Syysvauvat 2009 maalis- ja huhtikuussa

Aika on vierähtänyt. Vaavimme ovat jo puolen vuoden molemminpuolin. Mukaan saa tulla, vaikkei niin ahkerasti kerkeisikään kirjottamaan. Otamme myös elovauvat (siis heidän äidit) mielellämme mukaan.

Olemme jokainen paras äiti lapsillemme. Nauttikaamme siitä :heart:

Kaikki uudet toivotamme tervetulleiksi!


Täällä kirjottelee:


**30.8.**
kaisuli5 **** kakkonen **** Kasper

**2.9.
dad **** kolmonen **** poika
muikkunuu79 **** kakkonen **** tyttö

**6.9.
odottava ja onnellinen **** esikoinen **** Sanni

**10.9.**
Elmi **** esikoinen **** tyttö
Malinanne **** esikoinen **** poika

**12.9.**
Lillemi **** esikoinen **** Alma
Desa74 **** kakkonen **** Minea

**14.9.**
rosehip **** esikoinen **** tyttö

**15.9.**
Citrus **** esikoinen **** tyttö
pikkutoive **** ???? **** tyttö

**19.9.**
AnnaK-merbau **** nelonen **** poika

**24.9.**
Saara09 **** esikoinen **** Saara

**27.9.**
Miina81 **** esikoinen **** tyttö

 
Tervetuloa.
Toivotaan että meidän seuraan liittyy vielä lisää syksyllä vauvaantuneita. Niin pääsis oikeen kunnolla juttuun.

Itse tykkään seurata miten muilla kehitytään (jotta tietää mitä odottaa). Ja myös ihanaa jos on ihmisiä, joilta kysyä neuvoja ja mahdollisesti myös voi antaa omia vinkkejä =)
 
Juu ei mitään, saa kysyä. Eiköhän me saada vielä seuraa, tai sitten pitää jutella kaksistaan :D

Eli joko painat ylhäältä omaa nimimerkkiä kirjautumisen jälkeen. Sieltä löytyy kaikki mihin oot kommentoinu. Myös tämä. Taikka sitten ylhäältä keskustelut, listasta valitset Lapsi Kasvaa - Vauvat 0-12kk ja sieltä tämä syysvauvat =)
 
Hei! Mulla olis myös syysvauva 10.9. syntynyt esikois-tyttö eli täytti ihan vasta puoli vuotta :) Minusta olis myös mukava vaihtaa kuulumisia muiden samanikäisten vauvojen äitien kanssa, joten ihan mielellään liityn tähän ketjuun teidän seuraksi niin ei tarvi teidän ihan kahdestaa keskustella.
Aika menee ihan hirveän nopeaa ja meidänkin neidistä jo kasvanut "iso" tyttö. Mukava seurata kaikkia uusia tempauksia, mitä tyttö pikkuhiljaa oppii. Nyt isona uutena asiana meille tuli kiinteiden ruokien syönti maaliskuun alusta. Onneksi tyttö syö niitä hyvin.
Mutta nyt tuo taisi herätä...täytyy mennä!
 
Niin teille molemmille onkin tullu jo puol vuotta täyteen. Meillä ei vielä, pari viikkoa vielä.

Mitäs teidän 6kk osaa? Meillä käännyttiin 3½kk masulleen, nyt on oppinu kääntymään selälleen takaisin ja eilen huomasin että Saara rupes istumaan. Tuettuna toki, mutta itse ponkas selkänsä suoraksi pyllyn päälle mun sylissä. Sitten kokeilin sitä lattialla ja syöttötuolissa, niin voi ku nätisti istu. Ei ihan sitä maagista puolen vuoden rajaa ole tullut täyteen, että saisi istuttaa. Mutta kyllä kun tyttö ite istuu, niin saa mun puolesta istua vähäsen aikaa kerrallaan. Kova yritys on toisella ryömiä. Mutta ei oikeen tuota tulosta. Tänään oli liikkunu meijän huomaamatta reippaan metrin, tyylistä en tiedä.

