taaperon temput pukiessa! Ihmettelee

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut jo
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut jo
Normaalia on, että vauva/taapero (11 kk) taistelee vaipan ja haalareiden laitossa. Mietin vain mikä on normaalin rajoissa ja mikä ei. Neuvola-aikaa ei ole lähiaikoina joten sieltä ei voi oikein kysäistä. Meillä kun vaipanvaihto ja haalarinlaitto on täysin mahdotonta, siihen tarvitaan vähintään kaksi vanhempaa: toinen pitää kiinni/toimii viihdyttäjänä ja toinen vaihtaa vaipan/pukee. Huuto tai vastaanhangoittelu ei ole mitään pientä vastaanlaittamista vaan lapsi saattaa vääntää itsensä niin pahasti, että ei voi oikein pitää kiinni, muuten tulee murtumia. Mikään vanha lelu ei kelpaa vaan joka päivälle ja joka hetkelle pitäisi olla jotain uutta. Alkaa tavarat loppua kodista. Mietin voiko tämä olla sitä aistiyliherkkyyttä? Meidän lapsella tosiaan tämä taistelu on niin pahaa, että päivähoidossakin ihmetellään. Vastasyntyneestä asti olen silitellyt, puhellut jne vaipanvaihdon yhteydessä niin kuin kehoitettiin. NYt tuntuu siltä, että onko tämä ajanut sitten tähän pisteeseen, että pitäisi aina olla jotain kivaa tämän tapahtuman yhteydessä? Mikään kielto tai hyssyttely ei auta eikä saa lasta rauhoittumaan
 
TUon ikäinen alkaa jo pikkuhiljaa kokeilemaan rajojeen. Ja niin pitkälle kun menette siihen taisteluun mukaan, niin pitkälle se jatkuu. Jos ei vanhat lelut kelpaa, anna olla kelpaamatta. Lasta ei tarvitse jatkuvasti viihdyttää ja huutoon ei kuole kukaan. Lakkaa hyssyttelemästä ja tarjoilemasta viihdykettä ja palkintoa ihan kaikessa, palkitse ainoastaan niitä hyviä juttuja. Lelun saa pukemisen jälkeen yms.
 
kun se lapsi ei rauhoitu millään
ollaan oltu antamatta leluja tms. ja kielletty nätisti ja kovasti ja yritetty jopa hieman rankaisemalla opettaa, että vaippa on vaihdettava, halusi taapero tai ei. Mutta homma on aivan mahdotonta. Lapsi huutaa hysteerisenä kyyneleet silmissä ja kiertää itsensä väkisin pois tilanteesta. Jos pidän käsistä tai jaloista kiinni niin lujaa kun uskaltaa, lapsi laittaa vaan vastaan enemmän. Mä en tiedä miten tämän selittäisin, kun tämä ei ole lainkaan normaalia. Päivähoidossa muut lapset kuulemma pysyvät kiltisti paikallaan kun vaipat vaihdetaan, mutta meidän lapsi on "hankala" tapaus.
 
Työäiti
Ne kokeilee kaiken ja kohta varmasti helpottaa. Ei meillä ikuisesti tapeltu, se vaihtelee.

Istu lattialle ja pue lapsi siinä. Kiedo omat jalat lapsen ympärille, niin ei karkaa. Äitini vinkit, joka on pukenut töissä erityislapsia paljon....
 
Viblsp
Mitä tarkoitat, että olette "hieman rankaisemalla yrittäny opettaa?"

Meillä neljä muksua ja jokaisella on jossain vaiheessa ollut tuota vääntämistä pukiessa ja vaippaa vaihtaessa. Kyllä se ohi menee.
 
Lapsi ei opi uusia tapoja viikossa tai kuukaudessakaa välttämättä. Vähän tuo alkuperäinen viesti haiskahti siltä että olette oikeasti pomppineet lapsen pillin mukaan tähän saakka. Ainoa mikä auttaa on pitkäjänteisyys, poppakonsteja ei ole. Aloita sanomalla että nyt vaihdetaan vaippa, ota reilusti kunnolla kiinni ja pysy itse rauhallisena. Älä selittele tai hyssyttele, lauleskele vaikka jotain kaikessa rauhassa. Vaikka se tuntuu tosi pahalta kun lapsi vääntää vastaan tuskinpa vaan rikkoo paikkojaan, todennäköisesti irroitat oman otteessi kauan ennen kuin lapseen edes sattuu kovin kamalasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Ne kokeilee kaiken ja kohta varmasti helpottaa. Ei meillä ikuisesti tapeltu, se vaihtelee.

