Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Täällä kotiuduttu ja lapsetkin saatu takaisin :D

Kurpitsainen Mä oon nyt täsäs viikon sisään istunut aika paljon autossa. PE 1.7. suunnattiin turkuun jonne matkaa se pari tuntia kyllä vaan. Sieltä su takaisin. Ma sitten lähdettiin Tampereelle jonne jälleen se pari tuntia, ja Ti tehtiin pikareissu Kankaanpäähän, reilu tunti suuntaansa. Ke palattiin Tampereelta ja Pe lähdettiin Kuopioon, jonne pysähdyksineen meni n. 6 tuntia ja palattiin siis tänään.
Pysähdeltiin aina kun siltä tuntu, pahimmillaan piti päästä pissalle puolen tunnin välein kun vauva oikene innostu meuhkaamaan :D parhaimmillaan istuin sen reilu pari tuntia. Sovittiin että n. 2-2,5h välein on tauot, jotta saa veren kiertämään jaloissa kunnolla. Jostain meinana muistan lukeneeni että toi olis se suositus jalotteluväli jottei tule tulppaa kun vauva kuitenkin painaa niitä jalkojen suuria suonia...
Hyvin oon jaksanut istua. Vielä olisi tarkoitus torstaina lähteä mökille, jonne 2 tunnin ajomatka ilman taukoja.

Meillä täällä sisällä on kuuma ja heti kotuduttua avattiin jokainen aukeava ikkuna ja ovi sekä laitettiin tuuletin päälle. On täällä sisällä enää 27 lämmintä :D Onneksi makkariin saa läpivedon ja se viilene enopeammin. Meillä kun on makkarissa ikkuna ja ranskalainen parveke.

Ai niin, Casannalle piti myös tsempit laittaa!! Meinasi unohtua :ashamed:

-Santtu ja Möyry-Muksu 28+3, 80 päivää eräpäivään :D

Jemmiksille tsemppiä suppailuihin!! Tollanen ei kyllä oo kivaa!
 
Automatkailusta pakko tulla kommentoimaan Kurpitsaiselle: itse siis reissaan edelleen työn vuoksi vähintään sen kerran viikkoon. Tällöin aina yhtenä päivänä tulee ajoa n. 7 tuntia + tietysti työpäivä siihen päälle paikan päällä eli tosiasiassa ajan sen n. 3,5 tuntia putkeen, sitten paikan päällä 6-7 tuntia ja takaisin 3,5 tuntia. Itse en juurikaan koskaan pidä taukoja tuon meno-/paluumatkan aikana eli ajelen yleensä aina sen 3,5 tuntia putkeen. Enkä ole huomannut mitään muutosta aiempaan verrattuna eli ihan yhtä hyvin jaksaa istua ja ajella kuin ennen raskautta. Toki teillä pidempi matka, mutta eiköhän sen jaksa ihan hyvin taukojen avulla.

Päänsärky
taas palannut kuvioihin, nyt 2,5 viikon aikana joka päivä särkenyt päätä. Lisäksi huimausta on alkanut esiintyä vähän liian usein.. Inhottavaa. Muita vaivoja ei onneksi ole. :) Ja eiköhän nuo päänsärytkin lopu, kun työt loppuu ja jään äitiyslomalle. Enää alle kolme viikkoa, jee. :D

Casannalle
oikein paljon jaksamisia!

Raisu 32+2
 
Tsempit kaikille, joilla supistuksia ja voimia vuodelepoon!:hug:

Täällä välillä pinna myös tosi kireällä, en tykkää yhtään näin helteestä! La oli niin heikko olo että huimas ja tykytteli, noh verenpaine olikin tosi matalalla ja syke sit korkeammalla kun yleensä!
Tänään soittivat neuvolasta mun antibiooti-kuurista että jos edelleen kurkku kipeänä, ni lääkäri kirjottanu reseptin,...Kysyin tuosta verenpaineesta ja sykkeestä samalla, niin herkästi kuulemma raskaus aikana helteellä verenpaine laskee, jos on taipumusta matalaan verenpaineeseen!
Joo ja eilen oli aivan kauhea alamahakipu/kramppi, ni jos viel tulee niin pitää käydä sit näytillä ja jos vauva liikkuu vähemmän ni heti ottaa yhteyttä! Mutta onneksi liikkunu ihan normaalisti! Pitäs ottaa nyt iisisti noiden kipujen takia!

ansuliinu huomenna tulee rv 33
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
Jemmiksi Kuinka paljon muuttivat laskettua aikaa ja ihan vaan suppareiden perusteellako muuttivat? mulla laskettu 6.9 ja juuri tuli 32 täyteen eli sulla 31+5, jos laskettu 8.9 :)

jeeni 32+0
 
Huomenta, ja kiitos mahakommenteista :) Omasta mielestä kuvassa näyttää oikeasti todellista isommalta :D

Pahoinvointia esiintyi täälläkin jnkv, ja tuntuu että närästää entistä enemmän. Ruoka jaa jotenkin ylemmäs ja helposti tulee oksennuksen maku suuhun jos sattuu röyhtäisemään. Hyi olkoon :x

Onneksi helteet tuntui nyt väistyneen, mä olen kärsinyt niistä kyllä ja kun en osaa vaan olla ja levätä, niin pari viime päivää oli tosi raskaita ja eilen sitten oli koko päivän alavatsassa ja erityisesti oikealla puolella nivusen yläpuolella ikäviä nipistelyjä ja kipuja, jotka sitten levolla helpottivat kyllä melkein kokonaan. Huomasin illalla myös juoneeni tosi vähän koko päivänä, liekö sekin syynä, supisteluja nuo kai oli...
Ensi viikolla taas äitiyspolin kontrolli, joten toivotaan että kohdunkaulan ja -suun tilanne on hyvä edelleen.

