SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Elisa
Hei kohtalotoverit!

Yksi edelleen mahakas ilmoittautuu! Täälläkin oli tänään neuvola, eipä mitään uutta. Ei edes katsottu kuin pissa ja verenpaine, ei painoa tai sf-mittaa. No sydänäänet vauvalta tietty kuunneltiin, mutta olipa turha reissu kerrassaan. Terkkarikin "piristi" mua sanomalla, että tuskinpa vielä tällä viikolla synnytän. YHYY!!! En jaksa enää tätä!

Katoin just neuvolakortista, että multa ei oo otettu hemoglobiinia kuin kolme kertaa koko raskauden aikana, ihan ekalla kerralla, eli viikolla 7+3, sitten viikolla 18+4 ja viimeksi 29+4. Taitaa käytännöt vaihdella eri neuvoloissa tämän suhteen aika paljon, mitä nyt täältä olen lukenut, niin tuntuu että joillakin se tsekataan joka kerralla. No, eipä tuolla liene niin väliä, mut tuli vaan mieleen. Eikä mun terkkari oo kertaakaan kyselly, että oonko syönyt rautaa tms. Silloin joskus puolivälissä raskautta se varmaan mainitsi, että voisit popsia Obsidania, mutta en kyllä oo ottanut mitään (hb on ollu n.115). Muutenkin se mun neuvolantäti on kyllä aika huoleton, mikä on tosi kiva, koska en itsekään jaksa stressailla turhista. Paitsi tästä syntymättömyydestä kyllä jaksan, tai lähinnä vaan kiukuttaa kun mitään ei tapahdu!

Tämä päivä on kyllä mennyt taas niin harakoille. Mitään en ole saanut aikaiseksi, mut toisaalta en kyllä tiedä mitä olis pitänytkään. Ei kai mitään...

Valivali ja blaablaa :kieh:

Elisa ja muumio 40+4
 
Tänään käyty sairaalalla 10päivän yliaikaiskontrollissa. Paino arvio nyt 4298g, sunnuntaina käynnistykseen jos ei aiemmin tapahdu mitään. Toivon vaan että olis niinkun isosisko ja lähtis tulemaan nyt ennen sunnuntaita. Mut tsemppiä kaikille!!! :wave:
 
Tänään päästiin vihdoin kotiin viikon sairaala olon jälkeen. Elikkä ISO pieni-mies syntyi 20.09.2007 klo 22.58, 4548g ja 54cm.

Synnytys päätyi sectioon,kun vaavin sydänäänet ja happi alkoi laskea.
Vaavi joutui lastenosatolle saamaan lisähappea.(pääsi vasta lauantaina viereille).Ja vielä kaiken lisäksi molemmat saatiin jokin tulehdus johon saatiin antibiootteja(mulla jatkuu vielä suun kautta viikon). Että ihan helpolla ei päästy.Sen takia jouduttiin olla näin kauan sairaalassa.

Nyt ollaan kuitenkin kotona ja on se vaan niin ihana, ei muuta voi sanoa :heart: :heart:


Inka&Prinssi 6vrk :heart: :heart:


Ja vielä onnea kaikille vaavin saaneille!!
Jeps tuttuja näkyi osastolla :D
 
Paljon onnea vauvanyytin saaneille! :heart:

Elisa: Mullakin otettiin samassa tahdissa, kunnes neuvolassa heräsivät ja tsekkasivat vielä (eli rv 39+1 muistaakseni). Oli onneksi hyvä (olen syönyt rautatabletteja) 131, joten enää ei tarvi stressata noiden tablettien kanssa (juon/syön niin paljon maitotuotteita, että tuli stressi tuosta tabletin otosta). :)

Kohta "täytyy" taas mennä nukkumaan; yöt on mulle nykyään ahistavia, kun ei saa nukuttua niin ei saa nukuttua. :( Tänäänkin tosiaan herännyt neljältä, ei päiväuniakaan joten toivon, että sammuisin tosissaan kunnolla, että sais edes muutaman tunnin sikeät unet.

