Tämä on ihan hullua, raivostuttaa viedä todistuspomolle jokaikisestä lapsen sairaslomapäivästä!!!

  • Viestiketjun aloittaja mammalainen
  • Ensimmäinen viesti
"Avustaja"
Meidän kaupungissa todistuksen työnantajalle saa terveydenhoitajalta, eikä lasta tarvitse viedä näytille neuvolaan vaan puhelinkeskusteun perusteella kirjoittavat todistuksen. 3pvä voi kirjoittaa terveydenhoitaja/sairaanhoitaja.
 
"vieras"
[QUOTE="kolikon toinen puoli";29005675]Työnantajaa vasta vituttaakin, kun joutuu maksamaan palkkaa tyhjästä sen vuoksi että työntekijä ei osaa pitää mukulaansa terveenä ja vastustuskykyisenä.[/QUOTE]

 
Duunari
[QUOTE="Avustaja";29006373]Meidän kaupungissa todistuksen työnantajalle saa terveydenhoitajalta, eikä lasta tarvitse viedä näytille neuvolaan vaan puhelinkeskusteun perusteella kirjoittavat todistuksen. 3pvä voi kirjoittaa terveydenhoitaja/sairaanhoitaja.[/QUOTE]
Onnelliset!
 
"sasa"
[QUOTE="silakka";29006167]

Mutta ei se nyt sen työntekijän leivästä saa pois olla. Ei sillä pienyrityksellä kohta oo niitä työntekijöitäkään näillä sun ehdoilla.[/QUOTE]

Eli työntekijälle pitää rahat kilahtaa tilille kaikissa tapauksissa? Työnantaja vastaa perheen sairauksista, ulosotoista, hautajaisista tms? Eihän työpaikka ole mikään fattan luukku. Myyt x-määrän työpanostasi ja saat siitä vastineeksi x-määrän palkkaa. Siinä kaikki. Ei työnantajalle voi kuulua kaikki elämäsi takaiskut tai sairaudet, joista maksaa sinulle kompensaatiota, vaikka et tuota työnantajalle mitään vastinetta rahasta.
 
Tämä käytäntöhän on monellakin työpaikalla, mm. omallani. Päivääkään et ole pois ilman todistusta, oli kyse itsestäsi tai lapsesta. Kirjallinen varoitus ja palkaton päivä, mikäli olet poissa ilman pätevää syytä.

Poissaolosta todistuksen näyttämisen luulisi olevan selviö.

Jos et saa aikaa terveyskeskukseen akuuttiajoista aamulla, sitten viet yksityiselle. Ei ole rakettitiedettä, ei.
 
"vieras"
Miksi asioista pitä aina keskustella niin rumasti ja asiattomasti? Puhutteko toisille ihmiselle normaalissa elämässäkin noin ikävästi?

Mielestäni sairaslomalappu jokaiselta sairaspäivältä on työnantajan puolelta aikamoinen epäluottamuslause, joka ei ainakaan lisää työntekijööiden sitoutumista yritykseen ja paranna työpaikan ilmapiiriä. Useinhan omalla ilmoituksella saa sairastaa sen 3 päivää ja sitten on oltava lääkärintodistus. Uskon, että pidemmän päälle tämä käytäntö on molempien, sekä työnantajan- että tekijän etu.

Itse olen lojaali työnantajalleni ja useimmiten vien sairaslomatodistuksen jo ensimmäisestä päivästä, ellei sitten kyseessä ole juurikin vatsatauti tms. Mutta meillä oinkin yksityisiä lääkäriasemia joka kulmassa, josta ajan saa heti ja vakuutus maksaa joka pennin. Ymmärrän siis ap:n harmistumisen, kohtuutontahan tuo on.
 
kopöäo
[QUOTE="silakka";29006031]Sä meinaat että on oikeutettua että se pienipalkkainen yksinhuoltaja syö lapsiensa kanssa kuukauden kynsiä, syystä että lapset olivat sairaana?[/QUOTE]


No kenen syy se on että joku on pienipalkkainen yksinhuoltaja?? Eiköhän ne ole ihan omia valintoja.

