**SyYskUun SyDänTenMurSkaaJaT** KESÄKUU

Synnytyskivuista: itellä ne ainaki alko supistusten aikaan, siis sitte ku supistukset alkoi olla kovia ja tiheitä ja tietty koko synnytyksen aikana sitä kipua tunsi, ponnistaessa ehkä eniten! Mut ei sitä kipua kannata pelätä, kyllä siitä selviää :)

Synnytyskertomuksen toinen osa
: Esikon syntymä siis oli helppo eikä mulle jäänyt siitä mitään kammoa. Niinpä en osannut pelätä toistakaan synnytystä, vaikka se tuli olemaan ihan erilainen... rv.37+9 oltiin oltu päivä kummipojan ristiäisissä. Illalla sit ku oltiin nukkumaan alakamassa, huomasin etten ollut tuntenut juurikaa vauvan liikkeitä koko päivänä tai en ainakaa ollut kiinnittänyt niihin huomiota. Join sitten mehua ja käveleskelin, sit menin makuulle kyljelle painellen samalla mahaa. Tästä huolimatta en saanut vauvaan liikettä ja tietysti säikähdin kamalasti ja soitin JKL:n synnytyssairaalaan. Sieltä sit käskettiin tulla käymään..ei muuta ku mies ja poika auton kyytiin ja menoksi. Autossa hetki ennen sairaalaan menoa vauva alkoi onneksi liikkua, mut ku nousin autosta ylös ja lähdin käveleen sairaalaan, housuun lorahti jotain minkä arvelin olevan lapsivettä. Sairaalassa sit otettiin käyrää mikä oli hyvä, ja sit lääkäri katto alakerran: Lapsivettä tosiaan tihkui ja olin jo 3 cm auki, ilman minkäänlaisia kipuja tai supistuksia! :eek: Koska oli yö ja lapsivettä tihkui, minut määrättiin sairaalaan yöksi seurantaan ja aamulla aloitettiin antibiootti suoneen. Sanottiin että jos ei ala käynnistyä, niin viimeistään seuraavana päivänä käynnistys. Onneksi illalla alkoi supistella ja soitin miehen paikalle. Yhtäkkiä olin jo tosi kipeä ja 3 naista yritti yhtä aikaa päästä saliin, oli siis kunnon tungos!!! Onneksi minut päästettiin koska edellinenkin synnytys oli nopea ja tuska oli jo kova. Ehdoton epiduraalia, mut kätilö sanoi et laitetaan spinaali ku se auttaa nopeammin. Noh, spinaalista en saanut apua lainkaan ja periaatteessa synnytyin ilman mitään puudutusta eli kivut oli järkyttävät!! :/ Onneksi neiti syntyi nopeasti, mut sen jälkeen vuoto ei meinannu millään helpottaa ja minulle laitettiin tippaan kohtua supistavaa ainetta sekä 2 pussia suolanesteitä. Olin tosi heikossa kunnossa, hyytymiä tuli kohdusta ja puhuttiin jo kaavinnasta..pelotti :/ Onneksi muutaman tunnin päästä vuoto alakoi normalisoitua ja pääsin sängyssä osastolle. Tuosta vuodosta jäi pienoinen kammo (vuodin yhteensä 1200ml!) , mut eipä sitä auta alakaa pelkäämään... toivottavasti seuraava synnytys ois vähän helpompi! :)

Sori ku tuli pitkä sepostus.. lukekoon ketä kiinnostaa :whistle:


ps. spinaalista sain vielä postspinaali-päänsäryn, mikä alkoi seuraavana päivänä ja oli ihan järkyttävä!!2 päivää makasin sängyssä tekemättä yhtää mitää kun päähän sattui heti ku nousi istumaan, tuntui että pää räjähtää! Selkäytimeen pistettiin sitten veripaikka ja siitä muutama tunti niin kipu oli poissa!
 
Hurjia ja helppoja kertomuksia.. kiitti kun kommentoitte hölmöja kysymyksiäni :D ei vaan kertakaikkiaan oo tullu ajateltua yksityiskohtia.. eli kohti tuntematonta mennään :D Voi kun pääsis helpolla. Itselläni on edessä käynnistys tai suunniteltu sektio rv37. Näillä näkymin. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka lapsi päättäis syntyä huomenna.. mutta alustava ohjelma on tuollainen. Miun tilanteessa on melko harvinaista päästä viikoissa pidemmälle.. eli vauva syntyy elokuun puolivälissä. Siis näillä näkymin. Alkaa jo jännittää ja mietityttää kaikki synnytysasiat. Kumpa kaikki menis hyvin... :saint: Sanoivat että jos ei mitään ongelmia ole, niin 4-5pv täytys olla sairaalassa ja sit kotia. pessimisti päässäni epäilee kyllä pidempää reissua.. Pitäkää peukkusia että kaikki menee hyvin jahka aika koittaa:heart:

hyvät yöt :wave:
 
Merkkailen vaan :D
Huomenna tulen rustaamaan noita synnytys tarinoita itsekin ;)
Niin ja kommentoimaan joihinkin juttuihin :D
Pitäisi varmaan yrittää mennä nukkumaan... jos vaikka saisi unta :ashamed:
Se vaan karkaa aina jonnekkin kun sitä tarvitsisi :snotty:

Bebes & Salamatkustaja 29+2 :heart::heart:
 
HuomentaHuomenta!

