Syyskuun tulokkaat 2010 **** Toukokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Pitkästä aikaa taas kirjottelen, lukenut olen kyllä joka päivä.

Ihana ilma kävellä aamulla töihin! Tuntuu, että tuossa matkalla voisi haaveilla vaikka kuinka kauan, kun aurinko paistaa ja linnut laulaa :whistle:

Mulla on mieli maassa. Johtuen siitä, että minun on tosi vaikea hyväksyä tätä uutta, isompaa kokoani :'( Painoa on siis tullut tähän mennessä 9.8kg, ja puolessa välissä ollaan.. :| Enkä edes syö paljoa. Äitiltä kun kysyin asiasta, niin sanoi että sukuvika on, kerää kai kroppa nestettä niin paljon tms. Neuvola sanoi, että pitäisi vähän katsoa, että mitä syö ja kuinka paljon, mutta mie syön nyt jo vähemmän kuin normaalisti!! Eikä kyllä pahemmin tule herkkuja tms. syötyä, nyt kuumalla jäätelöä. Raskausarpia on reisissä, takana ja edessä, takamuksessa ja rinnoissa. On jotenkin niiin epämukava olo tässä kropassa :'( :'( Vatsakin on jo niin iso, että ihmiset kyselee, että joko kohta poksahdan :ashamed:
Yhtään ei asiaa auta se, että meillä ei seksiä harrasteta. Mulla haluttais JOKA PÄIVÄ, mutta miehellä häiritsee vauva. Toki n. kerran vkossa touhuillaan, mutta sekin on vähän pakkopullaa, kun miehestä huomaa, että se miettii vaan vauvaa koko ajan --> ei voi keskittyä. Huoh. Tupakkaakin haluttaa, nyt viime aikoina on haluttanut ihan älyttömästi. Tietenkään en polta, mutta haluttaa silti.

Suppareita tulee heti jos vähänkin enemmän rehkii. Koira ei enää tykkää lähteä minun kanssa lenkille, kun tietää että on semmosta lönköttelyä koko lenkkiä :D

Mie kans viime vkolla laitoin kelan paperit menemään, parin vkon sisällä pitäis tulla äp-pakkaus! Ja miehelle tilasin eilen omaan pakkaukseen tavaraa :)

Onko kellään muulla tullut mitään ns. pelkotiloja siitä, että miten tulee pärjäämään? Mulla varmaan liittyy paljonkin tähän yleiseen mielialaan, mutta paljon tulee mietittyä, että mitä sitten kun vauva syntyy.
Pelottaa, miten parisuhteelle käy, miten ite jaksaa, miten osaa ratkaista kaikki ongelmat... Mie haluan tehä asiat niin paljon paremmin kuin mitä oma äitini on tehnyt, ja pelottaa että loppupeleissä käy niin, että minusta tulee samanlainen kuin äidistäni. :ashamed:

Melkosta avautumista. Mutta ehkä helpotti vähän :xmas:

Kiira + masuasukki 24+3
 
"Kela"-neuvolassa käyty. Eipä ole ihmekään että on mennyt nukkumiseksi viime ajat. Hemoglobiinit tulleet ryminällä alas, viime neuvolassa 138 ja nyt 116, ei siis vielä mitenkään erityisen alhainen mutta neuvolantäti sanoi, että varmasti vaikuttaa olotilaan, kun on pienessä ajassa laskenut noin paljon. Lisärautaa voin kuulemma pikkuhiljaa aloitella. Selkäkivuille ei voi kuulemma oikein mitään tehdä, pitää vaan ryhtiä tarkkailla, yrittää liikkua päivittäin ja tukea asentoa tyynyillä nukkuessa. Paino oli tällä kertaa noussut eikä laskenut, viime neuvolassahan oli laskenut kilon verran, nyt oli tullut pari-kolme lisää, mikä osaksi varmasti turvotusta, tuntuu että jalat ovat kuin puupökkelöt. Tähän mennessä tullut siis koko raskauden aikana nelisen kiloa painoa. Sf-mitta 20 ja vaavilla oli kaikki hyvin, syke 145.
Pitäisi sitten varmaankin alkaa täytellä noita Kelan lappusia, täytynee siellä luukulla käydä palauttamassa että tulee nuo yksinhuoltajalisät sun muut laitettua oikein kun aiotaan miehen kanssa kuitenkin todennäköisesti siitä yhteishuoltajuudesta sopia synnytyksen jälkeen.