Kaverikin alkoi näin illasta jumppaamaan vatsassa ihan tosissaan taas... :)

Hyviä öitä itse kullekin!

Piija 40+3
 
Onnea uusille vauvatuneille :hug: :hug: ja haleja mahakkaille

Täällä totutellaan vauva-arkeen joten jostain syystä ei koneelle ehdi....nyt kävi tuolta sängystä käsky joten täytyy mennä :wave: :wave: :wave:

Hantta ja neiti 1 vko+ 2 pvä (profiilissa kuva)
 
Niin se vaan aika menee ja laskettu aika ois tänään... Ei mitään tietoja suppareista eikä mitään tuntemuksia...Saas nähdä kuinka paljon menee yli ja tarviiko käynnistää :/
Jotenkin olin ajatellut, että laskettua päivää en tulisi näkemään vaan vauva tulisi aiemmin. Vaikka sitä kuinka yrittää motivoida itseään, että yli menee niin minkäs teet.. Toisaalta vois yrittää ajatella asiaa niinkin, että sitten kun vauva vihdoin tulee niin tuleehan se olemaan siinä seuraavat parisenkymmentä vuotta, että mikäs kiire tässä vielä on :D

Eilen yöllä heräsin klo. 23-05 välillä n. 1,5h välein vessaan. Tuli jo mieleen, että tätähän se sitten on kun on vauva...

Noh, kaipa sitä pitää käynnistellä tässä päivää (vaikka ulkona on aika synkkää) ja yrittää ajatella positiivisesti :D
Mitenköhän muuten tuo mahdollinen hoitajien lakko...ootteko miettineet tai onko tietoa, että vaikuttaako se kätilöihin?? Eilen vaan miehen kanssa mietittiin, että meidän tsäkällä ne on justiin lakossa kun mennään synnyttämään :LOL:

Tsemppiä meille mahakkaille ja ihania hetkiä nyyttien parissa oleville!!

Elwi ja "täysi-ikäinen" papuli rv 40
 
täällä ykä ja olo vaan paranee, eilinen pääkipu on pois ja en oo nukkunu moneen kuukauteen nuin pitkiä pätkiä yöllä mitä viime yönä, 4 tuntia :eek: . normaalisti se on menny niin että tasan 1,5 tuntia ja vessaan... ei tästä näytä nyt tulevan mitään.

tänään aatelin siivota pitkän kaavan kautta koko huushollin tai ainaki niiltä osin mitä huoneita käytetään. Mulle on yks ennustaja juttu ennustanu keväällä että syntyy 28. pv joten aatelin että siivotaan nyt sitte tänään jos vaikka huomenna pääsis synnyttään :LOL: kyllä sitä takertuu jokaiseen oljen korteen jo tässä vaiheessa.

täällä on tapana että kun kaks viikkoa on yli niin automaattisesti käynnistetään, ja sitä kyllä aijonki sitte vaatia jos siihen asti menee. Alkaa pelottaan tuo vauvan koko jos se siellä oikein on kasvanu. Oli muuten älytön möhkäle sielä venäjällä syntyny =) , sielä ei taidetä pahemmin perehtyä raskausdiabetekseen... ei kai se muuten voi kasvaa noin isoksi :eek:

täytyy koittaa jatkaa siivoomista, yhteen putkeen ei kyllä voi siivota kun tuntuu että selkä katkiaa. mutta onpa hyvä syy käydä välillä koneella :D

Nökötys rv 40+6
 
Elisa
Huomenet täältäkin!