Synnytystarinoita oon vähän silmäillyt... Ja tosiaan, mä en sitä kipua pelkää... Vaan päässä pyörii ihan muut pelot; jos jotain menee pieleen! Pelkään, että paikat repee ja mä repeen, ja kuolen verenhukkaan ja mies jää kaksin pojan kanssa :ashamed: Sit mä pelkään, että paikat repee ja mä repeen niin, etten voi saada enää lapsia... Ja tietty pelkään, että vauvalle käy jotain synnytyksen aikana... Niin, ja sit viel pelottaa, että se stressi laukaisee mun pitkään poissa olleen epilepsian, ja saan synnytyksen aikana jotain kohtauksia. Vaikka tiedän, että se onkin äärimmäisen harvinaista.. Mutta silti. Ja ärsyttää kun en oo siitäkään päässyt kenenkään kanssa jutteleen, et miten se synnytys sit... jne. Enkä edes pääsekkään, kun ei ole täällä meillä Tampereella sitä helvatan synnytysvalmennusta... prkl. :kieh:
Tuollasia pelkoja mulla, ei niinkään siihen normi-synnytystilanteeseen liittyviä hommia, enkä sitä kipua tai neuloja pelkää, vaikka neulakammoinen olenkin :eek:

Hui. Se siitä.

Puutumisesta ja suonenvedoista ym. Mulla ollut muutaman kerran yöllä tosi pahat suonenvedot. Muutama viikko takaperin heräsin siihen, kun pohje tuntui räjähtävän. Ihan mieletön kramppi keskellä yötä.. Mä pyörin ja voihkin sängyssä, siis ihan vaikersin kovaan ääneen kun sattui niin paljon! Sitten se olikin siitä vielä pari päivää sen jälkeen todella kipeä ja arka...! ihan kamala! Eikä mitään selitystä. Puutumista on käsissä ja nilkoissa... ja tosiaan niitä pienempiä suonenvetoja tulee aina välillä öisin, ja tosi outoihin paikkoihin - esim jalkapöytään!

Kahvinjuonti. Mikä helkkari siinä nyt on? Viikon-pari tehnyt kokoajan mieli kahvia! Eilen ostin paketin Presidenttiä ja kaivoin keittimen kaapista... Ai että kun on hyvää... B) Ei vaan kovin terveellinen mieliteko tämäkään! Pitää muistaa pysyä rajoissa... heh, ja tänään neuvola, jospa en joisi kuin tämän yhden kupin, niin verenpaineet ei olis niin hurjat siellä taas :LOL:

Sitten taas valitusta: Liiton sivuilta kävin just kattomassa työttömyyskassan tilannetta... 9 viikon käsittelyaika on venynyt sitten 11 viikon käsittelyajaksi. Eli siis... mun hakemus otettaisiin käsittelyyn elokuun puolenvälin jälkeen. Ja rahat tulis tilille... varmaan öö....?? :kieh: :headwall: Noh... Ja samaan hengenvetoon, meidän mökkikaupatkin peruuntui. Ostaja ei saanutkaan lainaa pankista. Kuka hemmetti lähtee kirjalliseen tarjouskilpaan tietämättä saako edes lainaa pankista?? Ei ymmärrä!!! KYllä nyt vähän vois etukäteen ottaa selvää?? Meillä on nyt ollut kokoajan mökki pois markkinoilta niiden takia, ja muille ostajaehdokkaille ilmoitettu, että ollaan hyväksytty tarjous... Noniin. Kiva kiitti moi vaan heille. Piti torstaina tehdä kaupat. Ja mun piti niistä rahoista ottaa "kermat päältä" kesälomarahoiksi, ja laittaa pyöreä summa säästöön. Ja oikeastaan, piti siis maksaa ehkä kenties meidän "karkumatka", eli siis hääyö ym. Ja mitä nyt vauvalle tarvii... Ja Rovaniemellä mennä shoppaileen...ja ehkä Tallinnan päiväristeilylle vielä heinäkuun lopussa ... ja ja ja.... Ei sit! Ei sittenkään! Just ku ehti suunnitella ihanan loman ja viimeiset kahdenkeskiset reissut miehen kanssa, ja hääyön ja kaikkee........ :'( Mua V*TUTTAA niin paljon! Äitini vaan lohduttelee, että on maailmassa paljon pahempiakin murheita ihmisillä. No NIIN ON, mut ei omaa elämää voi elää murehtimalla muidenkin murheita... Kyllä mulla nyt on oikeus olla vihainen tuosta. Varsinkin kun oma elämä on ollut täynnä isoja murheita vuodesta toiseen, niin nyt olis vihdoinkin aika nautiskella... Byyääääh. Hormonihirviön kiukuttelua taas kenties, mutta ottaa toi vaan niin paljon päähän. Ei meille enää toista kertaa tule kesälomaa, jonka voimme viettää kahden kesken, ajattelematta lasta. Ja tuo naimisiinmeno on kyllä pakko hoitaa nyt tänä kesänä, jos haluamme olla romanttisesti kahden kesken vklp. Ei siitä ens keväänä tulis mitään kun olis vaan vauva mielessä! noh... kai tässä jotain keksitään.

I have spoken.

Kahvia...
29+1
 
synnytystarina
Minulla meni viikoilla 41+3 lapsivedet klo 5.00 aamuyöllä la-su väisenä yönä.. Olimme sukuloimassa eripaikkakunnalla, josta sairaalaan 1 tunnin ajomatka. Joten tilasimme ambulanssin kyydiksi.
Sairaalassa huomattiin että paikat ei aukea, eikä supistele. Joten pääsin osastolle..olimme siis sairaalassa joskus 6.30 su aamulla ja koko päivä ooteltiin suppareita, joita ei tullut.
Ma aamuna annettiin emättimeen se suppareita käynnistävä lääke joka ei auttanut. Puolilta päivin annettiin uusi ja se tepsi..supparit alkoivat. Ma klo.17 aikaan pääsimme saliin..ja koska lapsivesien menosta oli "kauan" tulehdusarvoni nousivat ja olin 38,5 kuumeessa.
paikat ei meinanneet aueta, ja vauva raukan päästä otettiin verikokeita koko ajan ja seurattiin sen arvoja ja sykettä...ja hänenkin tulehdusarvot alkoivat kohota. Alapää oli jo kipeä siitä hiton sorkkimisesta... Epiduraalin sain kipuihin..ja ennen sitä ilokaasua.
vasta TI aamuna ponnistin n.klo 9.00 aamulla ja mietittiin miksi ei tule! Kuului vain ympäriltä: Hätäsektio valmius, imukuppi valmius..eikä KUKAAN kertonnut minulle mitä tapahtuu..
Kysillä oli kauhea ruuhka ja luulin että he puhuivat toisen huoneen synnyttäjästä..
Selvisi pitkän ponnistus yrityksen jälkeen että tyttäreni oli tulossa avotarjonnalla..
Mutta normisti sain hänet synnytettyä 3170g ja 48cm. pari tikkiä tuli välilihaan,joka muistaakseni leikattiin.
Pelkopolilla käväsin juttelemassa nyt keväällä, kun halusin käydä tyttäreni synnytystä läpi..mitä siinä oikein tapahtui, kun moni asia jäi niin epäselväksi..

Toivotaan että seuraavan synnytys menisi "normaalisti"..eikä avotarjonnalla..kun silloin ollaan niin veitsen terällä, joudutaanko leikkamaan..Mutta ei minua pelota synnytys!

esmeralda- + kamu 30+1
 
Mie ihan pikasesti, tulee kohta kiire lähteä reissuun :p

Roona
saatan olla ihan väärässä, mut miusta kirjallinen tarjous on sitova eikä ostaja kyllä ilman jonkinlaista "sakkoa" selviä asiasta, oli syy mikä hyvään? siis voin olla väärässäkin, mutta kannattaa ottaa selvää mikäli asia jurppii. Koska just toihan siinä on, että ootte syyttä suotta joutunu sanoon eit muille ostaja-ehdokkaille. Kannattaa kysyä omalta kiinteistövalittäjältä. Ainakin silloin kun ostettiin omakotitalo, niin kyllä meidän piti ensin hakea pankista lainalupa että tiedettiin minkä verran on vara tarjota! ei olis välittäjä ilman sitä suostunut tekeen puolestamme sitä tarjousta. Kysele ihmeessä!

Palaan illemmalla (ellen kuole tänään, niinkuin se miun painajaisuneni muutama vko sitten ennusti) :'(
 
Roona82 munkin mielestä tuo tarjous on ollut sitova!!!! :attn:
Kannattaa selvittää asia...

Mii26 Mulla kanssa mitä kauheimpia painajaisunia :'(
Kauheimmat on ollut nyt parin viikon sisällä kaksi kertaa kun olen nähynyt
unessa miehen kuolevan :'(
Mistä nämä unet sitten tulee en tiedä? Koskaan en nimittäin näe painajaisia.... :eek:

Puutumiset & Suonenvedot molemmat täällä vaivana :snotty:
Öisin herään suonenvetoihin pohkeessa... ja näitä oireita ei ole muuten kuin raskaana ollessa. Kädet puutuu öisin ja jaloista nilkat?? :kieh:
Ei mitään kivaa...

Bebes & Salamatkustaja 29+2 :heart::heart:

Kolmelta mulla muuten se lääkäri :D Jännittää niin että saanko luvan :whistle:
Mutta nään taas tuon ihanan maha-asukin :heart:
 
J84
Huomenta :)

Mä tos eilen puhuin mun kälyni kanssa noista ultrista ja lääkärintarkastuksista...ja siitä, kun hän joutuu tällä samalla paikkakunnalla odottamaan toista lääkärintarkastusta viikoille 36-38, (hänellä on tänään viikkoja täynnä 27) kun taas ite pääsen TAYSsin kautta 30 viikosta lähtien kuukauden välein lääkärille ultraan ja paikat tarkastetaan samalla. Tämä selvästi harmittaa häntä kovasti ja halu olisi kova saada tietää millaisessa kunnossa paikat ovat. Voiko hän pyytää neuvolan kautta lääkäriä näille viikoille Harkkasupistusten huomaamisesta ja tuntumisestakin hän kyseli, mutta sitä on jotenkin vaikea kuvailla oikein..itsekkin piti nuo kokea ensin ennen kuin tiesin miltä ne tuntuvat.

Synnytyskivuista, omakohtainen kokemus tuosta on, että kipua oli vain supistusten aikana ja ponnistuksen jälkeen, kun pää oli ulkona ja vauvan ilmateitä putsattiin..se sattui vain sen hetken. Pahimmat supistukset kestin hyvin rentoutumisen, hapen ja kunnon hengittelyn avulla.

(.) viime yönä tais pojalla olla joogaharjoitukset käynnissä, kun koko ajan sateli potkuja. Tosin mieluummin mä noihin herään kuin armottomaan pissahätään tai siihen et uni ei tuu sit millää klo.5 jälkeen, se laittaa ketuttaan. Nytkin tuo vilperi hytkyy ja nytkyy masussa, kun yritän kirjoittaa ja juoda aamukaffetta :D Voi mun pientä kultaa :heart:

J84 26+4
 
Ihanaa kun juhannus on juhlittu ja normaali arki koittanut =)
Hermo meinasi mennä sukulaisten uteluihin, että kumpaa sukupuolta vauva on :kieh: Ja sitten loukkaannuttiin kun en kertonut.. Mitä hittoa se heidän elämäänsä hetkauttaa?!?

