Taaperon nukutus - kerro mielipiteesi!

Nyt kun meidän 1v7kk 2,5 tunnin nukutuksen jälkeen nukkuu, päätin että oli muuten viimeinen kerta kun käytän koko iltani tähän. Googlailin jotain neuvoja, mutta olisiko jollain vielä lisää?
Annanko huutaa pinnasängyssä, josta ei siis pääse itse pois, ja käyn rauhoittelemassa parin minuutin välein? Vai ostetaanko taaperosänky, ja aloitetaan sänkyynpalautusrumba kun pyrkii siitä sitten koko ajan pois? Huudattamatta olisi tietenkin mukavampi asia hoitaa, mutta toimiiko se sitten ollenkaan?
 
meillätoimi
Suosittelen et ostatte taaperosängyn! Meillä kesti pinniksessä nukuttaminen helposti sen tunnin, mut kun siirryttiin taaperosänkyyn niin helpotti. Olin sängyn vierellä omassa sängyssä max 15min, niin taapero jo nukahti.. taapero 1,4v.
 
äippä eräs
Mä opetin 6kk vauvan nukahtamaan pinnikseen niin, että oleilin siinä vieressä, kun se itki, silittelin, lauloin ym. ja lopuksi lähdin pois. Annoin huutaa minuutin, palasin, ja taas silittelyt, laulut ja muut. Tätä jatkoin niin kauan, että nukahti. Pari-kolme iltaa oli hankalia, nykyisin nukahtaa heti, kun sänkyyn laskee. Ihanaa! :heart:
 
hhhh
Voi kun oliskin poppakonstit. Meillä poika 2 v 2 kk. Meillä menee välillä hyvin, välillä pitää käydä sen sata kertaa sanomassa että pää tyynyyn. Ollaan kuitenkin otettu linja, että itse pitää nukahtaa ja lapsi sanookin "äiti pois", jos siihen meinaa jäädä viereen fiilistelemään. Poika nukkuu vielä pinniksessä (ollaan kk päästä muuttamassa ja uuteen kotiin tulee lastensänky), josta pääsee itse halutessaan pois. Jätetään siis iltasadun ja -laulun jälkeen itse nukahtamaan, mut jos alkaa kovasti itkeä tai muuten riehuu huoneessaan, niin sit mennään sanomaan että pää tyynyyn. Nyt viimeaikoina on välillä annettu kuvakirja käteen, jos tuntuu ettei poika ole vielä väsynyt. Usein sitten nukahtaa omia aikojaan ja kirja löytyy lattialta tai jalkopäädystä aamulla.
 
meillätoimi
[QUOTE="vieras";22653895]Miksi pinnasängyssä nukahtaminen olisi vaikeampaa, siis oikeasti tyhmyyttäni kysyn?[/QUOTE]

Mä en osaa siihen vastata.. mut meillä autto ku tytsy siirty isompaan sänkyyn, joka sijotettiin vanhempien sängyn viereen. Mut meillä tyttö ei oo oikeestaan ikinä tykännyt nukkua pinniksessä.
 
"minä"
Meillä nukkuu 1v3kk meidän vieressä vielä. Äidin tai isän kainaloon on kiva ja turvallinen käpertyä. Tämä onnistuu kyllä vain siksi että kenenkään osapuolen uni ei siitä häiriinny. Muksu nukkuu 12h/yö, yhdellä vaipan vaihdolla/yö. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei taida olla tarjolla, lapset ovat yksilöitä (se mikä toimii yhdellä ei toimi välttämättä toisella alkuunkaan)ja jokaiselle varmasti löytyy kokeilemalla omansa :) Toivottavasti löydätte teille sopivan ja toimivan tavan!
 
"minä"
Meillä nukkuu 1v3kk meidän vieressä vielä. Äidin tai isän kainaloon on kiva ja turvallinen käpertyä. Tämä onnistuu kyllä vain siksi että kenenkään osapuolen uni ei siitä häiriinny. Muksu nukkuu 12h/yö, yhdellä vaipan vaihdolla/yö. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei taida olla tarjolla, lapset ovat yksilöitä (se mikä toimii yhdellä ei toimi välttämättä toisella alkuunkaan)ja jokaiselle varmasti löytyy kokeilemalla omansa :) Toivottavasti löydätte teille sopivan ja toimivan tavan!
 
