Syyskuun Sydäntenmurskaajien TOUKOKUU

KYSYMYS:
Miten kun tuossa äitiyspakkauksessa tulee mukana se ihme pahvilaatikko mihin sen vauvan voi laittaa nukkumaan... Siis meinaatteko käyttää sitä alkuunsa? Siis pahvilaatikko pinnasänkyyn ja vauva sinne, näin mä käsitin sen idean. Että vauvalla on mukavan ahdasta siellä, niinkö kohdussa? Pitääkö mun nyt käydä hakeen jostain joku pahvilaatikko tai kenkälaatikko josta askartelen vauvalle kohdun sinne pinnikseen? Vai mitä helkkaria? :LOL: Tulee niin urpo olo kun miettii tällasia... mutta ihan uus maailma tää vauvamaailma on!

Sama kun mietin pinnasängyn petausta ym. Niin monessa paikkaa on ihmiset kirjotellu siitä pisulakanasta sinne alle... Aloin jo hintoja ym katteleen, mutta sit hokasin kavereillenikin jutella kenellä lapsia. Yksikään ei oo käyttäny sellasta vauvan alla. Kyllä ne nykyajan vaipat kuulemma pitää, eikä se nyt niin paljon vuoda jos vuotaa, vaatteet vähän kastuu. Eli ihan turha sellaseenkaan tuhlata.... Tekis jo kovasti mieli pedatakin tuo pinnis valmiiksi, mutta enpä viiti vielä laittaa yli 3kk pölyttymään siihen. Patjakin vielä muoveissa, ja saa ollakin siihen asti että tulokas tuodaan kotiin.

Kamalasti kaikkia käytännön asioita joita pitäs alkaa pikkuhiljaa miettimään! Ja mitä kaikkee sitä pitääkään hommata, varsinkin kun esikoinen tulossa!
 
Heipsan kaikki ihanaiset! :hug: Upeita masukuvia immeisillä :flower: Yritin tossa aiemmin rekisteröityessäni kysellä että löytyskö muita joilla olisi ollut nyt tai jossakin muussa raskaudessa ns. raskausmasennusoireita? Olisi kiva kuulla kokemuksia vaikka onkin aika arka aihe. Ise odotan jo viidettä rakkaudenhedelmää..
Me käytiin Tapiolassa muutama vko sitten laittamassa paperit sisään vauvavakuutusta varten ja nyt jänskätään että minkä päätöksen ne sieltä mahdollisesti lähettää |O
Mullakin ajoittain ollu painon tunnetta alapäässä, kaip ne on sitten niitä ns. liitoskipuja,tms :p
Kivaa päivää kaikille tasapuolisesti :hug:
 
Roona, mä oon ainakin suunnitellu nukuttavani vaavin alkuun siinä äitiyspakkauksen laatikossa. Mun mielestä siinä tulee patjakin mukana ja sen kun sujauttaa pinnikseen, niin tosiaan vaavilla on siellä mukavan ahdasta. :) Mun työkaveri kehui sitä myös ja kuulemma minutkin (ja sisarukset) on pienenä semmosessa nukutettu.
 
Olen myös huomannut, että öisin meinaa tulla kuuma. Meillä on talvisin makuuhuoneessa n 19 astetta, mutta nyt se on noussut 21 asteeseen, kun kesä lähenee, vaikka lämpöjä ei siis ole tietenkään päällä. Täkin jouduin jo pari viikkoa sitten ottaa pussilakanan välistä pois, kun oli niin kuuma öisin. Pussilakana sisään laitoin vielä kyllä toisen pussilakanan lämmikkeeksi, mutta täytyy varmaan kohta ottaa sekin pois, eikä vielä ole edes kesä.

