SYYSMASSUT '07 lokakuussa

Elisa
Täälläkin on käyty neuvolassa tänä aamuna ja olipa taas yhtä tyhjän kanssa. Terkkarikin vaan päivitteli, että eikö vieläkään... Meinasin sanoa että eikun joo, vauva syntyi jo pari viikkoa sitten, että ihan huvikseni vaan pidän tällaista tekomahaa tässä ja esitän raskaana olevaa.. :headwall:

No, nyt on sentään varattu aika yliaikaiskontrolliin Kättärille, se on torstaina, jolloin siis viikkoja 41+5. Terkkarin puheiden mukaan siellä tehdään jonkinlainen "suunnitelma" käynnistämistä varten, ja että mahdollinen käynnistäminen olisi sitten vasta seuraavana maanantaina, eli 42+2!!! Epäili että viikonloppuna eivät alkaisi käynnistelemään. P******!!! Mulla hajoaa pää! Sekin ärsyttää, että jos mennään käynnistykseen, niin ei päästä Haikaranpesään synnyttämään, mihin oltais miehen kanssa haluttu :(

venlae: En tiedä onko täällä joku käytäntö noissa neuvolan yliaikaiskäynneissä, mulla ainakin terkkari on jatkuvasti jossain koulutuksissa yms. että antaa noita aikoja ihan omien menojensa mukaan, tältä ainakin tuntuu.. En oo käynyt siis useammin kuin kerran viikossa. Tämä siis täällä Helsingin keskustan neuvolassa.

Kärtty-Elisa ja muumio 41+2
 
Kävin sairaalalla ja kotia lähettivät. Kamu ei oo vielä laskeutunut ja kaikki muuten ok. Ens viikolla (rv 42 ja risat)olis uudestaan meno viimeistään, saapi mennä myös aikaisemmin jos tilanne vaatii. Kiitos piija kannustuksista, mutkun ei niin sit ei.ARVATKAAPA OTTAAKO PÄÄHÄN???
Ei lekurissa mitään vikaa, mut eivät ihan helpolla kuulemma sektion jälkeen käynnistäs, mut se mahdollisesti edessä ens viikolla jos kamu ei tuu omin avuin ulos sitä ennen. :headwall: :headwall:

Oon varmaan viimeinen mahakas syyskuisista, joka poksahtaa sit joskus... :x :LOL: :LOL: Ainaskin siltä nyt tuntuu, ei oo ihan parhaimmat fiilikset... :'( :(
Tsemppiä muille mahakkaille ja koitetaan kestää YHDESSÄ nää "kituutus" päivät!! :hug: :heart: :wave:

Poikax3 ja sisukas asukas rv 41+1
 
No HÖH! Tsemppiä poikax3!

Kai sitä täytyis vääntäytyä suihkuun ja kauppaan. Olen järkkäillyt valokuvia, pitäis tilailla lisää kun en saa kansioon ennen kun on kaikki teetetty. Hirvee homma kun on tuolta kahden vuoden takaa... Tää on tätä digiaikaa :D

Olotilassa ei mitään mainittavaa... Ei tää munkaan kaveri ole varmaan mihinkään laskeutunut, ainakin tuntuu niin ylhäällä vielä, että toivonsahan tässä jo menettää :(

Palaillaan! t. Piija 41+1
 
Heippati hei täältä! :)

Olipas taas yö ja aamu. Viime yönä oli pitkästä aikaa edes muutama supistus ennen kuin sain unen päästä kiinni kunnolla. Jei, vaikka olivatkin pirun kipeitä. Olisivat vaan saaneet jatkuakkin, sillä valvoin sitten tietty odottamassa koko yön, että niitä tulisi lisää. Nyt aamusta oon vaeltanut ympäri asuntoa kuin haamu. Mitään en oo aikaan saanut, mutta pyykkikone sentään pyörii.

Kiitos noista neuvolavastauksista. Mä ajattelin pyhästi jo, että soitan tänään sinne ja kerron olevani menossa jo huomenna yliaikakontrolliin. Odottelin jo kovasti tässä, että kello tulisi yksi ja voisi soittaa. Nyt kun kaivoin neuvolakortin esiin huomaan, että se soittoaika loppui yhdeltä. Hehe. No se siis siitä. Täytyy soitella huomenna sitten, jos ne ei tee mitään järkevää suunnitelmaa synnytyksen suhteen.

poikax3 :hug: Voin kuvitella kyllä miltä tuntuu. Mä taidan kanssa palata huomenna tuollaisissa tunnelmissa sairaalakäynniltä. Kärvistellään sitten yhdessä tuumin. Toisaalta, jos se sun ensi viikon aika antaisi hiukka potkua asukkaan toimintaan? Pitää pidellä ainankin peukkuja. Olen miettinyt, että se häätöpäivämäärän tietäminen on varmaan ainoo oikee hyvä synnytyksen käynnistäjä. Ainankin kavereiden kertomuksien perusteella ne käynnistyy edellisinä öinä (ja nyt pitää jo tarttuu kaikkiin keinoihin todella).

Mua kanssa harmittaa, että käynnistykset sun muut komplikaatiot on esteinä Haikaranpesälle ja myös Naistenklinikan uudelle perheosastolle 62. Mä olisin halunnut sinne, mutta näillä verenpaineongelmilla (ja muilla ) se ei oo mahdollista. Mieskin hiukka rutisi, että miksi niitä hemmotellaan, joilla kaikki on muutenkin ollut helppoo raskauden aikana. Mä pidän peukkuja, että te Kätilöopistolle menijät pääsette kuitenkin niihin yhden hengen huoneisiin, missä saa rauhassa opetella perhe-elämää vauvan kanssa :) .

Mä taidankin mennä vielä katsomaan Papun vaatekaapin tänään läpi ja siivoon vaikka elokuva-hyllyn (jostain syystä sen järjestely on aina kivaa). Tsemppiä kaikille tähän päivään :)

-venlae
 
Täälläkin vielä yhes koos... :(
Mulla kerran viikossa neuvola ja sit ku 12pv yli lasketun ni saa mennä yliaikakontrolliin. Eli mulla ois nyt to neuvola ja pe saa mennä sairaalaan, mistä mun tuurilla laittavat kotiin ja ma uusiks. Ootteko jo etukäteen varannu niitä yliaikakontrolliaikoja? Ku meiän neuvolas sano et soittaa vast to ajan perjantaille.

Vitsi nukuin viime yönä n.10h ja vaan 2krt joutu nousee pissalle. No meneepähän päivä nopeemmin ku nukku pitkään.
Nyt pesukone päällä, sit laitan petivaatteet tuulettuu ja lähen kävelylle (N.300m) ei kykene pidemmälle :/ ja samal haen postin.
Sit syömään ja sohvalle kattoo leffaa, jos vaikka ottas siin pienet tirsatkin |O
Kutakuinkin noin meikäläisen päivät kuluu...(boring...)

Äityli75 ja eemeli 41+1
 
Elwiltä tuli juuri viesti: "Ihana tyttömme syntyi melkein 14 h koitoksen jälkeen klo 10.46. 3180g ja 50 cm.Nyt pitäis saada nukuttua 1,5 vrkn valvomiset pois :)"
Hieno homma että Elwin kärvistelyt loppui ja sai nyytin syliin :)

Annmari
 
Eli viikkoja oli tasan 41 kun aamulla vielä tuskailin ison mahan kanssa sitä, ettei vieläkään mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä - tuleeko tästä koskaan mitään... Jotain vihlailuja oli silloin tällöin, jotka tulkitsin suppareiksi.

Illalla uutisten aikaan alkoi sitten kouristella enemmän, melkein heti noin kymmenen minuutin välein. En viitsinyt alkaa heti mittaamaan välejä, kun ajattelin, että jospa menevät kohta ohi. Yhdentoista aikaan otin sekkarin esille (jotain hyötyä sykemittaristakin, jonka käyttö tyssäsi urheilun loputtua raskauden takia melkein alkuunsa :) ) ja kellotin välejä: 4-7 minuuttia.

