Syyskuun Sykkivät Sydämet *TAMMIKUU*

Heippa taas! Tervetuloa uusille! :flower:

Ette tiedä miten kipee mä oon!!! :snotty: Vatsakivut on pahentunut ihan kamaliksi, ja johtuivatkin sitten ummetuksesta... siis oon vaan kieriny sängyssä ja yrittäny syödä luumuja (YÖK!!!) ja saada mahaan jotain liikettä, mut ei! :headwall: Sitten kamala pahoinvointi siihen päälle... ja seuraavaksi meni selkä! :headwall: Mä en pysty istumaan, en kunnolla kävelemään enkä mitään :headwall: AuAuAu! Eilen sitten ostettiin Levolacia ja edes yksi vaiva alkaa pienentymään pikkuhiljaa, maha on ollut niin jätti-iso-turvonnut kamalan kipeä pallo, ettei mitään rajaa. Mutta nyt edes vähän auttaa jo, vaikka toi Levolac aika oksettavaa onkin... Mulla ei ole koskaan ennen ollut ummetusta, eli on tää ollut kyllä outoa tuskaa. Zophie: jos sullakin olis ummetusta (se ei tarkoita pelkästään sitä, että vatsa ois kovalla, vaan voi esiintyä mm. ripulin kanssa...) ? Ja sitten tämän tuskan lisäksi eilen alkoi kamala päänsärkykin, kun niska on niin jumissa. Eli mä oon täysin kuollut... :headwall:

Neuvolassa eilen oli ihan mukavaa, paitsi terkkari kyllä otti verinäytteet miten sattuu... Ja paino on noussut nyt ainakin 2-3 kiloa! No ihmekös tuo kun toi turvotus on noin jättimäistä... Mutta onneksi mun neukkutäti on niin rento, ettei motkota painosta :) Ja sanoi, että painoindeksi pitäisi olla paljon isompi, ennenkuin painosta pitäisi olla haittaa raskaudelle tai synnytykselle :) Se oli hyvä kuulla, vaikka tiedän, että mun pitäisi olla paljon laihempi oman hyvinvoinnin takia - miten jaksan kantaa kesällä mahaa, kun en nytkään jaksa kantaa itseäni... Muuten kaikki OK, seuraava aika kuukauden päässä ja samalla eka lekuri. Nyt jo saan varata ajan np-ultraan, kun neukkula laskee viikot sillä idioottitavalla (28 päivän kierron mukaan kaikenlisäksi! :D), eli mulla olisi nyt 9+6 :D Sairaalassa sitten saavat päättää koska ultrataan ja menenkö sitten uudestaan kun on oikeat viikot. Hyvällä tuurilla voisin saada ylimääräisen ultran ;)

Syön raskausajan vitamiineja, olen syönyt jo puolisen vuotta. Sen lisäksi Omega7-kapseleita ja karpalouutetta ja maitohappobakteereita sisältävää KarpaLactia.

Minä jatkan makoilua, taivaankiitos saatiin vihdoin tallentava digiboxi :)

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 7+3 (ja 9+6 :D)
 
hellurei! :wave:

tervetuloa uusille ja onnea plussasta!

vitamiineista ollut puhetta. mä syön kanssa raskausajan vitamiineja, alotin joskus elo-, syyskuussa syömään. lisäksi otan d-vitamiinia.

ikäero tulee olemaan lapsille 2v5kk jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. toivoin alunperin vähän pienempää ikäeroa, mutta nyt oon miettinyt, että toi on kyllä oikeestaan tosi hyvä ikäero. :)

mulla oli eilen aivan karmea päivä, aamupäivällä oksensin pariin otteeseen ja koko loppupäivä oli ihan hirveen etova olo enkä saanut oikeen mitään syötyä. tänään onkin sitten väsyttänyt aivan kamalasti. oon vasta tunnin ollut jalkeilla. onneksi isännällä on ollut vapaapäivä.

mites te muuten kerroitte miehellenne raskaudesta? lähinnä, kerroitteko jollain spesiaalitavalla ja mikä oli miehenne reaktio?

mä kerroin isännälle, että meidän pikkumiehestä tulee isoveli. isäntä vastasi siihen vaan että "ai". ja sitten alettiin molemmat itkemään. onnesta tietenkin! :heart:

kovasti haleja ja voimia puklaajille ja muuten huonovointisille! :hug:


raphaella 7+0
 
tömpsis, joo mullakin np-ultra neuvolan mukaan 12+3, vaikka viikkoja onkin varhaisultran mukaan vasta 10+6 :D Tallentava digiboksi on kyllä luxusta. Meillä kans semmoinen ollut jo kohta vuoden :)

Eipä oo kuulunut Memelisasta mitään :O

raphaella, ihan testin näytin vaan, tai ne kaikki, jotka tein :) Eipä me oikein uskalleta vieläkään iloita asiasta kauheesti, kun edellisellä kerralla tuli keskenmeno ja se otti myös miehelle tosi koville! Kyllä varmasti vielä viikkojen edetessä osataan, jos kaikki menee hyvin :)

innoM + Pulla 8+1
 
Heippahei pitkästä aikaa! Ja tervetuloa uusille!! :)

Mulla ei kauheesti oo ollu pahaa oloa, hiukan etovaa aamusin, mutta VIELÄ ei oo kertaakaan tullu samaa reittiä ylös mitä alas on menny, ruuat meinaan. *koputtaa puuta*

Mullaki on ongelmallista tuo mahallaan nukkuminen ja ihan järkyttävän kipee YLÄmaha :O Mistähän lie johtuu...

Hitto et on edelleen epävarma olo, vaikka terkka sano et kaikki ok. Ultraan ei mua tosiaan laittanu vaan sano vaan et kaikki on edelleen hyvin. Muutama kuukausi sitten mulla oli TM niin nyt ei uskalla iloita vielä kauheesti :( Muutamalle läheiselle ystävälle on kerrottu vasta... ajateltiin miehen kanssa että ekan ultran jälkeen vasta kerrotaan muille :)

Jave + Kirppu (en muista viikkoja, ni en ala arvaileen)
 
Apuva, tänne on tullut taas niin kamalasti tekstiä, että en millään ehdi lukea jokaista viestiä :(
Suuret pahoitteluni kaikille, jotka ovat joutuneet ketjusta poistumaan :heart:

Raphaella Kerroin miehelle uutisesta aamulla kuudelta, kun olin tehnyt testin :D Tai siis se oli lähinnä semmoista hysteeristä itkemistä ja tärinää ja koitin näyttää sitä testiä siinä sille, se raukka oli ihan unenpöpperössä :LOL: Kovin iloinen mies oli totesi, että kyllähän se sieltä sitten napsahti, meillä kun oli jo suunnitelmissa mennä hoitoihin.

Mä olen jotenkin ihan pihalla nyt mun viikoista, että missä menen oikeesti :D Edellisistä kuukautisista laskettuna menisin nytten viikolla 5+1, mutta arvioidusta hedelmöittymis ajankohdasta laskettuna 4+4.. |O Noh, ehkä se siellä varhaisultrassa sitten selviää, mulla on se 3.2 jolloin kuukautisista laskettuna on 7+0 ja toiveet on korkealla, että syke silloin jo kuuluisi! :heart:
Mulla on tänään ollut semmoinen huolestunut olo ja pelko, että onkohan tuolla oikeasti mitään :( Menisipä nyt nämä viikot nopeasti!!

Onko teillä muilla tullut jo painoa? Mä kävin edellisillalla vaa´alla ja oli tullut jo reilu kilo painoa, vaikka olen tosi hoikka, enkä ole millään saanut ennen painoa nousemaan :D

Tömpsikselle ja muille pahoinvoiville kovasti jaksamisia!! Itse olen toistaiseksi kärsinyt vain pienistä, satunnaisista huononolon aalloista!

Vaniljainen ja kultakimpale 5+1 (?)
 
Miehelle kerroin heti kun tein testin - se oli siis joulupäivän aamu klo 5.30, kun heräsin ja oli pakko mennä tekemään testi samantien. Mies otti siihen kellonaikaan uutisen aika tyynesti :D Ei tullut yllätyksenä koska olin uumoillut plussaa ja kertonut aavistuksista miehellekin. Ei tosin meinannut ihan heti uskoakaan kun viiva oli niin haalea ja menkkojen olisi pitänyt alkaa vasta kahden päivän päästä.

En usko että mulle on tullut juurikaan painoa, koska olen ollut aika pahoinvoiva pari viikkoa ja syönyt tavallista vähemmän. En tosin ole nyt pariin viikkoon jaksanut oikein liikkuakaan... Heti kun pahoinvointi hellittää kuntosali kutsuu! Ensi tiistaina on neuvola, ehkä siellä punnitaan - itse veikkaan että kilo on saattanut lähteäkin. Onneksi on aamuaika, sillä iltapäivän turvotus nostaisi varmasti lukemia.

Ihanaa kun on viikonloppu ja saa nukkua, kyllä väsyttää tämän viikon jäljiltä!

Joten hyvää viikonloppua kaikille :heart:

Arminen 7+4
 
Zophie: Soittelin eilen neuvolaan ja terkka luetteli kaikki mahdolliset normaalit oireet siltä varalta, että en sitten huolestu turhaan, kun oireita alkaa ilmaantua. Paljon se jaksoi sitä painottaa, että vatsan tuntemukset on mahdollisia ja kuuluvat asiaan - eli pienestä paineen tunteesta aina siihen kun tuntuisi että puukolla revitään (hän todella käytti näitä sanoja)!!

Raphaella: Miehelle kerroin näyttämällä testin - ensin ei oikein uskonut asiaa, sillä ensimmäinen testi oli aika haamu. Seuraavaa testiä sitten uskoi jo hieman paremmin. Raskaus oli miehellekin aika ylläri, ei olisi uskonut, että heti tärppää mutta on nyt jo tottunut ajatukseen ja alkaa olemaan innoissaan.

(.) eilen tosiaan soittelin neuvolaan ja ajan sain 7.2, silloin 7+5. Minulla ei ole hirveetä hinkua vielä neuvolaan, joten olisin ihan hyvin voinut pidempääkin odotella. Eilen sain myös ensimmäisen todellisen raskausoireen: TURVOTUS!! Näytin illalla siltä, kun olisi jo todella pitkällä tämän raskauden kanssa. Ihan hävetti vetää trikoot päälle ja lähteä spinningiin ;)

Ja vielä tervetuloa jälkeeni tulleille :)

Marsa ja Toukka 5+2
 
jeeni heikossa hapessa olen edelleen, pakko oli hakee lisää saikkua :( Tää pahoinvointi on vienyt ihan mehut eikä jaksa olla pystyssä, röhnötän vaan sohvan pohjalla. Ajattelin kanssa kokeilla pahoinvointirannekkeita, jos ne helpottais edes vähän . Mistä ostit sun rannekkeet? Miten sä jakselet?
 
piiper75, tervetuloa! :)

(.) Nyt sattui mielestäni vähän hassu juttu. Söin hyvällä ruokahalulla(pitkästä aikaa!) ruokaa, nousin pöydästä ja tunsin, että nyt tulee ylös. Kaikki tuli ylös, kuin saavista olisi kaatanut. Tuli tosi hyvä olo ja söin vähän lisää ja nyt ollaan tässä. Etovaa oloa ollut tänään ja pari kertaa kakomista, mutta ei oksentaa ole tarvinnut vasta, kuin äsken. Tuli toi kyllä niin yllättäen, että hyvä, kun ehdin vessaan :D Eilen en siis oksentanut. Ärsyttää tosi paljon tämä paineen tunne rinnalla!! Tuntuu, ettei saa kunnolla edes henkeä, kun syvään hengittää! Jotenkin rintaan sattuu (ei pistä). Voiko närästystä tosiaan olla 24/7? Kauhea väsymys taas vaivaa! Tuon kunnon pahoinvoinnin aikana ei kauheeta väsymystä ollut. Nyt, kun se tuntuis helpottavan, niin väsymys on palannut.

innoM + Pulla 8+1
 
Onpas tullut lyhyessä ajassa paljon tekstiä! Ja paljon uusia odottajia myös mukaan!

Itse en kerkeä ihan kauhean usein kirjoittelemaan, kun töissä on niin kiirettä päivisin, ettei illallakaan jaksa avata konetta enää. Ja kun pitkät pätkät lukee kerralla tätä ketjua, niin ei oikein enää muista edes sitä, että mihin kaikkiin asioihin oli tarkoitus kommentoida. ;) Tässä nyt kuitenkin jotain.

Ikäeroa tulisi esikoiselle ja tälle uudelle tulokkaalle 3v9kk. Tähtäyksenä oli n. 3v ikäero, joka ilman kesäistä keskenmenoa olisi toteutunutkin. Mut ei se mitään, esikoinen on ainakin jo niin omatoiminen, et onpahan siinä mielessä helpompaa.

Neuvolajutuistakin oli joku kysynyt ja meillä kans on nyt 2 kk seuraavaan neuvolaan eli taitaa olla aikalailla rv 17 seuraava neuvola.

Ja aika on kyllä mun mielestä kulunut niin vauhdilla, ettei ole tosikaan. Jo 9. viikko alkaa huomenna. Työasiat pitävät kyllä aika hyvin ajatukset kaikkialla muualla kuin tässä raskaudessa (jos nyt ei oteta huomioon tota jatkuvaa kuvotusoloa, joka kyllä muistuttaa asioiden todellisesta laidasta..:D).

Enempää en nyt sit muistakaan, että mihin mun piti kommentoida, vaikka kuinka olin painavinani mieleen niitä asioita..

Turvotus on edelleen täällä jotain ihan järkkyä ja olo on sen takia melko tukala. Mikäs tässä muuten ollessa. Huomenna lähdemme miehen kanssa viikonloppureissuun kaverin kolmekymppisiä viettämään, ihanaa vaihtelua! :)

Raisu 7+6
 
Viimeksi muokattu:
tömpsis ummetusta saattaa kyllä tosiaan olla,e ipä ole toiminta ollut yhtä vilkasta kuin normaalisti...
marsa, Kiitos rauhoittelusta!!!
InnoM, mua närästää ympäri vuorokauden. Joten kylläs e ikävä vaiva vaan on mahdollista 24/7... :( Rennietä ostin apteekista, muttei se mikään iso apu ole. Kivennäisvesi helpottaa hiukan.

Miehelle kertomisesta...No, 8.30 viime lauantaina mies heräsi huutoon ja juoksuun kun räppäsin makkarin valot päälle ja rääkäisin että onhan siinä kaksi viivaa onhan :D Näkihän mieskin, että oli, otti kainaloon ja hämmentyi täysin. Totesin, että aamupissaa on vielä jäljellä purkissa, ja ryntäsin perään tekemään digitestin vielä ja siihen silloin pärähti Raskaana 2-3. Päivän mittaan mieskin ymmärsi tosiasian, ja iloinenhan tuo oli, ja ylpeä, ihmeteli vain mitens e näin nopsaan tapahtui (YK3).
 
innoM: kyllä voi, valitettavasti. Mulla oli kesällä ennen tyhjennystä vika viikko yhtä helvettiä, ja arvaa vaan alkaako nyt sama :( Rennie ei auta ollenkaan, nyt kokeilen Samarinia kun muuta ei ole :headwall: Eikä muutenkaan houkuta lääkkeiden käyttö raskauden aikana, mutta pakkohan se on, kun tämä on niiiiin kamalaa! Eli huomenna apteekkiin... :'( Jotkut neuvoo, että piimä auttaisi, kokeile sitä :) Ja jos löydät jonkun ruoka-aineen mikä lisäisi närästystä niin karsi pois, minulla voisi ehkä olla makeat ruoat sellaisia, mutta en vielä ole varma, jatkan tutkimuksia :) (eilen ja tänään söin makeaa, ja nyt närästys on alkanut, mutta katsotaan helpottaako ilman niitä...) Ihankuin ei tässä olisi ollut tarpeeksi kurja olo jo muutenkin... :(
 
Närästyksestä: Rakkaat lapset, siihen on olemassa helpotus :wave:
Kätilön vinkki äitiyspolilta viime raskaudesta: Gaviscon, sitä sitten vaan syönnin päätteeksi. Se tekee suojaavan vaahdon mahalaukkuun mahanesteiden pinnalle ja estään sen nousun ruokatorveen. En osaa sanoa miten toimii alkupahoinvoinnin kanssa ja se koostumus on kamala, mutta närästykseen se helpotti. Renniestä ei ollut mihinkään.

Mä itse käytin noita purutabletteja ja vauvalle oli noin vuoden ikäisenä nestemäistä, kun epäiltiin refluksia.
 
Viimeksi muokattu:
innoM kiitos linkistä. Nyt aloin syömään sitten raskausajan multitabseja, toivottavasti en liian myöhään :)

Ikäerosta , meille tulee esikoisen ja tulevan välille reilu 5 vuotta. Aika pitkäksi meni ikäero, saa nähdä miten tulevat sitten toimeen keskenään. Esikoinen on kovasti toivonut sisarusta jo pidemmän aikaa, ei vaan vielä uskalleta kertoa uutisia kun ollaan niin alussa vielä.

Milloin aiotte kertoa sisaruksille vauvauutiset? Itse ajattelin jos kuukauden päästä kertoisi (rv 8-9).

Täällä ei vielä pahoinvointia ole ilmennyt, ei tosin ollut oikein esikoisenkaan odotusaikana. Saa nähdä säästynkö tälläkin kertaa siltä...

Nyt menossa 4+3?
 
Ikäerosta: Vedänkö pohjat? :D Esikoisella ja kuopuksella on noin 14v ikäeroa ja kuopukselle ja tälle uudelle tulee noin 2,1v. ikäeroa. Eli esikoiselle ja uudelle vauvalle tulee 15v ikäeroa... Mulla on siis teini ja uhmis täällä jo kun vauva syntyy :D
 
Moikka kaikille!
Täällä yks äippä lisää:)La-ajan ilmotan sitten tarkemmin mutta näillä näkymin syyskuun loppupuolella.Pikkukakkonen on toivotusti tulossa<3Onko täällä muita mammoja joilla on lapset pienillä ikäeroilla?Itselläni 5kk vauveli:)
Mulla ei oo pahemmin ollu mitään erityisiä vaivoja,paitsi ihan niillä alku viikoilla oli just sitä menkkamaista kipua masussa ja selässä.
Mulla myös eka näytti testi negaa mut parin päästä kun tein uudelleen niin plussa tuli:) Ja edellisessä raskaudessa oli vahva plussa.Olin kai vähän turhan aikasessa:D
Onnea kaikille ja zemppiä odotukseen!:)
 
Gallup:

1. Raskausviikkosi? En tiijä tarkalleen.
2. Oireesi? Etoo ja paleltaa.
3. Kävitkö/käytkö varhaisultrassa ja mitkä oli viikot? En usko.
4. Otitko/otatko seulonnat? Ainakin niskapoimu ultra ja verikoe. Tuskin muuta.
5. Oletko ostanut jo tulevalle pikkuiselle jotain? En
6. Otatko äitiyspakkauksen? En tosiaankaan. En ole koskaan ottanut.
7. Seksihalut, ovatko vähentyneet/pysyneet samassa/lisääntyneet? Samassa ollaan.
8. Aiotko käyttää kertiksiä vai kestoja? Kertakäyttösiä ehdottomasti. Pyykin pesu ei koskaan ole kovin ekologista :)
 
HuldasharksEt vedä pohjia tai siis yhdessä vedetään tosta ikäerosta. Mullakin on -96 esikoinen ja -97, -99 ja -08 :D hih toimintaa piisaa. Vähän hirvittää miten kroppa vielä jaksaa mutta hyvin on menny tän iltatähdenkin kans. Täytän kesällä 42.
 
Pakko myös mun tulla onnittelemaan Vaniljaista! Voi että murunen ku itku tuli täällä ku plussauutises luin ja kävin viel kurkkaamassa testiäkin, eipä selkeempi vois olla! :heart: Nyt tarrasukkia ja teippiä ja liimaa ja onnea vielä siihen päälle. Koittihan tämä päivä lopultakin :)

NapaKissa ja Elmo 29+3
 
Heii, olen unohtanut mainita, että aloitin maanantaina syömään noita Berocca plus poretabuja (1/päivä) ja pahoinvointi loppui (se suurin ainakin) torstaina ja veikkaan, että näillä on tekemistä toistensa kanssa, joten kokeilkaa muutkin pahoinvoinnista kärsivät. Luin, että saattaisi auttaa ja uskon, että näin tapahtui! Aamulla taas oli hyvä olo ja on edelleen :) Tämän lisäksi olen nyt syönyt neuvolasta saatuja Foliren-foolihappotabletteja ja näiden jälkeen jatkan taas multitabsin raskausvitamiineilla.

Juuri nyt ei edes närästä, joten nautin tästä olostani ja olen mielestäni sen ansainnut. Joo, tai mitä nyt nippailee nivusista, mutta ei paljoa :)

Suffi, tervetuloa! :)

innoM + Pulla 8+2, hui, kun menee aika nopeesti :heart:
 
jeeni
maximilian ainakin suurimmista apteekeista saa rannekkeita, tosin halvemmalla voi saada tilaamalla, mutta itse otin ne mitkä ensimmäisenä löyty. makso n. 18e... mutta toimii! Laitoin ne ranteisiin ennen kun nousin sängystä ja muutos on kyllä huomattava, ei mikään täydellinen olo ole ja syönnin jälkeen pitää vähän kuulostella ja ottaa rauhaksiin, mutta muuten tosi hyvä. jaksoin eilen käydä kunnolla liikkumassakin, mikä ei oo ton pahoinvoinnin kanssa onnistunu. Tänään on ollu taas vähän heikompi aamu, mutta silti jaksaa kotona puuhailla ihan hyvin ja onneks on viikonloppu.


miehelle kertominen
epäilin raskautta jo ennen joulua ja tein testejäkin, mutta mitään ei näkynyt. odottelin tätiä sitten joulun yli, mutta tapanina kerroin sitten miehelle, että epäilen olevani raskaana. tosin vasta testin tehtyäni se usko, ja niitä testejäkin vasta toisesta haamusta. mielestäni tosin se eka haamu oli vahvempi, mutta ehkä miehen tartti saada pieni hetki sulatella ajatusta lapsesta.

jeeni ja tyyppi 9+1
 

Yhteistyössä