Taaksepäin kallistunut kohtu

  • Viestiketjun aloittaja "Nanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Nanna"
Hei! olen 24-vuotias nuori nainen.
Minulla on hyvin taaksepäin kallistunut kohtu, josta huomautetaan aina kuparikierukan tarkastuskäynneillä.
Äidilläni on myös samalla tavalla hyvin taaksepäin kallistunut kohtu ja hänellä oli aikanaan vaikeuksia raskautua (raskautunut lopulta hedelmöityshoidoilla)
Onkohan todennäköistä,että myös minulla on vaikeuksia raskautua?
Tähän astisissa tarkastuksissa muuten kaikki ok. (munasarjat siistit)

Kiitos :)
 
Hei,
olisin myös kiinnostunut aiheesta. Nyt kylläkin onnellisesti raskaana mutta kuitenkin raskautunut IVF - hoidon kautta. Hoidot pco:n vuoksi. Muistan jo hoitojen aikana että oli sellaista paineen tunnetta alavatsalla aina jossakin kohtaa kiertoa. Edelleen jatkuu samanlainen tunne näin raskaana ollessa. Tunne on siis täysin samanlainen. Voiko tällaiset kivut ja tuntemukset johtua siitä taakse päin kallistuneesta kohdusta? Jossain kohtaa lapsettomuushoitoja mainittiin tästä taakse päin kallistuneesta kohdusta. Onko tästä muuten haittaa tai miten se yleensä naisilla vaivaa?
Kiitos vastauksesta!!
 
Hei Nanna,

Ei huolta. Kohdun asennolla ei ole mitään merkitystä raskaaksi tulemisen kanssa. Joskus luultiin, että siittiöiden olisi vaikea päästä perille taaksepäin kallistuneeseen kohtuun.Kyllä siittiöt löytävät tiensä joka tapauksessa. Myöskään yhdyntäasennolla ei ole mitään merkitystä.

Eero Varila, lääkäri, Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä