Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

Mulla on iskenyt turvotukset kunnolla käsiin ja jalkoihin :( Ananasta söin eilen ja kittasin vettä tuoppi tolkulla ja sitten ravasinkin vessassa koko illan! Yhdellä kertaa hiukan pelästyin, että menikö vedet kun holahti pönttöön huolella :O Noh, päättelin ettei, kun ei ole ihmeemmin sen jälkeen tihkuillut. Vauva on ollut tänään mukavan aktiivinen, mutta muuten on oma olo ollut hiukan omituinen. Jotenkin jäi alitajuntaan vaivaamaan tuo hulaus... Jaloista tosin turvotus lähti, nyt kyllä kerää jo lisää.

M :heart: 38+3
 
Santulle iso voimahali :hug:

Onnea kaikille vauvaantuneille. Kylläpä näitä rupeaa nyt tulemaan.
Sais tuo meidän poitsukin ruveta jo tulemaan.

Olen taas ollu tosi laiska kirjottamaan. Lueskelemassa oon kyllä käyny päivittäin.

Nyt vaan pikaisesti kuulumisia.
perjantaina Käytiin äitiyspolilla painoarviossa, ja sillon sanoi painoksi 2990g (36+5).
Istukka oli jo hieman kalkkeutunut, mutta kuulemma niin kuuluuki olla loppuvaiheessa. Ja pää oli jo ihan alhaalla, ja kohdunsuukin jo sormelle auki ja lyhentynyt. Josko joskus sitte pääsis synnyttämäänki =) 21.päivä annettiin seuraava aika ja sanoi että jos ei ole syntynyt siihen mennessä niin ruvetaan käynnistämään.

Supistuksia oli pari viikkoa sitten, mutta nyt kun niitä sais tulla niin ovat hävinneet johonkin. =(

Pikkuiselle on kaikki nyt valmiina, rattaatkin saatiin jo haettua isän luota. Sairaalakassinkin pakkasin viimeviikolla.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt en taas muista. no, ehkä sitten palaan kirjoittamaan lisää jos muistuu mieleen.

Santzuu & poitsu 37+1
 
Santzuu, olitkos säkin TYKS:an synnyttäjä? Tuli vaan mieleen kun alkavat tuossa kohtia jo sitten käynnistämään, niin minkä antoivat syyksi?
Itse kun viikolla 37+6, seuraava käynti kun 39 on täynnä(ensi viikon ti) ja Tyks synnärinä eikä mitään juttua ole ollut käynnistämisistä...

Mädchen, ananasmehu on hiukan auttanut mulle, mutta justiin kans totesine ttä olis kiva kun näkis kehräsluunsa ja olis nilkat. Tai tää oikea käsi kuten normaalilla ihmisellä :/
 
JiiMii: Kuulostaa kyllä ihan oikealta! :) Muakin hämäsi se esikoisen kohdalla, ettei mulla koskaan tullut supistukset _säännöllisesti_ viiden minuutin välein vaan se väli heitteli kuten sulla. Kyllä ne kuulemma silti lasketaan säännöllisiksi suppareiksi. ;) Jos et ole jo soittanut synnärille, niin alahan soitella! Kyllä ne sieltä sanoo kannattaako jo alkaa tulla.
 
Mikäs Jiimiin tilanne on?? :) Mä kyllä varmaan kävisin jo tossa vaiheessa tarkastuttamassa tilanteen, kuulostaa jo varsin hyvältä nimittäin! ;)

Täällä on edelleen vatsa ihan ripulilla ja alaselkää kuumottaa ja särkee. Mutta ei tietoakaan kyllä mistään oikeista supistuksista :D
 
