Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Hei vaan! Minä sitten perjantaina lähdin yliaikakontrolliin varmana siitä, että kotiin passitetaan takaisin odottelemaan. Tutkimuksessa kuitenkin paljastui että paikat oli jo 4cm auki.:eek: Salipaikka saatiin sitten heti, kalvot puhki ja 5 tuntia myöhemmin poika oli maailmassa, mitat 3950g ja 52cm.<3 Sairaalassa vielä ollaan kun bilirubiiniarvoja seuraillaan. Onneksi mies toi tänään mulle tämän läppärin niin kuluu aika hieman paremmin.:D Alan tässä huomenna lueskella paremmin kaikkien viestejä ja kirjoitan synnytyskertomuksen, sekä laitan pinon ajan tasalle!:)

Lahopää & Tuhto
 
Viimeksi muokattu:
Ja onnea rosinarusinalle prinsessasta :flower:
Sekä mispecille prinssistä :flower:

Ostin myös noita Huggies-vaippoja, ja olen tykännyt. Imuteho ja pehmeys samaa luokkaa kuin Pamperseissa, mutta niissä ei ole just sitä inhottavaa verkkoa, mikä jää pyllyyn kiinni. Ja edullisiakin ovat =)

Mansikkaluomi löytyy tältäkin neidiltä, on toisen nännin vieressä, noin puolen sentin kokoinen. Ja niskassa on iso haikara.

Täällä alkaa jo nuhakin pienellä hieman väistyä, joten syöminen on taas helpottunut kun nenä ei ole niin tukossa. Toissa yönä vietettiinkin taas tiheän imun yötä, tyttö oli tissillä melkein koko yön! Onneks viime yö mentiin jo taas normaaliin tyyliin parilla syötöllä =)

Nipistys ja Isla 3vko 5pv
 
Onnea uusista tulokkaista mispec, Rosinarusina ja Lahopää-Liisa!! :heart: :flower: Olipas Rosinarusinalla ollut rankkaa, onneksi nyt kaikki hyvin!

Endotar kyseli koirista... Me luovuttiin koirista raskauden aikana jo... :( Tappelivat keskenään ja sitten kun oli vaan yksi niin sen kanssa tulikin luottamus ongelmia ja se muutti äitilleni... Muutettiin just ennen plussausta hissittömään kerrostaloon, joten jouduttiin muuttamaan heti uudestaan niin sekin kai sekotti koiran aika hyvin, puri mua jne... Ei ole raukka vieläkään toipunut järkytyksestä, alkanut äitiänikin näykkimään... Ja minähän olin vuodelevossa yhteensä 8vkoa raskaudesta niin siinä muutti kissakin maalle anoppilaan, kun en pystynyt huolehtimaan edes itsestäni... Semmosta täällä valitettavasti, mutta onneksi kaikki murut saivat hyvät uudet kodit :heart: Mutta sen voin sanoa, että en tällaisena "ma-pe YH:na" jaksaisi ulkoiluttaa koiraa, kun hissiin mahdun vaunujen kanssa itsekkin vain juuri ja juuri! Kyllä ootte aika sissejä koiranomistajat kun jaksatte!

Meillä ei ole mansikkaluomea, mutta kaksi haikaran merkkiä kasvoissa, toinen luomessa ja toinen otsalla... Tietääkös kukaan mistä ne tulee? Anopin mukaan perinnöllisiä ja miehellä ollut... Kuulemma näkyy myös vieläkin jos kovin suuttuu :D (tästä ei ole kokemusta, kun ei mulle voi suuttua :D )

Vaatteista meillä käytössä 50-56 ja kaikki melkeen liian isoja vielä ja roikkuvat! Esim Tutan 50cm body on niin iso, että tulee olkapäät ulos kaula-aukosta... :D Poika on vielä niin hoikka tapaus, että mennään varmaan hetki vielä näillä. Jouduttiin jopa ostamaan pieniä vaatteita lisää, kun kaikki varotteli ettei niitä tarvita... Eiköhän tuo rupea pian saamaan vähän massaa kuitenkin...

Pojalla kävi eilen neuvola katsomassa painon, kun en kuumeelta pystynyt neuvolaan menemään. Poika oli lihonnu viikonlopun aikana 120g eli nyt 3370g :) Kohta ollaan siis ohi syntymäpainon, 15g enää!! :) Eipä tuo oo pariin päivään muuta tehnyt, kun ollut tissillä. Eilenkin tunnissa saatoin imettää kaks kertaa ja nukahti vartiksi ja taaaas syömään. Hyvä vaan, että syö ja kasvaa!

Itsellä olo alkanut helpottaa kumman nopeasti, aamun jälkeen ei eilen ollut enää kuumetta! Rinta on enää vain punainen ja kuuma, mutta ei kipeä. Päätä särkee edelleen kovin, mutta muuten olo on paaaljon parempi jo.

Ensimmäinen YH päiväni meni ihan loistavasti, kun äiti pyys meijät sinne syömään. Oli niin luksusta saada lämmin ruoka eteen ja syödä se lämpimänä :D Illan poika melkeinpä vaan huus ja huus, minä sitten vaan kävelin ympäri kämppää ja hyssyttelin... Ihan ekaa kertaa otti hermoon huuto, kun ei millään meinannu rauhottuu ja rupes keinot loppumaan... Mutta sitten kun rauhottui, niin nukkui 4h putkeen ja äiti kans :) Oiskohan toinen ollut jo liian väsynyt...?

Josko sitä tänään uskaltais ulkoilla, ollaan oltu sisällä melkeinpä kokoajan 3pvää.. Viime viikolla ulkoiltiin muuten vaunuilemalla joka päivä!

Lara- ja Wii 19pvää <3
 
HEIPSAN!