Parin tunnin päästä vessassakäynnin yhteydessä huomasin veristä limavuotoa, ja soitin sitten sairaalan, että jokohan pitäisi tulla. Sanoivat, että tulen sitten kun parhaaksi näen eli kun kivut ovat niin kovat etten halua enää kotona olla.

Yritin nukkua supistusten välillä sen minkä pystyin. Yön pitkinä tunteina tein päätöksen, että odotan yhdeksään ja sitten lähdetään sairaalaan oli kipuja tai ei. Siis olihan supistukset kipeitä, mutta ei niin etteikö olisi voinut olla kotona pitempäänkin.

Aamuyhdeksältä sairaalassa kohdunsuu oli 3,5 senttiä auki, mikä tuntui ihan hyvältä kaiken sen supistelun jälkeen. Kätilö ehdotti kalvojen puhkaisua, ja kun lääkäri puolentoista tunnin päästä tuli puhkaisemaan, oli auki jo 5 cm. Samalla sain kohdunkaulan puudutuksen. Noin tunnin päästä puudutuksen teho alkoi loppua ja supistukset tihenivät. Kohdunsuu olikin siinä vaiheessa jo 9 cm auki! Aloin saamaan ilokaasua ja parin supistuksen jälkeen oli jo aika ponnistaa. Ponnistus vaihe kesti puoli tuntia, ihan kamalan tuskaista, mutta välilihan leikkauksen jälkeen ja monen kätilön avustamana lopulta viimeinen ponnistus ja poika pullahti ulos.

Ja maailman ihanin poika onkin...
:heart:

Tässä tämä, vielä kerran paljon "hyviä" supistuksia ja tsemppiä ketjun viimeisille odottajille! Synnytys voi käynnistyä minä hetkenä hyvänsä, vaikkei mitään tuntemuksia olekaan, kuten mulle kävi ja hyvin se menee!! :hug:
 
Onnea Elwille! :flower:

Ja kuin myös, kiitos Villipilli, kiva että joku käy piristämässä meidän kärvistelijöiden päivää. Jotain positiivista kärsimättömänä odottavan päivässä... :)
Täällä kun jokainen kolotus/vihlonta/tuntemus rekisteröidään ja toivotaan, että josko nyt ois mun vuoro. :headwall:

Söin äsken lohikeittoa ja nyt mun vatsasta kuuluu sellanen murina ja pörinä... :eek: Melki pelottava ääni. Mutta lienee vaan ilmaa mikä siellä kiertää eikä löydä ulos :ashamed:
Kävin iltapäivällä kävellen kaupassa (noin 600m päässä) ja uskomatonta miten selkä meni tuosta matkasta jumiin! Tullee taas mielenkiintoinen yö selkäsäryn osalta. :|

Huomenna aamusella neuvola, saas nähdä...

Tsemppiä ja supistuksia kaikille!

Piija rv 41+1
 
juu raskas shoppailu päivä takana, kiertelin kauppoja ja aina ko tuntu että joka paikkaa juilii että pitää istua niin kiersin vielä pitemmän kautta kassalle. sauna puut haettu ja koitan saada tulta pesään kohta puoleen ja sitte rentoudun kunnolla... varmaan aamulla oon taas täälä ilmottautumassa :headwall:

kirppikseltä tein oikein löydön, Ainun käsikäyttösen rintapumpun alkuperäis pakkauksessa ohjeiseen ja kaikkineen 2 euroo :D

nökö rv 41+3
 
Iltaa. Martta B edelleenkin kiukkuisena tuskailee mahansa kanssa. Olen ihan kamalan pahalla tuulella ollut koko päivän. Ihmisten kanssa jutellessa saa koko ajan purra huultaan, ettei tule lauottua totuuksia :ashamed:

Heitin pari tuntia sitten rivakan puolen tunnin lenkin. Sen jälkeen on ollut kovia( ? ) supistuksia, ei varsinaisesti kovin kipeitä mutta kohtu on vetänyt TOSI tiukkaan sykkyrään. Väliä ollut suppareilla semmonen 10-15 minuuttia. Toivo meinaa herätä synnytyksen suhteen, mutta jotenkin en vaan kuitenkaan usko mitään tapahtuvan.. No, kuka tietää :)

Onnea vauvan saaneille, perässä tullaan :flower:

Martta B ja Ensio40+5
 
Yäh mikä ilta. Turhautumisen tuskaa oikein. Alkaa olla jo sellainen olo, etten enää ees haluu synnyttää tätä. Pysyköön sitten sisällä.

Huominen jännittää. Onneksi on aika jo heti aamusta niin saapi sitten kuulla mitä tuumivat, vai tuumivatko mitään. Mua pelottaa, että jäppinen on ottanut kasvuspurtin tai sitten vaan ne mittaa taas eri tavalla ja tulos on, että mä oon lihonnut. Mä en nimittäin enää mahdu ees noihin mammavatteisiin, jotka oli vielä viime viikolla ihan hyviä. Maha on paisunut niin, ettei ne enää pysy yllä (jousto-osuudet ei mene enää mahan yli..). |O

Ainoo vaate mikä pysyy yllä on hame, mutta sitten ne sukkahousut! Tukisukkahousujen laitto tälläsen vatsan kanssa, voitte vaan kuvitella minkälaista hommaa. Saati, että ne ei varmaan ilahdu naikkarilla kun ähverrän niiden kanssa tutkimuksien yhteydessä. Mies kehtas nauraa mun sukkien jalkaan laitolle ja voi sitä pyhän vihan määrää jo siinä pisteessä. Ei lienee auta kuin kiskoo ahkerasti housuu ylös vielä huominenkin päivä. Huoh.

Rauhaisaa yötä kaikille ja Martalle peukkuja. Ei sitä koskaan tiijä.. ;)

-venlae, hormonit kohdallaan
 
Huomenta!

Venlae; mulla oli samanlainen turhautumisen tunne tässä yksi päivä. Aattelin, että selvä, elä sä siellä omaa elämääs niin mä elän täällä... No, se on vaihtunut jo takaisin tähän kiukkuiseen odottamiseen.

Sama ongelma vaatteiden kanssa :( Mulla on muutamat housut joita pidän vuorotellen, jouduin käydä pari viikkoa sitten vielä ostamassa kun entiset mammahousut alkoi kiristää niin vatsan kun lantion kohdalta istuessa. Hametta kokeilin tässä yksi ilta, mutta ne sukkahousut, ne sukkahousut... :kieh: Olivat ihan tavalliset äitiyssukkahousut, mutta eihän se mahakappale mihkään riittänyt!
Hurjan turvotuksen vuoksi kuljen kotona ilman sukkia, mutta ulos lähtiessä laitan polvitukisukat. Niitä on tosissaan kiva ähertää jalkaan...

Mä ainakin luulen, että aamun aikana ollut muutamia kivuliaampia supistuksia n. 20min välein... Tosin kipu tuntunut vaan alavatsalla, ei selässä. Mutta en tiedä loppuivatko jo... Vähän vaikuttais siltä :(
9 on neuvolaan aika, mutta th ei katso alapään tilannetta joten ihan vaan mittaillaan paineita jotka on kyllä kohta taivaissa jos ei ala tapahtua jotain :kieh: :kieh:

Tsemppiä taas kaikille! Toivottavasti venlae:lla hyvä käynti tänään naikkarilla!

t. Piija 41+2
 
Huomenta täältäkin!

juu eipä ollu tsan yhtään mitäään vaikutusta, päivän shoppailulla ja illan saunomisella... ja

sain nukuttua todella hyvin, en ainakaan huomannu yöllä yhtään supistusta. kyllä se näin pystykoolla koko ajan kivuttomasti välillä 10 min välein ja välillä loppuen kokonaan supistelee, mutta tätä on jatkunu jo viikkoja joten ei nää mitään meinaa. No kaks yötä niin mullaki on aika äippäpolille ja kotiin en tuu. Ainut mihin suostun on että tekevät kovakourasen sisätutkimuksen ja jos en perjantai aamuun mennessä oo sinne siirtyny niin sitte käynnistetään. Viikonlopun yli en suostu oottaan :( :kieh:

Alan olla sitä mieltä että mun kroppa vaan stoppaa synnytystä koko ajan vaikka "normaaleilla" ihmisillä se alkas näillä suppareilla jo eteneen. Äh mikä minusa on vikana?