En toki ole sitä mieltä että lapsen sairauspäivät pitäisi olla palkattomia mutta jotenkin tuntuu että yksinhuoltajuudella pitäisi kaikki saada anteeksi ja ilmaiseksi.
 
"neljän äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29006728:
pakko on ollut mennä tähän, koska äidit on pinnannut töistä niin paljon sen takia, että lapsi on muka sairas.

Meillä juuri tämän takia vaaditaan nykyään todistus jokaisesta päivästä, riittää ihan terveydenhoitajan kirjoittama.

Kummasti vaan väheni lasten sairastelut, varsinkin maanantaisin ja perjantaisin.
 
"vieras"
meillä on tilanne se,että terveyskeskuksesta annetaan aika (akuutisti oli lapsen sairastamisen syy korvat, silmätulehdus, mikä vaan) muutaman (3-4) pvän päähän...sitä ennen voit olla edelleen kipeän lapsen kanssa kotona oottamassa tuota aikaa, tai etsiä ajan yksityiselle ja maksaa sit siitä. tämä tulee tosi kalliiksi. ymmärrän joo tuon todistuksen ajatuksen mutta kun niitä todistuksia ei saa kuin monen päivän viivellä niin hankalaa on. toisekseen on lapsia jotka sairastaa tosi paljon ja niitä ketkä on vuodessa päivän kipeinä, sekin on epäreilua JOS omat ovat koko ajan sairaana, kiitos perustautien kuten meillä astma, vuoksi. jos olisi taloudellisesti mahdollista olla kotona niin toki olisin mutta kun lainat ei lyhene ja ruokaa saa ilman rahaa niin pakko on yrittää töissä käydä :( ja tilanne jossa kukaan ei ole tyytyväinen...
 
"mamma"
Todella tuttua tuo.
Ensimmäiset 2½ vuotta päivähoidon aloittamisesta oli yhtä sairastelua ja korvakierrettä. Tosi rankkaa aikaa. Meillä oli onneksi vakuutus joten menimme aina tutun lääkärin luokse ja saimme sairaslomalappusemme. Siitä huolimatta jouduin "puhutteluun" kun oli niin paljon sairaslomia. Olin aivan ihmeissäni, kysehän ei ollut minun omista sairaslomistani vaan lapsen! Vähän anteeksi pyydellen esimieheni sanoikin että oli pakko ottaa asia puheeksi vaikka ymmärsikin että en voinut asialle mitään.

Toisaalta ymmärrän että pitää olla todistus siitä että lapsi on sairas koska muuten joku keksisi käyttää tätäkin asiaa väärin. Toisaalta taas tässäkin voisi katsoa kyseisen työntekijän meriittejä ja miten hoitaa asiansa noin muuten ja vaatia todistusta ainoastaan jos on syytä epäillä että on tarpeettomia poissaoloja.
 
"piia"
Onneksi meilläkin kävi puhelinsoiton perusteella todistus. On ihan älytöntä kuljettaa kipeä lapsi lapun takia lääkärille jos ei tarvitse hoitoa. Oletko ap keskustellut asiasta työnantajan kanssa?
 
puhuttelu
[QUOTE="mamma";29007587]Todella tuttua tuo.
Ensimmäiset 2½ vuotta päivähoidon aloittamisesta oli yhtä sairastelua ja korvakierrettä. Tosi rankkaa aikaa. Meillä oli onneksi vakuutus joten menimme aina tutun lääkärin luokse ja saimme sairaslomalappusemme. Siitä huolimatta jouduin "puhutteluun" kun oli niin paljon sairaslomia. Olin aivan ihmeissäni, kysehän ei ollut minun omista sairaslomistani vaan lapsen! Vähän anteeksi pyydellen esimieheni sanoikin että oli pakko ottaa asia puheeksi vaikka ymmärsikin että en voinut asialle mitään.
[/QUOTE]
Puhuttelu on ihan normaali käytäntö nykyisin. Meillä puhutteluun pääsemiseen riittää, että on kolme lyhyttä poissaoloa vuoden aikana tai yksi yli kahden viikon sairausloma. Puhuttelut perustuvat Kelan uusiin vaatimuksiin, joilla yritetään vähentää sairauslomia ns. varhaisen puuttumisen avulla.
 
