Taapero yökylässä

  • Viestiketjun aloittaja Huonoko
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 20:08 Vieras kirjoitti:
AIVAN OIKEIN!!! Otetaanhan sitä kaiken maailman vakuutuksiakin siltä varalta JOS jotain sattuisi...eihän se sitä tarkoita,että jotain sattuu...vaan,että tosiaan JOS!!! Minunkin mielestäni on hyvä olla lapsen elämässä muitakin rakastavia ihmisiä kun vaan äiti ja isä!!! Mitä pahaa siinä on ja keneltä se on pois??? :heart:
No eihän se keneltäkään ole pois, mutta pointtini oli, että ei kai ne parit yökyläilyt auta poistamaan kuoleman tuomaa tuskaa?
Kyllä kai lapsella voi olla vaikka kuinka monta rakastavaa aikuista ympärillä vanhempien lisäksi, vaikkei yökylässä olisikaan. Eihän sitä nyt voi väittää, että ne vain rakastavat keiden luona ollaan yökylässä. Meidän taapero ainakin tykkää mummuistaan kovasti, vaikkei heillä yökylässä ole ollutkaan, enkä ymmärrä miten se yökyläily voisi sitä rakkautta puolin tai toisin lisätä. Tätä tarkoitin... :)
 
Miksi
Oliko tämä taaperoikäisten palsta? Minusta 1-2-vuotiaat ovat liian pieniä yökyläilemään. Muutama äiti on jättänyt jo vauvankin muutaman kuukauden ikäisenä mummolaan hoitoon - miksi? 1-2-vuotiaat ovat koko viikonlopun, jopa viikonkin mummolassa hoidettavana -miksi? Jos äiti on niin uupunut lapsenhoitoon, ettei tavallista arkeaan jaksa, tulisi perheen päivärytmi miettiä uudelleen. Jokin siinä mättää ja pahasti!

Omat lapset eivät ole olleet yökylässä taaperoikäisenä. Ensiksikään; yöhoitoon ei ole ollut mitään tarvetta eivätkä lapset olisi halunneet mennäkään mummoloihin ym. yksinään. Lapset ovat olleet äitinsä ja isänsä perään. Olisi julmaa pakottaa ikävöivää lasta jäämään 200 km päässä olevaan mummolaan yksinään!

Toisekseen; en luota isovanhempiin lastenhoitajina niin, että jättäisin pienet lapset heille hoitoon. Lapsilla on kotona oma, säännöllinen päivärytmi ja mummoloissa päivärytmi menee pahasti sekaisin jo lyhyenkin kyläilyn aikana.

Osa kirjoittajista on sitä mieltä, että isovanhempien tulisi hoitaa lapsenlapsiaan, että vanhemmat saisivat aikaa itselleen ja toisilleen. Oletteko miettineet ennen perheen perustamista, miten sitovaa lastenhoito on? Minusta isovanhemmilla ei ole mitään velvoitteita ottaa lapsenlapsiaan hoitoon, että vanhemmat pääsisivät lomamatkoille ym. kahdestaan. Voihan lapset ottaa lomalle mukaan ja valita sellaisen lomakohteen, missä on nähtävää ja koettavaa sekä lapsille että aikuisille.

Miksi leikitte perhettä, jos ette halua sitoutua lapsiinne? Kannattaisi miettiä myös isovanhempien jaksamista. Nuoremmat isovanhemmat ovat työelämässä ja heillä voi olla omia alaikäisiä lapsia huollettavanaan. Iäkkäämmät, eläkkeellä olevat isovanhemmat eivät enää jaksa paimentaa vilkkaita lapsenlapsiaan. Isovanhemmilla on oikeus myös lepoon ja omiin harrastuksiin. Ei heidän tarvitse päivystää jatkuvasti, josko aikuiset lapset tarvitsevat taas lastenhoitajaa lapsilleen!

En ymmärrä, miksi lapsia pitää kuskata mummoloihin harva se viikonloppu? Miksi isovanhempien pitää hoitaa lapsenlapsiaan tauotta myös päivähoidon ja koulun lomilla? Pitävätkö vanhemmat mummoloita ilmaisina hoitopaikkoina?
 
Voihan tsiisus sentään.. Ai miksi ??

Siksi että :

-mummot ehkä haluaa lapset kylään/yökylään ???
-se on oikeesti ihan normaalia että lapset ovat mummolassa
-itse tarvitsee hiukan lomaa kaiken työnteon ja lasenhoidon lomassa
-se on kaikille ihan kivaa, jos toimii

Meillä mummot haluaa lapsenlapset kylään/yökylään ja homma toimii. ja kun lapsia sain, en ajatellut sitä niin että tässä nyt menee 10 vuotta ihan vain lapsen ehdoilla..Vaan lapsi tuli MEIDÄN elämään, erittäin rakastettuna ja haluttuna. Mutta ehdottomasti jatkan omaa elämääni harrastuksineen yms vaikka minulla lapsi onkin !
Se on se helpoin tapa muuttua katkeraksi,kateeliseksi äippä ihmiseksi kun ei ota apua vastaan vaan luulee olevansa jokin yli-äippä ja vaatii että aina saa tehdä kaiken itse. Jokainen tyylillään tietty...

Enkä minä raahaa alle 5vee lasta minnekkään loma-matkalle ulkomaille.Mitä järkeä siinä on ?Kävin lapsen kanssa risteilyllä ruotsiin ja voi peruna miten rankkaa se oli !!Parempi sillä on maaseudulla mummon luona kun istua lentokoneissa/jonoissa yms..Sen yhden viikon kun lomalla kerran vuodessa on niin toistaiseksi ilman lasta - kiitos. Saa tulla mukaan heti kun ikää on enempi :)

Eikä mummola ole mikään ilmainen hoitopaikka. Mummo kun ihan tosi mielellään hoitaa. Oikeesti.
 
Täällä kun on nyt vähän erilaisia ihmisiä kuten yleensäkin maailmassa. Ei varmaan ole suotavaa viedä lasta isovanhemmille hoitoon jos he eivät sitä itse tahdo tai lapsi ei halua. Kyllä sen jo ainakin meidän 1v8kk ikäisestä näkee että haluaako jäädä vai ei. Ja kuten joku muukin sanoi että saahan niitä rakastavia ihmisiä olla ympärillä muitakin kuin vain omat vanhemmat ja ei, eivät ne rakastavat ihmiset ole vain niitä, joiden luona ollaan yökylässä, mutta minusta ainakin on kiva kun isovanhemmat haluavat viettää lapsemme kanssa laatuaikaa ja kun kerran lapsemmekin näyttää selvästikin siitä nauttivan niin miksei hän saisi? Minä myös nautin pienenä kun pääsin mummulaan yöksi, meillä oli aina kivaa ja vielä nykyäänkin minulla on erittäin lämpimät ja läheiset välit isovanhempiini. Ja se ei tarkoita että minulla olisi vähemmän lämpimät välit omiin vanhempiini. Päinvastoin, äitini on minulle hyvinkin rakas ja soittelemme päivittäin.

Meillä lapsen rytmit eivät mene mummilassa sekaisin koska isovanhemmat itse ovat pyytäneet tarkat ohjeet ruoka- ja nukkumaanmenoajoista tms, jotta voivat tarjota lapsellemme mahdollisimman tutun ja turvallisen rytmin. Kaikilla ei valitettavasti ole noin loistavia vanhempia/isovanhempia, mutta meillä kun on niin nautimme kyllä niistä hetkistä, jotka miehemme kanssa saamme olla ihan kahden.

Näihin asioihin liittyy niin monia asioita, ensinnäkin meistä on niin moneksi (ja hyvä niin). On äitejä jotka rakastavat lapsiaan enemmän kuin mitään, mutta haluavat myös panostaa uraansa (en tarkoita nyt että ovat töissä kellon ympäri vaan ihan normaalityöaikoja). On äitejä, jotka eivät voisi kuvitellakaan menevänsä töihin ennenkuin on pakko ja haluavat olla lapsensa kanssa kotona mahdollisimman pitkään. On äitejä, jotka tulevat yhden lapsen perheestä (kuten minä, ja yhä kaipaan tuota omaa aikaani ja sitä että saan olla ihan yksin omien ajatuksieni kanssa) ja sittne on äitejä jotka tulevat perheistä joissa on ollut monta sisarusta ja ovat näin ehkä tottuneempia jatkuvaan "menoon ja meininkiin".