Viimeistä lomaviikkoa viettelen ja ens maanantaina pitäis palata töihin. Tällä viikolla on ollut havaittavissa semmosta uudenlaista jomotusta kyykistellessä: tuntuu kuin pissa tulis alle kyykistyessä vaikka just ois wc:ssa käynyt. Ilmeisesti vauva alkaa kuitenkin jo painaa tuonne alas vaikka neuvolalääkäri muuta väitti..?? Ja yöllä kylkeä kaantäessä on melkeinpä noustava istumaan ja heivattava siitä sitten itsensä suorin vartaloin toiselle kyljelle :p

Eilen pesin taas pari koneellista vauvapyykkiä ja järjestelin niitä tuonne kaappiin. Jäin sitten vain miettimään että pitäsikö nuo vaatteet järjestellä koon mukaan hyllyittäin? Oisko jollain käytännön vinkkiä? Voin myöntää etten osaa oikein ajatella noita kokoja niin että missä kasvun vaiheessa mikäkin koko vois mahd. olla sopiva.. :ashamed: Ja kyllä tuo valmiiksi järjesteleminen varmaan nopeuttas vaatteiden valintaa kaiken muun kiireen keskellä..

Nyt pitäis vielä osata päättää käyttäskö 100e menemällä kampaajalle värjäyttämään hiukset vai tilaisko vauvelin sänkyyn ihanat vuodevaatteet katosverholla ja reunapehmusteella Saksasta: http://cgi.ebay.de/16-tlg-BETTSET-mit-KISSEN-DECKE-HIMMELSTANGE-MEHR_W0QQitemZ380127879460QQcmdZViewItemQQptZBettausstattungen?hash=item5881632124&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1229|240:1309|301:1|293:1|294:50

-Usvatähti 29+5-
 
Synnytystarina 1

Viikkoja oli jo kasassa 41+3 jos muistan oikein.
Mitään tuntemuksia ei ollut siihen mennessä ollut. Illalla joskus klo. yksitoista keittelin
kahvia ja tein iltapalaa. Juttelin samalla äitini kanssa puhelimessa ja ihmettelin kun välillä juili mahaa. Äitini sanoi että lopetetaanpa tämä puhelu ja kellotappa että tuleeko nuo kivut väleillä. Niitä tuli silloin 10 min. välein. Kun äitini soitti uudestaan hän kertoi minulle että minulla on synnytys käynnissä :LOL:

Soitin miehelle joka oli töissä että valmistautuu siihen että pitää lähteä.
Kävin suihkussa ja laitoin kotia. Äitini soitteli koko ajan että miksi ette jo mene....
Kun päästiin sairaalaan olin auki ehkä 2cm. Ja klo oli jotai yksi yöllä.
Tästä alkoikin sitten mun tuska. Ensin kokeilin kaasua kipuihin. Josta sitten oksensin.
Jätin kaasun pois kokonaan. Sitten sain epiduraalin. jonka jälkeen en päässyt enään minnekkään liikkeelle. Koko yö/päivä meni sitten sängyssä itkiessä ja tuskissa.
Tyttö syntyi joskus päivällä vasta neljän aikaan. Synnytys kesti kauan ja oli tuskaisa.
En muista siitä paljon eikä mulla ole mitään mistä katsoa. Mutta repesin niin sanotusti pahasti. Tikkejä oli vaikka muille jakaa.
Mutta sen kaiken unohtaa kun se pieni on siinä sylissä :heart:
Tytön koko oli muuten 3875g ja 53cm... iso tyttö oli :D

Synnytys 2

Tässä raskaudessa ei mikään mennyt hyvin.
Mulla oli eka kunnon verenvuoto viikoilla 12-14 sillä välillä.
Luulin silloin että sain keskenmenon. Mutta sairaalassa löytyi elävä sikiö ja koskaan
en saanut syytä tietää miksi vuosin. No sitten viikoilta 20 ---> supistelin koko ajan liikkeessä. Ja kukaan ei ottanut tosissaan tätä. :kieh:
Olin sitten viikolla 35 kun alkoi supistukset yöllä. Ajattelin vielä yöllä että ei näistä mihinkään ole ja turhaan menen sairaalaan kun ei kukaan kumminkaan usko :snotty:
Joskus klo. yhdeksän aamulla lähdimme ajamaan isälleni ja veimme tytön sinne.
Sieltä sitten sairaalaan. Jossa kaula kokonaan hävinnyt ja sormelle auki.
Sain synnytyksen estolääkettä kaksi kertaa. Mistä ei mitään apua.
Loppujen luvaksi annettiin lupa että saa syntyä.
Kävelin tässä synnytyksessä niin paljon kuin mahdollista. Sairaalan rappusia ylös ja ales.
Kävin kahvilla jne. :D Kivut ei tosiaankaan yhtään samaa luokkaa kuin ekassa synnytyksessä. Jossain vaiheessa sain käskyn huoneeseen takaisin jossa tarkastettiin tilanne ja olin 7cm auki ja en enään päässyt liikenteeseen. Aloitin kaasun oton varovasti.
Tällä kertaa siitä oli apua. Kätilöiden vuorot vaihtuivat ja kalvot puhkaistiin.
Poika olikin sitten maailmassa muutaman tunnin päästä joskus klo.3 iltapäivällä.
Pisteet syntyessään 10/10/10 painoa 2770g ja pituus 47cm :heart:
Poika pääsi heti rinnalle ja mitään erikois tarpeita ei ollut. Keskoseksi ei lueteltu koska painoi yli 2500g... tämä synnytys oli helppo. Repeämiä ei tullut ainuttakaan. Kävelin hyvin jo heti synnytyksen jälkeen. Niin ja tämä synnytys meni vain kaasulla ;)
Ja olin siihen päätökseen tyytyväinen...

Kerron kolmannesta jossain vaiheessa.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Mie ihan pikasesti, tulee kohta kiire lähteä reissuun :p

Roona
saatan olla ihan väärässä, mut miusta kirjallinen tarjous on sitova eikä ostaja kyllä ilman jonkinlaista "sakkoa" selviä asiasta, oli syy mikä hyvään? siis voin olla väärässäkin, mutta kannattaa ottaa selvää mikäli asia jurppii. Koska just toihan siinä on, että ootte syyttä suotta joutunu sanoon eit muille ostaja-ehdokkaille. Kannattaa kysyä omalta kiinteistövalittäjältä. Ainakin silloin kun ostettiin omakotitalo, niin kyllä meidän piti ensin hakea pankista lainalupa että tiedettiin minkä verran on vara tarjota! ei olis välittäjä ilman sitä suostunut tekeen puolestamme sitä tarjousta. Kysele ihmeessä!

Me ostettu jo kaksi omakotitaloa ja ihte ainakin tehtii kirjallinen tarjous, mutta pantii ehdoksi että jos saadaan laina. (oltii alustavasti kyl jo kyselty pankista lainasta, mut kuitenni varalta pantiin toi ehto + et jos löytyy jotain epäilyttävää kuntotarkastuksesta) Eli jos toi ehto kirjoitetaan niin silloin ei ole ostajalla hätiä mut muuten on. Toivottavasti [/b] Roona teil kuiten uusi ostaja löytyy, ku meil ihtel ollu tilanne et oltii 2. sijalla, et jos ekka ostajat ei saa lainaa nii sit me oltii seuraavana, eli jos välittäjän kautta nii luulis sil olevan joku joka ois ollu innostunut myös kaupasta.

Mä koitan ruoan väsätä ja sit lapset kerhoilemaan. Ihte olen kyl sen parin tunnin ajan tuol auringossa tai ainakin kukkapenkkien ja kasvimaan kimpussa. =)

Supparit mul hellittänyt. Ny olen voinu vk verran käydä lenkillä (kävelylläkin) ilman supistuksia. Ihanaa!!! :LOL: Saa vähän liikuttua.
 
Neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin :) Todettiin että mulla on supistuksia mutta ei syytä huoleen :) kivuttomia kun ovat. En siis esikon aikaan tuntenut supistuksia, ne vaan näky joten ei ollu mulla hajuakaan mitä ne on, nyt on tiedossa miltä se tuntuu ja osaan rauhoittua tilanteen tullen :)

Kortissa lukee näin:

Rv 28+4 (viimeksi 23+3)
Painonmuutos/vk +564g (+600g)
RR 113/65 (109/64)
Pissa puhas (puhas)
Sf 25cm (ei ole ennen mitattu nauhalla vaan sormin ja viimeks oli n+2)
Sydämensyke 140 (140)
Liikkeet ++ (++)
Hb 120 (131)

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta jäljellä 3cm. Bakteeriviljelyn otti varmuuden vuoks kun valkovuoto oli kokkareista o_O

Nyt oon saanu mökin siivottuun ja kohta 2 koneellista peitto ja tyyny pyykkiä pestyä :) Neitikin on jo unten mailla eli nyt vaan lepiä sitten :p

Hmm.... tekee mieli herkkuja, mansikkaa ja suklaata :p (hmm, saisinkohan syyvä?? ei toi paino ollu kyll hirveesti noussu ja täti ei tuumannu siihen mitään, eli jos nyt sit saisin herkutella vaikkei ookkaan lauantai, oonha minä ollu reipaski tänään :D )

Palataan taas :)

Zeny 28+4
 
Moikkelis koikkelis älyttömän pitkästä aikaa, en tiiä miten tää aika on näin mennyt, etten ole täällä käynyt moneen kuukauteen.

Menossa siis rv 29+5, turvotus on hurjaa ja liitoskivut helvetillisiä. Ongelmia on ilmennyt vain kerran, KYSin reisulla käytiin 26+5, kun holahti housuun desin verran kirkasta nestettä eli vedenmenoepäily, oli ollut jo ennen tuota ja tuon jälkeen oli supistuksia tai jotain vatsakramppeja (en tiedä en ole kokenut supistuksia, en edelleenkään tiedä mikä se on). Noh, testien mukaan ei ollut lapsivettä, mutta pitivät yön synnytysosastolla, mutta tilanne rauhoittui ja pääsin kotiin. Sen jälkeen ei onkelmia ole ilmennyt.

Jossain vaiheessa olin huolissani vauvan liikkeistä, KYSissä myös lääkäri, mutta parin viime viikon aikana vauva on kasvanut ja liikkeet parantuneet huimasti. En ole enää huolissani kun pitkin päivää tunnen kunnolla liikkeet.

Painoa on tullut 10 kg, RR oli 29+4 110/72, Prot. ja Gluk. -, Hb (ilman rautaa jo kuukauden) 128, sf-mitta 27 cm. Vauva oli vielä pari viikkoa sitten perätilassa, mutta nyt on varmaankin kääntynyt, sillä potkut tuntuu ihan ylhäällä. Ja äsken piti jalkaa kauan kohdun yläreunaa vasten, en pystynyt istumaan kun painoi ja kun kokeilin niin pieni jalkahan se siinä <3
Vauva hikottelee monta kertaa päivässä.
Tavarat ollaan jo suurimmaksi osaksi hankittu, puuttuu enää hoitotaso, parit tuttipullot vois ostaa ja vaippoja valmiiks.