Elwi: Mullakin oli ihan semmoinen olo, että varmaan syntyy ennen LA:ta. Ja tässä sitä vaan vieläkin köllötellään... Sitä jännäsi jo pari viikkoa ennen laskettua, että millonkahan, jokohan tänään??? Sitten kun se maaginen päivä meni, niin mulla on ollut ihan semmoinen olo, että ei me saadakaan koko vauvaa, että tilaisuus meni jotenkin sivu suun. Ihan hassua, mutta siltä tuntuu.. Tiiättekö kun jännää jotain isoa asiaa ja sitten kun se on ohi, niin on vaan semmoinen tyhjä olo. Vaikka tietäähän sen, että kyllä se nyytti sieltä tulee, mut silti... Äh, vaikea selittää ja vielä vaikeampi ymmärtää, kun ei itsekään ymmärrä itseään :LOL:

Mullakin on käynyt mielessä tuo mahdollinen hoitajien lakko. Toivottavasti ei vaikuttaisi pahasti meihin synnyttäjiin, luulisin kyllä että kai ne kätilötkin menee lakkoon jos kaikki muutkin hoitsut menee..? Mutta onhan niillä nyt velvollisuus joku minimihenkilökunta pitää töissä, eikös juu?

Näyttääpä kyllä harmaalta tosiaan ulkona. Mitähän sitä keksisi tälle torstaille?

Elisa ja muumio 40+5
 
ELWIMä olin myös varma, että pääsen synnyttämään ennen laskettua aikaa.Oli kipeitä suppareita, luulin jo pariin otteeseen bonganneeni limatulpan ja menkkamainen jomotuskin alkoi n. kuukausi ennen laskettua aikaa.Nyt on tosiaan vähän tyhjä ja höntti olo ja eikä mitään ennakoivia oireita :/
Mä olen myös miettinyt, mitenköhän tuo hoitajien lakko vaikuttaa???Skenaario:yhdellä kätilöllä 10 synnytettävää
:/
Täytyy lähteä tästä kuitenkin happihyppelylle, jos vaikka mielikin tuulettuisi.
 
Huomenia :)

Kohta pitäisi lähteä tarpomaan kohti Naistenklinikkaa. Mä olen tässä yrittänyt pohtii sata ja yksi syytä miten perustella itselleni a. uä-kontrollin (jo reilusti yli kaksi viikkoa sitten ne väitti juniorin painavan yli 4 kg ja vatsan kasvu on ollu aika huimaa viime aikoina sen jälkeen..) ja b. käynnistysajan (jos se enää edes mahtuu alateitse, mitä hiukka ekaa kertaa ittekkin pelkäilen). Jostain syystä mitä enemmän noita ylipäiviä tulee, sitä enemmän koko synnytys alkaa jännittämään. Ehkäpä olen viksumpi, kun palaan polilta..

Mä olen kahden viikon aikana kokeillut kaikki mahdolliset ässät, akut ja muut niin, että täällä on luovuttu akropatiasta jo täysin. Tehkööt villakoirat majojaan. Turha rehkiminen vie vaan yöunet, ei käynnistä synnytystä ainankaan. Ennakoivat merkitkin on kaikkee muuta kuin päivän päälle kanssa. Huulet turvoksissa ja vatta sekaisin ollu jo pitkään. Mieskään ei enää sätky kun juoksen vessaan toviksi tahi pysähtelen lenkeillä. Me ei varmaan uskota kohta, jos synnytys oikeesti käynnistyykin :kieh:

Mutta nyt matkaan
venlae+Papu 40+5
 
Laskettu aika oli eilen. Turhauttaa ja kiukuttaa kaikki mahdollinen! Täällä kotosalla yksin puhisen ja kitisen. Koko raskauden ajan olen "tähdännyt" laskettuun päivään (juu, tiedän että se on keskiarvo..) ja nyt se on mennyt. Puuh |O

Hölmöä sinänsä tässä kiukutella. Kuten joku sanoikin aiemmin, kyllähän siitä lapsesta on sitten parikymmentä vuotta vastuussa. Mitä muutamasta "ylimääräisestä" odotuspäivästä..

