Taaperon kanssa kylpylään...

  • Viestiketjun aloittaja onnistuuko?
  • Ensimmäinen viesti
onnistuuko?
mietin tässä hieman hiihtolomatekemistä kun itselläkin loma.
Onko 1,5v. kanssa hankala käydä kylpylässä?
Siis mahdollisesti ihan kaksistaan tai sitten muita vähän mukana...?

Mitä kokemuksia? Entä täytyykö sen ikäisellä olla ihan uimapuku,
vai riittääkö uimavaippa?
Tytsy tykkää kotona kovasti kylpy/suihku -käynneistä, niin mietin pitäisikö
nyt lähteä ihan kylpylään. Ei ole siis käyty ollenkaan tällaisissa, eli
ei vauvauinnissakaan.

Mitä pitää ottaa huomioon kun menee?
Voiko siellä oikein muuta tehdä kuin lasken altaassa istua, vai uskaltaako
jotain muuta? voiko käydä veden alla, jos ei ole kokemusta.
Onhan siellä sit saunojakin missä käydä...
tarkoitus siis ihan päiväsaikaan käydä, eli ei mitään yöpymisiä tms.
 
xxx
Kävin juuri 2-vuotiaani kanssa uimahallissa ensimmäistä kertaa, tykkäsi kovasti. Ei kait kylpylä sen kummempi ole :)
Meillä oli pojalla uikkarit jalassa (ei uimavaippaa).
Läträttiin lastenaltaassa ja leikittiin vesileluilla (sai lainata sieltä). Saunassa käytiin.
 
mie
Hyvin pärjäät. Uikkarit kyllä mun mielestä pitää taaperollakin olla, ihan esteettisyyssyistäkin :) Ota mukaan myös joku uimarengas. Useampi pyyhe on kanssa hyvä idea, kun saatat joutua välillä ottamaan märän lapsen uikkareineen pyyhkeeseen lämmittelemään.

Pillimehu tai joku muu herkku kannattaa varata pukuhuoneeseen uimisen jälkeen, niin saat itse rauhasa pukea :)
 
rew
Käykää ensin kokeilemassa tavallista uimahallia, niin näet onko lapsi innoissaan vai pelkääkö. Jos sattuisi uusi ympäristö pelottamaan, niin ei mene kylpylärahat hukkaan.
 
ap
xxx kävitkö siis ihan itekseen lapsen kanssa, vai oliko isi tai joku muu mukana?
aattelin vaan, et siinä ei sit varmaan ihan hirveesti itse voi uida tai mitään, mut
toki jos sais jonkun kaverin mukaan, niin onnistuu...
ja yleensä varmaan löytyy niitä lelujakin joka paikasta.

eli ehkä mäkin onnistuisin tässä... ;) ?
 
...
Käytiin just kylpylässä tytön 1v 7kk kans. Päällä oli normit bikinit. Kun pesin itseni ni laitoin tytön istumaan sellaiselle tuolille joka on seinnässä kii, varmaan tarkoitettu huonokumtoisille. Neiti katseli ihmeissään vaan ympärille eikä yrittänytkään lähteä siitä.
Oltiin lastenaltaassa, poreältaassa, isompien altaassa (tyttö sylissä) laskettiin likumäkeä jne... ja olihan meillä kivaa!!
 
Hanna81
Kylpylät on ihania lasten kanssa, varsinkin Aulangon kylpylä. Tosi lämmintä vettä, ja lämmitetty sisäilma. Ah mikä nautinto. Me on käytetty aina uimavaippaa, mutta kai se on vähän makukysymys.
 
ap
kiitti vinkeistä... no en viitsis tavan uimahalliin mennä, kun tämä lähes saman hintainen
ja niin lähelläkin kotoakin.

Paras varmaan mennä vasta päiväunien jälkeen ja ottaa just jotain evästä, ettei sit
ihan nälkä yllätä.. Kauanko siellä taaperoikäisen kanssa saa aikaa kulumaan?
Voi olla kolmekin tuntia..

Täytyykö oikeesti olla uikkaritkin 1,5v. tytöllä? siis ettei muut katso pahalla jos ei ole..
täytyy kyl käydä sit ostamassa, kun tähän hätään sellasia ei ole.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
xxx kävitkö siis ihan itekseen lapsen kanssa, vai oliko isi tai joku muu mukana?
aattelin vaan, et siinä ei sit varmaan ihan hirveesti itse voi uida tai mitään
No kidding? Entä jos sen lapsen pistäis vaikka sinne pukukoppiin siksi aikaa?
 
muumibuumi
Uimapuku varmasti parempi vaihtoehto, kuin se vaippa. Mutta voithan kysäistä paikasta mihin menet, että vaativatko vaipan. Yleisesti taitaa olla niin, että suosittelevat uimapukua vaipan sijaan.

