Syyskuun tulokkaat 2010 **** Maaliskuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä,kiitos!)

Eka yö takana uudesa kodissa :) Oli hieman levotonta, niin kuin aina mulla uudessa paikassa, mutta silti ihanaa =) Paljon ollaan täällä saatu aikaseksi, mutta on vielä paljon tekemättä. Tänään maalataan seinät loppuun, ja toivottavasti listatkin, et ne sais tuolta kaapin päältä pois roikkumasta.

Mulle ei mitään olla sanottu neuvolassakaan tuosta jalkaprässistä, jonka olis luullu sanovan, kun tietää, että käyn salilla. Nyt on ollu kahen viikon tauko, kun selkä on aika kipeänä ollu + motivaation puute alkoi yhtäkkiä vaivaamaan! Oon vaan siis vesijuoksennellu.. sitäkin liian vähän.
Mä oon siis jo rikkonu tän selän, eli samassa jamassa ollaan Shuri :/ Ei ole yhtään kivaa. Mutta mulla aina toivo elää, että se paranis normaaliksi. Katotaan nyt mitä fysioterapia saa aikaan, toiveet on korkeella! B)

Ja tänään poksuu 14+0!! :heart:

T.lätäkkö :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Neuvolalääkäristä Muistanko ihan väärin, vai oliko se niin, että lääkärillä pitää käydä ennen kuin 16 viikkoa tulee täyteen, että saa Kelalta äitiysavustuksen, vai oliko se peräti äitiyspäivärahan? Voi olla, että muistan viikot ihan väärin, mutta sellanen muistikuva mulla kyllä on... Kannattaa Katrin83 ottaa selvää, kun joku muu on kerran jo Hollolassa noilla viikoilla käynyt lääkärillä.

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)



Ei lääkärissä tarvitse käydä, vaan neuvolassa. Eli pitää olla neuvolan kirjoissa. Lääkärineuvoloita ei monessa paikassa enää ole kuin kaksi. Noin viikoilla 25 ja 36. Näin on esim. täällä Helsingissä :/

Tiinuliini ja vompatti 13+3
Kelan sivuilla lukee äitiyspakkaus kohdassa, että pitää liittää todistus, että on käynyt terveystarkastuksessa ennen neljännen kuukauden päättymistä (16vk). Meillä ainakin sanottiin, että se tarkottaa nimenomaan lääkärillä käyntiä, mutta kai se sitten riittää, että käy terkalla...

-dask 13+2

 
Neuvolalääkärissä käynnistä vielä sen verran, että ainakin esikoisen kohdalla neuvolantäti vain täytti lapun, jossa ilmoitettiin, että on ollut neuvolassa tarkastuksessa ennen rv16, eli ymmärtääkseni tämä tarkoittaa sitä, että lääkärikäyntiä ei tarvita. Helsingissä tosiaan säästetään siten, että ensimmäinen neuvolalääkärikäynti on vain tarvittaessa. Tämä lappu siis liitetään mukaan haettaessa äitiysavustusta Kelalta ja sitä taas voi hakea muistaakseni rv22 jälkeen.

Aika sekavia nämä neuvolakäynnit. Tuntuu, että joka kunnassa ja jopa kunnan sisällä asiat hoidtaan eri tavalla :/ Tylsää, että kunnasta riippuen odottavat äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa neuvolapalveluiden suhteen.

Lätäkkö jalkaprässiä ei tosiaan suositella vatsaan kohdistuvan paineen takia. Lisäksi kannattaa välttää tangolla tehtäviä liikkeitä jotka vaikuttavat samalla tavalla. Muuten salilla kyllä voi touhuta entiseen malliin. Kyselin näitä asioita pari vuotta sitten itse odottaessani esikoista ja tällaiset ohjeet sain kuntosalini ohjaajalta.

