SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *maaliskuu*

Sykkeestä Meidän molemmilla sykkeet ja sukupuoli on kyllä pitänyt paikkansa. Molempien aikaan neuvoloissa (kävin siis eri kun muutettiin välissä) sanottiin korkeampi olevan tyttö ja matalampi poika. Esikoisella syke oli kokoajan yli 150 ja kakkosella pyöri 130-150 välissä. Esikoinen on yttö ja toinen on poika. Nyt ei ole sykkeitä vielä kuunneltu kun seuraava (se toka käynti) on vasta 25.5. rv 22. Tyttöolo kyllä on, mutta katsotaan mitä rakenteessa sanovat, sinnekint osin vielä aikaa kun on 12.5.

Kesäloman aloitan heinäkuun alusta (ts. viikko juhannuksesta) ja siitä siirryn sitten pikkuhiljaa äippälomalle jonka aloitan elokuun puolivälissä kun esikosiella alkaa koulu. Nämä suunnitelmat tällähetkellä, mutta eihän vislä voi tietää millon sitä saikulle joutuu. Tarkoitus yrittää juhannuskeen sinnitellä.

Tänään muuten töissä ensimmäinen vanhempi kysyi onko mun masussa joku kasvattamassa sitä kun siltä näyttää :D Oli katellut jo pari viikkoa muttei ollut uskaltanut kysyä. Monen oon huomannut kattelevan, muttei muut ole uskaltaneet suutaan avata ;) Ulkovaatteilla on vielä piilotettavissa, mutta kyllä mä nekin päällä pahasti lihonneelta näytän. Toppahousut alkaa jo kiristää mutta töiden ulkoilun takia niitä olisi vielä pidettävä :( (Oon siis päiväkodissa töissä...)

Jospa sitä ottaisi välipalaa, jotta jaksaa hakea lapset päiväkodista :D

Aurinkoista keskiviikon jatkoa toivottelevat
Santtu ja Pikkunen 13+5
 
Pitkästä aikaa kirjoittelemassa, jotenkin on suvantovaihetta ollut myös täällä ilmassa.

Tutti otetaan varmaankin käyttöön, jos se lasta rauhoittaa. Mitään ehdotonta mielipidettä suuntaan tai toiseen ei ole, mielummin tutti kuin peukalo kumminkin.

Kesäloman aion pitää tuossa ennen äippälomaa eli juhannuksesta aloitan. Meillä on töissä kesäpäivystyaika tuosta juhannuksesta eteenpäin ja mennään toiseen taloon, jossa toimiminen tuo aina omat haasteensa ja stressinsäkin niin ajattelin säästää itseäni siltä tänä kesänä. Toukokuussa ajattelin myös lomailla viikon verran, jotta tulisi pientä katkosta kevääseen.

Harkkasupistuksia
on kaiketi siis ollut täälläkin ilmassa. Eilen oli koko päivän töissä sellainen olo, että vähän väliä tuntui maha epämukavalta ja ajoittain kovalta. Muutaman kerran tuli sitten kovempia repäisykipujakin. Tätä ihmettelin, vaikken mitenkään erityisesti rehkinyt töissä. Sitten mietiskelin, voisiko edellisillan zumbatunnilla olla osuutta asiaan?! Mitäs luulette? Sitten illan lepäilin kotosalla ja olo helpottui selvästi.

Oma napa: Olotila on tasoittunut aika tavalla. Huonoa oloa ei ole enää ollut. Nälkäisenä saattaa heikottaa kylläkin, jolloin tietää syödä. Masu ei ole vieläkään kasvanut kovin paljon, mutta pikkuhiljaa kuitenkin. Välillä on nyt jopa mietityttänyt, että kasvaako se pikkuinen siellä ihan normaalisti ja voi hyvin, kun ei mitään näkyvää vielä paljon ole ja liikkeitäkin tuntuu vielä aika harvakseltaan... Siksi siis mukavaa, ettei rakenneultraan ole enää pitkää aikaa.
Ainoa ikävämpi "oire" mikä on nostanut kovasti päätään on selkäsärky. En tiedä johtuuko raskaudesta vai mistä, mutta selkä on ollut reilun viikon ajan oikein tosissaan jumissa ja kipeä, alaselkä siis ja tämä säteilee toiseen kankkuunkin, missä välillä tuntuu siltä kuin puikolla pistettäisiin.

Heinäneito ja Papunen 18+0 Poks!
 
Heips :wave:

Kesälomasta aijon pitää ennen äitiyslomaa heinäkuun puolesta välistä eteenpäin..


Tein kaupat dopplerista tänään ja nyt odottelen saapuvaksi postin mukana :)
oli pakko hommata kun on ollut jotenkin kummallinen olo tämän raskauden aikana että onko kaikki varmasti hyvin..

Eilen laittelin makuuhuoneen uuteen järjestykseen ja siivoilin hullunlailla ja yhtäkkiä tuli inhottava "viiltokipu" vatsaan joka tuntui todella ikävältä..

Onko muita joilla tulossa 2v ikäero tai mahdollisesti ennestään lapsia joilla 2v ikäero?
Olen yrittänyt miettiä vaunuratkaisua tulevaa varten että mikä olisi paras. Ehdotuksia otetaan vastaan!

O&O + pikkuinen 16+5
 
Laitoin masukuvia tuonne masukuvaketjuun :) Kyllä huomaa tosiaan jo muutoksen! Aina tuntuu oma masu niin pieneltä, kun katselee muiden, mutta taitaa se omakin masu olla jo aika pallo :D

innoM + Pulla 18+0 :heart:
 
Heips :wave:

Kesälomasta aijon pitää ennen äitiyslomaa heinäkuun puolesta välistä eteenpäin..


Onko muita joilla tulossa 2v ikäero tai mahdollisesti ennestään lapsia joilla 2v ikäero?
Olen yrittänyt miettiä vaunuratkaisua tulevaa varten että mikä olisi paras. Ehdotuksia otetaan vastaan!

O&O + pikkuinen 16+5
Mä aloitan kesäloman just samalla lailla :D

Ja ikäeroa tulee noin 2,1v ;) Vaunuratkaisua mietitään kovasti. Ensin ajattelin, että ehdottomasti tuplat, mutta nyt mietin muita vaihtoehtoja. Ideoita otetaan vastaan täälläkin. Pidemmät matkat kuljetaan autoilla, joten mikään aivan pakko tuplat eivät ole paitsi kesäaikaan tulee käveltyä enemmänkin... Mutta seisomalauta tai rattaat isommalle ja kaksi työntäjää... Haluaisin jotenkin ihan vaunut vauvalle kun talvi on tulossa.
 
Kesäloman pidän just ennen äippälomaa, eli heinäkuun alussa aloitan lomailun.

Meillä esikoisen ja toisen lapsen ikäero on 1v10kk. Tuplat oli kovassa käytössä tuolloin. Esikoinen kun oppi kävelee vasta 1v7kk vanhana.
Nyt tälle toiselle ja kolmannelle tulee ikäeroa 3v10kk.

Harkkasupistuksia on ollu sillai että maha menny kovaks ja kipuiluakin, mut ne kivut varmaanki ihan kohdunkasvukipuja. Mutta nyt kun oon ottanu rauhalisemmin, niin on hellittäny. Eli kaikki lumihommat oon jättäny suosiolla miehelle ja töissä oon käyttäny hissiä, kun aiemmin tuli rampattua rappusissa vaan, ja nyt se rappusissa kävely tosiaan tuottaa kipua.

eijukeiju ja 17+0 :heart:
 
Hei kaikille! Uusi täälä... Ikää 29v ja esikoista odotellaan, la 22.9. Olen lueskellut teidän juttuja jonkin aikaa, mutta nyt oli ensimmäistä kertaa pakko kommentoida :D

vyötärönympärys No pienoista kasvua havaittavissa + 22 cm tarkalleen eli 65 sentistä on päästy 87 senttiin ja :attn: tämä mitattuna siitä kohataa missä vyötärön kapein kohta joskus oli... ei siis siitä missä vatsa eniten puollottaa. Voi elämän kevät, koita tässä sitten olla normaalisti, kun vaatteet eivät mahdu edes viereen ja suurin osa suvusta ja ystävistä ei edes vielä tiedä tulokkaasta :D

Hurrikas ja pampula 14+6
 
Heinäneito Mulla ainaki noi repäisykivut on lisääntyny rv17+ tosi paljon,saa varoa koko ajan miten nousee ylös jne..samoin selkä,tai mulla se lähinnä on just tuo kankku ja mulla se ongelma on tuossa Si-nivelessä.. SI- nivel kipu toimintah kurkkaapa tuolta onko oireet tuon tyyliset...
Ja voihan se olla että johtunu juuri tuosta zumbasta,illalla on hyvä sit ottaa ihan vaan lepoa ja vaik passauttaa miestä ;)

Tutti otetaan jos vauva huolii,esikoinen ei huolinu oikeen mut sitte ku äitini hoiti niin sai sen käyttään =) siitä luovuttiin sit ennen vuoden ikää,eikä sitä kyllä edes huutanu,ei kaivannu yhtää eli helpolla pois!

Kesälomasta en muista olenko vastannu,mut tosiaan en aio pitää,rahalle on enemmän käyttöä ja saanhan sitte elokuun olla kotona...mut näyttää selän kans siltä että varmaan saan enemmänkin...

InnoM ja huldis ihanat masut ja Inno kyllä huomaa hyvin tuon eron,sulla on kyllä muhkee maha esikoismahaksi!

(.) Mittasinpa sitte vatsan eilen ku edellinen mittaus ollu alkuvaihees ja oli tännekin 13cm lisää navan ympäryyttä tullu,kohta varmaan enemmän ku kohtu nyt hieman navan alapuolella =D(esikoisen aikaan ympärys ollu tuo vasta rv22:D ...)
Sairasloman aloitin sitte eilen selän takia :( 1,5vk ainaki nyt...lääkäri meinas vaan että kokeillaan jos se levolla...käyn kyllä kiropraktikot läpi tekeekö joku raskauden aikaan,en kyllä ala kotona oleen 5kk!!!
Ja nää repäisykivut,heräsin aamuyöllä ku kylkeä käänsin ja tuntu niinku puukolla olis revitty,huusinki siinä ku sattu niin prkl...tuntuu et noi vaan yltyy noi kivut,saa todella varovasti liikkua..
Mulla tulee välil hirvee himo fetasalaattiin =P eilen mies teki itelle ja pojalle banana splitit,mut tää mamma veti kulhollisen fetasalaattia:LOL: siitä piti kyllä olla ihan tällekin päivää mut se oli vaan niin hyvää etten voinu lopettaa :ashamed:

Aurinkoista torstaita ja viimeistä maaliskuun päivää kaikille!
Jiimii&Asukki 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Hurrikas Tervetuloa! :hug:

Tuttia aiotaan täällä kyllä antaa, mäkin jotenkin luulin, että se on ihan itsestäänselvyys :D

Kesäloman aion pitää ennen äitiyslomaa, kuten näköjään moni muukin :) Mä olen jotenkin ihan kypsä mun työhön, enkä jaksais olla siellä yhtään pidempään kuin on pakko!

Jiimii Voihan harmi sun selkääsi! :hug: Selkäkivut on ihan kauheita, niiden kanssa kun pitäis vaan malttaa levätä, että joskus paranisikin. Toivottavasti löydät jonkun kiropraktikon joka pystyisi myös auttamaan!

Huldasharks Ihana masu!! :heart:

heinäneito Mulla myös masu kasvaa tosi hiljakseen, tosin mulla on kohtu voimakkaasti taaksepäin kallistunut ja se voi aiheuttaa sen, että masu tulee esille vähän myöhemmin. Mutta samoja pohdintoja olen miettinyt, että onhan vauvalla kaikki hyvin kun masu ei kamalasti tunnu kasvavan..Mulla on vielä yli kuukausi rakenneultraan! Onneksi neuvola on ensi tiistaina.
Voih, noi kankkuvihlasut on kamalia!! Mulla oli niitä vaivana ennen raskautta, iskiakseksi lääkäri sen luokitsi. Mulla siis sattui alaselkä ja siitä tuli just semmoisia veitseniskuja pakaraan.
Kauhulla olen odottanut, että palaako vaiva näin raskauden aikana, mutta toistaiseksi on pysynyt poissa.