[QUOTE="vieras";22653895]Miksi pinnasängyssä nukahtaminen olisi vaikeampaa, siis oikeasti tyhmyyttäni kysyn?[/QUOTE]

Tätä ihan samaa olen itsekin miettinyt. Eikä ne pienet osanneet vastata vaikka kuinka vastauksia tivasin... ;) kummasti vaan esikoisen ja kolmosen kanssa monen tunnin nukuttamiset ja iltaitkut loppuivat siihen kun siirrettiin pinniksestä pois. Kummallinen maailma.
 
Mä suosittelen lämpimästi unikoulua! Meillä tais venyä myös noin pitkälle se esikoisen kanssa.. Vaati ehkä 5 iltaa huutoa, siis ekoina toki vaan pidempään.. Meillä makkarit yläkerrassa, mä istuin sitkeesti rappusilla, valo toki pois makkarista ja ovi kiinni.. Jos huuto ei lakannut 2-5min(riippuen siis oliko kitinää vai hysteeristä..) päästä niin menin pimeään huoneeseen ja rauhallisella äänellä sanoin että ei hätää, kaikki hyvin.. Milja nukkuu nytten, laitoin makuulle ja silitin selkää, niin että lapsi varmasti tuntee sen.. Silitin ehkä max minuutin ja poistuin.. Jos huuto jatkuu niin taas hetken päästä takaisin.. Lopulta lapsi ymmärtää pointin ja silloin voi vaan kantaa sänkyyn toivottaa hyvät yöt ja poistua. Ei huutoa :)
Tokan kohdalla aloitettiin tuo noin 10kk iässä, meni pari iltaa että tyttö jaksoi vähän kitistä ja se oli siinä. Nykyään jää nukkumaan kun kannetaan vaan sänkyyn, peitellään, sanotaan hyvät yö ja vedetään Hello Kitty-unilelu soimaan. Eikä huutoa :) Toki joskus on poikkeuksia et tyttö kitisee hetken siellä ja sitten nukahtaa. Mutta mä en vaan lähtis tohon parin tunnin nukutteluun kun helpommallakin pääsee ja uskon et sitä vaikeempaa mitä vanhempi lapsi on..
 
Ota kainaloon ja anna nukkua siihen. Elämä on lyhyt.
Näin mä ajattelinkin. Mutta kun ei nuku. Kainalossa oli nytkin tuon 2,5-h. Normaalisti selviän "vain" 1,5 tunnilla.

Tämänpä takia epäilenkin, että antaisi olla sängyn lähellä ilman, että saa koskea. Meillä on yritetty tuota huudatustakin, ekan kerran 6kk tokan kerran 1-v., mutta meni niin hirveäksi hysteeriseksi itkuksi, joka lopulta päättyi oksennukseen, että ei enää kestetty :(.
 
hhhh
Lisään vielä aiempaan, että meillä on kyllä takana jonkinmoinen "unikoulu". Pojalla on ollut vaiheita, että on vaatinut enemmän nukuttamista. Oon tehnyt sitä perinteistä, että ensin istun sängyn vieressä, sit seuraavana iltana 1 m kauempana, sit jo 2 m päässä jne., kunnes riittää että käy ovella näyttäytymässä, jos lapselle tulee hätä.
 
qwen
Nii mie tein esikoisesta tuon virheen, että nukutin, otin viereen jne. Tän kakkosen kohdalla sitten lapsi palautettiin joka tissittelyn jälkeen yöllä omaan sänkyyn ja ongelmaa ei sitten ole ollut kun siihen on aina tottunut :D Voi kuulostaa jonku mielestä jopa raaalta, mutta kun esikoinen edelleen ramppasi vieressä nukkumassa vaikka oli jo 6v nii mulla vaan oli mitta täys niistä katkonaisista öistä :(
 
Näin mä ajattelinkin. Mutta kun ei nuku. Kainalossa oli nytkin tuon 2,5-h. Normaalisti selviän "vain" 1,5 tunnilla.

Tämänpä takia epäilenkin, että antaisi olla sängyn lähellä ilman, että saa koskea. Meillä on yritetty tuota huudatustakin, ekan kerran 6kk tokan kerran 1-v., mutta meni niin hirveäksi hysteeriseksi itkuksi, joka lopulta päättyi oksennukseen, että ei enää kestetty :(.
Mä en kestä huudattamista itse ollenkaan.
Suosittelen lukemaan Elisabeth Pantleyn kirjan "pehmeä matka höyhensaarille". Sieltä sain monta todella hyvää vinkkiä kuopuksen nukahtamis ja nukkumis ongelmiin.
 