Ehtisinköhän minäkin ilmoittautua tähän ketjuun:D!!!
Eli meillehän syntyi pikkuneito 21.09 suunnittellulla sektiolla. leikkaus oli hankala...kuten hiukan aavistelinkin. kohtu todella muurautunut kiinnikkeistä joten leikkaus kesti normaalia pidempään ja kohtua jouduttiin todella irroittelaan jotta vauva saatiin ulos. nyt alkaa omakin vointi olla jo parempi ja pikkuhiljaa pääsen eroon kipulääkkeistä....hemppa on vieläkin sen 94...mutta toivottavasti pian nousussa.tyttö on ollut koko ajan hyvä vointinen ja terhakka tapaus:D! Meillä siis nämä lapset taitavat nyt olla tässä. kieltoa en saanut, mutta kuulemma seuraava laikkaus on niin haastava, että lrikkaavan lääkärin pitää suunnitella leikkaus etukäteen miten se tehdään.

Vauva arki ollut kiireistä kun on nuo kaksi muutakin neitoa tuossa, mutta onneksi he ovat jo niin reippaita että ihan mukavasti ollaan pärjätty.

LAHOPÄÄ LIISALLE ONNEA!!!

Tässä pikaisesti meidän kuulumisia...koitan ehtiä lueskelemaan teidänkin kuulumisia mahd.pian!!!

lennilokinpoika ja pikkuneito 2vk 1pv
 
Onnittelut vauvan saaneille!:heart::hug:

Lara- mä oon ainakin huomannut, että vauva saattaa itkeä sitäkin, että on liian väsynyt! Me otetaan vaunut aina sisään ja on ollut hyvä konsti laittaa vauva vaunuihin kun tuo yliväsymys iskee! Sinne sitten yleensä rauhottuu ja lopulta nukahtaa! Meidän tyttö ei siinä yliväsymyksessä viihdy edes sylissä enää vaan on tosiaan parempi laittaa vaunuihin!

Shuri ja Nipistys mäkin oon kyllä tosi tyytyväinen niihin Huggies-vaippoihin! Vaippaihottuma on meiltä lähes kokonaan lähtenyt jo! 2 koko olis varmaan tällä hetkellä se paras, mutta sitä ei ollut, joten ostin sitten 3...nehän on 4-9 kg... ja tyttö on 4,5kg... on hieman suurehkot, mutta toimii kyllä! Yritän ostaa niitä 2, jos olis enskerralla!

Mua harmittaa, kun kyljellään imetys ei jostain syystä enää onnistu! Aluksi, varmaan melkein kuukauden imetin siis vain istualtaan, kun oli jotenkin sen leikkaushaavan takia alkuun mahdoton maata kyljellä ja sitten jotenkin totuinkin tohon istualtaan imettämiseen. Kuitenkin viimeviikolla innostuin kokeilemaan öisin kylki-imetystä ja sehän oli niin ihanaa, kun ei tarvinnut nousta sängystä!!! Mutta nyt yks kaks se ei enää onnistukkaan vaan vauva saa hirveen raivarin siinä aina! Ja sitten, kun yritän noustakin istumaan vauva on jo niin raivona, ettei siitäkään meinaa tulla mitään! Pari yötä yritin sinnikkäästi jatkaa ja välillä joku imetys onnistuikin, mutta nyt sitten eilen päätin jättää sen jäähylle ja nousta istumaan... ja tää yö menikin sitten paaaaaljon paremmin taas ja täysin ilman tissiraivareita! Mutta mistähän tuo kylki-imetyksen epäonnistuminen voi johtua?

Täällä nukuttiin hienosti klo 23-08.30 kahdella syötöllä!:)

Pulautteleeko teidän vauvat? Meidän neiti pulauttelee melko usein! Lähes jokaisen syönnin jälkeen.. Joskus voi pulauttaa vähän myöhemminkin ruokailun jälkeen vielä... Välillä voi pulauttaa mun mielestä aika paljonkin näköisesti... Mutta mitä oon koittanut lueskella, niin ilmeisesti lähes kaikki pulauttelu on kuitenkin normaalia.. ja olihan meidän tytön painokin noussut kahdessa viikossa melkein 800g... kai se sitten vaan pulauttaa ekstrat pois... Ja aina en saa sitä röyhtäytettyä, joten siksikin ehkä?

Nasunaskali ja prinsessa 5 vko 2 pvä
 
Onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

Täällä on taas melko rankka aamulenkki takana... Harvoin näistä ilman huutoa selviää :'( Tänään kyllä saatoin pukea vauvan liian lämpimästi, tai ainakin itku loppui pariksi minuutiksi kun otin pipon pois kypärälakin päältä ja avasin vähän makuupussia. Mut pianpa se parku taas alkoi. Kotosalla mulla ei mene hermot yleensä vauvan itkuun, mutta ulkona kun ei voi toista rauhoitella kunnolla, niin se on hermoja raastavaa. Ja huono omatunto painaa :'( Noh, nyt on oma kullannuppu tyytyväisenä tissillä... Lara, joo kyllä tässä aika sissi olo tulee, kun kotiin aina lenkiltä selviää! Alkaa kyllä tuntua mahdottomalta se opiskelun lisääminen tehtävälistalle.

Meilläkin oli eilen tissittelypäivä. Syöttöväli 1-2h, ja illan viimeiset tunnit asui tissillä koko ajan. Vaan saatiin me siitä palkkakin: tyttö nukkui sitten 6,5h :D

Shuri ja Päivänsäde 1kk 5pv
 
Shuri syökö teidän päivänsäde tuttia? Meillä ainakin tutti on ahkerasti käytössä ja tyttö syö sitä oikeestaan koko ajan.. imemisen tarve on niin suuri. Ajattelin vaan, että ehkä se vois auttaa lenkillä? Ja tosiaan helposti näitä pieniä pukee varmasti liikaa ja sitten tulee vauvalle tuskainen olo... mun kaveri alkoi valistamaan mua jo raskausaikana siitä liikapukemisesta, joten oon uskaltanut pukea melko "vähän" ja vauva on tyytyväinen... Niskasta on hyvä tunnustella onko vauvan tarpeeksi lämmin!:)
Mutta uskon, että menee tosiaan hermot itkemisiin lenkillä just siks, kun ei voi siellä kunnolla lohdutella!:(

Nasunaskali ja prinsessa 5 vko 2 pvä
 
Hello!