Lisäksi lapsia on niin monenlaisia, jotkut ovat hyvinkin pienestä pitäen hyvin omatoimisia ja on niitä jotka viihtyvät paremmin vanhhempiensa kanssa (en tarkoita etteivätkö nuo omatoimiset viihtyisi vanhempiensa kanssa, he vain viihtyvät paremmin myös muiden seurassa), on ujoja lapsia, on sisäänpäinkääntyineitä lapsia, ulospäinsuuntautuneita lapsia jne. Eiköhän jokainen äiti kuitenkin suht hyvin tunne sen oman lapsensa ja perheensä ja toimi sen mukaan, toki surullisia poikkeuksiakin on mutta noin niinkuin pääasiassa. Jokainen perhe toimikoon siis sen mukaan mikä omalle lapselle ja perheelle sopii parhaiten, eikös?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:22 nanu77 kirjoitti:
Täällä kun on nyt vähän erilaisia ihmisiä kuten yleensäkin maailmassa. Ei varmaan ole suotavaa viedä lasta isovanhemmille hoitoon jos he eivät sitä itse tahdo tai lapsi ei halua. Kyllä sen jo ainakin meidän 1v8kk ikäisestä näkee että haluaako jäädä vai ei. Ja kuten joku muukin sanoi että saahan niitä rakastavia ihmisiä olla ympärillä muitakin kuin vain omat vanhemmat ja ei, eivät ne rakastavat ihmiset ole vain niitä, joiden luona ollaan yökylässä, mutta minusta ainakin on kiva kun isovanhemmat haluavat viettää lapsemme kanssa laatuaikaa ja kun kerran lapsemmekin näyttää selvästikin siitä nauttivan niin miksei hän saisi? Minä myös nautin pienenä kun pääsin mummulaan yöksi, meillä oli aina kivaa ja vielä nykyäänkin minulla on erittäin lämpimät ja läheiset välit isovanhempiini. Ja se ei tarkoita että minulla olisi vähemmän lämpimät välit omiin vanhempiini. Päinvastoin, äitini on minulle hyvinkin rakas ja soittelemme päivittäin.

Meillä lapsen rytmit eivät mene mummilassa sekaisin koska isovanhemmat itse ovat pyytäneet tarkat ohjeet ruoka- ja nukkumaanmenoajoista tms, jotta voivat tarjota lapsellemme mahdollisimman tutun ja turvallisen rytmin. Kaikilla ei valitettavasti ole noin loistavia vanhempia/isovanhempia, mutta meillä kun on niin nautimme kyllä niistä hetkistä, jotka miehemme kanssa saamme olla ihan kahden.

Näihin asioihin liittyy niin monia asioita, ensinnäkin meistä on niin moneksi (ja hyvä niin). On äitejä jotka rakastavat lapsiaan enemmän kuin mitään, mutta haluavat myös panostaa uraansa (en tarkoita nyt että ovat töissä kellon ympäri vaan ihan normaalityöaikoja). On äitejä, jotka eivät voisi kuvitellakaan menevänsä töihin ennenkuin on pakko ja haluavat olla lapsensa kanssa kotona mahdollisimman pitkään. On äitejä, jotka tulevat yhden lapsen perheestä (kuten minä, ja yhä kaipaan tuota omaa aikaani ja sitä että saan olla ihan yksin omien ajatuksieni kanssa) ja sittne on äitejä jotka tulevat perheistä joissa on ollut monta sisarusta ja ovat näin ehkä tottuneempia jatkuvaan "menoon ja meininkiin".

Lisäksi lapsia on niin monenlaisia, jotkut ovat hyvinkin pienestä pitäen hyvin omatoimisia ja on niitä jotka viihtyvät paremmin vanhhempiensa kanssa (en tarkoita etteivätkö nuo omatoimiset viihtyisi vanhempiensa kanssa, he vain viihtyvät paremmin myös muiden seurassa), on ujoja lapsia, on sisäänpäinkääntyineitä lapsia, ulospäinsuuntautuneita lapsia jne. Eiköhän jokainen äiti kuitenkin suht hyvin tunne sen oman lapsensa ja perheensä ja toimi sen mukaan, toki surullisia poikkeuksiakin on mutta noin niinkuin pääasiassa. Jokainen perhe toimikoon siis sen mukaan mikä omalle lapselle ja perheelle sopii parhaiten, eikös?
JUURI NÄIN !!!! :flower:
 
Mummoko määrää
Ja mummotko määräävät, koska lapset aloittavat yökyläilyt? Meillä ei viedä koti-ikäväisiä lapsia mummolaan hoitoon vain siksi, että mummo niin haluaa! Vanhemmat päättävät yökyläilyistä, ei suinkaan mummot ja vaarit!