Meillä on nyt kiinteitä syöty puol toista kuukautta. Tai siis syöty on noin kuukausi ja sitä ennen maisteltu. Meillä uppoo kaikki todella hyvin. Suu on aina auki kuin linnunpoikasella =)

Ja yöunistakin vielä, meijän neiti oppi nukkumaan juuri täydet yöt. On viimeset pari kuukautta heränny vasta aamuyöstä tissille. Mutta nyt tämän viikon on nukkunu täydet yöt. Klo 20-06/07. Siitä sitten ihan rauhassa noustaan aamupuurolle, ei edes herää nälkään. Ihanaa <3

Mutta lisää saa immeisiä tulla, mikäli kiinnostaa. Täällä innolla odotetaan keskuteluja =)
 
dad

Hei!
Mulla myös 2.9.2009 syntynyt poika. Hän on kolmas lapsemme. Kaksi vanhempaa lasta ovat jo koululaisia. Olin jo yli neljäkymppinen kun hän syntyi. Mutta hyvin vauva-arki on näin vanhempanakin rullannut. Ainoastaan tissiraivarit ovat ajoittain vaivanneet. Meillä onkin nyt yli kaksi kuukautta syöty tissiä vain hämärässä ja hiljaisessa makuuhuoeessa pitkällään ja oikelta kyljeltä molemmat tissit. :/

Meillä syödään päivällä tissimaidon lisäksi kolme kertaa lusikkaruokaa. Lounasaikaan lihakasvissose, iltapäivällä hedelmäsosetta ja illalla puuroa. Soseita ja puuroja syödään tosi hyvin. Täytyy melkein hiukan säännöstellä että tissimaidollekin jää tilaa. Yölläkin tissitellään vielä n. 1-3 kertaa.

Hampaita meillä on jo kaksi alhaalla ja niiden tehoa on testattu myös äidin tisseihin. :( Ja lisää tuntuu olevan tulossa.

Vatsalleen poika on osannut kääntyä jo pitkän aikaa. Nyt myös pyöritään navan ympäri ja ryömitään taaksepäin. Peppu nousee jo hyvin ja yritys eteenpäinkin menoon on kova. Ruoka syödään Tripp Trapissa istuen, mutta lattialla istuminen on vielä huteraa.

Tässä hiukan jotain tällä kertaa kun poitsu kutsuu taas.
 
Iltatähti sulla :heart: Tervetuloa dad!

Ohhoh, ompas teillä rintaraivareita todella. Meillä ei onneks kummepia ole ollut *koputtaa puuta*
Samoin meillä on kaksi hammasta, tulivat juuri kun 4kk täytti. Niillä on purtu kyllä ja kovaa. Nyt nyrkki maistuu ja kuola valuu, mutta ikenet ei vielä turvoksissa ole kuitenkaan.

Harmittaa kun toinen ei osaa vielä ryömiä, kun halut olis kovat ja siitähän seuraa hirmunen kiukku. Toisaalta itse haluisin pitää toisen vielä vauvana...
 
Hei! Tässä olisi yksi syyskuisen vauvan äiti lisää ilmoittautumassa keskusteluihin. Meidän tyttö syntyi 2.9.09 ja on perheemme toinen lapsi. Isoveli on nyt vähän yli 2-vuotias.
Olen aikaisemmin käynyt vain lukemassa juttuja, mutta nyt rohkaisin mieleni ja päätin itsekin kirjoittaa..

Meillä tyttö pyörii paikasta toiseen. Kova hinku olisi päästä ryömimällä eteenpäin, mutta hermothan siinä menee kun ei pääse..Kaksi hammasta on alhaalla ja ylhäällä on ikenet turvoksissa ja kuola valuu, joten niitä odotellessa...
Meillä ollaan syöty kiinteitä 4 kk:n ikäisestä lähtien ja hyvin maistuu..Yöunille mennään 19.30 ja aamulla herätään viimeistään 7.30, 1,5 kk sitten lopetettiin yösyötöt..Iloinen ja hyväntuulinen tyttö.