Lara, meidän kaikilla kolmella lapsella on haikaran suudelma niskassa. Myös mulla itselläni ja mun siskoilla on semmoiset samassa paikassa joten ovat tosiaan perinnöllisiä. Toisella siskollani on haikaran suudelma myös alaselässä ja se on aika vinkeen näköinen siellä. :D

Meillä ei ainakan vielä pulautella. Mutta eipä tuolla poistulla ole ikääkään kun vajaa viikko, joten pulauttelu tulee vähän myöhemmin jos tulee. Napatynkä meillä irtosi eilen. Mun mielestä tosi aikasin. Muistelen että meidän muilla lapsilla se on irronnut vasta parin viikon iässä, mutta saattaa olla että muistan väärinkin. Myös iho on nyt alkanut pojalla hilseileen ja lähtee ihan sellaisia ihosuikaleita irti. Kovasti olen rasvannut ihoa, ja on se vähän auttanutkin.

Huomenna meillä olis eka neuvola. Me mennään itse neuvolaan, kun en halunnut terkan tulevan meille. :D Meillä on kuitenkin niin pieni tämä kämppä ja tuo koirakin on semmonen riuhuja kun on vieraita, joten katsoin että saadaan paremmin hoidettua mittaukset sun muut kun ollaan neuvolassa eikä kotona. Saas nähdä joko syntymäpaino on saavutettu. Itse en ole vielä uskaltanut vaa´alle ollenkaan, mutta omat farkut meni kyllä jalkaan. :) Tosin nappi puristi aika lailla...

Nyt meen vähän syömään jotain ennen kun tulee taas vieraita vauvaa ihastelemaan.

marza ja onni 6 vrk
 
Nasunaskali, tyttö syö tuttia, ja kyllä se joskus auttaakin ulkona. Mutta niin kauan kuin jokin on huonosti, niin pian aina itku alkaa tutista huolimatta. Tai sitten tutti tippuu suusta pois ja alkaa itkee sen takia.

Mää oon tosiaan yllättynyt, kuinka vähän vauva tarvii sitä vaatetta! Mua valistettiin raskausaikana lähinnä siitä, että pitää muistaa pukea lämäpimästi. Mut hyväksi on huomattu, jos tytöllä on makuupussin sisällä yhtä monta vaatekerrosta kuin itselläni. Raskausaikana luin jostain ohjeen, että pitäisi olla yksi kerros enemmän. Tämäkin on kyllä varmaan yksilöllistä. Niin ja tänään siis tuli vahingossa puettua ittenkikin liian lämpimästi, kun olikin normaalia lämpimämpi aamu.

Täällä on ollut puhetta yliväsymyksestä itkemisen syynä. Meilläkin on sellaista tainnut olla joskus iltaisin, ja mää vähän luulen, että se on myös yksi syy moniin itkuihin lenkillä. Eli jos vauva ei jo nuku ulos mentäessä, vaan on vaan vasta unelias (yritän ajoittaa lähdöt niin, että tyttö nukahtais suunnilleen siinä pukiessa), niin ulos mentäessä raukka haluaisi sitten katsoa ja kokea niin paljon, ettei malta nukahtaa. Väsyneenä sitten tulee itku. Jotenkin tuntuu, että vauva väkisin yrittää pitää silmiään auki. Jos taas menee ulos silloin kun vauva on virkumpana, niin sehän pian hermostuu, kun ei vaunun pohjalta mitään oikein näe.

Mutta tuumin tänään, että kun ei tässä kerta auta kuin jatkaa lenkkeilyä, niin kai sitä ajan kanssa oppii, mikä on paras tapa ulkoilla. Ja sekä vauva että minä varmaan opitaan koko ajan kärsivällisyyttä toistemme kanssa :saint: On muuten ihanaa kun öisin itkuun herätessään vauva joskus rauhoittuu jo pelkän ääneni kuulemisesta, ennen kuin kerkiän hänet nostaa syliin :heart:

Ja viime yönä vaippaa vaihtaessa pikku prinsessa hymyili mulle ekan kerran! En ollut aamulla enää varma, että kuvittelinko unisena koko jutun, mutta tänään päivällä taas hymyili! :heart: :D Kummasti siinä unohti aamupäivän kurjan lenkin :LOL:

marza, täällä on ollut aikaisemminkin puhetta tuosta vastasyntyteen ihon hilseilystä ja siitä, kannattaako sitä rasvata. Koulukuntia on kai kaksi, mutta ainakin mulle opetettiin sairaalassa, että ei kannata rasvata ellei iho aivan rikki mene. Ihon kuulemma kuuluu kuoriutua pois ja vaihtua sellaiseen, mikä kestää täällä kohdun ulkopuolella. Jos liikaa rasvaa, niin ihon oma rasvan tuotanto saattaa kärsiä.

Onko täällä vielä ketään, jolla ois jälkivuoto jo loppunut? Mulla on jo yli viikon tullut enää niukkaa limaista ruskeaa tuhrua, ja muutaman päivän tässä oon ehtiny oottaa, että joko koska loppuis... Ja sais nuo tikitkin kyllä jo lähtä.

Shuri ja Päivänsäde 1kk 5pv
 
Onnea taas kaikkille vauvautuneille! Mukavasti alkaa tämä pino aktivoitua.