Liitoskivut vaivaavat myös lenkkeillessä ja pyöräillessessä, jos menee siis vähänkään reippaammin, mutta sitten jos alavatsaan alkaa tuntumaan ikävästi, niin hiljentämällä vauhtia tai pysähtymällä se menee ohi. Meneekö nämä liitoskivut jossain vaiheessa yleensä ohi? Olisi kiva päästä lenkkeilemään vielä kunnolla, eikä mitään etanavauhtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Olen myös huomannut, että öisin meinaa tulla kuuma. Meillä on talvisin makuuhuoneessa n 19 astetta, mutta nyt se on noussut 21 asteeseen, kun kesä lähenee, vaikka lämpöjä ei siis ole tietenkään päällä. Täkin jouduin jo pari viikkoa sitten ottaa pussilakanan välistä pois, kun oli niin kuuma öisin. Pussilakana sisään laitoin vielä kyllä toisen pussilakanan lämmikkeeksi, mutta täytyy varmaan kohta ottaa sekin pois, eikä vielä ole edes kesä.

Liitoskivut vaivaavat myös lenkkeillessä ja pyöräillessessä, jos menee siis vähänkään reippaammin, mutta sitten jos alavatsaan alkaa tuntumaan ikävästi, niin hiljentämällä vauhtia tai pysähtymällä se menee ohi. Meneekö nämä liitoskivut jossain vaiheessa yleensä ohi? Olisi kiva päästä lenkkeilemään vielä kunnolla, eikä mitään etanavauhtia.
Aww... mä oon jo varmaan kuukauden nukkunu pelkällä pussilakanalla, tai ilman mitään peittoa... Ja silti on hiostavan kuuma olla!! Kesän helteitä odotellessa... :headwall:

Ja samaa vois kysyä: meneekö ne ohi? Tänään taas ihan KAMALA jomotus alapäässä. Kasasin hoitopöydän ja muutenkin hösäsin makkarissa... Parin supparin jälkeen tajusin lähteä lepäämään... Ja sitten taas kävin kaupungilla kävelyllä ja miehen kanssa kaupoilla. Ja nyt on niin kamala kuumotus ja jomotus ja alapää tippuu -tunne! Ihan kamalaa. Tekis mieli vaan mennä kylpyammeeseen istumaan koko loppuillaksi! :'( :kieh:
 
Roona ja helinä: voisin kokemuksesta sanoa, et ei se lopu, vaan yltyy loppuu kohden!!!!! Tai niin mulla ainaki ekan kans meni... ja nyt kans ainaki tähän menes alapääkivut ja paineet tunteen sen ku vaan lisääntyny. Ja supparit tulee koko ajan kipeemmiks ja aiheuttaa alapääs kaiken moisii tuntemuksii!!! Sit ku kävelee tms. ni tosiaan semne olo, et koht vauva varmaan holahtaa ulos...
 
Roona82: Mä en ottanut esikolle enkä ottanut nytkään äitiyspakkausta ja vauva nukutettiin alusta asti omassa pinniksessä. Laitettiin poika nukkumaan niin, et pää oli puolivälissä sänkyä ja jalat lähellä päätyä. Nukutettiin eka kuukausi ohueen täkkiin kapaloituna (opetettiin meille sairaalassa ja oli toimiva meidän pojalla ). Tällain oli vähän pienemmän oloinen tuo pinnis. Sängyssä olen itse aina pitänyt tuota muovitettua froteesuojaa. Esim. Eurokankaasta saa aika edukkaasti tuota muovifroteeta ja sitä riittää hyvin puolikin metriä, koska on 150cm leveää eli voi vielä senkin laittaa keskeltä puoliks. Eikä sitä tarvi edes ommella tai mitään. Meillä suojas alkuun mahd. pukluilta ja nykyään vuoden ikäisellä pojalla pissavuodoilta, koska niitä tulee lähes joka yö :( Meillä ei vaipat pidä alkuunkaan tällä hetkellä. Vauvana piti kyllä hyvin. Mut onpahan pysynyt sekä patja että petari hienossa kunnossa.