No, ainakin kannattaa etukäteen kysäistä sitäkin, onko kylpylässä lapsille rattaita uimaosastolle vietäväksi. Saat muksun siihen istumaan siksi aikaa, kun peset itse ilman, että täytyy kokoajan vahtia missä menee, ja istuuko likaisella lattialla. (sitäkin on nähty.. hyi hyi, annetaan pienten lasten istua lattialla, istuisitko oman pehvasi sinne lattiaan???)

Sukeltamisesta sen verran, että tuon ikäisellä ei enää ole sitä hengenpidätys refleksiä niinkuin vauvoilla, että kannattaa testailla ensin vaikka kaatamalla vettä ämpärillä päähän. Mitä tuumaa sellaisesta. Siinäkin jo näkee vetääkö vettä sisäänsä vai ei.

Sylissähän voi uitella muuallakin kuin lasten altaassa. Varsinkin jos menee jonkun kanssa, niin voi esim. heittää lasta toiselle, jos lapsi tykkää. Tai työntää veden pinnalla. Sitten voi kokeilla uimista niin, että lapsi ratsastaa aikuisen selässä (raskasta ja ehdottomasti pitää olla kaksi aikuista)

Ja ja ja.. EVÄÄT! Ainakin juotavaa, muuten lapsi juo sitä allasvettä kun tulee jano.

Mutta ehdottomasti kokemisen arvoista.
 
xxx
Kahdestaan lapsen kanssa olin. Meillä on myös pieni vauva perheessä, halusin viettää ihan kahdestaan aikaa esikoisen kanssa.
En tiedä onko kylpylöissä lämpimämpää, mutta tuolla hallissa lastenaltaan vesi oli 29-asteista. Aika äkkiä alkoivat huulet sinertää pojalla, vaikka kävimme pari kertaa saunassa lämmittelemässä. Reilun tunnin olimme uimassa, poika tosin olisi tietysti vielä halunnut jäädä :D
 
.
kannattaa soittaa kylpylään ja kysyä että saako lapsi käyttää uimavaippaa.
kaikissa paikoissa ei saa ja jossain pitää sit taas ehdottomasti olla uimavaippa. ja jossain vaaditaan lapselle lahkeelliset uimahousut.
 
MB
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitti vinkeistä... no en viitsis tavan uimahalliin mennä, kun tämä lähes saman hintainen
ja niin lähelläkin kotoakin.

Paras varmaan mennä vasta päiväunien jälkeen ja ottaa just jotain evästä, ettei sit
ihan nälkä yllätä.. Kauanko siellä taaperoikäisen kanssa saa aikaa kulumaan?
Voi olla kolmekin tuntia..

Täytyykö oikeesti olla uikkaritkin 1,5v. tytöllä? siis ettei muut katso pahalla jos ei ole..
täytyy kyl käydä sit ostamassa, kun tähän hätään sellasia ei ole.
Ihan siksikin, että jos sattuu kakka vahinko, niin helpompi siivota housuista ku keräillä kelluvat, vaikka osasto suljetaankin heti, mutta kumminkin. Enkä kyl veis pientä lasta ilman kuikkaria, yleiselle uimapaikalle. Ties mitä pedofiilejä siellä vaanii..

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kauanko siellä taaperoikäisen kanssa saa aikaa kulumaan?
Voi olla kolmekin tuntia..
Tunti tai reilu tunti on varmaan ekalla kerralla aika sopiva aika. Se tuntuu väsyttävän kuitenkin aika nopeasti, ja riippuen lapsen "rasvakerroksesta", vilukin saattaa tulla nopsaan.

Kolme tuntia 1.5 v:n kanssa ekaa kertaa uimassa kuullostaa aika pitkältä ajalta...
 
Kylpyläthän on vallan ihania lasten kanssa. Me ainakin tuonikäisen kanssa laskettiin vesiliukumäkeä, oli mun sylissä. Sitten pulikoitiin siinnä ihan matalimmassa altaassa. Sitten oli sylissä isommissa altaissa.

