Syysvauvat 2009 toukokuussa

Pikkuhiljaa rupee angiina olemaan voiton puolella, mitä nyt tosta antibiootista sivuoireita tulee. Niitä olin vielä 4 ja puol päivää jäljellä.

Täällä ei kyllä mitään uutta oo tapahtunu. Ainoo että ytsylle ei meinaa ruoka kelvata millään. Tekee ehkä hampaita, tai sitten ei =)

Me ei aloteta pottailua... Alotellaan sitten kun sen aika tulee, eli varmaan siellä !½-2 vuotiaana. Sitä ennen en aijo miettiä koko asiaa =)
 
Meidän vauva oppi tänään konttaamaan :heart: Hyvännäköistä touhua, kun toinen vielä vähän huojahdellen menee eteenpäin. Ensimmäisenä löysi eteisestä tietenkin minun kengät ja nuoli niitä :x Meilläkään ei näköjään sitten koskaan ryömitty...Seuraavksi tietenkin alkaa odottamaan, että milloin neiti nousee tukea vasten seisomaan...;)

Minä kans olen jonkun verran miettinyt tuota potta-asiaa, mutta en ole vielä jaksanut ostaa sellaista. Jospa sitä ostais neidille potan sitten 1-vuotis lahjaksi :)

Tyttö ei oikein tykkää vissiin enää puurosta, kun syö vain muutaman lusikallisen kiltisti ja sitten pärskyttelee loput pois suustaan, tosi hauskaa syöttää, kun joka paikka puurossa :attn:

Ihanan näköinen ilma, me lähdetään tänään äiti-kaverin kanssa käymään kirpparilla :) Nyt mun pitäis alkaa kuorruttaan tuota mansikkakakkua..namskis...:p Niin saa sitten päiväkahvilla herkkua!!
 
Huomenna on meillä muuttopäivä edessä, ja sen jälkeen jäädään hetkeksi netittömiksi joten kirjoittelen nyt muutaman rivin.
Alina on ollut ihmeissään kun tavarat katosivat laatikoihin, matotkin on jo rullalla ja odottelemassa muuttomiehiä. On ryöminyt ympäri asuntoa ja rutistellut pussukoita, ja ehtinyt napata monenmonta pöllypalleroa suuhunsa vaikka olen koittanut hyvin ja usein imuroida. Aina niitä jostain pöllähtää kun laatikoita ees taas kantaa :whistle:
Tänään alettiin möykkä pinniksessä puoli kuudelta ihan virkkuna, piti antaa maitoa ja ottaa viereen että sai hetken vielä nukkua. Liian valoisia aamuja :) ja vissiin kivaa kun ei ole tauluja seinillä, ääni kaikuu erilailla.
Meillä on seuraava neuvola vasta vuoden iässä, tuntuu pitkältä ajalta. (Ellei sitten uudella paikkakunnalla ole eri systeemit. )
No, käytän nyt neidin päiväuniajan hyväksi ja alan puunata kaappeja. Näkymisiin :)
 
No niin, nyt meilläkin vihdoin kontataan!! :heart:

Tyttö oppi pari päivää sitten nousemaan itse istumaan ja tänään konttamaan. Niin, ja eilen hänelle tuli ensimmäinen hammas! =) Mitään erityistä huutoa hampaan puhkeaminen ei aiheuttanut. Tämän päivän neiti on kyllä ollut aika kärttyinen.

Nyt täytyy jatkaa silittämistä. Päätimme viedä ison kasan omia ja tytön vaatteita kirppikselle myyntiin. Tuntuu vaan tosi haikealta luopua ihanista vauvanvaatteista, vaikka yli puolet säilytinkin vielä itselläni. En usko, että meille tulee toista lasta, mutta jos vaikka joskus sattuisikin tulemaan, kyllä sitten varmaan harmittaa, että olemme menneet myymään vanhat. Toisaalta, kaapit alkavat pursuta pieneksi jääneitä vaatteita, joten niitä ei enää meinaa mahtua kotiimme.

