Tänään mä aloin opettaan potalle!!

  • Viestiketjun aloittaja Bettina
  • Ensimmäinen viesti
Bettina
Saas nähdä kuinka meidän käy! Aamusta ollaan oltu ilman vaippaa. Pottaan on tullut jo kakka ja pissat. :) Ulkona oltiin ja siellä liruutteli pöksyihin, mutta periksi ei anneta :D

Tyttö on nyt ..öö, laskee.. 1,3 vuotta. Potalla on käyty silloin tällöin, 10 kuisesta lähtien. Mä oon ollut niin laiska, etten oo tahtonut jaksaa kuivaksi ruveta opettamaan :whistle:

Miten kauan teillä on ottanut aikaa, että on opittu että potalle mennään ku pissattaa? Oisko teillä mitään kuumia vinkkejä? ;) :D
 
No mä en ole koskaan alkanu noin aikaisessa vaiheessa opettaa. Kakkonenkin on "jo" 1v.8kk ja potalla kyllä käydään suht säännöllisesti mutta aika tuloksetonta touhu on. Esikoinen oppi 2v. ja touhuun meni kokonaista 3päivää. Että annahan aikaa pienelle!
 
Hilppa
Me ollaan käyty potalla 9 kk lähtien aina ruuan jälkeen ja kyllä sinne yleensä aina jotain tulee, en kuitenkaan oleta että lapseni luopuisi vaipoista vielä vähään aikaa, kaikki aikanaan ja ihan rauhallisesti edetään, pjalla ikää 1v ja 1 kk.
 
Siis opettaa potalle? Miksi ei lapsesi saa oppia sitä itse? Jos sitä asiaa niin kovasti OPETETAAN silloin lapsi menettää arvokkaan oppimis tapahtuman. Näin eräässä kasvatusoppaassa. Ymmarrän kyllä että on hienoa opettaa lasta kuivaksi ja vaippakuluissa säästyy. Lapsi kuitenkin oppii sen siksi että sitä niin kehutaan aikaansaannoksesta, siis ehdollista oppimista. Mä en ole vouhkannu tuon asian kans kovin paljoa. Vaipat on jääny n. 2 vuotiaana. Sit kun lapsia on useampia ei ole yksinkertaisesti aikaa sellaiseen kyttäämiseen.
 
Bettina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 12:33 Tiinu kirjoitti:
Siis opettaa potalle? Miksi ei lapsesi saa oppia sitä itse? Jos sitä asiaa niin kovasti OPETETAAN silloin lapsi menettää arvokkaan oppimis tapahtuman. Näin eräässä kasvatusoppaassa. Ymmarrän kyllä että on hienoa opettaa lasta kuivaksi ja vaippakuluissa säästyy. Lapsi kuitenkin oppii sen siksi että sitä niin kehutaan aikaansaannoksesta, siis ehdollista oppimista. Mä en ole vouhkannu tuon asian kans kovin paljoa. Vaipat on jääny n. 2 vuotiaana. Sit kun lapsia on useampia ei ole yksinkertaisesti aikaa sellaiseen kyttäämiseen.
No ei tarvii noin suuttua! Jos lapsi ymmärtää ja puhua pulpattaa, niin MIKSI sitä ei vois sitten ruveta "opettamaan" miten pottaan pissataan! Ja ku osaa aina sanoa ennen kuin pissa tulee! Opettaa potalle :kieh: No, miten sä ajattelit, että lapsi vois oppia potalle ollenkaan, jos sillä pidetään vaippaa 24 tuntia vuorokaudessa?

Mulla on vain yksi lapsi ja on aikaa siihen kyttäämiseen! Et oo vouhkannu asian kanssa, mutta lukenut kaikki lapsenkasvatuoppaat :LOL: :LOL:
 
Bettina
Ja mulle on vaikka kuinka moni sanonut, että nykyään vaipat on niin imukykyisiä, että ei lapsi edes tunne märkää tai tunne oloaan ahdistavaksi. Ja nykyään lapsilla pidetään vaippaa pitempään ja pitempään..
Neuvolastakin sanottiin, että ihan hyvin voi alkaa opettaan. Miksi pitäs odottaa kolmivuotiaaseen? :eek: Etkö haluais itse päästä helpommalla :kieh: ;) :D :LOL:
 
Älkää immeset lukeko niitä kasvatusoppaita, käyttäkää mielummin maalaisjärkeä, aivot on luotu käyttämistä varten :D Tiedän vanhemmat jotka on yrittäneet kasvattaa lastaan oppaiden avulla, ikävä sanoa, mutta siinä perheessä lapsi pompottaa vanhempiaan. Ei ole kivaa katseltavaa....
Sohaisinkohan nyt ampiaispesää....

 
meillä ollaan pottailtu jo 5-6kk:n iästä asti, heräämisten ja ruokailujen jälkeen. nyt poika 1v2kk osaa kysyttäessä sanoa onko hätä vai ei. vaippoinakin meillä käytetään "niitä kaikkein inhottavimpia" eli harsoja. jotka siis tuntuvat pienenkin pissan jälkeen märiltä. potta pidetään koko ajan lapsen näkyvillä. onnistuneen pottareissun jälkeen meillä kurkataan pottaan ja sanotaan mitä siellä on ja kehutaan poikaa.
:D
 
Aikaa vie
Vastauksista näkee selvästi, että mitä aikaisemmin opettaminen aloitetaan, sen kauemmin se kestää. Kun lapselle annetaan aikaa tajuta asia itse, niin se kolahtaa perille muutamassa päivässä tai parissa viikossa. Mitä järkeä on "potattaa" 5-6kk?? Selvästi lapsi ei ole vielä valmis kuivaksi, kun se ei opi potalla käyntiä lyhyemmässä ajassa.
 
Bettina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 14:22 Pauppiliini kirjoitti:
Älkää immeset lukeko niitä kasvatusoppaita, käyttäkää mielummin maalaisjärkeä, aivot on luotu käyttämistä varten :D Tiedän vanhemmat jotka on yrittäneet kasvattaa lastaan oppaiden avulla, ikävä sanoa, mutta siinä perheessä lapsi pompottaa vanhempiaan. Ei ole kivaa katseltavaa....
Sohaisinkohan nyt ampiaispesää....
Et!! Tässä on järkeä!! :hug: :hug: Mitä enemmän äiti on lukenut kasvatusopasta, niin sen parempia neuvoja satelee.. *huoh..* :D Ihan, ku ihminen ei vois tai osattais käyttää omia aivoja ollenkaan...
 
harmaana
niin ja miksiköhän nykyisin kuivaksioppimisikä alkaa lähennellä kolmea ikävuotta kun oman ikäluokkani lapset ovat olleet kaikki kuivia jo alle 2v. yli 2vuotias vaipoissa on ollut outo ilmestys?

ja kummasti sitä mukaan kun vaippafirmat ovat alkaneet lisääntyä on alettu tehdä erilaisia tutkimuksia kuinka on parempi pitää lapsi vaipoissa pitkään! sikäli hassua että näiden tutkimusten joissa tutkitaan lasten kuivaksioppimiskykyä niin takana on maksajana aina joku pamppers yms! eli kukapa siitä eniten hyötyy että lapset ovat pitkään vaipoissa. :LOL: eli kannattaa miettiä kenen tutkimuksia oikein uskoo.

omat lapseni ovat kaikki olleet kuivia alle 2 vuiotiaina. niin että ite ovat osanneet potalle mennä ja asiansa sinne tehdä. oli sitten ehdollistamalla opetettu tai ei mutta minusta on mukavampi että lapsi saa pitää ohuita pikkareita kuin että esim pojun vehkeitä haudotaan joissain muovikääreissä varsinkin kesäkuumalla!

