Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Mukaan saa tulla, vaikkei niin ahkerasti kerkeisikään kirjottamaan. Otamme myös elovauvat (siis heidän äidit) mielellämme mukaan.

Olemme jokainen paras äiti lapsillemme. Nauttikaamme siitä :heart:

Kaikki uudet toivotamme tervetulleiksi!


Täällä kirjottelee:




**30.8.**
kaisuli5 **** kakkonen **** Kasper

**2.9.
dad **** kolmonen **** poika
muikkunuu79 **** kakkonen **** tyttö
Tintti83 **** esikoinen **** poika

**6.9.**
odottava ja onnellinen **** esikoinen **** Sanni

**7.9.**
Neiti Ahonkangas **** esikoinen **** Alina

**10.9.**
Elmi **** esikoinen **** tyttö
Malinanne **** esikoinen **** poika

**12.9.**
Lillemi **** esikoinen **** Alma
Desa74 **** kakkonen **** Minea

**14.9.**
rosehip **** esikoinen **** tyttö

**15.9.**
Citrus **** esikoinen **** tyttö
pikkutoive **** vitonen **** tyttö

**16.9.**
Hensu09 **** esikoinen **** poika

**19.9.**
AnnaK-merbau **** nelonen **** poika

**22.9.**
Unelias2009 **** esikoinen **** tyttö

**24.9.**
Saara09 **** esikoinen **** Saara

**25.9.**
Anlini **** esikoinen **** poika

**27.9.**
Miina81 **** esikoinen **** tyttö

**29.9.**
Hensku00 **** esikoinen **** poika



Edelliset ketjut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1718940 Toukokuu
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1674045 Maalis- ja huhtikuu
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi
tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79
tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas
, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee

Hensu09
, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.
LainaaIlmoita asiaton viesti
 
Kiitoksii uudesta pinosta..tästä on hyvä taas ponnistaa eteenpäin =)

Eilen aika sairaalassa fysioterapeutti+lääkäri kokoonpanolla, minun odotusajan lääkityksen vuoksi. Kaikki ok ja saatiin hyviä neuvoja miten voip ihan itse opettaa vauvaa aktiivisemmaksi liikkujaksi...istumasennosta makuuasentoon...jne..eikun harjoittelemaan vaan... :D

Likka senkus nuukku vaa...on ollut oikein kunnon nukkumiskausi meillä...ekaksi yöllä vetäisee 12h yöunet putkeen ja sitten noin vajaa 2 h jaksaa olla aamulla hereillä ja sitten jo hieroskelee silmiään. Vetäisee vielä yöunien jälkeen kahen tunnin aamupäikkärit...ja ilta päikkäri myös noin 2h...muut ajat jaksaakin sitten olla hereillä. Varmaankin tuo liikkumaan lähteminen lisää sitä unentarvetta ;)

Nyt ruvenut olemaan havaittavissa jtn pientä pahoinvointia ja se jatkuva väsymyksen tunne koko kropassa on aika puuduttavaa...toivon mukaan ei pitäisi olla enään kuin pari-kolme viikkoa jälellä pahoinvoinnin ja väsymyksen suhteen, jos nyt pitää paikkansa tuo keskiraskauden ihanuus, mistä kaikki aina puhuu..."että sitten helpottaa"
:whistle:

Kuullostellaan taas :wave:

Pt ja Tytsy 8kk ja 18 pv + salamatkustaja 8+1 :heart:
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Utelias2009, tyttö 8 kk 1vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, osaa pinsettiotteen, ei hampaita, murisee ja kiljuu, itkiessä huutaa äiitiiii
 
Saaralle puhkes tosiaan eilen tuo viides hammas ja lisää näyttäis tulevan. Kutisee suu niin vietävästi ja ruoka ei kelpaa. Hinkkaa sormin ikeniä koko ajan. Kaks hammasta tullu nyt ihan peräkanaan. Vieläkö niitä pitää tulla? Välillä vois pitää hetken väliä. Saara ei oikeen anna kattoa suuhun, ni ei koskaan tiedä mikä hammas tekee tuloaan. Näkee jos kiljuu tms ni ikenet, ni sillon saattaa huomata.

Lähdetään maanantaina lomalle ja tullaan lauantaina takasin. Toivottavasti ei just sillon tee hampaita pahimmillaan.