Pinna oli kyllä helteiden aikana ajoittain tiukalla, ja tuntui, ettei oikein ihmiset tajunneet sitä, että ihan oikeasti ei pysty samaan kuin ennen! No, josko se hetkeksi helpottaisi sekin. Itkuherkkyyttäkin on kasvavissa määrin ja se ottaa mua itseäni päähän....

Vireystaso on kyllä ennallaan, touhuan olosuhteisiin nähden varmaan liikaakin, kotona tulee touhuttua ja sitten tallilla jnkv edelleen. Ja kun ei ole töissä, saa tehdä omaan tahtiin asiat, niin on helpompaa. Ja kun ei ole siellä töissä, tuntuu, että tarvii tehdä sitten kaikkea muuta kovasti :D

Turvotukselta olen onneksi välttynyt.

Automatkailusta, me lähdetään elokuun ekaksi viikoksi reissuun, matkaa suuntaansa autolla n.6h, tosin molemmilla reissuilla tulee tauko kun käydään "asioilla" siinä välissä, eli kauppakeskuskäyntiä ja huvipuistoa. En oo edes ajatellut, etten jaksais istua sitä matkaa, saahan sitä pidettyä taukoa kun tykkää :) Ja jos ei ole kovin kuuma, heitän tukisukat jalkaan vielä.

Mä en millään muista, mitä ootte kirjoitelleet tänne kaikki ja pikapikaa koetin vaan selailla että johonkin osaan kommentoida :D

Tsemppiä lepäilijöille, Casannakin koeta kestää hermoilevien lääkäreiden kanssa :)

Ja tänään muuten poksuikin, rv 31 alkoi ja 30+0, jee, vihdoin :)
 
Ihanaa, sataa! Alkoikin helteet riittämään jo. Turvotusta ei ole ihmeemmin, mutta vireys ja mieliala on kärsineet kyllä :( Ihan hiton pahalla päällä olen ollut monta päivää. Ensi viikolla seuraava neuvola ja siitä eteenpäin käynnit ovatkin 2 viikon välein.
Pitäisi kai hiljakseen aloitella vauvanvaatteiden pesua, petivaatteetkin tarvitsee pestä. Kuukauden päästä alkaa äitiysloma :) Vaikka eipä se kummemmin meidän eloa muuta, kotona kun olen muutenkin.

Lepoon määrätyille pitkää pinnaa ja reipasta mieltä! :flower: :hug:

Mädchen :heart: 30+4
 
Terveisiä naikkarilta! Viides viikko vuodelepoa lähti juuri käyntiin..
En ole saanut aikaiseksi kirjoitella enkä oikein lukeakkaan muiden juttuja, joten anteeksi taas omanapaisuus :ashamed: ... ajattelin vaan tulla pikaisesti kertomaan että yhtenä kappaleena ollaan vielä, lepo ja lääkitys auttaa :)
On vaan ollut tosi rankkaa kun muu perhe on kaukana, mut nyt on enää maksimissaan viikko niin pääsee kotikaupunkiin takas, joko sairaalaan tai ehkä jopa kotiin! :heart:
Ja n. 3 viikkoa lepohoitoa niin sit on 34 viikkoa täynnä eikä sen jälkeen enää estellä jos vauva meinaa syntyä, eli voisko sanoo et voiton puolella ollaan jo!

Jos nuo ilmat nyt vaikka viilenis ja tästä reipastuis vähän niin sais teidän muiden jutut lueskeltua läpi.

Miau 31+3
 
Onpas täällä tekstiä... Ja lisää vuodelepoon joutuneita....:| Pitkää pinnaa teille ihan kaikille, toivotaan että masukit malttavat kasvaa vielä tovin ennen maailmaan pyrkimistään!

Automatkailu: Ollaan juuri lähdössä autoilemaan toiselle puolen Suomea, ajomatkaa ainakin 4h... Valmiiksi jo hirvittää vaikken itse ainakaan koko matkaa joudu ajamaankaan, mutta lyhyemmätkin autossa istumiset saavat välillä todella tukalan olon aikaiseksi. No, ei auta valittaa, perillä odottaa useamman päivän rauhaisa oleilu meren äärellä sekä lauantaina rakkaan ystävän häät. Joten kestän valittamatta...:D

Valkkari
on täällä myös ongelmana, alkkareita saa vaihdella tiuhaan tahtiin.... Ällöä, mutta kuuluu asiaan...

Turvotusta esiintyy aikalailla, viime viikolla tuli 2pvässä 2kg painoa lisää, ihan silkkaa nestettä. Sen lisäksi vereenpaineet nousivat hetkellisesti, oli armottomia päänsärkyjä ja pissassa oli proteiinia plussalla... No, siitä sitten poiki raskausmyrkytysepäily ja käskytys ottaa todella rauhallisesti. Siihen kun ei auta mikään muu kuin lepo. Tänään oli kontrollissa jo arvot asettuneet, pissa puhdistunut eikä painoa ollut tullut grammaakaan lisää, eli lepo on todella auttanut. Saikulla olen ollut viime viikon lopulta saakka uniongelmien takia, enkä luultavasti ole menossa takaisin töihin ennen mammaloman alkua. Nyt vaan sit lepäillään ja päikkärit ovatkin tulleet tosi tutuiksi, kun isommat lapset ovat vielä ensi viikon hoidossa....|O

Mä en ole edelleenkään tehnyt mitään sen eteen, että vauva pääsisi asettumaan omaan kotiin.... Äitiyspakkauksen sain viime viikon lopulla, sen olen hypistellyt läpi. Muuten on kaikki vaatteet vielä varastossa, vaunut ja istuimet ostamatta ja kaikin puolin kaikki järjestelyt ihan levällään. Vaan ehtiihän sitä tässä vielä tehdä vaikka mitä. Ja jos ei ehdi, niin sitten mies hoitaa kun mä olen synnärillä...

