Syyskuun tulokkaat 2010 **** Toukokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lynien:
Vaunuasiaa oon pähkäilly, ja taidan päätyä Carena double swingeihin, vaikka niissä harmittaakin etten saa esikoista käännettyä kasvot minuun päin. Jostain sitä on kuitenkin tingittävä näköjään joka kärryn kohdalla ominaisuuksien suhteen. Onneks on vielä aikaa miettiä, tiiä vaikka löydän paremmankin vaihtoehdon. Meillä vaan on niin ahdas rappukäytävä että saa aika kevyet ja helpot kärryt olla. Mietitään, mietitään :)

Mäkin olen noita Carenoja miettinyt, kun niihin saa vauvalle sen kopan niin että vauva on työntäjään päin. Mutta kun se koppa on niin pieni tai siis kapea niin mahtaakohan sillä pärjätä talvella. Esim. maaliskuussa ollaan jo puolivuotiaita ja sitten pitäisi topattuna siihen kapoiseen koppaan mahtua :/

Kertokaahan te joilla kokemusta noista vaunuista tai nimenomaan tuosta kopasta, että kuinka pitkään vauva mahtuu siinä olemaan.

-eeva- ja pikkutyyppi 20+4


Totta, tuota vaunukopan kokoa en tullut ajatelleeks. Vaikeeta on tämä tuplien ehtiminen, argh. Saa nyt nähä mihin sitä lopulta päätyy. Pitää varmaan lähteä lastentarvikeliikkeitä kiertelemään ja koeajamaan kärryjä :p Jospa ne omat sieltä jostain löytys vielä. Ja kohtuuhinnalla!
 
Mulla on carenan double swingit olleet käytössä syyskuusta 2008 ja olen ollut tyytyväinen. Vaununkoppaa mulla ei oo, mutta pehmeä kantokassi toisele puolelle ja hyvin toimi näin. Mut mun ei tarvii noilla kyllä mahtua mihkään kauppoihin tai busseihin yms, kun on täällä landella vaan kulkupelinä. Kauppareissuille on sit autonperässä sellaset matkarattaat, yhden lapsen.
 
Tuosta raskauden kommentoimisesta, minulta kanssa kyseli tosi mukava apteekin täti että milloin on vauva putkahtamassa maailmaan, kun kävin allergialääkkeitä hakemassa alkuviikosta. Toivotteli jaksamisia ja voivotteli, että kunpa ei olisi kovin helteinen kesä ettei tarvitse masun kanssa hikoilla.
Eilen muuten tunsin ekaa kertaa masun päältäkin vauvan liikkeet, oikein kunnolla muljahteli kun makailin selälläni illalla sängyssä. He. Hassun tuntuista.

menninkäistyttö & rääpäle 20+3
 
Lahopää-Liisa Mekin meinattiin tilailla englannista niitä phil&tedsejä jos niihin päädytään. Kumpaa mallia ajttelitte hommata, sitä Vibeä vai Sportia?

lara Mulla ei ole raskautta päässet oikein kommentoimaan muut kuin naapurit jotka on nähneet ilman takkia, mutta onhan sen kiva kun joku huomioi ja kysyy milloin on laskettu aika yms :) lisärautaa ei ole vielä tarvinnut ottaa... oliskohan ollut mullakin joku 128 hemppa eikä sitä edes viime kerralla mitattu enää.

lynien kyseli manducasta. Meillä ei oikestaan ollut tarvetta käyttää reppua silloin kun esikoinen oli vastasyntynyt ja n. 3kk iästä pidettiin sellasessa perus baby björn repussa kun se oli niin paljon nopeempi käyttää ja mieskin tykkäsi siitä enemmän. Manducassa oli jotenkin ihan liikaa niitä säätöjä ja mun mielestä se oikeesti toimii vasta isommalla (=taaperolla) . Miinusta myöskin se, ettei edessä voinut kantaa nenä menosuuntaan päin ollenkaan. Muuten oli hyvän tuntuinen ja ergonominen reppu, mutta nyt kun tää kakkonen syntyy aion hommata liinan. Todennäköisesti sen hug a bub-liinan. Niin viimeksi oon manducaa käyttänyt pikkasen alle 1-vuotiaalla, mutta olishan sillä kannellut pidempäänkin jos olisi ollut tarvetta. Toivottavasti ei ollut liian epämääräinen sepustus :xmas:

avee meillä esikoinen on syntynyt syyskuussa myös, ja meillä oli vaunuissa koppa. Mun mielestä se toimi juuri sopivan pitkään. Muistaakseni joskus alkukesästä otettiin pois käytöstä.

