Tää hygieenisyyden ja puhtauden korostus on kyllä mennyt jo aivan hysteeriseksi.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
hyi yök.. pesette kätenne saippualla vain kakkoshädän jälkeen? kädet käy vain nopeasti veden alla muuten? mitä se auttaa.. kyllähän ne saippualla täytyy pestä..
Mä teen myös niin, koska jatkuva saippualla tai muilla aineilla hinkkaus saa kädet kuivumaan ja nahan lähtemään. Kyllä, koskee myös käsidesiä.
 
[QUOTE="vieras";23757585]Pikkulapset pistetään suihkuun joka päivä, kaikki vaatteet vaihdetaan joka päivä, lakanat vaihdetaan vähintään kerran viikossa, pyykkiä pestään useita koneellisia PÄIVÄSSÄ ja suurin piirtein kalsaritkin täytyy silittää :D

Ei hitto, onko tossa nyt mitään järkeä![/QUOTE]

Ja lasten salllitaan leikkiä mudassa ja ravassa, piirtää sormiväreillä, liiduilla, miranolilla, liimailla, tehdä monimutkaisia takkuunnuttavia ja vesivärisiä kampauksia, kiivetä pihkaisiin puihin, muovailla savesta, pyöriä tallissa, navetassa, koirien ja kissojen kanssa ties missä.
Alle yksivuotiaidenkin annetaan opetella syömistä itse eikä mennä sekaisin vaikka vaatteet likaantuu.
Ja... ja... ja...
Kamalaa?
:D
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="tipi";23757649]Mä pesen pyykkiä monta koneellista yhtenä päivänä viikosta! En joka päivä!
Vaatteet vaihdetaan sitten, kun likaantuu. Saunailtana kaikki vaatteet laitetaan pyykkiin, ja päälle laitetaan puhtaat yöpit sekä aamulla puhtaat vaatteet. Lakanat vaihdetaan joka toinen viikko. Mitäs muuta... Niin, mitään en silitä, ellei joku uhkaa aseella![/QUOTE]

Yöpit! :LOL::LOL: vitsi mikä sana!! :D
 
"mis"
Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja "dinsku" Näytä viesti
saippuahan ei poista bakteerikantaa käsistä juurikaan, eli vaan se näkyvä lika lähtee. Jos sua ällöttää ihan kamalasti niin kannattaa saippuapesun sijaan käyttää vessareissuilla käsidesiä."

Onko käsidesi tehokkaampi kuin vesipesu?
Jos kädet pesee huolellisesti saippualla, on teho ainakin yhtä hyvä kuin käsien desinfioinnissa.
No käsien pesu saippualla huolellisesti poistaa sen käsissä olevan rasvakerroksen ja näkyvän lian ja sen seurauksena bakteerit pääsee liikkumaan iholla huomattavasti paremmin kuin vain vesipesun jälkeen. Jos isket sormesi sellaselle bakteereiden elatusalustalle vesipesun ja saippuapesun jälkeen on kasvusto muutaman päivän päästä huomattavasti runsaampaa siinä jossa oli näyte saippuapesun jälkeen...
Hyvän käsihygienian ylläpitoon kuuluu mm. lyhyet kynnet (ei kynsilakkaa, eikä tekokynsiä, koska bakteerit tarttuu niihin erittäin hyvin), terve ehjä iho ja koruttomuus näin alkajaisiksi. Ja se käsidesi on bakteerien kannalta tehokkaampaa, mutta normaaleissa kotioloissa täysin turhaa.

Ap you got the point!
 
"vieras"
tämä johtuu just siitä että käytte joka päivä sielä suihkussa ja vielä saippuan kanssa. Aikuisillakin hiukset rasvoittuu päivässä jos ne on "opetettu" sille että jokapäivä pestään shampoolla, jos vähentää pesukertoja niin myöskin hiusten rasvoittuminen vähenee ja yht'äkkiä riittääkin 2x viikossa tapahtuva peseminen.
Mun mielestä hikoilu on elimistön oma tapa laskea ruumiinlämpöä,eikä johdu millään tavalla hiustenpesusta.. rasvoittuminen ja hikoilu on eri asia.
 
"dinsku"
[QUOTE="vieras";23759425]Mä teen myös niin, koska jatkuva saippualla tai muilla aineilla hinkkaus saa kädet kuivumaan ja nahan lähtemään. Kyllä, koskee myös käsidesiä.[/QUOTE]

itseasiassa käsidesi hoitaa ihoa.
 
dina harmailee
[QUOTE="Minna";23759411]Mikä on ylihygieniaa? Sekö, että pesee kädet vessassa käydessä ja kotiin tullessa, vaihtaat puhtaat vaatteet päivittäin ja käyttää lapsensa vielä suihkussakin iltaisin?