Eikait nyt 1½.v. enää tarvitse rattaita sinne. Mä laitoin ainakin pyyhkeelle istumaan kun pesin itseni ja sen jälkeen tyttö tuli mun kanssa suihkuun.

Näistä TEHDÄÄN vaikeampia asioita kun ne on. Meillä oli ainakin pari pyyhettä ja uikkarit uimavaipan kanssa. Sitten tilattiin "baarista" mehut ja mentiin uiskentelun jälkeen syömään.

Se on niin vaikeaa, kun sä teet siitä.

MUOK. Mitä väliä jos muut kattoo? Anna kattoo, jos niillä ei kerta muuta elämää ole. Sinne vaan kylpemään.
 
...
Porealtaaseen voi mennä myös lämmittelemään.
Ota lapselle jotain naposteltaa tai vaikka pillimehu ja anna sitten ne hänelle kun puet itse. Meidän neiti söi viinirypäleitä penkillä sillä aikaa kun puin itse.
 
Me ollaan käyty lasten kanssa kylpylässä melko paljon, lähinnä Turun Caribiassa. Meillä homma toimii hyvin, lapset tällä hetkellä 2v, 3,5v ja kohta 5v.

Sekä uikkareita että uimavaippoja näkyy lapsilla (+ kellukkeet), mutta me hankimme lapsille arenan uimaharjoittelupuvut, jossa on ilmakellukkeet sekä selässä että mahan puolella
(löytyy esim. CM tai uintikauppa netissä) Näin pystymme olemaan myös muualla kuin lastenaltaassa ja lapsesta ei tarvitse roikkua kiinni koko aikaa, itse asiassa meillä menevät nuo kaksi vanhinta jo ilman mitään kellukkeita. Osaavat uida jo parikymmentä metriä. Menevät myös itsenäisesti caribian liukumäet: iskä koittaa pysyä perässä...

Kannattaa kokeilla muutakin kuin lastenallasta ehdottomasti ja käydä hiukan veden allakin, mutta niin että lapsella on mukavaa. Kylpylät ovat siitä hyviä paikkoja, että vesi on lämmintä. Meillä veden kylmyys on se rajoittava tekijä :)

Menkää sellaiseen aikaan, etteivät päiväunet ja ruokailut paina heti päälle. Ja koittakaa pysyä mahdollisemman positiivisina, vaikka pesu- ja pukuhuone tuntuvat kylmiltä...
 
ap
mä luulin, et se uimavaippa ois ihan ehdoton. Eli sit ois uikkarit sekä uimavaippa...?!
Ehkäpä me voitais vaikka lähteekin käymään.
Ja siis tää nyt ei mikään iso kylpylä ole, eli ei taida olla mitään liukumäkiä, vaan ihan erilaisia altaita ja saunoja vaan. Mut ehkäpä me mentäiskin...

ja en tosiaan lasta minnekään pukukoppiin oo laittamassa tuo nyt oli aika erikoinen kommentti... ??
 
kolmen äiti
Uimapuku on pakollinen, myös 1,5v ikäiselle ja myös 3kk ikäiselle. Se on siis pakollinen kaikille. Uimavaippa ajaa saman asian, mutta ne on turhakkeita ja vain markkinamiesten keksimä rahastuskeino.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemi:
mutta me hankimme lapsille arenan uimaharjoittelupuvut, jossa on ilmakellukkeet sekä selässä että mahan puolella
(löytyy esim. CM tai uintikauppa netissä)
Välikyssäri, millasia noi on käytännössä? Mä oon katellut niitä, mutta en oo ihan varma kandeisko tolle toisiksi nuorimmalle ostaa tollaset?
Minkä ikäisellä teillä ollut ja miten käytännössä toimii?

Jos viittit vastata niin olis mukavaa!?
 
ap
no siellä on näin lämmintä:

Monitoimiallas +30° C
Panoramaallas + 30 ° C
Lasten allas +32° C
Poreallas +32° C
Lämmin vesilaguuni +37° C
Kylmäaltaat +7° C
Kuntouintiallas + 30° C

no enhän mä vaikeeta asiasta tee, vaan haluan kuulla toisten kokemuksia asiasta,
jota en ole vielä lapsosen kanssa tehnyt.
Mut täytyy kyllä selvittää tuo uimapuku/uimavaikka asia, jotta tietää mitä sinne oikein puetaan, kerta on monia eri käytäntöjä.
 

Yhteistyössä