JiiMii vois jo pikkuhiljaa päästäki tositoimiin *peukut pystyyn*

kovasti koittanu koko päivän puuhailla hommia alta pois ja pestä vähän ikkunoita ja muuta, et jos se sais ees jotain aikaan... :stick: mut harkkasuppareita vaan tuntus tulevan, selkäkipu on ollu jo niin pitkään, et sitä ei voi oireeks ees laskea. tosin tissit alko vuotamaan ihan yhtäkkiä aamulla, jos se vaik enteilis jotain... :p sitä alkaa olla jo valmis uskomaan mitä vaan :LOL:
 
Hipsunen, mä niiiiiiiin komppaan sua! Vkloppukin meni ihan just samoin, mut ei...ei sitten yhtään mitään! : /
Mulla kans huomaan ekaa kertaa että maha roikkuu. Onko se merkki että ISO vauva tulossa vai mahanahka jo venyny niin vai mikä lie? Mullahan isoa luvattu, kun ei kuitenkaan ole vielä kunnolla ilmeisesti vieläkään kiinnittynyt niin ei kai siitäkään sitten ole. Hmm...mielenkiintoista spekulaatiota. Ja niin mullahan myös neljäs tulossa.

Marja, täällä kans maha tyhjentyny illalla ja suppaillu ja herätelly toiveita monet kerrat. Luulis, että meidän kropat uudelleen synnyttäjinä jo tajuis mitä pitäis tapahtuu! Toivottavasti ei oo kääntyny takas perätilaan! Kyllä mä kans tosissaan mietin viime yönä, että miten ihmeessäpäin kaveri on kun JOKA paikkaan tuli osumaa yhtäaikaa :O !

Freundin, *kateellisena* ONNEA ONNEA PRINSSISTÄ :D

Jandhe, oi tahtoo kans samanlaisen synnärin, luomun :D. ONNEA ja kiitos synnärikertomuksesta!

Miirikille, unipölyä lähettelen *~'*~* . Yritähän hetki saada nukuttua ennen finaalia! Ettet ihan ole pökerryksissä. Tosin paraskin sanoja, meillä meni myös puoli kahteen viime yönä kun Tepsukka pisti sellaset metelit pystyyn, etten tajua yhtään miten päin oli koko masussa kun potki ihan omituisiin paikkoihin :O.

Jiimii, joo, ei tainnu kuopuskaan koskaan kiinnittyä...kai :D . Äkkiä sitä unohtaa! Meinasin ilman saunaa kans käyttää tänään vikan oljenkorren jos sais jotain aikaseks. Peukkuja bd meille molemmille! Mulla tosiaan eilen yöllä kans samoissa lukemissa mentiin. Tosin limatulpasta ei tietookaan :-o . Hiisi, se voi tietää sitä, ettei sisäsuu oo vieläkään auki ja se taas tietää ettei käynnistystä voi to tehä....ääääh!

Tiikkonen, tervetuloa kerhoon :mad: . Meillä on helpottanu kun ostin muovipurkit jauhoille yms kuiva-aineille. Eivät pääse enää niihin käsiks, mutta nyt on jotain ihme kuoriaisia jotka rakastaa leipää!!! Meillä kans viime viikolla lähti kaikki muruset ja leivät yms roskiin ja laatikot raid-käsittelyyn! Nää on vaan vielä ällömpiä, koska jos esim. joku muksun vaate jossa joku ruokatahra niin niitä löytyy sit kuhisemalla just siitä kohdasta vaatteesta pyykkikorista! YÖK!
Mä pesin eilen ikkunat, vaikka olin luvannu etten pese kun muutto kuitenki edessä...selän sain kipeeks, putosin melkein ulkopuolella tuolin päältä mahani kanssa eikä koko hommasta ollu mitään iloa! Pistä mies pesemään ja syö suklaata sohvalla, se auttaa paremmin :D.

