***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Paljon tsemppiä Mii. Mun sf mitta huitelee samoissa lukemissa, vähän enemmänkin joten tiedän et olo on tukala.
Eilen oli neuvola ja se täti oli ihana kun ymmärsi täysin kuinka tukala olo on koko ajan ja kun joka paikkaa särkee.Nyt odotellaan 3 viikon päästä olevaa ä-polia, sen jälkeen ei varmaan enää odotella yhtään. Sitä mieltä oli th.

onnittelut Roonalle :)

Jenni ja Tiivi 32+1
 
Roona82 En osaa sanoa olisko se siitä johtuvaa jomotusta - oon niin huono tulkitsemaan mitä tuolla vatsassa tapahtuu :p Alapää on kyllä ollut jotenkin turvoksissa, että voihan se olla niinkin.. Oli miten oli nyt on tunteet helpottanut, kun en oo tehny juuri mitään muuta ku maannu :) Pitkään (tai ei edes niin pitkään) istuminen saa kyllä tuon alapään tuntumaan vähintään kaks kertaa suuremmalta kun normaalisti, ihanaa :kieh: :LOL:
 
synnytyksestä mua kyllä vähän mietityttää tuleva synnytys, kun on jo toinen. Tietää mitä tuleman pitää yms.. Siitä ilokaasusta tulee muuten kurkku kipeäksi :LOL:
Esikoisesta en osannut jotenkin pelätä/jännittää, luotin, että kyllä ne kätilöt on ammattitaitoisia ja hommansa osaavat.
Käytiin synnytysvalmennuksessa silloin Taysissa ja jos nyt suoraan sanon, niin en mä kyllä siitä oikein mitään irti saanut. Tai valas se jotain epäselviä asioita. Joku siellä taisi yhden kysymyksen esittää ja sekin oli, että mistä tullaan sisälle..
mielestäni se svo on aika karmiva paikka odotella saliin pääsyä, kaikki kätilöt siellä ei ollut mukavia.
Ja pikku vinkki, kannattaa toivoa 2a tai 2b lapsivuodeosastolle :attn: Itse olin 2a:lla esikosta ja oli ihana osasto!!Oma vessa ja suihku :)
 
Kai se on lähdettävä nyt :( Soitin ä-polille ja käskivät olla vuodelevossa jonku aikaa ja mitata sit uudestaan, mut ei laskenu. eli mentävä se kai on.. ei ne sielkään muuta kyl sano ku et lepää, mutta pystyy ne seuraan vauvan vointia ja sehän on tärkeintä. Ottaa vaan niin päähän.. keskiviikkoonkin on viel aikaa..
 
Mii paljon voimia ja jaksamisia!!! :hug:

Täällä edelleen supistelua ja vuotoa.. päivällä tuli verta enemmänki ja sellasia hyytymiä.. :| Olin jo soittaa ä-polille, mut oisivat kuitenki käskeneet sinne makaamaan ni en soittanu.. ei millää jaksas mennä taas sairaalaan.. :ashamed: Onneksi vauvan liikkeitä tuntuu hyvin,ettei tarvi olla siitä huolissaan. Mut on tää raskauden loppuaika kyllä sellasta ressaamista.. koko ajan saa pelätä joutuvansa sairaalaan takas ja sit huolestuttaa se streptokokki-bakteeri ja kaikki...huoh.. täytyy vaan mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta.

Meillä on tarkotus huomenna juhlia neidin 1-v. synttäreitä (oikeasti tiistaina) ja mies leipoi mansikkakakun.. :) Nii ihana muutenki ku mies ollu hirveän ahkerana nyt ku mä en saa tehä mitään.. siivoaa ja hoitaa lapset niin hyvin että oon kyllä onnellinen :heart: Miehen pikkusisko lupas onneks tulla ensviikoksi avuksi, ku mies menee töihin...

Anrika & Tepi 31+0
 
Miille jaksamista :hug: Pian sulla on oma pikkunen sylissä :heart:

Anrikalle samoin jaksamista vuotojen kanssa :hug: Voin vain kuvitella huolen määrää, mutta onneksi vauva liikkuu, niin pitäisi kaiken siltä kantilta olla kunnossa :/ Omat vaivat alkaa tuntua aina niin vähäpätöisiltä, kun lukee teidän juttuja :| Saan siis olla onnellinen, että omana riesanani on vain harmittomia kipuja, eikä siis tarvitse olla huolissaan vauvasta. Supistuksia on pitkin päivää, mutta kipeitä eivät ole onneksi vieläkään olleet.

Olkkiksen tapauksessa minäkin haluaisin varmasti tietää geenistä..onhan mahdollista, että lapsenne ei ko. geeniä peri :whistle: Se olisi varmasti helpotus.. Mikä todennäköisyys tuolla geenillä on periytyä?

Synnytyksen suhteen en ole ajatuksia vielä paljon suonut. Ainoa asia, jota olen miettinyt on se, että toivoisin vauvan kääntyvän raivotarjontaan, vaikka perätilasynnytykseenkin olen valmis, mikäli vauvan tarjonta sen sallii. Pahin peikko tuntuu ajatuksissani olevan sektioon joutuminen :/ Mikäli siis vauvan terveys jne. jätetään pois "pelkolistalta". Edellinen synnytys meni hyvin, enkä sitäkään ennakkoon paljon ajatellut. Mennään tilanteen mukaan sitten, kun on sen aika =)
 
Kristelle: Onhan se hyvinkin mahdollista ettei Ötzkillä sitä geeniä ole kun mulla ei tuota periytyvää sairautta ole mutta se on 50-50 mahdollisuus. Aika aktiivisesti periytyvä tuo geeni kuitenkin käsittääkseni on kun se on mieheni lisäksi hänen isällään (joka kuoli tähän sairauteen 3kk sitten) sekä useammallakin miehen sedällä. Kaikista ei oo varmuutta kun ovat kuollessaan kärsineet myös muista sairauksista. Sain avauduttua miehelle tästä asiasta tänään vihdoinkin ja nyt pitää jutella vielä neuvolassa lääkärin kanssa asiasta tarkemmin jotta sitten tietää mitä kaikkee tuo testin ottaminn tuo mukanaan. Toisaalta, kun me jo noudatamme perheessä noita terveellisiä elämäntapoja (miehen sairastumisen takia) mm vähäsuolaista ruokavaliota niin eipä tuo meidän perheen elämäntyyliä kovinkaan muuttaisi vaikka tuota tietoa ei heti Ötzkin syntymän jälkeen saisikaan.

Mä oon tässä nyt tänään ja eilen pähkäillyt kauheasti sitä että lieköhän Ötzkiltä jo tila ihan loppu tuolta masusta kun liikkeet ei enää silleen tunnu kovinkaan napakoina vaan enemmänkin venyttelyinä ja itsensä työntämisenä niin että vatsanahka repee... En oo ollut yhteydessä Kättärille kun kuitenkin tuo liike tuntuu ja Ötzki on arvioitu keskimääräistä isommaksi viikkoihinsa nähden.

Olkkis ja Ötzki 33+6
 
Olkkis, ilmeisen vakavasta sairaudesta siis kyse kuitenkin :( Tuota geenin periytymisaktiivisuutta/-herkkyyttä tarkotinkin. Vaikea asia teillä pohdittavana, mutta hyvä kuitenkin, että saatte asiasta yhdessä puhuttua, päädyitte sitten mihin ratkaisuun tahansa :hug: Ootko Ötzkin suhteen liikelaskentaa tehnyt? Jos liikuu kuitenkin "normaalimäärän" niin silloinhan ei olisi syytä huoleen, oli ne liikkeet millaisia tahansa.

Mun masutyyppi aloittaa aina iltaisin tässä yhdeksän kieppeillä iltajumppaansa ja tuntuu, että vatsa tosiaan repeää välillä :eek: Liikkeet on vaan niin erilaisia kuin poikaa odottaessa :whistle: Saattaa johtua myös tuosta perätila-asennosta liikkeiden erilaisuus..silloin kun sai kantapäästä kiinni jne. :D Nyt terävimmät iskut tulevat tuonne lonkkaluihin ja kylkeen alas, muuten vaan maha muljuu :whistle:
 
Heipat!!

Pelottaako ketään muuta tuleva sikainfluenssa?Äsken uutisissa taas mainittiin sen vaarallisuudesta juuri odottaville äideille ja jostain luin että englannissa olisi siihen jo kuollut yksi odottava äiti ja pieni vauva..
Minä sain melkein paniikkikohtauksen äsken ajatellessani sen mahdollista tuhoa,,ja neuvolasta sanottiin vaan että alkuraskaudessa olevat odottavat äipät rokotetaan..
Entäs me jotka ollaan jo pitkällä ja meidän vastasyntyneet vauvat..?? Kysynpä ja ihmettelen vaan..
Onko muilla antaa enempää tietoa tai jotain kokemusta jo sairastaneista??

Äippä35v ja Nuppu30+6
 
Nuppu09 Mä aloin ajatteleen tota influenssahommaa eilen. Ja kun sille uhrasin vähän mietteitä niin säikähdin, nyt kun se on just uutisissa ollut ja paljon. En edes tiedä oireita tai muutakaan mutta ehkä siitä voisi neuvolassakin vähän varmuuden vuoksi kysyä ens tiistaina. Eipä siinä mitään menetäkään. Mä en valitettavasti tiedä paljoa enempää kun mitä sä kirjotit, ja sit mitä uutisissa on jotain ollut. Ilmeisesti väkijoukkoja pitäis yrittää välttää ja ihmisiä jotka on tulleet yhdysvalloista ja meksikosta. Näin ainakin uutisten mukaan..
 
Mä en jaksa panikoitua tuon sikainfluenssan takia. Sitä on nyt liikkeellä etkä sä voi olla mitenkään varma mistä sä sen voit saada. Se tulee jos on tullakseen.

Kristelle: Onhan tuo vakava sairaus. Tuo sairaus on sellainen että kun se puhkeaa niin se on leikattava välittömästi, muuten potilas kuolee (miehen leikkaus kesti melkein 11h eikä edes kaikkee vahinkoo korjattu). Muistan vaan että oli tosi raskasta odottaa mutta kyllä nyt, kun kaikki on hallinnassa, sen unohtaa ja rakastaa vaan koko ajan enemmän ja enemmän.

En oo tehnyt liikelaskentaa sen kummemmin, kai sitä pitäis alkaa tekemään. Siinä tahtoo käydä yleensä aina niin että kun menen pitkälleni ja rupean laskemaan noita liikkeitä niin ei mene pitkään kun nukahdan. :D

Nyt taidan hakea Omar-suklaata ja mennä katsomaan telkkaria. Ei yhtään väsytä kun nukuin parin tunnin päikkärit...

O&Ö
 
Miille tsemppiä!! :hug:

Sikainfluenssaa en suoraan sanottuna ehdi enkä jaksa pelätä. Rokotuksiahan ei ole vielä edes saatavilla, eikä varmaan ees tule ennen kuin tää nassikka näkee päivänvalon. Toki toivon, ettei tule ajankohtaiseksi sen pähkäily, mutta kun panikointi ei auta asiaa ja sen voi saada vaikka kauppakeskuksessa tai marketissa, niin... Hulluks tuun jos mietin :D

kristelle: Meidän esikoinen, poika, oli perätilassa. Liikkui koko raskauden ajan tosi vähän, mutta sit kun liikkui, niin kaikki potkut tuntui suolistoon :) Ei siis ollut linkkuveitsiasennossa vaan jalat koukussa. Nyt on ihan hassua, kun tuntuu potkuja kylkiin asti! Tämä siis ainakin toistaiseksi on rt:ssä. Mullahan oli suunniteltu sektio tuon perätilan vuoksi. Itselle se oli jotenkin luonnollinen vaihtis, kun niin moni lääkäri sitä suositteli. Ensisynnyttäjä kun olin. Nyt sitte jännään hullun lailla tuota alatiesynnytystä :headwall:

olkkis: Hyvä, kun saitte puhuttua miehen kanssa asiasta! Voimia teille molemmille :hug:
 
No eihän siitä mitään tuliskaan jos "väkijoukkoja" alkais vältteleen, haha, sitä mä en tarkottanut :D uutiset kertoo mitä kertoo! normaalia elämäähän sitä viettää kannattaa ja mä ainakin haluan.. Mekin ollaan paljon ihmisten ilmoilla ja reissataan todella paljon maasta toiseen ja samathan ne on mahdollisuudet sairastua esimerkiks tanskassa kun suomessakin ja tottakai missä vaan milloin vaan.. kuitenkin mieluummin tiedän tosta hommasta ja realiteetit pitää säilyttää. huolissani en ole mutta kun miettimään aloin, tottakai kaikkein pahimmat mielikuvat tuli mieleen.

ihanaa, vähän vielä jyrisee tuolla ulkona.. =)
 
huomenta. mä sain neuvolasta ohjeen aloittaa liikelaskennan ensiviikosta (34+0 -->). kyllä mä muutenkin kiinnitän huomiota, jos vauva ei liiku mut.. mun mutsin sisko joutui muutamia vuosia sitten synnyttämään kuolleen lapsensa. ja viikkoja oli kuitenki 37+ :ashamed:

sikainfluenssaa en oo pelännyt enkä pelkää nytkään, mut mietityttää vaan.. mun veli on 4H leirillä Norjassa ja siellähän todettiin 1 sikainfluenssa tapaus. lähinnä mietityttää et se tulee kyllä näköjään ihan missä vaan tai kelle vaan..
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Meillä on isukki lomalla, niin en oo pahemmin jaksanut/ehtinyt kirjoitella. Lukemassa kyllä käyn säännöllisesti.

Onnittelut Roonalle :flower:

Jaksamisia kaikille vaivojen kanssa painiville, erityisesti Mii:lle :hug:

Nimestä ja kummeista ei vielä mitään tietoa.

Sikainfluenssaa en oo pahemmin edes ajatellut.

Synnytyspelko ei oo vielä oikein iskenyt, enemmän oikeastaan odotan sitä. Pääsis näistä vaivoista jo eroon :ashamed: En mä kyllä oikeesti ymmärrä, että meillä kohta on se vauva! Sekin voi vaikuttaa siihen, ettei paniikki synnytyksestä oo vielä iskenyt. Toisaalta toivon, ettei nyt enää iskiskään! Huomenna olis vimppa aika pelkopolille.

Oma olo on vähän niin ja näin, vaivoja riittää vaikka muille jakaa. Viime viikolla neiti pyöri ympyrää mahassa, ja päätti sitten jäädä pää ylöspäin :whistle: Ainakin 24 vk:sta asti ollut rt:ssä ja nyt tekee tämmösen tempauksen :kieh: Noh... seuraavana iltana kääntyi takaisin, mutta puhtaasti rt:ssä ei ole vieläkään. Lähinnä pää on lonkkaa vasten, mutta alaspäin.

Neuvolassa olin alkuviikosta.
Ensviikolle ylimääräinen tarkastus tarjonnasta.
Paineet oli 116/60 (110/50)
Pissa puhdas
Painoa 750g/vk, tää tahti vois jo hiljentyä :kieh:
Hb 102 (96), Rauta jatkuu...
Turvotus oli ++
SF 28

Supistuksia on alkanut tulemaan tiuhemmin ja turvotus senkun lisääntyy :whistle: Yöt on todella katkonaisia ja hengitystä ahdistaa. Osaksi siihen vaikuttaa kyllä nämä mun heinäallergiat.

Oon pitkästä aikaa kokeilemassa työntekoa. Lupasin kaksi vuoroa ottaa, kun tiedän mitä näillä on täälä, jos ei sijaista saa. Yksin kun ollaan vuorossa, niin ei voi lähteä kotiin, ennenkö seuraava hoitaja saapuu paikalle. Onneksi on vaan yksi potilas, joka nukkuu vieläkin, niin ei tarvi kokoaikaa olla jalkojen päällä =) Osastolle musta ei kyllä enää olisi!

Vointeja kaikille!

MillionNights ja neiti 32+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
huomenta. mä sain neuvolasta ohjeen aloittaa liikelaskennan ensiviikosta (34+0 -->). kyllä mä muutenkin kiinnitän huomiota, jos vauva ei liiku mut.. mun mutsin sisko joutui muutamia vuosia sitten synnyttämään kuolleen lapsensa. ja viikkoja oli kuitenki 37+
Mä en oo neuvolasta saanut mitään ohjeita tuosta liikelaskennasta mutta äsken oli pakko soittaa Kättärille tuosta Ötzkin jutusta kun vain illat menee liikkuessa. Täytyy kohta soittaa uudestaan... Katsotaan mitä sanovat kun aika nihkeesti noi 10 liikettä tunnin aikana tuli

Olkkis ja Ötzki 34+0

 
Huomenta.
Täällä puhuttu tosta sikainfluenssasta. Kyllä mä olen kans sitä miettinyt, pakostikin... Mutta eihän sille mitään voi. Ja hei - joka syksy suomeen iskee influenssa! Ja joka syksy sekin varmasti vaatii veronsa!! Niistä vaan ei uutisoida niin paljon, kun ei ole mitään "hienoa nimea" sillä, tai mistä lie johtuu? Enemmän mua oikeestaan pelottaa kaikki mitä sairaalasta saattaa tarttua, nuo sairaalabakteerit ym.

Mun ystävä lähetti eilen viestiä, että ovat tytön kanssa (mun pian 3v kummityttö siis) joutuneet Hyvinkäälle päivystykseen, ja sieltä keuhkokuvien ym kautta osastolle. Tyttö saanut sitten keuhkokuumeen, ilmeisesti päiväkodista. Tekee tosi pahaa miettiä kun niin pieni ja hauras joutuu siellä makaamaan koneissa kiinni :'( Ja miltäköhän mun ystävästäkin tuntuu, tekstaili vielä illalla, että ei olisi enää ikinä toivonut näkevänsä noita laitteita... (Tyttö vietti siis elämänsä ekat 3,5kk lastenklinikalla, syntyi rv24+) Kamalan paha mieli oikeesti, varsinkin nyt kun on hormonit vielä niin pinnassa ja äidinvaistot itelläki herkistyny... Ja rakastan tuota pientä tyttöä ihan mielettömästi! Pahaa tekee miettiä häntä sielllä koneissa kiinni! :x

Nyt kahvin juontiin ja kauppalistan suunnitteluun. Leivoin eilen kakun, tänään pitäs tehä siitä täykkäri... Mm... tuoreita mansikoita ja kaks litraa kermavaahtoo.... :p :LOL:

Olkkis - meilläkin tuo ukko on rauhoittunut tuolla mahassa. Liikkeet tuntuu ihan eri tavalla nykyään... Se ei enää hyöri ja pyöri ja vatkaa, vaan lähinnä just punkee ja puskee, ähisee ja puhisee.... Taitaa käydä tila ahtaaksi siellä - veikkaisin johtuvan siitä!

Heips.

33+6
 
Vielä Sikainfluenssasta, mietityttää vaan et mitä se tv uutisten varoittelu että "vanhuksille, odottaville äideille ja pienille lapsille tauti on vaarallinen" Ei kait nekään täyttä puppua saa siellä uutisissa jauhaa.. :headwall:
kyllä mäkin olen ajatellut että hullummaksi vaan tulee jos kelailee jatkuvasti..mutta eihän sille mtn voi kun mielessä pyörii ja meillä ainakin on lisäilty käsien pesua ja mies tuo töistä sen käsidesinfektin. Mies kun vielä sellaisissa töissä missä joutuu olemaan tekemisissä kaikenmaailman kadunasukkien kanssa niin ei mulla ainakaan hirveän levollinen olo ole tuosta tulevasta syksystä.. :ashamed: Jotenkin vánha sananlasku sopii tähän et "parempi katsoo kun katuu" :wave:

Äippä35v ja Nuppu30+6 :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Vielä Sikainfluenssasta, mietityttää vaan et mitä se tv uutisten varoittelu että "vanhuksille, odottaville äideille ja pienille lapsille tauti on vaarallinen" Ei kait nekään täyttä puppua saa siellä uutisissa jauhaa.. :headwall:
kyllä mäkin olen ajatellut että hullummaksi vaan tulee jos kelailee jatkuvasti..mutta eihän sille mtn voi kun mielessä pyörii ja meillä ainakin on lisäilty käsien pesua ja mies tuo töistä sen käsidesinfektin. Mies kun vielä sellaisissa töissä missä joutuu olemaan tekemisissä kaikenmaailman kadunasukkien kanssa niin ei mulla ainakaan hirveän levollinen olo ole tuosta tulevasta syksystä.. :ashamed: Jotenkin vánha sananlasku sopii tähän et "parempi katsoo kun katuu" :wave:

Äippä35v ja Nuppu30+6 :flower:
Tottakai, aina nuo influenssat on vaarallisimpia riskiryhmille... Niinkuin kaikki sairaudet! Sama koskee ihan jokasyksyistä influenssa-aaltoakin! Kyllä ne vie joka vuos mummoja paremmille maille, myös nuo ns. "tavalliset" influenssat. Niitä on aina syytä karttaa jos kuuluu riskiryhmään... Sen takia joka syksy terveyskeskukset täynnä vanhuksia ja eri sairauksista kärsiviä joille annetaan influenssarokotus ihan ilmaiseksi, koska kuuluvat siihen riskiryhmään...

Mä ihmettelen vaan tätä hälinää just sen takia, kun kaikki tuntuu unohtaneen, että meillä on joka helkkarin vuosi jonkun sortin influenssa täällä, ja joka vuosi siihen kuolee ihmisiä. Että miks nyt pitää sit tosta "sika"-influenssasta panikoida yhtään sen enämpää kun normi-influenssasta??
 
Juu Roona82, on totta että joka vuos joku influenssa..mutta kun joka vuosi siitä ei ole näin kirjoiteltu ja näin peloiteltu niin se varmasti saanut minutkin varpaillaan olemaan.. :/ Oiskohan mahdollista että tämä influenssa olisi jollain lailla ärtsykämpi.. :whistle: mene ja tiedä..mutta kiitokset kaikille vastanneille..mulla vähän huojentuneempi olotila..mielessä tietysti edelleen.. :ashamed:

Äippä35v ja Nuppu30+6 :flower:
 

Yhteistyössä