Istu lattialle ja pue lapsi siinä. Kiedo omat jalat lapsen ympärille, niin ei karkaa. Äitini vinkit, joka on pukenut töissä erityislapsia paljon....
Mä kanssa puen kiemurtelevat mato matalat niin että olen lattialla ja jalat lapsen ympärillä, välillä liki istun lapsen päällä. Etenkin tuo keskimmäinen on niin temperamenttinen että jos vähänkin antaa joskus periksi, se kyllä käyttää seuraavalla kerralla tilannetta hyväksi kahta kovemmin.
 
huolestunut jo
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Ne kokeilee kaiken ja kohta varmasti helpottaa. Ei meillä ikuisesti tapeltu, se vaihtelee.

Istu lattialle ja pue lapsi siinä. Kiedo omat jalat lapsen ympärille, niin ei karkaa. Äitini vinkit, joka on pukenut töissä erityislapsia paljon....
saa kun oikein tempoo vastaan. Siinä on vaan sellainen juttu, että pelkään tosissani, kun joudun pitämään lujaa kiinni, että lapseen sattuu. Neuvolassa, kaupungilla, tuttujen lapsiperheiden luona vieraillessa on ihmetelty tätä tytön lujaaa vastaanhangoittelua ja ärsyyntymiskynnyksen mataluutta. Olen seurannut vierestä parin tuttavaperheen lapsia, jotka nyt n. 2-3-v. eikä näiden lasten kanssa ole ikinä ollut tällaista showta.
 
huolestunut jo
Alkuperäinen kirjoittaja Seltsu:
Hmm, muistaakseni tuo nuorempi typsykkä oli just tuossa 11 kk:n iässä täsmälleen tuollainen. :) Eiköhän se liity ikään. Älä anna periksi, pidemmän päälle menee muuten vaan hankalammaksi...
eikä missään vaiheessa ole helpottanut. Taaperon pillin mukaan ei ole pompittu vaan alusta lähtien kun on jotain tajunnut ja halunnut pois tilanteesta, on sanottu, että nyt vaihdetaan vaippa ja ollaan paikoillaan. Mun on pakko irroittaa otteeni, jotta lapsella ei murru luita ja vaipanvaihdosta ei tule mitään. Joudun siis pitämään lastani monesti märissä tai kakkasissa vaipoissa, kun ei vaihdosta tule mitään. EIkä se lasta itseään näytä häiritsevän.
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut jo:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Ne kokeilee kaiken ja kohta varmasti helpottaa. Ei meillä ikuisesti tapeltu, se vaihtelee.

Istu lattialle ja pue lapsi siinä. Kiedo omat jalat lapsen ympärille, niin ei karkaa. Äitini vinkit, joka on pukenut töissä erityislapsia paljon....
saa kun oikein tempoo vastaan. Siinä on vaan sellainen juttu, että pelkään tosissani, kun joudun pitämään lujaa kiinni, että lapseen sattuu. Neuvolassa, kaupungilla, tuttujen lapsiperheiden luona vieraillessa on ihmetelty tätä tytön lujaaa vastaanhangoittelua ja ärsyyntymiskynnyksen mataluutta. Olen seurannut vierestä parin tuttavaperheen lapsia, jotka nyt n. 2-3-v. eikä näiden lasten kanssa ole ikinä ollut tällaista showta.
Tottakai siinä voi olla muutakin takana. Mutta vaatteitta ei voi olla ja mukulat osaa olla erittäin hankalia ilmankin erityisiä syitäkin... Käytä vaatteita, jotka on helppo laittaa päälle (sopivan väljiä, ei ihmeellisiä hilavitkuttimia, jne...)
 
Musta toi on aika normaalia..mulla poika nyt 1,5 vee ja vaipan kanssa on tapeltu kuukausia. Ja vaatteiden. Kun näkee vaipan/tai arvaa että vaihdetaan niin juoksee karkuun ja alkaa huutamaan hulluna kun sitä vaihdetaan. Rimpuilee ja riuhtoo. Ulvoo ku viimistä päivää. Esikoinen oli vielä vaikeempi. :/
Hermoja ap:lle ja älä anna periks. Tee selväks et nyt homma tehään ja that´s it.
 
TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut jo:
Alkuperäinen kirjoittaja Seltsu:
Hmm, muistaakseni tuo nuorempi typsykkä oli just tuossa 11 kk:n iässä täsmälleen tuollainen. :) Eiköhän se liity ikään. Älä anna periksi, pidemmän päälle menee muuten vaan hankalammaksi...
eikä missään vaiheessa ole helpottanut. Taaperon pillin mukaan ei ole pompittu vaan alusta lähtien kun on jotain tajunnut ja halunnut pois tilanteesta, on sanottu, että nyt vaihdetaan vaippa ja ollaan paikoillaan. Mun on pakko irroittaa otteeni, jotta lapsella ei murru luita ja vaipanvaihdosta ei tule mitään. Joudun siis pitämään lastani monesti märissä tai kakkasissa vaipoissa, kun ei vaihdosta tule mitään. EIkä se lasta itseään näytä häiritsevän.
oisko housuvaippa helpompi pukea
 
hermot tiukassa
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut jo:
Alkuperäinen kirjoittaja Seltsu:
Hmm, muistaakseni tuo nuorempi typsykkä oli just tuossa 11 kk:n iässä täsmälleen tuollainen. :) Eiköhän se liity ikään. Älä anna periksi, pidemmän päälle menee muuten vaan hankalammaksi...
eikä missään vaiheessa ole helpottanut. Taaperon pillin mukaan ei ole pompittu vaan alusta lähtien kun on jotain tajunnut ja halunnut pois tilanteesta, on sanottu, että nyt vaihdetaan vaippa ja ollaan paikoillaan. Mun on pakko irroittaa otteeni, jotta lapsella ei murru luita ja vaipanvaihdosta ei tule mitään. Joudun siis pitämään lastani monesti märissä tai kakkasissa vaipoissa, kun ei vaihdosta tule mitään. EIkä se lasta itseään näytä häiritsevän.
oisko housuvaippa helpompi pukea
vatkaa minkä kerkiää. Aattelin viime syksynä, että kyllähän lapsi tähän tottuu että vaippoja ja haalareita puetaan, kun joka päivä päälle laitetaan, mutta hevon kakat. Siis lapsi on nyt kohta vuoden ja tämä jokapäiväinen tappelu 7 kk:n aikana vie kohtalaisesti hermoja. Eikö ole ollut mitenkään hyvä yhdistelmä koliikki-/maitoallergiayhdistelmän kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huole:
Alkuperäinen kirjoittaja EläintarhanHoitaja:
Ap, onko teillä huutoa jo ennen tilannetta, esim. kun sanot että lähdetään vaipanvaihtoon tai pukemaan vai tuleeko se vasta itse toiminnassa?
kun näkee haalarin tai vaipan.

Mietin vaan voiko jotenkin aatella että jos tappelua on jo etukäteen niin olisi ns. normaalia ja jos vasta tilanteessa kun tuntuu pahalta niin jotain yliherkkyyttä tms. Mutta tosi vaikea sanoa näin kun ei näe tilannetta kuitenkaan.
Eikö teillä ole 1v neuvola tulossa jos pikkuinen on 11kk? Että jos siihen asti koittaa itse katsoa. Neuvolassa varmaan tulee myös kyseisiä tilanteita jolloin th näkee itse mitä tapahtuu.
Niin ja tuohon kiinnipitämiseen. Mahdollisimman laajalta alalta kiinni niin entistä vaikeampi mitään vahinkoa lapsen saada aikaan ja toisekseen aika epätodennäköistä että mitään tapahtuu siinä. :flower:
 

Yhteistyössä