Tässä näin alkajaisiksi..
 
Meillä kanssa tyttö haluaisi kovasti jo eteenpäin, mutta ryömiminen ei vielä onnistu. Kovasti hän harjoituttaa selkälihaksia ja leikkii lentokonetta ja potkii jaloilla vauhtia, mutta eteenpäin ei vielä päästä. Olen myös huomannut, että välillä neidillä meinaa mennä hermo, kun ei itse pääse liikkumaan leikkien ääreen. Mutta toisaalta vielä hyvä, ettei tuo osaa ryömiä nimittäin me käymme viikottain vauvajumpassa ja ne äidin joiden vauvat jo liikkuvat joutuvat koko ajan sinkoilemaan vauvojensa perässä, kun ne mennä viipottavat mihin sattuu :)
Meilläkin soseet ja puuro menevät hyvin alas. Ruoka kyllä kelpaa! Toivottavasti tuo paino ei tuosta ihan hirveästi ponnahda ylöspäin, kun meidän tyttö jo niin painava. Ehkä tuo painon nousu tasoittuu, kun päästään kunnolla itse liikkeelle. Yleensä syötän tyttöä syöttötuolissa ja istuminen onnistuu aikaajoin ihan hyvin, välillä kyllä ollaan melko etukenossa tai saatetaan röhnöttää toisella kyljellä..
Hampaita ei ole vielä ilmestynyt. Kuolaaminen on kyllä kovaa ja kaikki menee suuhun..
Tyttö nukkuu yönsä vähän vaihtelevasti. Joskus nukkuu omassa pinnasängyssä ihan 8 tuntia putkeen, mutta jos on esim. mahavaivaa niin silloin saattaa herätä parikin kertaa yössä.
Mukava, kun tänne on tullut paljon lisää keskustelijoita :)
 
En aio jäädä tähän vakituisesti pinoilemaan vaikka mullakin on 10.9.09 syntynyt poika. En siis halua mihinkään listalle. Välillä kuitenkin saatan jotain kommentoida jos tulee jotain kommentoitavaa. :D

Hampaista: Meidän pieni mies otti ja tekaisi tässä viikon aikana viisi hammasta. :D Kolme alas ja kaksi ylös. Hieman ihmettelen kun noin nopealla tahdilla tuli ja noin monta. Ja jos kuolan määrästä voi jotain päätellä niin lisää on tulossa. Ikenet on ainakin ihan valkoiset ja kuolaa valuu niin että paitaa saa olla vähintään kerran päivässä vaihtamassa pelkästään kuolaamisen takia.

Liikkumisesta: Meillä ryömitään jo pieniä matkoja. En tiedä ihan tarkkaan millä taktiikalla se tapahtuu kun en oo koskaan nähnyt mutta tiedän pojan ryömimällä liikkuvan kun aina hetken muualle katsottuani poika on jossain ihan muualla kuin mihin sen jätin. :D Myös selinmakuullaan tapahtuva "peruuttaminen" onnistuu eli mennään pää edellä selinmakuullaan eteenpäin.

Ruuasta: Meillä menee pojalle oikeastaan kaikki mitä tuon ikäiselle voi antaa. Poika syö puuroja, lihaa, kanaa, kaikkia kasviksia ja tietty maitoo. Meillä syödään neljä kertaa päivässä lämmintä ruokaa (2xpuuro, lounas ja päivällinen) joten poika ei ehdi paljon muuta tehdä kuin syödä ja nukkua. :D

Ja vielä nukkumisesta: Meillä nukutaan yössä 8-10h ilman heräilyitä. Poika laitetaan nukkmaan viimeistään 20.30 ja heräilee klo 05-07 välillä. Edes hampaiden tulo ei oo vaikuttanut yöuniin mitenkään vaikka noita on tosiaan puhjennut useampi tosi lyhyessä ajassa.

