***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Kommentoin ensin, vielä kun muistan..

Roona - tervetuloa takasin TREelle! teil on varmaan kaikki Tahvoa varten nyt suht valmiina, kun saitte ne ihanat vaunutkin? mahtavaa :flower: mä oon sua huikeet 9cm pidempi ja mustakin tuntuu että mahaa on ja tiskipöydästä saa oikeesti seistä kaukana ja tossa keskivartalossa ei juurikaan todella muuta ole kuin MAHA :LOL:


jooseppi onnea uuteen kotiin!! mahtaa olla helpottunut fiilis kun on uusi koti löytynyt :flower:

Anrika - me lähetetään myös edelleen niitä tarrasukkia oikein paljon! Vielä jos Tepi hetken jaksaisi olla masussa.. Tosin, kuka kirjottikaan (en jaksa selata), että Suomessa on todella hyvä hoito keskosille, se on totta! Jaksamisia :heart:

ja sitten meidän tän päiväseen neuvolakäyntiin..

eli rv 30+6 (26+0)
hemppa 114 (135 rv 22+0)
pissa puhdas (puhdas)
paineet 104/77 (107/76)
paino 60,3 kg (59,6) eli 5vkossa +144g
turvotus -
sf-mitta 25,5 (24)
liikkeet ++ (++)
rt (rt); tosin hieman kiemurainen rt eli luulen että sf-mitta näyttää kasvaneen siksi noin vähän

seuraava aika kahden viikon päähän, sen jälkeinen aika siitä kolmen vkon päähän eli rv36 ja neuvolalääkärin vuoro. kaikki siis hyvin ja tuo hemppa otettiin mun pyynnöstä, kun oon tosiaan ollut kovin väsynyt lähiaikoina. ei oo kuitenkaan raudantarvetta vielä mutta suositteli kyl paria tablettimerkkiä ja yhtä nestemäistä. syökö joku rautaa nestemäisenä?

rosehip mä kysyin siitä naksumisesta, mutta toihan oli vaan "vähän aikaa ollut alalla" eli sijainen..lupasi ottaa mulle ens kerraksi hieman siitä selvää, mutta sanoi että saattaa myös olla et jos vauva painaa esimerkiks suoleen ja aiheuttaa sellaisen pienen "ilmapussin", saattaa se naksahdus kuulua siitä. aika sekavasti selitetty ja mä vähän mietin että mahtaako se ihan noin olla.. koska oon huomannut että Puru ei aina edes liiku sillon kun se naksahdus tapahtuu. katotaan jos se oma terkka osais sanoa aiheesta jotain parin viikon päästä =) mistä kohtaa mahaa sulla tuntuu se kuuluvan? mä oon melko varma että mulla se kuuluu nimittäin tuosta navan alapuolelta, oikeelta puolen, mutta mistäs sitä tietää kun mitään ei tunne :LOL:

tällasta tänne. tietenkin se vesikeli oli just tänään kun mulla ei ollut kaupungilla niitä kumppareita jalassa :kieh: sillon kun ne on niin sateet loppuu kuin seinään ja meikä tallustelee kumppareissa auringonpaisteessa kaupungilla. mun tuuria =)

kerttuneiti ja puru 30+6
 
olkkis kävin lukaseen ja kiitos tiedosta.

jotenkin valintani on siis osunut oikeaan, kättäril en halua ku siel on kuulemman niin kovat tietyöt et sinne ajaminen on hankalaa.

joo kyllä tää elämistä taashelpottaa ku on yksi asia pois päiväjärjestyksestä

joo mä olen kans välillä aika täynnä tätä lasta. etenkin ruoan jälkeen ku on niin turvonnut olo.

roona: jo alkuraskaudesta mun oma neuvolatäti sanoi et ahtaaksi käy vauvan tila ku keskivartalo on niin lyhyt. nytkin möykyllä koko ajan jalat mun kylkiluiden alla. saitte kuin saittekin sitten mökin myytyä! Hienoa!