Tänään tosiaan oli neuvola; paineet edelleen tosi matalat (108/72), hemppaa ei edes mitattu, mutta viime vkon kontrollissa se oli 122 (edellisellä vkolla 106), painoa nyt +4,5kg ekasta neuvolasta (plussauksesta +2,5kg) ei paha kun ottaa huomioon et kahdessa edellisessä tässä vaiheessa oltiin plussalla yli 10kg, sf-mitta 32 eli kauniisti piirtää ihan omaa käyräänsä yläviivan yläpuolella ja ympärysmitta oli viikko sitten 111cm, nyt ei mitattu. Olen myös vähän väliä pinna tosi tiukalla, mut tuntuu että se lähinnä johtuu noista kostean kuumista ilmoista, nyt on heti jo parempi kun on aamusta saakka satanut vettä kaatamalla ja lämpötila vaan +15....

Närästys on myös nostanut rumaa päätänsä ja Rennie kuuluu päivittäiseen ruokavalioon hyvinkin olennaisena osana. En tykkää, mutta minkäs teet. Olen yrittänyt seurata että mikä ruoka sen närästyksen varsinaisesti tekee, mutta tuntuu vaihtelevan päivittäin.

Potkut tuntuu tosiaankin välillä hirmu kipeiltä, enemmänkin tämä meidän vauva työntää itseänsä joko mahanahan "läpi" tai sitten kylkiluita vasten. On siis ihan oikeassa asennossa jo, eikä kääntyile kokonaan vaan siirtää jalkojansa voimallisesti puolelta toiselle, samalla poraten päätään alaspäin. Ainakin pissillä saa rampata ihan alvariinsa...

Että semmosta.... Leppoisaa viikon jatkoa mammoille ja masuille, mä lähden nyt pakkailemaan reissua varten.

Niksu ja pikku-ukko 32+5
 
R-M
Neuvolakuulumiset:

Pissa proteiinit hieman +
Painonmuutos/viikko 280g (viimeks 600g)
Paineet 118/77
Hemoglobiini 120 (viimeks mitattu 26+0, oli silloinkin sama)
Sf-mitta 32 (yläkäyrän tuntumassa mennään edelleen)
Syke +130
RT-tarjonnassa edelleen

Paino noussu semmoset vajaa 10kg nyt.

Neuvolatäti kehu masuani kauniiksi, kun ei oo arvista tietoakaan ja muutenkin on kuulemma niin nätti. :)

Seuraavalla kerralla (kahen viikon päästä) onkin tuuraaja paikalla kun tää vakkari on lomalla, onneks on sit seuraavalla kerralla taas ite paikalla, tykkään siitä niin kovasti! Aivan huippu tapaus. :)

Täällä nuo muksun vaatehankinnat on jo melkeinpä lapasesta lähteny! :D Hamstraan ihan hulluna sille vaatteita, lähinnä nettikirppareilta ja vastaavilta, eli käytettyinä. Aina kun päätän et nyt en enää osta/tilaa mitään niin löytyy jotain aivan ihanaa mikä on pakko saaha! Postimies tuo harvase päivä pehmeitä paketteja... ;) Viikonloppuna saatiin pinnasänky pojan huoneeseen ja eilen käytiin ostaa patja ja petari siihen, siellä se nyt pedattuna oottelee nukkujaansa. :heart:

Nyt mentävä vähän köllöttelemään ennen vieraiden tuloa, siivous ja ruuanlaitto vie ihan erilailla voimat ku ennen...

R-M & Eemeli 32+1 :heart:
 
Niin taitaa taas hepatogestoosi kolkutella nurkilla. Koko ajan hitaasti noussu ja tänään yksi arvo jo ihan rajalla. Kutinat lisääntynet selvästi. sappihappo vastausta odotellessa. Alle 6 pitäis olla viimeks oli sen 4. edelliset arvot viikko sitten oli asat/alat 30/13 sappihappo 4 ja nyt asat ja alat oli 34/15. Sappihappo vastaus pitäisi tulla parissa päivässä. Tuon asat raja on sen 35. Oli vielä hieman extra pitkä paasto kun 12 h pitäis paastota niin sitä tuli sellainen 14 tuntia kun isäntä antoi mun nukkua aamusta. Mielenkiinnolla odottelen mitä se sappihappo näyttää. Kutina alkaa olla iltaisin jo melko rasittavaa, sellaista kuumottavaa, kulmakarvoja myöten kutisee. Pääasiassa kutina on käsissä, käsivarissa, masulla ja jalkapohjissa. Onneksi yöllä ei vielä tarvi herätä kutinaan niin kuin edellisten odotusten pahimmissa vaiheissa, mutta jos herään yöllä niin kylmä lattia ja maton reuna johon voi raapia jalkapohjaa helpottaa oloa. Esikoisesta kutinan vuoksi ei päässyt edes kunnolla uneen. Toivotaan, nyt että lähtis vielä arvot laskuun.

