Taaperon hampaiden pesu on niin pirun vaikeaa!

  • Viestiketjun aloittaja phuhh
  • Ensimmäinen viesti
phuhh
Kertokaa, miten teillä sujuu taaperon hampaiden peseminen? Meillä pojalla tuli ekat hampaat 1vuotiaana, ja nyt 1v4kk niitä on jo 7. Mutta se peseminen... Nappaa suun niin lujaa kiinni ettei saa harjaa väliin, ja jos saa harjan suuhun niin kielellä tunkee pois. Kääntelee päätään, riuhtoo käsillään jne. :( Mulla on jo keinot vähissä! Välillä ei jaksais ollenkaan vaivautua!
 
"hih"
Tuollaista pakkopullaa se meilläkin on. Kerran keksin hokeman, joka oli lapsesta hauska. Se oli niinkin yksinkertainen kuin Aapeliapina. Kun lapsi innostui sitä toistamaan sain hampaat kutakuinkin pestyä. Mutta nyt tuo hokema on menettänyt merkityksensä joten pian lähden pesemään rimpuilevan hampaita. Onneksi isommat sisarukset ovat osoittaneet, että tuo vaihe on ohimenevä.
 
u
Lapsi vaatii tottumista. Meilläkin oli pitkään tappelua hampaiden pesu. Mutta pestiin vaan hampaat. Kyllä nykyään antaa jo pestä hyvin hampaansa. 3 vuotias kyseessä. Kannattaa vaan aina pestä, vaikkei tulos olisi ihan täydellinen :). Rennosti vaan. Lapsi huomaa jos aikuinen hermostuu ja jännittää.
 
No meillä on alkanut nyt sujumaan ihan hyvin,poika 2v...joskus panee edelleen hanttiin,mut hyvin harvoin mun kanssa enää rupee pelleilemään,kun pesen ne jokatapauksessa ja tietää sen. En oo koskaan antanut pesussa periks,silloinkaan kun oli toi ap:n mainitsema tilanne joskus reilu 1v,mut se oli sit sellasta nopeeta harjan käyttöä suussa. Jossain vaiheessa alistunu sit kohtaloonsa. Laulaminen toimii aika hyvin...ja se autto kun rupes käyttämään hiukan tahnaa.
Hampaita ollu suussa puolivuotiaasta lähtien ja siitä asti harjattu.
 
Meillä pestään jotenkuten, tällä hetkellä on hieman vaikeaa, kun poitsu haluaa tehdä sen itse, minä yritän sohia vähän sinne päin.

Erehdyin hammashoitajalle sanomaan, kun se kysyi miten hampaidenpesu sujuu, että jotenkuten se sujuu, niin melkein piti saarnan että se on vanhemman vastuulla kouluikään asti, että ne hampaat harjataan hyvin. Minä en väkisin noita harjaa, kun kuitenkin harjataan tällä hetkellä sinnepäin.
 
Meillä alko vastarinta siinä 1v ja loppu noin 6kk kuluttua. Oltiin kyl harjattu jo vauvasta mut ykskaks kauhee vastarinta. Silti pestiin ne joka ainoa ilta, väliin väkisin, joskus hoilotin yhtä laulunpätkää joka sai nauramaan ja suun auki, joskus peilin edessä tykkäs katella pesua. Kohta on 3v ja onnistuu niin että hän itse ensin ja aikuinen sitten harjaa.
 
"vieras"
Joka aamu ja ilta pestään, joskus se on sitä että kymmenen minuutin tarmokkaalla yrityksellä saan harjattua just etuhampaat ja joskus taas muksu antaa kivuttomasti harjata nätisti kaikki pinnat.

En usko että kauhean moni sais jok'ikinen aamu ja ilta pestyä tuollaisen reilun vuosikkaan hampaat oikein perusteellisesti, mutta tärkeintähän on se että pesee ne edes jotenkuten. Tuon ikäisellä hampaiden hoidossa tärkeintä on säännöllinen ruokarytmi, mahd. vähän tuttia ja pulloa eikä mitään mehuja/karkkeja/muita herkkuja.
 
ix
meillä saa 6-vuotiastakin komentaa, että hampaat saa pestyä, pesen siis takaa edelleen illalla. mutta pienenäkin jonkinverran auttoi, kun hampaidenharjauksestasaa palkinnoksi xylitol-tabletin ja välillä annan myös (laspille tarkoitettuja hyvänmakuisia) fluoritabletin.
 
"Vieras"
Meillä taapero on antanut aina aika hyvin pestä hampaat. Noin 1v4kk ikäiseksi asti harjattiin yöpuvun vaihdon yhteydessä hoitopöydällä, ja annettiin omaan käteen harja jota sai samalla katsella. Nykyään pestään samalla kun istuu potalla illalla ja aamulla. Harja taaperolle käteen, aikuinen harjaa toisella harjalla ja lapsi saa lopuksi harjata itse omalla harjalla.
 

Yhteistyössä