Tämä kesä on avannut silmäni lasten ylipainon suhteen. Serenassa oli todella järkyttäviä tapauksia.

äippä13
Joku kommentoi, ettei ole törmännyt omassa elinpiirissään vastaavaan ilmiöön. Tämä varmaankin on myös totta, ylipaino, harrastusmahdollisuudet, etäisyydet, hyötyliikunta, ravitsemus ja päivärutiinit ovat hyvinkin erilaisia. Suurten kaupunkin kasvukeskuksissa ja esikaupunkialueilla, joissa etäisyydet ovat lyhyitä, herkkuja saatavilla joka nurkalta, liikuntamahdollisuudet vähäisiä tai "tekemällä tehtyjä" (jos ymmärrätte...) eivätkä luontaisia (esim. 3 km kouluun pyörällä ja metsän läpi kallioille leikkimään) ja vanhemmilla hyvin rajalliset resurssit niin ajan kuin rahankäytönkin suhteen, esiintyy varmasti enemmän ylipainoa kuin haja-asutusalueilla ja maaseuduilla. Tosin kehitys seuraa varmasti perässä, mutta viiveellä.
Mä luulen että tämä on osin päinvastoin, tämä alue jossa ylipainoisia ei juuri näy (ei lapsia eikä aikuisia) on Helsingin kantakaupungissa, vauras alue.

Mä luulen myös että Helsingin ja varmaan muidenkin isompien kaupunkien keskustojen tuntumassa ihmiset ovat tottuneet hyötyliikkumaan, esim kävelemään, paljon. Muualla sitä sitten kuljetaan autolla paikasra toiseen. Meillä esim ei ole autoa laisinkaan.
 
"vieras"
Olen tehnyt saman huomion.

Lisäisin vielä, että myös nuoret ovat lihavampia kuin ennen.

Tapaan työssäni satoja teinejä päivässä. Selkeä ylipaino on 10 vuoden työurani aikana selvästi lisääntynyt. Eikä se enää ole mikään "häpeä". Selkeästi ylipainoinen tyttö saattaa ollaa hyvinkin sinut vartalonsa kanssa, käyttää tiukkoja vaatteita, meikata näyttävästi, olla "muodikas".

Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa, että on sinut itsensä kanssa ja on hyvä itsetunto. Vikaa on siinä, että lihavuudesta on tulossa ihan ok juttu. Mitäs siitä, jos en jaksa juosta tai kävellä portaita. Mtäs siitä, vaikka saan 2 tyypin diabeteksen jo alle 2kymppisenä. Se on huolestuttavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"ompus"
Kuitenkin jos katsoo lapsia, jotka asuvat reilusti kehäkolmosen ulkopuolella, niin ylipainoa ei juuri ole. Me asutaan maaseututaajamassa. Vanhimman lapsen luokalla oli viime vuonna yksi hieman pyöreä tyttö ja yksi aavistuksen pyöreä poika (luokalla lapsia 22), muut varsinaisia luuviuluja. Keskimmäisen eskariryhmässä oli yksi hieman pyöreä poika (lapsia yhteensä 25). Nuorimman lapsen (3v) päiväkotiryhmässä ei ollut yhtään ylipainoista lasta (lapsia 16).

Kesällä kävimme myös serenassa ja siellä kiinnitin myös huomiota isokokoisiin lapsiin. Myös Hietsun uimarannalla oli selvästi pyöreämpiä lapsia kuin meillä päin.
 
juutas
Näin se on. Ylipainosta on tullut "normaalia" ja ennen pullukoina pidetyt pitävät itseään nykyään "normaaleina" ja normaalipainosia pidetään laiheliineina. Ei tosiaan omana kouluaikana luokalla ollut juuri kuin se yksi tai kaksi ylipanoista. Nykyään enemmän tai vähemmän tukevia on ainakin puolet.

Mistä se sitten johtuu? Syödään enemmän kuin kulutetaan, ja erityisesti sokeria. Limujen ja karkkipussien koot ovat kasvaneet valtavasti. Lapsuudessani normaali limupullo oli se lasinen 1/3 litran pullo ja iso 1,0 litraa. Nyt 0,5 ja 1,5 litraa. Karkkipussit olivat kai alle 200 g, nyt tuplakokoisia. Ja lisäksi on valtavat valikoimat kaikenlaista muuta sipsiä ja snacksia valtavissa jättipusseissa, pizzaa ja hampurilaista tursuu joka tuutista. Näillä saa tukkimiehen kaloritarpeen hetkessä kurkusta alas ilman että vatsa kuitenkaan täyttyisi. Ja liikunta ja energian kulutus on taas vastaavasti samalla vähentynyt olemattomiin.

Ennen käveltiin, mentiin pyörällä, bussilla. Nykyään kuljetaan autolla joka paikkaan ja lapset kuskataan ovelta ovella kavereille ja harrastuksiin.

Tästä kaikesta se johtuu
 
äippä13
[QUOTE="ompus";28829173]Kuitenkin jos katsoo lapsia, jotka asuvat reilusti kehäkolmosen ulkopuolella, niin ylipainoa ei juuri ole. Me asutaan maaseututaajamassa. Vanhimman lapsen luokalla oli viime vuonna yksi hieman pyöreä tyttö ja yksi aavistuksen pyöreä poika (luokalla lapsia 22), muut varsinaisia luuviuluja. Keskimmäisen eskariryhmässä oli yksi hieman pyöreä poika (lapsia yhteensä 25). Nuorimman lapsen (3v) päiväkotiryhmässä ei ollut yhtään ylipainoista lasta (lapsia 16).

Kesällä kävimme myös serenassa ja siellä kiinnitin myös huomiota isokokoisiin lapsiin. Myös Hietsun uimarannalla oli selvästi pyöreämpiä lapsia kuin meillä päin.[/QUOTE]

Hmm, kiintoisaa...:) ehkä siis kaupunkien lähiöissä on pulskia lapsia mutta kantakaupungissa vähemmän. Mä en nimittäin oikeesti, vaikka kuinka pinnistelisin, saa mieleeni kuin sen yhden pulskan pojan päiväkodista. Eikä näy leikkipuistoissa tms myöskään. Eikä mun mielestä kaupungillakaan kun liikutaan.

Tän hyötyliikunta-asian kanssa oon ihan tosissani. Olen kotoisin pienemmästä kaupungista vaikka nykyisin asun Helsingissä. Ja siellä sukulaiseni kauhistelevat kun lähdetään käymään kaupassa vaikka kilometrin päässä, että "menettekö te KÄVELLEN?!!?" Kuljen aina julkisilla ja vaikka työmatkaan kuuluu täten kävelemistä sillä ei se ratikka ihan kotiovelta sentään hae;)
 
nii-in
Meilläpäin (kehäkolmosen ulkopuolella) on yksi terkkari, joka oli tuttavan perheelle vihjannut, että jos lapsen paino jatkaa nousua, pyydetään lastensuojelusta apua. Siis hoikkien vanhempien keskimmäinen lapsi, muut sisarukset normaalipainoisia eikä tämä ylipainoinenkaan mikään sairaalloisen lihava. Tämä äiti oli aika järkyttynyt.
 
Videopelit
Yksi syy on varmasti se, että lapset istuu tietokoneiden ja pelikonsoleoden ääressä tuntikausia joka päivä! Siihen kaveriksi limpparia ja karkkia ja sipsiä, mikropitsaa ja hampurilaisia... Kyllä lapset lihoo.
 
minä taas mietin, pitäisikö tuolle neljävuotiaalle ostaa enemmän karkkia kun moni kiinnittää huomiota tytön hoikkuuteen.. bikinit päällä kylkiluut näkyvät selvästi :O
(108cm, 17 kg)
nuorempi tyttö taas on rotevarakenteinen & vaippasillaan melkoinen sumopainija, mutta neuvolakäyrien mukaan ihannepainossa :)
 
"kaffe"
Kemikaalicocktail ja liikalihavuus : Kemikaalicocktail

Aikaisemmin liikalihavuuden syynä on yleisesti pidetty epäterveellistä ruokavaliota ja liian vähäistä liikuntaa, mutta dokumentti valottaa eri tutkimuksia avaten sitä, että kemikaalit saattavat olla olennaisessa asemassa ylipaino-ongelmasta puhuttaessa ja mikä pahinta laihduttajan kannalta: obesogeenejä on vaikea vältellä.

Dokumentissa käsitellään myös kemikaalien vaikutuksia sikiöön. Kuiten ehkä muistatte, suosittelee ympäristöministeriö Tanskassa, etteivät raskaanaolevat ja imettäjät meikkaisi. Näin siksi, että äidin kemikaalialtistus saattaa vaikuttaa syntymättömän lapsen kehitykseen paljonkin. Esimerkiksi siittiöiden määrän romahtaminen spermassa on ongelma, jonka yhtenä syynä pidetään juuri sikiöaikaista kemikaalialtistusta.