4 päivän päästä naimisiin hui :eek: inhottavaa kun on näitä kipuja, turvotusta ja suonenvetoja, ei houkuttele korkkarit... Vihkisormuskaan ei mahdu turvonneisiin sormiin! :(

Onko muilla liitoskipuja mitenkä?

Sohvi-04 teillä tyttö näytti ottaneen huimasti etumatkaa tulollaan, miten prinsessa voi?

arianrhod + poikapapana 29+5 :heart:
 
Vivid
Helinä83 Mulla oli sama inhokki siellä äippäpakkauksessa. Se ällö persikan värinen asu..

Roona Sähän oot pistänyt oikein hösseliks ton hääjutun kanssa. Niin sitä pitää =) Mahtavaa!!

Neuvolaterveisiä Verenpaineet, hemoglobiini, pissa ja vauvan sykkeet ok. Painoa oli tullut noin +200g/vko. Pää oli edelleen alaspäin, mutta vauva voi kuulemma vielä näilläkin viikoilla vaihtaa ittensä ympäri, mitä tietenkään ei toivota. Sf-mitta oli huimat 30cm eli pompattiin keskikäyrältä yläkäyrälle. Neuvolatäti vaan sano, että voi johtua ihan siitäkin, että viime kerralla sen mitan otti lääkäri eli eri henkilö. Rauhotteli vaan, että ei kannata alkaa pelätä mitään isoo vauvaa.

Ihana helle!! B)

Vivid ja Hippu 30+4
 
Vivid mulla sf-mitta oli eilen 27 cm, rv 29+4, ja lääkäri sano viime neuvolalääkärissä rv 27+ että tällä kasvuvauhdilla tulee nelikiloinen poitsu ;) mutta tosiaan, ei oo noihin aina luottamista, ei edes painoarvioihin.
 
No niin nyt minäkin sain se kauan odottamani paketin :heart:
voi miten pieniä ne vaatteet onkaan. Soitin miehelle ja sanoin et onkohan tuo paketti tullut oikeaan osoitteeseen :LOL: edelleekin nimittäin välillä niin epätodellinen olo tuosta vauvan tulosta. mites teil muilla ekaa odottavilla?

Joo tosiaan mitä kuuluu sohville? Annahan kuulua itsestäsi nainen!

Arianrhod: muistan tunteen viime kesältä ku mentiin naimisiin. itseasiassa eka hääpäivä nyt 5.7. tekis mieli kovasti lähteä Talliinnaan taikka tarttoon jossa mieheni oli vaihdossa, mutta ei taida rahat riitttää.

Möykky potkii kovasti. Seuraava neuvola vasta 9.7. ei jaksa odottaa et sais taas kuulla ne sydänäänet. olen tässä odottanut et jos sais kutsun tohon synnytysvalmennukseen mut viel ei ole kuulunut.

ja viel iloisia uutisia meille on myönnetty ainakin yhdestä pankista lainaa :p pitää vaan kilpailuttaa se vielä.

Mulla on ollut nuo nivuset nyt tosi kipeet varsinkin ku nousee ylös. alaselkä nyt hiukan parempi ku on saanut olla rauhassa ja ei ole tarvinnut seisoa koko päivää.

noi synnytystarinat on mielenkiintoisia ja niin erilaisia. Haluaa kuulla lisää.

Jooseppi & Möykky 28+6 :heart:

Huomenna poksuu
 
Nonnis... Neuvola käyty ja kaupungilla käyty ja takas täpötäydellä linja-autolla, jossa piti seistä... ja ilmastointi ei pelannut. Ihanaa, todella ihanaa oli... Mut ei haittaa, nyt ollaan kotona, ja naimaluvat pistettiin hakuseen :D Eli siis käytiin miehen kanssa maistraatissa täyttään ne kaavakkeet kun hän pääs töistä... Että näin. Pitäs vaan vielä keksiä, että koska ja millä rahalla! Noh, ehkä heinäkuun lopulla, tai sitten elokuussa. Ja pitäs varmaan se sormuskin tilaa? Sekin nyt jäi vähän auki, onko sitäkään nyt sitten ainakaan tässä heinäkuulla edes varaa maksaa :(

Mökin ostajat tosiaan siis eivät saaneet pankista lainaa, ja yrittävät nyt vielä kuulemma hakea toisesta pankista. Ja äitini sanoi, että siellä on ehdoissa juurikin se, että se kirjallinen on sitova, jos saavat lainaa... Ja näköjään kun eivät saa niin voivoi sitten vaan meille. Aika perseestä! Nyt joudutaan vaan vieläkin odottamaan sitä... Ja mökki takas myyntiin jos eivät saa toisestakaan pankista. Epäilen, jos eivät niin pientä summaa saaneet edellisestäkään...

Niin, ja neuvolassa tosiaan kaikki oli hyvin, jätkä edelleen kiltisti raivotarjonnassa, ja vaikuttaa nyt siltä että sinne jääkin. Kun kerroin, että jaloilla potkii ja puskee itseään sinne alas. Ja näinhän se tätikin kokeili, että siinä asennossa se on... Oli ihana kun kuunneltiin sydäntä, poika kolisteli sitä laitetta kokoajan. Ihan kun olis mikrofoniin koputellut, että "kuuluuko" :) :heart:

Nyt jäätelöö ja sohvaperunaksi. Ei tässä kuumuudessa jaksa mitään ajatella järkevästi :x :p |O
 
Lämmintä riittää, ihanaa B)

Kävin tänään neuvolassa, viikkoja nyt 26+4:

Paino +350g/vko
turvotus -
RR 116/69
leuk --
hb 110 (vaikka oon rautaa syöny ni ei juuri noussu)
sf-mitta 25,5
syke +135
liikkeet ++

Onneks ei ollu tuo paino enempää noussu, ressasin siitä niin hirveesti ku tullu kaikkea herkkua syötyä ja grillailtua.. :whistle: Sf-mittaki oli hieman sieltä yläkäyriltä laskenu, mikä on ihan hyvä, ku tää masu on jo nii iso että hirvittää..Seuraava neuvolakäynti onki sitte vasta 6 viikon päästä, ku täällä tulee heinäkuuksi tuo sulku neuvolaan ja tk:hon, ni ei pääse sitä ennen...

