***SYYSMASSUKAT 2008 kesäkuussa***

Äippäskä Harmi kun ei paikat ennää tanssaamista kestä :/ No mutta mukava sitä musiikkia on kuunnellakin ja katsella ihmisten toilailuja. ;)

Dior Ihanaa kun ystävä tolleen muistaa =)

Tääl jatkuu sama meno kuin eilenkin. ukko lähtee kohta töihin ja me jäädään pojan kaa touhuilemaan...

Katjuska ja Vilpertti 28+2 :heart: Eilen menty päivän edellä näköjään :whistle:
 
Aatumaria08: Me asutaan kans vuokralla, 60m2 kaksiossa ja varmaan asutaan tässä vielä syksylläki ja vielä ens vuonna,vaikka sitä "omaa" ollaan pitkään haettu..onhan se niin et sama se on itelle maksaa kuin maksaa vuokraa toiselle...mutku sopivaa :whistle: ei vaan ole löytyny, ja se pitää olla kaikin puolin sopiva ja oikea meille tai sitten rakennetaan omakotitalo, mut haaveita,haaveita,haaveita...Jouskari-80: Mun ukkeli ajaa työkseen rekkaa,se lähtee joko päivävuoroon eli aamulla klo 4-5 töihin ja tulee sitten joskus iltapäivällä kotiin tai sitten se lähtee yövuoroon eli iltapäivällä klo 14-16 ja tulee sitte aamuyöllä 4-5 maissa kotiin ja nukkuu päivän siihen asti melkein ku lähtee taas työhön.En tiiä miten tämä vauvan hoito luonnistuu, mut eiköhän sen jotenki saa menemään..on ne muutki rekkamiehen akat saaneet arjen pyörimään.Sanoin kyl ukkelille et se saa olla mulle kaverina eka viikot hoitamassa vauvelia et jonkilaisen "rutiinin" saa laitettua.

Teil oli ollu myös erilaisista peloista puhetta...mulla edelleen kauhistuttaa miten osaan hoitaa vauvan ja olla hyvä äiti, miten tajuan kaiken mitä pitää..synnytys ei pelota se menee niinkuin menee mut sektiota en haluaisi.

Sain haettua ä-pakkauksenki postista viime viikon lopulla ja yllätyin kuin isoja vaatteita siinä oli...onpa sitten kauemmin mitä pitää. Maanantaina oli neuvola käynti, hemppa oli pysyny 112:ssa, verenpaine vähän koholla,se mulla onki ollu koko raskausajan.Painoa on tähän mennessä tullu jo 9kg :eek: mä en syö enää mitään :LOL: mä oon kohta joku virtahepo...vaikka ukkeli sanooki et eihän se näy missään muualla kuin mahassa, takaapäin ku katto niin ei kyl huomais et olen raskaana. ja se SF oli 28cm (viimex oli26)menee niin tasasesti yläkäyrän mukaan...terkkari lohutti ettei se välttämätä tarkota et vauva syntyy 4kilosena huh!
Kaveri kovasti masussa muljuaa,tuntuu käteen pienen pientä jalkaa ja päätä ku kääntyilee ja on ihan tuossa "ihon alla" :heart:
Viime yönä olin unessa jo synnyttämässä ja synty pieni poika 5kk ikäsenä...minä hermoilin unessa etten oo saanu etes mitään laitettua vauvaa varten valmiiksi ja kaikki on kesken..ja ukkelille sanoin et sen pitää muistaa ottaa mun snoopy-uniasu mukaan ku tulee seuraavan kerran meitä kattomaan :/ kaikkea sitä yöllä katteleeki...täs vähän aiemmin näin unen jossa synnytin pienen tyttövauvan eli unessa on fifty-fifty kumpi sieltä tulee ku ei olla otettu selvää asiasta muutenkaan...
noniin, aattelin vaan pikasen ja lyhyen viestin tänne laittaa niin romaaniksihan se taas men.. :kieh:
Mut mukavat jussin jatkot!!!!
Hille78&kaveri rv28+
 
Sunnuntai-huomenta!

Kiitokset rintapumppu -vastauksista. Käsikäyttöinen Ainu sai selkeästi eniten pisteitä, joten sellaista lähden metsästämään.

Verneri oli juhannuksen ajat niin hiljaksiin tai lymyili jossain syvällä tai oli kääntynyt silviissiin, että potki selkää kohden tms., mutta joka tapauksessa säikytteli minua parin päivän ajan, kun ei ilmoitellut kunnolla itsestään. Dopplerilla piti sitten varmistella, että ollaanhan siellä vielä paikalla ja mokoma kehtasi ekalla kuuntelulla olla piilossa siltäkin, niin että paniikki iski, ennen kuin äänet löyty: ihan vasemman nivusen luota! Sitten nousi onneksi ylemmäs ja sain kuulla kunnolla äänet. Kiukkuissaan potkaisi laitettakin ja sai äipän nauramaan helpotuksesta. Hui, kun säikäytti! Mies kyllä vakuutteli, että hän on tuntenut potkuja masun läpi, että kyllä siellä elossa ollaan. Onkohan minusta tullut entistä tunnottomampi, kun itse en tunne, mitä sisälläni tapahtuu ja mies tuntee kuitenkin tuosta ulkopuolelta?

Hjuup. Eipä tällä erää muuta. Kaikkea hyvää jok'ikiselle odottajalle!

Lizard & Verneri 26+5
 
Huomenta :)

Hille ihania unia sulla :D Ja tuosta sun pelosta... Se on kumma miten se pieni avuton käärö vaan osaa ohjata meitä toimimaan oikein vaikka nyt tuntuiskin siltä ettei mittään osaa :heart:

Tuo kyljen kääntäminen yöllä alkaa oleen jo aika mukava prosessi :kieh: Yläkroppa menee ensin ja lantionseutu tulee rutisemalla perässä. Kauhee naksuminen tuntuu tuolla alakerran luissa. :eek:
Täällä tänään vielä kärsitään ukon iltavuorosta ja ollaan pojan kanssa kaksin. Tosin en tiedä onko neiti tänään tulossa tänne mun seuraks kans. :) Oisha se ollut vaiks kiva lähtee kattelee ale-tuotteita, mutta noita busseja kulkee näin sunnuntaisin niin huonosti tonne keskustaan ja takaisin, että taidan oottaa vaan, että halpenevat tuotteet entisestään. :whistle:
Mulle sais kyllä kans jo alkaa kelalta sitä päätöstä alkaa tulemaan tännepäin...jos ei pian kuulu, niin soittelen perään. Silloin saa yleensä vastaukseks, että just ne sun paperit onkin tässä käsittelyssä. :whistle: :xmas:

joo, mutta tulkaahan kertoon miten jussit meni :wave:

Katjuska ja Vilpertti 28+3 :heart:
 
Meillä meni juhannus rauhallisissa merkeissä. Kavereiden mökillä oltiin ja saunottiin. Ihan mukava oli välillä katella toisten toilailua selvin päin :LOL:

Masuasukki jaksaa ilmeisesti hyvin kun liikkuu ahkerasti ja nyttenkin huomauttelee olemassaolostaan, en vissiin osaa istua tässä koneella mieleisessä asennossa :p

Aamulla oltiin tuon isännän kanssa reippaana aamunavetalla tuuraamassa hänen vanhempiaan, kun olivat illalla olleet tansseissa. Pitihän sitä sitten käydä parin tunnin nokoset ottamassa kun tuolta kotiuduttiin :D

Huomenna olis se sokerirasitus edessä. Jonkin verran jännittää kun ei oo aiempaa kokemusta aiheesta.

Niihu ja "toukka" rv 27+4
 
Moikka pitkästä aikaa.

Minä kanssa rh- odottaja, enkä ole ottanut siitä paineita, kun on kuulemma niin harvinaista että siitä mitään harmeja ensimmäisessä raskaudessa tulee. Synnytyksen yhteydessä tehtävä "verenvaihto" ehkäisee ongelmat myöhemmissäkin, eikä minulle ainakaan puhuttu mitään kolmannen raskauden ongelmista ??

Olitte keskustelleet myös miehen työvuoroista: minulla mies tekee kolmivuoroa, eli mielenkiinnolla odotan yksinäisiä öitä syksyllä. . . No, kaikesta kai selviää.

Sen kummempia pelkoja en ole ehtinyt kehitellä, tosin kyllähän se mietityttää, että mitä hitsiä sitä sille vauvalle osaa täällä kotona tehdä :eek: Joskus painajaistelen yksikseni, että entä jos en vaan saa sitä lopettamaan itkua tai tajua yhtään mitään. Että tämmöistä kevyttä pelkoa :LOL:

 
Heippa!

Täällä kanssa uusi syysmassukka ilmoittautuu, la 7.9. Viidettä pukkaa ja kaikki on mennyt normaaliin tapaan odottelussa. Synnyttämään mennään tammisaareen ja tukihenkilöksi lähtee oma äippäni kun miehelle synnytykset on jotenkin liikaa... =) Turvotuksia on jo kiitettäväst ja painoakin on tullut vaatimattomasti 19kg...PIENI PYÖREE...
 
Katjuska Onneks ajoitettiin syöminen illalla niin että ei ole nälkä ja aamulla klo 7 on tuo aika joten sinne asti uskoisin pärjääväni :) , isoimmat ongelmat tuottaa tuossa se että kovasti tekis mieli karkkia :kieh:. Täytyy koittaa sinnitellä.
 
snodgrass
MOikka!

Täällä on näemmä juhannuskin kirjoiteltu ahkerasti! =)
Lizard olikin jo saanut niitä rintapumppuvastauksia, mutta sanonpa silti, että mulla oli viimeksi lainassa Aventin käsikäyttöinen, ja tykkäsin siitä tosi paljon. Kävinkin sellasen just viime viikolla sit ostamassa ikiomaksi.

Me oltiin jussia viettämässä toisella, miehen vanhempien mökillä. Se olikin yllättävän tapaturma-altis paikka meidän neidille, vaikka ei siltä ensisilmäyksellä vaikuta. Perjantaiaamuna neiti putos alapää edellä nojatuolin puiselle käsinojalle, se tietty sattui. Sit aamupäivällä yritti pissata, mut lopetti lyhyeen kun huomasi että se sattui. Loppupäivä menikin pissaa odotellessa, ja kuuden aikaan alkoi olla jo aika tuskaista... :/ Todettiin et pakko lähteä päivystykseen. Onneks sieltä mökiltä ei aja kuin tunnin Tampereelle, niin mentiin sit Hatanpäälle. No kuinka ollakaan autossa vaippaan sitä pissaa sit alkoi tulla, mut päätettiin silti käydä näyttämässä varmuuden vuoksi kun oltiin kerran liikenteeseen lähdetty. Päivystyksessä ei ollut ketään, joten ei tarvinnu jonottaa, ja lääkäriksikin sattui mukava nuori tyttö (liekö vielä valmiskaan) joka osasi jutella lapselle kivasti. Pelkäsin vaan et kohta se soittaa lastensuojelun paikalle, kun neiti oli onnistunut samana päivänä saamaan pienen kolhun myös silmäkulmaan... Mutta loppu hyvin kaikki hyvin siis, seuraavana aamuna palattiin takaisin mökille.

Lauantain pidin vapaata sokerittomasta elämästäni, mutta muuten oon onneksi edelleen pysynyt siinä. On kannustavaa huomata, että selviää nyt huomattavasti vähemmillä pikkuhuousunsuojilla =) Mutta tsemppiä kaikille jotka joutuu sokereiden kanssa pelaamaan ja arvoja miettimään!

Donitsi tervetuloa kirjoittelemaan!
hexa paljon voimia sulle, onneksi tosiaan pikkuinen on pysynyt jo tänne asti matkassa, toivottavasti viikkoja ehtii vielä kertyä monta!

Nyt en muista muita kommentoitavia, täytyy huomenna palata asiaan!
Öitä!
snodgrass ja neponen 29+3
 
Täällähän oli ollut ihan ruuhkanpoikasta juhannuksena..

Hexalle jaksamisia ja lepoja! Toivotaan, että vauveli pysyy mukana mahdollisimman pitkään.

Meillä ukkeli on kaksvuorotyössä: 06-14 ja 14-22 vuoroviikoin. Joskus jos siellä tulee kiire niin laittavat kolmivuoron ja se yövuoro ei oikein onnistu meillä. Miten täälläkään nukkuu kun on kaks lasta päivät kotona. Onneksi niitä yövuoroja ei oo paljon.

Itsellä rintapumppu oli se ainun käsikäyttönen. Pitäs lähteä uutta ostamaan kun edellisellä kerralla laitoin tiskikoneeseen ja ja se pieni osanen mihin se tiiviste tulee niin lähti reissun päälle ja osui niihin vastuksiin ja suli.. Meinas itku tulla kun minä en pärjää ilman sitä. Onneksi sillon sain neuvolasta koneen lainaa. Nyt sitten pitäs oikeasti ostaa omaksi

Eipä oo tämä tyttö käynyt omassa työpaikalla rahoja tuhlaamassa. Juhannusmuonatkin ostettiin naapurikaupasta. Onneksi sentään on mistä valita vaikka ollankin näin pikku paikkakunnalla. Pitäs vaan soittaa liittoon ja varmistaa muutama juttu sieltä. Ja oon tuossa miettiny, että menikö ne rouvan puheet jo syrjinnäksi kun sanoi mitä sanoi...

Jaa'a mitäs vielä...... Ei tuu mieleen..

Ninetsu 27+2
 
snodgrass
Huomentapäivää!

Taas näyttää toi ilma niin tylsältä.. :(

Lizard täällä myös yksi kiskon käyttäjä! :wave: Mulla on ollut se jo n. 10 vuotta, ja täytyy sanoo et nyt alkaa jo kyllästyttää. En enää ole ihan joka jaksanut sitä uskollisesti pitää.. Ja pitäis varmaan pikkuhiljaa teettää uusikin, kun ei ne kai mitään ikuisuuskapistuksia ole. Mutta onhan se kyllä hyvä apu siihen narskutteluun.

koiramamma aikaisemmin jo puhuikin siitä tyttökavereiden opas odottajalle-kirjasta. Siitä innostuneena katselin minäkin meidän kirjastosta, ja löysin saman sarjan oppaat vauvavuoteen ja taaperovuosiin. Siinä vauvavuosi-kirjassa ei nyt tässä vaiheessa ollu juurikaan uutta, mut olihan se hauskaa kevyttä luettavaa. Sen sijaan kaikille keillä on 1-4-vuotiaita lapsukaisia kotona, voin lämpimästi suositella sitä taaperovuosien opasta. Sekin on hauska, mutta siellä on myös ihan hyviä maalaisjärkisiä vinkkejä joista voi olla hyötyä. Ja jotenkin pidin vaan sen kirjan yleisestä asenteesta.

Jaahas, nyt pitää yrittää päästä vielä ennen sadetta pihalle.
Hauskaa päivää!
 
Täällä yksi tajuttoman väsynyt massukka :headwall:
Unet on jääneet tosi katkonaisiksi ja tuskasta pyöriskelen asentoa etsien joka välissä...

Kotiuduttiin eilen aika myöhään jussin vietosta joka menikin hyvin rauhallisesti ihan kahdestaan pääosin. Oltiin mun kotikonnuilla Hangossa ja olikin huvittavaa kun tuli jotain vanhoja tuttuja jotka ei vielä masukista tienneet ja olivat sitten kovin yllättyneitä nähdessään!

Ihania uutisiakin tuli viikonloppuna kun kaveri pyöräytti esikkonsa maailmaan, kaksoset (tyttö ja poika) syntyivät rv 38+ molemmat yli kolmekiloisina :) tänään mennään miehen kanssa niitä kääröjä synnärille ihastelemaan ja voipi olla että tää mamma sekoaa entistä pahemmin kun muutenkin olen jo niin malttamaton oman käärön saamisesta!

Donitsille tervetuloa porukkaan ja kiva kun on joku muukin tässä pinossa menossa tammisaareen. Aika lähekkäin on meillä vielä lasketut joten hyvällä tuurilla ollaan siellä samaan aikaan ;)

Mutta juups, jospa tästä lähtis aamupalan metsästykseen ja sitten pikku hiljaa etsimään jotain lahjusta kääröille :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!


Tini+Pingu rv 29+5 (rv30 on jo ovella :heart: )
 
Juhannuksen jälkeistä elämää vaan kaikille masuaan kasvattaville! :flower: :flower: :flower:

Ensimmäiseltä lomareissulta on palattu ja arki on koittanut jälleen, vaikkei sinne töihin minun tarvitsekkaan mennä.
On tätä puuhaa ihan kivasti muutenkin kotosalla ja nyt, kun tuli tuo äitiyspakkauskin, niin saa hypistellä ja pestä vauvan vaatteita ihan yltäkylläisesti!
Ihania pikkuruisia vaatteita ovat!

Täällä on käynyt keskustelu kiivaana, enkä millään ehdi/jaksa lukea kaikkea :ashamed: mitä olette kirjoitelleet....
Joten omaan napaan....

Neuvolassa verenpaineet ja pissat kunnossa, sydänääniäkin päästiin kuulemaan Nappulan villistä tanssista huolimatta.
Painoa tulee, mutta hoitelen sen asian kuntoon, kunhan olen ihan itsekseni tässä kropassa.
Hemoglobiini oli hälytysrajan lähellä eli enää 115, rautakuurille siis jouduin.
Olinkin ihmetellyt vetämättömyyttäni, viimeksi luku oli 135...
Sokerirasituksessa kaikki oli oikein mallillaan, joten siinä kohtaa voin huokaista helpotuksesta.
Muutenkin koko testi meni tällä kertaa paremmin, kuin silloin joskus esikkoa odotellessa.
En pyörtynyt eikä ollut huono olo, testaajakin oli kiva nuori nainen ja varasi minulle heti lepopaikankin, jos vaan sitä olisin tarvinnut.

Onko kukaan muu kaivannut ultraa tai jotain vielä tähän vaiheeseen?
Meillä pikkuinen liikkuu hirmusti, joten siitä syystä en sitä kaipaa, mutta olisikohan jo ikävä omaa nyyttiä syliin, kun tahtoisi pikkuisen nähdä melskaavan...

Liikkeet ovat hurjasti voimistuneet viime viikkoina ja hikkaakin on ollut havaittavissa usein.
Venytystä molempiin kylkiin tuntuu silloin, kun pikkuinen on poikittain, eli minun tapauksessani usein.
Yöllä olen löntystävä haamu, kun vaellan noin kuusi kertaa vessaan, siis aina kun aion kääntää kylkeä.
Hyvää nukkuma-asentoa on vaikea muutenkin löytää, masu painaa ja varsinkin, kun kaveri on poikittain, ei tunnu mikään asento olevan hyväksi.
Sain vielä tuon ihanan välilevyrepeämävaivanikin takaisin itselleni, toivottavasti ei ole loppuraskauden ajan luonani!
Kävely on kamalaa ja hirvittävän tuskallista, rappusten kulkeminen mahdotonta.
Onneksi on korkea auto, että pääsee kyytiin, tavalliseen henkilöautoon kun on turha yritää edes päästä.

Oletteko muut jo laittaneet vauvalle tavarat ja muut kuntoon?
Meillä ollaan vasta pesty vaatteita (kun en malttanut odottaa enää), paikalleen laitosta en tiedä, kun tuo pahuksen ikkunaremontti pistää sekaisin koko pakan.
Ja onhan meillä vielä muutaman ajan päästä toinen lomareissu edessä, että josko sitten sen jälkeen laittelisi...
Turvakaukalo pitää muistaa vielä ostaa, se jäänee kyllä elokuuhun, taloudellisista syistä.
Onko muilla jo kaukalo ja millaiseen olette päätyneet?
Minä kun en ole edes valikoimaa vielä kartoittanut.

Kuulumisiin sisaret!!
Masunkasvatusta vaan kaikille!

Mamitus2 ja Nappula 29+1 (hui, kun viikot menee nopeaan)
 
ail
No voi plääh.Mie joka en sokerirasitustestiä stressannu lainkaa vaa oletin kaiken olevan ok sainkin sitten äsken neuvolasta puhelun että raskausajan diabeteshan se siellä.Perjantaina on muutenkin äitiyspoli ja siellä kuulemma myös diabeteshoitaja.Mie vaa ootan et jospa vielä ultraisivat Pipsan että mie saisin tietää kumpaa sukupuolta tää meitin pikkunen on.Minä en ole hankkinut vaaville mitään muuta kuin ne yhdet sukat mutta appiukko osti itkuhälyttimen.Huomasin vasta äsken että sehän on vaaleanpunainen,oisko enne ;) Esikoinen mursi eilen jalkansa ja nyt tuossa opettelee kepeillä kävelemistä.Yöllä kun tuli sairaalasta hää meinas kaatua lavuaaria päin ja otti sitten äkkiä tukea ja nyt on sitten yläkerran lavuaari irti.Koirat varsinkin meiän rottis on ihan hysteerisia kun pitäisi päästä esikoista hoitamaan.Eipä täällä sen kummempia.Perjantaina tiedän sitten enempi.Ku ei vaa hirvee tiukkaa ruokavaliota tulisi kun ei toi juominen vielä oikein pelaa.Mehu/sprite sekotus menee alas ei oikein muu ja jos se pitää lopettaa nii tiputukses ollaa.No katellaa sitä sit loppuviikosta.Hyvää viikonjatkoa kaikille ja tervetuloa uusille!


ail ja Pipsa 29+3
 
Kiitos kaikille meitä tsempanneille. On tää tosi outoa, jos lauantaina alkais 3:lla alkava raskausviikko!! En kyllä uskonut että näin pitkälle päästäisiin. Onneksi on ollut mahdollisuus lepoon ja lääkkeitä tilannetta hallitsemaan.

Nukkumisesta: nyt alkaa olla parempi nukkua kun keksin ottaa kaksi isoa tyynyä viereen. Toinen jalkojen väliin ja toinen kainaloon. Pään alla on vielä pari tyynyä. Lastenhuoneen lattialla, patjalla, sitä joutuu nukkumaan mutta eipähän ainakaan putoa ja tilaa on riittävästi. Äippäpakkauslaatikosta tulee yksi sänky sitten siihen viereen ja toinen laatikko menee varmaan pinnikseen meidän makkariin, niin että jos yöllä pääsee rinnasta syöttämään voi vaihtaa nukkumapaikkaa eikä herätä toivottavasti ketään siinä syötön / vaihdon aikana.

