SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Miua vaan ahdistaa, kun mietin sitä vauvan tulevaa kokoa...jotenkin hirvittää eikä olekaan itestään niin varma et selviää koko synnytyksestä kunnialla...
Itekin kyllä luin just odotus lehdestä et vaikka söis paljonkin makeaa niin vauva ei sitä kaikkea käytä...tai vaikka söis normi ruokaakin ihan kamalasti niin vauva ottaa vain tarvitsemansa ravinnon! Minun terkka vaan oli eri mieltä asiasta...sanoi et se menee vauvan kasvatukseksi noi mun kilot...kokonaisuudessaan tullut nyt 12kg mikä ei niin kamalan paljon mutta kun mulla oli lähtöpaino jo ylipainollla....
Noh, eilen tuli kokeiltua pitkästäaikaa noita sänkypuuhia ja kyllä tuotti tulosta...yöllä jomotti niin mahottomasti joka paikkaan...
JA nyt aamulla oli sitten liman seassa veriraitaa....jospa se limatulppa nyt irtois tai jotain muuta radikaalimpaa tapahtus...

Ens tiistaina ois neuvola-aika taasen mikäli ei mitään tapahdu...niin ja la lauantaina...Täällä otetaan yliaikakontrolliin vasta 11 päivää lasketunajan yli...hurjaa!

Noh...toivotaan kaikille masun poksahduksia.... :)
 
Syntyi mustatukkainen prinsessa 8.9. Mitat 54cm ja 4220g.
Uskokaa tai älkää, mutta synnytys lähti itsekseen käyntiin. Perjantaina 7.9 oli äitipolikäynti, vaan ei päästy käynnistämään, kun oli salilla niin ruuhkaa. Lekuri teki vähän ronskimman sisätutkimuksen ja niinhän siinä kävi, että illalla irtosi limatulppa ja yöllä heräsin 2 aikaan supistuksiin. Niitä tuli harvakseltaan, puoli tuntiakin välissä. Yritin nukkua, ja nukahdinkin. Kunnes 4.20 heräsin niin kamalaan kouristukseen,että oli pakko nousta ylös ja harkita tosissaan sairaalaan lähtöä. Yön tunteina myös vatsa tyhjeni... (Ei tarvittu peräruisketta!) Tilasin taksin,koska näin yöaikaan ei miehellä ollut mahdollisuutta lähteä viemään. Perillä synnärillä olimme klo 5.10. Taksikuski ajoi ihan hurjaa kyytiä, vaikkei kiirettä ollutkaan. Perillä kätilö teki ensimmäiseksi sisätutkimuksen: 5cm auki ja homma täydessä vauhdissa! =) Enpä ollut uskoa, sillä käyrääkin kun ajettiin, niin supparit olivat todella harvassa. Vaan ne näkyivätkin tehneen töitä! B) Pääsin salille ja tilattiin heti spinaali. Supistuksia ei edelleenkään tullut kovin tiheästi ja koko sen reilun puolituntisen, mitä spinaalia laitettiin, niin ei tullut yhtään supistusta. Selkä vaan oli koko ajan kamalan tulessa. Spinaali auttoi hyvin selkäkipuun. Supistuksien tehoa lisättiin tipalla ja niitä alkoi piirtyä käyrällekin. Minä vain en tuntenut mitään. =) Spinaalin paras vaikutushan kestää pari tuntia. Kelloa vilkuilin, että eikö ala jo ponnistuttaa. Kätilö tarkasti tilanteen 9 aikoihin (spinaali oli laitettu klo 7.00) Olin 8cm auki. Siinä vaiheessa puhkastiin kalvot ja ei mennyt kuin 20 minuuttia, kun olin täysin auki. Kerronpa senkin, että kun tilanne oli 8cm auki, niin vauvan pää ei ollut edes kiinnittynyt eikä se kiinnittynyt ennenkuin sitten, kun olin ensi kertaa ponnistellut. Ponnistusluvan sain klo 9.25 ja siinä hissukseen töitä tein. Kipuja ei ollut yhtään! =) Spinaali siis vaikutti vieläkin. Vauva oli maailmassa klo 9.43. Helppo työ tällä kertaa. Suurin kipu oli silloin yöllä, kun heräsin kouristuksenomaiseen supistukseen...
Nyt ollaan kotona ja hyvin on mennyt! =)

Vauveli syntyi siis rv 39+6
 
Huomenia!!

Tänää sit klo13 olis se kontrolliaika... pitänee ottaa kaikki raskaushuurut käyttöö et pääsisin tositoimiin... Olisin kyl nit niin valmista tavaraa - vaikka tyyppi normaaliin tapansa mukaisesti rauhoittu yöllä ja nyt normi olo vielä...

Balik
tsemiä sulle!! toivottavasti toi on just sitä :hug:

Nyt takavasemmalle venaa lähtöä... :D

FlaPa 41+5
 
tup
Tättähäärä2: Mä en itse usko, että se pupunruoan syöminen oikeasti vaikuttaisi. Joku kertoi mulle joskus, että dieetillä ei pystyisi vaikuttamaan vauvan painoon kuin 300 g, ja eihän sulla ole enää pitkä aika jäljellä, joten hyöty saattaisi olla kymmeniä grammoja (luulen?). Eri asia tietty on, jos sokeriarvot heittelee. "Terveellähän" sokeri pysyy kuitenkin alle 10 mmol (vai mikä olikaan yksikkö) koko ajan, harvoin nousee noin korkealle.

Umayya: Kiva kuulla että pyöritte vielä täällä. Hehkuttakaan vaan niitä vauva-juttuja. Jotenkin tässä menee ihan usko, että ikinä mitään vauvelia saisi syliinsä. Tuntuu edelleen tosi epätodelliselta. Kaiken maailman vaivat vaan kuuluu mun jokapäiväiseen elämään. Tosi usein vielä unohdan koko jutun.

Varjo: Kuulostaa jotenkin siedettävältä toi nopea kivuton synnytys.. Voi miksi ei mullakin käynyt noin. Olin eilen todella kovakouraisessa sisätutkimuksessa ja odotin ihan hirveetä yötä, pakkasin jo sairaalakassinkin toistamiseen. Mutta! Ei yhtään supistusta (kait), vaikka olen kärsinyt niistä jo toukokuusta asti. Vauva vaan punkee jalkojaan liian korkealle kylkiin ja argh!! kyljet huutaa kivusta.
Tosin vauva on vielä pieni, että sopiihan sen vielä pysyä sisällä.

Tietääkö kukaan, paljonko vauva kasvaa viikossa keskimäärin viikon 38 jälkeen? Entä onko kenellekään sanottu, että lapsivettä olisi runsaasti? Onko siihen selvinnyt mitään syytä?

Entä käykö kukaan enää koulussa? Mä olen vielä sinnitellyt ja kerännyt katseita. Istuminen on paikoitellen tosi tuskallista, ja siksi olenkin lintsaillut ei-pakollisista opetuksista. Vauvakin alkaa usein potkia aika paljon. Neuvolan terkkari sanoi, että ei pitäisi istua, jos kerran potkuja tulee. Miten te muut olette toimineet? Jos olisin himassa, istuisin monta tuntia päivässä tietokoneen ääressä..

Ai niin, onko kukaan kokeillut akupainantaa / vyöhyketerapiaa?
 
Ensin onnittelut Bluedrama ja Varjo! :flower:

ja sitten kaikille kärvistelijöille :hug:

Hermot alkaa olla pinnassa itselläkin, vaikka olo on hyvä ja laskettuun aikaan vielä kaksi viikkoa. Ymmärrän siis, että ketutus on varmaan suurempi, jos olo on huono ja/tai viikot jo kasassa :/

Tavallaan toivon, että kohta puoliin alkaisi jo jotain tapahtua, kun kyllästyttää tämä odottaminen. Sitten taas toisaalta Juniorin kannalta ajateltuna olisi ihan hyvä, että pysyisin kasassa vielä, kun toinen on niin pieni... Kuinkahan paljon sikiö ehtii parissa viikossa kasvaa? Kilon?