viretras
Minusta on kanssa rasittavaa köyrätä kipeää lasta terkkarille, toivoa, että saa ajan eikä joudu päivystykseen. Kerran koetin päästä yksityiselle, vaan eipä ollut aikoja sielläkään :O yleensä pyritään nakittamaan sairaan lapsen hoitaminen anopille, kun se on eläkkeellä. Mies saa olla poissa töistä omalla ilmoituksellaan, mutta sillä on yleensä sen verran paljon hommia ja sovittuja tapaamisia/palavereja sen verran, että on hankalaa sitten niitä siirrellä. Joskus tehdään niin, että mies on aamupäivän töissä ja minä kotona ja miehen tultua kotiin minä lähden töihin ja olen sitten illasta pidempään siellä.
 
"mamma"
Puhuttelu on ihan normaali käytäntö nykyisin. Meillä puhutteluun pääsemiseen riittää, että on kolme lyhyttä poissaoloa vuoden aikana tai yksi yli kahden viikon sairausloma. Puhuttelut perustuvat Kelan uusiin vaatimuksiin, joilla yritetään vähentää sairauslomia ns. varhaisen puuttumisen avulla.
Juu, ymmärrän.
Tässä meidän tapauksessa vaan ei ollut mitään epäselvää sen suhteen että miksi olin poissa. Toin hyvin voimakkaasti esille sen että mieluummin olisin töissä kuin kotona sairaan lapsen kanssa. Ja molemmat vanhemmat oli poissa vuorotellen, ei edes ollut niin että minä äitinä olisin ollut ainoa joka jäi lapsen kanssa kotiin. Sairastelua oli vaan niin paljon että teki pahaa lapsenkin kannalta.

Mutta siitäkin selvittiin ja nyt kun hyvä vastustuskyky on "ansaittu" on loppuelämä helpompi :)
 
mammailija
[QUOTE="piia";29007634]Onneksi meilläkin kävi puhelinsoiton perusteella todistus. On ihan älytöntä kuljettaa kipeä lapsi lapun takia lääkärille jos ei tarvitse hoitoa. Oletko ap keskustellut asiasta työnantajan kanssa?[/QUOTE]

No älytöntähän se juuri on..... No en voi odottaa tässä erityiskohtelua, kun meitä pienten lasten vanhempia on muitakin. Ja kun tosiaankin iso firma kyseessä, niin haluavat samanlaisen käytännön kaikilta. Meillä ei sairasukuluvakuutusta lapsilla ole, mutta näköjään sellainen sitten kannattaa hankkia. Tuntuu vain oikeasti todella todella typeältä mennä sanomaan, että katsopas kun piltillä on kuumetta 37,6. Ei se nyt kipeä pahemmin ole, mutta todistatko kuitenkin.

Muutama mätä omena pilaa koko lastin. Mur.
 
vieras_äippä
Älä viitti! Ja kiltisti maksat ja kuljetat? Mie en kipeää (ja jopa oksentelevaa) lasta lähde raahaamaan autoon jotain paperilappusta hakemaan. Ennemmin sitten otan palkatonta. Jos yksityiselle menee tuollainen maksu ja bensat päälle, niin ei ole ihme jos vanhemmeat raahaa muksujaan puolikuntoisina hoitoon!
Ainakin meillä täällä olen useasti joutunut viemään lapsen yksityisellä ihan jo senkin vuoksi, ettei terveyskeskukseen ole pääsyt, koska lapsi ei ole ollut tarpeeksi pitkään kipeänä. On ollut myös tapauksia, joissa olen vienyt lapsen päivällä terveyskeskukseen ja lääkäri on diagnosoinut taudin ihan väärin. Ollaan sitten illalla jouduttu uudestaan lähtemään yksityiselle, koska tk lääkärin määräämä lääke ei tehonnut ja oireet on pahentunut ihan muutamassa tunnissa.
 

Yhteistyössä