Tänään aattelin leipoa pakasteen täyteen pikkupullia, kyllä niitä vieraita sitte riittää.

Mulla yks takki meni päälle just vielä viime viikolla, mutta kun tuo maha on tipahtanu nuin alas ja samalla ilmeisesti eteenpäin niin eilen vetoketjujen välille jei semmonen 7 cm että ei puhettakaan että menis kiinni, oli aika järkytys että viikossa noin iso muutos. :headwall:

nyt vähä lisää kahvia

nökö 41+4 :eek:
 
Elisa
Huomenta kanssakärvistelijät!

Niinpä se taas vierähti yksi yö synnyttämättömänä. Jippii. Oon ihan varma, että käynnistykseen mennään täällä niin että paukkuu. Ja just sitä kun en haluaisi, mua pelottaa että se synnytys on sitten tosi raju. En tiedä pitääkö se paikkaansa, mutta ainaskin mua on peloteltu, että sitten repeää ehkä helpommin ym. kun ne supparit voi tulla niin voimalla. Ja muutenkin, olishan se kivempi, että luonto hoitaisi homman eikä kemikaalit. Mutta eipä auta, jos ja kun siihen päädytään, niin kestettävä vaan on.

Mulla on kanssa ollut ihan samanlaisia ajatuksia, että en edes halua enää synnyttää, kun ei kerran suvaita tulla ajoissa. Pysyköön siellä luolassaan sitten maailman tappiin asti.

Meille piti tänään tulla pyykkikoneenkorjaaja, no eipä tulekaan kun on kuulemma sairastunut. Että siinä meni sekin päivän "kohokohta", että olis ollut jotain ohjelmaa...

Mulla on muuten hassusti tuota turvotusta, sitä on oikeassa jalassa paljon enemmän kuin vasemmassa. Oikea nilkka on paksumpi kuin vasen ja tuota oikeata kinttua pakottaakin paljon enemmän. Mikähän senkin tekee noin toispuoleiseksi...

Jaahas, jos sitä vaikka rojahtaisi tuohon sohvalle lukemaan. Ai niin, onnittelut Elwille!!!

Elisa ja muumio 41+3
 
ihan ensiksi tsemppiä teille kaikille jotka vielä odottelevat pikkuista syntyväksi, on varmaan rankkaa toi yliajalla meno. :hug:

Onnittelut myös kaikille vauvan jo saaneille :heart:

Meidän tyttö on kyllä tosi kiltti vauva, josta olen tyytyväinen, ettei juuri itkeskele. ikääkin on neidillä "jo" 2vkoa ja 4 päivää! Äkkiä tuo aika menee ja kahden viikon iässä tyttö oli saanut 500g lisää syntymäpainostaan ja pituuttakin kokonaiset 4 senttiä! Ihan silmissähän tuo kasvaa.

Itsellä on kova oksennustauti, onneksi tosin helpottamaan päin jo. Toivottavasti lapset eivät tätä saisi, ainakaan tuo pikkuinen :/

minna ja joel 1v11kk ja julia 2vkoa 4päivää
 
Tässä Jessen syntymäkertomus :)