Niksu: täällä alkanut myös nuo närästykset. Mä olen menny vielä vichyn avulla. Ei se juurikaan ole helpottanut, mutta vähän edes.

Miau: Mukava kuulla kuulumisia! voimia sairaala lepoon!!!

Leo rv 33+0... POKS :heart:
 
Hyvää tiistai-päivää arvon neitokaiset :wave:

Täälläkin oli tänään neuvola, joten laitetaanpas tähän alkuun sieltä kuulumisia:

Vyötärönympärys mitattiin ekaa kertaa ja se oli 85cm :)
Sf- mitta oli 24 cm.
Painoa on tullut lähtöpainosta lisää noin 7kg.
Pissan proteiini oli täälläkin hieman plussan puolella, kuten ollut jo pitkän aikaa..
Verenpaine 111/66 eli se on onneksi taas mulle normaalin matala!
Mun pulssi sen sijaan oli jälleen kerran korkea, eli 96!
Hemoglobiini raudasta huolimatta vain 113..:|
Vauvan syke 140 :heart:
Vauva oli myös kääntynyt pois perätilasta, hyvä niin! Eli raivotarjonnassa oltiin nyt ja toivottavasti pysytään! :)

Kaikki hyvin siis ja seuraava neuvola 27.7!

Onneksi täällä on muitakin, kenellä meinaa lähteä lapasesta tuo vauvan vaatteiden hamstraus! :D Mulla myös on todellisia vaikeuksia pitää näppini kurissa kun näen jotain ihanaa! Laatikot ovat jo pullollaan kaikkea ihanaa, mutta silti ajattelin vielä perjantaina käydä alennusmyynneissä...:whistle: Tähän asti olen hankkinut suurimman osan kirppareilta, mutta haluan sairaalaan mukaan ihan uudet vaatteet :heart:

Mulla on itseasiassa hyvä vireystaso! Energiaa on vaikka kuinka paljon ja hyvä niin, koska tässä on kaikenlaista häähässäkkää ja tehtävää!
Lisäksi on selvä pesänrakennusvietti, sillä uusin meidän olohuoneen sisustuksen melkein kokonaan, siis vaihdoin maton, koristetyynyt ja kukkapurkit uudenlaisiin ja keittiöön ostin uuden maton ja tabletit pöydälle..:rolleyes:
Täytyy ottaa nyt ilo irti tästä kun toistaiseksi jaksaa touhuta, siihen varmaan on stoppi tulossa :D

Miau Hyvä, että olet pysynyt vielä yhtenä kappaleena! :heart: Ajattele, enää kolme viikkoa ja saat kahdentua jos niin on käydäkseen!! :) Tsemppiä!!

ansuliini Nyt rauhallisesti siellä! :) Mulla myös oli noita vihlontoja ja jomotuksia masussa muutama viikko sitten, mutta nyt ovat kyllä poistuneet ainakin hetkeksi! Lepoa tyttönen!

Vaniljainen ja Prinsessa 29+2 :heart: (Apuuuuvaaa, enää reilu kymmenen viikkoa!!)
 
Viimeksi muokattu:
Automatkailusta riippuu varmaan paljon ihmisestä ja siitä kuinka paljon on tottunut reissaamaan,esim Raisu joka on tottunu ajeleen pitkiä matkoja autolla on eri asia ku sit esim minä joka harvemmin noita pitkiä matkoja tekee..vänkärin puolella istuttaessa voi olla helpompaa ku asentoa voi hieman vaihdella jos siltä tuntuu ja varmaan onnistuu tollanen pidempikin matka kun piettää jaloittelutauon ku siltä tuntuu...istuuhan sitä tässä tietokoneellaki monesti pidemmän aikaa ;)

Pinna on kireellä täälläkin,ressiä tässä muutenki vaik kaikki näyttäs ihan aikataulussa sujuvankin mut mitää en ole pakannu viel ja ens vklla pitäis alkaa pikkuhiljaa muuttamaan!!

Miau! jakselemisia sinne vuodelepoon,toivotaan että vkn päästä pääset kotiin välillä!on varmasti raskasta olla siellä!

Tuli mieleen tuossa ku monella on ollu tuo RT neuvolassa niin tää täti joka mulla oli ei ollu varma koska vauva on vielä niin pieni...oli siis sijainen...kyllä enenn on nillä vklla tunteneet miten päin se siellä on ja tuonkin RT? laitto sillä ku mie ite meinasin et tuntus olevan niin...ei sillä niin merkitystä mut olis ollu ihan kiva saada varmuus..ens kerralla ehkä sitten =)

( . ) Tää heräs 4jälkeen,maha ollu eilisestä asti hieman sekaisin ja kipeä välillä,en nyt tiedä kumman piikkiin laittaisin obsidanin vaiko sitten toissapvnä ostetun rullakebabin...luultavasti jälkimmäinen!
On kumma jos paino ei ole vähintään pysyny samassa ens neuvolassa,tulee ainaki liikuttua ja touhuttua tän rempan parissa..Yläkerran ikkunapuitteet sain maalattua oikeestaan jo viime vklla ja eilen pistin pohjamaalit alakertaan joten nyt pitäis niitä lähtee maalaan uusiks,kyllä tulee hienon näköset ku ennen oli sellaset ällöpuun väriset ja nyt tulee valkeat,tekee niin paljon valoisammaksi että!Pojan huonen on valmis nyt ja meidän makari lattialistoja vaille valmis,niihin pitääki ostaa kattolistat sellaset leveämmät,oli puolipaneelit seinissä joten parketin ja seinän välinen rako on joissaki kohti 4cm(eteisessä 5cm..).
Käsien ihottuma on menny pahaksi,paikoin auki taas,kunhan ei tulehtus..mut ei voi mitää!!Onneksi selkä on vielä ok!!!
Sateista keskiviikkoa mammat!tänään saa hyvillä mielin touhuilla sisätiloissa!
Jiimii&poju 32+3
 
Eilen käyty sairaalassa äitiyspolilla. Ihan siis kontrollikäynti.