Heinäneito, ONNEA PRINSESSASTA!!! :heart:

Miranna
, ite olisin toivonu aiemmissa pärjänneeni ilman, mutta kuopuksesta en saanu mitään muuta ja olin niiiin kipeä että oli pakko ottaa. Siitä ei ollut muuta kuin haittaa. Tälläkin kertaa olen esittänyt toiveen saada kaikkea muuta mutta ei epiduraalia. En siis suosittele sitä itse, mutta jos oikein pitkittynyt synnytys ja kovin kipeä niin valitettavasti on kyllä paras kivunlievitys. Parempi on, kun vain otat mitä vastaantulee. Ennakkosuunnittelua ei kannata tehdä muuta kuin sen, että mitä haluaa missäkin vaiheessa ja ponnistaa missä asennossa jos vain mahdollista ja muuten jättää kaikki auki, että ei tule pettymyksiä kun/jos ei menekkään ihan niinkuin on itse suunnitellut.
Jälkivuoto on aika yksilöllistä, mutta yleensä pärjää jo normi yösiteellä kolmen päivän jälkeen kun sairaalasta kotiutuu. Muistaakseni sitä hurjaa vuotoa ei tule kuin muutamia tunteja synnärin jälkeen.

Jiimii, jokohan jo nyt tulis lähtö!? Tsemppiä ja suppareihin lisää vauhtia!

( . ): Tosiaan meni viime yönä taas puoli kahteen kuulostellessa että mitä ihmettä pieni rymyää tuolla! Siis jotenki ihmeellisesti kääntynyt, kun potki suoraan navasta ylöspäin, punki myös rintalastasta ylöspäin ja nivusissa tuntui jotain potkuja/lyöntejä tms. Meinasin jo miehen herättää ihmettelmään että mikä ihme kaveria "vaivaa". Eipä ole muut näin möyrynneet. Kyllä ovat lapset/raskaudet tosiaan erilaisia :D .
Nyt saatte mun supparit pariks päiväks jotka niitä tarviivat! Mä voin lähtee sit keskiviikko iltana tai sillon torstai aamulla. Huomiselle on hommia ;) .

Hassel ja Tepsukka-kummajainen 39+3
 
Hassel innostus hiipu siihen, et pesin yhen ikkunan (ja senkin vaan ulkopuolelta) ja parvekkeen oven... ei jaksanu innostaa ikkunoiden avaaminen, kun joka ikkunas kummiski kaihtimet/laskosverho/vastaava, eikä niitten takaa kukaan nää et onks ne likaset :D tuo yks ikkuna minkä pesin on ainut mis välil verhot ylhäällä :p
 
Hassel ei toi limatulpan meno meinaa mitää tuohon sisäsuun aukiolemiseen...mulla oli la aamuna sen 2cm auki ja ei ole ollu ennen eilistä mitää tietoo tuosta tulpasta,enkä nytkää ole sata varma

Kiitos kamut mut mie en ole vielkää lähteny :D kaveri kävi et olis vieny mut,mutta nää taas rauhottu,10min näyttäs olevan väli,mut toivotaan et huomiseen mennessä :D mie en muuten enää jaksa tät!ja soitin synnärille,mut mitäs se vaikuttaa ku sanoo et tulla sitte ku siltä tuntuu...
 
Jiimii, mmm...no ehkä mulla on sittenkin toivoa :D . Täytyy muistaa, että jokainen raskaus on erilainen. Kun kuitenki ainaki kahesta viimesesta tulpat oon huomannu menneen jo pari viikkoo aikasemmin niin jotenki lasken sen indikoivan tota aukeemista. Pietään sille peukkuloita bd :) .
Eikö oo ÄRRRRSYTTÄVÄÄ tollanen! Supistelee supistelee, mutta "mitään ei tapahdu". Toivottavasti säännöllistyy siellä, että pääset jo arvuuttelemasta!

Tiikkonen, joo, hyvä sinä :D ! En mäkään pessy välejä sentään ollenkaan. Pari ikkunaa jätin kans ulkopuolelta pesemättä. Meillä kans sälekaihtimet joka ikkunassa niin aivan sama. Lähinnä pahimmat nenän ja sormen jäljet ja kuolleet ötökän raadot pyyhkäsin ;) . Ja nyt vaan suklaalevyn kimppuun! Mä söin melkein jo omani :D .
 