En mitenkään voi uskoa, että tästä seuraa 1. tyypin diabetes yms sairastelut. Jos näin on, niin haluan kyllä linkin tähän tutkimukseen. Allergia nyt ei ole ihme jo senkään puolesta, että neuvolassa on milloin mitäkin ruoka-ainetta mitä pitäisi välttää sen allergisoivan vaikutuksen takia (kiwi, mansikka, sitrushedelmät). Kyllä meidän lapset on syöneet kaikkia näitäkin 6kk iästä ylöspäin. Silti en anna nuolla kengänpohjia, käytämme käsidesiä ja suihkua päivittäin. Sairaana ei olla kyllä juuri koskaan vaikka lapset päiväkodissa.
En tajua mistä tämä ajatus, että lasten täytyy antaa nuolla kengänpohjia ja syödä kiviä ulkona, jotta pysyvät terveinä. Tämän pohjalta kehitysmaissa ei taideta juurikaan sairastella...[/QUOTE]

en tiiä mistä tuo 1tyypin db tähän pompsahti mutta ei se ainakaan hygienian takia kenellekään tuu =)
 
"paukku"
[QUOTE="Anne";23757766]Kyllä minun täytyy pestä kädet niin ykkös kuin kakkoshädänkin jälkeen (kosken kummassakin tapauksessa pöntön kanteen, ehkä jopa renkaaseen, vetonuppiin/nappiin jne). Samoten jos tulen ulkoa sisälle, kosken kuitenkin samoja ovenkahvoja ja kaiteita kuin tämän talon muutkin asukkaat.[/QUOTE]


sama täällä
 
"Tintti83"
Minä en halua haista, joten vaihdan likaiset vaatteet puhtaisiin aina mahdollisuuksien mukaan. Samaten vaihdan vaatteet perheenjäsenilleni. Pesen täysiä 7 kilon koneellisia 1-2 päivässä tämän vuoksi. Useamman lapsen vaippojakaan ei voi pestä kovin monen päivän välein, koska sitten kone laulaisi aamusta iltaan.

Onnea vain niille, jotka ihmettelevät yksinäisyyttään, kun toiset ihmiset kiertävät epäsiistit "hajuherneet" kaukaa, jos mieluummin haluavat kulkea kakat housuissa, oksennusta olkapäällä, multaa polvissa, viiden aterian jämät paidassa jne.

Yritän tässä sanoa, että eihän sitä puhdasta tarvitse pestä, mutta pikkulapsiperheessä puhtaana pysyminen on vieras käsite. Kyllä minä haluan vaatettaa perheeni puhtaisiin ja kuiviin vaatteisiin ja pestä ne aamupuurot hiuksista viimeistään ennen nukkumaanmenoa. Sitä paitsi jotkut taudinaiheuttajat saavat aikaan vakavia oireita, joten en antaisi lasteni koko päivää lämiä esimerkiksi multaisia vaatteitaan ja sitten pistää käsiään suuhun.
 
"ounou"
[QUOTE="dinsku";23759856]itseasiassa käsidesi hoitaa ihoa.[/QUOTE]

No ei ainakaan omaa ihoani kyllä ole tähän asti hoitanut :-D Käytän käsidesiä vain silloin, kun esim. lapsi on oksennustaudissa ja senkin lyhyen käyttöajan jälkeen kädet ovat kuivat kuin korput ja rasvaa saa käyttää ämpärillisen. Enkä tosiaankaan jaksa uskoa, että olisin jotenkin poikkeustapaus tässä suhteessa...
 
näin
[QUOTE="mis";23759690]No käsien pesu saippualla huolellisesti poistaa sen käsissä olevan rasvakerroksen ja näkyvän lian ja sen seurauksena bakteerit pääsee liikkumaan iholla huomattavasti paremmin kuin vain vesipesun jälkeen. Jos isket sormesi sellaselle bakteereiden elatusalustalle vesipesun ja saippuapesun jälkeen on kasvusto muutaman päivän päästä huomattavasti runsaampaa siinä jossa oli näyte saippuapesun jälkeen...
Hyvän käsihygienian ylläpitoon kuuluu mm. lyhyet kynnet (ei kynsilakkaa, eikä tekokynsiä, koska bakteerit tarttuu niihin erittäin hyvin), terve ehjä iho ja koruttomuus näin alkajaisiksi. Ja se käsidesi on bakteerien kannalta tehokkaampaa, mutta normaaleissa kotioloissa täysin turhaa.

Ap you got the point![/QUOTE]

No käsien pesu saippualla huolellisesti poistaa sen käsissä olevan rasvakerroksen ja näkyvän lian ja sen seurauksena bakteerit pääsee liikkumaan iholla huomattavasti paremmin kuin vain vesipesun jälkeen. Jos isket sormesi sellaselle bakteereiden elatusalustalle vesipesun ja saippuapesun jälkeen on kasvusto muutaman päivän päästä huomattavasti runsaampaa siinä jossa oli näyte saippuapesun jälkeen...
Hyvän käsihygienian ylläpitoon kuuluu mm. lyhyet kynnet (ei kynsilakkaa, eikä tekokynsiä, koska bakteerit tarttuu niihin erittäin hyvin), terve ehjä iho ja koruttomuus näin alkajaisiksi. Ja se käsidesi on bakteerien kannalta tehokkaampaa, mutta normaaleissa kotioloissa täysin turhaa.
 
