Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

MioMio, paljon onnea :)

eliisa, hyvä kun kävit :) Tämä on sen verran liikuskellut että sain mielenrauhan :)

Mayah, samat tunteet. Tosin mä olen jo asennoitunut siihen, että käynnistykseen menee. Toivottavasti sitten tekisivät sen jo perjantaina eivätkä kattois vielä v-lopun yli....
 
MioMio onnea!

Mayah ja Zophie Samat fiilikset täälläkin, teillä jo sentään viikkoja enemmän kuin mulla :hug:

Eliisa
Eihän niitä turhia käyntejä ole jos itse huolestuu ja saa sitten mielenrauhan =)

Kivaa kuulla vauvan saaneiden kuulumisia, ehkä kohta itsekin pääsee siihen vauvan tuoksuiseen arkeen!

Täällä supisteli alkuillasta pari tuntia 7-10 min välein ja sitten ne loppu :kieh: Ehti jo innostua ja alkaa kyttäillä kelloa ja sitten ne loppu |O Miksi mä kuvittelinkaan että tämä vauva voisi syntyä jo ennen LA:ta.. Taidan olla sellainen kanaemo, joka hautoo nämä muksut hyvästi ennen niiden syntymää |O

Huomenna siis neuvolaan aamulla, erittäin tympääntyneenä!

nessu ja pieni 39+5
 
Onnea MioMio! :heart:

Zophie: Koitetaan jaksaa...!!! :hug:

Nessu: Tuo on niin turhauttavaa, ku tulee supistuksia ja niitä innoissaan kellottelee, kunnes ne LOPPUU. Typerää! Jospa ne kuitenkin edistäis tilannetta. Toivotaan nyt lisää niitä! :)

( . ) Turhautuneisuus nostaa päätään jo ihan pystyyn. Huh huh. Ruokaostosten herkkumäärästä sen vois kans päätellä (ja nyt on paha olo, ku söin vähän karkkia :p). Tulee ihan luovuttamisen meininki, ei täällä ainakaan tapahdu yhtikäs mitään. Ja jos joku vielä sanoo, ettei kukaan oo suutariksi jääny (raivostuttava termi), mun pitää varmaan hammasta purra... Kyllä kai tän lopulta veitsellä pois saa. Ja siinä on sitte taas ihan omat riskit ja vaikutukset tulevaisuuteen (kaks sektiota eli ei enää mahista edes koittaa synnyttää alateitse jne.). ÄÄH!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Tuli se täälläki perjantaina sitten lähtö synnärille! :)

Meille syntyi siis perjantaina 23.9 klo.22.26 täsmällinen pikkumies :heart:
Raskausviikkoja kerty 40+0, tuli tuo synnytys vähän yllätyksenä ku ylihän tän piti mennä! :D
Painoa 4080g ja pituutta 53,5cm. Nla:ssa ja synnärilläki vielä yks kätilö arveli et normaalikokonen, jotain 3,5kg, pikkusen pienempi ku esikoinen (3,8kg) niin tuli yllätyksenä et oliki noinki iso... :D

Synnytyksestä tarkemmin myöhemmin... Hyvin kuitenki meni peloista huolimatta. Kiitos ihanien kätilöiden :)

Talvicci ja "Torsti" 4pvä :heart:
 
Onnea miomio ja talvicci vauvoista:flower: Ihanaa teidänpuolesta että se homma on ohi....

Ymmärrän nessu,miltä tuntuu. ei mukavaa...
Ei oo mullakaa mittää muutaku niitä supistuksia,normaaleja kokoajan ja nyt oon saanu nukkua yötki tosi hyvin,kerätä voimia synnytykseen.

Pai ja tyty 40+1:heart:
 
Isot onnittelut MioMiolle :flower: ja Talvicille :flower:

Ja kaunista huomenta taasen muille =)

Täällä on mies lähetetty töihin ja tyttö päiväkotiin, eli taas voi odottaminen itsekseen jatkua... Se vaan on niin selvää, miks tätä aikaa kutsutaan RASKAUDEKSI ja ODOTTAMISEKSI. Tää päivä tulee olemaan siis taas tuota itseään, jee, jee, jee.

Synnytystarinoita ja uusia synnytyksiä odottaen ;)
Kiippu & kj (40+1)
 
Onnea Talvicci! :flower: Olipas täsmällinen vauva! :)

Kiippu: Ihan samat fiilikset. Pojalla kans hoitopäivä ja mä sitten keskityn ODOTTAMISEEN. Jee.