tiksu ja uffe-juniori (tasan 38)

 
onnittelut bluedrama :flower: :heart: ja varjo :flower: :heart:
balik toivottavasti pääset jo hommiin ja kaikki menee hyvin :hug: kuin myös flapa :hug:

tuosta kasvusta: mä taisin siitä neuvolasta saatavasta kirjasesta lukea että 200g/viikossa kasvaa vauva tuossa viimisillä viikoilla?? mut en nyt mee vannomaan, joten ei mitään varmaa tietoa.. tosin mulla kun painoarvioita tehtiin ennen käynnistystä niin oli mukamas mörri kasvanut viikossa 400g, ja painoarvio petti taas joten mä en kauheasti noihin painoarvioihin usko..

meillä menee suhteellisen hyvin vois sanoa, poika syö ihan mahottomasti ja mulla tulee maitoa melkein suihkuamalla mikä on jännä kun esikoisen kanssa sai tosissaan tehdä töitä että pystyi edes jotenkuten imettämään, joten olen tyytyväinen niin kauan kuin maitoa riittää omasta takaa, tosin ollaan lisämaitoa jouduttu hieman antamaan kun illalla tankkaa ja silloin mulla ei enää riitä tarpeeksi maitoa..
esikoinen on osoittanut mustasukkaisuutta, aina kun imetän tarttis äitin tulla joka paikkaan ja tehdä vaikka mitä, toisaalla kyllä sitten suukottelee ja paijailee vauvaa ihan urakalla ja on aivan ihastunut vauvaan :heart:
ensi viikko mua hieman pelottaa kun mies palaa töihin että miten ihmeessä mä pärjään täällä mutta eiköhän se päivä kerrallaan mene.. toivotaan..
painoa herralla oli tiistaina jo komiat 2800g noin joten hyvin on lähtenyt nousuun, ensi viikolla terkka tulee taas punnitukselle, lupasi tulla meille tähän kotiin niin ei tarvi kahden lapsen kanssa pakkautua autoon.. pienen paikkakunnan etuja :)
mutta nyt aamupala puuhiin, oikein paljon :hug: :hug: :hug: :hug:
kaikille niitä tarvitseville, koittakaa jaksaa :hug:
 
Taas eilen oli monta tuntia supistuksia ja limatulppakin taisi tulla mutta sitten taas supistukset loppuivat kuin seinään :eek:
Mä en kohta enään jaksa tätä kun en pääse tositoimiin. Ai niin maanantaina kättärillä arvioivat vaavin kooksi 3800kg. Toivottavasti tulisi pian. Pitäisikö mun lahjottaa nämä mun supistukset jollekkin muulle niitä tarvitsevalle kun ei kuitenkaan johda mihinkään :kieh:

Halit kaikille jotka samassa tilanteessa kärvistelee :hug:

:heart: Pötkötti 40+5 :heart: & Miiuli 77
 
Alkuperäinen kirjoittaja ä i t i 8 4:
Miua vaan ahdistaa, kun mietin sitä vauvan tulevaa kokoa...jotenkin hirvittää eikä olekaan itestään niin varma et selviää koko synnytyksestä kunnialla...
Itekin kyllä luin just odotus lehdestä et vaikka söis paljonkin makeaa niin vauva ei sitä kaikkea käytä...tai vaikka söis normi ruokaakin ihan kamalasti niin vauva ottaa vain tarvitsemansa ravinnon! Minun terkka vaan oli eri mieltä asiasta...sanoi et se menee vauvan kasvatukseksi noi mun kilot...kokonaisuudessaan tullut nyt 12kg mikä ei niin kamalan paljon mutta kun mulla oli lähtöpaino jo ylipainollla....
Noh, eilen tuli kokeiltua pitkästäaikaa noita sänkypuuhia ja kyllä tuotti tulosta...yöllä jomotti niin mahottomasti joka paikkaan...
JA nyt aamulla oli sitten liman seassa veriraitaa....jospa se limatulppa nyt irtois tai jotain muuta radikaalimpaa tapahtus...

Ens tiistaina ois neuvola-aika taasen mikäli ei mitään tapahdu...niin ja la lauantaina...Täällä otetaan yliaikakontrolliin vasta 11 päivää lasketunajan yli...hurjaa!

Noh...toivotaan kaikille masun poksahduksia.... :)
Älä stressaa sitä kokoa kun et voi asialle mitään tehdä. jotkut neuvolat vain ovat nipompia kuin toiset... älä välitä! :hug:

Meillä ei sänkypuuhat saaneet mitään aikaiseksi, odotin jotain mahtavia supistuksia, mutta turhaan.

Täälläkin yliaikakontrolli on vasta 41+5, joten 12. päivänä LAsta.

Jaksuja sulle ja kaikille tarvitseville! Itseäni helpottaa kun en vain jaksa enää stressata... toivo kyllä nosti päätään eilen, mutta eipä siitä sitten tullut mitään. Kyllä se vielä tulee ja kaikki tämä tukaluus loppuu... ja uudet alkaa :LOL:
 
Laskettu aika on tänään ja näyttää että pääsen illalla ravintolaan syömään... Illalla jo ajateltiin että vauva on täsmällinen ja yöllä tulee lähtö. Kolme tuntia vauva puski lähes tauotta alaspäin ja välissä supisteli kipeesti. Mutta siihen loppuivat. No, eiköhän se tästä, nyt jo 3,5 vkoa kiinnittymisestä... Limatulppaa en oo kyllä vieläkään huomannu, ellei sitten oo livahtanu salaa yöllä. Pitääkin lueskella tänään akupisteistä, mies jo eilen innostui jalkapohjia hieromaan synnytyksen toivossa :)

Onnea Bluedrama ja Varjo =)
 
Onnittelut Bluedrama ja Varjo! =)

Tsemppiä te joilla jo yliaika menossa. Toivon todella, että pääsisitte tositoimiin hetkenä minä hyvänsä.

Aika moni täällä kertoilee vauvan painoarviosta ja mua alkoi todella pelottaa... Mulle ei ole missään vaiheessa kukaan arvioinut painoa mitenkään. Viimesimmällä lääkärikäynnillä lääkäri sanoi (kun kysyin), että ihan normaalilta vaikuttaa...
Viimeksi sf-mitta todellakin pompsahtanut alakäyriltä yläkäyrille viikon aikana, mutta ei th vieläkään kommentoinut mitään. Mulle on tullut painoakin jo 20kg, arvot (paineet, pissa) kuitenkin olleet suht ok koko ajan. Sokeria ei ole katsottu, ainakaan verestä.
Mua alkaa pelottaa, että synnytänkö mä jättiläisen eikä ketään edes kiinnosta...

Piija 38+4
 
Bluedrama ja Varjo, paljon onnea!

Viime yön unet jäi aika vähiin, kun pikkuinen jostain syystä työnsi itseään hirveästi ylöspäin. Tuntui siltä, että alimmat kylkiluut lähtee paikoiltaan.. :whistle: Lisäksi mies nukkui keskellä sänkyä ja kun komensin häntä reunempaan, hän totesi unissaan, että on jo ihan reunassa.. Välillä meinaa tulla ahtaus, kun molemmat nukutaan kyljellään takapuoli pitkällä, jalat ojossa.

Päivällä mennään käymään siellä sairaalassa "haastattelussa". Selviääpähän tarkemmin se maanantain asioiden kulku.

Tup: aika jännä kommentti, että ei saisi istua, jos vauva potkii.. Mihin tämä perustuu? Minä en ainakaan siinä tapauksessa voisi tehdä juuri mitään. En voisi syödä istualtaan, en lukea sohvalla jne. Viime päivinä olen istunut ompelukoneen ääressä (mies sai sen kuntoon!) ja siinä minusta tuntuu, että vauvaa ahdistaa eniten se, että hänen päälakensa ottaa pöydänreunaan :LOL:

Nyt endin vielä tehdä jotain, ennen kuin pitää lähteä kaapuntiin ja sairaalalle.

