Tähän on tultu, juomattomuuden peittely...

  • Viestiketjun aloittaja "Kippo"
  • Ensimmäinen viesti
"Kippo"
Jotenkin huomaan ajautuneeni tilanteeseen, että ihan sujuvasti peittelen sitä, etten juo alkoholia varsinkin työpaikan juhlissa tms. tilaisuuksissa, missä nyt yleisesti kaikki muut juo edes vähän.

Juomattomuudelleni ei ole mitään varsinaista vakaumusta, mutta en vain pidä siitä olosta mikä siitä tulee :) Muut saavat puolestani kyllä juoda!

Aluksi tietysti olin ihan avoin, sanoin että kiitos vissyä tai jotain vastaavaa, mutta koin sen todella huonontavan muiden suhtautumista itseeni. Katsottiin pitkään ja mentiin tietysti klikkinä muihin porukoihin. Minua myös ei pyydetty työpaikan epävirallisiin hippaloihin enää, paitsi silloin jos on kuskin tarvetta. Joskus joku uudempi kyseli, että "heii, mikset sä ole listassa mukana" ja kun sitten kerroin ettei ole pyydetty, niin tuli näitä tosi vaivautuneita tilanteita.

Kesällä sitten vain keksin, tai se oli kai vahinko vähän, kun minulla oli pelkkä kokis lasissa ja muilla siinä jotain muutakin mukana, että olen vaan ihan kuin muutkin, kuljen taksilla enkä todellakaan omalla autolla ja haen aina välillä "täydennystä" tiskiltä :) Suhtautuminen minuun on muuttunut yllättävänkin paljon, jotenkin olen vaan aika surullinen tästä juomiskulttuuristamme, joka ei salli hauskapitoa ilman alkoholia.
 
Iiris harmaana
Kippo, itse hörpin alkoholitonta siideriä/olutta noissa tilanteissa ja kerran ostin "minttukaakaon" ilman minttua - ei noi työkaverit sitä huomanneet. Käyt vaan hakemassa tiskiltä niin eivät kuule tilaustasi.
 
"Mie"
Itse juon usein ginger alea.
Tapa alkoi esikoista odottaessa alkuraskaudesta, kun halusin peittää sitä että en juo. Ja siitä jäi tapa.
Näyttää lasissa ihan siideriltä ja ei maistu niin makealta kuin limpsat.
Suosittelen!
 
Jotkuthan harrastaa tuota ihan ilkeyttään. Siis huijaavat juovansa ja sitten kirjoittavat tiimarinvihkoon möläytykset ja mokat.
 
nop
Mäkään en juo, mutta omalla kohdallani se ei onneksi koskaan ole ollut mikään kynnyskysymys erilaisiin porukoihin hyväksymisessä. Mulla juominen loppui esikoista odottaessani 12 vuotta sitten.
 
Suomessa on perin outo tämä alkoholikulttuuri muutenkin. Kaikissa juhlissa pitää juoda, ja ihan kunnolla, mutta ootas, jos jollekin tulee alkoholista ongelma. Sitten katsotaan kieroon/naureskellaan/pidetään heikkona, jne.... Perin kaksnaamaista.

Ole ylpeä juomattomuudestasi! Kuningas alkoholi on vaarallinen aine. Olen sen tässä lähiaikoina, lähipiirissä nähnyt, surullisesti. Ymmärrän toisaalta, ettet halua "kuuluttaa" juomattomuutasi, mutta on minusta perin typerää ja lapsellista sulkea porukasta se juomaton.... Ehkä he pelkäävät, että näet, miten typeriä he ovat kännättyään/ näet jotain, mitä ei pitäisi. Eli kaikkien pitäis olla muka tasapuolisesti kännissä.
 
En juo alkoholia koska en pidä sen mausta, eikä se humalakaan kovin kiinnosta. Kyllä olen joutunut selittelemään/perustelemaan juomattomuuttani esim. anopille ja muutama kaveri on pudonnut matkasta pois kun ei tuo juomakiinnostus kohtaa.... siis, monesti sua pidetään tylsänä jos et juo :stick:
 
"mhm"
Jep.

Olisittepa kuulleet/nähneet kun Suomeen tuli eräs ystäväni Amerikasta, joka on täysin absolutisti.
Kävimme kaveriporukalla ravintolassa ja se ihmettelyn määrä. Kaikkein juntteinta oli kun käskettiin suomessa nyt suomen tavoin perseet vetämään. Sitä myötähäpeää..
 
Mäkään en juo, nyt tietenkään kun oon raskaana, mut en mä tossa raskauksien välissäkään ottanut melkein ollenkaan. Ei haluta enää. Ei onneksi tartte kellekää selitellä, kaverit nyt on vähän jääneet, kun ei kuulemma voi baariinkaa mennä pelkäksi seuraksi...
 
"vieras"
Tietyille ihmiselle on tosi vaikeaa, jos kaikki seurassa eivät juo alkoholia. Sitä ruvetaan tuputtamaan ihan väen väkisin. Helpommalla pääsee, kun ei mainitse mitenkään, että oma juoma on alkoholitonta, saavat kuvitella sen olevan mitä tahansa :D
 
"eppis"
Tuota samaa olen itse harrastanut. Ihmisiä tuntuu hirvittävästi häiritsevän jos joku ei juo, joten en näytä olevani juomatta, vaan juon esim. limua tai alkoholittomia drinksuja. Itse toisaaltaan voin sen jonkun yhden juoda, mutta en enempää, niin pidän sen yhden alkoholipitoisen jossain lähistöllä...
 

Yhteistyössä