eli tsemppiä kaikille kuivaksiopettajille, kyllä se siitä. ei kannata välittä'ä noista jotka kateellisina alkavat mollata "liian aikaisin" opettamisesta. minusta kun sitä ei voi opettaa liian aikaisin kuivaksi!!!

ja toki jokainen tekee kuten haluaa. jos haluaa odottaa että lapsi ite oppii 3 vnä potalle niin ok. se on teidän valintanne, mutta ei tarttee tulla haukkumaan niitä aktiiviäitejä jotka haluaa lapsilta vaipat pois aiemmin.
 
harmaana
ja vielä noista tutkimuksista.. uusin tutkimus.. harmi etten nyt muista missä se oli, mutta siinä on tutkittu sitä miten lapset osaavat ilmaista tarpeensa jo vauvana! eli osa niistä vauvan tunnistamattomista itkyuista on ns pissan ilmaisuitkuja. eli pienikin lapsi tunnistaa olon kun rakko on täynnä! vaikkei osaa vielä sitä muuten hallita niin tunnistaa epämukavan olon rakossa siinä kuin esim kuuman tai nälänkin, ja ilmaisee sen itkulla.

kun tähän tarpeeseen ei vastata niin lapsi OPETETAAN pissimään vaippaan!! toisin kuin vaipattomissa maissa lapsi nostetaan pissalle pois kantoliinasta. eli hieno nimitys kai tuolle on se vvv eli vaovejen vessa viestintä tai jotain. eli liki kaikki vauvat ilmaisevat hätänsä, ja jos siihen vastataan niin lapsi oppii ilmaisemaan sen paremmin.. tai jos siihen ei vastata lapsi tottuu laksemaan alleen ja lopettaa hädästä kertomisen.

EN tarkoita että pitäisi alkaa opettamaan jo vauvoja kuiviksi. toki jos haluaa niin siitä vaan. asiasta löytynee nykyisin paljon tietoa. mutta pointti oli se että lapset opetetaan ensin laskemaan alleen ja sitten kun se on opittu kunnolla niin parin vuoden päästä aletaan opettaa kuivaksi...

kukin tyylillään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 15:21 Aikaa vie kirjoitti:
Vastauksista näkee selvästi, että mitä aikaisemmin opettaminen aloitetaan, sen kauemmin se kestää. Kun lapselle annetaan aikaa tajuta asia itse, niin se kolahtaa perille muutamassa päivässä tai parissa viikossa. Mitä järkeä on "potattaa" 5-6kk?? Selvästi lapsi ei ole vielä valmis kuivaksi, kun se ei opi potalla käyntiä lyhyemmässä ajassa.
Ei kai kukaan kuka potattaa 5-6 kk ikäistä lasta luulekaan, että se lapsi kuivaksi oppii niin nuorena! Potalla käymisessä kun voi olla muitakin motiiveja kuin se aikaisin kuivaksi oppiminen. esim. lapsen on helpompi ja HUOMATTAVASTI mukavampi kakata pottaa kuin vaippaan. Omaa lastani aloin käyttää potalla 7 kk iässä, nyt pian vuoden vanha ja ei tietoakaan että olisi ooppimassa kuivaksi. Mutta lapsi selvästi pitää potalla olosta ja peppu ei kärsi kakan hautumisesta vaipoissa. tuon ikäinen kun osaa jo odottaa sitä potalle pääsyä ja tekee ne kakat sinne mielellään.
Pissakin tulee melkein joka kerta, mutta yhtä usein se tulee myös vaippaan, elikkä kuivaksi oppimiseen on varmasti vielä aikaa...

Mutta kertokaa te viisaammat miksi ihmeessä tämä on niin pomminherkkä aihe, miksi aina joku vetää herneet nenään? Mitäköhän se on muilta pois jos joku alkaa käydä aiemmin potalla kuin toiset?
 