Onkohan sinulla pieniä lastenkasvatusongelmia, jos et pärjää 1 lapsen kanssa Ruotsinristeilyllä? Olemme tehneet monta risteilyä lasten kanssa. Mies on ollut muutaman kerran mukana, mutta yleensä hän ei pääse mukaan, koska on töissä. Joten olen risteillyt lasten kanssa (4-6 lasta) yhdessä. Risteilyllä on mukavaa ja ikinä ei ole ollut vaikeuksia pärjätä omien lasten kanssa laivalla. Pärjäänhän täällä kotonakin!

Miksi alle 5-vuotiasta lasta ei voi ottaa mukaan lomamatkalle? Jos 2 aikuista vahtii lomamatkalla yhtä lasta, niin mikä siinä on vaikeata? Miten pärjäät arkena lapsesi kanssa? Vietkö lapsesi aina mummolle hoidettavaksi, kun tulee pienikin ongelma?
 
Musta vähäsen tuntuu siltä, että nämä jotka ihmettelee taaperoikäisten yökyläilyjä, ovat itse sellaisia, joilla ei tätä mahdollisuutta ole eivätkä näin ollen tiedä siitä yhtään mitään :whistle: Tai sitte mahdollisuus on, mutta eivät luota hoitajiinsa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:28 Mummoko määrää kirjoitti:
Ja mummotko määräävät, koska lapset aloittavat yökyläilyt? Meillä ei viedä koti-ikäväisiä lapsia mummolaan hoitoon vain siksi, että mummo niin haluaa! Vanhemmat päättävät yökyläilyistä, ei suinkaan mummot ja vaarit!

Onkohan sinulla pieniä lastenkasvatusongelmia, jos et pärjää 1 lapsen kanssa Ruotsinristeilyllä? Olemme tehneet monta risteilyä lasten kanssa. Mies on ollut muutaman kerran mukana, mutta yleensä hän ei pääse mukaan, koska on töissä. Joten olen risteillyt lasten kanssa (4-6 lasta) yhdessä. Risteilyllä on mukavaa ja ikinä ei ole ollut vaikeuksia pärjätä omien lasten kanssa laivalla. Pärjäänhän täällä kotonakin!

Miksi alle 5-vuotiasta lasta ei voi ottaa mukaan lomamatkalle? Jos 2 aikuista vahtii lomamatkalla yhtä lasta, niin mikä siinä on vaikeata? Miten pärjäät arkena lapsesi kanssa? Vietkö lapsesi aina mummolle hoidettavaksi, kun tulee pienikin ongelma?
Kyse ei ole siitä ettenkö pärjäisi. En vain halua pärjätä :D Ymmärrätkö ?
Ellei minun ole pakko.Ja minun ei ole pakko B) Ymmärrätkö ?
Jos sinä pärjäät yksin kuuden lapsen kanssa laivalla ja vielä nautit siitä niin avot! Onnea! Minä olen se joka sinut siellä näkee ja ajattelen että ai kuinka ihanaa että saan olla tässä ihanan mieheni kanssa,ystävien seurassa ilman tuollaista katrasta..Ja lapseni on onnellisesti mummolassa.

BTW ei meillä mummot mitään määrää, sitä kun ei ole kyse. Vaan me puhumme asiat läpi. Ymmärrätkö ? Niin kuin aikuiset tekevät.
Mummo(eli lähinnä anoppi)kunnioittaa minun latelemia sääntöjä lasta koskien. Ja minä luotan hänen kasvatus taitoihin, hän kun on kasvattanut neljä upeata lasta. Eli mieheni ja hänen kolme nuorempaa siskoa.
Ymmärrätkö ?
 
Rocker
Gaaddääm, tää ketju on hyvää viihdettä! :LOL:

Ihan oikeesti, miten te viitsitte viilata pilkkua tolleen ja väännellä toisten sanomisia vaikka varmasti tajuatte mitä toiset tarkottaa... ? ;)

Mää oon sammaa mieltä, minäkin pärjään kyllä, mutta aina en halua. Ja kun on mahollisuus niin käytän sen hyväksi siten, että kaikilla on hyvä mieli. Minä en oo sitä mieltä, että kun kerran mun äitikään ei oo saanu lapsia yökylään niin en minäkään saa niitä viedä.