menninkäistyttö & rääpäle 22+4
 
Kiira Pakko lohduttaa sua paino asiassa. Minulla on myös tullut tuo 10 kg ja kahdessa edellisessä raskaudessa ehti kertyä 20 kg. Yhtään kiloa ei ole laitokselle jäännyt, tullut jopa lisää, kun maidonnousu aiheuttanut turvotusta. Normaalisti olen aina ollut normaalipainoinan ja hoikka, joten muodonmuutos ei kovin mukavalle tunnu. Oma kroppa on paksu ja kompelö. Vauvamasusta tykkään, mutta en niistä muista kiloista. Kaverit mua aina varoitteli, että kyllä sullekin painoa sitten tulee, kun ekan lapsen saat. Esikoisen jälkeen olikin hyvin yllättynyt, kun kilot karisi helposti ilmat mitään kuureja alle lähtöpainon. Imetys ja normaali liikunta tekivät tämän. Ennen ekaa lasta olin kokoa 34-36 ja lasten jälkeen kokoa 32-34. Tämä vain esimerkkinä siitä, että paulautua voi ihan hyvinkin. Toki raskauden ainaka vartalo muuttuu ja sen jälkeen on annettava itselle aikaa palautua. Lantion luuston palautuminen vie jo vähintään puoli vuotta. Osta muutama kaunis tunika korostamaan vauvamasua, mutta peittämään kiloja :)
 
Kiitos Poni06 lohdutuksesta :flower: Järjellä kyllä ymmärrän sen, että pakollahan se kroppa muuttuu, mutta sopeutumisvaikeuksia on.. Ja tiedän, että en minä tämmöseksi jää, mutta jotenkin on niin kamalan ahdistava olo tässä kropassa. Masu on minustakin ihana, mutta sitten tämä kaikki muu :kieh: Eikä yhtään auttanut asiaa, että viime vkolla näin tuttavaa, jolla la kahden viikon kuluttua, ja hänellä ei kyllä ollut grammaakaan ylimääräistä missään :kieh: :ashamed:
Meillä suvussa myös niin, että painoa tulee raskauden aikana reilusti, mutta nopeasti palautuu & kilot lähtee. Mulla on nyt jo sormet ja varpaat pystyssä, että minulle käy myös niin :D
 
Nythän meidän äitiyspäivärahat lasketaan ilmeisesti 2008 vuoden tulojen perusteelle? Jostain luin että muutosta pitäisi olla 20%, jotta voi hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella. Voiko missään muussa tapauksessa hakea tuota päätöstä viimeisimpien palkkatulojen perusteella? Tietääkö kukaan?

Ja mihin mennessä tuo hakemus on kelaan tehtävä? Mulla kuitenkin maksaa työnantaja palkan kolmelta kuukaudelta. Sekä harmittaa jos äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2008 tulojen perusteella kun mulla on kuitenkin palkka parisataa euroa kuussa suurempi kuin silloin, mutta ei kuitenkaan täyttäisi tuota 20% sääntöä. Mitähän siis pitäisi tehdä???
 
ennie Ei kai tuolle asialle voi mitään tehdä, äitiyspäiväraha maksetaan 2008 verotuksen mukaan ellei ne tulot tosiaan ole nousseet siitä 20%. Epäreilultahan tuo tuntuu jos palkka on noussut. Mutta et ole kuitenkaan ainut joka joutuu kohtaamaan tuon "vääryyden" säännöt ovat kaikille samat :)

Hakemus kelaan pitää jättää viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa.
 
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
 
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
Voithan sie kysästä Kelasta jos suostuuvat laskemaan kuitenkin tuon 6 kk mukaan. Välillä ne tädit siellä on ihan inhimillisiä, joten kannattaa kysästä kuitenkin. :)
 
Voithan sä kokeilla hakea 6 kk tulojen perusteella eli täytät sen hakemuksen kohdan 13 ja pyydät palkanlaskennasta selvityksen lomakkeella Y17 "Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta".