Kävin eilen ostamassa Saaralle aurinkorasvaa. Tosiaan ton loman takia ajattelin, kun tässä kotonahan me ei päiväsaikaan ulkoilla ollenkaan, aamusin taikka illemmalla. Mutta sitten tuolla lomalla olis kiva päästä ulos mahdollisimman paljon, niin ajattelin että voin vähän poskiin sipasta vauvojen aurinkorasvaa.

Vitsi kun pitäis ruveta miettimään listaa jo että mitä kaikkea tarttee mukaan. Saaran kanssa sitä tavaraa tarttee niin paljon enemmän, kun mitä normaalisti.

Mites muuten te joittenka vauvat juo korviketta, niin paljon sitä menee päivässä? Meillä nannia ja semperiä meni vajaa 400ml päivässä, mutta ei ne sopinutkaan. Ties vaikka itte olis sen takia juonu niin vähän. Mutta tätä nan H.A:ta menee 5½-6dl. Kuvittelisin sen olevan ihan ok määrä.
Nyt en oo sitten imettäny lainkaan. Tää mun kolmas antibioottikuuri sai Saaralle ihan hirmu ripulin. Tuli ruoka (porkkanat jne) kokonaisina ulos. Ajattelin että Saara on jo niin iso tyttö, niin ei se haittaa vaikken imetä. Eikä tuo tissille oikeen suostunu enää tulemaankaan kunnolla. Osa maidosta juodaan ihan isojen tyttöjen tapaan mukista. Saa hörppiä ruuan ohella omasta muovimukistaa =) Tykkää siitä hirmusti, mutta maidon hukka% on aika suuri.

Otan lomalle läppärin ja mokkulan mukaan, joten en unohda teitä =) Pitäähän sitä iltojen ratoksi olla kone mukana =) *En ole riippuvainen koneesta en* :D

No mutta nyt mieheni vaihtaa Saaralle yökkäriä. Täytyypi ruveta nukuttamaan tyttöä.
 
Meillä menee Tuttelia varmaan ainakin litra päivässä. Tuntuu iha hirmuselta määrältä...
Miks mua ei oo muute lisätty tohon missä kerrotaan mitä kukakin osaa? Vai tarviiko ite lisätä?

Täällä on opittu jo malkein konttaan! Tänään meni ekaa kertaa sillai pikkasen melki konttaamalla eteenpäin. Ehkä se sitte jo kohta onnistuu.
Meillä oli myös kova kuume tässä pari päivää ja kun terkkarista lähetti sairaalaan niin poika oli jo terve... :headwall: Että lähes turha reissu... Nyt on sitte mies varmaan saman taudin kourissa ja vartoon, että koska on mun vuoroni. Mulla on tosin vähä köhänen olo että saa nähä kui käy...
 
Saara09: Meillä menee Tuttelia puolisen litraa päivässä. Meillekään ei oikein sopinut Nan eikä Semper.

Anlini: Voit lisätä itse itsesi tuohon listaan. Kopioit vaan edellisen listan itsellesi tähän kirjoituskenttään ja lisäät omat tietosi. :)
 
Anlini Ite ollaan lisäilty lastemme taidot. Paina vaan viimesimmästä lainaa ja sitten poistat ne quotet alusta ja lopusta. Sitten vaan kirjotat teijän taidot =)
Kuinka paljon teillä menee sitten kiinteitä ruokia, ku noin hirmu määrä menee vielä maitoa? Meillähän syödään 5x päivässä kiinteintä ruokia. Joskus menee enemmän ja joskus vähemmän. Tänään oli taas pitkästä aikaa aamu jolloin uppos desi aamupuuroa hetkessä neidin suuhun.

Meki ollaan tosiaan oltu tässä peräkanaan kipeinä. Onneks nyt muut on jo terveitä ja mullakin on vaan tämä ja huominen päivä antibiootteja jäljellä. Toivottavasti tää kolmas kuuri ois nyt tehonnu kunnolla. Vieläkin mun kurkussa näkyy peitteitä, mutta toivottavasti ne kohta lähtis pois.

Lillemi Mä en viittiny enää edes kokeilla tuttelia, kun Saaralla on aina epäilty vähän maitoallergiaa. Niin päätin kokeilla tota nan H.A:ta ja se tosiaan näyttää sopivan kivasti.