 
Juu, ei meilläkään mummolat määrää, ja kuinka vaikea se on tajuta ettei kaikki lapset ole sellaisia että olisivat koko ajan koti-ikäväisiä? Meillä on ihana lapsi, joka vielä kaikeksi onneksemme rakastaa isovanhempiaan ja luottaa MYÖS heihin ja HALUAA mennä yökylään. Ja samoin, minä myös HALUAN lomailla ilman että täytyy herätä aamuisin viideltä kuten tällä hetkellä herätään, tai täytyisi mennä hotellihuoneeseen päivällä pariksi tunniksi kun tytön pitää ottaa päikkärit tai katsoa että uroka-ajat ovat samat kuin kotona ja nukkumaanmenoajat myös. Minä kun haluan lomallani lomailla, miksi ihmeessä maksaisin viikon lomamatkaa jos saisin tehdä ihan samat asiat kuin kotonakin, jäisin todellakin kotiin, on se sen verran halvempaa. Sitten kun tyttö kasvaa niin otan hänet enemmän kuin mielelläni mukaan reissuille ja näytän hänelle maailmaa. Haluan myös suojella lastani ulkomailta mahdollisesti tulevilta vatsapöpöiltä, palamiselta ja nestehukalta kuumassa säässä, täällä kotona kun nuo kaikki ovat helpompia hoitaa. Tämä on minun mileipiteeni ja siihen minulla kai on oikeus ilman että minua haukutaan huonoksi äidiksi tms.
 
Aleksin 1v9kk äiti
HILDA...SULLA ON OIKEAA ASENNETTA!!! BIG WAU SUN KALTAISELLE IHMISELLE JOKA OSAA AJATELLA TERVEESTI JA FIKSUSTI!!! JUURI NOIN...Lisää tuollaista asennetta tarvittaisiin maailmassa!!! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:22 nanu77 kirjoitti:
Täällä kun on nyt vähän erilaisia ihmisiä kuten yleensäkin maailmassa. Ei varmaan ole suotavaa viedä lasta isovanhemmille hoitoon jos he eivät sitä itse tahdo tai lapsi ei halua. Kyllä sen jo ainakin meidän 1v8kk ikäisestä näkee että haluaako jäädä vai ei. Ja kuten joku muukin sanoi että saahan niitä rakastavia ihmisiä olla ympärillä muitakin kuin vain omat vanhemmat ja ei, eivät ne rakastavat ihmiset ole vain niitä, joiden luona ollaan yökylässä, mutta minusta ainakin on kiva kun isovanhemmat haluavat viettää lapsemme kanssa laatuaikaa ja kun kerran lapsemmekin näyttää selvästikin siitä nauttivan niin miksei hän saisi? Minä myös nautin pienenä kun pääsin mummulaan yöksi, meillä oli aina kivaa ja vielä nykyäänkin minulla on erittäin lämpimät ja läheiset välit isovanhempiini. Ja se ei tarkoita että minulla olisi vähemmän lämpimät välit omiin vanhempiini. Päinvastoin, äitini on minulle hyvinkin rakas ja soittelemme päivittäin.

Meillä lapsen rytmit eivät mene mummilassa sekaisin koska isovanhemmat itse ovat pyytäneet tarkat ohjeet ruoka- ja nukkumaanmenoajoista tms, jotta voivat tarjota lapsellemme mahdollisimman tutun ja turvallisen rytmin. Kaikilla ei valitettavasti ole noin loistavia vanhempia/isovanhempia, mutta meillä kun on niin nautimme kyllä niistä hetkistä, jotka miehemme kanssa saamme olla ihan kahden.

Näihin asioihin liittyy niin monia asioita, ensinnäkin meistä on niin moneksi (ja hyvä niin). On äitejä jotka rakastavat lapsiaan enemmän kuin mitään, mutta haluavat myös panostaa uraansa (en tarkoita nyt että ovat töissä kellon ympäri vaan ihan normaalityöaikoja). On äitejä, jotka eivät voisi kuvitellakaan menevänsä töihin ennenkuin on pakko ja haluavat olla lapsensa kanssa kotona mahdollisimman pitkään. On äitejä, jotka tulevat yhden lapsen perheestä (kuten minä, ja yhä kaipaan tuota omaa aikaani ja sitä että saan olla ihan yksin omien ajatuksieni kanssa) ja sittne on äitejä jotka tulevat perheistä joissa on ollut monta sisarusta ja ovat näin ehkä tottuneempia jatkuvaan "menoon ja meininkiin".