Sunnuntaina 23.9 klo 6 ilmaantui ekat supparit, joita tulikin sitten koko päivän ajan säännöllisen epäsäännöllisesti, lyhin väli n. 10 min, mutta välillä saattoi mennä tuntikin ilman supistusta. Päivällä käytiin miehen työnantajan äidin 80v -juhlissa. Puolen yön aikaan supparit sitten alkoivat tihenemään ja kipeytymään, väli n. 4-10 min. Yö menikin sitten valvoessa joko suihkussa istuskellen tai kauratyynyä vatsan päällä pidellen. Aamuyöllä, kun suppareiden väli alkoi olemaan koko ajan 4-5 min, eikä suihkuttelukaan oikein enää auttanut, niin päätin, että nyt lähdetään. Mies sitten soitti siskonsa esikoisen vahdiksi, viiden maissa päästiin lähtemään kohti Tyksiä. Sairaalassa oltiin puoli kuuden jälkeen. Puolisen tuntia olin käyrällä, jonka jälkeen tarkastettiin kohdunsuun tilanne, joka olikin jo 7-8 cm auki. Eikun synnytyshuoneeseen tilanteen kehittymistä odottelemaan, esim. epiduraalia ei enää tässä vaiheessa kannattanut antaa. Klo 7 vaihtui kätilö. Vähän ennen kahdeksaa pyysin, että kalvot puhkaistaisiin, että pääsisi jo tositoimiin. Kahdeksalta sitten lääkäri tuli kalvot puhkaisemaan, samalla sain myös kohdunkaulan puudutteen toiselle puolelle, toiselle puolelle ei enää pystynyt laittamaan. Ennen yhdeksää sitten jo alkoikin ponnistuttamaan. Aika pian aloin kuitenkin jo olemaan ihan puhki ja aloin jopa leikkauksesta haaveilemaan, onneksi kätilö ei sellaista kuitenkaan lähtenyt edes harkitsemaan. Jonkin aikaa siinä sitten voimia keräilin, enkä ponnistanut supistusten aikana, kun nekin jostain syystä vähän laimenivat, supistusten väli pysyi koko ajan n. 4-5 minuutissa. Sainkin sitten oksitosiinitipan suppareita vahvistamaan ja aika pian tulikin sitten taas tarve alkaa oikein kunnolla ponnistamaan. Klo 10.04 sitten viimeinkin täyden kympin poika putkahti maailmaan. Ponnistusvaihe kesti 1h 39 min, johon vaikutti osaltaan varmasti myös se, että kun vauvan pää tuli esíin, niin todettiin, että oli tulossa otsatarjonnassa. Jonkin verran repesin, kahdeksan tikkiä jouduttiin ompelemaan. Vauvan mitat olivat 3510 g, 51 cm, päänympärys 36 cm. Pisteet 10-10-10. Kolmen päivän kuluttua synnytyksestä kotiuduttiin vauvan kanssa. Kahden päivän päästäkin olisi jo päässyt, mutta vauvan keltaisuutta seurattiin päivän verran. Imetys lähti sujumaan heti oikein hyvin, eikä lisämaitoa ole tarvittu, vauvan paino sairaalasta lähdettäessä oli enää n. 80 g vähemmän kuin syntymäpaino, viikon ikäisenä neuvolatädin kotikäynnillä paino jo 190 g syntymäpainoa enemmän.

-Niiskuneiti ja Jesse 8 vrk :heart: -
 
Kiitos niiskuneiti kertomuksesta!

Täällä mennään vielä paljolti oman navan ympärillä. Neuvolassa käyty, painoa tullut viikossa hurjasti, en tiedä onko turvotusta/läskiä/vauvan painoa.... :eek:
Paineet ok, sf 35,5cm, turvotus ++, syke 140
Huomenna saan kuulemma soittaa ajan Kättärille, joka annettaneen perjantaille. Th sanoi, että kyllä se tällä viikolla sieltä syntyy, mutta jos ne perjantaina päättää että tarvittaessa käynnistetään vasta maanantaina niin eipä synny sitten tälläkään viikolla. Miten niin pessimisti?!?!
Ja näitä alavatsassa tuntuvia supistuksia on tullut tänä aamuna 10-20 min välein, eivät ole kovin pitkäkestoisia, mutta sattuu kuitenkin jonnin verran. Neuvolan tädin puheista ymmärsin, että pitäis supistukset tuntua ylävatsallakin... Eli ei kai näistä sitten mihinkään ole, paitsi ylimääräistä ahdistusta :( :(

Jokohan muut ootte onnellisesti jakautumassa?...