  • Tykkää
Reactions: tiikkonen
Onnea kaikille vauvautuneille! :kiss:

Ja kiitokset vielä synnytystarinoista :)

Ja Santulle :hug: :heart:


Sairaalakassin pakkaamisesta, meiltä löytyy mulle kotiinmenovaatteet ja yöhousut ja villasukat! En osaa nukkua enää ilman :D Toki kirja ja vähän herkkuja myös. Mies sanoi että lähinnä karkkikassi tuo sairaalakassi. Se ei vaan ymmärrä :headwall:

Tiikkonen ja Hassel, meillä myös noita perhanan höntiäisiä, jotka pyrkii kaikkeen kuivaruokaan. Alkaa jääkaapissa olla ahdasta, kun ollaan suurin osa sijoitettu sinne. Täytyy noita tiiviitä muovipurkkeja koittaa, jos niihin eivät menisi..

JiiMii, toivottavasti kohta tapahtuu 8)

Mädchen ainakin kirosi turvotuksia! Ne perhanat tulleet tännekin. Tai on niitä jo aiemminkin ollut, mutta nyt jotenkin lisääntyneet ihan uskomattoman paljon. Mulla on värkkikin ihan turvoksissa :D
Tuntuu, ettei tosta vedestä eikä ananasmehusta oo oikein apua, mutta toiveikkaana jatkan juomista!

).( Nyt teen hoikan oman navan, kun kerran Kättärin nelososaston lääkäri oli sitä mieltä, että mulla on varmasti joku syömishäiriö kun en ole lihonnut raskauden aikana yhtään. Tosiaan tossa 28.8. menin Kättärille päivystykseen jatkuvien supistuksien takia. Kivuliaita olivat ja säännöllisiä. Särkylääkkeet eivät auttaneet ja sanoivat etteivät he voi tehdä mitään tälle, mene kotiin.

31.8. neuvolatäti soittaa, että sulla on proteiinit koholla, ja kun neuvolalääkäri oli merkannut kuitenkin siitä kohdunkaulan kypsymisestä ja raskausmyrkytysoireista, ni hän suositellis et menisin tarkistuttamaan verenpaineen ja lähtisin sitten Kättärille. Supistukset oli olleet kaks päivää jo ihan uskomattoman kipeitä, mut Kättärille soitettaessa vastaus oli aina sama, "ei me voida sille mitään." MISSÄ SITTEN JOS EI SIELLÄ? Lähetteellä kuitenkin illalla päivystykseen ja kahden tympeän lääkärin ja kolmen kätilön jälkeen vuosinkin jo ihan kunnolla verta.
Yksi lääkäri sitten totesi vaan että, "No vähän on sulla ahtaat paikat, sisätutkimuksista johtuvaa tuo vuoto vaan."

Kahdeksan tunnin jumppapallohötkyttelyn, kuumevesipullon ja kohtalaisen särkylääkemäääränkin jälkeen (3x Litalgin, 1x Tramal, 1x Oxynorm) supistukset olivat vielä kipeitä ja tulivat kolmen minuutin välein. Lääkäri tuli sitten huoneeseen ja sanoi että "Voidaan ottaa seurantaan, mutta ei olla kyllä niin pitkällä vielä, että synnytys oikeesti käynnistyis."
Onneksi mulla oli oma äiti mukana siinä, joka tiukahkoon sävyyn selitti tälle tohtorille, että kyseessä on muutenkin sektio. "Ai, emmä tienny." No siinähän se luki lähetteessäkin ensimmäisessä lauseessa :headwall:
Olin ite jo niin kipee ja väsyny, ettei musta ollut tappelemaan kenenkään kanssa, ni oli hyvä että äiti oli sitten paikalla pitämässä mun puolia.
Vanhemman lääkärin päätöksellä sitten siirsivät siihen päivystysosastolle ja lääkäri antoi ymmärtää että leikataan seuraavana päivänä. Kuten myös mua hoitanut kätilö.