Ja sitten olis taas aika päästä lempiharrastuksen, eli syömisen kimppuun :p

mp ja kirppunen 22+0 :heart: poks
 
Me käytiin ultrassa tänään ja kaikki oli kunnossa. Eipä kuulemma löytynyt mitään valituksen aihetta. Tarkkaan tutki ja mittaili ja selvitti asioita meillekin. Kaikki mitatkin kertoi mutta enpähän mä niitä muista. Painoarvio oli 341 grammaa, vastas viikkojaan. Ja vehkeet ultraaja löysi eli antoi poikalupauksen. Nähtiin ne itsekin, että pakko kai uskoa. Me otettiin sit myös se linja, että kerrotaan läheisille poikalupauksesta sillä varauksella, että se voi sittenkin olla tyttö :D Joskushan nuo selkeästi nähdyt vehkeetkin vaan häviää johonkin, kun vastasyntynyt onkin tyttö :D Näin oon kuullut. Ei siis aleta ostella erityisesti sinisiä vaatteita tai mitään mutta onpahan nyt aikaa valmistautua siihen ajatukseen, että meistä saattaa tulla pojan vanhempia. Ootteko muuten kuulleet tälläisiä tapauksia/omia kokemuksia, että ihan selvät vehkeet ei oikeasti ookaan niin selvät? Selkeä poika/tyttö syntyy siis kuitenkin toisena?

Ja ootteko muut kertoneet läheisille sukupuolesta ennen synnytystä? Me ollaan todella huonoja salailemaan asioita, joten tuntui luonnolliselta kertoa. Tuumattiin, että saadaanpa sitten hassu tarina ja nauraa kaikki yhdessä, jos tuleekin tyttö. Ja mähän vähän olin kallistunut sen puolelle, että tyttö se kumminkin on ni nyt on aivan hämmentävää, että se oiskin poika :D

Sannimarja ja nöpö 20+4
 
Moikka!

Meillä on myös Carenan double swingit ja niihin vaunukoppa. Tyttö on syntynyt maaliskuussa ja vaihdettiin vaunukoppa ratasosaan tytön ollessa noin puolivuotias. Hyvin mahtui vaunukopassa olemaan, tosin meillä oli käyttöaika pääasiassa kesällä. Pidempäänkin olis tyttö siellä mahtunut köllöttelemään, mutta ei suostunut enää makaamaan vaan halusi istumaan ja siksi vaihdettiin ratasosaan. Toisaalta siellä kopassa on lämmin pötköllä, kun vauva on niin tiivis paketti haalareineen ja makuupusseineen. :D

marza ja sintti rv 18+6
 
Me ollaan lähipiirissä kerrottu, että poika on tulossa. Molemmat mummot osaava neuloa "oikean" värisiä vaatteta :) . Me ollaan myös huonoja salaileen.

Kantamisesta oli puhetta. Me ostettiin esikoiselle aikoinaan Ergon reppu. Tämä on tosi kätevä käyttää. Vastasyntyneellä tähän on sellainen erillinen tuki. Viime kesänä kannoin repussa meidän 3 vuotiastakin. Viimeksi hankittiin myös pitkä trikooliina. Tämä on minusta vastasyntyneelle tukevampi kuin reppu. Hieman vaan hakala joissain paikoissa sitoa esim. parkkihallissa liinan päät viruu maassa helposti. Ergon reppu on ainakin helppo ja pitkäikäinen, samalla pärjää vauvasta leikki-ikäiseksi asti.

Jospa siirtyisi sänkyyn lukemaan..
-Poni 21+2
 
Poni06, minkä mallinen Ergon reppu teillä on? Me jo meinattiin ostaa Manduca, kun sitä on niin kehuttu. Sit huomattiin, et ainoastaan Ergon repussa voi tosiaan kantaa myös nenä menosuuntaan. Ikävä kyllä Ergon repuissa painorajoitus oli vain 11 kg, kun Manducoissa se oli 20 kg. Teidän 3-v. nyt kuitenkin oletettavasti painais yli 11 kg, joten täytyy kai olla vähän kestävämpääkin ergon reppua markkinoilla...?

Liinailijat, oletteko ostaneet liinat valmiina, vai tehneet itse? Eikös ne kuitenkin yleensä ole vain sellaisia suorakaiteen mallisia liinoja, niin tällainen poropeukalokin osaisi tekaista itse sellaisen... Meinaan, että tulis varmaan halvemmaksi.

Liinat tuntuu olevan monikäyttöisempiä ja ergonomisempia kuin reput, mut toisaalta kaikissa paikoissa ei varmaan ole kiva alkaa sitä liinaa kieputtelemaan. Ajattelimme siis hankkia molemmat.
 
Vielä lisää kysymyksiä kantorepuista. Ajattelimme ehkä hommata repun käytettynä, mut en tiedä yhtään että kuinka pahasti ne yleensä kuluu käytössä... Eli jos tuotetta näkemättä ostaa jostain netistä sellaisen käytettynä, niin kuinka vanhan repun uskaltaisitte ostaa? Onneksi tässä on vielä aikaa kierrellä kirppareita ja löytää sieltä reppu, jonka näkis ihan livenä. Mut jos ei löydykään, niin nettiinhän se pitäisi sitten turvautua.
 
Liinailijat!! Haluan myös liinailla heti syntymästä lähtien, on sitten helpompi köydä esim koiran kanssa pika pissalla... Minkälainen sopisi jo hei vastasyntyneelle? Mitä kannattaa ottaa huomioon jos ostaa käytetyn? Onko suosikkimerkkejä? Onko niitä monenlaisia?
Kiitos jo etukäteen!
(puhun siis vain liinoista en repuista...)
 
Ergon-reppu on meillä sellainen, jossa painoraja on muistaakseni 25 kg. Ollut meillä lähes 4 vuotta ja edellen kuin uusi. Ei kyllä jatkuvassa käytössä. Lomilla lähinnä.

Liina on merkkiä Mam, joka on pitkä trikooliina. Tässä ei kovin painavaa vauvaa kanssa. Kuopusta ei enää yli 3kk iässä trikooliinassa pystynyt kantamaan, kun painoa oli jo sen verran, ettei liina pysynyt napakkana. Liinoissa on juuri tuo huono puoli, että "pitää" olla painon mukan eri materiaaleista. Hintavaan puuhaa, kun liinojen hinnat n.50-80?.

Hyvässä repussa ja liinassa kantaminen on minusta ihan samanlaista. Yhtä rasittavia molemmat. Touhukkaan taaperon kanssa reppu on kätevä. Meidän vintiöt ainakin hermostuisi ihan täysin, jos heitä liinaan alkaisin pukemaan, vaikka osaisin sitoa kuinka nopeaa :) .

Lara Pitkä trikooliina on hyvä vauvan kanssa. En usko onko merkeissä paljoakaan eroja. Materiaali vaan riittävän napakkaa.
 
Lara Niinkuin Poni06 tuossa ylhäällä mainitsi niin trikoinen liina on kyllä paras aloittelijalle ja pienelle vauvalle. Itselläni on ollut käytössä MaM Earth liina, joka oli kyllä hyvä ja miellä sen verran pienet lapset että vielä pystyi tuossa kantamaan puolivuotiastakin. Ainoa huono puoli on että oli melkoisen kuuma kesällä.

Sitten on ollu Hug a Bub, jota ei kyllä turhaan ole kehuttu. Oli mukavan ohkainen ja talvella sidoin usein takin alle valmiiksi niin ei tullut kuuma silloinkaan. Näppärästi sai tuon sidottua ja tosiaan kun on tuollaisen kapenevat päät niin solmukin jää pieneksi.

Nyt sitten ostin Kimperin trikoisen liinan, kun löytyi Huuto.netistä edullisesti kivalla pääkallokuosilla. :D Toivottavasti on tämäkin sitten hyvä.