Malttia muillekin odottajille :flower:

Martta B ja Ensio 40+1
 
Elisa: mulla ihan sama olo. Ihan ku lottovoitto ois menny sivu suun. Eilen illalla itkin varmaan tunnin tätä olemista ku ei jaksa enää. Ihan ku ois menettäny liikuntakyvyn lopullisesti... :'(

Neuvolakuulumisia:
40+4
paino -600g (ekaa kertaa pudonnu =)
turvotus ++
RR 111/82
pissa ok
kohtu 37 (edellinen 38)
RT 1
syke 145-147
liikkeet ++
laskeutunut vähän mutta ei kiinnittynyt.

Tää loppuaika on ihan hirveetä. Neuvolan jälkeen käytiin miehen kans kaupas ja kävely pisti vihloo ja iskias vaivas. Välil piti nojata pakastealtaaseen ku ei päässy istuu ja siin sit alko huippaa ja pyörryttää. Eli oon aikalailla vankina neljän seinän sisällä :(

Mistä saa voimaa synnyttää ku nyt jo niin poikki fyysisesti ja henkisesti...?
Jostain se löytyy, niinku muillakin...usko vaan meinaa mennä...

No, viikonloppuja ja lokakuussa palaillaan...

Äityli75 ja eemeli 40+4
 
Tulimpa pikaisesti ilmoittamaan että meille syntyi pieni poika su 16.9. kiireellisellä sektiolla. Painoa oli 3810g ja 53 cm. Kotiuduttiin vasta viime sunnuntaina kun sain synnytyksen pitkittyessä tulehduksen ja nousi melkein 40 asteen kuume. Sain sitten perjantaihin asti suoneen antibiottia ja nyt jatkuu suun kautta kuuri tän viikon loppuun. Pikkuinenki joutui valvontaosastolle torstaihin asti, mutta nyt kaikki hyvin ja syö reippasti rintaa. Nla kävi eilen kanssa varmistamassa et paino jatkaaa nousuaan. Nyt vaan opetellaan elämää pikkuisen kanssa päivä kerrallaan :)

FlaPa & Hugo 11pvä

profiilissa kuvaa :D
 
Hyvä! Täällä on muitakin turhautuneita, etten yksin valita..

Vain päivän yli lasketun ajan, ja tämä mamma hyppii jo seinille!! Tietenkin jo 2 viikkoa olen ajatellut että saahan se tulla jo, ja niinkuin pari muutakin, olin ihan varma että ennen laskettua tulee.. mutta ei..

Lähes kaikki konstit on kokeiltu moneen otteeseen ja ei ne toimi..seksistä mullakin korkeintaan tulee vaan kurjat juilinnat loppupäiväksi, siinä kaikki, eli ei sitäkään innosta touhuta.

Tais se munki limatulppa luulo olla vaan valkovuotoa, neuvolan täti sano että voi olla niinkin juoksevaa että menee pitkin jalkoja, eli myöskään lapsivettä ei ollut niinkuin epäilin. HÖ!

Hauska muuten että me "aikuiset" puhutaan edelleen neuvolan tädistä! :saint:

Keksin just että teen omppupiirakkaa siivouspäivän lopuksi.
Huomiseksi on sitten omppuhillon tekoa, ja kirjastoon lehtiä lukemaan.
Otetaan vastaan hyviä ajankulutus ideoita.

tuskaillen mustajuuri 40+1
 
Joo, hei täälläkin otetaan ajankulutus ideoita vastaan :wave:
Ei jaksa joka päivä vaan siivota ja pyykätä... Mäkin voisin miettiä tuota mustajuuren ideaa eli kirjastoon lehtiä lukemaan...
Tänään ihan suutuin isälleni (joka on eläkkeellä) kun se ei muistanut kysyä mua mukaan ostoksille kun oli päivällä käynyt kaupoilla pyörimässä :LOL:
Tehtiin miehen kanssa äsken pieni kävelylenkki ja spurttasin kaikki mäet oikein kunnolla ylös suppareiden tai käynnistymisen toivossa...kylläpäs tämä on epätoivoista...

