut alavatsalla paineentunnetta/pientä jomottelua niin kuin ihan menkkojen alkuun. Yritän ajatella järjellä että kohdun kasvu nämä tunteet tekee, mutta tietty alitajunnassa on huoli että voisiko olla merkki jostain huonosta ja vessassa käydessä pelkään et oliskin tullut jotain veristä vuotoa. Sitten taas yritän miettiä, että ei tämä tilanne murehtimalla muuksi muutu, joten pitäisi vaan koittaa olla rauhassa. Mielenkiintoista toki että jomottelujen ajankohta on about sama kuin missä tulisi menkat ei-raskaana. :alien:

Mulle alkais tää pahoinvointi ja etova olo riittää, mut pahempaan vaan tuntuu menevän. Elättelen toiveita et 3vkon päästä helpottaa, vaikka sinne onkin piiitkä matka. Tänään 9+0.
 
Täällä on taas tuttu koko pvn kestävä oksetus, eilen tuli sit eka laatta. Harmittaa, kun ei oikein pysty kylättelemään, samoin en kykene pojan kans leikkimään ku koko ajan yökätyttää ja levolla se pysyy kurissa. Ootan että kaikki ois 12 viikon ultrassa hyvin ja voitas kertoo esikoispojalle että hänestä tulis isoveli ja sen takia äiti on joka päivä niin pipin oloinen. Vollotan siinä vaiheessa ja poika varmaan sylissä halittavana. Mutta. Siihen on vielä aikaa viidettä viikkoa ja en tosiaan uskalla ajatella sinne asti, vaikka positiivinen mieli haluaisi. Huomenna selviää ar ultrassa tämän hetkinen tilanne ja se kystan kehitys myös, voi kun se olis jo vaikka pienentyny ees vähän .
Mutta hermoilu, pelko ja epävarmuus on varmasti sinne 12 viikolle, esikoisestakin se silloin helpotti ja pysty pikkuhiljaa alkaanauttimaan raskaudesta.
Itse olen vain yhdelle ystävälle kertonut ja en ikipäivänä uskaltaisi esim pitää blogia tai kertoilla kaikille. Ihailen heitä jotka uskaltaa alusta asti olla rennosti kun itse en siihen todella pysty.
 
@Kapsukka voimia todella paljon <3 :cry:
@vuodenäiti onnea tuplauutisista, ihanaa :love::love:
@kirsimaria mulla myös välillä kovia alavatsakipuja, välillä pelästyy mutta yritän ajatella että pieni vaan tuunaa yksiötään kovasti oikein kokoiseksi :love:

onnea uusille ja hyvistä ultrakuulumisista :love::love:

Tänään aion taas etsiä sydänääniä, sain torstaina ne kuuluvin ehkä 3sekunniksi. Meni niin nopeesti ohi, ettei voinu olla ihan varma oliko ne just ne äänet. Vaikka ei se nopea nakutus oikein muutakaan voi olla :love: haluan kuulla niitä hetken pidempään, että varmistun asiasta :p

Oireita ei kamalasti ole, rinnoissa ja alavatsassa kipuja. Turvotusta ja turhaa kiukuttelua :D
 
Minä kun ehdin hätäisen luonteeni takia iloita jo oireettomasta alkuraskaudesta... Tänä aamuna iski sitten kaikki mahdollinen :rolleyes: Rinnat on niin arat, että mahallaan nukkuminen ei ole edes vaihtoehto, olen aamun itkenyt pelkoa, onnea, huolta, iloa ja vaikka mitä. Ja tähän mainittakoon se että itken hyvin harvoin ja näin pienistä. Eilen kiukkusin miehelle niin typeristä asioista, etten voi tässä edes sanoa. Ai kamala kun hävettää vieläkin vaikka huumorilla mies onneksi ottikin. :D

Kymmenen minuutin välein tunteen vaihtelevat varmuudesta molempien vauvojen keskenmenosta siihen että toisenkin pienen syke löytyy...

Ja se kaikkein "kaivatuin" oirekin on tullut, olen oksentanut tänä aamuna siitä huolimatta että söin heti kun nousin. Tähän asti se pieni etominen on mennyt kyllä sillä ohi, että on äkkiä heittänyt jotain suuhun että verensokeri nousahtaa nopsaan... No, ei auttanut, kävin halailemassa pönttöä pariinkin otteeseen ja olo on vieläkin sellainen että varmaankin tulee kohta taas lähtö.

Minulla oli kovia kipuja rv 4+0-4+6. Nyt olen ollut kivuton, mutta eilen illalla nippaili vähän ja tänä aamunakin oli pientä menkkamaista jomotusta. Ei kuitenkaan sellaista, josta huolestuisin. Ne rv 4 olleet kivut olivat nimittäin sitä luokkaa, että ulisin kaksinkerroin ja hengittäminenkin unohtui välillä siinä tuskassa. Kuulemma normaalia sekin? o_O @kirsimaria minullakin ne kivut sijoittuivat juuri iltaan/yöhön.. (n)
 
Heippa kaikille! Täällä vielä yksi taustalla seuraillut, joka halajaisi joukon jatkoksi:

21.9./freija83/33/Helsinki/1.lapsi

Nyt siis menossa viikot 7+4, viime viikolla käytiin varhaisultrassa, jossa löytyi syke ja muutenkin kaikki vaikutti kuulemma hyvälle. Tämä on ihka ensimmäinen raskaus vuoden kestäneiden lapsettomuushoitojen jälkeen, joten kovasti tietysti huolestuttaa, että jos jotain tapahtuu... Lähimmille perheenjäsenille on jo asiasta kerrottu, mutta jotenkin sitä ei uskalla vielä lähteä heidän riemuunsa mukaan.

Täälläkin ollut vähän heikonlaisesti oireita, mutta nyt viikon sisällä on ilmennyt epämääräisiä vatsavaivoja; jos esim. vetäisee hirmuiseen nälkään yhden voileivän, iskee samantien karmiva ähky ja turvotus – ihan normi-työpaikkalounaan aiheuttamasta ahdistuksesta puhumattakaan :LOL: Viikonloppuna saapui myös jäätävä väsymys ja vietinkin lauantain ja sunnuntain sohvalla enemmän tai vähemmän torkkuen. Arkipäivien viettäminen tylsässä toimistotyössä ei ainakaan auta tähän nuutuneeseen oloon, puuh (onneksi voi sivusilmällä selailla keskustelupalstoja ;)).
 
  • Tykkää
Reactions: Mijau

Yhteistyössä