Tsemppiä äitipolille Mädchen! :hug:

Fb-ryhmää minäkin mietin, alkoi ahistaa tuo taustailijoiden määrä : / Tosin en kyllä kirjoita mitään kovin ihmeellistä, eli ei haittaa vaikka kuka lukee :D

( . ) Ei supistuksen supistusta. Ei mun keho osaa synnyttää. Taaskaan.

Aurinkoisia mietteitä kaikille - mistähän niitä sais??

Mayah ja Pupu 40+6 :heart:
 
ONNEA KAIKILLE JAKAANTUNEILLE! :heart:

Ja jätti-isot superhalit kaikille loppusuoralla oleville! :hug: :heart:

Meillä jäänyt tää tietokoneiluaika melko vähäiseksi, kun pikkurinsessa syntyi täsmällisesti 22.9. Painoa 3026g ja pituutta 49cm ja sopiva määrä ruumiinosia! Sairaalassa kirjotin jo synnärin, mutta sit se ei koskaan postautunut eikä mitään ja mulle tuli kiukku ja ajattelin et kirjotan sit joskus myöhemmin.
Nyt yövalvomisen päälle onkin hyvä sitten iskeä perse penkkiin ja kirjotella :D

21.9. oli sovittu käynnistys. Vaikka sektiosta oli koko ajan ollut puhe, niin suostuin kuitenkin käynnistykseen sillä ehdolla, että saan kesken vielä vaihtaa sektioon jos tuntuu ettei oma pää vaan yksinkertaisesti kestä.

Puolison kanssa oltiin Naistenklinikalla 7.35. Mukava aamukätilö tuli laittamaan käyrille ja kertoi, että Cytotecin kanssa, ja etenkin ensisynnyttäjillä, saattaa tuo käynnistyminen kestää useammankin päivän. Miehen kanssa pyöriteltiin silmiä, että ei meillä nyt oo aikaa makoilla sairaalassa viikkotolkulla :D

8:30 lääkäri sitten tuli, teki sisätutkimuksen ja tulos sama kuin ennenkin; kohdunsuu hyvin takana, vaikkakin kypsynyt ja auki. Kanavaa kuitenkin jäljellä. Laittoi ensimmäisen Cyton ja kertoi saman kuin kätilökin. "Sulla kyllä on melko vetistä tää valkovuoto, niinku todella vetistä.. Kannattaa vähän tarkkailla tota lapsivettä, että olisko tää kuitenkin sitä. Tehään prom-testi ennen ku laitetaan seuraavaa." Näillä sanoin lääkäri jätti meidät vielä käyräilemään tunniksi.

Puoli tuntia Cytotecin jälkeen alkoi kipuilevat supistukset. Mä en niin jaksanut toivoa niiden tekevän mitään, vaikka kävivätkin kipeämmiksi ja säännöllisiksi. Kun kätilö tuli ottamaan pois käyrältä, kysyttiin että voidaanko lähteä kävelemään ulos.
"Joo, toi sairaalan puisto on ihan kiva!" Itseasiassa me kyl päädyttiin Ruoholahteen asti... :D

Kävellessä supistukset voimistui ja tiheni, mutta liike helpotti kipuun. Takasin kävellessä piipahdettiin ABC:lla syömässä ja sieltä lähtiessä housuihin holahti oikein reilusti jotain. Olihan siinä koko matkan ajan vähän tiputellut, mutta ajattelin et nojoo, varmaa vaa sitä valkovuotoa tai jotai, no big deal. Nyt kuitenkin aloin hihitellä hölmönä ja sain sanottua miehelle et "Must tuntuu et mul meni vedet, ihihhiihhi!"
Se ei jotenki osannu yhtää suhtautua samanlaisella kevyellä mielellä siihen :D

Sairaalalla takas 13:00 tehtiin prom-testi ja kyllä vain, vedet oli menny! Ja ne ensimmäiset holahduksetkin olivat sitä olleet. Käyrällä maatessa supistukset alkoi käydä tosi kipeiksi ja siihen sain tätä jumalten naisille lahjoittamaa PANADOLIA. Kylläpä helpotti! ..not. Kiukku lähinnä tuli, miehellekin, kun nipistelin sitä kun mua sattui :D

14:30 sain vielä toisen Cytotecin ja 15:30 sain luvan lähteä taas kävelemään. Nyt ei lähdetty vetämään mitään Helsinki-turneeta, vaan käveltiin varmaan kilometri ja uikutin jo siihen malliin, että mies sai tukea meikäläisen takaisin sairaalalle. Siellä sain Oxynormin ja kätilö sanoi, että jos se ei auta, niin sitten on pakko siirtää synnärille, kun ei heillä oo oikein lääkkeitä enää.
Sisätutkimuksessa kanava kokonaan hävinnyt ja kohdunsuu tullut pelipaikalle! Jee! Ja vähän enemmän olin avautunutkin. Kuulemma kolmatta Cytotecia en saisi enää.