Pitäisköhän sitä ruveta suunnittelemaan jo ristiäisiä :whistle: neuvolan valmennuksessa aikanaan (ihan kun siitä ois jo tosi pitkä aika) kertoivat vinkkinä, että odotus aikana kun on aikaa niin kannattaa ristiäisiäkin jo vähän mietiskellä...Vauvan tullessa kun ei välttämättä kerkiä kauheasti niitä miettimään...

Hoitajien lakko ei tule muuten toteutumaan. Juuri uutisissa imoittivat, että sopimus hyväksytty :D

no, joo. vetäydyn tästä soffalle. tulipahan taas joristua jonnin joutavia :D
 
Ajankulutusideoitapitkä kävelylenkki ja vaikka korvalappustereot korville.Olen leiponut sekä suolaista että makeaa pakkaseen, kyläillyt niidenkin kavereiden luona, joita ei usein näe, aloittanut villapaidan kutomisen, shoppaillut kauppakeskuksissa.Lisäksi olen katsonut lempparisarjani tuotantokauden.Hyvä puoli on, että mun mies tulee jo 15.30 kotiin eli päivät ei pääse käymään pitkiksi.
terveisin malttamaton ja ärtsy Miranda+tyytyväinen masukki :heart:
 
kämppä olis siivottu...

saunaan aattelin tulta laitella ja pestä pari kappaletta mattoja niin että sitte kuivasivat saunan lämmössä ees jonki verran, ja jos siinä samalla itelle hiki tulis ja lopuksi saunais niin sitte olis enää miehestä kiinni että tulis kokeiltua taas kaikki kolme s:ää vaikka luulempa että taitaa jäädä toiveiksi tuo viimenen.

mulla alkaa oleen semmonen olo että mun elimistö ei osaa toimia niinku sen pitäs ja ei kertakaikkiaan lähe omillaan synnytys käyntiin. siis aivan totaalisesti loppunu kaikki oireet, en oo mitään mitä olisin ees voinu luulla limatulpaksi tullu. maha vaan alkaa olleen valtava.

kirpputorit olis mukavaa ajan kulua mutta tahtoo olla että ei jaksa lähtä kaupunkiin kun sitte pitäs olla muutaki asiaa että ei vaan ajan kuluksi ajas sinne asti. Niin ja kaikki kyllä kyselee miten menee joko on tuntemuksia, mutta olis kiva jos tulisivat kylään kyseleen niin olis ees seuraa :(

aatelkaa maanantaina siitä tulee jo lokakuunvauva. Mulla olis taas huomenna aamusta neuvola, täälä lasketunajan jälkeen aikoja on 2 kertaa viikossa eli sitte olis taas maanantaina uus aika ja varmaan ens viikonloppupuolelle sitte äoppäpolille aika... en jaksa uskoa että se alkas tuleen ite. pyhyy onneksi en oo ainut.

huomenna saa taas kuulla painosta, kerroinko?, viimeksi oli puolessa viikossa tulli 1,4 kg siis ihan hirveeta

nökö 40+6
 
Ei vieläkään mitään oo tapahtunut!?
Minäkin alan olla "kyrsiintynyt" olotilaani. Muutama kysely on tänään tullut ,et eikö vieläkään oo mitään uutta kerrottavaa?Kun ei oo, niin ei sitten oo.
Huomenna aamusta terkan luo ja taidan kyl sanoa et otappa puhelin kauniiseen kätöseen ja soita sairaalaan ja varaa mulle aika salinpuolelle, niin saavat tsekata missä mennään ja kuinka "vuokralainen" saadaan ulos luolastaan.
Meillä kans ässiä ja lenkkeilyä ym.koklattu, huonoin tuloksin. :headwall: Anteeks tää vali vali jurnutus.
Taidampa lähteä suihkun puolelle ja sit katsotaan onko taas jumppatunnin vuoro vuokralaisella. ;) :whistle:
 
Joo-o kyl se on vaan jännä miten sitä tuijottaakin sitä la ja se vaan nii suuntaa antava. Itel kyl jo nii turhautunu olo ku tutut/puolitutut saaneet joko etukäteen tai sitten laskettuna aikana ja meikäläinen vielä kokonaisena.