Huh, kun olenkin väsyksissä. Oli äsken pakko laittaa isommille piirretyt ja makoilla vauvan kanssa sohvalla. Sain illalla keskimmäisen nukkumaan vasta 23.30 ja kuitenkin aamulla hän heräsi jo 7.20. Vauva nukkui kyllä yli kolme tuntia viime yönä yhteen menoon, mutta kolmen jälkeen alkoi taas rohisemaan ja heräilemään vähän väliä. No jospa ensi yö olisi parempi. Toivossa on hyvä elää:).

Pulauttelusta Meillä pulautellaan melko runsaastikin lähes joka syötön jälkeen. Samaa on ollut kyllä muillakin. Väliin aina vaan tosiaan tuntuu, että jääkö sinne masuun mitään, kun niin paljon pois tulee.

jälkivuoto
kesti reilu neljä viikkoa, mutta nyt tosiaan jo loppu. Ihanaa!

Kylläpä lyö pää tyhjää. Jospa alkaisi pumppaan maitoa pulloon iltaa varten, kun töihin pitänee taas 3½h ajaksi. Vaikka tykkään työstäni niin väliin olisin hyvin onnellinen, jos saisin olla täysipäiväinen äiti. Eniten se harmittaa näin pikkuvauva aikana.
-Poni ja poju 1½kk
 
Heipsis!

Onnittelut täältäkin uusille vauvautuneille. :flower:

Pulauttelusta Nuppu ei pahemmin pulauttele, tosin iltaisin välillä vetää niin ylitäytökseen itsensä että silloin tulee yli. Kaikki muut lapset meillä onkin olleet tosi kovia pulauttelemaan, kolmosella ja nelosella epäilin jo jotain takaisinvirtausongelmaa, kun vielä 8 kk vanhanakin reilusti pulauttelivat. Jos paino nousee niin eipä tuosta kovin huolissaan tarvitse olla. :)

Jälkivuodosta Miulla on välillä päiviä että ei vuoda ollenkaan ja sitten taas vuotaakin. Saisi kyllä loppua jo pikkuhiljaa kokonaan, tosin miulla on yleensä menkat alkaneet imetyksestä huolimatta melko nopeaan tahtiin joten ei tässä kai ilman vuotoja tarvitse kovin pitkään mennä. :(

Nupulla on kanssa toisessa silmäluomessa tuo haikaran merkki. Hassun näköinen kun toinen silmä näyttää siltä kun siinä olisi punaista luomiväriä. :D

Täälläkin ehkä on jo pieniä yrityksiä hymystä. Eilen illalla Nuppu katseli miuta ja sitten vähän toinen suupieli kohosi. Varmaan ihan vahingossa, mutta hauskaa se oli silti. :) Anoppikin sai osansa tänään, kun samaan tapaan teki.
Eilen käytiin neuvolassa, hyvin oli neiti kasvanut. Painoa oli nyt 4440 g (3496 g) ja pituutta 53 cm (50 cm). Suluissa siis syntymämitat. Eli ruoka-aikaan on ollut kotona. :)

Tässä meidän pikku rinsessa vähän päälle 2 viikon ikäisenä.



AngelEyes ja Nuppu 3vko2pvä
 
Tässäpä meidän kuulumisia 1kk neuvolasta:
tämänhetkinen mitta (syntymämitta)
paino 4950g (3470g)
pituus 56,5cm (50cm)
py 38,6cm (35cm)
kasvaa hyvin rintamaidolla
terhakka poika


Kivasti on siis poitsu kasvanut :)

Nyt ei ehdi muuta kirjottelemaan, iltatankkailut taitaa taas alkaa...

Endotar & pikku-ukkeli 1kk :heart:
 
Yvi
Hei vaan :D Meille tuli tyttö 22.9. Syntyi samoihin aikoihin aamulla mitä olisi ollut toinen yliaikaiskontrolli ja käynnistys, eli viime hetken luonnollinen synnytys. Onneksi ei tarvinnut käynnistystä sillä oli aivan tarpeeksi kivuliasta muutenkin... No mutta ei siitä sen enempää nyt. Vauva on tässä sylissäni juuri nyt ja on aivan mielettömän ihana. :heart: Koska viihtyi niin pitkään kohdussa, oli syntyessään jo jotenkin niin valmiin näköinen eikä yhtään semmoinen punainen ja kurttuinen. Kellastui johtuen jostain meidän veriryhmä-vasta-ainejutuista ja joutui valohoitoon. Oltiin Jorvissa melkein viikko ennen kuin päästiin kotiin. Siinä oli se hyvä puoli, että ehdin saada hyvin ohjausta vauvan hoitoon ja imetykseen. Viime maanantaina kotiuduttiin ja vasta nyt kerkesin tulla lukemaan tämän keskustelun ja kirjoittamaan itsekin. Täytyy kyllä sanoa että pää on aika jumissa kaikesta valvomisesta. Tahdon kuitenkin jotakin asioita kommentoida. Meilläkin on koiria, kaksin kappalein, ja tänään tein ensimmäisen lenkin vauvan ja koirien kanssa. Vauva kantoliinaan ja loistavasti onnistui. :) Sama juttu kotona, jos mies on poissa ja tarvitsee tehdä kotitöitä, laittaa ruokaa, käydä vessassa :D, tms ja vauva haluaisi samalla huomiota. Laitan vaan sen liinaan ja siinä tuhisee tyytyväisenä! :heart: Myöhemmin lisää...
 