Kai ne Kelassa sitten tarkistavat, ovatko tulot nousseet sen 20%. Ja jos/kun ei ole nousseet niin maksavat verotuksen mukaan. Mutta voihan tuota kokeilla jos vaikka menisi läpi ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
Voithan sie kysästä Kelasta jos suostuuvat laskemaan kuitenkin tuon 6 kk mukaan. Välillä ne tädit siellä on ihan inhimillisiä, joten kannattaa kysästä kuitenkin. :)

Ei se kuitenkaan ole kenenkään virkailijan yksin päätettävissä, että minkä mukaan se raha maksetaan. Mutta ainahan sitä voi yrittää :)

 
Mie kokeilin jo sitä, että voisko saada 2009 vuoden tulojen mukaan, mutta ei onnistu. On mahdollista vasta ensi vuonna saada 09 tulot sinne. Harmittaa, koska 2009 vuoden tulot olis mulla ollu PALJON paremmat kuin nämä nykyiset. Mie kävin kelassa täyttämässä ne laput, ja sain sen edellisen 6kk mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
Voithan sie kysästä Kelasta jos suostuuvat laskemaan kuitenkin tuon 6 kk mukaan. Välillä ne tädit siellä on ihan inhimillisiä, joten kannattaa kysästä kuitenkin. :)

Ei se kuitenkaan ole kenenkään virkailijan yksin päätettävissä, että minkä mukaan se raha maksetaan. Mutta ainahan sitä voi yrittää :)
No kyllähän ne virkailijat siellä ne päätökset tekee. Ja jos menee lähelle tuota 20% niin voi saada sen mukaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Mie kokeilin jo sitä, että voisko saada 2009 vuoden tulojen mukaan, mutta ei onnistu. On mahdollista vasta ensi vuonna saada 09 tulot sinne. Harmittaa, koska 2009 vuoden tulot olis mulla ollu PALJON paremmat kuin nämä nykyiset. Mie kävin kelassa täyttämässä ne laput, ja sain sen edellisen 6kk mukaan.

Onko sun nykyiset tulot kuitenkin 20% suuremmat kuin vuonna 2008?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
Voithan sie kysästä Kelasta jos suostuuvat laskemaan kuitenkin tuon 6 kk mukaan. Välillä ne tädit siellä on ihan inhimillisiä, joten kannattaa kysästä kuitenkin. :)

Ei se kuitenkaan ole kenenkään virkailijan yksin päätettävissä, että minkä mukaan se raha maksetaan. Mutta ainahan sitä voi yrittää :)
No kyllähän ne virkailijat siellä ne päätökset tekee. Ja jos menee lähelle tuota 20% niin voi saada sen mukaan.
Tarkoitinkin sitä, että ei ne virkailijat voi vain mukavuuttaan alkaa noista ohjeista/säännöistä poikkeamaan :) Ja eihän niiden ohjeissa olis mitään järkeä jos niiden mukaan ei toimita.
Niissä ohjeissahan sanontaa, että "Jos tulot ovat kasvaneet vähintään 20 %". Tiedän tapauksia, että tulot on nousseet 19% ja ei tosiaan noissa rajoissa joustettu. Mutta saahan sitä tosiaan kokeilla jos vaikka läpi menisi :)
 
Joo eli haen sitten tuon 6kk tulojen perusteella tai ainakin koitan hakea. Mutta taidan sitten vasta kesäkuun lopulla viedä sen hakemuksen kelaan niin sitten voin ajanjaksoksi laittaa siitä taakse päin olevan ajan. Ja pyytää palkkatoimistosta sen lapun vasta kun ovat kesäkuun palkan laskeneet.:)

Eli ilmeisesti tuo Y17 on joku kelasta saatava lomake, jonka palkkatoimisto sitten täyttää?
 
Mulla tais olla 19% parempi nyt ja suostuivat sen ottamaan. Mie tein niin, että täytin laput valmiiksi, ja sovittiin että heinäkuussa kun jään töistä pois niin toimitan sen viimisimmän palkkalapun sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja avee:
Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Mutta jos siis hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, eli heinäkuussa. Kela tarkistaa tulot verottajalta, niin eikö verottajalla voi siis silloin olla jo 2009 tiedotkin valmiina, jos siis hyvä tuuri kävisi? Vaikka 2009 tiedothan postitetaan vasta syksyllä jos muutoksia on ilmoitukseen tehnyt.