19:00 oli siirtyminen sitten synnärille. Ihana kätilö otti vastaan, käyräili, tutki ja antoi ilokaasun. Hetki meni hoksata hyvä rytmi hengittämisessä, mut kyl se siitä lähti. Miehellekin tarjosin, ihan niinkun hyvät vaimokkeet tekee!

Mulla ei ilokaasu niinkään kipuun auttanut, mutta rentoutti kyllä.
"Tää ei oo varmaan kulti se hetki, kun voi sanoa että panettaa? Mut mä sanon, mua panettaa!" Sellanen vaikutus ilokaasulla meikäläiseen :D Miestä vähän nauratti.

20:40 kipu oli kuitekin jo sietämätöntä. Edistystä ei alakerrassa juuri ollut tapahtunut, hätinä kolmelle sormelle auki. Alkoi kiukku iskeä ihmiseen. Sain kuitenkin puolikkaan annoksen epiduraalia. Helpotti, vaikka kihelmöikin ihan hitosti.
23:40 aloin olla taas kipeä. Ei auttanut enää epi ja ilokaasu. Seuraava puolikas annos kehiin.
01:00 olikin yhtäkkiä huone täynnä ihmistä, kun Olivian päästä otettiin sykkeiden takia verikoe. Se oli ihan hitusen epämukavaa. Musta tuntuu, että mulla on ollut värkissä enemmän instrumentteja yhdessä synnytyksessä, kun Oopperatalolla itsenäisyyspäivänä, voi pyhä sylvi.
Verikokeissa kuitenkin happiarvot ja kaikki priimaa, joten niistä ei huolia.
02:00 alkoi tippua oksitosiini ihan pienesti ensin. Oli pakko pyytää jo täysi annos epiduraalia, hyi että miten voikin ihmiseen sattua. Kätilö lisäili annosta vähitellen, mutta mitään ei juuri tapahtunut.
03:00, oksitosiinia putosi 100ml/h. Kätilö ihan rauhaksiin asenteli tippaan vielä antibioottia. "Hei kuule, mua painaa nyt ihan älyttömästi, niinku todella todella paljon."
Kätilö hymyili ja sanoi, että ei se nyt vielä synny, vastahan toi on ihan hetken tullu isolla annoksella.
Vartti myöhemmin alkoi olo olla jo tukala. Ei yhtään kipeä, mutta voi luoja sitä paineentunnetta. "Noo, käännypä tähän selälleen niin katotaan josko olisit vaikka jo sentin lisää auki!" "JOO OOTA MÄ EN NYT KESKEN SUPISTUKSEN KYLLÄ KÄÄNNY JA AVAA JALKOJA KU TÄÄ MUKULA LOPSAHTAA ULOS MUUTEN!"
Kätilöllä oli aika hinnaton ilme, kun tutki :D "Hmm, vajaassa puolessa tunnissa oot auennu neljästä sentistä kymmeneen, sä voisit kyl alkaa tässä vähitelle valmistautuu tähän loppuosuuteen."

3:30 alkoi sitten ponnistusvaihe. Alku oli todella hankala. Pieretti ja ponnistutti, mutten osannu tehdä noista ku tuon ensimmäisen :D Kätilö joutui heti alussa jo pyytämään avustavan kätilön paikalle, kun en meinannut saada jalkoja pysymään erillään ja koukussa :D "Ponnista, ponnista, ponnista.." hoki kätilö. "MÄ EN VITTU PYSTY TÄÄ ON LIIAN ABSURDI TILANTEENA! TÄSSÄ MÄ MAKAAN REVA LEVÄLLÄÄN JA KOITAN SAADA PIKKUIHMISTÄ ULOS! EI JUMALAUTA!" Mies purskahti nauruun ja avustava kätilö hihitteli. "No tyttärellä on varmaan äitinsä luonne jos on muuten isin piirteet", totesi kätilö ja jatkettiin ponnistelua.