Välillä tuntuu haikealta, kun tuo tyttö kasvaa niin vauhdilla. Ihanat vauva-ajat ovat nyt takana päin. Kun viikonloppuna valitsin vaatteita myyntiin, yritin haistella josko haistaisin vaatteista enää yhtään vauvan hajua. Harmittaa, kun en laittanut yhtään vaatetta pesemättömänä säilytykseen! :)
 
8kk neuvolaterkkuja
Pituutta 67.6cm
Painoa 8630g
Päänympärys 44cm

Äitin pikkunen tyttö =) Siellä ei sitten tapahtunutkaan mitään. Lääkäri kuunteli sydämmen ja katto korvat, kun oli kuukausi sitten ne tulehdukset korvissa. Lääkäri ihmetteli kun Saara nousee istumaan itse ja lähtee siitä liikenteeseen. 7kk kuitenkin oppi tuon taidon. Lääkäriä myös nauratti, kun nosti Saaran seisomaan ja tytsy lähti kävelemään. Sano "ei vielä tartte".
Terkka taas ihmettili suureen ääneen meijän hampaita. Etualahampaat tosiaan on ja sitten ylähampaan viereinen hammas, mutta ei yläetuhampaita =) Ja toi ylähammas on nyt ollu jo aika kauan yksinäinen susi.

Saara teki kunnon hereillä olo ennätyksen. Heräs vikoilta päikkäreitä 20 neljä ja se tarkottaa normaalisti sitä että menee 19:30 nukkumaan. Mutta tänään meni vasta klo 21:10 nukkumaan. Eli 5½h oli hereillä täysin pirtsakkana.

Varasin ittelleni lääkäriajan, sain kesäkuulle. Meen kysymään josko hormoonikierukan sais vaikka. Eipä olla tekemässä toista. Päätettiin miehen kanssa, että ei haluta just nyt toista. Säästetään kyllä kaikki Saaran vaatteet jne, jos joskus toinen halutaan. Mutta nyt ei oo sen aika.
 
Meillä saa nykyään olla koko ajan vahtimassa, kun tuo neitonen konttailee joka paikkaan..muutaman kerran on ollut kukan kimpussa ja kenkiä tykkää nuolla yms. :p No onneksi annan joka aamu gefilus-D-tippoja niin luulis, että ei menis maha niin sekaisin vaikka maisteleekin kaikkea..

Meillä oli eilen 8 kk lääkäri ja se kesti varmaan 5 minuuttia :eek: oli kyllä niin pikapikainen tarkastus. Lääkäri vaan totes, että terve tyttö ja onko kysyttävää? heh heh..

Meillekin puhkes ensimmäinen hammas eilen. Ruoka ei silloin oikein maistunut, mutta nyt taas onneksi ruoka uppoaa paremmin :attn:

Onko teidän vauvat sosiaalisia? Minusta tuntuu, että ollaan missä vain niin tyttö bongailee joka paikasta uusia kasvoja ja alkaa hymyilemään ´ja juttelemaan oudoille ihmisille =) Eilenkin neuvolassa sai taas uusia "kavereita"..Meitä monesti miehen kanssa huvittaa , kun tuo ottaa kontaktia melkein kaikkien ihmisten kanssa ja huutelee kovasti...

Milloin teillä loppuu äippäloma. Mulla loppuu kesäkuun 22.päivä. Tuli kelasta ne lomakkeet hoitovapaarahan ym. anomista varten mutta kun en oikein osaa täyttää niitä :( vitsi nuo kaikki kelan lomakkeet on niin ärsyttäviä. Pitäis kai tänään käydä netissä kattoon, jos sieltä sais apua...
 
Kannattaa Elmi täyttää se koko hakemus netissä. Oli hirmu yksinkertanen siellä. Ite täytin, ja päätöksenkin jo sain =)

Koskakohan Saaralle mahtaa tulla lisää hampaita. Tuntuu niin hassulta ku eka tuli jo just 4kk täyttäneenä ja toka perään. Ja se omituiseen paikkaan hammaskin tuli jo aika päiviä sitten. Ajattelin sillon 4kk ikäsenä, että tekee varmaan nuorena kaikki hampaat. Mutta pyh, ei niitä yläetuhampaita näy. Ois varmaan tytsynkin kivempi pureskella kun ois ylähampaatkin.

Mun äippäloma loppuu 10.6. Alotin sen vähän etuajassa, kun en töissäkään pystyny olla. Ni nyt se loppuukin sitten jo. En vois kuvitellakkaan vieväni Saaraa hoitoon, kamala ajatuskin luopua tuon ikäsestä työpäivän ajaksi, hui.

Saara on sosiaalinen tutuille ihmisille ja joskus mutta harvoin vieraille. Vierastaa edelleenkin, onneks on vähän helpottanu, eikä kaikkia tartte koko ajan itkeä. Mutta tuttujen kanssa on kiva hölöttää, käkättää ja rääkkyä. Mutta vieraille ollaan totisia.

Ei meilläkään muuten kestäny toi lääkäri kauan. Terkka katto nopsaa pituuden ja painon ja lääkäri siinä katto just ehkä ton 5min. Koko käyntiin meni 15min :D Mutta 10kk neuvolassa sitten menee varmaan kauemmin. Terkka sano että käydään siellä sitten noitten maitotuotteiden aloittaminen läpi.

Me lähdetään puolentoista viikon päästä tuetulle lomalle :wave: Vähänkö odotan innolla, kun saa ruuatkin naaman eteen valmiina =)
 
Mä kokeilin Amelieta pottaan tässä yks päivä. Ei onnannu. Huusi vaan. Katsotaan kuukauden päästä seuraavan kerran.

Yritin myös eilen taas uudestaan antaa 8 kk ruokaa spagettia jauhelihakastikkeella. Kun tyttö sai suuhunsa ruokaa, niin suu vääntäyty ja se katto mua vähän, että mitä sä oikeen syötät mulle. Eipä sitä menny ku muutama lusikka, ja sitten sai siirtyä taysin soseiseen ruokaan. Oon huomannu, et Muksun liharuuat ei mee siin helposti alas kuin Piltin. Niissä Muksun ruuissa on joku outo maku.

Viikonloppuna Amelie vierasti mun mielestä ensimmäisen kerran. Ei suostunut menee vieraan syliin, vaan heti tuli huuto. Mutta kyllä hän esimerkiksi kaupassa on minusta todella sosiaalinen. Eräänkin kerran, eräs vanha mies sanoi, että missäs tällaisia tehdään, kun Amelie oli niin hymyillyt hänellä. Haluaisin Amelielle oman ikäistä seuraa, mutta kun ei lähipiirissä oikeen ole. Eikä täällä ole mitään vauvakahvilatoimintaakaan.

Mulla loppuu vanhempainvapaa heinäkuun alussa. Olen laittanut myös hoitovapaapaperit menemään ja saanut päätöksen. Olen kotona vuoden loppuun asti.

Kohta Amelie varmaan herää. Tämä on jotain aivan ihmeellistä. Hän on nukkunut jo kaksi tuntia. Yleensä hän nukkuu vain puoli tuntia. Olen ehtinyt tekemään jo vaikka mitä: laitoin mm. huutonettiin ensimmäistä kertaa myyntiin vauvatavaroita, joita emme enää tarvitse.
 
Meillä toi spagetti ja jauhelihakastike tekee kauppansa erittäin hyvin. Se tuoksuukin niin hyvältä että kun ite laittais vähän suolaa ja pippuria sekaan ni vois ittekkin syödä.
Meillä tosiaan syödään noita 8kk ruokia pelkästään. Vähän se syöminen on hitaampaa ku soseitten, kun toisella on työtä saada suu tyhjäksi =) Mutta ei se mitään haittaa, eipä tässä muutakaan oo ku aikaa =)

Vitsi kun olis vaikka mitä tekemistä, mutta mä oon luuhannu tässä koneella koko aamun ja päivän.
 
Meidän likka on kyllä melko sosiaalinen tapaus. Jo ihan ensimmäisessä lääkärineuvolassa terkkari ja lääkäri naureskeli sitä, kuinka vauva haki jo niin pienenä kontaktia muista. Hän on tosi hymyileväinen, mutta nyt tuon vierastamisen takia äidin on oltava koko ajan näkyvissä, jos paikalla on myös vieraita ihmisiä.

Meilläkin on muuten lääkärineuvolassa aina kauhea kiire. Ei meinaa ehtiä esittää yhtään kysymystäkään, kun kaiken on tapahduttava niin vauhdilla. :(

Mulla loppuu äippäloma kesäkuun puolivälissä. Hoitovapaapaperitkin tuli jo, mutten ole vielä ehtinyt (lue:jaksanut) täyttää niitä. :whistle: Kannattaa soittaa Kelaan ja kysyä sieltä neuvoa niiden kaavakkeiden täyttämisessä. Mua ainakin autettiin tosi nopeasti. Puhelimitse selvisi esim se, että samaan aikaan voi saada opintotukea ja kotihoidontukea, kun mummu hoitaa lasta. Kerrankin Kela yllättää positiivisesti! =)
 
Mä kokeilin neitiä ekan kerran eilen potalla ihan vaan huvin vuoksi ja huutohan siitä tuli :eek: Joten suosiolla jätän sen pottailun sinne myöhempään.. Meillä se potta pyörii nykyään vähän missä sattuu kun yritän esikoista epätoivoisesti opettaa kuivaksi :headwall:

Mulla loppuu äippäloma viikon päästä..kamala miten äkkiä aika on mennyt..Pidän pitämättömät lomat siihen perään ja aloitan sitten hoitovapaan, tämän vuoden loppuun saakka..mutta toivottavasti voin olla pidempäänkin kotona..Tein kanssa hakemuksen netissä ja kaksi päivää myöhemmin tuli jo päätös..

Meillä on vierastettu tasan kerran ja sekin oli jo kuukausia sitten..tyttö on sellainen hangonkeksi kaikille tutuille ja tuntemattomille =)

Nyt tyttöä ei todellakaan voi jättää enää yksikseen touhuileen..ryömii sellaista vauhtia jo ettei uskois että vasta sen taidon oppi..alalaatikot ja pistorasiat eivät enää ole turvassa..nyt on jo ruvennut menemään sellaisessa puolikonttausasennossakin eteenpäin..

Meillä nukuttiin viime lauantaista tähän päivään asti vain ne yhdet päikkärit..tänään nukkui taas kahdet unet, ehkäpä toi vaihe oli vain sitä kun oppi liikkumaan ettei malttanut rauhoittua nukkumaan..oon saanut joka päivä itsekin vetää mukavat päikkärit kun molemmat lapset menevät päiväunille yhtä aikaa...Kun pitää valita kotityöt vai päiväunet lasten uniaikoina niin jotenkin päiväunet vetävät enemmän puoleensa =)

Hampaista sen verran, että voiko olla mitään inhottavampaa ääntä kun toinen narskuttaa hampaitaan..joo, meidän tytsy tekee sitä jatkuvasti, on pakko laittaa sille välillä tutti suuhun että lopettais..Eikä sekään auta kauaa koska ei tutista oikein välitä hereillä ollessaan..
 
Laitoitko Lillemi päivät oikeen? Että se kotihoidontuki alkaa vasta kun sun vanhempaivapaa on päättyny ni siitä seuraavana päivänä?

Mun pitäis varmaan soittaa työnantajalle, että haluisin pitää mun kesäloman tässä =) Kun haluun lomarahat pois sieltä. Kun tosiaan tarkotus ei oo kyllä mennä takasin tuonne töihin, kun haluan vaihtaa kokonaan alaa ja lähteä opiskelemaan. En tiiä mikä hinku mulla on nyt tullu että haluan terveydenhoitajaksi =) Josko vaikka neukkutädiksi joskus pääsis. No eihän sitä nyt tiedä. Mutta kattellaan jos vuoden päästä syksyllä lähtis jo opiskelemaan. Tai sitten sitä seuraavana viimeistään.
 
Kiitos vinkistä, minä kävinkin eilen täyttämässä sen kotihoidontuen kelan nettisivuilla :)

Oletteko te helsinkiläiset äidit hakeneet lapsestanne sitä Helsinki-lisää? Olen kuulluut sellaisesta mutta mistä sitä haetaan?? Sitä ei vissiin haeta kelalta, vai..?

Meidän tytölle myönnettiin päiväkotipaikka 11.8. alkaen mutta me kai perutaan se ja jään hoitamaan neitiä kotosalle. Tänään ilmoitin meidät seurakunnan 1-vuotiaden muskariin. Se alkaa elokuussa :)

Pikkutoive tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, tasan 7kk 3 vkoa, ei konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, ei hampaita, kierii, pinsettiote sujuu jotenkuten, harjoittelee konttausasentoa, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 3 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi
tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74
tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 3 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi
tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74
tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 4 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee[/quote]



*muoks* lisäsin meille yhden hampaan :D
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, tasan 7kk 3 vkoa, ei konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, ei hampaita, kierii, pinsettiote sujuu jotenkuten, harjoittelee konttausasentoa, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 3 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee

Utelias2009, tyttö 8 kk ja 1 vko. Ryömii, nostaa peppuaan, ei istu täysin tuetta, seisoo ja kävelee tuettuna, pinsettiote onnistuu, ei hampaita, sanoo äiitii itkiessään, muuten murisee
 
Lissän uudestaan, oli kerennyt näköjään jo päivittyä:

Pikkutoive
tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, 4 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79
tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee


Utelias2009, tyttö 8 kk ja 1 vko. Ryömii, nostaa peppuaan, ei istu täysin tuetta, seisoo ja kävelee tuettuna, pinsettiote onnistuu, ei hampaita, sanoo äiitii itkiessään, muuten murisee
 
Hei kaikille!
Täällä yks juur 8kk (3pv sitten) täyttäny lisää joukon jatkoks, syntyny 25.9. Mein pikku poika osaa jo istua ja hampaita on suussa 6kpl. Kovasti ois halua jo kävelyyn mutta tasapaino ei anna periks eikä kyllä painovoimakaan. Jotenkin mysteerisesti liikkuu eteenpäin mutta ei mitenkään selvää miten eikä kuitenkaan kovin lujaa sitten etene.
Pikkasen yrittää opetella konttausta ja ylösnousemista. Istuun nousee jos on mahalleen joutunu tosin melko satunnaisesti. Pinsetti ote testattiin juur neuvolassa ja osas sen.
Jäpikkä on tällä hetkellä 71,5 cm ja 9360g. Painon nousu on tasaantunu kun se tähän mennessä on ollu lähes kilon kk niin nyt enää jokusen sata grammaa. Jännä miten paljon toi liikkuminen siihen vaikuttaa noin pienelläkin =)
Tällästä täällä kirjottelen lisää kun kerkiän.
 
Tervetuloa Anlini!

Meillä kans paino nousi ensimmäiset 6 kk tosi kovaa kyytiä, mutta nyt on onneksi tasoittumaan päin. Kyllähän tuo liikkuminen varmaan "hoikistuttaa" ja syö paljon energiaa. Meillä neiti jo nukkuu kolmansia päiväunia tälle päivälle. Kyllä huomaa, että uusi taito eli konttaaminen väsyttää eri lailla..On koko ajan melkein liikkeessä ja tutkimassa uusia paikkoja, niin voimathan se vie :) Sitten väsyneenä kitisee ja parkuu joka asiaa, kun kieltää esim. syömästä sähköjohtoja :LOL: Kovaa hommaa tämä EI:n sanominen nykyään...
 