Laitan tähän vielä kopion Helsingin kaupungin sivuilta kun olen näistä neuvolakäynneistä vaahdonnut. Voitte vertailla tilannetta omaan kuntaanne:

Käyntikerta: Raskausviikot: Toiminta:
1. 7-10 terveydenhoitajan vastaanotto
2. 10-12 tarvittaessa lääkärin vastaanotto
3. 10-12 ja 19-20+6 sikiön seulontatutkimukset
4. 20-24 terveydenhoitajan vastaanotto
5. 26-28 lääkärin vastaanotto
6. 30 terveydenhoitajan vastaanotto
7. 32 terveydenhoitajan vastaanotto
8. 34 terveydenhoitajan vastaanotto
9. 36 lääkärin vastaanotto
10.-14. 37-41 terveydenhoitajan vastaanotto
15. synnytyksen jälkeen terveydenhoitajan kotikäynti
16. 5-12 viikkoa synnytyksestä terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus

Tiinuliini
 
Tiinuliini: Hauska vertailla näitä neuvolakäyntien määriä. Lappeenrannassa näköjään ravataan vähän useammin neuvolassa kuin Helsingissä. Meillä on muuten samat käynnit, mutta lisäksi on rv 12-16 terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotto, rv 17-19 terveydenhoitaja ja rv 40 jälkeen terveydenhoitaja 2*vko. Jokaisella lääkärineuvolakäynnillä käydään terkkarin luona katsomassa ne perusasiat, eli rr, hb ja paino. Miusta on kiva, että seuraavat tarkasti. Lisäksi täällä pääsee tarvittaessa rv 36-37 synnytystapa-arvioon äitipolille (esim. jos edellinen synnytys sektio, vauva perätilassa tms.).

Jonspe ja Lilliputti 14+4
 
Neuvolakäynneistä Meillä on pieni neuvola, jossa käynneissä ei säästellä. Paljon mennään äidin tarpeen mukaan ja ylimääräiset käynnit saa soittamalla jopa samalle päivälle. Myös polille saa lähetteen helposti. Meidän th on myös kätilö, joten hän on todella hyvä seuraamaan odotuksen kulkua. Itselläni on tuo ennenaikaisuuden riski suuri niin on hyvä, kun hän voi tsekata kohdunsuu tilaa ja ultrata vauvan sekä istukan kuntoa.

lätäkkö Onnea uudesta kodista! :flower:

Käytiin juuri lasten kanssa retkellä metsässä paistamassa makkaraa. Pikkuinen kyllä nukkui onnensa ohi. No saipahan koiruus ennemmän herkkuja. Nyt vielä sohvalle hetkeksi ennen kuin pikkuinen herää.
-Poni 14+4
 
Tulin vaan pikaisesti kertomaan, että täällä kaikki mukavasti.

Lääkärineuvolasta sen verran, että mullakin vasta lähempänä puoltaväliä ensimmäinen lääkäri, koska on niin paljon ruuhkaa täällä meillä päin!

Hyvää alkavaa viikkoa :)

Hupu+pieni 14+0
 
Miekin palailen kirjoittelemaan pitkästä aikaa.

Täällä odotellaan torstain neuvolaa kuin kuuta nousevaa. Olisi taas kertynyt monta kysymystä neuvolatädille sekä tietenkin toiveissa olisi saada kuunnella samalla myyrän sydänäänet.

Kaikki raskausoireet ovat kadonneet tässä viimeisen viikon aikana. Ainut asia mikä muistututtaa tulevasta lapsesta on välillä erittäinkin kovat vatsakivut. Vihloo pääosin alavatsaan, mutta eilen jo ylävatsaankin jomotti oikein kunnolla.. Kaipa nuo toivonmukaan on niitä kuuluisia kasvukipuja.. :/

Lääkärineuvolasta ei minulle olla vielä neuvolassa puhuttu mitään. Luulisi, että olisi maininnut tuolla jos tarvetta olisi käydä jo alussakin..?

Neuvolakäyntejä meille on kertynyt aika hyvin mielestäni.
Käynnit siis ajoittuneet viikoille 7 ja 9 (molemmilla kerroilla myös ultrattiin), sekä lisäksi oli np-ultra vk 12 ja nyt tällä viikolla 16 on taas uudestaan neuvolakäynti. Rakenneultra on varattu sitten viikolle 20. Töissä kun en ole kertonut perheenlisäyksestä vielä mitään, niin on ollut ihan mukavaa, ettei neuvolassa ole koko ajan joutunut ramppaamaan..

