*tähän IVF/ICSI punktiokokemuksia*

itellä oli viimeksi punktio(ihme sana, kun sitä monta kertaa toistaa :LOL: ) toukokuussa. munasolut kerättiin tiistaina ja siirto oli perjantaina. sain sairaslomaa jo ed. perjanataina ja olin sairaslomalla vielä siirtopäivänkin.
eli olin kai aika turvoksissa ja kipeä.

nyt arveluttaa tuo seuraava punktio viikko - kuinkahan kipeä olen... vaikka EIhän sitä voi mitenkään etukäteen suunnitella tai tietää.

miten teillä muilla on punktioviikko sujunut? ja jos on ollut useampia, onko ne eronneet toisistaan?
jouduitko olemaan pitkään saikulla vai riittikö pari lepopäivää?
montako munista ja tuliko hyperi?
 
Meillä oli reilu 2 vkoa sit punktio. Toimenpide oli suht kivuton ja melkein nukahdin rauhoittaviin. Sen jälkeen oli vähän pökkyräinen olo ja olin tipassa ja olo parani. Sit noin tunti sen jälk. alkoi tosi huono olo ja päänsärky. Koko loppupvän nukuin ja kerran kävin oksentamassakin. kolmisen päivää huonoa olo mut sit helpotti. Eli meillä näin. Mä kyllä oon kokoajan ollu liikkeellä muutenki sillä asenteella että kestän mitä vaan sen pienen mahdollisen kääron vuoksi!! <3
 
Mulla erosi punktiot aika paljon toisistaan. Itse punktio oli yhtä kivulias, koska en siedä vahvoja kipulääkkeitä. :( Ensimmäisestä punktiosta olin sairaslomalla vain kolme päivää ja saalis olikin aika pieni. Kaksi alkiota siirrettiin, kumpikaan ei kiinnittynyt eikä pakkaseen saatu mitään. Toinen ivf olikin sitten ihan toisen vastakohta ja piikityksen tuloksena punktioitiin 52 munarakkulaa. Olin jo ennen punktiota ja sen jälkeen sairaslomalla, yhteensä kaksi viikkoa. Hyperin riski oli koko ajan suuri mutta sitä ei onneksi tullut raskautumisesta huolimatta.

Nyt meillä on tiedossa 3. punktio kahden viikon päästä ja toivon kovasti kahden edellisen välimuotoa.
 
Minulla kaksi punktiota takana.

Ensimmäisessä 12 rakkulaa, ennen punktiota masu oli arka mutta ei erityisen kipeä. Punktion ensimmäiset pistot sattui jonkin verran mutta ei pahasti. Heti punktion jälkeen oli yllättävää verenvuotoa ja alavatsakipua (samanlaista kuin kuukautiskipu mutta kovempaa) jonka vuoksi jouduin olemaan tarkkailussa pidempään ja sain aika paljon särkylääkkeitäkin. Masu näytti toipuvan kuitenkin hyvin, kunnes viiden päivän päästä punktiosta kivut alkoivat taas yltyä. Menin lääkäriin, oli tullut tulehdusta joten sain kaksi antibioottikuuria. Kivut lakkasivat heti kun antibiootit alkoivat vaikuttaa, samana päivänä. Kaiken kaikkiaan olin sairaslomalla 8pv.

Tokassa punktiossa vain 6 rakkulaa. Koko toimenpide oli täysin kivuton ja nopea. Päästiin kotiin pian. En tarvinnut mitään lisä-särkkäreitä enkä kotonakaan muistaakseni kuin pari kertaa panadolia. Sairaslomaa oli siirtopäivään asti, vaikka mielestäni olin ihan kunnossa jo punktiota seuraavana päivänä. Lääkäri kuitenkin varoitteli että kaksi viikkoa pitää silti ottaa varovasti eikä saa urheilla, vaikka ei mitään kipuja tai tuntemuksia olisikaan.

Kolmas punktio varmaan vielä tämän vuoden puolella, saa nähdä millainen siitä tulee...
 
Nostetaanpa tätä, kun näitä tarinoita olisi itse mielellään lukenut useammankin ennen omaa, ekaa punktiota. Ja mulla se siis oli viime viikon keskiviikkona.

Meillä tehtiin ICSI ja kaikki pistokset (Puregon, Orgalutra ja Pregnyl) antoi mies, kun itse en vaan piikki- ja vähän kipukammoisenakin pystynyt siihen :ashamed:

Mutta punktioon: ihan ekana hoitsu laittoi kanyylin käteen ja sattui muuten niin h********i!! Vasta kolmannella yrittämällä onnistui ja mulle tuli ihan oikeasti kyyneleet silmiin ja kämmenselässä on vieläkin mustelma. Tää alkusoitto ei mitenkään helpottanut jännittämistäni ja olin ihan tärinässä kun piti mennä toimenpidehuoneeseen. Ja tietty mies oli vielä siinä vaiheessa kättelemässä itseään, eikä ehtinyt mukaan :LOL:

Toimenpidehuoneessa sit housut veks, mutta omat paidat & sukat sai pitää, eli ihan leikkaussalimeininkiä ei ollut. Laitettiin sydänkäyrälätkät paidan alle, verenpainemittarin mansetti olkavarteen ja happisaturaatiomittari sormeen (hoitaja seuraili arvoja operaation ajan) ja kun kaikki näytti olevan ok, sain kipulääkettä ja rauhoittavaa kanyylin kautta suoraan suoneen. Auttoi kohtuullisesti.

Lääkäri aloitti laittamalla puudutuspiikin emättinen pohjukkaan, molemmille puolille ja ne piikit kyllä pisti jonkun verran lääkkeistä huolimatta, mutta kipu oli siedettävää. Punktio oli pääasiassa suht kivuton, mutta muutaman kerran koski sen verran, että pääsi älähdys. Ei paha, kesti ehkä 10-15 min. Sen jälkeen vaatteet päälle ja lepohuoneeseen huilaamaan.

Noin puolen tunnin päästä alkoi koskea alavatsaan ja mainitsin hoitsulle, joka toi panadolia, joka taas ei auttanut _yhtään_ ja hetken päästä en voinut kuin maata sikiöasennossa ja vikistä :'( Mitään lääkettä en enää saanut kipuun, toivat vain lämpötyynyn vatsan päälle pidettäväksi. En tiedä olisinko saanut kipulääkettä, jos olisin vaatinut!? Kärvistelin kipuineni reilun tunnin verran ja sitten alkoi jo helpottaa. N. 2,5 tuntia punktion jälkeen lähdettiin kotiin ja kykenin matkustamaan bussilla. Lievää kipua oli pari päivää, mutta ei haitannut normielämää.
 
Minulla punktio marraskuussa. Follikkeleita oli runsaasti, noin 15 kummallakin puolella, mutta hyperiä ei tullut eikä olo muutenkaan ollut mitenkään sietämätön.

Otin kotona yhden Panacodin esilääkkeeksi, en huomannut juuri vaikutusta silloin mutta jälkeenpäin ajatellen tuskin olisin ihan niin rentona ollut toimenpiteeseen mennessäni ilman sitä, vaikkei minulla mitään toimenpidekammoa ole muutenkaan. Tipanlaitto meni tosi sujuvasti vaikka hoitaja sitä etukäteen varoitteli että "tämä voi sitten olla se kivuliain kohta koko punktiossa". Tippa ei vain vetänyt kovin hyvin ja nesteinfuusio piti säätää tosi hitaalle kun muuten kirveli.

Kipulääkkeet aiheuttivat pientä huimausta jota kesti pari sekuntia, tai oikeasti varmaan kauemminkin koska en huomannut sitä kohdunkaulapuudutusta lainkaan. Itse punktio tuntui lähinnä vain pieneltä tönimiseltä, yhdessä kohtaa jouduttiin painamaan vähän reippaammin ja hiukan inahdin jolloin hoitaja laittoi heti lisää lääkettä suoneen ja olo oli välittömästi ihan hyvä taas. Punktion jälkeen sain vielä tramadolsupon ja hoitaja talutti minut heräämöön.

Vähän punktion jälkeen alkoi alavatsaa juilia aika kovastikin. Hoitaja sanoi että lisää kipulääkettä saa jos tarvitsee mutta sitten se odotteluaika klinikalla taas pitenee vastaavasti. Tyydyin sitten lämpimään kaurapussiin joka oikeasti auttoikin tosi hyvin. Vajaan tunnin päästä halusin jo kotiin (normaalisti kai seuraavat 2 tuntia) ja pääsinkin kun ei se tippa vetänyt kunnolla kuitenkaan ja olin jo itse juonut pari mukia vettä ja kahvia ja mies lupasi että ajaa auton ihan oven eteen ettei minun tarvitse kävellä mihinkään.

Kotona olo oli ensin ihan hyvä mutta muutaman tunnin kuluttua alkoi oksettaa ja sitten voinkin pari tuntia ihan älyttömän pahoin, ilmeisesti sen tramadolin takia. Muuten ei kyllä kipuja sitten pahemmin ollut, taisin ottaa yhden panadolin koko illan aikana. Seuraava päivä meni levon merkeissä mutta sitä seuraavana menin jo töihin.
 
Mulla olkoi eilen Puregon pistokset, sitten kohta liitetään mukaan Orgalut ja lopuksi Pregnyl.
Luin kokemuksianne, saapi nähdä millaiset kokemukset itselle tulee...

Kifa ja Jeanna sekä kaikki muut, kirjoitelkaa tänne kuulumisianne!
Olisi kiva liittyä joukkoon, ja kuulla toisten kokemuksia sekä jakaa omiaan. :heart: :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä