Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

O&O jakselemisia issiasvaivoihin!!!:hug:

Turvotusta täällä todellaki on havaittavissa,nilkat on ku puupökkelöt!kihlasormus menee niveleen asti..

R-M
sinuna en olis töissä ihan turvallisuudenkin takia,Täällä ainaki ottaa työterveys ottaa myös raskaanaolevat(niinku itseni tänään) äitiyslomalla alkaa olla sit eri asia..ai teille sellanen kotiläksy ;) no se on itseasias tosi hyvää reeniä myös lantionpohjalihaksille!suosittelen sellasta ku butterfly ;):D

Marsa tsemppiä remontin ja muuton keskelle,täällä ne vasta ens kuussa alkaa:rolleyes:...

tömpsis täällä syke ollu joka kerta sen 134 et en olis huolissaan ja vauva on tuon sykkeen mitatessa potkutellut,eli ei leposyke...ja hyvinkin voi johtua vauvasta nuo kivut,mutta käy ihmeessä tarkistuttamassa tilanne jos mieltä vaivaa.Mulla alkaa pienen kävelylenkin aikana vauva painaan niin alas et joudun käveleen etanavauhtia ku käy kipeetä juuri tuonne virtsaputken tienoille,helpottaa ku käy vessassa mut harmi vaan et noita huusseja ei ole 200metrin välein!:rolleyes:

Kurpitsalainen tervetuloa!!!:flower:

kirkasta esimaitoo on noin kk tullu,mut ei sitä ensimaitoa vielä ja eiks sen pitäis tullaki vasta sitte lähempänä synnytystä/synnytyksen jälkeen?

Branwen jopas on k-kaula lyhentyny:O,nyt tosissaan lepoa sit et vauva ei vielä tulis kuitenkaa..tsemppiä!

Jeeni voimia ja toivotaan että kaikki menee vkn päästä hyvin!:hug:

Hikkaa on täälläki ollu,viimeks eilen ku oltiin lainapapereita allekirjoittamas...esikoinen(poika)oli kova hikotteleen,sehän johtunee hengitysharjoituksista=)

Yövalvomista...todellaki :D kyllä vähän väliä on öitä et unta saa sen mahtavat 3tuntia:headwall:,se on niin ärsyttävää ku uni ei vaan tuu!täälläki ku mies herää 4 ja jos nukun hiemankaan herkästi niin uni ei tule sen jälkeen,nousen sit ylös ja ku mies lähtee ennen 5 töihin,tulen koneelle tai katon jotain ohjelmia,ihan turhaa sängyssä pyöriä ku tiedän et uni ei tule(yritän yleensä tunnin ja sit luovutan..)

( . ) Täällä nuo issiaskivut siis läks n.kk sitte flunssan mukana ja nyt on sit pari pv ollu liitoskivut lähinnä oikea lonkka, eikä varmaan eilenkää auttanu et istuin tietokoneella 4tuntia...no piti tehä verokorttia kelalle jne... olipas muute iisi tehä ja ne lähettää sen sieltä suoraan kelalle joten ei tarvi itel mitää..sain kuite sen 20 sijasta laskettua sen 16%,on seki jotai..ja tuossaki saatto olla 1kk tulot liikaa ku en tienny et pitääkö laittaa joulukuun vanhempainraha,mikä maksetaan tammikuun alussa...:confused:

Tilasin eilen tikkunekusta äänenvaimennin tutin,my dad rocks bodyn isyyspakkaukseen ja jotai muutaki pientä..
Perjantaina helsinkiin lähtö sit,pe-ma ollaan...esikoiselle lomareissu :D pääsee eka kertaa lentokoneeseen,lintsille,heurekaan ja korkeasaareen!lähinnä se nyt odottaa tuota lintsiä ;)

Lääkärikäynti oli tänään sen mielialalääkityksen suhteen ja nyt on ollu taas hyvät viikot,joten olimme molemmat sitä mieltä et ei kannata aloittaa,et olla tarkkana sit syksyllä mielialan kanssa ja ottaa yhteyttä jos tuntuu.
Neuvola(lääkäri?) olis sit ens viikolla ja sen jälkeen käydäänki sit 2vkn välein,saas nähä joko pitää alkaa rautaa popsiin vain olenko niin rautaisa mimmi etten lisää sitä tarvi,hahahhaaa:LOL:
Ja toivottavasti kaikki on hyvin,tulee aika kiireinen ens kuu remontin ja muuton parissa...mut viime yönä unille menin 2 aikaan et jos nyt suunnistaisin aikasemmin...!
jiimii&poju 30+2
 
Vaniljainen ja Ansuliinu Onko hemoglobiinit tsekattu? Mulla laski viime raskaudessa Hb 100 ja oli tota hengästymistä.
TherapiaFennicassa oli anemian oireista näin:

Anemian oireiden vaikeus riippuu ratkaisevasti anemian kehittymisnopeudesta. Kuukausien kuluessa syntyvä anemia aiheuttaa vain vähän oireita ja potilas voi olla suhteellisen hyväkuntoinen hemoglobiinipitoisuuden ollessa jopa 80 g/l. Vastaava anemisoituminen nopeasti verenvuodon seurauksena johtaa hypovoleemiseen sokkiin. Tavallisia anemian oireita ovat haluttomuus, väsyminen, ruokahaluttomuus, hengästyminen, hengenahdistus, sydämen tykytys (hyperdynaaminen verenkierto), kalpeus (konjunktivat), tinnitus, huimaus ja iskeemisten sydänoireiden sekä sydämen vajaatoiminnan paheneminen.

Jeeni :'( :hug:

miirikki ja pööpö 28+6 Huomenna poksuuuuuu!
 
Vaniljainen, pitää ottaa kokoasia puheeksi kun menen heinäkuun puolessa välissä uuteen neuvolaan. Nykyisessä mulle luvattiin tarkempi koonarviointi loppuun, toivottavasti näin myös jatkossa.

Pientä painetta tuo kokoasia ja kaikken keskeneräisyys ilmeiseti luo, koska näin viime yönä unta, että meidän suloinen "pieni" poika oli syntyessään 57cm ja 6500g!!!!! :O Tosin en kyllä itse synnyttänyt vaan odottelin kotona, kun mies tuli pojan kanssa sairaalasta kotiin mutta unesta ei selvinnyt, kuka vauvan oli sitten oikeasti synnyttänyt. Lisäksi meillä ei ollut vauvalle sänkyä eikä vaunuja!!! Osittain unestakin johtuen kävin sitten tänään kaupoilla ja mukaan tarttui jonkin verran vaatetta pienelle. Mm. vanupuku, ettei toisen tarvii sit palella, kun tuodaan sairaalasta kotiin :)

JiiMii, kiitokset!! :) Ja tsemppiä teillekin urakkaan. Meillä lisävaikeutta tuo vielä yli 200km asuntojen välillä. Mies hoitelee uuden remonttia ja minä yritän saada vanhassa tavarat pakattua.

Branwen ja Jeeni, voimia!!

Yövalvomiset ei täällä ole onneksi ongelmana, yleensä on vaan vaikea illalla nukahtaa mutta sitten nukun yhdellä vessaan heraamisellä aamuun asti.

Raskausarvet ovat vielä pysyneet poissa. Toivottavasti ei tulekaan. Olen yrittänyt rasvailla aina illalla, jos siitä olis apua..

Mun maha on ottanut kasvuspurtin!! Olen koko ajan hehkuttanut, miten ihanaa on, kun on vaan ihan pieni maha mutta nyt se paisuu silmissä!!!!! Ja on tiellä ja kolhin sitä koko ajan johonkin. Pitäs nyt oppia nauttimaan mahasta, koska kohta sitä ei taas enää ole.. Viikot menee niin nopeaan. :)

Marsa ja poitsu 28+0
 
Jeenille paljon voimia :hug:

Mun juhannus meni niin, että olin sairaalassa aattona menossa iltapissalle ja nukkumaan, kun alkoi kova verenvuoto. Lääkäri heti tutki ja ultrasi ja verta tuli vaan lattialle.
Ei vuoto loppunut, niin kuin yleensä ja mulle laitettiin synnytyssalissa tippa käteen ja otettiin verikokeet. Soitettiin ambulanssikuskit hakemaan salista ja pillit päällä Tays:iin, jossa siis pikkukeskosia hoidetaan. Vietin Taysissa leikkaussalin viereisessä synnytyssalissa yön viimeiset tunnit jatkuvalla käyrällä ja tipassa.
Vuoto onneksi rauhoittui ja vauvalla tuntui olevan asiat hyvin, niin ei lähdetty raskautta purkamaan.

Riskiraskausosastolla makasin tähän päivään ja vuoto on taas lakannut tyystin. Pääsin siis vihdoin kotiin Tampereelta. Viikon kesti nyt tämä 5/6 sairaalareissu. Vauvan painoarvio oli eilen 1570g. Ihanaa olla kotona, mutta hieman jännittää, että koska seuraava lähtö tapahtuu...

Ihan hyvillä mielin nyt taas,
Huldis ja pikkusisko 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Hui! :O Kylläpäs on Huldiksella ollut reissu! Onneki jälleen vuoto rauhoittui. toivottavasti nyt edes hetken pysyisi poissa. Onneksi vauva alkaa kuitenkin olla jo ihan hyvän painoinen. Mun serkku synty 30+ viikolla ja oli 1,3kg ja 41cm. Nyt reipas 15v :)
 
Huldiksella taas ollut aika hurja reissu :O toivottavasti jaksais vielä muutaman viikon pikkunen siellä masussa olla :hug:

Jeeni peukkuja pidellään että kaikki on hyvin :hug:

Tällä ei meinaa kivut helpottaa selässä eikä häpyluun seudulla.. iskias on niin pirullinen että hermoille käy :( Onneksi ens viikolla on neuvola..
Nyt kun vielä kuumat ilmat palas niin tää hikoilukin on ihan sairasta.. tuskaa tää kesä tulee olee mutta eiköhän me se kestetä onhan kesä vaan kerran vuodessa :)

Nyt täytyy taas mennä lepäämään että jaksaa kohta viedä esikoisen päiväkotiin..

O&O+ pikku jäppinen 29+4
 
Hui tänne on tullut taas paljon tekstiä!

Jeenille ja Branwenille :hug: Kaikki menee varmasti hyvin!

Vaniljainen kirjoitti tarjonnasta ja sano että tuntuu välillä että olis poikittain! Niin meilläkin! Neuvolassa nauro sitä miten selkeesti pysty tuntee, että tonne oikeelle asettuu pikkunen peppu ja vasemmalle vähä alemmas ja piilompaan pää. Aika vinhaa ^^

Autossa pystyy istumaan, mut turvavyötä saa aina asetella. Isännän porukoilla sattuu olee useempi auto, ni sieltä löyty sitte sopiva vyökin. Harmi ettei Corvetteen oikei saa turvaistuinta :<
Tai sais mut.. Se on jo toinen tarina se :p

Kipu virtsateissä löytyy täälläkin. Eipä siinä, niinkun jollekin muullekin, niin meillekin neuvolatäti sanoi, että jos vauva kovasti painaa virtsarakkoon, ni se saattaa aiheuttaa kipua muutenkin. Hyvä tietää, et kaikki on kuitenkin kunnossa ja tulehduksia ei ole :)

Raskausarpia ei näy vielä täälläkään! Se on ihan positiivista, kun muutenkin epävarmailen tästä kropasta. Vimmattua rasvaamista edelleen ja toivottavasti pahimmilta vältytään! :cool:

(.)
Neuvolalääkärissä tehtiin Naksusta painoarvio ja se huiteli sielä kilon tietämillä! Myöskin paikat vähän pehmenneet ja sentillä lyhentynyt. Sanoi vaan, että hipsi sinne Kättärille jos alkaa kauheesti supistamaan. Toivottavasti meillä on jarrusukat jalassa :)

Samalla käynnillä katottiin paineet ja muut ja kaikista tuli kehuja - paitsi hempasta. Taas.
Turhauttaa pian itteäkin, ettei se rauta oikein ota imeytyäkseen! Kokeiltu tabletteina ja nestemäisessä muodossa ja ei vaikutusta. |O

Naksun sydänääniä kuunnellessa olis pitäny kuvata videoo! Raukka meni mahassa vimmatusti karkuun sitä anturia, masu hytky vaan ylös alas ja puolelta toiselle. Lääkäri nauro vedet silmissä mun hytkynnälle ja sano että ootellaan hetki et pikkukaverin syke vähä tasaantuu kun se löytyy.
Löytyhän se! Reipas 146, noin :)

Jemmiksi ja Naksu
 
Vaniljainen: Tuota minäkin sillon kysyin lääkäriltä että kun mulla nuo tykytykset oli kaikkein pahinpana oireina ja on vajaatoimintaa!Niin sanovat että joillakin saattaa tulla liikatoiminnan oireita, vaikka olis vajatoimintaa, että on yksilöllistä! Muistelen että mun siskolla oli myös nopeaa sykettä ja sil myös kilpirauhasen vajaatoiminta!

miirikki: Mulla katotiin tuo hemoglobiini ja se oli 114, saattaa kyllä sekin aiheuttaa oireita, kun normaalisti hb ollu 130-140 välillä! Rautatabletteja nyt alottelin syömään!

Yöllä taas supisteli aika kipeestikin,onneksi meni särkylääkkeellä ohi, mut nyt maha sit sekasin! Ei oo nyt katottu kohdunsuun tilannetta, kun supistellu enemmän, oma terveydenhoitaja on lomalla, joka yleensä kahtoo kun paljo supistelee! Sijaiset ei rupea tsekkaamaan ja lääkärillä ei saa aikoja!
 
Viimeksi muokattu:
Samalla käynnillä katottiin paineet ja muut ja kaikista tuli kehuja - paitsi hempasta. Taas.
Turhauttaa pian itteäkin, ettei se rauta oikein ota imeytyäkseen! Kokeiltu tabletteina ja nestemäisessä muodossa ja ei vaikutusta. |O


Jemmiksi ja Naksu
Miten sä otat tuota rautaa? Se "pitäisi" ottaa väh. 2h maitotuotteiden suomisestä/juomisesta ja väh tunti ennen. Kalsium estää rautaa imeytymästä ja c-vitamiini taas edistää. Sairaalassa neuvottiin ottamaan yötä vasten väh. 2 h edellisestä syömisestä, niin imeytyy kuulemma parhaiten. :) Toki se on yksilöllistä tuo imeytyminen. Millaista annostusta käytät? Oletko kokeillut ottaa kaksinkertaista annostusta? Paljon sulla on hb?

Tarjonnasta: Poikkitilassa tämäkin lapsonen viihtyy, vuoronperään perätarjonnassa tai poikkitilassa, muttei sillä mulle ole merkitystä, kun leikataan ilmeisesti joka tapauksessa :)
 
Hemoglobiinista: Sairaalassa lääkärit sanoivat, että liian herkästi aletaan syöttämään rautaa. Siinä on syynsä miksi hemppa laskee raskauden aikana. Verimäärä lisääntyy ja istukka toimii kuulemma paremmin, kun veri ei ole niin paksua. Sikiökin voi hyvin. Alle 110 hb voi kuulemma harkita rautalisän ottamista. Alle 100 on päivittäinen rautalisänpaikka. Tiedä sitten. Mutta näin mulle asiantuntijat kertoilivat. :)
 
Kiitos kaikille vastauksista koskien tota hengenahdistus ja sydämentykytys asiaa! :hug:
Tolla hemoglobiinilla vois ainakin mun tapauksessa ola merkitystä, oon raskauden alusta asti syönyt rautatabletteja ja välillä se notkahti lääkkeistä huolimatta 105, jonka jälkeen vaihdoin Retaferista Obsidaniin. Ja Obsidaninkin otan C- vitamiini poretabletin kanssa ja tosiaan ainakin sen pari tuntia syömisestä. Tällä tavalla olen saanut hempan pysymään noin 112. Eli ei se vieläkään mikään kamalan hyvä ole, mutta ei ainakaan ole laskenut. Joten ehkä se voi aiheuttaa tota hengästymistä ja korkeaa pulssia aika ajoin.

Jemmiksi Suosittelen tosiaan kokeilemaan yhdessä ton C- vitamiini poreen kanssa, sillä tavalla mä sain sen edes hiukan nousemaan! :)

marsa:LOL: Haahaa, olipas kyllä pikkuisella kokoa unessa! :D Onneksi nyt ei varmaan ihan niiiin isoa kuitenkaan ole tulossa! Mä en ole vielä nähnyt mitään vauvaunia, paitsi silloin alussa harva se yö! Mutta kyllä ne kohta taas alkavat kun alkaa synnytys lähenemään, ensin taitaa kyllä tulla hääpainajaiset :D

Huldis :eek: Jestas, kuulostaapas kyllä jo aika vakavalta tuo sinun tapauksesi! Onneksi kaikki on kuitenkin taas hyvin, lepäilet nyt vaan ja annat pikkuiselle paaaljon voimia jos hän päättää tupsahtaa maailmaan etuajassa. Onneksi tosiaan koko alkaa olemaan jo ihan hyvä, vaikka tietysti aina parempi mitä lähemmäs laskettua pieni malttaa masussa pysyä :hug:

Jemmiksi Voi teidän pientä naksua kun se silleen on leikkinyt hippaa masussa! :heart:

Meidän Mimmi on kyllä todellakin nyt jotenkin poikittain, jo kolmatta päivää tuntuu ihan hillittömiä iskuja oikealle kylkeen, jotka siis välillä ihan sattuvat :D Joku kantapää siellä meinaa tunkea ulos, melkein saisin varmaan kiinni siitä kun se niin sitä puskee esille :heart: Kylkiluut joutuu kyllä koville nyt!
Mä odottelen lääkärin soittoa eilisistä kokeista, toivottavasti kaikki on ok.

Vaniljainen ja Mimmi (Tuleva kummitäti keksi lempinimen :D) 27+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä Huldiksella on ollut jännittävä juhannus! :O Kovasti tsemppiä sinne! :hug:

Mä aloitin tänään verensokeriseurannan äitiyspolia varten. Sitten joskus ensi viikolla tulee varmaan käynti. Ensin nyt 4 päivää mitataan aamun paastoarvot ja 5. päivänä sitten koko vuorokausiseuranta, ennen ja jälkeen aterian. Toivottavasti pysyvät arvot kurissa :|

Vauveli melskaa mahassa mukavasti ja syke pyörii siinä 150. Painoa kertynyt +300g/vko ja RR 119/79, sf-mitta huitelee yläkäyrällä 28cm. Kaikki muuten ok.

Unia mä näen ihan hassuja! Jokusen vauvaunenkin olen nähnyt, unen ultrassa väitti tyttö olevansa... Toiveajattelua? ;) Muuten unet pyörivät ihan muissa aiheissa, nostaen tajuntaan ihmisiä kaukaa menneisyydestä :confused:

Pitäisi mennä ajamaan nurtsi, viikon mökkeilyn jäljiltä meillä on apilapeltotakapihalla :D

Mädchen :heart: 28+5
 
Hemoglobiinista: Sairaalassa lääkärit sanoivat, että liian herkästi aletaan syöttämään rautaa. Siinä on syynsä miksi hemppa laskee raskauden aikana. Verimäärä lisääntyy ja istukka toimii kuulemma paremmin, kun veri ei ole niin paksua. Sikiökin voi hyvin. Alle 110 hb voi kuulemma harkita rautalisän ottamista. Alle 100 on päivittäinen rautalisänpaikka. Tiedä sitten. Mutta näin mulle asiantuntijat kertoilivat. :)
Jännä, miten erilaisia mielipiteitä kuulee! Eikös nykyisin yleiset suositukset oo et kaikille raskaana oleville rautalisä joskus puolen välin jälkeen tms.

Jeenille paljon tsemppiä, ikäviä kuulumisia :(
 
Jännä, miten erilaisia mielipiteitä kuulee! Eikös nykyisin yleiset suositukset oo et kaikille raskaana oleville rautalisä joskus puolen välin jälkeen tms.

Jeenille paljon tsemppiä, ikäviä kuulumisia :(
Mulle sanottiin että riippuu ihan mikä on ns. normaali taso. Mulla kun menee alle 120 niin alan rautaa syömään. Tosin neuvola oli toukokuussa ja seuraava elokuussa niin terkka sanoi vaan että jossain siinä välillä aloitan, kun toukokuussa hb oli 122.

Esikoisenaikaan mulla ei raudansyömisestä huolimatta hb noussut ja oli synnyttämään mennessä 103. Kakkosen kohdalla teki huiman nousun ja oli lopussa yli 130.
 