Muttah yrittäkäähän jokainen pärjäillä kasvavien masujenne kanssa!

rakkaudella : vh & myyrä 16+1
 
Neuvolakäynneistä oli puhetta...Täällä oli eka terkkarin vastaanotto 7+6, jolloin ultrattiin. Seuraava käynti 10+3 oli lääkärinneuvola (sisätutkimus ja ultraus). 10+4 oli np-ultra mutta se oli liian aikainen mittaukselle joten menin uudestaan 11+5. Viimeksi kävin 15+3 terveydenhoitajalla neuvolassa. Rakenneultra sitten 20+3 ja terkkari 23+3.

Tänään tunsin ekat hennot liikkeet. Kuuntelin dopplerilla ja Onni poksautteli suoraan sen anturia vasten ja tuntui selvästi kun otin dopplerin pois ja tiesin mistä kohti odotella liikettä.

MaybeSomeday ja Onni 16+3
 
Huij, jo kaksi uutta pinoa tullut viime käyntini jälkeen. En ole näköjään aikoihin päässyt koneelle naputtelemaan.
Täällä rv 13+6, parissa neuvolassa ja nt-ultrassa käyty ja pikkuisella on näyttänyt kaikki olevan oikein hyvin. Mamma sen sijaan kärsii edelleen pahoinvoinnista, kammottavasta väsymyksestä ja nyt kuvioihin on tullut myös pahat huimauskohtaukset, todennäköisesti johtuvat verenpaineesta mutta neuvolaan pitäisi lähipäivinä mennä tutkittavaksi.
Niin, ja tosiaan LA on 20.9. elikkäs syysvauvva tulossa.
 
Huhhuh, mä oonki kauan ollu pois seurailemasta. Tai en nyt hirmu kauan, mut tekstiä on tullu paljon lisää.

NT-ultra oli viikko sitten. Pelkäsin ihan hulluna sinne menoa kun useemman viikon mulla sitä vuotoa ollut. Pikkunen voi kuitenkin oikein hyvin siellä. Kaikki oli kunnossa ja turvotuskin oli alle millin. Eli melkonen helpotus. LA pysyi samana eli 25.9.

Sitten elettiinkin kauhunhetkiä tuossa viikonloppuna, kun alkoi järkyttävät alavatsakivut yöllä. Ei kun sairaalaan. Heti gynelle päivystyksessä ja pienellä onneksi kaikki hyvin. Huh helpotusta. Umppariepäilyn takia sitten makoilin muutaman päivän siellä syömättä ja juomatta leikkausvalmiudessa. Tilannetta seurailtiin, kun kirurgi ei halunnut heti leikata keskenmenoriskin vuoksi, ennenkun on vähän varmempi tilanne. Lopulta selvisin kotiin ilman leikkausta, mutta paino kyllä putosi. Olin syömättä ja juomatta sen kolme vuorokautta. Nesteytys hoitu kyllä tipalla. Nyt kotona sit yritän opetella taas syömään ja juomaan. Kurkku on nielemisestä kipeä ja mikään ei maistu. Nestemäistä vaan alkuun saa nauttiakin. Mahakivun syy jäi epäselväksi. Tulehdusarvot laskivat melkein yhtä nopeasti kun olivat nousseetkin. Vauvalla kuitenkin oli ultran ja gynen mukaan kaikki hyvin. Vähän kurja ja pelottava olo jäi että mistähän sitten oli kyse. Kipu kun oli niin kovaa että tajuttomanakin kävin välillä. Mutta onneksi nyt voin hyvin ja pääasia että vauva voi hyvin. Mut että tällastakin voipi tapahtua. Ja mä kun vielä hulluna oon pelänny keskenmenoa koko raskauden ajan. Niin pikkusen säikäytti, vaan onneks ei siitä ollu kyse.

Nyt yritän sitten rentoutua nauttimaan tästä raskaudesta viimein. Toivottavasti kaikki menisi hyvin.

Tää oli nyt tällänen omaa napaa teksti. Lueskelen myöhemmin teidän kuulumisia. Mutta kaikille toivon pulleita massuja ja nauttikaa raskaudestanne!