Omaa napaa: Mulla on nyt ollut jotenkin alakuloinen ja reppana olo. Kaipailisin kauheesti miehen huomiota ja hellyydenosoituksia ja sit jollen muka saa tarpeeksi huomiota niin heti tulee kauhean surullinen ja yksinäinen olo. Eilen meinasin alkaa itkemään kun miehen ei tehnytkään mieli seksiä :D Tää on ihan hassu olotila mulle, ilmeisesti hormonit tekevät temppujaan. Eihän se mieskään nyt koko aikaa voi jaksaa halia ja helliä...Kaikenlisäksi olen ihan kypsä mun työhöni, en jaksa niitä ärsyttäviä asiakkaita ja työkaveritkin ärsyttävät. Haluaisin vaan vetää peiton korville ja kääriytyä sänkyyn hyvän kirjan kanssa..

Toisekseen mua huolestuttaa tuo mun painonnousu. Tai siis se, ettei se nouse..Toisaalta olen tosi tyytyväinen, etten ole niinkuin äitini jolla tuli raskausaikana yli 20 kiloa painoa, vaikka hoikka olikin. Mutta ehkä sitä nyt vähän kuitenkin jo saisi alkaa tulemaan..? Mä olen siis pitkä, 174 cm ja mun lähtöpaino oli 57. Nyt tän raskauden aikana mulla on ollut maksimissaan paino 58.5:ssä ja tänään taas kun kävin vaa´alla niin paino oli 57.8 : / Vatsa on kyllä pyöristynyt, mutta toivoisin silti että painoa tulisi jo hiukan lisää. Tietysti siihen vaikuttaa sekin, että mun on aina ollut tosi vaikea saada painoa lisää ja liikun koiran kanssa paljon, pitkiä lenkkejä. Enkä kyllä syö kamalasti mitään herkkuja. Katotaan mitä neuvolatäti asiaan ensi viikolla sanoo, saanko satikutia vai onko asia vielä ihan ok..Glup.

Aurinkoista torstaita kaikille!! :)

Vaniljainen :heart: 14+4
 
Meillä ikäeroksi esikoiselle (10/09) ja tälle toiselle on tulossa ihan pikkusen vajaa 2v :)
Mäki olen pähkäilly jo vähän noita vaunujuttuja... Mun lemppariaihe :D
Esikoisella oli Firkon-yhdistelmät, myytiin ne pois joulukuussa ku ne osottautu alle vuoden käytössä ihan huonoiks :kieh: En siis suosittele henk.kohtasesti kenellekkään kyseisiä vaunuja!

Navanympäryksestä...
Mittanauha meni hukkaan (poika sen taas jonnekki pillottanu) niin en voi mitata mitä se on aamulla/päivällä ilman iltaturvotuksia (?) on mut tuossa toissailtana oikeesti järkytyin ku mittasin ja pari senttiä pienemmän mitan sain ku mitä esikoisesta rv.23+ :D

Vaniljainen
Älä suotta ressaa tuosta painosta. Mulla paino alko nousta esikoisesta vasta joskus rv.17 jälkeen. Kyllä se vauva ottaa omansa siitä mitä sä syöt.

Nyt on toista oottaessa samoilla viikolla painoa 2kg enemmän ku mitä esikoisesta : / Ei pitäs tieten vertailla, alussa oli tosin nyt paljon huonompi olo ja oli pakko koko ajan jotain syyä et pystyy pojan kanssa olemaan... Oon koittanu selittää tuolla sen. Voihan se varmaan siitä johtuakkin. Huono olo ku meni ohi niin painonnousuki onneks on tasaantunu...



Mä epäilen et tunsinkohan mä tänään ekaa kertaa ku pikkunen potkas :D
Kuuntelin dopplerilla, kauhee tohina oli toisella päällä ku kuulu pulinaa ja polsketta. Sitten yhtäkkiä tumps! :D Pitää laittaa itekki köllöttämään ku poikaki nukahti ja koittaa kuulostella oliko ne liikkeitä vai eksyneitä pieruja :D


Talvicci ja Torsti rv.14+6 :heart:
 
Kiva kun täällä on muitakin samassa jamassa olevia niin ei tarvi itsekseen päihkäillä :)
Kertokaa toki jos saatte hyvää vihiä jostain hyvästä ratkaisusta. Meillä on esikoisen jäljiltä Dorjanin yhdistelmät mutta tuplia nyt on mietitty ja seisomalautaa mutta kuinka sitten talvella toi seisomalauta toimis niin ei kuulosta hyvältä :D
no ei auta kun penkoa netin salaisuuksia auki ja yrittää löytää jotain :D
 
Kesäloma on tarkoitus aloittaa 3 vk ennen äitiysloman alkua. Mä olen oikeastaan ihan mielellään töissä kesällä, koska töissä on toimiva ilmastointi. :D Katsotaan nyt sitten, mikä silloin on tilanne, mutta tää on tän hetken vakaa suunnitelma.

Tänään kävin neuvolalääkärillä. Hieman jänskätti, että miten syke kuuluu jne. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Sykekin löytyi heti ja reipas jumpsutus sieltä kuului. :heart:

Liikkeitä en ole vielä tuntenut. En oikein tiedä, millaisia tuntemuksia pitäisi kuulostella. :) Malttamattomana odottelen kuitenkin.

Liinukka 14+3
 
Mä taisin kans eilen tuntea ekat liikkeet :)
Tai samanlaisia, mutta vaimeempia oon kyllä tuntenu parisen viikkoa, mutta oon ajatellu et ne on jotain muuta...

Mä en noista vaunuista kauheesti tiedä, mutta ainakin Emmaljungan yhdistelmävaunuihin sai sellaisen sisaristuimen vaunukopan päälle. En tiedä sitte kuin isoille/pienille lapsille se oli tarkoitettu...

Noopu ja Hipsu 17+4
 
jeeni
Vaniljainen Täällä käyty 3x neuvolassa ja paino lähtö painosta. lähtöpainosta toisella kertaa +100g, kolmannella -100g. Viimeisin käynti oli neuvolan vaa'alla 15+2. Käyännössä siis ei ollut paino muuttunut miksikään, eikä neuvolatätikään siitä ollut huolissaan. Sanoi vaan, että kyllä se siitä ajallaan nousee :)

Masu Kuulemma sen näkee, jos tietää. mutta eilen juuri yhdelle kaverille kerroin, niin ei se sitä kertomista ennen ollut huomannut mitään masun kasvua. töissäkään ei ole kukaan huomannut :D

jeeni ja kaveri 17+2
 
Kesälomasta, sen pidän 3vko ennen ä-loman alkua.
Ihanat mahat Huldasharks ja InnoM :)

Neuvola-asioistaKävin neuvolassa, ja mä en kyllä käsitä noita vaakojen eroja. Neuvolan vaaka näyttää aina ihan eri kuin kotona. Kotivaaka näyttää 66kg, neuvola 69,2 kg. Pikku heittoa siis, ja tiedän ulkomuodostani tuon 66 olevan totuuden mukainen paino. Ärsyttävää vain, kun siellä nyt sitten näyttää että painoa tullut kauheasti lisää :ashamed:
Mä en tiedä, mutta mä en oikein pääse tuohon neuvolasysteemiin muutenkaan sisään, tuolla on kauheaa holhoamista, pyörällä ajokin kuulosti terkkarista vaaralliselta...
Oliko teillä muilla kauhean tarkat alkoholin käyttösyynit ekalla kerralla? Meillä supertarkat kyselyt ja moraalisaarnat nollatoleranssista raskausaikana jne. Hitto vie, mitään alkoholipitoista en ole ottanut/ota tietenkään raskaus- ja imetysaikana, joten mitä väliä sillä on, jos joskus olen juhlinut ennen raskautta tai opiskeluaikana railakkaammin. Isätkin täällä nykyään joutuvat oikein paikan päälleterveystarkastukseen ja täyttelemään alkoholi- ja tupakointitottumuksiaan. Toki ymmärrän, että paljon nykyään on väärinkäyttäjiä, mutta itse kun on kunnollinen ihminen niin tuntuu ikävältä kuunnella kaiken maailman saarnoja...

Onko muualla tällaisia käytäntöjä?? En tiedä, mutta itsestä tuntui kun olisi ollut joku ihan pönttö joka ei itse tajua mitään ja holhotaan kuin pieniä lapsia.
 