Mää oon tosiaan yllättynyt, kuinka vähän vauva tarvii sitä vaatetta! Mua valistettiin raskausaikana lähinnä siitä, että pitää muistaa pukea lämäpimästi. Mut hyväksi on huomattu, jos tytöllä on makuupussin sisällä yhtä monta vaatekerrosta kuin itselläni. Raskausaikana luin jostain ohjeen, että pitäisi olla yksi kerros enemmän. Tämäkin on kyllä varmaan yksilöllistä.
Sama täällä, olen vähän yllättynyt ettei vauvalle tarviikaan ihan niin kamalasti pukea päälle mitä luulin. Me ollaan nyt näillä n. +10 asteen keleillä laitettu body + puolipotkarit, tumput ja villasukat, kypärämyssy ja sen päälle vähän lämpimämpi hattu joka suojaa korvia, ja sit Reiman fleecehaalari, jossa ei ole vuorta mutta on kuitenkin aika paksun tuntuinen. Ja sit poitsu makuupussissa vaunuihin, ja hyvin on tarennut. Aluksi laitoin vauvan Eisbärchenin kaukalopussissa vaunuihin, ja se oli kyllä jo liian lämmin. Kokeilin myös kerran siskoni tekemää villahaalaria, sekin oli ihan ok (siis tuon fleecehaalari tilalle), mut jotenkin tuntui että olis ehkä tarvinnu jonkun tuultapitävän ohuen kerroksen vielä päälle. Äitiyspakkauksen villahaalaria tai vanupukua ei olla vielä edes kokeiltu kun ne tuntuu olevan vielä jättisuuria tämänkokoiselle.
Mitä te muut puette vauvalle päälle vaunulenkeille?

Jälkivuoto on enää hyvinhyvin niukkaa rusehtavaa vuotoa, pikkuhousunsuojalla pärjää mainiosti. Jännityksellä odotan millon menkat taas alkaa ja millaisten kipujen kera... :kieh:

Mansikkaluomesta olen kyllä kuullut, mutten tuosta haikaran merkistä/suudelmasta, millainen se oikein on?

Viime yö selvittiin yhdellä syötöllä, jei! =) Äiskälläkin on kummasti parempi olo kun on saanut vähän paremmin nukuttua.

Endotar & pikku-ukkeli 1kk 1pv
 
Voih..täällä on raskas yö takana... huutokonsertti oli illalla pari kolme tuntia ja tyttö nukahti ehkä joskus 1 aikaan ...sit ekan syötön jälkeen huusi taas vähän... noustiin sit vasta joskus 12... Toivottavasti ens yö olis taas parempi. Tuntuu et ne menee vähä sillai joka toinen yö!

Kakkaaminen on vähentynyt täällä. Tässä viimeaikoina kakannut vaan kerran päivässä kunnolla, mutta eilen eikä tänään ainakaan vielä oo kakannut ollenkaan! Vaan niitä ihan pikkulusikallisia. Liekö siksikin sitten huutanut yöllä jos on kurja olla... toivottavasti kakkais tänään! Tää kakkaamattomuushan kyllä on ihan normaalia vaikka menis muutamakin päivä, mutta silti "outoa", että yhtäkkiä ei enää kakkaakkaan..:(

Yvi mä oon kans nyt kantoliinaa kokeillut ja tyttö kyllä viihtyi siellä! Vielä pitäis enemmän käyttää täällä sisällä niin sais vielä paremman tuntuman liinaan. Nyt tuntuu, et laitan aina vähä liian löysälle ja sit se valahtaa jossain välis alemmas... kun löydän sellasen sopivan tiukkuuden, niin sit voi kans mennä kahden koiran kanssa lenkille samalla! Ja siinähän tulee itelle hyvä treeni samalla, kun on vielä 5kg punnus!;)

Vaunulenkille laitan bodyn, puolipotkarit, kypärälakin+toisen ohuen lakin ja fleecepuvun. Riippuen sitten ilmasta, joko vaan viltin päälle ja makuupussi auki tai sitten makuupussin kiinni, jos on viileempää. Hyvin on noilla varusteilla pysynyt lämpimänä! Vaunut on kuitenkin niin suojaisat!:) Eli samanlainen pukemistyyli näyttää olevan, kun Endottarella!:)

Jälkivuoto on vaihtelevaa... kaikenkaikkiaan kotiutumisen jälkeen ollut niukkaa ja selviäis varmaan yhdellä pikkuhousunsuojalla koko päivän, mutta tietty sitä vaihtelen kuitenkin!:LOL: Välil voi olla joku päivä, et ei tuu ollenkaan ja sit jatkuu taas. Välillä oli rusehtavaa tuhrua ja sit taas kirkkaan punaista...ja sit taas ihan haaleen ruskeeta jne. Eli toooooosi vaihteleva kirjo!;) Eiköhän se nyt lopu kohta kokonaan.. toivotaan!:)

No joo...nyt vois tehdä vähän kotitöitä, kun vauva nukkuu... sitten vaunulenkille:)

Nasunaskali ja yökyöpeli 5vko 3pvä
 
Yville onnea pikkunyytistä!

Meilläkin mennään ulos aika lailla samalla setillä ku Endottarella ja Nasunaskalilla. Tai mentäis, mut tällä viikolla hajos fleecehaalarista vetskari. Nyt on ollut sit body, villapaita ja velourtakki; jotkut kärkiterälliset housut, villahousut ja sellaiset "päälyhousut", (jotain vähän paksumpaa kangasta, vähän kuin farkkua); päähän kypärälakki ja joskus myös toinen pipo. Käsiin emme laita tumppuja, kun ne ei pysy kädessä kuitenkaan. Yritän suosia hihoja, jotka saa käännettyä kiinni, mutta joskus kätöset on kyllä ihan vain paljaana pitkien hihojen suojissa. Vielä ei ole kädet paleltunut. Joku toimiva systeemi pitää kyllä keksiä ennen kylmempiä säitä. Jalkoihin pannaan söpöt ukin ostamat Hello Kitty tossut. Makuupussi sään mukaan vähän auki tai kiinni. Turvakaukalon päälle laitan Mam-kantosuojan.