Että tällaista meillä...
 
Saara09: kiitos kiitos.. =)

Hampaista Meillä neiti tekaisi 2 hammasta alas tuossa 5kk iässä ja nyt taas on neiti ärtyisä ja kaikkea suuhun laittamassa joten veikkaan että lisää tulossa.

Nukkumisesta ollaan otettu TAAS takapakkia. yösyömiset on kasvanut ja päivä syömiset tippunut :/ neuvolassa juuri ennen näiden alkamista sanoivat että yösyötöt pitäis lopettaa.. Tyttö nukkuu todella levottomasti.

LiikkuminenRyömitään jo oikein hyvää vauhtia :)

Ruuasta Viikko sitten meni vielä aamu- ja iltapuuro, ja kaks lämmintä ruokaa ja 2 hedelmäsosetta. Nyt 1,5purkkia lämmintä, 1 hedelmäsose, aamupuuro ja iltapuuro sillon tällön. :(


 
dad
Kiitos Saara09!!

Mä en kyllä tosta yöheräilystä ole ottanut mitään stressiä, koska ainakin toistaiseksi haluan imettää yöllä ja näin varmistaa imetyksen jatkumisen. Koska jos päivällä joskus on tissitys vaikeaa niin yöllä se sujuu hyvin. Eikä yöllinen imetys ole mitenkään vaikuttanut kiinteiden syömiseen vaan ne maistuvat hyvin. Olen nimittäin lukenut miten rintaraivareita saaneet lapset ovat kokonaan vieroittuneet kun yöimetykset on lopetettu.

Rintaraivarit alkoivat siis kuukautisten alettua kun lapsi oli alle kolmen kuukauden. Suihkutissien maito alkoi olla paljon tiukemmassa kun aikaisemmin eli herumisen käynnistyminen kesti kauan ja poika hermostui. Pahimmallaan lapsi huusi jo kun hänet laittoi imetysasentoon. Tohon asti poika oli nukkunut omassa sängyssään, mutta nyt jouduin ottamaan hänet viereeni kun aloin yöllä imettämään enemmän koska väsyneenä ja unisena imetys sujui ja noston aikana hän havahtui hereille. Soitin silloin myös imetystukipuhelimeen ja heillä ohjeena oli ettei imetysvälejä saa päästää yölläkään liian pitkiksi ja ainakin mulla se on toiminut. Tavoitteenani oli että imettäisin ainakin 6 kuukautta ja se on jo täyttynytkin. =)

Maidon määrään nuo kuukautiset eivät vaikuttaneet ja poitsu kasvoikin todella hyvin, kuukaudessa tuli painoa melkein 1 kg. Terveydenhoitajan mielestä olisin voinut täysimettää ihan puoleenvuoteen asti, mutta mielestäni oli helpompaa alkaa antaa soseitakin niin kuukautisten aikana oli edes jotain mikä meni alas jos tissillä tapeltiin.

Vanhemman pojan kanssa oli myös tissiraivareita, mutta silti jaksoin taistella 8 kk. Tytön kanssa oli taas hankaluuksia imuotteen kanssa ja jouduin matalien nännien takia käyttämään rintakumia. Imetys loppui tuolloin jo 4 kuukauden jälkeen.

Olen huomannut, että paras keino väsymykseen torjuntaan on sännöllinen liikunta ja terveellinen ruoka. Käyn viikoittain säännöllisesti jumpilla ( Body Pump, Body balance, lattarit jne.) ja lisäksi kävelen melkein joka päivä vaunujen ja koiran kanssa 1-1.5 h lenkin. Juoksemisen ajattelin aloittaa taas uudelleen pikkuhiljaa kun olen aikaisemmin huomannut että liian rankka liikuntaa saattaa vaikuttaa maidon määrään vähentävästi.