Lynien ja nana 13+2
 
Lynien Hui hirveä, mitä sulle on sattunut! Onneksi olet nyt kunnossa ja vauvalla on kaikki hyvin :)

Mä oon niin nauttinut tosta auringosta! Muutenkin oon ollu täynnä energiaa :) Kivaa vaihtelua alun väsymyksen jälkeen! On ihanaa, kun jaksaa taas siivota joka päivä ja pitää kodin siistinä :) Lumityötkin hoitui tänään jo aamusta, kun oltiin pojun kanssa pihassa. Ei olla edes juuri ulkoiltu tähän saakka, kun oon niin lopen kyllästynyt talveen. Nyt on painokin päässyt salakavalasti nousemaan, niin täytyy oikein panostaa tohon ulkoiluun ja lenkkeilyyn, ettei paino ihan riistäydy käsistä, niinkuin viime raskaudessa (27kg :whistle: ). Onneksi voi melkein jo sanoa, että nyt on kevät ja kohta kesä! :)

Iloa on myöskin tuonut meidän 3-viikkoinen tuleva kummityttömme :heart: Nyt ollaan oltu vähän flunssaisia, niin ei olla kovin paljon häntä nähty, mutta on kyllä kunnia päästä kavereiden lapsen kummiksi, kertoo paljon luottamuksesta :) Ei olla edes tunnettu kovin kauan, ja silti halusivat meidät kummeiksi. Ristiäiset on huhti-toukokuun vaihteessa, saa nähdä mitä onnistun laittamaan päälleni, kun viikkoja on yli 19 sillon...

Aurinkoista viikon alkua kaikille!

-dask ja nro2 13+4



 
Lätäkkö Onnea uuteen kotiin :flower:

Lynien No kyllä varmasti säikäytti tuollainen.. Hyvä juttu, ettei tarvinnutkaan leikata. Varmasti jäi vähän vaivaamaan, että mikä tuollaisen kivun oikein sai aikaan.

MaybeSomeday Onnea ensimmäisistä liikkeistä :heart: Itse malttamattomana jo odettelen, että koska ne alkaisi tuntua ihan oikeastaan. Silloin tällöin aina tuntuu jotakin, mutta en itse oikein usko että näillä viikoilla voisin vielä tuntea mitään vaikka toinen lapsi onkin tulossa.

Minulla neuvolakäynnit ovat menneet näin: Rv 8 eka neuvolakäynti, rv 12 np-ultra ja seuraavaksi nyt rv 15 lääkärikäynti. Sit rakenneultra on rv 21 ja neuvolakäynti siitä muutaman viikon päästä. Ihan tarpeeksi mielestäni näitä käyntejä. Itseasiassa saman verran kun esikoisestakin, vaikka toisessa raskaudessa nitä käyntejä onkin vähemmin.

Juuri tulin sokerirasituksesta. Kyllä oli puuduttavaa istua kaksi tuntia nälkäisenä, epämukavalla penkillä ja käydä vähän väliä pistettävänä. Huomenna saan tietää vastaukset ja pahoin pelkään, että paastoarvo on liian korkealla. Pakko hakea tänään kahvin kanssa jotain hyvää syötävää jos ei saakkaan puoleen vuoteen syödä mitään hyvää :|
Onkos muut vielä käyneet sokerirasituksessa?

Painonnoususta Ei ole vieläkään paino noussut yhtään. :D Todellakin toivon, ettei vielä vähään aikaan alkaisi noustakaan. BMI itselläni 24-25, että ei tarvikkaan vielä nousta kun kumminkin tuota vararavintoa itselläni on pikkasen.

Aplo ja Pikkutyyppi 13+6
(Kylläpä joutui kauan miettiä, että millä viikoilla mennään)
 
heippa hei!
Täälä kärsitään taas pääkivusta. Sen siitä saa palkas kun lähtee ulkoilemaan. :p Sulais jo nuo lumet niin ois taas turvallista mennä ulos ettei tarttis kärsiä aina ulkoilun jälkeen päänsärystä. Onneks ei oo vielä ihan migreenikohtausta puskenu päälle! HUOH! :whistle:

Mulla on sokerirasituskoe vasta joskus viikon 20 jälkeen. Niin terkka sano ja silloin kävin esikoisestakin. Tääkin asia varmaan riippuu ihan missä kunnassa asuu.