Kaukalosta:
Meillä on vanha Römer Baby Safe joka vasta pari vuotta sitten jäi esikolta pois. Hankittiin sitten uudet matkarattaat, johon tuon kaukalon saa kiinni. Adapterin paikoilleen saaminen oli prosessi, mutta ei sitä viitsinyt uutta kaukaloa ostaa kun vanha on kuitenkin ihan hyvässä kunnossa vielä. Tosin meillä siis on nuo matkarattaat nyt esikolla käytössä kun hän ei oikein pidempiä matkoja pysty kävelemään. Sen verran ennenaikaisuus painaa vielä keuhkoja.

Tavallaan tosi jännää nyt, kun tietää millainen esikko oli milläkin raskausviikolla. Meillä on paljon videokuvaa kaappiajoilta ja oikein pitäis katsoa miltä nämä viikot 29-30 näyttivät. Silmät olivat jo auki ja liikkeet eivät vielä ihan kontrolloidut ja tahdonalaiset eli käsiä ja jalkoja heilutettiin sen mukaan kuin hermoradat kehittyivät ja niitä testailtiin. Puristusotetta harjoiteltiin hengityskoneesta nenään vievään letkuun. Viikoin 32 aikaan sitten päästiin tuoremaidolle ja samoihin aikoihin apneakohtaukset vähenivät. 30-32 viikoilla tosiaan nämä kaikki pikkuiset muuttuivat mustikoiksi aika ajoin, jos eivät olleet hengityskoneessa, hengityksen sääteleminen oli kehittymässä siinä vaiheessa. Unessa varsinkin unohdettiin hengittää. Mutta se tuoremaito oli kyllä hieno homma, silloin pystyi antamaan vaikka maitomaistiaiset suun kautta vanupuikolla rinnasta puristetusta maidosta suoraan! Tuttipulloa ei näillä viikoilla vielä voinut ajatellakaan, vaan nenä-maha letkun kautta annettiin pumpulla maitoa. Vauvat olivat vielä liian heikkoja imemään itse.

Saas nähdä, kuinka isoilta vauvan kotiutumisvaatteet sitten näyttävät. Kaivoin esiin esikon vaatteita ja ÄP laatikossa olikin 40-45 cm vaatteet ja vain joitakin 50 cm vaatteita. Puhtaina laitettiin sinne, tuskin niitä enää tarttee ruveta pesemään? Tuulettaa vois. Ne 45 oli ihanan söpön ja oikean kokoisen näköisiä, miten julmetun isoilta sitten 60 cm vaatteet tuleekaan näyttämään??
Rintareppukin pitäis paikallistaa jostain. Meillä on tosi hyvät kokemukset Baby Björnin rintarepusta. Sairaalan fyssari totes sen esikolle parhaaksi kantolaitteeksi lasketun ajan kinkamilla. Kantoliinassa ei lapsi hapettunut tarpeeksi. Meillä sitten syötiin, nukuttiin ja oltiin siinä tosi paljon.

Kysymys tuttipullon tuteista:
Jos varaatte kotiin vastiketta niin sitä vartenhan pitää olla sitten tuttipullo? Esikko ei käyttänyt kuin luonnonkumisia tutteja, joten ne ovat jo historiaa. Voiko vanhoja silikonitutteja tuttipulloon käyttää? Kestävätkö ne monta vuotta vanhat tutit vielä keittämistä desinfioimalla? Luonnonkumihan hajoaa parissa kuukaudessa tai ainakin ohjeistetaan vaihtamaan. No voisihan sitä tietty hankkia varoiksi sekä uusia silikoni- että luonnonkumitutteja.

Mutta on tää kyllä.. viimeksi lääkäri jo patisteli nousemaan sängystä mutta jos yrittää kävellä niin supparit iskee kimppuun ja eteenpäin pääsee vain kannattamalla käsillään mahaa. Ja silloinkin tosi hitaasti. Makuuasennossa olo on helpompi, mutta ei sekään pidä suppareita poissa täysin. Olis ihana kyllä päästä johonkin, vaikka vain ruokakauppaan, niin että vois hankkia kaikkea heräteostoksia, kuten vaikka erilaista leipää. Tähän saakka kun olen vain kirjoittanut miehelle ostoslistaa ja siinä on se yksi paahtoleipä ja yksi tumma leipä, jonka nimen muistaa. Tai jos voisi valita, mitä leikkelettä leivän päälle ottaa! Sen sijaan että kirjoittaa sen keittokinkun (150g) ja toivoo, että juuri siinä kaupassa on juuri sillä nimellä leikkelettä tarjolla. Onneksi sentän on niin ihana mies, joka käy kaupassa ja tekee ruoan niin että suurin vastuu arjesta on hänellä. Itse joutuu vain pitämään kirjaa siitä, että mikään peruselintarvike ei pääse loppumaan.

Hexa ja pikkusisko 29+2
 
hexalle oikein paljon voimia sinne sängyn pohjalle! Olisi todella henkisesti raskasta tuollainen :hug: Minusta ainakin on hirvittävän hauska kuulla mitä esikoises on milläkin viikolla touhunnut kaapissansa :) voi niin silunsa silmin ajatella ja nähdä että siellä masussa omakin vauva tutkii napanuoraa ja haukottelee. Toivon ihan koko sydämmestä että vielä muutaman viikon vauveli jaksaisi mahassa asustaa!

Ail no voihan rähmä teillä sitten sattuu ja tapahtuu :| halauksia diabetes tuomion takia ja pikaista paranemista sille touhottajalle niiden keppien kanssa, tosi kökköä jos kipsataan kesällä!!! Meillä kanssa koira yrittää parantaa mua minkä kerkiää :heart: :D käsissä esim. kauheat ihotumat mitä pitäs nuoleskella...