Mutta eikö sitä voisi kuitenkin kokeilla hakea viimeisimpien palkkatulojen perusteella tuota äitiyspäivärahaa? Tuskin siinä mitään voi hävitä vai voiko??
Voithan sie kysästä Kelasta jos suostuuvat laskemaan kuitenkin tuon 6 kk mukaan. Välillä ne tädit siellä on ihan inhimillisiä, joten kannattaa kysästä kuitenkin. :)

Ei se kuitenkaan ole kenenkään virkailijan yksin päätettävissä, että minkä mukaan se raha maksetaan. Mutta ainahan sitä voi yrittää :)
No kyllähän ne virkailijat siellä ne päätökset tekee. Ja jos menee lähelle tuota 20% niin voi saada sen mukaan.
Tarkoitinkin sitä, että ei ne virkailijat voi vain mukavuuttaan alkaa noista ohjeista/säännöistä poikkeamaan :) Ja eihän niiden ohjeissa olis mitään järkeä jos niiden mukaan ei toimita.
Niissä ohjeissahan sanontaa, että "Jos tulot ovat kasvaneet vähintään 20 %". Tiedän tapauksia, että tulot on nousseet 19% ja ei tosiaan noissa rajoissa joustettu. Mutta saahan sitä tosiaan kokeilla jos vaikka läpi menisi :)
No mie taas tiedän tapauksen jossa on just tollein joustettu että on nousseet 19 % niin on saanut niiden tulojen mukaan, joten sen puoleen kannattaa tosiaan yrittää. Kaipa se on siis virkailijastakin kiinni. :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Joo eli haen sitten tuon 6kk tulojen perusteella tai ainakin koitan hakea. Mutta taidan sitten vasta kesäkuun lopulla viedä sen hakemuksen kelaan niin sitten voin ajanjaksoksi laittaa siitä taakse päin olevan ajan. Ja pyytää palkkatoimistosta sen lapun vasta kun ovat kesäkuun palkan laskeneet.:)

Eli ilmeisesti tuo Y17 on joku kelasta saatava lomake, jonka palkkatoimisto sitten täyttää?
Eikö se kuitenkin mene niin, että edellinen 6 kk tarkoittaa ihan tasan 6 kk ennen äitiysloman alkua kertyviä tuloja? Eli jos ä-loma alkaa vaikka 15.8, niin edelliset 6 kk on siinä tapauksessa 14.2-14.8. Vai oonko väärässä?

 
No jos eivät suostu laskemaan 6kk tulojen perusteella, niin mies onneksi lupasi tehdä hiukan enemmän töitä jotta meidän tulotaso pysyy kuitenkin samana kuin tähänkin asti. =)

Onkos kaikki palaamassa sitten heti äitiysloman jälkeen takaisin töihin? Itse ajattelin vielä kuitenkinsitten kesän olla kotona ja sitten joskus syksyllä loka-marraskuussa palailla töihin. Sitten kun kelit on sellaiset ettei enää viitsi kotosalla olla ;) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hupu07:
Alkuperäinen kirjoittaja ennie:
Joo eli haen sitten tuon 6kk tulojen perusteella tai ainakin koitan hakea. Mutta taidan sitten vasta kesäkuun lopulla viedä sen hakemuksen kelaan niin sitten voin ajanjaksoksi laittaa siitä taakse päin olevan ajan. Ja pyytää palkkatoimistosta sen lapun vasta kun ovat kesäkuun palkan laskeneet.:)

Eli ilmeisesti tuo Y17 on joku kelasta saatava lomake, jonka palkkatoimisto sitten täyttää?
Eikö se kuitenkin mene niin, että edellinen 6 kk tarkoittaa ihan tasan 6 kk ennen äitiysloman alkua kertyviä tuloja? Eli jos ä-loma alkaa vaikka 15.8, niin edelliset 6 kk on siinä tapauksessa 14.2-14.8. Vai oonko väärässä?
Et ole väärässä, juuri näin menee! Eli ei ole väliä milloin jättää laput Kelaan.