Lisäksi meillä on käytössä Manduca, mutta itse en saanut ihan pienenä noita mein tyttöjä siellä viihtymään, sitten kun kasvoivat niin viihtyvät oikein hyvin ja nytkin käydään metsäretkillä sillä tavalla että kolmevuotias kävelee itse ja kannan 1,5 vuotiasta tuossa repussa.
Hyvä puoli tuossa Manducassa on sen säädettävyys, sopii isoille sekä pienille ihmisille sama reppu.

AngelEyes ja Säihkis 21+0
 
Heippa kaikille, ja tervetuloa uusille! :flower:

Me käytiin eilen siellä 4d-ultrassa, ja oli kyllä hieno kokemus! Ei harmita yhtään, että mentiin, niin kiva setä oli lääkäri, ja tarkkaan kuvaili pikkuista. Ja oli tosi kiva nähdä, että siellä on ihan oikean vauvan näköinen epeli tulossa :heart:
Meille lääkäri antoi aika varman poikalupauksen! Minä olin vähän tytön kannalla tähän asti, vaikka mielessäni olen poikaa toivonut, kun tuntuu nuo tyttöneitsyet (horoskooppi siis :) ) olevan omanlaisiaan persoonia :p Vaikka pääasia edelleen on se, että vauva on terve, ja pysyy kyydissä!
Meidän vaavi oli ottanut mukavan kasvuspurtin. Vastasi kooltaan viikkoa vanhempaa, mikä ei ihmetytä ollenkaan. Ja parempi niin päin, kuin että olisi koko ajan kovin pieni.. Tai ainakin itseä jotenkin helpottaa ajatus, että vauva alkaa kohta olla niin iso, että saattaa jo selvitä, jos vaikka sattuisi jotain.
Mitat meillä oli siis rv 21+6 pään ympärys 5.5cm, reisiluuu 3.99, olkavarsi 3.74, vatsanympärys17.79.. Ja painoarvio 535g :) Eli ihan oikein hyvänkokoinen kaveri siellä on, ja potkut sen mukaisia. Ihan tuntuu välillä, että koko vatsa heilahtaa, kun lataa kaikinvoimin vatsanahkaan :)
Mutta oli todella hieno kokemus, suosittelen!

Me ei ajateltu kertoa muille kumpi olisi tulossa. Jotenkin se on kivempi pitää omana salaisuutena. Saa sitten nähdä, kuinka pitkään onnistutaan olemaan puhumatta mitään :)

Vielä liinoista ja repuista, ollaan mietitty mekin niitä, ja todettu että tulisi tarpeeseen. Ainut meillä on mietittävä se, että mikä ratkaisu olisi paras, meillä on miehen kanssa niin suuri kokoero, että voi olla hankalaa löytää molemmille sopivaa reppua, missä säädöt olisivat helposti muutettavissa.. Pitänee ostaa molemmille oma :)



mahantaputtelijoista oli ollut puhetta. Minua on taputeltu jo kohta kuukausi, johtunee siitä, että masu on jo taputeltavan kokoinen :) Välillä tuntuu kiusalliselta, mutta suurin osa taputtelijoista on sellaisia luonteita, ja niin mukavia ja läheisiä tuttuja, että kovin hurjaa ahdistusta en vielä ole asian tiimoilta kokenut. Enemmän ehkä häiritsee se, että koko ajan päivitellään, olenko varma, että siellä on vain yksi, tai rv:t on oikein, tai mitenkä se nyt voi muka olla jo noin suuri yms. Minkä minä sille mahdan, että minun maha kasvaa, ja näkyy jo nyt suurena :ashamed: Painoa ei kuitenkaan ole tullut kuin 3.5kg, onneksi..

No, tulipas taas vuodatettua ja hehkutettua. Kaikille mammoille oikein mukavaa viikonloppua, ja masuasukeille hyviä vointeja!