Täällä on alkanut kans tuntua tuota paineen tunnetta. Esikosta en tuntenut kertaakaan ja nyt viime yönä en meinannu päästä sängystä ylös, kun tuntui niin kamalalta. Niin ja harkkasuppareita tuntuu täälläkin: esikkoa kantaessa, liikkuessa, muuten vaan. Onneks ei kovin usein, mutta aina välillä.
 
Mahtuisiko vielä yksi syyskuun vaavia odottava mukaan? LA on kyllä elokuun puolella 27.8. mutta epäilen vahvasti, että syyskuulle mennään :) Esikoista odotamme ja ikää minulla on 24 vuotta. Synnytyssairaalana TAYS.
 
Myös oululainen, jota vois miitinki kiinnostaa. :wave:

Meillä nukku esikko siinä äitiyspakkauslaatikossa ja hyvin meni. Sinne vaan petivaatteet ja nukkuun. ei ees laitettu mitään reunalakanaa, mikä kuulostais olevan lähes kaikilla siinä. Ollaan mietitty, että jos tälle toisellekki kaivettais se laatikko, mutta taitaa olla niin paljon niitä lastenvaatteita siinä ettei kehtaa ennää käyttää.

Harjotussupparit on tuttuja myös täällä.

Mulla oli alkuraskauen (viikot 4-18) aikana oireita, jotka vois ehkä mahollisesti laskea jonkinlaisiksi masennusoireiksi. Aika, jota ei kovin mielellään muistele ja jos muisteleeki niin kaunistelee ite sitä..

Sohvi mielessäin.

Hemppu ja eppu 25+3 (vissiin)
 
Roona: Ei tuo äp-laatikko oo mikää pakollinen juttu tieteskää.. yleensä vaan vauvat nukkuu sellasessa ahtaassa tilassa paremmin (tuttu tunne kohdussa oltuaan) , mut esim. peittojahan voi kääriä siihen vauvan ympärille että on sellanen kohtumainen tila siinä! Ei meillä ainakaa oo tuota äp-pakkausta käytetty, tosin esikoinen nukkuki aina vieressä (ja nukkuu edelleen..) ja toista nukutin aina vaunukopassa kunnes siirty pinnikseen! Ja "pisulakanaksi" oon laittanu lakanan alle vaan sen froteesuojan mikä siinä äp-pakkauksessa on tullu mukana. Eipähän oo patjaan ainakaa tullu pisuvahinkoja!!

Mulla poistettiin aamulla viisaudenhammas.. kyllä pelotti etukäteen mut ihmeen hyvin ja melkein kivuttomasti meni! :) Mies lähti taas reissuhommiin koko viikoksi, joten lasten kans keskenään ollaan! Onneks on luvattu hyviä ilmoja, ni saa olla ulkona.. tänäänki oltiin koko päivä ja ilta lasten kans pihalla, nii ihana ku tulee kesä :)

Huomenna ois oma neuvola.. tuun sit kertoo taas kuulumisia :)

ja tervetuloa Lehmis joukkoon mukaan!! : :wave:

Anrika & Tepi 23+2 (olikohan se noin.. :ashamed: )
 
Moikka,

Mulla on ollut jo aika pitkään tuota paineen tunnetta tuolla alavatsassa. Alapäässä tuntuu sellaista viiltävää kipua ja vatsassa sellaista hauskaa pientä säteilyä aina välillä, mitähän lienee olevan, mutta hauskalta se tuntuu

Painetta tunnen esimerkiksi silloin kun tiskaan tai seison pitkään paikoillani. Myös nopea kyykystä ylösnousu tekee kipeää alapäässä.

Viime päivinä olen ollut tosi väsynyt. Eilen pääsin varttia vaille yksitoista töistä ja seuraavana aamuna takaisin seitsemäksi. Tänään ei sitten toiminut pää yhtään.

Jalat on tuntunu tosi raskailta ja painavilta jo pari päivää. Pitäiskö mennä käymää lääkärillä? Mä en tykkää jäädä saikkarille, mutta nyt onkin sitten ajateltava kahden ihmisen puolesta.
Tunteeko joku muu morkkista sairauslomalle jäämisestä?

