Syyskuun tulokkaat 2010 **** Toukokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Alkuperäinen kirjoittaja Shuri:
Tervetuloa tiinuli77 :wave:

Meni ainakin viime yö paremmin kuin se edellinen =) Varauduin jo illalla ottamalla pari ylimääräistä tyynyä sänkyyn, ja niillä sitten tuin itseäni aina parempaan asentoon. Suosittelen =)

Lara-, onneksi ei ollut vakavammasta kyse. Aika vaikeasti toteutettavan ohjeistuksen sait kyllä lääkäriltä. Tai musta ainakin tuntuu, että välillä on tosi vaikea irtautua tästä vauvamaailmasta... Päässä pyörii erilaiset hankinnat, kestovaipat, pinnasängyn petivaatteet yms. ja tietty tuleva lapsi itse ja se tuleva vauva-arki. Mää kans oon yrittänyt olla ajattelematta näitä asioita liikoja, mut vaikeaa se on.

Aurinkoista viikonlopun alkua kaikille!

Shuri ja Onni-Ilona 23+5
Noi tyynyvinkit on toiminu täälläkin, suositelen minäkin! :wave:

Toi vauvamaailman ulkopuolella olo ei onnsitu täälläkään... Mutta yritän nyt ulkoistaa sen ja keskittyä vähemmän itseeni ja tuntemuksiin ja enemmän esim hankintoihin ja sellaisiin :D

KYSYMYS: Neuvokaa ensikertalaista, mitä muita ultria on tavallisesti, kun np-ultra ja rakenne ultra? Onko niitä muita, pääsekö sitä pikku kaveria vielä ihailemaan??

Lara- ja Nuna rv21+1
 
Tampereella ei ainakaan ole kuin nuo kaksi, ellei sitten tule jotain ongelmia raskausaikana, joiden takia täytyy ultrailla.

Täällä vaavi on alkanut lähiaikoina potkiskella tuonne alapäähän päin, en tiedä oikein miten päin pikkuinen siellä on, jotenkin pystyasennossako vai mitenkä. Välillä vaan tosi ikävän tuntuista.

menninkäistyttö & rääpäle 21+6
 
Taitaa porukka nauttia hyvistä säistä, kun on vaihteeksi niin hiljaista tällä palstalla =)

Ultrista, ei niitä kunnilla ole velvoitetta järjestää kuin kaksi kpl, eli np ja rakenne. Paitsi sitten, jos äidin tai lapsen terveydentila vaatii tarkempaa seurantaa. Ja meitä on lykästänyt siinä mielessä, että ennenhän kunnan ei tarvinnut tarjota kuin yksi ultra. Tämän vuoden alusta on tullut onneksi voimaan lainmuutos, että pitää kaksi ultratutkimusta tehdä :)

Painonnousu mua on mietittäny tässä jo jonkin aikaa... Nyt on tullut 4,5kg, ja musta tuntuu, että se on liian vähän. Neuvolasta saadun vihkosen mukaan painonnousu on nopeinta rv17-24 (saatan muistaa pikkusen väärin, ku ei just nyt oo vihkosta käsillä ). Sitä taustaa vasten, jos mulle ei enää ehdi kertyä ees tuplasti tätä nykyistä määrää, niin aika vähäiseksi se jää... :| Pelkään, että se vaikuttaa sitten imetykseen. Eikös elimistö tarvitse niitä rasvavaroja maidon tuotantoon? Ens viikolla on lääkäri, niin pitää siellä kysellä näistä asioista.