Katrin ja mini *poks* 22+0!

 
hei! täällä vielä flunssan kourissa...

tuli vaan mieleen, että onko kukaan ollut pettynyt vauvan sukupuoleen? tällaisiahan ei paljon ääneen puhuta, mutta minua kiinnostaisi tietää, kun jotenkin olen itse asennoitunut toiseen ja jos ensi viikolla selviääkin, että se onkin toinen, niin vähän oma reaktio jännittää... toki ensisijaisesti toivotaan, että lapsi on terve, mutta on tuo sukupuolijuttukin nyt paljon pyörinyt mielessä...

ja miten olette tehneet vatsalihasten kanssa? itse olen nyt jättänyt suorat tekemättä mutta vinoja olen vielä tehnyt. syviä kai voisi myös tehdä, mutta miten niitä tehdään?:) neuvolasta en oikeen saanut tähän vatsalihasasiaan selvää vastausta.

mulla on alkanu aika ikävät kylkikaarikivut. etenkin iltaisin vasemman rinnan alta painaa ja kiristää tosi ikävästi. rintsikat tuntuu ikäviltä, vaikkei ookaan kaaritukia. ja kylkikipu on vaan tosiaan toisella puolella ja tuntuu jotenki noissa luissa. outoa! iltasin on muutenki aika kiristävä ja tukala olo. ehkä johtuu siitäkin, että teen istumatyötä aina koko päivän, niin keho menee jotenkin kasaan.

mukavaa viikonloppua ja onnittelut kaikille äideille!

- solete ja pikkukaveri 19+6
 
solete, pohdit sukupuoliasiaa. Meillä se meni kyllä niin, että kun saatiin rakenneultrasta se epävarma tyttöveikkaus, niin mietittiin, että poika olis kyllä ollu kiva. Nyt kun 4d näytti aika varmaa poikaa, tuli kuitenkin mieleen, että oliskohan tyttövauva ollut kuitenkin kivempi :D Eli me meinattiin, että on varmaan vähän sama, kun ravintolassa mietit, mitä tilaisit, ja kun olet tilannut, mieli tekisi kuitenkin jotain muuta.
Ehdottomasti onnellisia ollaan, tulee lapsesta sitten tyttö tai poika, mutta nauratti meitäkin omat ajatukset :) Ihmisen mieli on välillä ihmeellinen.

Katrin ja aina yhtä ihana mini, oli sitten mikä tahansa :heart:
 
Minäkin olen ajatellut tilailla tuon Hug-a-bub-kantoliinan. Kuullut siitä pelkkiä kehuja ja tykkäilen niistä taidekuoseista, mitä siihen on saatavilla. Vielä kun osa noista taidehuggien tuotoista menee hyväntekeväisyyteen, niin siinähän on jo syytä kerrakseen :) .

menninkäistyttö & rääpäle 20+4
 
KANTOREPUISTA meillä kans tuo ergon reppu ja se ollut tosi hyvä.Painorajoitus just muistaakseni ton 25kg ja taidettiin kans viimekesänä kantaa 3vuotiasta selässä.Tossa tosi hyvä myös vauvan nukkua kun siinä saa neppareilla sellasen "hupun" (taskusta) kiinnitettyä niin tiukalle ku tarvii.Tukee siis nukkuvan vauvan/lapsen päätä.Pientä oon kantanu eessä itseäni vasten ja isompaa selässä kasvot menosuuntaan.Tolla on tosi kevyt kantaa ja saa meillä ainaki säädettyä myös mun miehelle sopivaks.Se on tosi harteikas ja minä taas laiha ja säädöt riittää silti kummallekkin.Ton kantamista vaan sai harjotella ku eka en osannu asettaa repun alaosaa oikeaan kohtaan jolloin mulla kipeyty tosi paljon kantaessa jalat..ku se repun reuna jotenki paino niihin.Mut kipeytyminen loppu ku tajusin missä kohassa reppua kuuluu kantaa.Baby björnin reppu meillä myös on,mutta siinä sain aina tosi kipeeksi niskat vaikka kannoin lapsia paljo kevyempänä siinä.Siinä on vaan se hyvä puoli et käy jo ihan pienelle ja tossa ergossa taas mulla ei oo sitä pienentäjää jolla vois kantaa ihan pikkusta.Nykyisessä Baby björnin repussa vaan on uudistettu ja esittelyjen mukaan tukeva selkäosa joten jospa se ois parempi ku tuo 2003 vuoden malli joka esikoiselle ostettiin.
SOLETE Minä en oo koskaan pettynyt lapsemme sukupuoleen.Joka kerta ku on ultrassa saatu tietää kumpi tulee niin on oltu yhtä innoissaan.Joskus sillon ku ei vielä kärsitty lapsettomuudesta musta aina tuntu et mun eka lapsi on poika ja sit kuitenki toivoin että saisin tytönkin joskus,mutta sitten kun kärsimme lapsettomuudesta 3vuotta :'( ja itkin itseni uneen monta vuotta niin sukupuoli muuttu kyllä yhdentekeväksi asiaksi.Sitä vaan toivo että saisi joskus edes yhden lapsen olkoon sitten tyttö tai poika.Oltiin kuitenki alunperin toivottu 2-4 lasta ja nyt meille sitten odotellaan sitä neljättä :heart: Ihana asia on se että meillä on sitten 2tyttöä ja 2poikaa eli saimme kumpiakin :heart:
Toisaalta ymmärtäisin jos esim yksi kaverini(kolmen erittäin villin pojan äiti)odottaisi saavansa sen tyttö lapsen neljäntenä.
nyt lasten kanssa nauttimaan viikonloppuherkuista :D