Eipä tänne kummempia. Saara meni just aamupäikkäreille, joten mä saan hengähtää =)

 
Ohjeelliset äidinmaidonkorvikkeen määrät/Lapsen ikä/
Äidinmaidon-
korvikkeenmääräml/vrk

0 - 1 kk 500 - 600 ml
1 - 2 kk 600 - 800 ml
2 - 3 kk 700 - 1000 ml
3 - 5 kk 700 - 1200 ml
5 - 6 kk 700 - 1000 ml
6 - 8 kk 600 - 800 ml
8 - 10 kk 600 ml
10 - 12 kk 600 ml

Nämä ovat neuvolan ohjeita ja suosituksia
 
Oiskohan niin että nuo on vaan niitä suosituksia...joten no hätä...ei meilläkään eina ole mennyt noiden mukaan...Mä olen myö laskenu välillä vellinkin mukaan...ja jos kamalasti mietityttää, niin voihan tuota vielä kysyä neukkulastakin...eikös... :hug: :wave:

Ainiin ja ihanaa lomaa teille...nauttikaa ja toivottavasti ilmat suosii B)
 
Saara09: Ei ne maitomäärät niin millin päälle ole. Meillä menee sen takia maitoa vähän enemmän, koska tyttö saa välipalaksi vain maitoa (160 ml). Ruoan kanssa annan yleensä noin 70 ml. Sitten vielä iltamaitoa 80 ml. Niin, ja meidänkin ruoka-annokset ovat ISOJA! :D
 
IIIIIK! Nyt tehdään taas historiaa! Tyttö on nukkunut päikkäreitä SISÄLLÄ jo 50 min!!! Enkat! :D
Hän oli tosi väsynyt. Pimensin huoneen ja annoin välipalamaitoa. Hän kylläkin nukahti syliini, joten sain siirrettyä hänet helposti omaan sänkyyn. Tuskin hän sinne itse olisi suostunut nukahtamaan. Ennätyksellistä tästä asiasta tekee myös se, että puolen tunnin jälkeen tyttö alkoi huutaa tuttia, eikä herännyt, kun menin huoneeseen laittamaan tutin suuhun! (normaalisti hän on herännyt aina viimeistään tähän vaiheeseen)

Oli pakko tulla kirjoittelemaan tänne, kun ei ole muutakaan tekemistä. En uskalla tehdä nyt yhtään mitään äänekästä, jottei tyttö herää. Testing, testing... :LOL:
 
Tänään on ollu kyllä erityisen huono päivä. Tyttö on kitissy koko päivän. Hän heräsi puoli seitsemän ja nukahti ensimmäisille päikkäreille vasta ennen yhtä. Huusi koko ajan, kun imuroin. Ei kelvannut lelut, eikä takuuvarmat lehdet. Nukkui komiat puoli tuntia ja sama meno jatkuu. Ei halua leikkiä lattialla omilla leluilla ollenkaan. Jos meinaan mennä käymään jossain, alkaa heti huuto. Sylissä tai jaloissa pitäisi vaan kyöhnätä. Ainoastaan ruokakaupassa oli neiti Aurinkoinen. Taitaa tulla tytöstä melkoinen shoppailija. Äitiinsä siis tullut.
 
Kiitos uudesta pinosta Saaralle :flower:

Tänään ostin neidille kokeeksi Tutteli Plussaa ja annoin jo hänen sitä vähän maistaa..Kyllähän tuo vähän sitä joi. Ajattelin pikkuhiljaa alkaa lopetteleen imetystä, kun se on mennyt jo mahdottomuuksiin..tai ainakin itestä tuntuu siltä. Neiti taitais syödä tissiä koko ajan..

Nyt tytölle tuli nuha ja räkä valuu. Muutama yö on mennyt tosi huonosti. Viime yö oli kaikkein pahin. Neiti heräs puolen tunnin välein rääkymään..:eek: Hoh hoijaa..Luulis, että hampaita tulossa, kun on niin itkuisella päällä. Jouduin jopa yöllä antamaan tytölle varmaan 3 kertaa tissiä, että sain sen hiljaiseksi. Lopulta ei suostunut nukkumaan edes omassa sängyssä vaan minun ja miehen välissä poikittain. Kyllä oli aamulla niin levännyt olo :kieh:

Toivottavasti tämä yöheräily-rääkymisjakso menisi nopeasti OHI :attn: Kun ennen meillä nukutuu niin kiltisti yöt omassa sängyssä heräämättä. Utelias voimia myös kitisevän tytön kanssa :hug: Ja Saaran perheelle hyvää lomaa!