Meillä on sama homma. Nyt kun pääsee eteenpäin, ihan kaikki kielletty kiinnostaa ja monta kertaa päivässä tulee kova huuto, kun asioita kielletään. Juuri esimerkiksi tuo sähköjohtojen imeskely on tosi kivaa puuhaa. Myös lehtilaatikosta vanhojen sanomalehtien levittely ja niiden syöminen on niin iso elämys, että oikein tärisyttää! :LOL:
 
Meillä tyttö loukkaantuu, kun pitää sanoa kovemmin ei, kun ei meinaa uskoa. Tykkää järsiä myös sähköjohtoja, työntää sormia pistorasiaan (vihdoin sain laitettua suojukset niihin), repiä ja syödä paperia ym. Olemme alkaneet kieltää myös hiusten repimisen ja kasvojen kynsimisen. Kosketella saa, muttei satuttaa. Muut tavarat ja huonekalut alkavat olla kiinnnostavampia kuin omat lelut. Ainakin tänään, kun imuroin, ja annoin tytön kaataa yhden paperikorin, hän aina viiletti repimään ja syömään paperia, vaikka siirsin hänet välillä omien lelujen sekaan. Siivouksen jälkeen, kun menin suihkuun, jätin Amelien kynnyksen toiselle puolelle. Hän oli kuitenkin päättänyt tulla kanssani suihkuun ja ryömi suihkua päin. Jouduin kovastikin sanomaan ei, ettei tyttö olisi ihan täysin kastunut. Huutohan siitä sitten tuli :(

Tänään mummo toi Amelielle hiekkalaatikkoleluja. Meidän pitäisi vain vaihtaa vanha hiekka hiekkalaatikkoon, ja haluaisin siirtää sen toiseen paikkaan. Ja sitten, kun ihan kaikki ei mene suuhun, harkita sitä hiekalaatikolle menemistä.
 

Pikkutoive
tyttö, 8kk+9pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, ryömii, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk 3vk, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, ryömii, kierii, nousee istumaan, osaa taputtaa, 4 hammasta, osaa pinsettiotteen, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau jne..

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79
tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 8kk ja viikko Ryömii ja pyörii, yrittää konttausasentoon, ei istu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, äittä, äijä, äffäffää ja muita tavurimpsuja, kiljuu ja murisee


Utelias2009, tyttö 8 kk ja 1 vko. Ryömii, nostaa peppuaan, ei istu täysin tuetta, seisoo ja kävelee tuettuna, pinsettiote onnistuu, ei hampaita, sanoo äiitii itkiessään, muuten murisee

Unohdin kokonaan että Saara oppi toissapäivänä taputtamaan käsiään yhteen. Taitohan sekin. Aikasemmin taputtanu vaan omia jalkojaan, mutta nyt taputtaa käsiä yhteen.

Tervetuloa Anlini, lisäilen sut etusivun listaan =)

Me ollaan annettu Saaralle oma kaukosäädin, näppis ja hiiri. Kun meijän kiinnosti niin paljon ja aina kun piti kieltää niin tuli hirvee itku. Ni mies otti vanhasta koneesta olevat näppiksen ja hiiren ja pisti piuhat vaan poikki. Ja joku kaukosäädin löyty mikä ei oo mihinkään, ni senkin tytsy sai.

Saaralle tuli hirvee eroahdistuskohtaus tänään, kun olin ratsastamassa. Oli huutanu ihan hullunlailla kotona. Välillä oli vetäny happea ja taas huutanu. Mies oli koettanu tarjota ruokaa, vaihtanu vaipan ja ties mitä, mutta ruokaa ei menny alas vaan itki niin kovin että oli meinannu vaan tuhkehtua ruokaan. Raukkaparka =( Nyt on ehkä aika ruveta opettelemaan, että mäki voin lähteä kotoota pariks tunniks pois ja Saara voi jäädä isin kanssa kotiin. Aikasemmin ovat olleet mun mukana ratsastamassa, just tuon huudon takia, mutta tänään oli ruoka-aika, niin olivat kotona.
 

Yhteistyössä