Öisin on kans tosi kuuma, mut viel en ole uskaltanut jättää peittoa pois. Nytkin kuumottaa :LOL:

Tostä äitiyspakkausen laatikosta vielä. mä olen kans lukenut et laatikkoa voisi pitää ihan aluksi sänkynä. Kuulostaa vaan niin hauskalta, mutta tiedän et silloin ku itse olin vauva 80-luvulla sitä käytettiin aikamonessakin perheessä ensi sänkynä.

Noista raskausviikoista vielä se tuntuu tosiaaan vaihtelevan hiukan keneltä tai mistä tietoa etsii, mutta itse olen elänyt raskautta neuvolan laskuje mukaan.

Kaikkea hyvää ja nauttitaan huomisesta aurinoisesta päivästä!!!

Jooseppi & Möykky 24 + 5 :heart:
 
Jooseppi: mä oon saikuttanu melkee koko raskauden, ja voin sanoo et morkkista on löytyny jos jonkin verran... nyt se on jo helpottanu, ku tajuaa vihdoin ettei oo työkykyne oikeest!!! Eka oli poskiontelontulehdus (kesti 5viikkoa, en kyl saikulla ollu ku 2 tosta), sen jälkee tuli vähän ajan pääst iskias, joka myöhemmin teki come backin ja jonka takia oon nytki ollu jo koht kuukauden pois töist. Tossa välissä olin supistelujen takii pari viikkoa pois töistä... että näin!!! Viimeks ollu töis 14.4. ja sillonki olin peräti 3 päivää saikkujen välis töis! Keskiviikkona taas työterveysläkäri ja pelkäämpä, et nyt tuleee se saikkupapru äippäloman alkuun asti! (perjantaina alkais kesäloma)...!!
 
Lehmis tervetuloa :flower:

Äitiyspakkauksen laatikosta Mä en ole koskaan vauvaa siinä nukuttanut!
Aina on päässyt omaan sänkyyn suoraan!
Sinne vaan laitettu tyynyjä reunoille ja peitto laitettu toisen ympärille tukevasti!
Hyvin on uni maittanut aina :D

Bebes & Salamatkustaja 25+2 <--kohta :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-84:
Roona ja helinä: voisin kokemuksesta sanoa, et ei se lopu, vaan yltyy loppuu kohden!!!!! Tai niin mulla ainaki ekan kans meni... ja nyt kans ainaki tähän menes alapääkivut ja paineet tunteen sen ku vaan lisääntyny. Ja supparit tulee koko ajan kipeemmiks ja aiheuttaa alapääs kaiken moisii tuntemuksii!!! Sit ku kävelee tms. ni tosiaan semne olo, et koht vauva varmaan holahtaa ulos...
*ITKURAIVARIT*
|O :'( :headwall: :kieh: :x :/ :p :ashamed: :eek: :( :'(
 
Huomenta!

Täällä herättiin jo 6 aikaan painajaisiin... ja miehen herätyskelloon. Sen jälkeen alkoi pienellä HIKKA masussa! Ja sit ei enää tullutkaan uni... Kovasti pikkuherra pyöri ja hyöri aamusella ja yritin nukkua... mutta siinä vaiheessa kun hänen päänsä alkoi nytkähdellä síinä mun navan vieressä jatkuvasti, alkoi itsellä vaan naurattaa ja tuntui tosi hauskalta, kutitti jopa. Toivottavasti auttoi kun lähdin kävelemään ympäri kämppää ja join vettä. Hikka. Ihana :heart:

Kiitos kaikille kun vastailitte tohon mun äitiyspakkauksen pahvilaatikkoihmettelyyn. Tosiaan, taidan vaan lähteä siitä, että sisustan pinnasängyn mahdollisimman kotoisaksi ja käärin nötikän kapaloon :) Onhan meillä siinä se verho minkä ompelen, ja reunapehmusteet... Että vähän siinä suojaisaa oloa.