Kohdunkaulaa täydet jäljellä.
Istukka edelleen tukevasti ja täydellisesti kohdunsuun päällä.
Vauva poikkitilassa... TAAS :D (On kuulemma normaalia, kun istukka on alhaalla, niin vauva ei mahdu sinne).
Vauvan painoarvio eilen rv 32+2 oli n. 2100g.

Ihanne olisi päästä rv 36+, sitten aletaan suunnittelemaan syntymäpäivää, jos sinne saakka päästään ja istukka edelleen kohdunsuun päällä (hyvin minimaalinen mahdollisuus enää sen siirtymiseen, ei siihen tosissaan taida kukaan uskoa).
Jos kaikki menee hyvin ja rauhallisesti, niin yritetään jopa sinne rv 38 päästä. Vauvalle olisi paras tietty olla pitkään mahassa.

Huldis ja pikkusisko 32+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marja76
Automatkaamisesta piti minunkin sanoa sanani :) Juhannuksena ajeltiin semmoiset 400km suuntaansa ja se reissu meni ihan hyvin. Nyt parin viikon päästä olisi tarkoitus tehdä sama reissu ja toivottavasti hyvin menee, ei mulla ole aiemmissa raskauksissakaan kummemmin alkanut supistelemaan auton tärinä. Ainoa mikä on haittana mulla, niin pitkään autossa istumisesta iskee hirveä turvotus vatsaan ja vatsantoiminta jumittuu. Ihan kuin tässä rautaa popsiessa ei muutenkin olisi tuota ongelmaa.

RT merkittiin mullekin ä-polilla vauvan asennoksi, mutta tänä aamuna taas muksu punki itseään ulos molemmin puolin vatsaa. Kaipa sillä vielä on niin paljon tilaa pyöriä, että asento vaihtuu.

Taitaapi Huldis olla aikalailla ensimmäisiä, joka saa vauvan syliinsä :) Toivottavasti kuitenkin pieni pysyttelee mahdollisimman pitkään kohdun suojissa.

M :heart: 30+5
 
Hei!

Tsempitykset lepoon joutuneille ja kutiseville ja väsyneille ja kiukutteleville ja supisteleville ja liitoskipuileville ja muuten raskaaksi olonsa tunteville!

Tulin poksumaan ja kyselemään kokemuksia: mikä olis paras nestemäinen rautavalmiste? Hellävarainen suolistolle siis (kaikkihan ne on tuoteselosteiden mukaan...). Hemppa on jo alle sadan enkä pysy hereillä, Obsidan aiheuttaa ihan hirveitä mahakramppeja ja tavara lentää molemmista päistä :(

Mulla paukkui myös sokerirasituksessa tunnin arvo, aika diabeteshoitajalle ens maanantaina. Tuli siinä rasituksessa ihan kauhea olo, siinäkin piti oksentaa... On tainnut se alkupuoliskon älytön oksentelu herkistää mut loppuiäksi tuolle yökkäilylle, kun tulee niin helposti nyt milloin mistäkin :(
Onko teillä muilla raskausdiabetesta todettu ja onko hoidettu ruokavaliolla vai ihan piikeillä? Oon aika pihalla kun ei mitään siihen viittaavaakaan ole aiemmin ollut...mutta sen olen kyllä nyt huomannut, että aina syömisen jälkeen väsyttää vielä enemmän kuin tavallisesti, nukahdan ihan niille istuvilleni pian syömisen jälkeen! Tekeekö muilla sokeriheittelyt tällaista?

Kauhea morkkis kun oma jaksaminen on tätä tasoa...kuopuksenkin vein eilen ja toissapäivänä päiväkotiin, että sain nukuttua päivällä :( Kun en jaksa tehdä mitään puistoreissuja enkä leikkiä enkä mitään muutakaan! Eipä tuo asiasta näyttänyt kärsivän onneksi kyllä, tykkäsi nähdä kavereita pitkästä aikaa (ikää siis jo 6-v). Jotenkin sitä itselleen vain asettaa niin kovat vaatimukset että epäonnistumiselta tuntui tuokin. Tällä hetkellä olen huono äiti, vaimo (mies puutteessa, joo...) ja työntekijäkin, kun piti saikulle jäädä. Oikeen vellon itsesäälissä ja syyllisyydentunteissa täällä, voi juku. Ja ihan kokoajan pelkään että jotain käy vauvalle, vaikka kaikki vaikuttanut ihan hyvältä ultrissa. Ja se sektio pelottaa aina vaan, musta on jotenkin ihan hirveä ajatus joutui niin täysin toisten armoille ja eniten pelottaa mahd. tulehdukset jälkikäteen ja se, miten täällä kotona pyöritän sen haavan kanssa tätä rumbaa (kuopus aloittaa eskarin ja sitä pitää sitten vastasyntyneen kanssa viedä ja hakea...