Poika on tissitysvaikeuksia lukuunottamatta varsin kiltti ja hymyilevä kaveri. Mielestäni on ollut helpoin näistä kolmesta. Mutta kyllä sitä tempperamenttiakin tarpeen tullen löytyy. Ensimmäinen lapsi oli koliikkivauva ja toisella lapsella oli korvakierre, joka päättyi putkitukseen sekä infektioastma. Tälläkin pienellä oli korvatulehdus jo kolmen kuukauden ikäisenä ja joutui syömään peräti neljä kuuria ennen kuin korvat parantuivat. Tämä myös ainoa lapsi joka reagoinut korvatulehdukseen syömättömyydellä samoin kuin hampaiden puhkeamisen aikaan ei tissi meinannut millään maistua ja oli kärttyinen.

Koska tämä on meidän viimeinen lapsi niin yritän että saisi olla kotihoidossa ainakin 2-vuotiaaksi. Aloittelen syksyllä tekemään vain puolikasta työaikaa ja mummit hoitavat häntä tuona aikana kotona. Kesällä pidän rästiinjääneitä lomia.

 
dad : Ihana kuulla kuinka kuitenkin jaksat imettää. Ja täysin totta, että kun päivisin tulee noita raivareita, ni se on sitten yöllä imetettävä.

odottava ja onnellinen: Koskas teidän neiti on lähteny liikenteeseen? Aika ajoissa =) Saara tosiaan treenaa päivästä toiseen tosi kovin ryömimistä. Kokoajan möngertää kyllä tteensä eteenpäin, mutta ei tuo mitään ryömimistä ole. Kovin on hidastakin :D Ympyrää pyörii jo hyvinkin sujuvasti ja masulta selälleenkin pääsee kääntymään. Välillä sitten on harjoittanu pyörimistä ja ollu jumissa sohvan tai sitterin reinassa.

Meillä kakkosen teko on ajateltu aloitettavaksi mahdollisesti syksyllä. Joten jos kaikki menee suunnitellusti, tulee lasten ikäeroksi 2 vuotta. Itse toivoisin mielellään alle 3 vuoden ikäeroa, ja näin en menisi välissä töihinkään. Mutta ikinä ei voi tietää.... Saara tärppäs neljännellä yrityskerralla. Sen kyllä toivoisin että kakkosesta tulis niin hirveen pahaolo. Saarasta voin pahoin ekat 5kk ja olin välillä ihan sängynpohjalla... Ja kerran makaamassa sairaalassakin.

Maanantai aamu alkoi kello 6:03... vähäsen väksäis vielä.
 
Heippa!

Täällä olis 27.9 syntynyt tyttö vauva äiteineen:)

Syömisestä Miten teillä syödään kiinteitä? Meillä syödään tällä hetkellä aamupuuro, lounas(kasvissose), päivällinen(kasvissose+jälkkäri). Aattelin kohta ottaa kehiin iltapuuron ja sit 6 kk iässä lihat. Mitään oireita ei oo tullu mistään raaka-aineesta, mutta vatsa on välillä ollut aika kova ja olenkin antanut levolaccia niin sillä on vatsa pehmentynyt:) Nyt pari päivää on kyllä tytöllä ollut huono ruokahalu ei ole syöny paljoa.. mikä huolestuttaakin.. Onkos teidän pikkaisilla ollut tälläistä? No toivottavasti täällä ruokahalu palaa takaisin.

Hampaista Niitä meillä ei ole vielä ilmaantunut, eikä kyllä näytä että olisi vielä tulossa.

Liikkuminen Täällä ei vielä ryömitä, ainoastaan jos vähän avittaa jaloista tukemalla niin pääsee eteenpäin.
 
Heippa!

Meillä olis täällä 12.9. syntynyt Alma-vauva. Esikoinen hänkin.

Hampaita ei vielä ole. Kiinteitä syödään 3 kertaa päivässä: kasvis-lihasose, kasvissose ja iltapuuro.

Tyttö istuu tuettuna halutessaan. Välillä kiinnostaa, välillä ei! :D Hän kääntyy selältään mahalleen, mutta toisin päin ei vielä onnistu. Navan ympäri vaavi liikkuu sujuvasti. Eilen huomasin, että hän oli keittiössä jotenkin päässyt kieputtamaan itsensä siivouskaapille asti ja saanut kaapin oven avattua! En ollut varautunut siihen, että tämä kaappien avaaminen tapahtuu nyt jo! :D

Hän ei herää enää syömään, mutta joskus pitää käydä laittamassa tutti suuhun. Nukkuma-aika on n. klo 20-06/07.

Kiva, että syysvauvoillekin avattiin palsta! :wave:
 
Uudet päivitelty. Ompas meillä tyttövalta täällä =)

Saara meni just päikkäreille. Nyt on hetki "omaa-aikaa". Onhan täällä taas herätty jo klo 6 aamulla. Aamullahan ottaa pikkupäikkärit, mutta ne menee yleensä omaan kahvin jountiin ja heräilyyn . Tosin tää "oma-aika" menee usein siivoomiseen ja ruuan laittoon :LOL:

Teillä on Lillemi ihan sama yöuniaika ku meillä. Ja samoilla mennään, että yöllä tarttee vaan tuttia nostaa. Tosin viimeseen kolmeen yöhön ei oo tarvinnu sitäkään.

Miina81: Meillä välillä syö huonommin ja välillä paremmin. Oon mieltäny sen vaan siihen "että kuuluu kasvuun". Hampaiden tullessa söi tosi huonosti mitään kun suuhun koski.

Mutta nyt tunnen itteni tosi idiootiksi. Annan aina ruuan päälle nokkamukista vettä. Oon antanu pari huikkaa vaan, kun ollaan totuteltu. Mutta tänään tajusin että tytöllähän olis oikeesti jano. Varmaan ihmetelly ku oon antanu vaan huikan. Tänään oon sitten antanu juoda niin paljon kun on halunnu ja on juonu puolikkaan nokkamukillisen. Meillä ainakin touhutaan niin paljon (siis tyttö touhoo) että ei ihme että on jano. Tissien tyhjennyksen jälkeenkin, vaikka tyttö on ihan täynnä, niin haluaa vettä juoda vielä. Eli jano jää vaikka masu täyttyy.
 
Meillä kans tuo tyttö heräsi tänään jo ennen seitsemää ilmeisesti nälkäänsä. Syötin sen sitten mutta tyttö oli virkeällä päällä eikä jatkanut uniaan. Itellä olis kyllä väsyttänyt. Viime yön nukkui hyvin pinnasängyssä, yhesti heräs yöllä syömään..

Syötiin sitten aamupuurot ja oltiin vähän aikaa hereillään. Mutta sitten voitti uni molemmilla..Onneksi sai vielä nukuttua, kun oli niin tohinan täyteinen viikonloppu ja unet jääny vähiin.

Meidän tytöllä meni vatsa kovaksi porkkanasoseesta. Joten aloin syöttämään hänelle luumusosetta myös. En tiiä sitten onko sillä ollu vaikutusta, kun aika kauan meni että vatsa pehmeni. Tuntuu, että tuo tyttö ähisee koko ajan kakkaansa :( Ennen kun vaan imetin niin kakka tuli ihan paineella ulos eikä ollut ongelmia. Nyt kiinteiden aloittamisen myötä on alkanut ilmeneen tuota "kakkaamisongelmaa". Olen kyllä alkanut syöttään kaurapuuroa aamun ja illoin ja toivon, että se löysyttäis tuon pienen mahaa..