Mutta joo, muuten täällä voidaan hyvin oottelen vaan kovasti että masu kasvais. Viikonloppuna kerrottiin lähipiirille Rosinarusinasta ja saatiin kyllä ihania palautteita! :heart:

terkuin Minä ja Rosinarusina 13+2
 
Heips

Itselläni on ollut mieli maassa koko viikonlopun kun sukulaiset ja tutut on raskauttamme kommentoineet etta TAAS, ETTEKÖ TE YMMÄRRÄ ETTEI OLE YKSIN TARKOITUS TÄYTTÄÄ MAAILMAA, ja voi teitä/SINUA RAUKKAA MIKÄ TEILLE ON KÄYNNYT!!! KYLLÄ IHMISET ON JULMIA :'(
Tässä suomenmaassa kun taitaa kolme olla se hyväksytyn lapsiluvun maksimimäärä...
Olen aina sanonut että voisin tehdä/hankkia /saada vaikka kymmenen lasta jos se minusta olisi pelkästään kiinni, mutta kun parisuhteessa on aina se pari jonka mielipidettä täytyy kunnioittaa myöskin. Itse kun olen iloinnut tästä ylläri- vauvasta alun shokin jälkeen todella paljon... Ei mieskään mitenkään suruissaan ole. Totesi jo, kun kerroin alussa kuukautisten olevan kaksi päivää myöhässä itkien puhelimeen, että onko tuo nyt sitten itkun asia. Mulla on kuitenkin ihanainen mies.

Onneksi Lynie:llä ja vauvalla kaikki on hyvin ja toivotan ihanaa kevättä kaikille. Aurinko tuo iloa surkeuden keskelle. Ei malttais millään odottaa kesää.

Tuli vähän apeaa tekstiä, mutta kirjoittelen sitten taasen iloisiakin kuulumisia.

Liikkeet on täällä tuntuneet jo viikon verran tosi hentoina hipaisuina alussa ja nyt tuntuu jo potkuja. Tosi ajoissa, mutta onhan tosiaan jo neljäs tulossa.
 
Mirkkuli :hug: Toiset ei vain ymmärrä, että kaikki ei halua sitä keskivertoa 1,8 lasta! Eikä sitten osaa pitää mielipidettä omana tietonaan... Toivottavasti heidänkin mieli muuttuu, tai osaavat jatkossa pitää suunsa kiinni!

-dask ja nro2 13+4
 
Lätäkkö Onnea uuteen kotiin! :flower:

Lynien oli säikäyttävä sairaalareissu, onneksi kaikki kuitenkin hyvin :hug:

Mirkkuli on saanut tosi inhottavia kommentteja :hug: en ymmärrä tuollaisia ihmisiä. Pitäisi edes mölyt mahassaan!

Täällä ei mitään ihmeellistä. Ihanaa on kun aurinko paistaa ja saa lisää energiaa. Viikonloppuna menin oikein kananlihalle kun aamupala ja kahvi tuoksuivat niiiiiin hyvälle! :D Ihanaa kun ei tartte enää joka päivä kärsiä huonosta olosta vaan voi jo nauttia syömisestäkin!

Aurinkoisia päiviä kaikille :wave:

Meripihka ja kirppunen 15+4 :heart:
 
voi mirkkuli..tiiä tosissaan tunteen..senpä takia en pahemmin ole vielä kenellekkään mitään kertonut..viime raskaudesta tuli jo niin paljon negatiivista palautetta.
nytkin muutamat jotka tietävät ovat kyselleet että olenko ajatellut aborttia...¤#%#&( siis jos tämä meidän yllätys päätti tulla ja eikä ole tullut keskenmenoa ainakaan vielä niin aborttia en tosissaan edes harkitse...ajatelkoot mitä haluavat..minä ja mieheni iloitaan ..

nirzu ja napakymppi 16+5 (meillä 7 lasta ennestään)
 
Mirkkuli Tiedän tunteen. :hug:

Kolmannen lapsen jälkeen ei enää kovin paljon onnitteluja sukulaispiireistä sadellut. Neljättä ei edes isäni käynyt katsomassa vasta kun tyttö oli 3 kk. Tästä viidennestä varmaan menee välit poikki kokonaan. :(
Siskon mieheltä tuli kommentti että ootteko lestadiolaisiksi alkaneet ja että ei teidän tarvi yksin maailmaa täyttää. Tiedän että nuo kommentit sattuu, vaikka ei ehkä niin pahalla ole tarkoitettukkaan.
Välillä toivoisin niin kovasti että äitini olisi elossa, koska hän ymmärtäisi asian ja olisi aidosti iloinen.
Itse olen kanssa aina halunnut suuren perheen, kuudesta olen aina haaveillut, mutta nyt tämä viides kyllä taitaa jäädä viimeiseksi. Mies ihanasti sanoi että kyllähän hän miun kanssa hankkii vaikka kahdeksan lasta jos niikseen tulee. :) On rakas, ihana ja ymmärtäväinen tuo miun rakkaani.

Jaksamisia siulle noiden kommenttien kanssa. :hug:
 
Kävin tänään kaatumisen takia ylimääräisessä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ja nehän kuului todella vahvoina ja hyvinä :heart: Eli vauvalla ei mitään hätää.Kyllä kivi ja huoli vierähti sydämeltä ja nyt voi taas nauttia raskaudesta ja näistä aurinkoisista kevätpäivistä B) Kaaduin varmaan viikko sitten selälleni ja ensi säikähdyksen jälkeen en osannutkaan enää pelätä kun mahaan ei sattunut yhtään,mutta kun päivät kului eikä vauvan liikkeitä vieläkään tunnu niin alkoi pelottaa.onneksi sain ajan neuvolaan samalle päivälle kun huolestani soitin.

Jollekkin oli tullut inhottavia kommentteja raskaudesta :hug: Itse pelkäsin samaa mutta vielä ei kukaan ole neljännestä raskaudestani mitään inhottavaa sanonut mutta kieltämättä välillä vähän välinpitämätön asenne tätä vauvaamme kohtaan joiltakin suututtaa.Itselle tämä lapsi on kuitenkin yhtä odotettu ja tärkeä kuin muutkin! :heart:

Hyviä vointeja kaikille! Lapsille nyt valipalan laittoon

Rakkaudesta äiti ja Aarre 16+6 :heart:
 
No jopas on inhottavia kommentteja tullut monilapsisten perheiden äideille! :( Koittakaa jättää ne ihan omaan arvoonsa!

Mietin samantyyppistä asiaa jo viime vuonna kun silloisen työkaverin perheeseen syntyi down-lapsi ja lapsen isä oli aika pahoillaan, kun ihmiset eivät kuulemma onnitelleet. Jotkut vain olivat vaienneet, toiset ottaneet osaa, pahoitelleet tai lohduttaneet, että onhan teillä sentään kaksi tervettäkin lasta. Vanhemmille se oli selvästi kova paikka, sillä lapsi oli toivottu, odotettu ja rakastettu.

Itse taas painittiin turhien yritysten kanssa ja vauvaa ei toiveista huolimatta kuulunut. Olen saanut kuulla vihjailuja siitä, miten alan jo olla liian vanha ja ne ovat tuntuneet tosi kurjilta, kun toiveissa kuitenkin oli saada lapsia.

Samaten parikymppiset äidit varmasti saavat kuulla olevansa liian nuoria, joillakin taas lasten välinen ikäero on liian pieni tai liian iso tai viimeistään me kaikki kasvatetaan lapsemme ihan VÄÄRIN!

Eli osaakohan yksikään nainen/pariskunta tehdä lapsiasioissa oikein??? Aina on jollain jotain taivastelun tai moittimisen aihetta... Ei ole naisen elämä helppoa! Koitetaan kuitenkin olla syyllistämättä itseämme yhtään mistään, kyllä nämä kaikki asiat on tapahtunut juuri siten kuin tarkoituskin ;)

Ai niin, olen siis idlaillut taustalla, kun ei oikein riitä aika ja energia kirjoitteluun, mutta nyt siis melko tukevasti odotuskannalla ja viikkoja jotain 16.
 