Kiitos Jiimii82 vinkistä. Täytyypä käydä kurkkaamassa tuo linkki. Nyt on parina päivänä ollut selkä vähän parempi, kun on oppinut löytämään oikeat asennot, missä selkä on hyvin tuettuna. Toivotaan, että se siitä helpottaisi. En todellakaan tahtoisi myöskään millekään saikullekaan jäädä, eikä se nyt onneksi vielä siinä pisteessä ole ollutkaan.

Vaniljainen Mulla oli viime neuvolakerralla paino pudonnut reilun kilon alkupainosta. Olisko neuvola ollu 16+0 päivänä. Ei siellä sen kummempaa sanonut kuin, että ei tuo pudotus ole kuin 56g/pvä, joten käytännössä ei mitään. Ei siis mulle ainakaan sanottu, että pitäis jo olla tullu lisää painoa. Ja näkeehän sen tosiaan tosta mahastakin, että jos ei se oo kasvanu juuri ollenkaan niin mihinkäs sitä painoakaan olis tullut. No worries! :) (ja mä oon muuten myös 174cm, mutta lähtöpaino oli 66kg)

Liikkeitä alkaa olla monet jo tunnistaneet, ihanaa! :heart:

Heinäneito ja papunen 18+1
 
Käytättekö muuten te, joilla selkävaivoja, jotain tukiliivejä tms? Selkävaivat on niiiiiin kurjia ja itsekin tiedän että niistä tulen vielä kovasti kärsimään...
Ai niin, neuvolan tätiä myös ihmetytti kovasti hyvä tuuleni. Sanoi, että monesti odottavat äidit ovat helposti masentuvia ja mielialat vaihtelevat, ja kulmat kurtussa katseli minua joka totesin olevani paitsi itseni, myös läheisten mielestä nykyään paljon paremmalla tuulella ja iloisempi :D

Hurrikas, tervetuloa :)
 
Ihania masuja teillä jo :) omani näkyy lähinnä vain jos raskaudesta tietää. Joskus illalla näyttää isommalta mutta taidan olla edelleen aikas turvoksissa iltaa kohden. Töissä olen yrittänyt pitää hieman löysempiä paitoja, jottei oppilaat ihan vielä huomaisi, olen siis opettaja. Tästä syystä olenkin siis jo koko kesän kotosalla :)

Vaunut, yhdistelmät meinattiin hommata mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta en ole vielä tehnyt. Yksi tärkeä kriteeri on se, kunka ne mahtuu autoon. Reissataan todella paljon ja vaunujen pitää mahtua farmariin suoraan, ei poikittain, jotta tilaa jää kaikelle muullekin. Olen myös miettinyt vaunujen tilaamista saksasta. Kävis täällä valitsemassa mallin ja sen perusteella tilais. Saattaa säästää aika isojakin rahoja, jos haluaa vaunuihin panostaa vähän enemmän.

Liikkeitä ei tunnu mutta rauhassa niitä odottelen. Paino ei ole noussut mullakaan vielä yhtään. En ole osannut asiasta huolestua, koska olen syönyt todella hyvin ja jopa herkutellut. Se ei vaan nouse mutta varmasti nousee heti, kun liikkuminen vähenee mahan kasvun ja sykerajojen takia...

Sitten hieman kysyttävää, onko kellään kokemusta neuvolan ja synnärin vaihdosta kesken odotuksen? Meillä muutto edessä joskus kesällä aivan eri paikkakunnalle ja olenkin miettinyt, mitä ongelmia se aiheuttaa. Pahimmassa tapauksessa muutto on vasta noin kuukautta ennen laskettua aikaa.....

Marsa ja 15+2 :)
 
Moikka moi!

Joo, niinhän se on että ihmisiä on erilaisia, jotkut lapsettomat pystyvät edelleen kohtaamaan lapsellisia ja jotkut ei. Sukujuhliin ei kyllä ilman lasta edes suostuttaisi menemään-musta se on väärin lasta kohtaan. Joko koko perhe tai ei ollenkaan, meidän poika kuuluu myös sukuun, oli mikä oli=)

Mulla on ollut muutaman päivän ajan kauheita sydämen muljahteluja:( Tasan vuosi sitten oli samantapaista (mutta vielä pahempaa-minuutissa saattoi tulla kymmeniä muljahduksia) ja sitä sitten tutkittiin ja todettiin vaarattomaksi. Otettiin 48h ekg:tä jne. Ja se rautavarastojen tyhjyys silloin todettiin ja lisäraudan saannin jälkeen alkoi ne sydämenmuljahduksetkin loppumaan. En tiiä mitä tää nyt on, mutta pitää varmaan mennä mittauttamaan se ferritiiniarvo. Hemoglobiini oli viimeksi melkein 150 joten en uskoisi että rautaa olisi liian vähän mutta mene ja tiedä...Inhottavan tuntusta vaan nuo muljumiset!!

Mulla onneksi selkävaivat helpottaneet (koputan puuta). Lähti sillä että kävin tosi paljon kävelemässä. Vaikka ne kivut aina ensi paheni niin lopulta olivat kokonaan poissa.

Mä en varmasti kestäisi tollasta neuvolan syynäystä ja holhoamista...Täällä ei ole neuvolasysteemiä, käydään vaan omalla lääkärillä. Eikä se oo koskaan kysynyt halkaistua sanaa mistään alkoholista tms. eikä pitänyt mitään valistuksia. Onhan niitäkin jotka tietty väärin käyttää raskauden aikana, toisaalta taas mietin että luulis että aikuiset ihmiset ite tajuu tollaset jutut...No eihän se valitettavasti aina niin ole...Mut oon iloinen että täällä ei oo tuollaista syyniä, miehelläkin varmasti palas hermot jos siltäkin ruvettais vielä kyselemään vaikka mitä...

Mulla alkaa paino nousemaan nyt pikkuhiljaa ja ehkä vähän liian nopeetakin ainakin oman vaa'an mukaan. Nyt kun ei oo enää mitään pahoinvointia niin mieli tekee koko ajan syödä. Yritän syödä pääasiassa marjoja ja hedelmiä jos makeannälkä iskee mutta kaupoissa en osaa vastustaa suklaapupuja ja nytkin sanoin miehelle että tuo mulle suklaavanukkaita...Oon illan pojan kanssa yksin kotona ja luvassa telkkari-ilta ja tekee mieli herkutella. Pelottaa oikeesti mikä valas musta taas tulee. Mut en osaa vaan ottaa itteeni nyt niskasta kiinni, vaikka kyllä pitäisi. No, jos sitten huomenna ei enää niin paljoo makeaa:D

Vauvan liikkeitä olen taas tänään tuntenut monen monta kertaa, ihanaa:heart:

Mukavaa iltaa kaikille!

Casanna 15+4
 
Kävin tänään neuvolassa. Painoa on tullut jo n. 5kg :D

Onko muilta jo mitattu sf-mittaa?
Multa mitattiin tänään: 22cm!!!! Siis nyt rv 17+4.
Edellisestä raskaudesta mulla oli 23cm viikoilla 23+3. Taas sanoi terkkari, että on tosi korkeelle kasvanut jo kohtu :D

Tervetuloa kaikille uusille :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Zophie alkoholista oli tarkat syynit ja sama homma täällä,joo tiedän ja todellaki pidän nollatoleranssin raskauden aikana mut samahan se miten olen ennen käyttäny!ja auta armias jos niille menee sanoon et voi käydä jossain ”terapias” vai mitä ne taros niin on muute nuoden vauvan syntymän jälkeen sossutätien tarkkailussa,että varoitan ei kannata kaikkee kertoa!!(enkä ole muuta käyttäny ku alkoholia..)tuon kuulin et jotku oli sanonu jotai,siis miten käyttäny ennen ja sithän ne ehottaa jotain aikaa johonki puhuun(meilleki ehotti) niin ei kannata....
Tukiliiviä käytin esikoisen aikaan,auttoi kyllä kävelyillä,mut mulla oli silti melkee koko raskauden ajan selkä kipee ja olin sairaslomalla...

Fys.terapias käyty ja vika oli mun yläselässä!sieltä avasi 3lukkoa ja akupunktio neulat oli pakarois puol tuntia ja helpotti!jo se ensimmäinen lukon avautuminen helpotti vähän!eli mun pakaralihakset oli siis jumissa selän lukkojen takia...toivottavasti tuo nyt sit auttoi =)
 

Yhteistyössä