Lisäksi lapsia on niin monenlaisia, jotkut ovat hyvinkin pienestä pitäen hyvin omatoimisia ja on niitä jotka viihtyvät paremmin vanhhempiensa kanssa (en tarkoita etteivätkö nuo omatoimiset viihtyisi vanhempiensa kanssa, he vain viihtyvät paremmin myös muiden seurassa), on ujoja lapsia, on sisäänpäinkääntyineitä lapsia, ulospäinsuuntautuneita lapsia jne. Eiköhän jokainen äiti kuitenkin suht hyvin tunne sen oman lapsensa ja perheensä ja toimi sen mukaan, toki surullisia poikkeuksiakin on mutta noin niinkuin pääasiassa. Jokainen perhe toimikoon siis sen mukaan mikä omalle lapselle ja perheelle sopii parhaiten, eikös?
PISTE :wave:
 
DIRT
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 14:43 Juulis kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä ettei mummut ja pappat ole mitään lastenhoitajia. Eiköhän he ole oman elämänsä ansainneet kun ovat omat lapsensa aikaihmisiksi saaneet. Jokainen hoitakoon ja huolehtikoon omat lapsensa. En minä ainakaan ole lapsiani tehnyt muille huoleksi ja riesaksi. Ja jos joku sanoo että mummu mielellään lapset ottaa, niin ei kai kukaan mummo kehtaa sanoa lapselleen ettei lapsenlapsiaan ota. Heidän on vain nöyrryttävä.
on kyllä aika hyssyköitä mummoja ja pappoja teillä jos ei omalle lapselle kehtaa sanoa et nyt ei käy lastenhoito :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 21:03 DIRT kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 14:43 Juulis kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä ettei mummut ja pappat ole mitään lastenhoitajia. Eiköhän he ole oman elämänsä ansainneet kun ovat omat lapsensa aikaihmisiksi saaneet. Jokainen hoitakoon ja huolehtikoon omat lapsensa. En minä ainakaan ole lapsiani tehnyt muille huoleksi ja riesaksi. Ja jos joku sanoo että mummu mielellään lapset ottaa, niin ei kai kukaan mummo kehtaa sanoa lapselleen ettei lapsenlapsiaan ota. Heidän on vain nöyrryttävä.
Pistipäs silmään ja oikein puistattaa.
Onpa kamalaa jos joku ajattelee lapsien olevan HUOLIA ja RIESAA. Itse ajattelen että lapset ovat koko perheelle (mukaanluettuna sukulaiset ja isovanhemmat, tädit ja sedät) ILOKSI! Ja uskon että isovanhemmat ajattelevat samoin. Meille lapset ovat siunaus ja rikkaus ja onnen ja ilon aihe.
P.S yökyläilyt meillä ovat tapahtuneet tähän asti koko porukalla, mutta jatkossa poika varmasti saa mennä mummolaan yökylään, halutessaan.
 
Monelle tuntuu juuri yöksi hoitoon jättämisen kovin tuomittavaksi. Mitä eroa siinä on, onko yö vai päivä?
Hoitopaikkoja tarvitaan vaan silloin tällöin sillä on paikkoja ja tilanteita, joihin lapsia ei yksinkertaisesti voi ottaa mukaan.

Minusta on kiva viedä hoitoon sellaiseen paikkaan, jonne lapsi jää mielellään ja tuntee olonsa turvalliseksi.

Esim. kun olin viisaudenhampaiden leikkauksessa, joka kesti tunnin ja toinen matkoineen ja olin sen jälkeen kipeä, minusta oli ihanaa, että sain lapseni hoitoon omalle äidilleni, joka on ollut pienen elämässä alusta asti ja paljon. Sitä on ihana katsoa, sitä isovanhemman ja lapsenlapsen suhdetta. Se on ihan tervettä, kun osaa antaa muidenkin osoittaa rakkauttaan omaa pikkukultaansa kohtaan eikä läheisen suhteen kehittyminen tottavie onnistu kerran vuodessa kyläilyllä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:33 Kirsikka kirjoitti:
Musta vähäsen tuntuu siltä, että nämä jotka ihmettelee taaperoikäisten yökyläilyjä, ovat itse sellaisia, joilla ei tätä mahdollisuutta ole eivätkä näin ollen tiedä siitä yhtään mitään :whistle: Tai sitte mahdollisuus on, mutta eivät luota hoitajiinsa :whistle:
Niinpä! :wave:
 