Hei kertoisko joku mitä siellä sokerirasituksessa tarkalleen tapahtuu? Pelkään kuollakseni piikkejä ja ja muistaakseni mainihin ekalla neuvolakäynnillä siitä, että minua pisteltäisiin mielellään mahdollisimman vähän ja sain sen käsityksen et verikokeet ois ainoo tutkimusverikoe, mutta nyt te puhutte pistelystä siinä sokerirasituksessa ja siitä se ei kyllä maininnut mitään. Saatan nimittäin haluta hetken miettiä sitä jos siinä pistellään kun en usko siinä mitään hälyyttävää olevan ja pelkään tosiaan niitä piikkejä.

Kuulostaa kyllä ikävältä jos lähimmät ei onnittele vain koska lapsia on paljon entuudestaankin, ihan kun se niiltä olisi pois tai että ne joutuisivat kantamaan vastuun. Meillä on eka lapsi ja kaikki kovasti onnitelleet, miehen äiti meni hetkeksi shokkiin, mutta tointuessaan oli iloinen =) Eniten minua pelotti kertoa vanhimmalle siskolleni kun hän ei ole yhtään lapsi-ihminen eikä luultavasti lapsia hommaa ikinä. Mutta hänkin suhtautui asiaan tyyneesti onnitellen.

Kaikille mukavia odotuspäiviä!

Felessa ja kääpiö rv 15+3
 
felessa Sokerirasituksessa ollaan ensin 12h syömättä ja juomatta. Vettä saa juoda ehkä lasin verran, näin ainakin miulle sanottiin. Sitten mennään sinne labraan jossa tosiaan otetaan ensin verikoe mistä nähdään paastoarvo tuolle verensokerille, sitten juot sen litkun ja uusi verikoe otetaan ensin tunnin ja sitten kahden tunnin päästä.
 
felessa, sokerirasituksessa otetaan ihan ensimmäisenä verikoe, sen jälkeen juodaan sellainen makea litku, sitten odotellaan tunti, verikoe, taas tunti odottelua ja viimeinen verikoe. Viimeksi kun kävin sokerirasituksessa, se verikoe otettiin sormenpäästä, mutta kai nykyään kyynärtaipeesta, ainakin täällä Oulussa, niin olen kuullut. Mullakin taas tuo edessä josku 26-27. raskausviikolla.

Todella ikäviä kommentteja monet saaneet raskausuutisistaan, tsemppiä ja yrittäkää jättää tuollaiset omaan arvoonsa! :hug:

Täällä on kamala väsymys ollut taas eilen ja tänään, onneksi kohta pääsee nukkumaan. Josko huomenna olisi pirteämpi päivä.:)

Lahopää ja Tuhto 14+1
 
Heippa taas kaikille! Keskiraskauden ultra tilattuna jo, kolmen viikon päästä sitten saa ehkä jo arvailuja sukupuolesta jne.. Ihan hurjasti jännittää!!
Vielläkään en tunne liikkeitä, dopplerilla kuuntelen ahkeraan, joten tiedän kuitenkin että eloa on ja touhua masussa.

Jaksamista kaikille isommille perheille joita ei läheiset niin hyvin ymmärrä :hug:

neuvola minulla on keskimäärin 1,5kk välein, viikosta 9 alkaen-kahdesti siis käynyt ja kolmas tulossa. Välissä oli se nt-ultra naapurikaupungin sairaalassa.

alavatsan jännittymistä tms. on jonkunverran nyt. Ei kivuliasta, mutta jotenkin siitä tulee huono olo jos sellaista painon ja jännittymisen tunnetta on pidempään. Onneksi pissatulehdukset loppuivat, niihin söin kaksi antibioottikuuria lähes peräkkäin. Ne aiheuttivat kanssa monenlaista epämukavaa oloa :/

Energistä kevään odotusta kaikille :wave:
Kiskii ja pikku kisskiss viikkoja 15+..4?
 
Nyt on sitten np-ultra täälläkin takana :)
Kaveri voi hyvin ja turvotus vaan 1,3mm.
Kokomitta n.10cm.
Viikkoja vähän enempi ku piti olla, joten LA:n saa vaihtaa 23.9.!
Oon tosi happy. :heart:

Lara- ja Nuna rv13+4
 

Yhteistyössä