Täytyy yrittää, jos sais nuo pullat leivottua. Vähän toivottamalta tuntuu, kun neiti varmaan koko ajan pyörii ja kitisee jaloissa. Jos sen tytön laittais lehtikorin viereen istuu, niin sitten se varmaan viihtyis paremmin, kun sais silputa kaikki lehdet ja työntää palat suuhun...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias2009:
Tänään on ollu kyllä erityisen huono päivä. Tyttö on kitissy koko päivän. Hän heräsi puoli seitsemän ja nukahti ensimmäisille päikkäreille vasta ennen yhtä. Huusi koko ajan, kun imuroin. Ei kelvannut lelut, eikä takuuvarmat lehdet. Nukkui komiat puoli tuntia ja sama meno jatkuu. Ei halua leikkiä lattialla omilla leluilla ollenkaan. Jos meinaan mennä käymään jossain, alkaa heti huuto. Sylissä tai jaloissa pitäisi vaan kyöhnätä. Ainoastaan ruokakaupassa oli neiti Aurinkoinen. Taitaa tulla tytöstä melkoinen shoppailija. Äitiinsä siis tullut.
Vai olisikos kenties hampaita tuloillaan?? :eek: :wave: ;)

 
Kylläpä on kitiseviä muksuja liikenteessä, kun meilläkin on ollut nyt muutaman päivän todella huonosti viihtyvä mukelo...semmoista ihmeellistä hermoja raastavaa narinaa koko päivän...ei vaan käsitä mistä muusta vois johtua kuin että nyt pukkaa hampaita... :p :eek: :eek: Niitä odotellessa...........

Yks missä saan likan viihtymään on pöydän ääressä syöttötuolissa, kun pöydällä on pilkottu omenanviipaleita kasa...johan menee tovi, ettei tarvitse kuunnella ainaista kitinää.....
saa siinä ohimennen sitten tiskikoneen täytettyä ja pullot pestyä :kieh:

Tälläistä meille :x

Pt ja Tintti :heart:
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.


 
No niin, täällä taas :) uudessa kodissa on arki lähtenyt hienosti taas käyntiin. Nyt ei ole naapureita seinien takana, ts. ei ylimääräisiä ääniä tai tuoksuja. Alina nukkuu paljon paremmin ja säännöllisemmin. Päiväunet on nyt asettuneet kahteen kertaan, aamupäivällä puolitoista tuntia, iltapäivällä puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Illalla hän menee nukkumaan puoli kahdeksalta ja aamulla noustaan seitsemän pintaan. Voiko ihanampaa ollakaan =) äiskä saa illat puuhailla mitä huvittaa. Koti on suurinpiirtein jo järjestyksessä, ja olen palannut vanhan lukuharrastuksen pariin. Toinen kirja jo menossa viikon sisään :) sekin tietenkin vaikuttaa että netti aukesi vasta tänään ;)

Täällä ollaan nyt ihanassa maalaismaisemassa, mummun ja papan kanssa samalla paikkakunnalla. Joka päivä on kävelty ihania pitkiä lenkkejä ja Alina on ihmeissään niin perhosista kuin lehmistäkin. Pihanurtsia voisi näköjään tutkia lähietäisyydeltä vaikka koko päivän. Ruoho ei vissiin ollut hyvää koska sen sylki pois heti :) sattuipa tässä muuton yhteydessä sekin, että kirjahyllyn taakse tms oli jäänyt joku kuiva kukka, jota en ollut huomannut vaikka lattiat pidän pakostakin "ylisiistinä" nyt kun tyttö näppärästi ja salamannopeasti nappaa kaiken suuhunsa. Sain kaivettua suurimman osan kukasta sormella suusta ulos, mutta jotain hän vielä veti henkeen ja voi sitä tunnetta, äidin sydäntä kylmäsi kun huomasin ettei ilma kulje! Ei muuta kuin tyttö polvien päälle makuulle ja selkään taputtelua ja onneksi tuli heti oksentamalla tukos ulos. Tilanne kesti mielessäni ikuisuuden mutta oli todellisuudessa vain pieni hetki. Sen jälkeen en ole uskaltanut antaa mitään isompaa ruokaa, varmasti menisi kuten ennenkin, mutta pelottaa hirveästi!! Kaiken pistän niin pieniksi paloiksi ettei niihin varmasti voi tukehtua. Ehkä tässä jo uskaltaisi palata entiseen... oli se vain kamala kokemus - nimenomaan minulle, tyttö ei juurikaan ollut sen jälkeen moksiskaan. Ihmetteli varmaan sitä hellyyden määrää jota koko loppupäivän pursusin.