Joe ja pieni 39+0

Ai niin, profiilissa vielä päivitetty kuva.
 
Vauvaonnittelut Bluedrama ja Varjo!!! :flower: :heart:

Kärvistelijöille, varsinkin yliaikaisille ISO :hug:

Tänne ei edelleenkään mitään uutta...ehkä nyt on alkanut hieman enemmän alapäätä vihlomaan, mutta siihen se sitten melkein jääkin ;)

-Niiskuneiti ja Helmi 38+6-
 
Jaksamisia kaikille jotka jo kärvistelevät yliajalla :hug:

Neuvolasta juuri tultu. Tai siis anoppi ehtikin tuossa soittelee et vieläkö sä ooot kotona? :eek: -joo, eihän tässä vielä ole laskettu aika, vasta maanantaina! Nyt tää sit alkaa, siis anopin soittelu, mä en jaksa sitä :x rasittavaa.
Masussa kaikki hyvin, ei tuntemuksia ja olokin muutenkin hyvä. Eilen viimeeks olin tunnin verran sienimetsällä vaikka saalis olikin heikonlainen.

Mä olen ottanut jo asenteen et yli menee, onhan nämä meidän murrosikäsetkin menneet. Mies vain taputti aamulla masuani ja sano et "kuule ukko, alas jo syntyy, iskä haluu päästä lomalle" Mä olinkin et haloo- se voi olla myös tyttö! Siis tässä nähdään et se oottaa selkeesti poikaa! Saanut jo yliannostuksen meidän neideistä. Meillä kun tämä akkavalta on niin voimakasta :LOL:

Kaikille vointeja ja jaksamisia tulevaan koitokseen!
Terv. Jaana ja masuasukki 39+3
 
Neuvolakuulumisia:

38+4
paino +200g
turvotus ++
RR 109/85
pissa ok
sf 37!!!!!
painoarvio n.3,6kg
RT 2
syke 167-171
liikkeet ++
Ei vielä laskeutunut.
Huomenna synnytystapa-arvio jota odotan jännityksellä.
Pientä vihlontaa ja jomotusta silloin tällöin, ei muuta... :|
Liikkuminen vaikeeta, joten olenkin jämähtänyt olkkarin sohvalle :ashamed:
Yöllä kun kylkeä kääntää niin onpahan tuskaista!

Viikonloppuja kaikille!

Äityli75 ja eemeli 38+4
 
tup ja tiksu: Vauvan kasvusta, kuten Umayya kirjoitti, niin mullekin sanoi lääkäri painoarviossa, että noin 200g/viikko keskimäärin tässä vaiheessa voi vauva kasvaa.

tup: Koulusta; käyn vielä luennoilla, mutta mulle ne onkin kaikki vapaaehtoisia eli ihan oman jaksamisen mukaan eikä muutenkaan ole kuin 2-3 päivänä viikossa. Tähän asti oon jaksanut hyvin. Ja vauva potkii melkein aina kun istun, joten mun pitäis sitten vissiin seistä koko ajan? En ole kyllä ennen kuullut moista ohjetta...

äiti vm70: Kuulin vasta viime viikolla hyvän vinkin, että ei kannattais etukäteen kertoa kenellekään laskettua aikaa, vaan joku suunnilleen pari-kolme viikkoa siitä eteenpäin, niin ihmiset ei alkais turhan aikaisin kyselemään, että joko joko joko ja vieläkö vieläkö vieläkö...
Kumpa olisin kuullut tuon silloin 9 kk sitten! Nyt nimittäin joka ikinen päivä joku soittaa tai viestittää, että joko on lapsi syntynyt ja vieläkö oot yhdessä kasassa tms. ja oon ihan kyllästynyt selittämään, että joo joo, odotellaan vaan... Ihan kuin me ei ilmotettais sitten kun se lapsi syntyy!!! :headwall:

Ja vielä onnittelut kaikille synnyttäneille! :flower:
 
Villipilli
Juu tuon kun olis kuullut tai hoksannut aiemmin...

Itse olen vastannut lähes kaikille aika kovasanaisesti että sitä on turha kysellä, ilmoitan kyllä kun on jotain ilmoitettavaa ja että tuo kysely stressaa vain.
Ikään kuin en itse odottaisi!
Kun kerron että kaikki soittavat tai kysyvät niin se on kamalaa ja että sanon kaikille tämän saman. Ovat tuntuneet ymmärtäneen asian onneksi.


balik 41+4 (onpas tuota kiva kirjoittaa...) :kieh:
 
tup
Villipilli: Mä yritin sanoa epämääräisemmin että laskettu aika on tossa syys-lokakuussa. Mutta! Muutama oikein intti että mikä se tarkka päivä on. Hittolainen, mitä väliä sillä tarkalla päivällä on, oliks se joku 1 % kun keskimäärin syntyy sillon. Tai sit olis pitäny tosiaan keksiä joku epämääränen päivä hamasta tulevaisuudesta.

Musta kaikkein rasittavinta on se, että esim. miehen äiti haluaisi että sille ilmoitetaan kun lähdetään sairaalaan! Se on niin hirveä räpättäjä, että ilmoittaisi sitten koko suvulle. Onneksi asuvat niin kaukana, että eivät toivottavasti paukkaa sairaalaan. Sairaalaa ei itse asiassa ole edes ilmoitettu heille.

Mites vauvautuneet, onko käynyt vieraita? Rasittavuuteen asti vai onko ihan ok? Kun eihän sitä omaa ja vauvan oloa ja jaksamista voi mitenkään tietää. Varsinkin kun oottaa ekaa..
 
Ja eihän tuosta kokonaisajasta kamalan pitkää tarinaa saa edes aikaiseksi :whistle:

Elikkäs: Sunnuntaina 9.9 heräsin aika lailla seitsemän aikaan siihen, että supistaa ja jo vähän sattuu. Vessassa huomasin sen kauan kaivatun limatulpan, tai ainakin osan siitä..
Nuorin neiti heräsi 7.15 ja samalla herätin isäänän ja sanoin, että nyt lähetään, sattuu hieman..
Onneksi mun äiti oli meillä kylässä, olis ollut muuten hankalaa saada ketän lapsia katsomaan!!
Sairaalassa oltiin aika tarkalleen 7.50 ja tarkkailu huoneessa kätilö pyysi siirtymään käyrälle. Totesin, että voitaisko tarkistaa ekaks paikat kun kivistää ja niinpä kätilö tutki ja totesi mun olevan 7cm auki :eek:
Pienellä juoksulla tädit laitto salin kuntoon, sain ilokaasua muutamaan suppariin kunnes kätilö totesi klo. 8.15 että kokonaan auki,ponnista vaan! Mut ei ponnistututtanut, oli pakko vaan tuupata menemään..
Poika syntyi klo 8.17 :heart:
Tunsin miten vauva tulee, en tuntenut kunnolla edes kipua, aika sujuvasti se luiskahti. En tiedä ollakko ylpeä, vai hieman häveliäs jos paikat on niin löysässä kunnossa :LOL: Tikkejä neljä, istukan tunsin miten tulee, muttei sekään sattunut. Pistetiä vauva sai 9-9-9
Tämä oli kyllä näistä kolmesta helpoin synnytys!

Ja siitä painosta: Todellisuudessa se on lähempänä 4400gr.. Seuraavana päivänä kun paino oli laskenut mukamas 500gr mikä on aivan liikaa, niin todettiin, että vaaka on heittänyt ja pädyttiin lähemmäs totuutta, eli n.4.4kg. Olihan tuolla melkein viidellä kilolla aika mahtavaa vähän patsastella B)

Mutta nyt ollaan kotona, ihanaa kun voi istua ja kävellä ihan normaalisti! ainoa riesa on kamala pääkipu, johtunee sairaalan extra mukavasta sängystä ja vielä paremmasta tyynystä :/

RäpäRällä ja ihanainen Nestori :heart:
 

Yhteistyössä