 
Apuva apuva, mulla tulee pää kipeeksi kaikesta tästä lomakekeskustelusta :eek: Oon niin sekaisin tän lomakkeen ja koko pykäläviidakon kanssa... Aina kun luulee saaneensa jotain selville, niin tulee uus ajatus mieleen, ja sitten ei taas ymmärräkään mistään mitään... Me mennään nyt lähiviikkoina KELAan selostetaan siellä meidän tilanne ja täytetään ne laput ja ne kohdat, joita tätit siellä siellä käskee.

Jollakulla oli tukalaa öisin tän helteen kanssa. Eipä ole tullut itsellä testattua tätä kikkaa, mut toimii monille korille: laita kosteahko pyyhe pakastimeen ja annan viilentyä ihan kunnolla, ja sit kun hätä iskee niin nakkaa vaan viilentävä pyyhe päälle =) Niitähän on olemassa myös sellaisia "viljakissoja", jotka on tarkoitettu joko kuumennettaviksi tai kylmennettäviksi ja sitten hartioitten päälle. Tuo pyyhe tulee vaan halvemmaksi, ja on myös isompi eli tehokkaampi. Vaatii vaan pakastimesta tilaa.

Aamulla kävin puntarilla luottavaisena, että nyt on varmaan tullut kiloja lisää kun on grilliruokaa ja jäätellöä mässäilly. Mut olinkin sitten laihtunut parisataa grammaa. Tämä siis edellisviikon maanantaihin verrattuna, eli ei hyvä :/ Mieluummin hankkis nyt sitä vararavintoa, ettei tarvii imetyksen aikana olla koko ajan syömässä. Enpä kuitenkaan nytkään mitenkään pakota itseäni syömään enempää kuin on nälkä. Nyt on siis alkutilanteeseen verrattuna 4,3 kg tullut lisää. Sinällään ihan kiva kyllä, että turvotuksista en liiemmin kärsi, toki muutaman kerran päivässä täytyy nostaa jalat ylös.

Shuri ja Onni-Ilona 24+3
 
Vielä tuosta äp-rahasta. Mulla ei tule täyttä 6kk täyteen, olen aloittanut työt helmikuussa ja loppuu heinäkuussa. Ennen tätä työtä olen ollut töissä viime vuoden puolella, eli ottavat sen mitä jää vajaaksi siitä puolesta vuodesta niin sieltä edellisestä työpaikasta.

Mie en aio palata töihin äippäloman jälkeen. Jotenkin vaan tuntuu, että lapsi on sillon vielä niin kauhean pieni, että sen paikka on kotona äidin kanssa... Mies voi tehdä enemmän töitä, ja pitää oppia pärjäämään vähemmällä, että lapsi saa olla kotona :)
 
No niin nyt meni munkin pää ihan sekaisin...jos kerran tulot lasketaan just puol vuotta ennen äityisloman alkua. Eli silloinhan sen päätöksen saa vasta joskus kun äityisloma on jo pitkällä?? No toisaalta mulle se kyllä sopisi koska isomman korotuksen sain vasta maaliskuussa.:)

Lasketaanko tuloiksi muuten tulospalkkiot ym vastaavat tulot? Silloin nimittäin taitaisi mulla tuo 20% sääntö mennä rikki, kun keväisin meillä on aina maksettu myös tulospalkkioitakin. =)
 
Mulle sanottiin Kelasta niin, että täyttää ne laput kaikki valmiiksi, ja kun jää pois töistä ja saa viimisen palkkalapun niin sen toimittaa kelaan. ja sanoivat, että parissa päivässä tehdään päätös, eli ei jää roikkumaan jos vaan on kaikki laput valmiiksi täytettynä.
Tulospalkkiosta en osaa sanoa, otetaanko se siihen kans.
 
En mäkään osaa sanoa tosta tulospalkkiosta, mutta eikö siellä kuitenkin ole niitä kertakorvauksena suoritettavia juttuja, mihin se mahdollisesti voistasi lukea. Toisaalta ne ei aina mee siihen 20% sääntöön, eli mun mielestä kannattaa ksysä ihan sieltä Kelasta ni menee sit ainaki oikein :)
 

Yhteistyössä