Jooseppi & Möykky
 
siis en kestä. tsekkasin TAYSin synnytysvalmennusvideoista vasta sen ensimmäisen, "saapuminen sairaalaan" -videon. katsokaa kaikki, näin ne TAYSin synnyttäjät sitten menee sinne sairaalaan :LOL: :LOL:

http://www.pshp.fi//default.aspx?nodeid=11375

ps. :LOL:
 
Jooseppi: Mä en tiedä missä välissä sulla on ne tietyöt. Meiltä Kättärille mennessä ei oo mun mielestä mitään tietöitä. Tai no viimeksi ei ainakaan ollut, kun sinne mentiin omalla autolla mutta siitä on jo 3kk aikaa. Pitää torstaina katsoo kun oon sinne menossa. En muuten jostain syystä saanut sulle privaviestiä lähtemään. Liekö noissa yv:ssa jotain ongelmia...

O&Ö
 
Jooseppi... Nyt sain sen yksärin sulle lähetettyä... Ja samalla poistui huoli Ötzkin keskimääräistä vähemmästä liikkumisesta. Äsken oikein vihlas kun potkas vasempaan kylkeen, ihan kuin olis jalkaa polkenut.

O&Ö
 
Vivid
kerttuneiti Noi videot on ihan karseita!! Me käytiin viime viikolla tsekkaan tuolla TAYSilla se synnärin ovi, että tietää mihkä mennään ;)

Tänään palasin töihin kesäloman jälkeen ja ens perjantaina ois eka virallinen mammalomapäivä, mutta kuinkas kävikään... SAIKKUA! Ei tuo apteekkityö enää luonnistu tälläsen mahan kanssa, maha ahdistaa ihan liikaa ja paikat kipeytyy istumisesta ja jalat puutuu seisomisesta... Eli täällä alkoi nyt sit saikku, joka tod.näk. jatkuu mammalomaan eli ens perjantaihin asti... Sain nyt saikun torstaille ja sit oon neuvolalääkäriin yhteydessä ja se jatkaa sen sit loppuun asti, sillä tuskin mä loppuviikostakaan pystyn töitä tekemään...

Viime yö oli yhtä tuskaa!!! Heräsin keskellä yötä siihen, että mua poltti kurkusta, närästystä?!, ja se poltto oli niin paha, että mun vaan yskitti ja ahdisti, en saanut kunnolla happea. Jouduin sit meneen sohvalle istuma-asentoon nukkumaan, kun makuulla ei voinut olla ollenkaan... Plääh! Ja hirvee tuska hiki pukkas päälle...

Tänään on tullut lisäksi pari supparia monen monen viikon tauon jälkeen, hiton töihin paluu...

Todella positiivisia uutisia siis täältä.. :/ Toivotaan, että huominen on parempi!!

Vivid ja Hippu 33+3
 
Anrikalle voimia :hug: Jokainen päivä on plussaa, koita ottaa iisisti ja olla stressaamatta liikoja, olette molemmat Tepin kanssa varmasti hyvissä käsissä.

Muistakaahan TAYS:laiset nyt sitten saapua synnyttämään yhtä reippaana ja iloisena, kuin videon esimerkkitapaus :LOL: :LOL:

Mullakin oli tänään neuvola, joten kuulumisia sieltä

rv 29+0 (edellinen 23+0)
hb 130 (135)
pissa puhdas (puhdas)
RR 114/70 (114/66)
paino 60,0 (57,0 eli +500g/vko)
sf-mitta 24 (20)
:heart: syke 148
liikkeet ++

Perätilassa tyyppi on edelleen, itse sen tiedän liikkeistä, mutta neukkutäti ei lähtenyt käsikopelolla tilaa arvailemaan, uskoi minua+viime viikon ultraa. Paino siirtyi täälläkin uudelle kymmenelle, kokonaisuudessaan tullut nyt vajaat 9kg ekasta neuvolakäynnistä :ashamed:

Täällä meillä on ollut kireä ilmapiiri jo muutaman päivän :( Olen ollut hirmu kiukkuinen ja saanut ihan turhista pikkuasioista "itkupotkuraivareita", kuten mies mun kiukkupuuskiani nimittää :ashamed: Jotenkin koko ajan on huono olla, vaikka periaatteessa asiat on ihan hyvin ja mulla alkoi kesälomakin tänään. Liitoskipuja on ja suonenvetoja öisin, nukun max. 45 min pätkissä, mutta sekään ei ole minulle mitenkään erityistä, aina olen ollut huono nukkumaan. Kaipa ne hormonit temppuilee. En ole tainnut eläissäni itkeskellä niin paljon kuin viimeisten parin viikon aikana :| Aiemmin täällä oli juttua, kuinka tuntuu, ettei mies välitä/ole kiinnostunut raskaudesta. Sama täällä ja sitäkin olen itsekseni itkenyt :'( Riidellessämme mainitsin asiasta miehelle ja hän vastasi `ei kiinnosta ja kaduttaa, että on mennyt tällaisen virheen tekemään, että kanssani toisenkin lapsen saa`. Tiedän, että hän sanoi sen halutessaan loukata mua riidan keskellä ja onnistuikin siinä varsin hyvin. En vaan nyt pääse irti tuosta, enkä ole valmis anteeksi antamaan noita sanoja :'(

Huomisaamun aion aloittaa siivoamalla ja iltapäivästä tapaan erään syysmassukka-ystäväni =) Nyt vaakatasoon lehden kera ja kintut kohti taivasta :wave:

Kristelle & Hile 29+0
 
Anrikalle kovasti voimia, toivotaan että vaavi pysyy vielä muutaman viikon ainakin masussa :heart: :heart:

Pk-seudun synnytyssairaaloista: Mulla serkun vaimo synnytti Jorvissa tytön viime viikon pe ja olivat koko paikkaan erittäin tyytyväisiä. Itselläni on kokemusta Kättäristä, johon minä taas olen tyytyväinen, ja nyt oon menossa kans sinne synnyttämään.

Oma napa :)
Mulla ois tänään jatkunut työt loman jälkeen mutta oon ainakin tän viikon saikulla. Epäilisin että en enää töihin ole menossa. Mulla vaivaa kovat liitos ja selkäkivut, ja lonkat kipeytyy öisin. Tänään taas supisteli kun työnsin esikoista rattaissa kauppaan. Hassua, meinaa esikoisen raskausaikana ei tullut yhtään supistusta?? :D
Mulla ois neuvola vasta ens viikon to, kovasti odotan sillä haluaisin varmuuden miten päin neiti on masussa. Epäilen että edelleen perätilassa tai poikittain..

Tänään poksuu taas viikot eli Inka & rinsessa 29+0 :heart: :heart:

Tässä vielä masukuva tältä päivältä:

 
Merkkailen vaan nopeesti, tänään neuvolaa ja mummolaa ja shoppailua ja ehkä illalla koneelle :D
Ja Kerttuneiti: kyllä vain, vaunut on... ihanat! :heart: Ja on katottu kans niit videoita. Siis oikeesti - noiden perusteella sit vaan synnyttään! Right. :eek: :LOL:

32+1
 
siit synnytysvideosta pahus, täytyy sinnepäi tulla synnyttään ku näyttää nii helpolta, ihte ku menin synnyttään nii ei tainnu ihan noi nätisti tämä emäntä kulkea. :LOL: :LOL:

Mä tän aamun hihkunu sitä ku pikkuinen ny raivotarjonnassa - ollut jo kolmatta tuntia. En tiiä millä sen ny sit sitos tohon asentoon. Tuntuu vain nii ihanalta tuntea potkut kylkiluihin ja hengittää, hengittää ja hengittää miehellekin piti soittaa et vau, mä voin hengittää ilman et tuntuu et vaik kui vetää henkeä nii ei tarpeeks saa...saa nähhä kauanko tämä ilo kestää, toivottavasti ei enää käänny istumaan mut vähä epäilen ku typynen on nii innolla istuskellut.

Hiljaisuus toivottavasti joo helpottas ne supparit. Onko jo "stressi" helpottanu?

 
Asuntokaupat tehty ja huomenna alkaa tavaroiden muutto ! ääh! Pakkailin tossa muutaman päivän niin ahkeraksti, että jouduinkin sitten lähtemään kättärille päivystykseen. Kaikki kuitenkin ok, pitää yrittää ottaa rauhallisemmin. Saikullakin siis olen vielä tämän viikon loppuun edellistä lääkäri reissusta. Eli supistukset ja aivan törkeän hirveä mahakipu ja oksentelu jatkuu.

Ihanaa päästä muuttamaan. Ja ei siellä Kättärin läheisyydessä kyllä mielestäni mitään tietöitä ole. Toisaalta me asutaan ihan siinä lähellä. Yöaikaan taksilla meillä meni 5 min. Eikä päivällä tuskin paljon kauempaa, onhan tossa Mäkelänkadulla bussikaistat.

Vauva on taas kääntynyt perätilaan, noin viikon raivotarjonnassa olon jälkeen. Toivottavasti pyörähtäis takasin, vaikka kipeetä tekiskin.

Joku kyseli nestemäisestä raudasta. Mä vaihdoin siihen (Floradix) muutama viikko sitten ja olen ollut toooosi tooosi tyytyväinen. Ei ole sen takia ollut vatsavaivoja ja hb:kin oli taas vähän noussut (118 -> 120).

Kyselin aikaisemmin, että mistä olette hankkineet niitä harsoja? Itse olen löytänyt vain sellaisia jotka olet kovempaa kangasta. Ovatko nämä samoja ja pehmenevät sitten pesun jälkeen?

Miimu ja Masu 30+4 !!!

 
Kerttuneiti, mä oon kyllä aika varma, ettei ne naksumiset suolistosta kuulu. Mulla ne kuuluu vähän ympäri mahaa ja jotenkin aika pinnasta. Yleensä vauva kyllä silloin liikkuu. Tänäänkin oon jo bongannut kaksi naksausta! Mä koitan kans muistaa kysyä ens viikon neuvolassa tuosta. Tuskin se vaarallista on, kun ei missään tunnu, mutta mä en vaan voi jättää tollasia asioita selvittämättä tai jää vaivaamaan. :D

Kiinnostais tietää, miten Mii ja pikku-Mii jakselee?

Nuo TAYSin videot on kyllä koomisia. :D Ihanan rauhallisesti se nuoripari sinne meni söpösti vähän synnyttelemään. Että silleen samalla tavalla sitten muutkin Tampereen seudun mammat! :D Pitäsköhän itekin tulla Tampereelle, jos se on noin seesteistä puuhaa siellä tuo synnytys!

Tänne ei mitään ihmeempiä. Edelleen musta tuntuu hassulta, että ihan viimeistään 2,5kk:n päästä meitä on tässä taloudessa jo kolme, kun suurimman osan ajasta musta ei kuitenkaan tunnu mitenkään erityisen "raskaalta." Kyllähän mä kovasti odotan, että nään pikkusen, mutta toisaalta mikäs tässä on olla masunkaan kanssa.

Rosehip ja mötkylä 31+6
 
Vivid musta se TAYSin alue on niin sokkeloinen et se oikee ovi on hyvä käydä tsekkaan kans jos sitä ei tiedä. Ja se saikkuhan on vaan teidän molempien parhaaks, toivotaan että tänään tosiaan on parempi päivä ja olo!