Rakkaudesta äiti ja Aarre 23+3 :heart:
 
MANDUCASSAhan voi myös kantaa ihan vastasyntyneestä, siinä on se erillinen vauvatuki. Tosin ulos kun syksyllä lähti vauvan kanssa, olis pitäny lapselle kuitenkin pukea päälle aika paljon vaatetta, mikä taas vie tilaa repussa. Ellei ole sitten itselle sellasta viittaa tai tarpeeksi isoa takkia :D

Sukupuolesta oon ajatellu, että olis kiva kun olis tyttö (esikoinen poika), mutta sit taas toisaalta mietin, että miten osaisin tyttöä hoitaa kun on jo tottunut pojan hoitamiseen! No kyllä meille kumpikin kelpaa on niin odotettu :heart:

mp ja kirppunen 22+1
 
Meripihka: Uskoisin että noihin Sporteihin päädytään.:) Tänään kaupungilla yhdet bongasin ja kyllä olivat näppärän näköiset.

Vatsantaputtelijoista: Onneksi ei ole vielä kukaan tullut taputtelemaan, minäkään en tajua miksi jotkut luulevat olevan "sallittua" tulla kysymättä lääppimään. :kieh: En tykkää.

Harjotussupparit: On taas tällä viikolla alkanu supistella enemmän, kerran kävi jo vähän kipeääkin. Mutta näin se meni esikoisestakin, puolestavälistä alkoivat ja päivittäin tuli ihan tasaiseen tahtiin, kipeitä ei tosin olleet.

Rakenneultra ois tiistaina, alkaa jo jännittää. Sukupuoli kysytään jos näkyy.:) Aiotaan kuitenkin käydä vielä pari kertaa ultrassa loppuaikana, täällä Oulussa kun on kuulemma uudelleensynnyttäjiltä otettu se viimeinen lääkärikäynti pois. Näkeepä sitten ultrassa sitä painoarviota ja muutakin samalla, eikä ole pahan hintaistakaan.:)

Nyt täytyy alkaa laittaa tyttö unille ja sitten voisi katsoa jääkiekkoa. :xmas:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Lahopää & Tuhto 20+5





 
Onnittelut kaikille hyvistä r-ultrista. Itse saan jännitellä maanantaihina asti, olis ollut tänään mutta mokomat vaihtoivat sen :kieh:

Itse ehkä toivoisin toista tyttöä, lapsosia siis kaksi poikaa ja kolmas tyttö, mutta suurin toivehan on se että siellä vain olisi kaikki kunnossa.

Nyt on ollut hyvää kautta, ei väsytä, ei pahoinvointia, minulla ainoastaan maha välillä kramppaa jopa 15 minuuttia useimmiten vasemmalta puolelta. Krampit alkavat melkein aina siitä, että olen kumarassa asennossa, joskus muutoinkin. Kellään muulla vastaavaa? Neuvolasta eivät osanneet sanoa mitä ovat, mutta muistan aikasemmissakin raskauksissa olleen, joten en ole pahemmin huolissani.
Ainut että tuntuu niitä kramppeja olevan enemmän, joten voisko olla jotain kiinnikkeiden venymisjuttuja???

Maanantaita odotellen: Hassuli ja viikot 20+4
 
Mun piti ottaa jo rintaliivinsuojat käyttöön, tissit vuotaaaa :whistle: Ei onneks ihan hirveesti, mutta kuitenkin..