Mut nyt tuo kuumeinen neiti (11kk) heräs.. reppana kohta kolmatta päivää kovassa kuumeessa, pitää mennä ottamaan se syliin!!

Anrika & Tepi
 
Lentolupa lunastettu :attn: :D :wave:
Vauvalla kaikki hyvin :heart: Toinen on mahassa raivotarjonnassa niinkuin
arvelinkin :D . :heart: sykki hienosti ja muutenkin kaikki oli hyvin :D
Painoa mä en ole vieläkään saanut nousemaan :ashamed:
Mutta kuvittelen että Suomeen tulon jälkeen alan saamaan sitäkin taas :whistle:
Syystä että Suomessa kaikki maistuu niin paljon paremmin ja paremmalta.
Ja toinen on että tämä jatkuva kuumuus päättyy :xmas:

Bebes & Salamatkustaja 29+2 :heart::heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vivid:
Ihana helle!! B)
Niinpä! B)

Kävin tuossa vähän nautiskelemassa auringosta puistossa. Ihmiset saattaa pitää mua nyt vähän hulluna, kun makoilin kaikessa rauhassa selälläni ja yhtäkkiä repesin nauramaan ääneen, kun maha alkaa heilua vimmatusti. Oli aika koominen tilanne. :D

Vivid & Helinä, mulla sama inhokki äippäpakkauksessa; se persikanvärinen asu.

Synnytyskertomuksia on ihana lukea, joten pistäkää lisää vaan! Ja kiitos kaikille, jotka on jaksanut ne kirjoittaa. Mä jotenkin ihan odotan, että pääsen kokemaan synnytyksen. Onhan se nyt aika huikeeta, että pääsee synnyttämään uutta elämää. :) Avoimin mielin vaan ilman suurempia ennakko-odotuksia, niin kai siitä jotain tulee. :D

Jooseppi,
onhan se kyllä vähän vaikee käsittää, että sitä on tosiaan tulossa äidiksi. Että se vauva on aika lailla viimeistään kolmen kuukauden päästä tossa kainalossa. PItäs kai tosiaan alkaa pikkuhiljaa pyykkäillä, hankkia vauvakamaa jne. Mitään en oo vielä tehnyt, en edes ostanut yhtään ainoata vauvanvaatetta! :eek: Onks muita, joilla valmistelut on vielä ihan alkutekijöissään?

Nauttikaa kesästä ja masuista! :heart:

Rosehip ja pampula 28+6

 
Ihana auringonpaiste on tosiaan ollut B) Harmittaa, kun en ole ehtinyt paljoakaan siitä nauttimaan muiden kiireiden vuoksi. Tänään onneksi istuttiin meidän pihalla kaverini käydessä kylässä ja lasten leikkiessä kiltisti =) Loppuviikosta meinaan ottaa ilon irti lämpimistä keleistä B)

Shoppailemassa kävin sunnuntaina ja itselleni ostin aika monta vaatetta, jopa elokuussa oleviin häihin löysin milestäni ihan ok mekon, joka on riittävän juhlava ja mahtuu päälle. Pojalle sain syksyksi/ensi kevääksi haalarin ja tälle tulokkaalle haalarin, housut ja pipon :heart: Vauvanvaatteet aion järjestää niin, että lipastoon (jonka päällinen toimii hoitopöytänä) laitan ensi alkuun pienimmät vaatteet eli 50-62cm. Isompia en edes ole vielä ostanut (pojan vaatteita toki löytyy, mutta ei tiedetä kumpi tulee, joten niitä kaivelen vasta sitten jos tarvitaan) ja kun ostelen, järjestän ne vaatehuoneen hyllyille koottain. Valmistelut ovat täälläkin ihan alkutekijöissään...

Hienoa Roona, että teillä on romanttisia suunnitelmia, kannattaa tosiaan hoitaa naimisiinmeno nyt, jos se aikeissa on kuitenkin lähitulevaisuudessa. Me mentiin 2 vuotta sitten naimisiin salaa kaikilta, paitsi yksi kaveripariskunta oli todistajina, sillä tämän miehen sisko vihki meidät. Häät olivat minun "päiväni prinsessana" ja ihan kunnon kirkkohäät kaikkine hienouksineen (puvut, kukat meikit&kampaus, valokuvaus...), ainoastaan vieraat puuttuivat :D Olen ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun, jonka taustalla vaikuttivat monet syyt.