Seuraavana aamuna sitten oli osastolääkärin vastaanotto. En mitenkään kauheetsi uskaltanut toivoa sitä sektiota, koska aiemmat käynnit Kättärillä olivat olleet jo huonoja kokemuksia. En jotenkin uskaltanut toivoa yhtään parempaa.

Olin väsynyt koko yön kestäneen supistelun takia, väli vaihteli puolesta tunnista viiteen minuuttiin ja aamulla taas mentiin tasaisesti 5-7min välillä.

Mun sovittu sektio johtuu ahtaasta lantiosta ja hyväksikäyttö/raiskaustaustasta. Ensimmäinen mitä lääkäri kysyy on "Oliko kyseessä joku insestitapaus?" Selitin sitten itkua pidätellen, että musta ei ole relevanttia ensimmäiseksi kysyä tollasta, mutta että ei, ei ole siitä kyse. Ja että mä en halua myöskään huonon alatiesynnytyskokemuksen herättävän mitään sellasia tunteita Omppua kohtaan, kuin mitä mulla on mun hyväksikäyttäjiä. Lääkärille ei ihan mennyt perille.

"Kuule, kyllä sitten vasta on nainen, kun on synnyttänyt alakautta, niin luonto sen tarkoitti!" oli lääkärin kaikenkuittaava kommentti. "Ei me aleta tälläsestä syystä leikkaamaan täällä ketään."


Jotenkin jäi niin tyhjä olo tosta. Uskomattoman kurja fiilis. Tänään sitten soitin Naistenklinikalle ja pyysin sinne sektiosuunnitteluajan, mikäli vauva siihen asti kyydissä pysyy. Kätilö puhelimessa oli ihanan myötätuntoinen ja ymmärtäväinen ja jäi hyvä mieli soitosta :) Ens viikon keskiviikkona sitten tietää, että koska tän meidän pienen pitäisi syntyä! ^^

Tiedustelin siltä kätilöltä kuitenkin, että miten jos mulla menee vedet nyt tai en oikeesti enää kotona tän kivun kanssa pärjää, pakottaako ne mut synnyttää alakautta, niinkuin Kättärin lääkäri mulle sanoi. Eivät kuulemma enää tosiaa näillä viikoilla pakota :)


Vielä kauheesti syksyisiä synnytystuulia nyt kaikille! :flower:

Jemmiksi&Omppu
 
Hei Jemmiksi, kuulostaa niin törkeältä kohtelulta, että ottaisin sinuna yhteyttä potilasasiamieheen, ei jumankauta! Törkeetä!!

Ihania uutisia niin monella, ONNEA!!

Ja te ripuloijat, kohta se on menoa... Täällä eilen kiristelyjä alavatsalla ja mies kiusasi, että joko lähdetään, mutta taitaa mennä vielä hetki. Mutta laskeutunut on ja hengitys helpottanut, kävely ei.

Yritetään jaksaa vaan mammat!

Kseena ja Tyyppi 39 + 0
 
Jiimii Mulla oli keskimäisestä epäsäännöllisiä supistuksia vajaa vuorokauden 20-3min välein about, välillä lieviä ja välillä kovempia. Menin varmuuden vuoksi tarkistuttaan tilanteen sairaalaan ja olin 7 cm auki... Että kannattaa varmaan kävästä kääntymässä ;) ???
 
Jemmiksin saama kohtelu Kättärillä kyllä sai suun loksahtamaan :O Jestas mikä lääkäri!!! Kyllä minäkin lähtisin Naikkarille salamana! Hienoa, että sait jo ajan sinne. Tässä huomaa hyvän puolen siinä, kun synnytyssairaalansa saa valita itse!