Ei tarvetta yökylään
Miksi täällä mustamaalataan ne äidit ja isät, joiden lapset eivät yökyläilyä harrasta? Meillä ei ole ollut koskaan tarvetta viedä lapsia yökylään. Miksi pitäisi lähteä viemään lapsia monen sadan kilometrin päähän isovanhemmille hoitoon? Lastenhoitaja on helpompi järjestää tänne kotiin omalta paikkakunnalta, jos hoitajaa tarvitaan. Ja ihmissuhteitaan voi hoitaa, vaikka ei jätä lapsia yöksi hoitoon. Sukulaiset voivat kyläillä myös lapsiperheen luona. Ainakin meillä isovanhempien on helpompi kyläillä meillä, kuin meidän lähteä ajamaan monen lapsen kanssa mummolaan.

Meillä lapset nukkuvat myös selvästi paremmin kotona kuin kylässä. Jos kyläilemme perheen kanssa mummolassa, lasten kummeilla jne., ei kenenkään nukkumisesta tahdo tulla mitään. Koko perhe on rättiväsynyt jo 1-2 päivän reissunkin jälkeen.

Meillä lähes kaikki menot on onnistuttu järjestämään niin, että jompi kumpi vanhemmista on kotona. Lapsilla on ollut hoitaja täällä kotona vain, kun olen ollut synnytyssairaalassa. Näin isäkin on päässyt mukaan synnytyksiin. Harrastukset liittyvät kodin piiriin ja meistä kumpikaan ei viihdy baareissa ym. viihteellä. En koe arkea uuvuttavaksi, koska lapsilla on selkeä päivärytmi ja olen valinnut kotiäitiyden hoitaakseni lapseni kotona.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että emme ole tarvinneet mummoloita lasten hoito- ja yökyläpaikkoina. Mies on vuorotyössä ja esim. kaupassakäynnit, hammaslääkärikäynnit ym. on helppo sovittaa niin, että toinen aikuisista on kotona lasten kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2006 klo 12:27 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:33 Kirsikka kirjoitti:
Musta vähäsen tuntuu siltä, että nämä jotka ihmettelee taaperoikäisten yökyläilyjä, ovat itse sellaisia, joilla ei tätä mahdollisuutta ole eivätkä näin ollen tiedä siitä yhtään mitään :whistle: Tai sitte mahdollisuus on, mutta eivät luota hoitajiinsa :whistle:
Niinpä! :wave:
Ne on niitä ihmisiä, jotka katkeria muille jolla mahdollisuus viettää laatu aikaa oman kullan kanssa!! :LOL:

Meillä poika ollu pienestä asti mummiloissa hoidossa, ihan mummot pyytäneet itse saisiko ottaa hoitoon jotta voisitte parisuhdettakin ylläpitää!!! :heart:
 
Kummastelija
Saanko kysyä "EI TARVETTA YÖKYLÄÄN",että kuinka teillä hoidetaan esim. SEKSI jos teitin mukelot eivät ole koskaan poissa kotoa??? Aina yöllä peiton alla,pimeässä ja ääneti vai onko teillä sellasta elämää ollenkaan?? :whistle:
 
Huonoko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 09:28 Mummoko määrää kirjoitti:
Ja mummotko määräävät, koska lapset aloittavat yökyläilyt? Meillä ei viedä koti-ikäväisiä lapsia mummolaan hoitoon vain siksi, että mummo niin haluaa! Vanhemmat päättävät yökyläilyistä, ei suinkaan mummot ja vaarit!

Onkohan sinulla pieniä lastenkasvatusongelmia, jos et pärjää 1 lapsen kanssa Ruotsinristeilyllä? Olemme tehneet monta risteilyä lasten kanssa. Mies on ollut muutaman kerran mukana, mutta yleensä hän ei pääse mukaan, koska on töissä. Joten olen risteillyt lasten kanssa (4-6 lasta) yhdessä. Risteilyllä on mukavaa ja ikinä ei ole ollut vaikeuksia pärjätä omien lasten kanssa laivalla. Pärjäänhän täällä kotonakin!