Voi kun osalla on huolekasta tämä raskausaika, toivotaan että kaikki menee hyvin! Omat huolet tuntuu aina niin pieniltä kun lukee vaikka Huldiksen reissuista.
Nyt niistä ei niin isoista huolista sitten: minkä lukujen rajoissa paastoarvojen ja muuidenkin tulis olla ettei tarvis rd-lääkkeitä? Oon nyt viikon mittaillu kun paasto- ja 1.tunnin arvot meni just ja just yli sallittujen. Aamut on ollu joka kerta alle kuus ja pari kertaa menny päivällä kuuden yli. Neuvolatäti kerto vähän huonosti tavoiteluvuista niin oon ihan pihalla..
Pomo motkotti mulle äsken kun ilmoitin kolmen päivän saikusta että miksi en ilmottanu aikasemmin?! Olin ihan pihalla ja sanoin että pääsin lääkäristä kymmenen minsaa sitten. Mun olis kuulemma pitäny soittaa jo aamulla kerta olin lääkäriin menos, nyt hän joutuu jäädä soitteleen mulle sijaisia töidensä jälkeen jo toista kertaa! Miksei se voinu sanoa sillon ekalla kerralla kun ilmotin samalla lailla että toivois mun informoivan sitä jo lääkärinajasta? Luulin tekeväni just oikeen ja sit saakin haukut. Tuli vähän kovaa paha mieli:(
Linea negraa eikä raskausarpia ole havaittu, ensimmäinen hikka (luulisin) tuntui vasemmalla aika alhaalla n. viikko sitten. Manduga ollaan hankittu ja testattiin sitä meidän n. viis kiloisella koiralla. Se tykkäs olla siellä ylikovaa, mutta on muutenkin mm. takkien sisässä viihtyvää sorttia:) Tarkoitus olis pärjätä ilman matkarattaita sen ansiosta mut saa nyt nähdä. Vaatekaupoilla käynti ja vaatteiden sovittelu ei ainakaan sen kanssa taida onnistuaXD
Henkeä ahdistaa ja jonnekin keuhkoihin painaa istuessa mutta toisaalta se kertoo siitä että vauva kasvaa siellä hyvää vauhtia niin en jaksa sellasesta pahemmin harmistua.
Isäntä on ollu lähemmäs viis kiloa ja itekin oon ollu yli neljä kilonen. Tuohon geeniperimään kun lisätään vielä se rd syntyy vauva varmaan 7kilosena! Siinä on taas yks murehdittava juttu! Pari viikkoa sitten rak. ultras vastas kyllä ihan viikkoja ettei ainakaan vielä ollu liian isoks kasvamas.
 
Heissa... enpäs ole toviin taas kirjotellut vaik lähes päivittäin tekstejä lueskelen :) kovasti ollaan reissattu kesäkuussa - vajaa 10 yötä vietetty kotona... korkeasaari käytiin kiertämässä - mun ja tyttöjen eka kerta siellä :D vähän otti kunnon päälle, mut eipä tuo suppareita ees aikaan saanu - kuuma vaan oli kävel ja ahisti se lämpö ku en yleensäkää auringost ja lämpimäst nii välitä.. ei ollu edes 600km autoreissuist per suuntansa haittaa vaan sujuvast meni. Nyt miehel alkaaki harjottelu ni loppukesä vietetään kotona tai mummilassa..

Meil vaavi on kova jumppaan - tuntuu et se pyrkii jostain päin mahaa jo pihalle - reitti on kyl viel hukassa ku oikeet kautta ei pyri pihalle olleskaan. Ei suuremmiten mitään kipujakaan vielä - tietty jos paljon jalkeil ja kävelee ni selkä ja lonkat huutaa hoosiannaa mut levol menee viel ohitte onneks.

Äippäpolil käytii toukokuun lopus ku viikkoja oli 25. Sillon neiti vastas kooltaan 11päivää pienempää ku laskettuaika antas myöten.. Sopusuhtainen ja hyvät virtaukset yms. et sen suhteen ei mitään häikkää. Nyt sit käytiin 29 viikolla polilla tsekkaan tilannetta ja neitipä oliki kasvanu :D nyt on sit keskikäyrillä kasvava eli vastaa viikkojansa. 600g oli tullu 4viikossa painoa tytsille.. nyt painoa oli reipas 1,2kg eli jos näil jatketaan kasvua ni 3,5kg pitäs olla syntyessään niin ku kaks edellistäki neitosta.