Ananakset unohtui kauppaan :headwall: Juon siis vettä litra tolkulla ja ravaan taas vessassa illan/yön. Eikä tää turvotuskaan niin kamalaa olis, mutta kun kädet on niin helkkarin kipeet! Taidan lohduttaa itseäni pienellä määrällä suklaata...
 
Hassel mä veikkaisin et on toi etureppu sen verran löystyny et vauva roikkuu nilkoissa sen takia :LOL: Meillä kun ei ole mitään koko veikkausta saatu sitten rakenneultran niin omalla veikkauksella n.3kg mennään, mut ei tää kyl varmaan 3.5 kg edes ole!! :)

Jemmiksi Kyllä on niin törkeetä tekstiä tullu et ehdottomasti tuosta annat rankkaa palautetta!!! Ei julmettu mikä m*lkku siel on ollu!!!:mad: :stick:
 
Jemmiksi: Aivan todella törkeää kohtelua ollut sulla! Tee valitus!!!!!!

Mä jännään niin teidän kaikkien vielä ei synnyttäneiden puolesta, milloin lähdette synnyttämään. Ite ajattelen niin kaiholla omaa synnytystä jo nyt...Oon kai ihan pimee??? Synnytykset on ollut mulle niin elämän kohokohtia vaikka ne kipeetä on tehneetkin ja oon oikeesti haikeena siitä että meidän lapsiluku on mitä todennäköisemmin täynnä. Itkinkin viikonloppuna sitä miehelle, kai mulla on joku babyblues...

Nauttikaa loppuraskaudesta ja synnytyksestäkin niin hyvin kuin vaan voitte!!

Casanna
 
vihaksi pisti tuo Jemmiksin kokema kohtelu :mad: kyllä lääkärin pitäisi tajuta mitä suustaan päästää, varsinkin synnytysosaston lääkärin!!! *murinaa*

( . ) mitenköhän nää harkkasupistukset sais muuttumaan oikeiks supistuksiks... taitaa tuo selkäkipukin olla vaan ihan lihaskipua, ku mitää muuta :$ pitäsköhän sitä lähtee hölkkäämään taloa ympäri tai jotain :kieh: (ai mitenniin malttamaton?!)
 
Jemmiksi, mikä hiton nuija siellä on ollut lääkärinä???? Valitusta menemään vaan, noin EI kohdella ihmisisä varsinkaan tuollaisilla taustoilla!!! :kieh:

Jiimii, menes nyt tarkastamaan tilanne! :)

Onpas ollut huono päivä. Alamahaan ja oiekaan nivuseen sattunut, kävely vaikeutunut eilisestä ja sohvalta ylöspääsykin välillä hankalaa. Jotenkin vetämätön ja kiukutteleva olokin...Selkäänkin sattuu välillä, mutta lihaskipua se taitaa vaan olla... Kyllästyttää!!! Anteeksi valivalivali, mutta tämä päivä on vaan ollut niin tympeä...
 
Jemmiksi no huhhuh!! tee ihmeessä joku palaute tuosta saamastasi kohtelusta,todella törkeää!!:mad:

Vauva on kyl ihan yliaktiivinen,möyrii,punkee,taitaa olla ahtaat oltavat,tajuais vaan et jos tulis ulos niin olisi tilaa enemmän ;D en mie lähteny mihkää näytille eivät ole enää niin kipeitä eikä säännöllisiä:mad:.seuraavista kunnon kipeistä ja säännöllisistä sit lähen tarkastuttaan tilanteen..pitäsköhän se laittaa mies vielä hommiin ku töistä tulee ;D ja sanon kyllä seukki käynnillä et pois en lähe ennen ku tää on pihalla...vaik saahan sitä sanoo,eipä ne mitää ala tekee ellei yli ole tai joku hätä...
 

Yhteistyössä