No jotain positiivistä tänää TAYS:sta soittelivat ja ma viimestää sitten käynnistellään. Mutta onhan tässä ma vielä aikaa, joten jos asukki olis "kuullut"puhelun ja tuliskin sitten jo vkonloppuna (toivossa on hyvä elää).Mutta ma sitten viimeistään ja sillon tosiaan jo lokakuu...

Mut malttia meille kaikille =)

Mira-84 ja "oliver" 41+3
 
Ja se piti viel sanoo, ettei tunnu ässistä mitään etua olevan. Kaikki 3 ässää ja äh mitään vaikutusta. Mutta olettekp kuulleet sitä että nännien hierominen voi edesauttaa(supistuksia) ja autolla ajelu käynnistymiseen (tuntuu hiukka oudolta)mutta näin kans puhellaan...

Joopa joo hyviä öitä ja kirpuille töitä =)
 
Terveiset taas kerran äippäpolilta!

Olipas taas reissu, mutta pääsin ainankin siihen kokoarvioon.. Lääkäri oli tällä kertaa kamalan mukava ja rauhallinen. Tutkaili Papun kokoa useaan otteeseen ja veikkasi lopulta painoksi ainankin 4,3 kg. Ei kuulosta pahalta vielä, mutta tuumasi olevan sen verran iso, että pitää seurailla mahtuuko se sitten joskus tulemaan. Jotenkin se sai myös mut vakuuttuu, ettei käynnistäminen ehkä ole viksua vielä (perusteli, jotenkin ettei käynnistys itselleen, jos ei mahtu laskeutuu ja tulemaan ulos tjsp), mutta katellaan sitten taas ensi viikolla. Sain ajan valmiiksikin ensi tiistaille ja mukava kätilö antoi sen aamulle, että kerkeevät silloiunkin vielä käynnistellä tarvittaessa. Muuten tilanne alakerrassa on ollut samana jo monta viikkoa, niin ettei niistä muutamista kipeistä supistuksista sitten vissiin kauheesti ole iloa ollut. Mä alan kallistuu siihen, että tiistaina saattas syntyykkin, vaikka naureskelin lähtiissä kätilölle että linkutan siellä viellä viikoilla 43. Se lupasi kyllä ettei ne mua siihen asti siellä kattele :D

Hoitajien lakosta sen verran, että vain superilaiset ovat hyväksyneet sopimuksen. Näin ollen se tarkoittaa perus- sekä lähihoitajien ryhmää. Kätilöt on valitettavasti sairaanhoitajia ja tehyläisiä. Tehy miettii vielä viikonlopun yli hyväksyykö sopimuksen vahi ei. Tehyllä olisi aika kovat paineet mennä lakkoon ja sen takia hiukka haastattelinkin tuota naikkarin kätilöä. Heistä kuulemma suurin osa kuuluu Tehyyn, toisin kuin esim. minä itse vaikka sama virma palkan maksaakin. Yliopistosairaaloiden toimintaan lakkohan ei voi vaikuttaa, vaan kaikki on hoidettava. Tämä tarkoittaa vaan sitä, että pikkusairaaloiden potilaat joutunevat yliopistollisiin ja ruuhkaahan se tietää.. Näin ollen saattaa olla, että työssä olevat painavat kaksi kertaa enemmän työtä, samalla rahalla kuin ennenkin ja potilaita on yliäyräiden, mutta hoidon saa :)

Meni varmaan sekavasti selitetyksi :ashamed: Neljän seinän sisällä sosiaaliset taidot kehittyy. Huoh.

 

Yhteistyössä