Mamitus2 Muakin himottas alkaa laittamaan vaatteita mutta vielä ei olla lopullista kaapijärkkäilyä tehty joten jospa antaisi niiden vielä olla. Meillä on suurimmat hankinnat tekemättä :headwall: mä en vaan käsitä että millä rahalla me mitään vaunuja ostetaan, onneksi turvaistuin on tulossa lahjana mummoilta ja papalta. Meillä tosiaan kävi niin että joudumme tälläisen "kohtuullisen" maksun yllättämäksi, melkein 5000e napsahti masettavaksi ja voin kertoa ettö meidän talous meni niin kuralle tuosta kuin olla ja voi... Nyt mietitty vasta vaihtoehtoja eli saatasko halvalla käytettyinä vai otetaanko lainaa.

Tinille kovasti unihiekkaa ja pehmeitä tyynyjä! Ihanaa että kaverisi vauvat olivat noinkin isoja, mäkin haluisin paijaamaan ihan pikkuriikkisiä nyyttejä! Nautihan munkin puolesta :p

Snodgrass voi että teilläkin on ollut vauhtia ja vaarallisia tilanteita yöttömän yön juhlinnassa, onneksi selvisitte ihan vaan säikähdyksellä!

Donitsille tervetuloa vaan mukaan!!! :wave:

Noh jospa muutama sana omasta olosta tähän loppuun. Meillä on saatu riesaksi joku kummallinen köhä niin minulle kuin miehellekin :snotty: Mitään muuta oiretta ei ole kuin sellainen ärsyttävä yskä ja limaa irtoaa. Viimeisetkin toivon rippeet nukkumisesta on heitetty nurkkaan :kieh: :headwall: Nyt viime yöksi laitoin petarin alle peiton jotta saan päätyä ylemmäksi ja pakotin itseni valvomaan vaikka päivällä väsytti ihan tolkuttomasti (meni se edellinen yö ihan harakoille ) nyt sitten saatiin nukuttua. Tänään vaihdoin peti vaatteet jos niissä jokin ärsyttää? Mutta kummallinen homma kaiken kaikkiaan...
Juhannus meni oikein rauhallisin merkein vaikka meinasikin miehen juopottelu ruveta kyrsimään. Mä kun en millään voinnut tajuta että miksi piti kolmena päivänä sitä kaljaa lipsuttaa, onneksi kännissä se oli vain perjantaina jotta tissutelu asteelle muuten jäi. Harmitontahan se oli mutta kaipa se ärsää kun jotenkin olen niin lapsellinen että haluisin että toinenkin "kärsii" mun kanssa selvinpäin ja jotenkin tukee mua mun tipattomassa tilassani :LOL: kavereilla oltiin grillaamassa ja saunomassa, hauskaa oli!

Koiruus ja pentunen rv 28+5
 
Heips kaikille!!!
Juhannus on takana ja se meni loistavasti vaikka satoiki illasta vettä.... :D
Lauantaina kävin sit vetämässä karaokeillan ja masukilla oli hauskaa.... :LOL: :LOL:

Miehen työvuoroista ollut puhetta ja meillä tuo ukko on ahtaaja niin työajat on sit 7-16 tai 16-24...joskus sit tekevät ympäripyöreitä päiviä...Mua ei se haittaa ku olen siihen tottunu.Ihanaa vaan ku saa laatuaikaa muksujen kanssa :LOL:

Meidän turvakaukalo ostettiin ukon siskolta ollut muutaman kerran vain käytössä ja aivan uutta vastaava siis...Nimeä en nyt muista...

Vaatteet meinasin alkaa peseen tuossa ens kuun puolella....Pakko hehkuttaa....hain sit äippäpakkauksen tänään postista ja olipas todella ihania pikkuvaatteita... :heart: :heart:
Muut jutut sit valmiiksi elokuun alkupuolella kaiken varalta.... ;)

Ninnipo ja :heart: masukki 28+6 :heart:
 
Hei pitkästä aikaa!

Hexalle voimia ja tsemppihalaukset! :hug: Toivottavasti pikkuinen pysyy masussa vielä pitkään! Oli mielenkiintoista luettavaa tuo esikoisesi toiminta näillä viikoilla.

Ail: Olipa ärsyttävä juttu tuo raskausdiabetes. Itse olen kans menossa huomenna sokerirasitukseen asenteella "ei mulla mitään oo" ja nyt alkoi pelottaa. Oliko sulla mitään oireita? Niin ja niistä juomista, meniskö sokeriton limu-mehu-sekoitus alas?

Miten teillä muuten on paino noussu? Mulla taas juhannuksena nousi monen monta kiloa kaikkien rasvagrillausten jälkeen. Turvotusta on kans aika paljon ja oonkin nyt vähentäny suolan käytön minimiin... Pelottaa neuvolalääkäri ylihuomenna, mitähän se meinaa tästä painosta. Oon jo valmiiksi ylipainoinen (BMI 32...) ja nyt tullu jotain 10 kiloa :ashamed: Voi itku.

Haettiin äitiyspakkaus tänään ja pesukone tuolla hurisee... :heart: Pääsee laittamaan hoitopöydän laatikoihin vaatteita. Sekin koottiin tänään, saatiin käytettynä lainaan. Vaunut on kans hankittu ja jotain muutamia vaatteita ja yhdet lakanat. Vielä olis turvakaukalon laitto edessä. Meillä ei ole isofix-kiinnitystä (auto vm. 2004) ja ostetaan Gragon (vai Gracon?) telakallinen kaukalo, 189 ? Lastentarvikeliikkeessä.

Ihanaa, vaikkakin sateista viikkoa! :)

Mayah ja pikkuinen 27+1 :heart:
 
Noniin, johan on porukka alkanut palailemaan "sorvin" ääreen. :D

Hexalle täältä kans oikein paljon voimia ja hermoja :hug: Vaikea ees kuvitella, että joutuis vuodelevossa olemaan, mutta mitäs sitä ei sen eteen tekis, että pikkuinen sais masuaikaa lisää ja aikaa kehittyä turvallisesti masun lämmössä. :heart:

Ail On se nyt, kun toi diabeteskin piti viel sun riesaks tulla :/ Ihan kun ei muuten jo ois tarpeeks kaikkea ollut. :hug:
Esikoiselle sinne kans paranmisia :hug: On kyllä kettumaista kesällä olla kipsin kanssa :x

Snodgrass Onneks teillä selvittiin säikähdyksellä neidin kanssa :heart: Mutta osaan kyllä kuvitella, että on sattunut :x Tai ei ees tarvii kuvitella kun itsekin joskus satuttanut itsensä noin. :kieh:

Tinii pääsee vauvan tuoksua esimaistamaan oikein tuplasti :heart: :heart: kateeks käy :kieh:

Mamitus Oishan se kiva käydä ihan muuten vaan pikkuista ultrassa kurkkimassa, mutta taitaa meidän seuraava kohtaaminen olla sitten nenätysten kuitenkin. =)
Vaatteita oon jonkin verran tonne kaappiin katsellut, kun se säkki tossa muuton jälkeen kerta tyrkyllä oli :whistle: Muuten sitte on kyllä kaikki laittamiset ihan vaiheessa :xmas:
Kaukaloa ei uutta osteta, kun vanha ihan toimiva vielä...merkkii en kans nyt muista.
Selän kanssa jaksamista sinne :hug:

Unettomille kans :hug: tähän väliin, kun teitäkin useampia oli. Itse nukun aika vaihtelevasti tällä hetkellä, eli joskus saa hyvinkin nukuttua. Lonkat vaan puutuu tosi helposti ja kääntyminen aiheuttaa sitä luitten natinaa :kieh:

Tuttipullon tuteista uudet meinaan tulokkaalle ostaa ja meilläkin enimmäkseen ollut käytössä nyt noi luonnonkumi tutit.

Koiramamma toivottavasti köhä siellä pian helpottais :hug:

Mayah Mulla kans tuota ylipainoo entuudestaan ja lisää ei painoo ois yhtään tarvinnut tulla, mutta onhan sitä tullut. Pitää kortista tarkistaa jossain välissä että paljonko yhteensä on tullut.
Mutta älä liikaa stressaa... sit syksyllä tsempataan toisiamme kaikki ja saadaan ylimääräiset pois =)

Johan tuli jaariteltua taas...moro :wave:

Katjuska ja Vilpertti 28+4 :heart:
 
En ole ehtinyt aikoihin kirjoitella - ensin oli kauhea kiirus töissä ja sitten perään muuttohässäkkä, yhden viikon loma ja nettikatve! Kahlasin juuri koko kesäkuun pinon läpi - kauheasti juttuja! Onnittelut kaikille hyvistä kuulumisista ja tsemppiä erilaisten painiskeluiden kanssa!

Raskausdementia vaivaa täälläkin, enkä muista enää puoliakaan, mistä olette jutelleet. Seksijutut tuntuvat nyt jotenkin olevan lähellä sydäntä, joten kommentoin niihin ekana... Itsellä on nyt yllättäen halut ihan tapissa! Mies on itse asiassa valitellut muutaman kerran seksielämän hiljentymistä esikoisen syntymän jälkeen, mutta nyt ei pitäisi olla valittamista! Harmi vaan, kun meillä on niin erilaiset rytmit ja spontaani päiväseksi on tietenkin vähentynyt esikoisen jälkeen... Mutta muutettiin juuri tosiaan ja en muuta sano kuin että tuo hierova suihku, joka löytyi ihan yllärinä uudesta kodista, on muuten mainio keksintö..... :snotty:

Asuntogallupiin sen verran, että muutettiin tosiaan ihkauuteen sataneliöiseen rivarin päätyyn, 4h+k+sauna, oma pikku piha ja vilvoitteluparveke. Ollaan enemmän kuin tyytyväisiä. Tilaahan saisi aina olla enemmänkin, mutta Helsingin hinnoilla ei ole isompaan oikein varaa - ja mies on sellainen cityboy, ettei kauemmas muutto ole vaihtoehto, vaikka samalla hinnalla saisi varmaan tuplasti tilaa ja kunnon pihankin. Mutta ollaan enemmän kuin tyytyväisiä nykyiseen asuntoon!

Mistä tulikin mieleen uusi kyssäri: Mitenkäs te, joilla on lapsi tai lapsia ennestään - onko kaikilla lapsilla omat huoneet ja miten olette ajatelleet nukkumajärjestelyt? Meillä on nyt kolme makkaria, mutta vierashuonekin olisi tosi kätevä. Vauvahan nukkuu aluksi tietysti meidän huoneessa, mutta mietin voisivatkohan vauva ja nelivuotias esikoinen asustaa myöhemmin samassa huoneessa? Se ei ole mitenkään jättimäinen, mutta kyllä siihen varmaan mahtuisi. Toisaalta, vieraita ei ihan jatkuvalla syötöllä ole yökylässä... Kommentteja, kokemuksia?

Miehen iltatöistä oli myös ollut puhetta. Mulla mies jatkuvasti iltatöissä, välillä myös viikonloppuisin. Aluksi se tuntui vaikealle, mutta nyt kun olen tottunut siihen, nautin illoista "yksin" lapsen kanssa. Välillä, jos mies onkin illalla kotona, en oikein osaa tehdä mitään! Kuntoilua yms. se tietysti hankaloittaa, kun lapsi/lapset on aina otettava mukaan. Muuten ei huonoja kokemuksia. Yhteisen ajan järjestäminen on tietysti myös haasteellista, mutta niinhän kai aina lasten kanssa?