Itellä oli hb tippunu peräti 98.. on se suht huono jo ku normiarvot siel 140 päällä, joskin alkuraskaudessakaan ei nyt ollu ku 126 mikä on mulle melko vähän.. eli rautaa syömään vaan.. jospa se nousis siitä.. meinasivat et veritankkaust ei nykyään tehdä kovin mielellään - et saa laskee 60-70 ennen ku tankataan.. no jospa ei sitä tarvittas sentään :D

Mun pitäs siivota - oon luvannu ittelleni et kämppä on paremmas järjestykses ennen ku alan vauvarompet kaiveleen laatikoista :D no nyt on imuroitu ja keittiö puunattu.. eli koht mä saan penkoa.. saanhan :D ens viikol kaveri tuo hoitopöydänki lainaan ni saa sinne alkaa tavaraa kasaan..

onko monel jo sairaalakassi pakattuna tai suunnitelmis pakata? En oo aiemmin pakannu ku lähties - mut sillon sairaalaan oli vartin matka.. nyt matkaa on 140km sinne mihin aion synnyttään.. eli pitänee pistää aiemmin tavaraa kasaan.. ja isompien lastenki tavarat.. huh huh.. kauhee aatel et elokuun lopus ollaan jo niin hyvil viikoil et voi syntyä ihan millon vaan :D

Mietin tos yks päivä et ku ei oo harkkasuppareit ollu edellisis raskauksis eikä tässäkään.. et ekat kipeet supparit oli sit synnytyssupistuksia. eli ei paljo taida uskaltaa kotiin jäädä odotteleen ku supparit alkaa - saati jos vedet menee ku tosikko oli 1,5h kalvojen puhkasust pihalla :D
nyt ei kohdunsuu ollu viel auki ja kanavaaki 3cm yhä, mut pehmenny oli.. mut sepä tilanne muuttuuki nopeesti.. esikost oli ilman suppareit 34 viikol jo 3cm auki :D seuraava polikäynti parin viikon pääst ni näkee onko edetty mihinkään...

sitten syömään mustikkavadelmakeittoa :D pitää tyhjentää pakastinta et saa uusia mansikoit sinne kohta :D

Tuikku83 ja mötkylä 29+1
 
Huldis, voi hurja mikä juhannus :O Toivoitaan että vielä jaksaisi olla mahassa, paljon tsemppiä!!!

Autossa istumisesta
vielä, onneksi uudessa autossa turvavyö meneekin vanhaa fiksummin ja jää alemmas, eikä raavi kaulaa :)

Vielä itseni toistoa....
"Ai niin, olisko kellään hyvää hamevinkkiä? Mulla on tämä hame A-mallinen hame turkoosi -30% | BEBELANE - Äitiysvaatteet - odotusvaatteet, äitiysfarkut ja kauniit imetysliivit netistä - Äitiysvaatteita ja on superihana. Samanlaista olen metsästänyt mustana, tuloksetta. Mitään neljääkymppiä ei huvittaisi maksaa, joten olisko jollain vinkkiä, mistä löytäisi vastaavanlaisen hameen? " Jos joku haluaisi tai osaisi vastata :)
 
Sairaalakassille en ole ajatuksiani vielä tuhlannut. Hetken yritin, mutten sitten jaksanut kun aikaa on vaikka kuinka. Elokuun lopulla varmana sitten pakkailen.

Zophielle vinkkaisin muuten Polarn O. Pyretin hameesta, mutta se maksaa sen neljä kymppiä... Toi linkittämäsi näytti kyllä kivalta :) Onko tavalinen vai mamma-malli? (joo tää ei tajunnu siitä).

Kävin tänään Malmilla ostamassa miehelle hääpäivälahjaa (on lauantaina), reissussa meni tunnin verran. Vielä kun käytiin ruokakaupassa tässä iltasella niin nyt on jalat aivan pökkylät ja selkä kipeä :( Mitenkähän ihmeessä mä selviin viikonlopun muumimaailma-reissusta...

Tänään tulee lapset kotiin :D Jäivät siis su mökille kun tultiin miehen kanssa kotiin. No eilen kyllä nautittiin "lapsettomuudesta" ja käytiin Flamingo Spassa rentoutumassa :)

-Santtu ja M-M 26+5
 
Miten sä otat tuota rautaa? Se "pitäisi" ottaa väh. 2h maitotuotteiden suomisestä/juomisesta ja väh tunti ennen. Kalsium estää rautaa imeytymästä ja c-vitamiini taas edistää. Sairaalassa neuvottiin ottamaan yötä vasten väh. 2 h edellisestä syömisestä, niin imeytyy kuulemma parhaiten. :) Toki se on yksilöllistä tuo imeytyminen. Millaista annostusta käytät? Oletko kokeillut ottaa kaksinkertaista annostusta? Paljon sulla on hb?
Tuntuu kans, et lääkäreillä eri paikoissa paljon eri mielipiteitä asiaan, et miten pitäis ottaa! Ainoa yhteneväinen neuvo tähän mennessä on ollut tuo että ei maitotuotteiden kanssa. Neuvolatäti kielsi kaiken syömisenkin :D Mut..

Oon jättäny kaks tuntia tilaa raudan molemmille puolille, et sais imeytyy. Koitin ottaa raskausvitamiinin kanssa, mut ei vaikuttanu mitenkään. Sit koitin ottaa yötä vasten, mut ei sekään vaikuttanu :confused: Nyt oon viikon verran syöny tuplattua annosta :)
Normaalisti hemppa ollu jotain 130 ja nyt pudonnut vaan putoamistaan, ja nyt oltiin jo 98. Neuvolalääkäri ei mitenkään nimenomaisesti hyppinyt innosta =)

Täytyy koittaa ton C-vitamiinin kanssa, jos siitä tosiaan olis apua! Kiitti vinkistä! ^^

Mädchen huuteli vauvaunista! Musta on melkei karmivaa miten paljon oon nyt nähnyt unia, verrattuna aikasempaan! Herramunjee, millo hyysään unessa koiraa ja seuraavassa vauvaa ja joukkoon mahtuu toki jokunen painajainenkin. Kauheimpia varmaan olleet unet siitä, että en vaan osaa hoitaa sitä. Alitajunta on hassu juttu :)

Tuikku kyseli sairaalakassista - ei täällä ainakaan mikään kiire vielä sen kanssa. Ei todellakaan. Pakkaillaan sitten joskus lähempänä. Ei niin hätä vielä sen kanssa :)
 
Heissan! Kokopvä menty tukkaputkella ja nyt äitiyspoli kuulumiset. Töihin menosta ei tarvitsekkaan nyt sit haaveilla :( Kaulakanava oli taas lyhentynyt samaan mikä oli 2 viikkoa sitten kun jouduin sairaalaan. Olo kumminkin ollut ihan kohtalainen, poislukien toi maanantai-ilta ja yö. Lapsivettä todella paljon ja pikkupossu ilmeisesti tulossa, kun painoarvio oli jo 1200g. Viikot näytti koon perusteella 28+5, vaikka nyt 26+6. Neiti oli sielä pakaratarjonnassa ja lääkäri sano, että parempi on, että pyöris sielä, koska jos jämähtää paikoilleen, niin painaa kaulakanavaa ja kohdunsuuta enemmän. Eilen oli kyllä oikeinpäin, kun potkut tuli ylös.

Sokereista sen verran, että insuliinia ei tarvinnut alottaa, koska niitä hyviä arvoja on n. puolet. Ainoa mitä sano, että voipi olla, että koontakia tarvitsee alottaa insuliinit, ettei vauva kasvais noin huimaa vauhti..en ole kyllä kuullut moista ja varsinkaan, kun ruoanjälkeisissä arvoissa ei ole ollut heittoa ollenkaan ja ne on ne, jotka kasvattavat vauvaa.
2 viikon päästä taas äitiyspolille kontrolliin.

Mulla on ruvennut hirveesti mietityttämään vauvan ulkonäkö ja silmien/hiustenväri. Meillä isommat näkevät jokayö unia vauvasta ja siitä minkä värinen neiti on... Meillä meinaan on niin eriväriset 2 nuorimmaista neiti, että ette uskokkaan... voisin yrittää laittaa valokuvan jos onnistun:) Toinen on ihan tumma ja ruskeesilmänen, toinen vaalee ja sinisilmänen. Vaalee isänvärinen ja tumma minun värinen:)
 
Marja: no on kyllä eri väriset. :O Mutta samaa näköä paljon kasvon piirteissä. Meillä pojat ollut hyvin samaa sävyä väriltään, mutta kumpikin ulkonäöltään ihan eri sukua. =D Mä olen kans pohtinut miltä tää kolmas poika näyttää. =D Ultrasta saatiin niin hyvä 4D kuva, että voin jo sanoa, että paljon muistutti isoimpaa veljeään sivuprofiililta. Hauska nähdä onko livenäkin ihan samanlainen. :D

Huldis: Herttinen mikä reissu. Onneksi kaikki hyvin. :hug:

Santtu: mikä päivä te menette sinne muumimaahan? Me mennään luultavasti lauantaina. Jos nyt kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jännittää kuinka mun supistelujen käy.

Leo
 

Yhteistyössä