Kun pää alkoi olla jo puoliksi ulkona, kertoi siitä kätilö ja helpottuneena aloin siinä ähistessä hihittelemään et "Ehittiin ennenku parkkiaika menee umpeen!"
Nyt nauroi sitten jo kaikki salissa olevat :D

3:58 syntyi sitten täydellinen pieni tyttö, napanuora kiepsahtaneena kaulan ympärille. Neiti oli kuitenkin hyvin virkeä ja jäntevä. Siinä sitten toisiamme ihmeteltiin.
Kaksi tikkiä jouduttiin laittamaan häpyhuuleen kun tuli ihan haava, mutta ei repeämiä, ei mitään. Kaikki meni hyvin ja oli kivutonta.

Synnytys kesti kokonaisuudessaan huikeat 22,5h. Kiitos, riitti :D

Päivällä olin kyllä ihan kuutamolla, verta oli mennyt synnytyksessä 700ml, hemoglobiini laskenut ja verenpaineet ku ruumiilla. Onneks ekana päivänä ei mitään tarvinnut jaksaakaan, miehen kanssa makoiltiin perhehuoneessa ja ihmeteltiin meidän pientä Pyhätunturityttöä. Ja sattuipa Olivia syntymään vielä äitin ja isin kihlajaispäivänä <3


Sukulaisten tullessa illalla käymään, sanoin vaan väsyneen tokkuraisena, että "Ens kerralla me tuodaan Pyhältä tuliaisiks sit vaa kuksa."


Mut nyt kömmin takaisin peiton alle miehen viereen, kun on vielä hetki ennen seuraavaa syömistä 8)

Jemmiksi ja ihana pieni Olivia 6vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Suuret onnittelut MioMio ja Talvicci =)

Jemmiksille kiitos tarinasta, sain aamun hihitykset ku ei viel oo kunnolla silmät auki!

Ja taas heräs neiti ku ehin tähän muutaman sanan kirjottamaan...
Mut viel neuvola päivityksiä... eli minun pieni ei kauaa isommilla häviä...

Ikää kaksi viikkoa ja 1 päivä! Neiti painoi neuvolassa 3490g ja pituus 50,5cm!! Ihanasti kasvanut vaaveli =)

Mä saan varmaan kohta jonku liikkumis kiellon ku reilussa viikossa hävinny 5kg ja nyt paino vähemmän ku ekassa neuvolassa :p
 
Huomenta!
Vessanpöntöllä aamupissalla kuului naksahdus ja holahti pieni määrä vaaleaa nestettä. Side paikoilleen ja hetken päästä uudestaan punnersin hiukan niin vaaleanpunaista nestettä pytyssä. Lienee lapsivedet alkaneet mennä...? ä-polille soitin ja käski laittaa ison siteen ja kaikki valmiiksi, suoraan sitten synnytyssaliin kuulemma. Yhtään ei supistele kyllä vielä ja suihkuunkin sain luvan mennä...
Itse olen niin varma ettei tämä koskaan käynnisty että epäilen omia silmiäni :D

Talvicille onnea :) :)
 
Mietin vaan, että missäs kohtaa tässä nyt sitten tarttis tosiaan lähteä, kun ei supistele ja vettäkin lähinnä tihkuu tuohon siteeseen...Etteivät kotiin aja sieltä sitten enää. Miehelle soitin ja käskin olla vielä töissä, että soitan kun kannattaa tulla :D

Hipsunen, kiitos, näinköhän tässä oikeasti ollaan lähtöä tekemässä :O en voi uskoa jos niin on :D
 
Huomenia! (kai tähän aikaan on viel aamu???) :D

Onnea MioMio ja Talvicci pikkuisista!

Jemmiksille kiitos synnytyskertomuksesta ja aamun nauruista! Hihii, sulla on ollut hulvatonta meininkiä! Niin ja onnea tietysti nyytistä :)

Mayah koita jaksaa! Tosin tää varman vaa ärsyttää ku ihmiset sanoo et koita jaksaa... Mut sanon silti :D

Meinaako Zophie muka synnyttää??? Luulin et sä oot täällä mahakkaana ikuisesti ;) Nyt sitten vaan käärit hihat ja tositoimiin! Hihii mua jännittää täällä sun puolesta ja kaikkien muittenki tietenkin! Mut älkää kaikki tänää menkö synnyttää etten mä jää tänne yksin mahani kanssa ;)

Pai mulla on sama juttu, oon nukkunu viimeiset yöt nyt tosi hyvin. Liian hyvin. Luultavasti mun baby ei sit synnyttyään nuku yhtään ku saan nyt nukkua näin paljon varastoon...