Muitakin sokerirasituksessa käyneitä on näemmä runsaasti! Itse kävin viime viikolla (bmi 27 ja isän puolelta sukurasitus), mutta sain onneksi puhtaat paperit. Se litku oli kyllä ällöä! Makeaa on tullut kyllä syötyä nyt oikein urakalla, mm. tänään berliininmunkki kahvitauolla.... Pitäisi varmaan vähän skarpata. Vaaka näytti tänään jo 9 kg:n painonnousua! Juhannus toi siihen kyllä piikin. Esikoisen kanssa tulikin vaatimattomat 18 kg, jotka lähtivät ihme kyllä kaikki pois - vain vanhat läskit jäi :LOL:

Mitä olette jo hankkineet vauvalle? Aika on mennyt niin nopeasti ja on ollut kaikkea muuta puuhaa (työkiireet, muutto, esikoinen..), etten ole välillä edes muistanut olevani raskaana! Nyt alkaa tuntua, että pitää rueta jo tosissaan katselemaan noita tarvikkeita! Vaatteita vilkaisin sen verran, että pieniä vauvan vaatteita ei mulla olekaan melkein ollenkaan! Myös pinnasänky on esikoisen jäljiltä aiemman tilanpuutteen vuoksi ja hoitopöydän myin myös. Haussa olisi Brion pinnasänky ja hoitotaso - jos jollain olisi vaikka tietoa, mistä saisin tällaiset käytettynä. Mikä olisi hyvä kirppari pääkaupunkiseudulla? Otin tällä kertaa äitiyspakkauksen rahalla, joten rahoilla olisi tarkoitus ostaa pieniä bodeja yms., tuo pinnis (jos löytyy käytettynä) ja mm. uusi makuupussi sekä pikkutarvikkeita vauvalle - eipä rahat taida enempään riittääkään, hyvä jos tuohonkaan, kun lasketaan se sänky mukaan! Turvakaukalo sentään on jo :)

Millaisia painoarvioita olette saaneet? Mä olen nyt käynyt kaksi kertaa NKL:lla kasvukontrollissa, kun esikoinen syntyi pienipainoisena. Viimeksi viikoilla 27+2 painoarvioksi tuli hiukan vajaa kilo, joka on kuulemma ihan keskimääräisen rajoissa. Onkohan tytöillä ja pojilla eri kasvukäyrät? Lekuri näytti käyrää, johon piirsi sikiön kasvun ja voisin vannoa, että siinä luki yläpuolella POIKIEN KASVUKÄYRÄ. Vai hourinko vain!?!?!?

Mutta ei maar, kello on jo neljä, täytynee lähteä kotio päin. Todella mieltä ylentävää lähteä pyöräilemään tuohon vesisateeseen...

Tsemppiä massukoille!
 
Piti oikein tarkistaa, että kaukalon merkki on Safety baby ja painoo on tullut lisää vähän päälle 6 kiloa tähän mennessä :xmas:

Moni oli taas pakkauksenkin saanu...missä se mun viipyy |O
heti ekaks syynään haalarin, kun pojan haalarissa oli jokin ihme vika, että aina kun koitti kättä saada hihasta ulos, niin vuorikangas tuli ensimmäisenä :headwall: Tais olla vuoden 2006 pakkaus kun silloin saatiin...
 
Kamiliya onnea uuteen kotiin =) :flower:

Huonejärjestelyistä Meillä kolme makkaria ja nyt siis pojalla ja tytöllä omat huoneet. Sitä oon miettinyt, että jossain vaihees varmaan laitan pienet samaan huoneeseen, kun koululainen kuitenkin tarvii sitä omaa rauhaa jo.

Painoarviota ei oo mulle kerrottu... sanottu vaan ettei käteen ainakaan miltään kovin isolta tunnu vaikka sf-mitta onkin iso.

juu nyt hiljenen :xmas:
 
Heissan pitkästä aikaa..

On ollu puhetta miehen töistä: Meillä tosiaan mies tekee hommia toisellapuolella Suomea viikot ja tulee viikonlopuiksi kotiin. Hän on siis Järvenpäässä ja me tytön kanssa Kaarinassa. :( Tämän pitäisi syksyyn mennessä muuttua niin että siellä ei tarvitse enää ravata. Olen miehelle ilmoittanut että menee vajaa 2 kk vauvan synnyttyä ku mut saa kärrää johonkin suljetulle osastolle latautumaan jos jättää mut 2 lapsen kanssa yksin pärjäämään. Niin meillä oli siis sopimus tästä jo ennen ku alettiin pikkukakkosta tehdä että mä en sitten yksin jää. Kun en tykkää tästäkään järjestelystä että toinen käy vaan töissä ja mä hoidan sitten KAIKEn muun. Oman opiskelun, kodin, kasvatuksen ja hoitamisen.

Asunto galluppiin sen verran että me muutettiin 59,5 neliön kaksiosta huhtikuussa tähän 80 neliön kolmioon. Ihanaa kun on oma makuuhuone. Kaksiossa meillä oli esikoisella omahuone siitä asti ku hän oli noin puolivuotias (ei sen kanssa voinu enää nukkuu samassa huoneessa heh) ja ahdastahan siellä oli. Nyt on olohuone erikseen ja esikoisella edelleen omahuone ja meillä makuuhuone. Vauva siirtyy esikoisen kanssa samaan huoneeseen sitten kun siirtyy ja yritetään pärjätä näillä huoneilla parivuotta.

Painoo on tullu lisää joku 11 kiloo jo tähän mennessä ja voi voi hirvittää jo ens syksyn lahduttamisen alotus :$ Mut kai sitä sitten saa pudotettuu ku oikeen haluu. :p

Eikö se muuten pitäis mennä niin että tyttöä odottaessa on makean himo ja poikaa odottaessa tekee mieli suolaista. Mikäs mulla sit on ku nyt voisin mussutella karkkia ja pullaa ku ootan poikaa ja tyttöä odottaessa teki mieli vaan paistettuu jauhelihaa ja sipulia???

nyyttimyy ja murmeli 27+6
 

Yhteistyössä