Synnytystarinoita on ollut kiva lukea, kiitos niistä :flower: Tässä omani:
Viikkoja oli kasassa 40+3, kun aamulla tuttuun tapaan nousin 6 aikaan miehen kanssa aamukahville ja miehen lähdettyä töihin kömmin takaisin sänkyyn. Heräsin 8:45 ekaan kipeään supistukseen ja nousin innoissani ylös. Supistuksia alkoi tulla epäsäännöllisesti ollen välillä lähes kivuttomia ja välillä hieman kipeitä. Limatulpaa alkoi tulla aamupäivällä. Miehelle laittelin viestiä, että valmistautuu siihen, että lähdetään hakemaan vauvaa kotiin saman päivän aikana. Samanlaista jatkui koko päivän, eikä supistukset oleellisesti kipeytyneet, vaan pystyin puuhailemaan kaikkea kotosalla. Illalla seitsemän aikaan alkoi jokaisella supistuksella lorahtaa hieman lapsivettä. Kahdeksan jälkeen lähdimme sairaalaan, vaikka olisin kotonakin pärjäillyt, eikä supistukset säännöllistyneet. Koska oli perjantai-ilta ajattelin käydä varmistamassa onko se varmasti lapsivettä, jota sieltä lorahtelee joka supistuksella. Sairaalaan saapuessamme pakotin miehen vieklä jättämään tavarat autoon, koska olin lähes varma, että meidät passitetaan takaisin kotiin. Olinkin 3cm auki ja todettiin että lapsivettähän se neste oli. Pääsin saliin, jossa supistuksen vihdoin säännöllistyivät ja tulivat kipeiksi n.klo 22. Jossain vaiheessa kätilö tarjosi ilokaasua, kun supistukset alkoivat tulla 2min välein. En kuitenkaan pystynyt sitä hengittelemään, kun aloin oksentaa joka supistuksella. Kätilö tarkisti tilanteen ja olin 5cm auki, joten hän ehdotti epiduraalia, jota sainkin odotella 1,5h oksennellen :eek: Epiduraali vei kaikki kivut heti ja mieskin pääsi oksennuskipan vaihdosta torkkumaan keinutuoliin, kun minä vaan makoilin tyytyväisdenä seuraillen suppareiden kovuutta käyriltä tuntematta kipua =) Sairaalassa oli ruuhkaa ja olimme miehen kanssa melkein koko ajan kahden salissa, kätilö kävi kyselemässä ovelta aina vointia jne ja kehoitti soittamaan kelloa, jos jotain tulee. Kun hän tuli tarkistamaan avautumisen edistymistä olinkin jo sen 10cm auki ja paikalle kutsuttiin toinen kätilö, kun kerroin tuntevani "painetta peräsuolen tienoilla" eli ponnistamisen tarve tuntui lievänä epiduraalista johtuen. Minä siinä huhuilin keinutuolissa torkkuvan miehen hereille h-hetkeä varten :D Ponnistin pojan ulos 11 minuutissa lähes kivuttomasti. Eppari tehtin ja muutaman tikin sain. Olin heti kävelykunnossa jne. Synnytyksen kestoksi merkittiin 6½h eli laskettu supistusten säännöllistymisestä alkaen. Toivon, että tämä seuraavakin menisi yhtä hyvin. Tosin kotona aion olla pidempään tilanteen niin salliessa, mutta avoimin mielin mennään =)

Piti vielä jotain kirjoitella, mutta unohtui, kun aloin synnytystä fiilistelemään :heart: Haluan ehdottomasti kokea sen vielä uudelleen ja pelkona onkin, että istukka ei olisi siirtynyt pois kohdunsuulta ja joutuisin sektioon :|

Kristelle & Hile 26+1
 
Pitkästä pitkästä aikaa taas täällä. Muutto voi voimat kokonaan ja sit oltiin reissussa.

ON: Viime lääkärissä sf- mitta oli kasvanut lähes 20cm, joten lähete ä-polille tuli. Tänään siellä kävin ja masussa on paljon paljon lapsivettä.Vauva voi hyvin mutta toi veden suuri määrä tekee oman olon hyvin tukalaksi.Nyt tuota seuraillaan ja tarvittaessa punkteerataan pois.Kyllä tässä parin viikon aikana ehti monenlaiset tuntemukset ja ajatukset käydä päässä kun mietti mikä on vikana.Jokapaikassa vaan sanottiin ettei tuollaiset mittaustulokset ole mahdollisia jne.. 3viikon päästä sitten taas näkee mikä on tilanne.

Kivoja synnytysertomuksia :) Omaani en taida laittaa, sen verran pitkäksi venyi eikä mennyt ihan niin kuin piti.

Jahas nyt nukkumaan, pitänee tulla enemmän kommentoimaan huomenna.

-Jenni-
 
Heips :wave: Painajaisesta huolimatta: elossa ollaan :D Vaikkakin onnettomuus sattu.. mut ei itelle. Edellä ajava mp meni nurin, onneks ei ajettu yli!!! Mutta ambulanssiahan siinä pääsi mp-kuskille soittamaan jne. Jarrutus sujui sen verran pehmeästi, ettei mahaan tainnut sattua. Ainakaan mitään kipua en tuntenut. Vauva liikuskelee edelleen ihan normaalisti :)

jenniS Miulkin pompsahti sf mitta keskikäyrältä yläkäyrälle ja ä-polilla todettiin että lapsvettä on paljon. Mut ei ne siitä sit sen ihmeempiä sanonu.. ei se vissiin mitään vakavaa oo.. Olo on kieltämättä suhteellisen tukala :D

Roona no olipas paska nakki, jos siel tarjouksessa oli mainittuna lainansaantiehto. Sitten sille ei voi mitään. itellä vaan oli niin että piti hakea se lainalupapäätös pankista ennenkö voidaan tehdä tarjousta ollenkaan. Miusta se olis kyllä järkevämpi tapa, ettei tollaista pääsis käymään. Iloisempiin: onnittelut hääpäätöksestä!!! Täällä "valmistaudutaan" kohta 2v-hääpäivään :heart: uskomatonta, että niistäkin pirskeistä on jo 2v!
 

Yhteistyössä