Miksi alle 5-vuotiasta lasta ei voi ottaa mukaan lomamatkalle? Jos 2 aikuista vahtii lomamatkalla yhtä lasta, niin mikä siinä on vaikeata? Miten pärjäät arkena lapsesi kanssa? Vietkö lapsesi aina mummolle hoidettavaksi, kun tulee pienikin ongelma?
No johan nyt myrkyn lykkäsin.. Miksiköhän tämä aihe herättää yhtä paljon sanasotaa kuin imetys? Mä en tuomitse aina itse lapsiaan hoitavia, jos ei nekään tuomitse mua, joka joskus vien lapseni yöksi mummolaan. Mutta helposti näköjään minut tuomitaan, joten kyllä mäkin ihmettelen niitä, jotka on sitä mieltä, että "on se kumma, jos ei lastensa kanssa pärjää, jos niitä hankkii". Ei ole siitä kysymys!!! Itse en olisi sitä paremmin tainnut sanoa kuin esim. hilda.

Mutta tälle arvostelijalle: ei meilläkään koti-ikäväistä lasta minnekään ole viety. Ja ihan itse vieläpä osataan päättää, koska hänet hoitoon viedään.
Mutta missä ovat osa omista lapsistasi silloin kun olet muiden kanssa laivalla, kun kerran se miekin on töissä? Ei kai vaan hoidossa?
 
Mummoko määrää
No eivät ole lapset hoidossa eivät! Jos kaikki lapset eivät ole mukana, niin isommat lapset (koululaiset) jäävät isänsä kanssa kotiin. En vie lapsia hoitoon, koska ei ole tarvetta.

En ymmärrä asennetta, että mummot määräävät, koska lapsenlapset on vietävä mummolaan yöksi. Pitääkö yökyläilyä harrastaa siksi, että isovanhemmat saisivat elämäänsä jotakin sisältöä? Meillä isovanhemmat eivät määrää meidän perheen asioista.

En ymmärrä myöskään vanhempia, jotka ovat valmiita siirtämään lastensa hoidon ja kasvatuksen isovanhemmille. Kannattaisi joskus miettiä isovanhempienkin jaksamista. Taapero- ja leikki-ikäisten lastenlasten hoito ei ole mitään lepoa mummoille ja vaareille. Puhumattakaan, että isovanhemmat hoitavat pientä vauvaa yötä päivää.

Monet isovanhemmat eivät kieltäydy lastenlastensa hoitamisesta, vaikka lastenhoito olisi kuinka sitovaa ja raskasta. Isovanhemmat siirtävät omat menonsa, että voisivat auttaa aikuisia lapsiaan. Te lapsianne mummoloissa hoidattavat vanhemmat, miettikääpä, olisitteko itse valmiita hoitamaan mahdollisia lastenlapsianne lähes joka viikonloppu, vanhempien lomamatkojen ajan ja monta viikkoa yhteen menoon esim. kesällä?
 
ikäkysymys
Pakko puuttua ihan siihen kun täällä on kirjoiteltu kuinka raskasta vauvojen hoito on isovanhemmille kun ovat iäkkäitä. Ei kaikkien lasten isovanhemmat ole iäkkäitä, meillä molemmissa mummoloissa 45-mummot =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2006 klo 15:07 Mummoko määrää kirjoitti:
Te lapsianne mummoloissa hoidattavat vanhemmat, miettikääpä, olisitteko itse valmiita hoitamaan mahdollisia lastenlapsianne lähes joka viikonloppu, vanhempien lomamatkojen ajan ja monta viikkoa yhteen menoon esim. kesällä?
Miksi itse olet noin mustavalkoinen??? Onko "joskus", "silloin tällöin", "tarvittaessa" sama kuin lähes joka viikonloppu!?!?

Ettet vain itse vääristele muiden tekstejä... Moni on täällä kirjoittanut kerran kuussa (ja harvemminkin) tai tarvittaessa jne. Onko se automaattisesti mielestäsi hoidattamista "koko ajan"!?

:/ :( :headwall: Olet itse kovin tuomitseva hoitoon viejiä kohtaan, me hoitoon viejäthän täällä saamme puolustautua sinunlaistesi heitoilta, että mukama "hoidatetaan kokonaan lapsemme muilla"... Voi iso plääh!!!
 

Yhteistyössä