Kuulemma hyvien säiden pitäisi kestää koko viikonlopun, eli nautitaanpas nyt näistä B)

Shuri ja Onni-Ilona 23+6
 
Painonnoususta sanoi myös neuvolassa mulle, että usein tolla välillä paino pompsahtaa ja saa nähdä, miten sun käy, kun mullahan paino oli jo pompsahtanut alussa. Että tuleeko sitten toiset viis kiloa lisää seuraavaan neuvolaan mennessä. No, kotivaa'an mukaan mun paino ei ole kyllä noussut kuin ehkä kilon. Maanantain neuvolassa kuulee viralliset lukemat sitten. Tosin sanoi myös, että jotkut keräävät painon alussa, jotkut lopussa, on kuitenkin yksilöllistä. Mä en kyllä ole huolissani mutta mulla onkin tuota vararavintoa ihan omasta takaa varmasti tarpeeksi jo ilman mitään painonnousuja :D Luulen myös, että nyt elimistö on tasannut sitä alun pomppausta ja ihan hyvä vaan, että nyt en oo saanut painoa lisää. Jos säkin Shuri oot semmoinen, että painos alkaa nousta vasta loppuvaiheessa tms. Ei kai se silti kiveen kirjoitettu oo, että painon nousu ihan kaikilla olisi nopeinta noilla viikoilla, vaikka se neuvolan vihkosessa lukeekin.

Sannimarja ja nöpökkä 21+6
 
Lara hyvä, että kaikki on kunnossa ja supistukset oli harmittomia! =) Ja ultrista kyselit, Lahdessa ei ainakaan ole kuin ne kaksi ultraa, mutta muistaakseni Helsingissä esim on kolme (on ainakin ollut...). Lahteen tosiaan tuli kunnan tarjoama rakenneultra vasta tämän vuoden alusta, eli esikoisesta "jouduttiin" käymään yksityisellä.

Tervetuloa tiinuli77! :flower:

Sannimarja koita saada aikasi jotenkin kulumaan! Voisitko lepäillä ulkona? Siis parvekkeella/terassilla vaikka lukien?

Painonnoususta mä en ole nyt viime neuvolan jälkeen käynyt vaa'alla, mutta rv19 mulla oli tullut vasta kaksi kiloa. Nyt kun grillikausi on avattu, paino nousee varmasti vähän nopeammin :LOL: En kuitenkaan stressaa painonnoususta, koska esikoista odottaessa mulle tuli 27kg, joista mulla oli 3kk:n jälkeen jäljellä kolme kiloa. Eli paino tippui ihan hurjaa vauhtia (taisi olla aika paljon nestettä ). Mutta tietysti se ei välttämättä ole hyvä, jos painoa ei tule, kun BMI oli ennen raskautta n.23, eli ylimääräistä ei hirveästi ollut. Imetys tosiaan onnistuisi ehkä paremmin, jos painoakin tulisi jonkun verran. Mutta eiköhän sitä ehdi tässä parissakymmenessä viikossa vielä tullakin =) Ainakaan syömisestä se ei mulla jää kiinni, ruoka kyllä maistuu ja herkut siinä sivussa, näin kesällä varsinkin jäätelö ja muurikalla paistetut letut, nams =)

Ihanaa aurinkoista viikonlopun jatkoa kaikille! =)

-dask ja typy


 
Alkuperäinen kirjoittaja Sannimarja:
No, kotivaa'an mukaan mun paino ei ole kyllä noussut kuin ehkä kilon. Maanantain neuvolassa kuulee viralliset lukemat sitten. Tosin sanoi myös, että jotkut keräävät painon alussa, jotkut lopussa, on kuitenkin yksilöllistä.


Mun mielestä kotivaaka on luotettavampi kuin neuvola, koska punnitsen aina itseni aamulla ilman vaatteita ja ennen aamiaista. Neuvolassahan vaikuttaa paljon se, mitä on päällä ja onko just syöny ja kuinka paljon... Mut joo, toivotaan, että saan vielä lopussa kerrytettyä vähän rasvavarastoja. BMI ennen raskautta oli 20,5 eli lähtiessä ei ollut ylimääräisiä.