Kolme lenkkiä takana vaunukopan sijaan turvakaukalon kanssa, ja voi että on ollut ihanaa. Vauva katselee maailman menoa tyytyväisenä aikansa kunnes nukahtaa, ja sit nukkuu tosi hyvin :D Ihanaa lähteä ulos pelkäämättä enää, kuinka hirveää tällä kertaa tulee! :attn:

Meillä pulautellaan hyvin vaihtelevasti: aivan valtavasti tai ei yhtään. Yritetään aina röyhtäyttää syötön jälkeen, mutta harvemmin onnistuu. Vaan eipä neiti välttämättä pulauta vaikka jättää röyhtäisemättä. Ja joskus maito nousee ylös yhtä aikaa ilman kanssa.

Onkos täällä muita kestovaippailijoita? Millaisia vaipattimia olette kokeilleet? Meillä on ollut käytössä lähinnä erilliset sisäimut ja kuoret, mutta nyt kun fuzzin taskut on alkaneet istua muksun päälle, niin oon kyllä tykänny tosi paljon!

Shuri ja säteilevästi hymyilevä Päivänsäde 1kk 6 pv
 
Vihdoin pääsen mäkin mukaan tälle puolelle! Tosin tässä menee ikä ja terveys ennen ku on teidän jutut kahlattu läpi!

Meille syntyi poika 30.9 klo 2.30, 3280 grammaa, 50 cm. Synnytyskertomuksen voisin tälle puolelle laitella, kun tuolla toisessa ketjussa on jo aika hiljaista. Sit joskus kun kerkeen. Mä en nykyään ehdi oikein muuta kuin imettää ja sylitellä lapsen kanssa. Syödä hotkaista jotakin jossakin välissä. Meillä on ollut paino-ongelmaa ja oon imettänyt ihan hulluna, jotta maito nousis, nyt on jo parempi tilanne.

Lisäks en oikeastaan pysty kovin kauaa istumaan, vaan oon paljon pitkällään, joten siinäpä ei hirveesti tehdä. Poika syntyi käsi poskella ja repäsi mut niin, että jälkiä korjailtiin leikkaussalissa asti. Nyt syön kahta antibioottia ja kahta kipulääkettä. Mut paremmin menee joka päivä! Poitsu on vallan hurmaava, sellainen ryppyotsainen vanhan ukkelin näköinen pakkaus :D

Alku on ollut aika raskasta monestakin syystä, tosin myös aivan onnen täyttämää, itken päivittäin sitä, kuinka onnekas olen, kun mulla on noin ihana poika, niin mahtava aviomies ja mäkin sentäs pääsen kuitenkin jotenkin liikkumaan. Kyllä tää tästä on aika sopiva lause meidän elämäntilanteeseen tällä hetkellä.

Mutta joskos joskus pääsisin kunnolla keskusteluun mukaan taas! Mukavia vauva-aikoja kaikille :)

Toivottelee Sannimarja ja pikku-ukko 6 vrk
 
Yvi
Kiitos kiitos! Sain eilen napattua tosta tyypistä niin hyvän kuvan että pakko laittaa tännekin:



Vaatetuksesta: Entä kuinka paljon pidätte vauvoilla vaatetta päällä sisällä? Me pidetään usein vaan pelkkää semmoista lahkeetonta bodyä, kun sen kanssa on niin helppo vaihtaa vaippa eikä tuo tunnu tarvitsevan yhtään enempää vaatetta. Alkaa helposti känistä jos tulee liian lämmin. Nukkuessa on tietty sitten peitto päällä tai kapaloituna siihen peittoon. Ja sylissä oma ruumiinlämpö lämmittää tosi tehokkaasti, samoin kuin kantoliinassa.

Kestovaipoista: Ollaan saatu järjetön määrä kertiksiä lahjoituksena joten käytetään niitä kestovaippojen ohella. Olen mieltynyt eniten Disanan sisävaippaan ja villahousuihin. Lisäksi käytössä on muutama TSI-taskuvaippa+imuja ja kasa Imse Vimsejä. Nyt kun noi kertikset alkaa pikku hiljaa loppua, pitää kartuttaa kestovaippavalikoimaa. Noita Disanoita ajattelin kyllä ostaa lisää. Imse Vimset ei sen sijaan oiken ole musta oikein mistään kotoisin. Hankala pukea kun niissä sisävaipoissa ei ole ollenkaan kiinnityssysteemiä ja ne kerrat kun on käytetty (niitten omien kuorien kanssa) on falskannut. Ja villahousuja on pakko saada lisää, ne ovat ihania ja todellakin pitävät hyvin kosteutta. :heart:

Pulauttelusta: Vauva tuntuu pulauttelevan todella paljon, ja välillä tulee lisäksi selkeää haisevaa oksennusta. Ei ole kovin mukavaa kun öisin on syöttöjen jälkeen lakanat aivan märkinä. Huomenna on neuvola, jännittää miten paino on noussut. En saanut sairaalassa opastusta röyhtäyttämiseen ja olen hoksannut sen vasta nyt viime päivinä kotona mutten ole huomannut sen kovin paljoa ainakaan vähentävän pulauttelua. Mutta vauva on pirteä joten en ole kovin huolissani.

Unettomista öistä: Jos tuntuu että ei jaksa öisiä imetyksiä, pistäkää mies asialle. :D Meillä on nyt pari yötä mies antanut pullosta lypsämääni maitoa niin että olen saanut nukkua yhden syötön yli, ja ollut päivällä sitten huomattavasti pirteämpi. :) Rinnat toki tuppaa pakkautumaan aika täyteen, mutta seuraava imetys korjaa tilannetta. Nyt tuntuu maidontulo onneksi tasaantuneen muutenkin kun alussa sitä virtasi aivan hulluna ja möykkyjä oli rinnat täynnä.