miimumaija en osaa "kunnolla" vastata sun kysymykseen noista harsoista, mutta täällä Tampereella mä kävin ostaan pari nättiä harsoa Ruohonjuuri -nimisestä liikkeestä..eihän niiden harsojen nättejä tarvi olla (vauvahan puklaa ne kuitenkin heti ja ovat kokoajan pesussa) mut aattelin et voi olla kiva jos tossa vaunuissa on sellanen vaaleenvihree tai -sinisävynen harso joskus, tuo vähän vaihtelua. Mutta, oon pahoillani en osaa kertoa mistä muualta sais..edullisesti ja paljon harsoja :ashamed: vinkkejä kaivataan täälläkin! Pidetään peukkuja et sun vointi alkaa paraneen ja saat hieman levättyä ennen synnytystä.

mulla oli jotain asiaakin mutta unohdin mitä se oli. no toiste sit.

kerttuneiti ja puru 31+0! vau! :heart:
 
Täällä on kanssa lyhyt kirjoittaja ( 149cm) joten tuntuu että mä olen vaan tätä jumbo mahaa, vielä kun lapsivettä on liikaa niin voitte vaan kuvitella...
Tänään käytiinkin taas kontrollissa, lapsivettä edelleen paljon, kuitenkaan punkteerausta ei tehty koska siihen sisältyy riskejä sen verran etten halunnut lähteä kokeilemaan.
Kuukauden päästä taas uudelleen jos vauva edelleen masussa. Vettä kun on paljon niin riskinä on vesienmeno aikaisessa vaiheessa. Toivotaan, että pysyy vielä monia viikoja.


Anrikalle jaksuja!!

Jenni ja TiiviTaavi 30+4
 
Päivää!

Harsoista: Toiselta mammafoorumilta luin että joku oli löytänyt kuviollista harsoa Kodin Ykkösestä tjsp... Kattelen tarkemmin kun tässä jaksan mennä lueskelemaan... :D

Itsellä meni viime yö ihan pipariksi kun pikkukisu antanut neljän jälkeen enää nukkua... Onneksi sain nukuttua nyt aamusta kun esikoinen meni mummin luo.

Mullakin on ruvennut masussa jotain ihmeellistä tapahtumaan. Eilen tuli muutama "puolikipeä" suppari kun kävin isännän kanssa kaupassa. Ei onneksi mitään säännöllistä eikä mitään isompaa, pari kertaa tuntu. Ja toinen hassu juttu oli se että tuo suppari tuntui vain toisella puolella mahaa. Lieköhän sitten edes ollut mikään "oikee" supistus. Saatto Ötzki vaihtaa asentoo...

Olkkis ja Ötzki 32+2
 
Jahas, se sitten siittä ilosta!!!! Miimumaija tääll oltii tänää 5 viikkoon jopa 3 tuntia raivotarjonnassa ja sitten päätti muljauttaa ihtensä takas istuskeleen ja potkiin äidin pissarakkkoon (ja joskus tuntuu et pyörittelee tuol emättimessä jalkojaan ku nii vihloo ja sattuu ilkeeltä. :LOL: :LOL: Olipas pitkä ilo sitten nauttia että on oikein päin.

JenniS ja muut lyhkäset osanotto multa, ku ihte olen kuiten 160 senttiä pitkä ja silti olo todella ähky kun tyttö istuu ja painaa päällään palleaan ja keuhkoihin, joten voin kuvitella miten ähkyltä olo tuntuu lykäsemmiltä ja jos viellä perätilas asukkimasukki on. Ihtel tuntuu vähä helpommalta heti ku pieni kääntyy hetkeksikään raivotarjontaan, kai asettuu sit hiukka alemmas sillei. Ny takas ulos ku tuntuu taas nii ihanan lämpimältä toi ilma.
 