Minulle on tullut kotihoidontuen päätös, tein myös netin kautta. Aion olla kotona ainakin syksyyn, jos en pidempäänkin. Näyttää koko ajan siirtyvän työhönpaluuhaaveet, olisin kotona mieluusti vielä ainakin puoli vuotta. Katsotaan nyt sitten, miten kauan pärjää säästöillä. On niin huima tuo kotihoidontuki :kieh:

Tässäpä näitä tällä erää, koitan vähän rajoittaa tätä surffailua ja puuhailla muutakin, joten seuraavaan kertaan siis :) Aurinkoista ja ihanaa viikonloppua! :flower:
 
Voi vitsi mäki haluisin asua maalla =) Onnea Neiti Ahonkangas uuteen kotiin :flower:

Kaikilla näköjään on jonkinmoista kiukkua, niin myös meillä. Tiedän että hampaita puskee koko ajan lisää. Ja parin viikon sisään on jo kaks tullu. Mutta nyt tuntuu että on jotain muuta. Vaikka on tehny noita hampaita, ni on nukkunu kuitenkin yönsä tosi hyvin, niinku meillä aina. Illasta aamuun ilman yhtään heräämistä. Viime yönä heräs neljä kertaa. Kaks ekaa kertaa nukahti tosi nopeesti kun käänsi vaan tytön takaisin normaaliin nukkumaan meno asentoon. Toisella kerralla istu sängyllä silmät kiinni ja huus :D No mutta kaks seuraavaa kertaa klo 1:30 ja 4:00 huus hirmu kauan. Otin meijän väliin nukkumaan, kun olin ittekki niin väsyny, ni itkutti siinä meijän välissä sitten.
Meijän koira nuolee Saaran toista korvaa koko ajan. Tai siis olisi nuolemassa, jos annettais. Ja ajattelinkin että pitäiskö käydä noita korvia kattomassa, jos siellä oliskin tulehdus taas. Kun ylihuomenna lähdetään sinne lomalle, niin ei sieltä sitten viittis tulla takasin lääkäriin jos menee pahemmaksi. Ja jos niissä korvissa ei oo mitään, niin tietääpähän ainakin että tytössä ei oo vikaa ja hampaat ne vaan tulee sitten niin ryminällä että itkettää öisinkin.

Soitin eilen tosta maidon määrästä neuvolaan, se meijän terkka on kyllä niin hölmö. Ei se osannu sanoa yhtään mitään. Yritin kysyä että pitäiskö antaa kalkkitabletti, kun kaverini tekee niin koska maitoa ei mene tarpeeksi. Ni tää terkka vaan tokas että kattellaan ja jos ei rupea juomaan enempää ni tulkaa sitten käymään. Hä? Miks ihmeessä?
No joo, eilen kyllä meni sitten taas ihan riittävästi maitoa, että noi on vaan jotain päiviä kun sitä ei uppoo riittävästi.

Pitäis tänään siivota, pakata, käydä kaupassa ja sitten siellä tk:ssa. Joten ei tässä oikeesti olis kyllä yhtään aikaa kirjotella :D
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 10pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa.
 
Täällä ollaan myös oltu viimenen viikko aika ärrin murrin... Se tosin voi johtua myös siitä että ollaan oltu kaikki kipeenä. Musta ainakin tuntuu et meillä ei johdu kyll noista hampaista tällä kertaa vaikka eipä sitä tiedä.

Saara09:
Kuinka paljon teillä menee sitten kiinteitä ruokia, ku noin hirmu määrä menee vielä maitoa? Meillähän syödään 5x päivässä kiinteintä ruokia. Joskus menee enemmän ja joskus vähemmän. Tänään oli taas pitkästä aikaa aamu jolloin uppos desi aamupuuroa hetkessä neidin suuhun
No aamupala on maitoo ja vellii. Lounas noin yksi pienempi purkillinen vauvanruokaa. Välipala hedelmä/yoghurtti pilttii pieni purkki. Illalla puuroa vaihteleva määrä (noin 1/2 dl). Sitten vielä ennen nukahtamista vellii ja maitoo.
 
dad
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 1vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee polvilleen tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 10pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa.

 

Yhteistyössä