Piija 41+2
 
tup
Moi,

Lähdettiin synnyttämään viikko sitten sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Edellisenä päivänä tehtiin lyhyt kävelylenkki aurinkoisessa syyssäässä ja katsottiin kotona se Paksuna -leffa. Kaveri tuli kolmen lapsensa kanssa pistäytymään ja heidän lähtiessään sanoinkin että jos tää ei käynnistä synnytystä ni sit ei mikään.

Pari päivää oli ollut aika lailla kuukautiskipujen tyylistä yleistä kolotusta, mutta ei mitään kovin säännöllisiä supistuksia. Tosin oli niitä koko viikon mittaan ollut aina silloin tällöin, joten siellä täällä oli jotain epämääräisiä lappusia, joihin olin kirjoitellut kellon aikoja. Huomasin myös että limakalvot oli tosi turvoksissa ja varsinkin vikana päivänä hengitys oli aika äänekästä kun nenästäkin taisi olla ilmatiehyet aika ahtaalla. Vähän vuosi vertakin. Yritin katsoa, josko huulet olisi jotenkin tavallista turpeammat, mutta en huomannut eroa kun ne oli olleet niin turvoksissa jo muutaman päivän.

Illalla vielä tungettiin kukkasipulit maahan, tai mä lähinnä osoittelin kohtia mutta taisin vähän kumarrellakin tavallista enemmän (siis moneen kuukauteen en ollut tehnyt mitään tai käynyt edes kävelyllä).

Sitten huomasin nukkumaan mennessä, kuinka kuu paistoi kirkkaana ja niin täyden näköisenä. Uni ei meinannut tulla ja heräsin puoliunessa puolen yön jälkeen sellaiseen napsahdukseen. Mietin hetken, että onks tää nyt se ääni kalvoista vai sitä tavallista naksumista jostain lantion luista. Jotenkin tuntui siltä, et nyt tulee ihan just vettä ja lähdin pinkomaan vessaan. Vedet tuli aivan kerrallaan, ehkä litra saman tien. Erikoisinta on silti se, että pisaraakaan ei löytynyt sängystä tai matkalta vessaan. Olin juossut niin nopeasti, housut ja side olivat tosin aivan litimärkiä. Ja sen perään tuli vähän jotain veristä. Soitettiin sairaalaan ja sieltä vakuuttelivat et jos vesi kirkasta ja verta tulee vain vähän kaikki on ok ja voin tulla sit kun alkaa tulla jotain tuntemuksia. Miedot pitkäkestoiset supistukset alkoivatkin sitten ihan 15 min sisään. En tajunnut ensin että kyse on supistuksista, se oli vaan sellaista yhtenäistä polttoa alaselässä.

Lähdettiin samantien sairaalaan, vaikka sinne oli vain 10 min matka. Vettä valahteli edelleen ja istuin autossa pyyhkeen päällä. Ylläni oli vain yöpaita. Kävelin sairaalan ilmottautumiseen ja stressasin ihan hulluna sitä vesivanaa joka koko ajan valui jalkojani pitkin. Tutkimushuoneeseenkin jäi lätäkkö.

Kohdunsuu oli tollaset 3,5 cm auki, supistukset aika pieniä ja tuli 7 min välein. Peräruiskeen jälkeen mentiin sairaalan olohuoneeseen, jossa makoilin sohvalla kyljelläni ja luin jotain juorulehtiä. Supistukset alkoi pikkuhiljaa tihentyä 5 min ja voimistua. Menin kylpyyn, mikä olikin hetken ihan jees mutta jo puolen tunnin jälkeen kipu alkoi olla niin voimakasta, että tunsin etten enää selviä ilman mitään lääkettä.

Tästä siirryttiin synnytyshuoneeseen ja loppu onkin sellaista, etten kykene sitä ehkä edes vielä kirjoittamaan. Oli rankkaa, paljon rankempaa kun olin luullut. Yritin ehkä olla liian urhea ja epiduraalin saaminen myöhästyi lopulta jollain tunnilla, mikä vei ponnistustarpeen pois. Ja toisaalta kohdunsuu avautui nopeammin kun kukaan olisi uskonut. Sairaalassa oli aikamoinen ruuhka ja monta synnytystä käynnissä yhtä aikaa, joten kätilöt pörräsivät monessa huoneessa. Monta yksittäistä juttua meni vähän pieleen ja pitkällisten yritysten ja kärvistelyiden jälkeen poika vedettiin ulos imukupilla. Olin niin voipunut ja kipeä ettei voi kuvitella. Mutta vauvalla oli kaikki hyvin koko ajan, mikä on tietysti parasta. Välillä jopa huomasin, että sykkeet olivat niin matalat ennen ponnistusvaihetta, että siellä se nukkui autuaan tietämättömänä kaikesta!

Kirjoitan lopun myöhemmin. Nyt tuossa äännähtelee vieressä. Haluaisin niin uskoa, että se hymyilee meille tosi onnellisena, mutta neuvolassa väittivät että se on vielä sellainen refleksi, ei varsinainen hymy. Vaikka se todella on ihan yhtenään sen kasvoilla. Varsinkin kun huomaa että saa ihan just ruokaa..

Te, ketkä vielä odotatte malttamattomina, ja varsinkin jos odotatte ekaanne, yrittäkää nyt rentoutua vikoina päivinä, käykää syömässä, nukkukaa pitkään, katokaa leffoja ja nauttikaa syyssäästä. Luulen, et se rentoutuminen auttaa. Itse olin jo valmiiksi vähän ylivirittyneesesä tilassa ja unen puutteessa, ja se pahensi tilannetta. Kuten jo aiemmin kirjoitin, valvoin siellä synnyttäneiden osastollakin monta yötä. Taidan olla aika stressitapaus. Nyt kyllä on jo helpottanut..

tup ja poitsu 9 vrk
 
Kotona edelleen. Illalla oli vähän toiveikas olo, mutta niin sitä vaan taas herättiin aamulla omassa sängyssä.. Noh, jospa sitä vaikka alkais pestä pyykkiä...

Huomenna neuvola. Terkkari lupasi viime viikolla että varaa minulle lääkäriajan jos tuohon huomiseen käyntiin mennessä ei synnytys ole käynnistynyt. Lääkäri sit kurkkaa kohdunsuun tilanteen. Voi kun tää lähtisi jo syntymään!!!

Järkevintä olisikin ottaa rennosti ja levätä, mutta voi tätä odottamisen hitautta ja tylsyyttä :xmas:

Martta B ja Ensio40+6
 
Iltaa täältä Naistenklinikan odottavien osastolta :wave:

Polin päätteeksi tuli sitten sellainen päätös, että tämä rouva siirtyy osastolle cytotec-kypsyttelyyn. Hyvä ettei itku päässyt, ei sen ihan näin pitänyt mennä. Paineet oli kuitenkin aika roisit (158/108), niin ei kai siinä muu auttanut.

Osastolle ko päästiin niin ape iskettiin eteen ja annettiin ymmärtää, että aloitellaan parin päivän projektia noin klo 13 aikaan. Kuitenkin ilmeisesti aamuinen lääkäri oli saanut jotain tunkimuksillaan aikaan, kun cytotecilla saapi mun kohdalla nykyään heittää vaikka vesilintuja. Nyt odotellaan sitten miehen kanssa, että synnytyssaliin tulisi tilaa ja joutuisi kalvojen puhkaisuun. Sieltä ei pääsekkään kuulemma sitten kuin Papu kainalossa pois. Vapaata salia ollaan odoteltu jo pari tuntia, hetken oli jo supistuksetkin 10 min välein.. Ruuhkaa pitelee vissiin.

Jännittää niin pirusti, että nyt jo supistaakin :p Plah!


-venlae

ps. eläköön läppärit ja aktiivinen mies, niin päivittely kyllä jatkuu ;)
 

Yhteistyössä