EU:ssa on käytössä yli 100 000 kemikaalia, joille altistumme kotona, töissä, kaupassa, harrastuksissa, kaikkialla. Vaikka lainsäädäntömme vaatii, että käytössä olevat kemikaalit testataan ihmisille turvallisiksi, tutkitaan niitä vain tietyiltä osin, esimerksi karsinogeenisuuden osalta. Kehitykseen vaikuttavat tekijät ovat toinen lukunsa.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28829223]Kemikaalit. Siinäpä yksi syy. Lisäksi myös perimä ja tavat. Perimällä on muuten todella iso osuus, vaikka ylipaino aina halutaankin nähdä yksilön omana syynä.[/QUOTE]

Kerrotko, miten ihmisen perimä ja kemikaalikuorma ovat muuttuneet esimerkiksi viimeisen 10 vuoden aikana?
 
"vieras"
No vaikka sitä limpparia olisi joka päivä ym, ei se automaattisesti tarkota että lapsista tulee lihavia. Mulla jo isot lapset ja kumpikin pitkiä ja laihoja, mutta ei aina olla varsinkaan loma-aikoina jaksettu panostaa terveelliseen ruokaan. Yleensä kyllä.

Tosin liikuttu ollaan paljon, ja olen esim. kuskaamiset hoitanut aina pyörällä, ja lapset pyöräilleet myös. Kävelyä myös paljon.
 
Voi teitä kyttääjiä
Asia on niin, että luonto hoitaa, tavalla tai toisella. Ei kuulu ihmiselämään elää 100-vuotiaaksi, ei edes 80-vuotiaaksi.

Ajatelkaa asiaa myös yhteiskunnan taloudelliselta kannalta: liian pitkään ja liian terveesti elävät ovat yhteiskunnalle suuri kuluerä 60 ikävuodesta eteenpäin.

Lyhyt, epäterveellinen elämä on hyvinvointiyhteiskunnan perusta.
 
"vieras"
Ennen normaalipainon bmi yläraja oli 27. Jenkkien laihdutustuoteteollisuuden painostuksesta raja laskettiin 25teen. Uusimman tutkimuksen mukaan terveimmän ja pisimmän elämän elävät ne, joiden bmi on 27-30.

Jospa nykylapset näyttävät silmään pullukoilta, kun joka tuutista pusketaan lähes sairaanloisen laihaa kauneusihannetta.
 
Peyote
Mä taas muistan että melkein kaikki tytöt oli vähän pullukoita kun olin pieni. Oon 80 syntynyt. Toisaalta, nykyisin näkee enemmän ihan tosi tosi laihoja ja tosi tosi lihavia.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Peyote
Meidän tytölle oli joku osannut uimahallissa mainita, että hänen kylkiluunsa näkyvät. Mun tyttö ei mielestäni ole erityisen hoikka, vaan enemmänkin vahvan näköinen. Pienikokoinen kyllä, mutta sitäkin vaan sen verran, että nyt jo 9 vuotiaana siitä mäkee että siitä tulee mua isompi.
Nykyään ollaan tottuneita pulleuteen.
 
Munkin tyttöjäni joku katsoo toisinaan asiakseen hämmästellä heidän painonsa tähden. Ovat siis siroja ja hoikkia, kuitenkin normaalipainoisia. Itsekin olin lapsena siro ja hoikka, mutta ei se silloin herättänyt minkäänlaista huomiota...
 
Peyote
Munkin tyttöjäni joku katsoo toisinaan asiakseen hämmästellä heidän painonsa tähden. Ovat siis siroja ja hoikkia, kuitenkin normaalipainoisia. Itsekin olin lapsena siro ja hoikka, mutta ei se silloin herättänyt minkäänlaista huomiota...
Jep... Arvaa oliko vaikeeta saada sen jälkeen tyttö normalisoitumaan kun se alko häpeämään itseään ja alko kotonakin sujahdella vaatteita vaihtaessa johonkin piiloon. Ja tää siis oli taustalla että toinen tyttö oli sanonut että hänellä näkyy kylkiluut.

Et joo, miten sen nyt sanois, mitta että sä olet normaalipainoinen ja aika moni muu sinun ikäisesi ei ole. :/
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja äippä13;28829192:
Hmm, kiintoisaa...:) ehkä siis kaupunkien lähiöissä on pulskia lapsia mutta kantakaupungissa vähemmän. Mä en nimittäin oikeesti, vaikka kuinka pinnistelisin, saa mieleeni kuin sen yhden pulskan pojan päiväkodista. Eikä näy leikkipuistoissa tms myöskään. Eikä mun mielestä kaupungillakaan kun liikutaan.

Tän hyötyliikunta-asian kanssa oon ihan tosissani. Olen kotoisin pienemmästä kaupungista vaikka nykyisin asun Helsingissä. Ja siellä sukulaiseni kauhistelevat kun lähdetään käymään kaupassa vaikka kilometrin päässä, että "menettekö te KÄVELLEN?!!?" Kuljen aina julkisilla ja vaikka työmatkaan kuuluu täten kävelemistä sillä ei se ratikka ihan kotiovelta sentään hae;)
Samaa mieltä kyllä tästä ainakin Helsingin näkökulmasta. Pienemmässä kaupungissa mentiin 1km päässä olevaan lähikauppaankin autolla. Kyllä täällä tulee hyötyliikuttua huomattavasti enemmän. Itseasiassa pyöräteitäkin löytyy paikoiteille todella hyvin, joten työmatkat voi hoitaa pyöräillen.
 
No tänäänhän mun ketjussa palstamammat myöns, että heillä syödään juustonaksuja aamupalaksi.
Toisessa ketjussa vähän päälle 1v. juo kaakota aamulla ja illalla. Vanhemmat haluavat syödä moskaa ja pakkohan sitä on siinä sivussa lapsellekkin syöttää. En tajua, en ymmärrä miksi annetaan huonoa esimerkkiä.
 
  • Tykkää
Reactions: jalmir
"joo"
Jep... Arvaa oliko vaikeeta saada sen jälkeen tyttö normalisoitumaan kun se alko häpeämään itseään ja alko kotonakin sujahdella vaatteita vaihtaessa johonkin piiloon. Ja tää siis oli taustalla että toinen tyttö oli sanonut että hänellä näkyy kylkiluut.

Et joo, miten sen nyt sanois, mitta että sä olet normaalipainoinen ja aika moni muu sinun ikäisesi ei ole. :/
Noo... kyllä mulle irvittiin jo silloin kultaisella 80-luvulla kylkiluiden näkymisestä...
 
karkki ja sipsipussit ovat hurjan kokoisia,kodeista löytyy sodastream,pelikonsolit ja tietokone voittavat liikkumisen ja yhdessä ulkoilun,ei kuljeta enää kävellen edes kilometrin matkaa,kun "ei jakseta"....

Siinä syitä.

Ja vanhempien ruokailutottumukset tarttuvat lapsiin.

Useat perheet ottavat mieluummin lapsilleen ruoaksi rasvaista eli ranskalaisia ja nakkeja esim.,vaikka tarjolla olisi kotiruokalounasta.Nykyajan muksut suurimmaksi osaksi yökkäilee tuollaiselle ruoalle ja ehkä siinä on vanhemmillakin sormensa pelissä:

"Otatko xxxx mieluummin ranskalaisia ja nakit kuin tuota lounasruokaa tuolta?"
Kumpihan kuulostaa lapsesta houkuttelevammalta....
 
.....
Eräässä tuntemassani perheessä sekä vanhemmat että lapset ovat merkittävästi ylipainoisia. Vanhemmat, etenkin äiti, uskovat oman ylipainoisuutensa taustalla olevan perintötekijät eivätkä usko voivansa vaikuttaa painoonsa. Ei liene yllättävää, että lastensa kohdalla ajattelevat samoin... Huikeita annoskokoja sitä "terveellistä kotiruokaa", herkkuja monta kertaa viikossa, limsaa joka päivä. Siinä se hyvä resepti... Autolla mennään kaikki autoa pitemmät matkat ja mitä suurempi on ruumiinkoko, sitä vaikeampaa liikkuminenkin on. Todella surullinen näky on 6-vuotias, jonka polvet evät kestä jalkapallon perässä juoksemista :(
Tuo saa minun niskakarvat pystyyn "eivät usko voivansa vaikuttaa painoonsa"
Suomeksi sama emme halua laihduttaa, emme halua luopua elintavoistamme!
 
"vieras"
Itse asun Espoossa ja todella vähän näkyy ylipainoisia lapsia esim. puistossa, päiväkodissa tai koulussa. Nuoremman tyttäreni päiväkotiryhmässä on yksi hieman pullea tyttö, vanhemman tyttäreni luokalla kaikki ovat hoikkia/normaalipainoisia. Riippuisiko tämäkin sitten asuinalueesta.
 

Yhteistyössä