Dask, kyllä muhunkin ruokaa kohtalaisesti uppoaa. Energiantarve on selvästi kasvanut enemmän kuin se yksi voileipä + hedelmä, jota neuvola mainostaa... Energian kulutuskin on varmaan kuitenkin noussu suunnilleen samassa suhteessa, edelleen tulee 2-3h/päivä käveltyä koiran kanssa (riippuen siitä, onko mies kotona vai ei). Mut mietiskelin tuossa, et jos ei muuten ala rasvaa kertyä, niin tässähän vois vaikka alkaa jäätelökuurille, eli vähintään yksi annos päivässä :D En kyllä aijo tätä mun vastaavaa suklaakuuria lopettaa siltikään :LOL:

Jahas, nyt ulos. Toivotaan, ettei koira saa lämpöhalvausta... 26 astetta näyttäis olevan lämmintä B)

Shuri ja Onni-Ilona 23+6
 
Ultrista vielä. Helsinki tarjoaa kaksi, siinä kaikki. Taitaa olla aika tavallinen määrä ympäri Suomea.

Shuri, älä vielä huoli. Minulla esikoisesta tuli rv25 mennessä vain pari kiloa. Lopulta kiloja tuli 10kg, jotka suurin osa rv30 jälkeen. Nyt näyttää, että tilanne on sama. Mulla oli BMI ennen raskautta 18,5 ja nyt on tullut kaksi kiloa. Luulen, että saan taas painoa vasta viimesellä raskauskolmanneksella. Imetykseen vähäinen paino ei vaikuttanut muuten kun, että vuoden imetyksen jälkeen painoin 48kg ja olen 168cm pitkä :/ Pienipainoisen kannattaa kiinnittää imetysaikana tosi tarkasti huomionsa siihen, että syö hyvin ja säännöllisesti. Itselläni se aina välillä jäi.

Nyt auringosta nauttimaan.

Tiinuliini ja Vompatti 21+5
 
Ultrista... Meillä on kolme "virallista" ultraa kaikille: NP-, rakenne- ja kasvu/tarjontaultrat. Tuo viimeisin on viikon 30 maissa. Nuo ultrat tehdään terveyskeskuksessa lääkärin ja kätilön toimesta. Lisäksi neuvolassa on omat ultravehkeet, joten tarvittaessa sielläkin voidaan kurkata asukasta neuvolakäynnin yhteydessä.

Mulla olis tiistaina sokerirasitus, oikeastaan ihan kiva päästä kattomaan mitä sieltä paljastuu vai paljastuuko mitään.

Viime yönä oli kamalat lonkkakivut ja näytti, että kuolema koittaa. Lisäksi eilen kävimme messuilla, joten kävelyä tuli aika paljon ja meinasi supistella pikkuisen. Lisäksi mulla on päkiät niin tulessa työpäivän aikana/jälkeen, että en tiedä mitä teen niitten kanssa. Kipuun auttaa kylmä mutta hankala kesken työpäivän saada jalkojaan jääastiaan...

MaybeSomeday ja Onni 24+1
 

Olettekos te miettinyt että koska aloitatte äitiysloman?

Mä olen pohdiskellut, että jos aloittais äippäloman varhennettuna 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Sitten vanhempainvapaa loppuu aikaisemmin niin "tienais" jonkin verran enemmän euroja kun sitten on hoitovapaalla kahden alle 3-vuotiaan kanssa. Verranttuna siihen, että on hoitovapaalle tuon yhden kanssa 20 vrk pidempään ennen laskettua aikaa :) Pitäisi vaan tuo päätös tehdä aika nopeasti, että ehtii ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen äitiysloman alkua.

Onko kukaan muu ajatellut asiaa tuolla tavalla?

 
Lara- kyselit ultrista, minä vastaan mitä itse tuosta asiasta tiedän :)

Tänä vuonnahan tuli voimaan uusi laki, joten kaikki kunnat tarjoavat np- ja rakenneultran. Ennenhän nämä olivat maksullisia, eli näistä maksettiin normaali poliklinikkamaksu.
Nuo kaksi ultraa kuuluvat siis kaikille raskaana oleville. Lisäksi joissakin kunnissa ensisynnyttäjille on vielä ns. synnytystapa-arvio noin rv 36, jossa ultrataan vauvan koko ja lääkäri arvioi synnytystavan. Tuo synnytystapa-arvio tehdään myös uudelleen synnyttäjällle jos edellinen synnytys on ollut esim. imukuppisynnytys.
Niin ja sitten vielä jos todetaan rd niin silloinkin tehdään ylimääräisiä ultria, koska vauvan kokoa seurataan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Lara- kyselit ultrista, minä vastaan mitä itse tuosta asiasta tiedän :)

Tänä vuonnahan tuli voimaan uusi laki, joten kaikki kunnat tarjoavat np- ja rakenneultran. Ennenhän nämä olivat maksullisia, eli näistä maksettiin normaali poliklinikkamaksu.
Nuo kaksi ultraa kuuluvat siis kaikille raskaana oleville. Lisäksi joissakin kunnissa ensisynnyttäjille on vielä ns. synnytystapa-arvio noin rv 36, jossa ultrataan vauvan koko ja lääkäri arvioi synnytystavan. Tuo synnytystapa-arvio tehdään myös uudelleen synnyttäjällle jos edellinen synnytys on ollut esim. imukuppisynnytys.
Niin ja sitten vielä jos todetaan rd niin silloinkin tehdään ylimääräisiä ultria, koska vauvan kokoa seurataan.
Lahtelaisilla tämä ei ikävä kyllä mene näin. Mulla np-ultra oli ilmainen, mutta rakenneultrasta maksoin poliklinikkamaksun. Reilu vuosi sitten viime raskaudessa maksoin np-ultrasta poliklinikkamaksun ja rakenneultraan en päässyt ollenkaan kunnalliselle puolelle.
 
Heipä vaan!

Mitenkä ne muuten katsoo, että missä asennossa sikiö on ennen synnytystä, tuntukko se käsikopelolla? Ja milloin se tehdään? Antaako ne samalla painoarvion?

Meillä on kanssa minun mielestä ne kaksi nt-, ja rakenneultra.

Sitä 4D- ultraa olenkin nyt miettinyt ja soitin terveystalolle ja tiedustelin hintaa, joka oli 220+ käyntimaksu 13,5 +dvdv 15 eli vähän vajaa 250 euroa, taitaa tulla halvemmaksi kysyä lähikaupungeista. Maanantaina soitan vielä toiseen paikkaan ja muhiutan sitten asiaaa vielä mielessäni.

Mulla aiemmat selkäsäryt on loppuneet ja olo on taas oikeastaan mitä mainioin. Lämpö ei ainakaan vielä ole vaikuttaneet mitenkään tuskastuttavasti, vaikka kaikki sitä aina surkuttelee, että kuumalla ilmalla on tukala olla. Närästys on aika yleistä, joka on kyllä ikävää, muttei ihan hirveää.

Felessa ja kääpiö 23+1
 
felessa: Kyllä se vauvan asento tuntuu ihan käsikopelolla.:) Ainakin esikoisesta joka neuvolakäynnillä se täti tunnusteli asentoa samalla kun mittas sf-mitan ja kuunteli sydänäänet.

Meilläkin vain nuo kaksi ultraa. Ilmeisesti ei ole uudelleensynnyttäjille edes sitä viimeistä lääkärikäyntiä, ainakaan jos kaikki edellisessä synnytyksessä mennyt hyvin. Siksi mekin ajateltiin käydä yksityisellä ultrassa ainakin vielä pari kertaa, täällä kun on ainakin yksi paikka missä ultraus ei maksa kuin 50e ja hyvä mieli jäi edellisestä käynnistä.:)

Mullakin todella hyvä olo, kuten oli edelliselläkin kerralla loppuun asti. Nukkuminenkin onnistui missä asennossa vaan, ei toki ihan mahallaan, mutta jotenkin puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään.:D Selällään voin myös olla, ei tule pahaa oloa eikä muutakaan. Ainoa vaiva taisi olla närästys. :x Harjoitussuppareita on päivittäin, mutta ei kipeitä. Kuulun siis ilmeisestikin niihin onnellisiin joille raskausaika on helppoa aikaa. Ainakin toistaiseksi ollut. Kaikki sympatiani teille, joilla se ei niin helppoa ole ja paljon voimia ja jaksamisia tähän loppuaikaan!

Löysin perjantaina kaupasta uuden herkun, Pingviini mango-melonituutin!:p Näitä saattaa kesän aikana muutama kulua. :whistle:

Hyviä vointeja kaikille!

Lahopää ja Tuhto 21+6 (Huomenna poksuu, jee!)


 
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Lara- kyselit ultrista, minä vastaan mitä itse tuosta asiasta tiedän :)

Tänä vuonnahan tuli voimaan uusi laki, joten kaikki kunnat tarjoavat np- ja rakenneultran. Ennenhän nämä olivat maksullisia, eli näistä maksettiin normaali poliklinikkamaksu.
Nuo kaksi ultraa kuuluvat siis kaikille raskaana oleville. Lisäksi joissakin kunnissa ensisynnyttäjille on vielä ns. synnytystapa-arvio noin rv 36, jossa ultrataan vauvan koko ja lääkäri arvioi synnytystavan. Tuo synnytystapa-arvio tehdään myös uudelleen synnyttäjällle jos edellinen synnytys on ollut esim. imukuppisynnytys.
Niin ja sitten vielä jos todetaan rd niin silloinkin tehdään ylimääräisiä ultria, koska vauvan kokoa seurataan.
Lahtelaisilla tämä ei ikävä kyllä mene näin. Mulla np-ultra oli ilmainen, mutta rakenneultrasta maksoin poliklinikkamaksun. Reilu vuosi sitten viime raskaudessa maksoin np-ultrasta poliklinikkamaksun ja rakenneultraan en päässyt ollenkaan kunnalliselle puolelle.
Helsingissä kummatkin ultrat maksavat poliklinikkamaksun verran, eli olikohan 27? kappale. Näin oli myös kaksi vuotta sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Lara- kyselit ultrista, minä vastaan mitä itse tuosta asiasta tiedän :)

Tänä vuonnahan tuli voimaan uusi laki, joten kaikki kunnat tarjoavat np- ja rakenneultran. Ennenhän nämä olivat maksullisia, eli näistä maksettiin normaali poliklinikkamaksu.
Nuo kaksi ultraa kuuluvat siis kaikille raskaana oleville. Lisäksi joissakin kunnissa ensisynnyttäjille on vielä ns. synnytystapa-arvio noin rv 36, jossa ultrataan vauvan koko ja lääkäri arvioi synnytystavan. Tuo synnytystapa-arvio tehdään myös uudelleen synnyttäjällle jos edellinen synnytys on ollut esim. imukuppisynnytys.
Niin ja sitten vielä jos todetaan rd niin silloinkin tehdään ylimääräisiä ultria, koska vauvan kokoa seurataan.
Lahtelaisilla tämä ei ikävä kyllä mene näin. Mulla np-ultra oli ilmainen, mutta rakenneultrasta maksoin poliklinikkamaksun. Reilu vuosi sitten viime raskaudessa maksoin np-ultrasta poliklinikkamaksun ja rakenneultraan en päässyt ollenkaan kunnalliselle puolelle.
Helsingissä kummatkin ultrat maksavat poliklinikkamaksun verran, eli olikohan 27? kappale. Näin oli myös kaksi vuotta sitten.

Sori sitten kun jakelin virheellistä tietoa. Mä luulin, että nuo maksut on tosiaan poistunut joka kunnasta kun tuli tuo lakijuttu. Aika outoa, että ei sittenkään ole tasapuolista kaikille.

"Vuoden 2010 alusta alkaen kunnilla on ollut velvollisuus tarjota jokaiselle raskaana olevalle äidille kaksi ultraäänitutkimusta."

http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus_ja_synnytys/9/ultraaanitutkimus

 
*vierailee Lokakuisista*

Sama meilläkin tuon rakenneultran "ilmaisuuden" kanssa eli poliklinikkamaksun joutuu maksamaan. Tämä tuli mullekin yllätyksenä... Np-ultrasta ei tarvitse. Kyllä ne sairaanhoitopiirit keinot keksii kun pitäis alkaa ilmaiseksi palveluja tarjoamaan. ;)
 
Ultrista - me päästään kyllä kiitettävän monta kertaa ihastelemaan vauvelia ultrassa. Varhaisultra, nt, rakenneultra, seuraavaksi 4D (tietty omasta pussista) ja sit vielä yks ylimääräinen äippäpolilla, jossa tarkistetaan istukan paikka. Ja täällä Hämeenlinnassa ultrat tehdään äippäpolilla, eikä niistä mene mitään maksua (ei oo ainakaan vielä laskua tullut). Mutta joo, normaalitilanteessa siis ei ole muita kuin tuo nt ja rakenneultra.

Kiva tosiaan kun tuli kunnon kesäkelit, en vaan pysty siitä yhtään nauttimaan kun sain alkuviikosta kamalan räkätaudin joka sit meni poskionteloihin. Lisäksi muutamana päivänä supisteli rasituksessa, ei tuntunu mahan puolelta kipeältä mut selkää jomotti ikävästi. Onneks pääsin perjantaina työterveyslääkärille, sain antibioottikuurin ja sairaslomaa keskiviikkoon asti. Tuntuu vaan että oireet senkun pahenee, öisinkin saan nukuttua ehkä puolen tunnin pätkissä kun on niin pää täynnä räkää ettei henki kulje. Toivottavasti tuo ab-kuuri alkaa pian puremaan... Onneks on neuvola heti huomenna, niin pääsen juttelemaan noista supistuksista. Pikkujätkä on kyllä liikkunut entistä enemmän, liikkeet tuntuu jo tosi selvästi päällekin päin. :heart:

Tää rupeis nyt päiväunille, nenä on nyt sen verran auki et jos tunnin tirsat sais nukuttua...

Endotar & poitsu 22+6
 
Moi kaikille, ihanista ilmoista ollaan todella nautittu kavereiden kanssa mökkitunnelmissa. Ihan vuokramökkikimpassa otettiin. Nyt jaksaa taas paahtaa.


Täällä Pohjois-Savossakin otetaan molemmissa ultrissa kai se polimaksu mutta olin ihan yllättynyt kun viimeksi sanoivat että nyt ei tarvitse maksaa! Eli Np-uä oli 27e ja rakenne ilmainen.

Mulla vauva tuntuu ihan itselle käsi kopelolla. Tosin olen itse alalla niin voi helpottaa. Rakenne uä:ssä ja sen jälkeen neuvolassa pää oli ylös ja koko vauva oikealla pystyssä. Nyt taas tuntuu alhaalla poikittain. Toivon tosissaan että kääntyisi alaspäin laskettuun aikaan mennessä. Vaikka taitaa se yhä mahtua kunnolla pyörimään ja vaihtelee asentoa jatkuvasti. Koko ajan potkut ja liikkeet voimistuvat ja tuntuvat joka puolella.

On kyllä ihanaa odottaa ja pian jo saada vauva kainoloon! :heart:
 
Sairaalareissu takana. Pe-la yönä alkoi kovat vatsakivut, jotka tk:ssa diagnostisoitiin virtsatietulehdukseksi. sain antibioottikuurin, vatsa oli ihan hirveen kipeä. La iltana alkoi supistukset, menin nukkumaan ja supistukset jatkuivat panadolista ja levosta huolimatta.
Soitin Tays:aan ja käsky kävi tilata ambulanssi ja tulla heti. Sain supistuksiin estolääkettä ja antibioottia suoraan suoneen. Tulin äsken kotiin, vaikka olisivat pitäneet ainakin huomiseen.
Nyt pitäisi ottaa rauhallisesti......