Kyllä nää päivät on niin erilaisia.... ja raskaudet.
Kävin tossa aamupäivällä kaupasa ja ostin laatikolisen mansikoita. Niitä sitten aloin perkaamaan pakasterasioihin ja ihmettelin kun alkoi tuntuu selässä jomotusta ja sitten pian mahassa tuntui poltetta. Se koveni ja koveni menkkakipuja muistuttavaksi mutta vielä vaativammaksi. Menin sitten istuu pöydän ääreen ja jatkoin perkaamista. Ei vaan hellittäny...paheni kunnes aloin tuntea oikeita supistuksia...KIPEITÄ. Alkoi jo hengästyttää hieman. Menin sitten heti pitkälleni sohvalle. Vielä siinä maatessani tuli n. tunnin verran 2-5min välein supistuksia, kunnes alkoi hiljalleen hiipua. Join vettä 0niin paljon kuin saatoin ja yritin soittaa neuvolaan mutta ei sieltä koskaan vastattu :kieh: . Onn0eksi ne kipeät supparit hiipui ja voin jo istuakin. Tosin on vähän sellaista pientä tunnetta tuolla selän puolella. Jospa tämä nyt tästä menee ohitte tällä kertaa. Mut ehin kyllä jo ajatella vaikka ja mitä.
 
Huh hellettä!
Neuvolassa käyty, kaikki hyvin edelleen :D
Painoa tullut kilon verran viikossa - hui kamala!!! Hempan pyysin kattomaan, kun edellisestä kerrasta aikaa... ja vähän ollut väsymystä aika-ajoin... Noh, se oli jopa noussut hiukan viime kertaan nähden! Kokoajan ollut siis päälle 130, kun normaalisti se on reilusti parempikin... Mut siis nou hätä sen takia!!

Ostettiin tänään se Manduca, aivan ihana :heart: Ja tosiaan niitä harsoja sieltä Ruohonjuuresta, niinkuin kerttuneitikin oli hakenut. Ei se mun mielestä mikään paha hinta ollut, 8?/3kpl paketti kuviollisia... Ei kai niitä nyt niin kamalasti tarvii päivän aikana, etteikö esim pari pakettia riittäis? :eek: Sit niitä oon nähny mm Lastentarvikkeessa. Ja varmaan isommissa tavarataloissa on myynnissä? Käytiin myös hakeen Lastentarvikkeesta leikkimatto... vai mikä se on, "aktiivimatto"? Löyty sellanen tosi iso ja melko yksinkertanen... 150 pitkä, joten voi käyttää pitkään, ja esim päiväpeittonakin sängyssä. Ja siihen tuli myös lelukaaret mukaan. Tosi kiva :) Huomenna sitten lisää shoppailua, käydään hakeen meidän sänkyyn uudet patjat, ja sit olis aikomus ostaa se rintapumppu... Sit se onkin siinä, isommat ostokset suoritettu!!! Imetysliivejä en aio vielä ostaa, elokuulla sitten yhdet, ja synnytyksen jälkeen sitten varmaan toiset, kun näkee minkä kokoiset tarvii! Niin, ja käytiin me se vihkisormuskin tilaamassa. Kalevalan Aaria valkokultaisena, tulee viimeistään ens viikolla :heart: Huomenna soittelua maistraattiin ja hotelleihin ym. Jos tässä vaikka pääsis vielä heinäkuun lopulla rouvautumaan :LOL:

Nyt mummin luo.

Roona&Tahvo
 
Moi! Huomasin et olitte miettiny mistä noita harsoja saa, niin tulin nopeasti kertoo et Ikeasta saa ainakin halvalla niitä.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00129908

Onko muilla muuten ollut hajamielisyyttä tuossa raskauden aikana? Mä nimittäin unohdin täysin eilisen neuvola käynnin, ja nyt oon sit koko päivä yrittäny sinne soittaa niin eihän sieltä kukaan vastaa!!! :headwall: Eikä TOD. ollu eka kerta et joku asia unohtuu...
No nyt täytyy taas mennä kokkailee =)
angi
 
Noista harsoista vielä... Löysin sen ketjun tuolta toiselta mammafoorumilta ja siellä oli mainittu että kuvioharsoja saa ainakin Stockmannilita, Ikeasta (jos lähellä asuu) Nameit:sta ja ihan Tarjoustalosta jos vain kelpaa... :D

O&Ö
 

Yhteistyössä