"minä"
Nii mie tein esikoisesta tuon virheen, että nukutin, otin viereen jne. Tän kakkosen kohdalla sitten lapsi palautettiin joka tissittelyn jälkeen yöllä omaan sänkyyn ja ongelmaa ei sitten ole ollut kun siihen on aina tottunut :D Voi kuulostaa jonku mielestä jopa raaalta, mutta kun esikoinen edelleen ramppasi vieressä nukkumassa vaikka oli jo 6v nii mulla vaan oli mitta täys niistä katkonaisista öistä :(
Meillä esikoinen nukkui myös perepedissä, hyvin meni 2 vuotiaana omaan sänkyynsä. Eikä sen takia kukaan ole valvonut öitänsä. Ja nukkuu edelleen 5 v. todella hyvin :) ja nyt viekussa nukkuu 1v3kk ipana...
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja tyttimyyrä;22653903:
:wave:meillä on sama probleema :ashamed: poika 1v2kk on aivan mahdotonta saada nukkumaan alle 2h:ssa. Tympäisee tällainen joka iltainen nukutus hyssyttely rumba. jelppiä saa jos jotain keinoja tietää :)
Meillä 1 v. 7 kk, just nukahti vaikka puol ysiltä oli jo väsyneen näköinen, ja halusi itse sänkyyn!! On ollut jo jonkin aikaa tällaista. : /

Että auttaa en osaa, mutta sympatiat ap:lle ja muille joilla huonosti nukahtava taapero.
 
"ansk"
Mitäs jos lapsi ei ole yhtään väsynyt? Lapsi ei minusta voi ainakaan kovin väsynyt olla, jos jaksaa kaksi tuntia taistella unta vastaan pimeässä huoneessa... On varmaan kamala maata sängyssä, jos ei yhtään nukuta. Kannattaisiko yrittää vähentää tai siirtää päiväunia tms.

Me taistelemme 9 kk ikäisenä kanssa, jolla on kova tarve nousta kontilleen. Siinä on selvä ero onko lapsi kunnolla väsynyt vai ei. Jos on todella väsynyt, hänet pitää käydä pistämässä makuulle vain 1-5 kertaa, mutta jos ei ole erityisen väsynyt nukkumaanmenoaikana, kertoja voi tulla vaikka 30. Yritämme aina pistää pojan vasta väsyneenä sänkyyn, mutta väsymyksen astetta ei aina pysty päättelemään.
 
Suzyanne
Mä en kestä huudattamista itse ollenkaan.
Suosittelen lukemaan Elisabeth Pantleyn kirjan "pehmeä matka höyhensaarille". Sieltä sain monta todella hyvää vinkkiä kuopuksen nukahtamis ja nukkumis ongelmiin.
Meille taas ei ollut siitä yhtään mitään hyötyä. Kokeilin kirjan konsteja, mutta meillä on niin temperamenttinen ja voimakastahtoinen poika, ettei siihen tepsinyt yhtään mikään kirjan konsti.
 
"ansk"
Niin, perhepetiläiset... Käyttekö te siis nukuttamassa ensin lapsen sänkyyn ja sitten nousette itse ylös viettämään iltaa? Meidänkin poika varmaan asettuisi nopeasti, jos menisin itse sänkyyn ja ottaisin hänet sivuvaunussa ihan viereen. Niin teen yöllä kun hän alkaa mellastamaan. Vaikka hän näyttäisi yöllä täysin virkeältä, hän nukahtaa 10-20 minuutissa, kun otan hänet kylkeeni kiinni ja pidän kättäni hänen päällään. Tuossa on minusta vaan semmoinen ongelma, että vaatiiko vauva samanlaista nukuttamista myös päiväunilla ja osaako enää missään tilanteessa nukahtaa itsekseen? Samoin saattaisi jäädä päivän ainoa oma aika saamatta, jos itse nukahtaisi sinne vauvan viereen. Yönunetkin saattaisivat mennä, jos nukahtaisi liian aikaisi ja sitten heräisi taas.
 

Yhteistyössä