Miia ja Kerttu-Inkeri 23+3
 
Hui kauheeta miia!! Toivottavasti se oli sitten siinä, ettei lisää ala supistelemaan! Nyt tosiaan lepäät ja otat rauhassa!!

Kiitos kaikille ultra kyselyyn vastanneille... Meillä ei ole ollut puhetta onko täällä sitä loppuraskauden ultraa (kokoarvio tms..) mutta täytyypi kysyä neuvolasta.

Miettikää, että joskus 50 vuotta sitten ei katsottu ultralla ollenkaan ja raskauskin todettiin useimmiten puolessa välissä.. .:D Tai näin miehen mummo kerto ainakin..

Painosta: Mulla BMI oli ennen raskautta 18,9 ja nyt onkin painoa tullut jo n.6-7kg! Mulle on nyt tullut kyllä selvästi vähän lantiota, jenkkakahvaa ja reittä... Toivottavasti en veny mahdottoman muodokkaaksi :D Mutta niin, ensin tuli tosi painoa tosi hitaasti ja sitten tuli rymähtäen n.3kg! Toivottavasti paino ei nouse ihan noin nopeasti loppuun saakka!

Grillikauden tämän päiväinen avaus ei kyllä lupaa hyvää!! :LOL: Jäätelöä ja varsinki mehujäitä on uponnu täällä kans todella paljon...

Voiko paino tosiaan vaikuttaa imetyksen onnistumiseen? :eek:

Lara- ja Nuna rv21+3 :LOL:
 
Huh hellettä!

Tänään pohdiskelin taas vähän vaunujuttuja ja loppu tulos oli se, että Carena Double Swingit ei tuu olemaan meidän vaunut. Se koppa on niin pieni, että ei sillä talvea pärjää. Kaveri näytti 3,5 kk ikäisen kesävaatteisiin puetun vauvan kanssa kuinka "tilava" se koppa on. Siihen ei tosiaan tule mahtumaan 5-6kk ikäinen vauva talvivaatteissa :) Ja sitten kun tutkiskelin, että jos laittaa siihen ratasosaan lämpöpussin niin aika avonaiseksi se jää ja ei näyttänyt menevän selkänoja täysin makuuasentoon eikä sitä jalkatukea saa nostettua eli ei siis toimi senkään puolesta vauvalla "vaunuina". Muuten vaikuttivat kivoilta, joten sellaiset voi hankkia sitten keväällä kun vauva osaa istua rattaissa. Eli nyt sitten miettimään muita vaihtoehtoja joilla talvella kaksikkoa saa lykittyä.

Huomenna laitan sitten kelaan paperit ja ilmoitan työnantajalle, että aloitan äitiysloman 23.7 ei siis 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa :)


-eeva- ja pikkutyyppi 22+0

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Voiko paino tosiaan vaikuttaa imetyksen onnistumiseen? :eek:
Mulla on torstaina lääkäri, niin kysyn tuota siellä. Toistaiseksi olen saanut mielipiteitä vähän puolesta ja vastaan, että tiiä sitten... Itestä tuntuis, että kyllä kai se vaikuttaa. Äidinmaitohan on kuitenki tosi rasvaista, niin pakkohan siihen on jostain se rasva saada... Ja tiineille ja imettäville narttukoirille ainakin syötetään rasvaisempaa ja proteiinipitoisempaa ruokaa ku normaalisti.

Miia, pelottavan kuulosta :eek: Toivottavasti lääkkeet auttaa ja olo muuttuu pian paremmaksi! Paljon voimia sulle :hug:

Ihanaa, ehkä reilu puol tuntia enää ja mies on taas kotona :D

Shuri ja Onni-Ilona, ja tänään korkattiin rv 24! :D
 

Yhteistyössä