Olen sairastanut masennusjakson muutaman vuosi sitten ja tästä ahdistuksesta tunnistan ne alkuoireet. Onneksi mulla on ihana neuvolalääkäri, joka pisti heti vanhan mielialalääkityksen päälle kun vähän vinkaisin. Jospa se siis tästä helpottaisi. Terapia mulla meneekin säännöllisesti kun olen itse terapeuttikoulutuksessa, se kuuluu siihen. Ja täytyy sanoa, että vaikka se on ajoittain tuntunut jopa rasittavalta ja tyhjänpäiväiseltä, niin tällaisessa tilanteessa on kyllä ihana päästä viikottain 45 minuutiksi olemaan maailman napa ;)

myy73+möykky 30+0 *POKS*
 
myy73, sen verran voin lohduttaa, että kaverille tehtiin juuri sektio(sopivasti pahimmat helteetkin pukkas päälle) eikä ole ongelmia ollut haavan kanssa :) Hyvin on saanut vauvan hoidettua ja on kaksi isoa koiraakin joita pystyi ulkoiluttamaan. Paljonhan niistä puhutaan, että ovat monesti tosi kipeitä ja hankalia, mutta tässä ainakin yksi tapaus, jolla homma sujui ihan hyvin :)
 
myy73: Ruokavaliohoitoinen rd täällä. Mulla on tuota samaa oireilua välillä syömisen jälkeen, sokeri nousee nopeasti korkealle ja kertakaikkiaan taju lähtee. Kuitenkin mittauksissa mulla on arvot pysyneet sallitun rajoissa ja vauvakin kasvaa ihan keskikäyrillä. Suurin osa raskausdiabeetikoista pärjää ihan ruokavaliolla ja olikohan 10% kaikista jotka joutuvat lääkityksen aloittamaan. Hiukan tilastoja tähän :)
 
Myy73 Mulla todettiin pari viikkoa sitten rd ja hoidetaan piikeillä. Paastoarvo ja yhen tunnin arvo oli korkeella, joten laittoivat tyksiin lähetteen menemään. Siellä sitten ottivat vuorokausiseurannan noista ja sen perusteella alottivat insuliinin. 2kertaa päivässä täytyy pistää, lounaan ja päivällisen jälkeen.

Tsemppiä ja jaksamisia kaikille vuodelevossa oleville.

Nyt en muista mitä kaikkea täällä on kirjoteltu, täytyy kattoa ajan kanssa paremmin.
Vastailen sitte.

( . ) Nyt on saatu vihdoin kämppää kuntoon. Eilen mies kokosi jo valmiiksi pinnasängyn, ja mä olen pessy pikkuiselle vaatteita valmiiksi ja laittanu hoitopöydän laatikoihin. =) Eilinen meni siivotessa ja kämppää uudelleenjärjestäessä. Ja semmonen on olokin. hyvä että liikkumaan pääsi enää illalla.
Mutta nyt on sitte helpottunu olo ku on suurin osa jo valmiina.

Nyt ei sitten puutu enää kun vaunut (odottaa isäni luona), vaippoja ja pikkkutarvikkeita.
Eilen saatiin tuttavaperheeltä leikkimatto ja leluja =)
On kyl tullut vähän hamsteriolo kun on noita vaatteita pikkuiselle pessy. Jotenkin niitä on kertyny ihan mahottomasti. Huomaa että tykkään ostella kaikkea =D

Viime perjantaina kun kävin tyksissä insuliinin aloituksen takia, niin katottiin samalla pikkuisen painoarvio. oli sillon n.1250g ja viiikkoja sillon 28+5. Parin viikon päästä uudestaan, jolloin tarkistetaan sokeriarvoja ja katotaan painoarviota. niin, ja perätilassa on vielä.

Huomenna neuvola. Jos sen jälkeen kirjottelis paremmin. =)

Santzuu+poitsu 29+3 (kylläpäs näitä viikkoja rupee olemaan vähän jäljellä..)
 
Myy Mulla Rd ja joo jos syön tukevan ruoan niin väsymys iskee totaalisesti ja yleensä sen merkki, että sokerit on liian korkealla.

Tänään siis äitiyspolikontrolli ja neidin paino oli 1,6kg... Insuliinit nyt sitten aloitettiin, eli pitkävaikutteinen iltaan, koska paasto on aina koholla. Aterian jälkeiset on alkanut myös nousemaan, mutta nyt seuraan niitä ja jos jaktuvasti koholla, niin tarttee soittaa diabeteshoitajalle aikaisemmin. Muuten kontrolli 27.7, eli 2 vkon päästä.
HYVÄNÄ UUTISENA, ETTÄ SAAN PALATA KOKEILEMAAN MAANANTAINA TÖIHIN MENOA, KOSKA KOHDUNSUUNTILANNE PYSYNYT SAMANA :)
Pahoinvointia ja pääsärkyä ollut nyt kahtenapvänä ja viimeyönä ennen klo 4.00 heräsin järkyttävän huonoon oloon ja mahakipuun....Oksentaan en pysty, kun 4 vuotta sitten on tehty ruokaportin korjausleikkaus, joten oksentamalla ei pahaaoloa saa pois :(
 
Tervehdys!

Täällä tuntuu et viikot kuluu ja olo on liiankin hyvä yhä.. ei suurempia kipuja tai kolotuksia sun muita vaivoja.. tietty illalla sänkyyn menne saa tovin hakea et selkä ja lonkat asettuu makuuasentoon päivän pystys olon jälkeen :D mut sinäänsä onneks yhä tosi hyvä olla..

tälle aamul oli oksetusällötys olo :/ toivotaan nyt ettei jää päälle vaan oli vaan ohimenevää..

neuvolassa käväsin myös - kaikki kunnossa yhä - oli jopa hb noussut parin viikon takasesta 98:sta nyt 119... painoa on nyt tullu 4,5kg jos aamupainosta katsotaan.. jospa sitä ei tuliskaan 10kiloo enempää..

tääl yritän saada vauvan kamppeit ja tavaroit järjestykseen.. kun tätä tilaa ei ole paljon mut tavaraa on.. mut nyt on vaatteet suunnilleen laatikoissa ja ulkokamppeet yms omissa jemmoissaan.. kaukalo oottaa yhä varastos ja saa oottaaki viel tovin :D pitäis alkaa pikkuhiljaa kasaan omaa laukkua ja isompien neitejen laukkuja ja vauvan vaatteita.. mut eiköhän se tästä ala valmistua hiljakseen..

tavoite olis et kämppä et matkaan lähtevät tavarat ois kasas elokuun puolivälis ku viikot on 36+ eli sen jälkeen voi vauva syntyä :D

ens viikon lopul ois äitiysneuvola ja katotaan kattosko noi kohdunsuun tilanteenki et onko jo tapahtunut jotain - antas vähän ehk suuntaa mihin asti mennään tällä kertaa :)

Mitäs muilla on suunnitteilla kotiutumisvaatteiksi??'

Tuikku83 ja möykky 31+1

ps. http://tuikukka.kuvat.fi/kuvat/Kirpparia/ siel löytyy jokunen vauvan vaate jos joku innostuu :saint:
 
Moi taas :)

Myy: mulla oli kanssa tuo 1h arvo koholla, noudatan ruokavaliota ja mittailen kotona noin parin viikon välein kaksi päivää. Mulla on arvot tosi alhaset, esim. tänään lounaan jälkeen 4.9. .... :p Mulla ei ole seurantaa muualla kuin neuvolassa, lähettävät sitten äippäpolille seurantaan jos arvot alkaa nousta. Tsemppiä ruokavalion opetteluun :) Mulla on tärkeintä syödä sopivin väliajoin - syön jotain aina noin 2h välein, niin ei pääse sokerit nousemaan liikaa.

Mulla on autossa istuminen aika vaikeeta - tai no kyllä mä istua pystyn, mutta sitten sen huomaa kun pitäisi nousta pois autosta... sen jälkeen on paikat ihan jumissa ja kipeät vaikka kuinka kauan. Meillä ei edes harkita pitkiä automatkoja enää minnekään.

Mun mielestä vauva olisi perätilassa, ainakin pää tuntuu toisella kyljellä ja varpaat puskee toisella puolella tissiä vasten :D Hauskaa kun tissi pomppii välillä potkujen voimasta :D

Leo: voi harmi! Hoidetaanko sitä jollain lääkkeellä vai miten? Mulla kutisee joka ilta jalat ihan hulluna, mutta taitaapi vaan johtua hyttysistä :p Jaksamista kutinan kanssa! :hug:

Vaatehankinnat: on aika lailla tehty, ollaan saatu niin paljon vaatteita tutuilta, että eiköhän noi riitä... talvihaalari puuttuu ensi talvelta, mutta sen ehtii sitten kun näkee oikeasti sen minkä kokoinen se meidän mötkylä on :) Ja vielä on kuulemma tulossa lisää vaatteita sukulaisten varastoista... huih, mihin mä ne laitan? No ehkä käyn läpi ja laitan sitten vaikka Uffeen ne mistä en tykkää. Ja onhan noita hyvä olla paljon eri kokoja, eipä tartte olla koko ajan pesemässä pyykkiä ;) Mutta välillä kyllä harmittaa kun ei ole "meidän omia" vaatteita, esim. sairaalaan haluan pakata vain ihan meidän lapselle varta vasten hankittuja vaatteita, enkä kenenkään toisen juttuja... vähän pitää olla turhamainen edes jossain asiassa ;) :D

Muita hankintoja puuttuu vielä aika paljon. Hoitopöytä on jo, ja nyt on vessassakin uusi lavuaari ja taso, joten siellä on hyvä pestä pyllyä. :)

Kiitos kaikille tsemppauksista
:) Mies voi vähän paremmin ja on jaksanut tehdä remppahommia :) Pelkään koko ajan että se tekee taas liikaa ja väsyy pahasti, mutta eiköhän sen mieli ainakin piristy kun on saanut hoidettua noita hommia taas eteenpäin. Tehtiin joidenkin remppa-asioiden kanssa kompromisseja, joten helpottuu vähän noi hommat. Kauhee homma on kyllä vielä siivota makuuhuone ja vaatehuone, mutta niitä voin minäkin sitten tehdä kunhan joku siirtää painavat asiat pois tieltä... Mahaan nimittäin sattuu aika nopeasti jos kumartelen ja rehkin...

Kävin viime yönä tarkistamassa lapsivesi-asian. Ja hyvä että sain mielenrauhan, kun tänään on taas tullut sitten oikein kunnolla märkää... yöh. Lapsivettä ei testin mukaan tullut, ja käyräkin oli hieno :) Nyt vaan odotellaan, että saadaan lisää viikkoja ja sitten saa mennä takaisin :D

On muuten hullun kova meteli mitä vastasyntynyt ensimmäisenä parkaisee! :O :D Taas sillä aikaa kun olimme sairaalassa niin jonkun uusi elämä sai alkunsa, ja voi sitä itkun ja huudon määrää mitä sieltä käytävän perältä kuului! Hassua miten joka kerta kun me ollaan sairaalassa niin siellä joku syntyy, todennäkösyys sille ei kuitenkaan ole kauhean suuri, kun Lohjalla syntyy vain noin 3 vauvaa vuorokaudessa. Miten me aina osutaan sinne samaan aikaan? :D

Pitiköhän jotain muuta vielä muistaa... no muokataan sitten jos tulee mieleen... :p

Miau:lle ja Casannalle
voimia makoiluun! :hug: Ja kaikille muillekin hyvää vointia! :)

muoks: Tuikku: ihania neuleita! Mulla on neulomis-inspis ihan kadoksissa, mutta kyllä täytyy ennen syntymää saada ainakin tossut aikaseksi... :p Ja peitto... ja vaikka mitä... :D

tömpsis ja super 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihmeen väsymys se nyt on iskenyt. Koko päivän väsyttänyt, haukotuksia tullut pitkin päivää. Aamulla nukuin melkein 11 saakka :O

Tunnen itseni ihan "möhköfantiksi". Massu kasvaa nyt oikein vauhdilla, alushousut jäävät masun alle. Piti ostaa muutamat isommat alkkarit :) Jännä miten ihmiset luulevat lasketun ajan olevan paljon lähempänä kuin onkaan, kuitenkin n. 7 viikkoa vielä. Kauhistelevat vain että elokuuksi on muka luvattu hirmu helteitä ja että on sitten kestämistä! Välillä ärsyttää samat kommentit!!

Mites onko muut nähneet villejä unia? Itse olen alkanut nähdä seksiunia :D Kuuluu ilmeisesti asiaan...

32+4
 
Muakin kiinnostais tietää mitä kotiutumisvaatteita te olette pikkuisille ajatelleet?:) Syyskuu on siitä hankala kuukausi, että välillä voi silloinkin olla vielä jopa tosi lämmintä ja sitten taas on iso riski, että on kylmäkin!
Mä luulen, että otetaan ainakin lyhyt- ja pitkähinainen body, puolipotkarit ja sitten varmaan semmoinen velourpuku, eli sama varustus mitä olikohan se nyt Santulla :)
Ja jos loppukuusta vaikuttaa kylmältä niin sitten täytyy joku ohut haalari ottaa myös mukaan!

Hittolainen, että mun alkaa olemaan vaikea nukkua! Tai siis heti kun menen vasemmalle kyljelle niin vauva aloittaa potkimaan niin paljon, että en saa nukutuksi ja viime yönä heräsin sen tuhat kertaa siihen, että olin jossain ihme kenossa vasemmalla kyljellä ja nyt on koko vasemman puolen lihakset rinnasta, kyljestä ja alaselästä niin perskatin kipeät!

Äippäliini kyseli unista, eli mä olen nähnyt viime aikoina useamman kerran unta, että mun mies palaa yhteen sen eksän kanssa tai, että se pettää mua sen kanssa :D Ja muutaman kerran olen nähnyt myös varsin ahdistavaa unta, että mä olenkin yhdessä mun eksän kanssa ja unessakin ihmettelen, että mitä mä tämän kanssa taas teen!

Tuikku Oi, kuinka ihania juttuja olet neulonut! Täytyy oikein ajan kanssa tutustua!

Mä olen joutunut aika paljon istumaan autossa raskausaikana, kun molempien porukat asuu neljän tunnin ajomatkan päässä ja viimeksi kun ajettiin pari viikkoa sitten niin mulla alkoi perille päästyä supistelemaan, kivuttomasti kylläkin, mutta sitä jatkui koko yön ja vielä hetken seuraavana päivänäkin. Toivottavasti ei tule vaivaksi tuo, koska joudutaan tässä paljon ajamaan tota väliä ennen ja jälkeen häiden :|

tömpsis hienoa, että mies voi paremmin! :) En yhtään epäile, etteikö teilläkin olisi vähän stressaavaa aikaa nyt kun on vauva tulossa ja sitten vielä remonttihässäkät siihen päälle! :hug:
Yrittäkää levätä yhdessäkin välillä, istutte sohvalle köllimään, katotte leffaa ja syötte jotain namia :) Kaiken kiireen keskellä tekisi varmasti hyvää!

Myy Hyvä, että pääset juttelemaan tunteistasi jollekin! :hug: Älä syyllistä itseäsi, se ei taatusti tee susta huonoa vaimoa, jos just nyt ei tee seksiä mieli!! Eikä se todellakaan tee susta huonoa äitiä, että viet lapsen hoitoon ja otat aikaa hetken vain itsellesi! :hug: Päinvastoin, hienoa että huomaat milloin on aika levätä ja lapsihan meni innoissaan hoitoon kavereita moikkaamaan, joten älä pode siitä huonoa omaatuntoa!!:hug:

Mua ärsyttää, kun haluaisin vähän tietää meidän tytön painoarviota, mutta ei sitä saa mistään selville, neuvolalääkäri tekee syyskuun alussa arvion käsillä, että mahtuuhan pikkuinen putkahtamaan maailmaan alateitse, mutta tarkempaa tietoa ei taida tulla! Höh!

Vaniljainen ja "Peppi" 29+4 :heart:
 

Yhteistyössä