Minä olen kans miettinyt tuota veden juottamista, että pitäisköhän sitä juottaa enemmän tuttipullosta tai nokkamukista. Sekinhän saattais auttaa nuissa vatsavaivoissa, kun saisi enemmän nestettä. Imetän vielä kyllä tuota tyttöä..mutta imetyskerrat ovat hieman vähentyneet kiinteiden aloittamisen myötä. Meidän tyttö ei vaan osaa kunnolla juoda tuttipullosta, se vaan pyörittelee sitä tuttiosaa suussa vaan mieluummin. Samoin tutin syönti on hankalaa, kun se ei meinaa pysyä suussa muutakuin makuulla ollessa, joten tuutia meillä ei paljon sitten mussutetakaan..

No nyt on neidillä (työllä ja tuskalla) väännetty kakkakimpale vaipassa...täytyypi mennä putsaamaan.

Tervetuloa uusille! Tyttöenergiaa täällä, jospa niitä poikiankin ilmaantuisi :)
 
Mä en edes viittiny ottaa pulloa vedenjuontiin, kun pullosta ei mikään maistu ni ei maistu. Ruvettiin opettelemaan nokkamukia. Juo siitä nykyään tosi kivasti. Pitää vaan olla ihan istuma-asennossa, muuten menee helposti väärään kurkkuun.
 
Mä voisin myös tulla mukaan. :wave: Luen joka tapauksessa näitä kaksplussan keskusteluja, vaikka en tiiä, miten paljon ehdin kirjotella. No, todennäkösesti en osaa olla törkkäämättä lusikkaani soppaan, jos on joku mielenkiintoinen aihe. :) Täällä siis 14.9. syntyneen tytön äiti.

Meillä alotettiin eilen kiinteet maistelemalla porkkanaa. Mentiin siis ekat 6kk täysimetyksellä ja nyt opetellaan syömään muita ruokia pikkuhiljaa. Eilen yritin hörppyyttää vähän vettä mukin reunalta, mutta ei se oikein onnistunut. Kävin sitten ostamassa äsken kaupasta jonkun taikamukin. Arvoin pitkään taikamukin, nokkamukin ja ensimukin välillä ja päädyin taikamukiin, kun sillä oli kivoin nimi. :D Mikäköhän ero noilla on? Tuttipulloo meillä ei oo käytetty oikeestaan koskaan, pari kertaa kokeiltu vaan, enkä aio neitiä sille enää opettaakaan.

Liikkumaan on kova hinku. Kääntyminen onnistuu toistaiseksi vain selältä masulleen ja navan ympäri pyöritään aika ketterästi. Eteenpäin pääsee välillä vähän, mutta eipä sitä oikein ryömimiseksi voi kutsua.

Hampaita pilkottaa alaleuassa 2 kpl!

Ja nyt tää mamma lähtee syömään, kun tyttö nukkuu päikkäreitään.
 
Millaisia päikkäreitä teidän vauvanne vetelee? Meillä nukutaan päivällä kahdet 1-2 h päikyt ja sit vielä siinä klo 17 maissa pienet puolen tunnin tirsat. Sitten klo 20 nukkumaan.

Välillä vaan ärsyttää, et just sellaisena päivänä, kun on ite aikatauluttanut kaikki ja sopinut menoja vauvan nukkumisrytmin mukaan, tyttö nukkuu ihan saletisti vaan puolen tunnin päikyt normaalin 1,5 h:n sijaan! :|

Omassa sängyssään hän ei suostu nukkumaan päivällä silmäystäkään. Vaunuihin on aina pakko päästä Yöllä oma sänky kelpaakin sit tosi hyvin. Hän nukkuu nykyisin omassa huoneessaan.

Täällä on jo moni näyttänyt ottaneen nokkamukin käyttöön. Mäkin olen niitä jo kaupasta katsellut ja taidan tänään käydä ostamassa jonkun kivan. Siitä vois varmaan harjoitella tuota vedenjuontia. Tyttö on juonut maitonsa pullosta 2,5 kk:n iästä lähtien, mut heti kun tarjoo vettä pullosta, hän vaan hymyilee ja pyörittelee pulloa suussaan! =)
 

Yhteistyössä