Eilen kasattu hoitopöytää ja sisustettu makkaria. Olis ihana hommaa jtn uusia tauluja sinne vaavin seinustalle. Olis vaan rahaa. Mut kun ei ole :( Saakelin metallin työttömyyskassa prkl.... Pitää varmaan ite keksiä jotain uutta sinne seinille.

Aih, ihanaa, aurinko paistaa B)
25+1
 
Mun mies nauraa aina, että suomi on varmaan ainoa maa, jossa lapset nukkuu ekat kuukaudet pahvilaatikossa!!! :LOL:
Mutta niin nukkuu meilläkin. Sitä on hyvä kuskata mukanakin esim. mökille tai vaan toiseen huoneeseen.
Vajaa viikko ja me lähdetään reissuun B) Tällä hetkellä kohteessa olis 30 astetta lämmintä. Jes!
Idella ja Hugo 24+0
 
Lehmis, lisäsin sut tuonne etusivun listalle. Tervetuloa. TAYS:laisilla oma kerhokin, ja ollaan tapaamisia järkkäilty. Pist yv jos kiinnostaa :)

******************************'

Mä tuossa tota listaa just kattelin, että kamalasti sellasia nimiä, ketkä on ehkä joskus kerran kirjottanu palstalle, tai tyyliin ilmottanu ittensä, ja sit ei mitään... Tuntuu jotenki hullulta et siellä on niin paljon sellasia nimiä ketkä ei sitten ikinä kirjoittele täälä mitään.... Mut... No joo. Sittenhän niitä karsiutuu pois, kun aletaan "uutta listaa" ja pinoa tekeen syyskuussa kun alkaa vauvoja syntymään. Vai? Pinoillaanko vielä sitten? Must ois ainakin kiva :)
 
Huomenta :)

liitoskivuista juu ei ne ihan noin vaan lopu, mulla ainaki esikon aikaan niitä oli loppuun saakka ja millon oli kovempia ja millon vähemmän kovia kipuja.

Nukkumisesta minä meinasin laittaa vauvan ensin siihen ä-pakkauslaatikkoon ja sen laatikon pinnikseen, esikko kans meil nukku siinä ensihetket, se tuo turvaa lapselle kun se huitoo ja potkii maailmassa niin paljon niin se saa nukuttua paremmin kun se tietää osuvansa johonki niinkuin masussa :) mutta meinasin silti pinniksen laittaa nätiksi vaikka ei vauva välttämättä heti siihen kokonaan menekkään :)

pissasuojasta meillä on ainaki ollu käytössä ihan alusta saakka se suoja ja on niin kauan että opitaan kuivaksi :) esikko on nyt oppinut reilu puol vuotta sitten kuivaksi ja olen miettiny et otan suojat pois ja siirrän ne sit pinniksene vauvaa varten :) niitten suojien takia ollaan vältytty monet kerrat koko patjan pesulta :D

aah ihanaa ku on ollu hyvät ilmat pitkästä aikaa :) huippua on ollu olla ulkona lähes aamusta iltaan :heart: on mulle jopa rusketusraidat tulleet :) masussa riehutaan paljon ja kaikki on siltä osin hyvin :)

päivän jatkoja :)

zeny 24+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Lehmis, lisäsin sut tuonne etusivun listalle. Tervetuloa. TAYS:laisilla oma kerhokin, ja ollaan tapaamisia järkkäilty. Pist yv jos kiinnostaa :)

******************************'

Mä tuossa tota listaa just kattelin, että kamalasti sellasia nimiä, ketkä on ehkä joskus kerran kirjottanu palstalle, tai tyyliin ilmottanu ittensä, ja sit ei mitään... Tuntuu jotenki hullulta et siellä on niin paljon sellasia nimiä ketkä ei sitten ikinä kirjoittele täälä mitään.... Mut... No joo. Sittenhän niitä karsiutuu pois, kun aletaan "uutta listaa" ja pinoa tekeen syyskuussa kun alkaa vauvoja syntymään. Vai? Pinoillaanko vielä sitten? Must ois ainakin kiva :)
Pinoillaan ilmeessä :)
 
Black Panther
Helou pitkästä aikaa! Oottepas te paljon kirjoitelleet (taas yhtäkkiä ), välillä tuntui olevan aika hiljaista meidän ketjussa.

Meillä nukutetaan vauvaa ensimmäiset viikot (ehkä kuukausi - parikin) äitiyspakkauslaatikossa. Mutta eihän se nyt tokikaan pakollinen ole =) Rajaa Roona82 sillä pinnasängyn reunuksella nukkumapinta-alaa pienemmäksi, ts. tuo seiniä lähemmäs. Saman asian ajanee jos laittaa esim. pyyhkeen rullaksi ja sellaisen pötkylän sekä vauvan eteen että taakse.

Meillä on kyllä ihan ehdottomia olleet nuo muovitetut froteet!! Ainakin meidän neiti teki sellaisia satseja löysää kakkaa että sitä olisikin sitten ollut kiva keskellä yötä hinkata patjasta pois... Mä kävin jopa ostamassa lisää muovitettua froteeta, kun niitä tuntui olevan koko ajan liian vähän (monta pesussa yhtä aikaa). Puklujen varalta myös tosi hyvä, ja pissavahinkojen varalta oli meillä käytössä monta vuotta!

Kukin toimii tavallaan, mutta minusta ei olisi edes kerran kahdessa viikossa pesemään patjoja kun ei ne kuiva kuitenkaan jne.

BP 24+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Panther:
Meillä nukutetaan vauvaa ensimmäiset viikot (ehkä kuukausi - parikin) äitiyspakkauslaatikossa. Mutta eihän se nyt tokikaan pakollinen ole =) Rajaa Roona82 sillä pinnasängyn reunuksella nukkumapinta-alaa pienemmäksi, ts. tuo seiniä lähemmäs. Saman asian ajanee jos laittaa esim. pyyhkeen rullaksi ja sellaisen pötkylän sekä vauvan eteen että taakse.

Meillä on kyllä ihan ehdottomia olleet nuo muovitetut froteet!! Ainakin meidän neiti teki sellaisia satseja löysää kakkaa että sitä olisikin sitten ollut kiva keskellä yötä hinkata patjasta pois... Mä kävin jopa ostamassa lisää muovitettua froteeta, kun niitä tuntui olevan koko ajan liian vähän (monta pesussa yhtä aikaa). Puklujen varalta myös tosi hyvä, ja pissavahinkojen varalta oli meillä käytössä monta vuotta!

Kukin toimii tavallaan, mutta minusta ei olisi edes kerran kahdessa viikossa pesemään patjoja kun ei ne kuiva kuitenkaan jne.

BP 24+0
Meil kans kyl ehdottomia noi muovitetut froteet. Useat löysät kakat meil teki molemmat vauvana niin että kaula-aukostakin tuli kakka, oli vaippa sit miten hyvin vain aseteltuna, mut se määrä oli karmaseva. :LOL: :LOL: Ja sit pietty kyl ihan siihen asti et on kokonaan oppinu yökuivaksi. Nyt tytöltä mietitty et jos kohta jätettäs pois ku on varmaa sen 5 kk aikaa ku viimeks sänkyyn tullut. Helpommalla pääsee ku pesee vain lakanan ja froteen kuin että tosiaan sen patjankin. suosittelen kyl niit muovitettui froteit =)

[bÄippäpakkauksen laatikosta[/b] meil nukkui jonni verran siin, mut suurimmaksi osaksi uinaili vaunujen kovassa kopassa, joka oli nostettuna siihen pinnikseen tai sitten ihan vaunuissa paikoillaan et sai lähes puoliunessakin hyssytellä ku olivat koliikkivauvoi molemmat lapsoset. :headwall: Nyt en edes kaiva laatikkoa nukkumista varten esille, toi vaununkova koppa toiminu sen verran hyvin.
 

Yhteistyössä