On kyllä ollu rankka päivä, henkiseltä kantilta. Mun nuoremman veljen puoliso on myös raskaana, laskettu aika heillä on viisi viikkoa minun jälkeen. Aluksi heillä epäiltiin downin syndroomaa, kun sikiöllä oli niin paljon niskaturvotusta. No, lapsivesipunktio tehtiin, ja selvisi että terveen tytön kromosomit on. Viikkoja myöhemmin (rv 16) ultrassa kuitenkin selvisi, että vauvalla on polykystiset munuaiset ja ennuste todella huono :( Molempien munuaisten toiminta hiipuu koko ajan, eikä toivoa juurikaan ole. Aivan kamalaa. :(

Kaiken lisäksi vanhemman veljeni puoliso oli lähes kuolla kohdunulkoiseen raskauteen pari kuukautta sitten. :( Alkais jo riittää nämä vastoinkäymiset. On välillä tosi vaikea nauttia omasta raskaudesta, väkisinkin miettii että entä jos ei meilläkään kaikki mene ihan niinkuin toivoisi... Toisaalta sitä on niiiin onnellinen jokaisesta päivästä, jokaisesta vauvelin potkaisusta ja jopa närästyksestä ja tissien vuotamisesta. Kunhan vaan pienokaisella on kaikki hyvin. Ja vaikka rakenneultrassa kaikki oli ok, niin ehdottomasti haluan mennä vielä siihen 4D-ultraan. Minä jo ehdin haaveilla, että voitais järjestää nuoremman veljeni ja hänen puolisonsa vauvelin ristiäiset yhdessä samaan aikaan meidän vauvelin ristiäisten kanssa... Oli hiukkasen vaikea päivä töissä tänään, onneks on ihanat työkaverit jotka ymmärtää ja lohduttaa kun itkettää. :(

Endotar & poitsu rv 21+4
 
Noihin kantojuttuihin pitää vielä kommentoida että itsellä on tälläinen käytössä.

http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html

On tosi näppärä syksyllä, talvella ja keväällä, eikä tarvi erikseen ostaa sellasta kallista kantotakkia. Suosittelen lämpimästi. :)
 
kantamisesta: Meillä on Patapum reppu, jonka ostin muutamalla eurolla liikkeen loppuunmyynnistä. Muutamia kertoja esikoinen siinä oli. Kannoin vajaa 1-vuotiasta siinä, kun käytiin koirien kanssa ns. metsälenkillä.
Liinana meiltä löytyy Hug-a-bub, siinä kannoin tosi pitkään. Meiltä ei muita liinoja löydy, joten vertailla en voi, mutta kehua kyllä =)

Kestoilu: Me aloitettiin esikoisen kanssa osakestoilu n. 4 kk ikäisenä, joten hänen vaippansa tulee nyt sitten myös vauvalle. Meiltä löytyy monenmerkkisiä taskuja/AIO ja ehdoton suosikki on Nupsukka, muita kiitettävän arvosanan saajia on Mannamaa, Ipanat ja Ronja. Fuzzi on ihan ok, mutta minusta turhan leveä. BumGeniusta ei meidän pojan iho kestä. Meidän naapuri on "himo-ompelija" ja tehnyt myös meille aika paljon vaippoja. Häneltä ostinkin jo kassillisen sisävaippoja ja villiksiä vauvalle. New born vaipat meiltä puuttuu kokonaan.

Tuplarattaista Me asutaan maalla ja ainoina kriteereitä tupliin olisi isot ilmakumirenkaat ja erikseen säädettävät selkä- ja jalkatuet. Olen katsellut käytettyinä emmaljungia ja Brioja. Carenoista on käyty keskustelua ja myös minä olen niitä vilkuillut, mutta millaiset renkaat niissä oikein on? Onko ne eturenkaan kuitenkin saman kokoiset kuin takarenkaat vaikkakin ovat kapeammat? Vaunulasta saisi edullisesti uudet Firkonit, mutta millaisethan mahtaisi olla, onko kellään moisista kokemuksia? Miehen mielestä niiden runko näyttää kuvassa aika ohuelta/heikolta.

Jee, enää 6 viikkoa ja sitten lomalle ja äitiyslomalle =)

Lauren ja poika 23+4
 

Yhteistyössä