"Tintti83"
Sellainen tuli mieleeni, että kehitysmaissa ei pahemmin ole allergioita ja yhdessä TV-dokumentissa kerrottiin sen johtuvan siitä, että ihmisten elimistöt ovat täynnä loisia. Minua inhottaa koko ajatus niin paljon, että sitten mieluummin syön allergialääkkeitä ja pesen niitä käsiäni...
 
[QUOTE="ounou";23777774]No ei ainakaan omaa ihoani kyllä ole tähän asti hoitanut :-D Käytän käsidesiä vain silloin, kun esim. lapsi on oksennustaudissa ja senkin lyhyen käyttöajan jälkeen kädet ovat kuivat kuin korput ja rasvaa saa käyttää ämpärillisen. Enkä tosiaankaan jaksa uskoa, että olisin jotenkin poikkeustapaus tässä suhteessa...[/QUOTE]

toki niissä on huonompiaki valmisteita mutta esim. yleisesti käytetty erisan ja lv käsidesi hoitaa ihoa. Se kuivuminen johtuu jostain muusta kuin siitä, yleensä siitä saippuapesusta.
 
äiti viiden
ei ole eikä tule meidän kotiin käsidesi aineita, nehän tappaa kaikki hyvät bakteerit kotoa ja tilalle tulee kamalamman laatusia =( pyykkiä pestään ihan 2-4 koneellista joka päivä, ja jokainen laittaa joka aamu puhtaat vaatteet päällensä, poikkeuksena isompien farkut ja hupparit jos eivät ole näkyvästi likaisia. mä en kestäis ajatusta et mun lapset olis likasissa vaatteissa tai haisevina.. suihkussa käydään joka toinen päivä vaikkei erityisen likaisia oiskaan paitsi 1,5v pari kertaa viikossa. ei oo joutunu lotraa rasvojen kanssa kenenkään kohdalla :) ite en oo mitenkään siisteysintoilija tai yli hygieeninen mut kuulostaa kauheelta että joku vaihtaa lakanat kerran kuussa, yök!!! kerran viikossa tai joskus kaksikin ei oo mun mielestä yhtään liian usein.. nii ja tosiaan meillä ei pahemmin sairastella.. 7:n henkilön pyykkirumba on aika moinen mutta en mä siitä mitään stressiä ole ikinä ottanut.. meidän lapsilla tosin harvemmin on ollut hiekkaa päät tai selät täynnä vaikka nuorimmat hiekkalaatikolla leikkivätkin ;D mut kukin tyylillään..
 
"mä"
Tehköön jokainen miten tahtoo! Toiset käy joka päivä suihkussa (minä) ja toiset ei (lapsi 7 vee, 2 kertaa viikossa, ei juurikaan hikoile, koska on rauhallinen tapaus). Pyjama vaihdetaan 1-2 krt viikossa, alusvaatteet joka aamu, lakanat 2 viikon välein, vaatteet kun ovat likaisia. Kädet pestään joka kerta vessassa käynnin jälkeen ja usein ulkoa tultaessa. Kun lapsi oli vauva, en keittänyt tutteja ja satunnaisia tuttipulloja kuin joskus. Tissistä söi pääasiassa, enkä todellakaan pessyt tissejäni joka syötön jälkeen myöskään. Meillä on eläimiä ja aivan varmaan lapsi sai bakteereja niistä jo vauvasta lähtien. Ei ainuttakaan allergiaa, flunssan tai ykätaudin tai vastaavan takia ei ole ollut kahteen vuoteen poissa päiväkodista.

Mun mielestä järki käteen. Joissain asioissa (ruuanlaittohygienia mm.) voi olla tarkka mutta jos se lapsen toinen tukanpesu viikossa jää pois, niin so what. Saattaa mullakin jäädä jokapäiväinen suihku joskus väliin ja tukka on rasvainen.
 
mom43
Meillä lapset käy suihkussa joka toinen päivä, joskus joka kolmas. Kuitenkin ovat ihan puhtaita ja hajuttomia, alapää kun pestään päivittäin ja varsinkin kesäisin jalat ja naama. Vaatteet vaihdetaan kun likaantuvat, sukat ja alusvaatteet päivittäin. Käsidesiä käytämme vain ulkomaanmatkoilla, muuten tuppaa kuivattamaan käsiä. Kädet pestään ulkoota tullessa, ennen syömistä ja vessassa asioinnin jälkeen, musta tämä on ihan itsestäänselvyys. Meillä on pieni lyhytkarvainen koira, joka sekin rymyää kaikkialla.

Tietysti bakteereja tulee, mutta hyvien bakteerejen lisäksi ihmiset tarvitsee niitä huonojakin. Tämmöinen nykyaikainen hysteerisyys tekee hallaa, pesuaineilla pestään kokoajan aiheuttaen yliherkkyyttä ja allergioita.
 

Yhteistyössä