Omasta toipumisesta: Repesin luonnollisesti ja haavaan tuli 3 tikkiä. Lisäksi tuli toiset 3 jonnekin emättimeen. Järkytyin vähän siitä turvotuksesta mikä alapäähän iski heti synnytyksen jälkeen.. En istunut neljään päivään. Nyt kuitenkin uskalsin kurkata käsipeilillä tuonne alas ja ilokseni huomasin että haava näyttää erittäin hyvin umpeutuneelta. Jälkivuotokin on loppunut. Olen elänyt niin hetkessä kiinni nyt viimeiset pari viikkoa että olen aivan unohtanut että mulla on joskus ollut seksielämä, vieläpä aktiivinen sellainen. :LOL: Jännittää tuleva eka kerta synnytyksen jälkeen... Milloinkohan sitä uskaltaisi.....
 
Viimeksi muokattu:
Mansikkaluomi löytyy esikoiselta vatsasta. Ihan vauvana oli aivan kirkkaan punainen, nyt alkaa olla jo enemmän mansikkamehun luokkaa, haalentunut siis. Itselläni on ollut niitä kaksi, joten voisisko jotenkin periytyä...? Omani haalistuivat kouluikään mennessä, mutta erottuvat tarkkaan katsoessa vieläkin. Luomi on hieman koholla muusta ihon pinnasta ja pintaverisuonten peittämä. Mutta siis aika tosi näkymätön. Yhdellä kaverilla mansikkaluomi ei haalistunut koskaan, sekin siis on mahdollista. Pikkuneidistä en ole löytänyt mitään merkkejä ainakaan toistaiseksi.

Vaatteissa meillä ei mene millään 50 cm:t vaan sain nostaa ne suoraan pois lipastosta. 56 cm menee juuri ja juuri, bodyt ovat jo aika napakoita haarasta. Ja neidolla siis ikää 1 viikko.... Kävin ostamassa muutamia tyttöjen vaatteita maustamaan velipojan entisiä ja ostin suosiolla 62 cm:ä. Ovat tuskin väljiä enää montaa viikkoa.

Jälkisuppareita on välillä vieläkin. : / Mutta ei pidä valittaa, hyvä että on, tulipahan pois sinne kohtuun jääneet istukan palat. Niin siis minultahan ei meinannut irrota istukka sitten millään. 1h 40 min. meni ja sain ihan sikana kaikkia mahdollisia supistavia lääkkeitä. Ja murjoivat vatsaa useammin kun jaksan muistaa. Ja sitten se viimein irtosi leikkaussalin pöydällä maatessa kun vikan kerran ennen nukutusta koittivat. Melkoinen kruunaus siihen synnytyksen päälle... :p

Mutta nyt keskityn vain ihanaan pikku prinsessaan <3
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!

Monta kertaa pitänyt taas lähipäivinä kirjoitella tänne, mutta ei koskaan vaan yksinkertaisesti jaksa. Päivät menee sen verran sumussa vielä toistaiseksi, väsymys on kova.

Imetyksen lopetin sitten kokonaan, myös maidon pumppaamisen, kuten jo täällä aiemmin "uhkailin". Eli korvikkeella mennään nyt ihan täysin. Mä olisin ollut hermoromahduksen partaalla, jos olisin jatkanut sitä imetystappelua enää päivääkään.

Vauva heräilee edelleen parin tunnin välein syömään. Joskus saattaa nukkua kolmenkin tunnin pätkän mutta ei koskaan kauempaa. Eli öisin ei nukuta pitempiä pätkiä eikä minkäälaista rytmiä vielä ole kehittynyt. On tää yksin vauvan kanssa oleminen kieltämättä hieman raskasta, mutta eiköhän tässä kuitenkin hyvin selvitä. Alkuhan on aina hankalaa joka asiassa.

Masunväänteiden kanssa on tapeltu nyt viikon verran kohta ja ne pahenivat huomattavasti, kun maanantaina aloitettiin Devitolit. Lopetinkin ne heti eilen ja huomisesta lähtien kokeilussa on D-tipat. Lisäksi tänään aloitettu Cuplatonien ja Gefilus-kapseleiden käyttö, toivottavasti auttavat toisen tuskaiseen oloon.

Vaippaihottuma on täällä pahana, iho on ihan rikki nivusista ja kivesten takaa. Sinkkivoide tuntui vain pahentavan asiaa ja nyt konsteista on kokeilussa vaippamerkin vaihto, ilmakylvyt, Bepanthen, kortisonivoide ja talkki. Laitan joka toisella vaipanvaihdolla Bepanthenia ja kortisonivoidetta ja joka toisella talkkia. Katsotaan, kuinka tuommoinen "kuuri" vaikuttaa asiaan.

Sammasta on myös pojalla aika paljon kielessä, sitruunaa ja kivennäisvettä olen laittanut pumpulipuikkoon ja raaputtanut mutta ei tunnu auttavan. Pitää varmaankin neuvolasta hakea siis lääkettä siihen.

Maanantaina käytiin neuvolassa. Poika painoi jo 4415 grammaa, syntymäpaino (4020 grammaa) on siis ylittynyt jo lähes 400 grammalla. Pituutta kaverilla oli 55,3 senttiä (syntyessään oli 52-senttinen). Potra poitsu siis.

Nyt alkaa väsy painaa silmää taas aikalailla ja mulla on tänään ollut koko päivän migreenikin (vauvan hoito ja migreeni ei muuten ole mikään maailman kivoin yhdistelmä), joten olis varmaan aika mennä sängynpohjalle, poikakin nukahti äsken. Hyviä vointeja kaikille!

mt & poika 15 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin mäkin pääsin tälle puolelle! :)

Nopeasti ilmottelen, että vihdoin sunnuntaina klo 15.00 meille syntyi tyttövauva :heart: Kokoa vauvalla oli 3800g ja 50cm. Synnytys meni ihan ok, vauva tosin tuli naama edellä, joka aiheutti pienen repeämän, jota en kyllä juurikaan huomaa. Lisäksi vauvalla oli vähän käynnistysvaikeuksia, hän ei meinannut alkaa hengittää, joka vaikuttikin apgar-pisteisiin (5/9). Osastolle siirryttäessä kaikki vaikutti olevan hyvin, mutta muutaman tunnin päästä vauva joutui keskolaan, koska verensokerit olivat vähän matalat, eikä hän suostunut syömään rintaa eikä pulloa ja oksensi nekin vähät, jota oli aiemmin syönyt. Tähän päivään asti ruokaa on mennyt pääasiassa nenä-mahaletkulla ja vähän rinnasta. Tyttö on alusta asti imenyt rintaa tosi hyvin, mutta yleensä on ollut niin unelias, ettei ole jaksanut syödä. Tänään sitten selvisi, että hänellä on virtsatietulehdus, joka todennäköisesti aiheuttaa noi syömisongelmat. Äsken kävin keskolassa syöttämässä (kotiuduin siis itse tänään) ja iltasyöttö meni jo ihan täydellisesti, osin rinnasta ja osin pullosta :) Antibiotti on siis ilmeisesti alkanut jo vaikuttaa. Näillä näkymin ab-kuuri on viikon, eli kotiutuminen näillä näkymin keskiviikkona, jos syöminen korjaantuu kuurin myötä. On ihan hirveää jättää vauva aina yksin sairaalaan, mutta onneksi hänellä ei ole mitään hätää ja hän on siellä hyvässä hoidossa.

En nyt jaksa lukea muiden kirjoituksia, mutta paljon onnea kaikille vauvan saaneille! :flower:

-dask ja typy 3vrk
 
Sannimarja, Yvi ja Dask sekä muukin : Onnea vauvoista! Ollaankohan kaikki jo tällä puolen?

Dask Toivottavasti saatte pian pikkuisen paranemaan ja tytön kotiin. Jaksuja kavasti:hug:, Hienoa, että tulehdus on talttumassa ja imetyskin alkaa onnistua!

Vaatetuksesta Koko 56cm meillä pääosin käytössä, joitain 50cm myös. Sisällä päällä on body, puolipotkarit, potkarit tai housut ja esim.liivi tai neuletakki. Ulkona tähän päälle ohut vanupuku, villasukat, tumput ja lakki. Vaunuissa oli tänäänkin melko paksun peiton sisällä. Aika paljon meidän vauveli vaatetta tarvii. Esikoinen oli samanlainen vilukissa, mutta kakkonen on ollut aina hikoilevampaa sorttia.

Meillä taitaa olla tiheän imun kausi menossa. Tuntuu, että koko ajan saa tarjota tisua. Yöllä syödään parin tunnin välein. Eka unipätkä on kyllä lähes aina reilu kolme tuntia.Tänään illallakin, kun olin töissä oli poju juonnut pullosta 180mll, kun normaalisti max 140mll.

Huomenna mennään eka kertaa perhekerhoon. Mukava nähdä taas muitakin äitejä muksuineen.
Mieskin pääsee jo ehkä huomenna kotiin ja siirtyy tuohon naapuri kaupunkiin töihin, joten käy kotoa töissä.
Nyt kone kiinni ja unille!
-Poni ja poju 1½kk
 
Me perhekerhoiltiin tiistaina ekaa kertaa uudella kokoonpanolla, hyvin sujui, vaikka vähän epäröin 3 lapsen kanssa sinne selviytyä =) Vauva nukkui koko parituntisen kerhon ajan, esikko leikki kavereittensa kanssa ja keskimmäinen oli niin haltioissaan kerhon erilaisista pikkuautoista, ettei mitään ongelmia ollut. Ja ihana oli taas tavata muita äitejä monen viikon tauon jälkeen =)

Noista luomista ja merkeistä vielä, että haikara on sellainen niskassa/takaraivossa oleva punertava epäsymmetrinen alue, vanhan kansan mukaan haikara on kuljettanut lasta tästä kohden roikottaen nokassaan. Näin siis mulle kerrottu.. =) Ja on meidän tytöllä vielä otsassakin syntymämerkki, neiti on kuin Harry Potter huutaessaan, kun silloin aina keskelle otsaa ilmestyy muuta ihoa punaisemmat 2 pystyviivaa. Jos niiden jäliin viel viivan vinoon laittais, tulis samanlainen salama kuin Potterilla. Että kaikenlaista..

Karstaa huomasin pienen päälaessa tänään, vaikea kyllä nähdä tuuhean tukan alta, mutta luonnonvalossa sen näkee. Laitoin sitten tytölle öljyä päähän ja puuvillaisen hatun, annoin tunnin muhia ja sit harjalla pyörittelin ennen suihkua. Nyt ainakin näyttäis olevan ihan karstaton pää, josko näin pysyisikin.

Vaatteista sopivia ovat 50cm ja 56cm, pienemmät menee kohta kyllä jo kaappiin odottelemaan mun siskon vauvaa, hänellä laskettuun pari kuukautta. Ihanaa, kun saadaan serkukset samalle vuodelle, ja ihanaa ylipäätään, että minusta tulee ekaa kertaa täti :heart: Heille tosiaan on esikoinen tulossa, niin on saanut sisko urakalla harjoitella meillä vauvanhoitoa. Asutaan samalla kylällä ja nähdään melkein päivittäin, ja ihana oli myös olla ainakin muutama kuukausi yhtä aikaa raskaana.

Oletteko miettineet fb-ryhmää? Toisaalta ois kiva laitella esim. vauvakuvia jonnekkin vähän suljetumpaan paikkaan, en oikein tänne osaa laittaa.. Mut toisaalta tää on niin ihana paikka jakaa asioita ihan myös naamattomana =) =)

Nyt vois kyllä jo suunnata tuonne sängyn puolelle, tyttö nukahti syliin niin vois itsekin unille ryhtyä. Ja toivoa, että eka syöttö olis klo 6, kuten viime yönä oli. Silloin tosin mentiin unille vasta yhden aikaan, mutta oli kyllä ennätys toi viiden tunnin pätkä :D

Nipistys ja Isla 4vko
 

Yhteistyössä