Jaaha, mitäs sitä tänää keksisi... Perus lenkkeily ja ulkoilusettiä varmaan. Josko pihan haravois... Ideoita saa ehdottaa miten saan päivät kulumaan :D

sanzilla ja möhkis 39+5
 
Kiitos Jemmiksille synnytyskertomuksesta, kiva kuulla sinusta! :) Ja onnea aivan hirmuisesti pienen tytön vanhemmille! :flower:

Zophie: MAHTAVAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! Onnea!!! (Oon NIIN kade... :ashamed:) Mutta onnellinen sun puolesta, hurjasti tsemppiä!!! :D :D :D
 
Moiks kaikille!!!
Ja onnea onnea vauvansa saaneille!:flower:Kohta ovatkin kaikki jakaantuneet:D...ja tosiaan unelma synnytykseltä mustakin tää tuntui kipuineen kaikkineen.Kaikki kävi jotenkin niin nopeasti et on tosi epätodellinen fiilis:DTuntuu etten ois edes synnyttäny,vaan käyny vaan hakemassa tuon pienen ihanan palleroisen jostain:DMitään muita kipuja ei oikeastaan ole kun jälkisupistuksia.
Me kävästiin eilen kättärillä kontorollissa varhaisen kotiutumisen takia,kaikki ok.Katottiin ihomittarilla myös keltasuus arvot kun esikko oli sinivalohoidossa.Nekin ok,vaikkakin iho muuttunu vähän keltasemmaks.
Tuolla puhuttiin jtn vauvan liikkeistä.Tytöllä oli ainakin kauhee meno masussa kun synnytys oli käynnissä.Kätilökin kummasteli kun masu ihan toispuoleinen:DEttä ei aina pidä paikkaansa et liikkeet vähenee synnytyksen lähentyessä.
Hyvä että zophiekinpääsee tositoimiin,zemppiä!!!:)
Jakselkaahan te isomasuiset vielä hetken aikaa!
-Suffi&Tähti 4pv:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Zophielle tsemppiä!!!! :D

Mä odottelen synnytyksen käynnistymistä, pikkuisen supisteleekin. Perjantaiaamusta käynnistykseen, jos ei ennen tapahdu. Ihan hienoinen 4,5-5kg painoarvio tuli!!! |O Mutta yritetään alatiesynnytystä kuitenkin.

M :heart: 41+5
 
Zophie pääsi sitten viimein synnyttämään, hienoa :)

Jemmiksin tarinaa oli kiva lukea ja onnea kovasti!

Täällä käyty viimeisessä neuvolassa. Enää ei antanut aikaa. Oma täti poissa edelleen ja sattuikin todella mukava terkka kohdalle :) Kertas vielä milloin pitää lähteä jne.. Muuten kaikki hienosti, mutta verenpaineet nousseet, nyt oli 133/99. Mittari siis mukaan ja pissatikkuja, nyt seurailla noita paineita, kun ei mitään muuta myrkytykseen viittaavaa ole, paitsi turvotus. Pissa siis ok. Mulla kyllä nousi edellisesä raskaudessa myös noi paineet muutamaa päivää ennen synnytystä, josko tää vois syntyä siis jo ;) Vauvan sykkeet olivat hieman aikaisempaa matalammat, mutta hyvät silti. Josko se myös viittaisi siihen tulevaan? Alamaha ja lantio, selkä on ihan hirveän kipeet, painetta tuntuu kovasti jo. Mutta missä mun supistukset on?? :confused: Ensi viikon sunnuntaina sitten ya-kontrolliin synnytysvastaanotolle, jos tää ei sitä ennen synny!


nessu ja pieni 39+6
 
Mulla Nessu pissaan tuli proteiinit vasta 1,5vkoa verenpaineiden nousun jälkeen...

Niin ja Jemmikselle kiitokset makoisista nauruista:) Ja onnea tyttövauvan vanhemmille :)

Niin ja onnittelut myös muille vauvan saaneille, sekä niille jotka ovat kääröä juuri hakemassa:)
 

Yhteistyössä