MargeSimpson
meillä alotettiin potalla käyminen n.10kk ikäsenä ja silloin tulikin aina pissu tai kakka pottaan.nyt poika 1v3kk eikä malta potalla istua! ja jos alkaa itkeä niin en oo pakottanu istumaankaan. kaipa se oppis äkkiä kuivaks jos antais vaan olla ilman vaippaa ja veis puolen tunnin välein potalle!näin kesällä se saattas onnistuakin mutta kun pelkään sitä sotkua!meidän perhettä haukutaan sotkuisiksi jo muutenkin.. jatkamme siis vaan harjoittelua.
 
Bettina

Mutta kertokaa te viisaammat miksi ihmeessä tämä on niin pomminherkkä aihe, miksi aina joku vetää herneet nenään? Mitäköhän se on muilta pois jos joku alkaa käydä aiemmin potalla kuin toiset?
[/quote]

En mä tiedä. Olin aivan ihmeissään näistä joistakin naputuskommenteista :\| :D :LOL:

Ne on varmaan lukeneet lasten kasvatusopasta. Luulee tekevänsä ainoan oikean ratkaisun asiaan ku asiaan ja on parhaita neuvoo muutkin äidit oikean kasvatuksen tielle. Sitä oikeaa ei edes ole... :whistle: \|O
 
Me alettiin potattaa poikaa siinä 7-8 kuisena totuttamismielessä. Melkein aina teki pottaan kakan tai pissan. Nyt poika 1v.6kk ja ollaan pidetty joka päivä esim. pari tuntia ilman vaippaa. Nyt ajattelin kokeilla laittaa kalsarit pojalle, ni tuntee jos pissa tulee "alle".... oppii varmaan paremmin sanomaan, koska tulee pissa. Nyt meinaa ei enää sano, vaikka kakatkin olis vaipassa, ni pudistaa vaan päätään. Jos on ihan pippeli paljaana ja pissa tulee ni senkun vaihtaa paikkaa ja unohtaa koko jutun, mutta märät kalsarit tuskin on kivan tuntuset.
 
Tyttö myös 1,3 kk, pottaan ollaan tutustuttu pikkuhiljaa. Ei oikein malta siinä kauaa istua, vaikka olis kirja tai lelu kädessä. Kerran on hoitopaikassa kakka tullut "vahingossa" pottaan. Eilenkin oli selvästi pisuhätä, muttei halunnut istua potalla vaan hetkenpäästä lorotteli lattialle. Meillä on parketti ja isäntä hermoo..
Olen kuullut, että tossa kahden vuoden kieppeillä pitäis potalle laittaa. Toisen oppii parissa päivässä, toisille ei meinaa mennä jakeluun millään..
Jatkamme toistaiseksi samaan tyyliin...eihän siitä väkisin mitään tule!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 17:44 harmaana kirjoitti:
ja vielä noista tutkimuksista.. uusin tutkimus.. harmi etten nyt muista missä se oli, mutta siinä on tutkittu sitä miten lapset osaavat ilmaista tarpeensa jo vauvana! eli osa niistä vauvan tunnistamattomista itkyuista on ns pissan ilmaisuitkuja. eli pienikin lapsi tunnistaa olon kun rakko on täynnä! vaikkei osaa vielä sitä muuten hallita niin tunnistaa epämukavan olon rakossa siinä kuin esim kuuman tai nälänkin, ja ilmaisee sen itkulla.

kun tähän tarpeeseen ei vastata niin lapsi OPETETAAN pissimään vaippaan!! toisin kuin vaipattomissa maissa lapsi nostetaan pissalle pois kantoliinasta. eli hieno nimitys kai tuolle on se vvv eli vaovejen vessa viestintä tai jotain. eli liki kaikki vauvat ilmaisevat hätänsä, ja jos siihen vastataan niin lapsi oppii ilmaisemaan sen paremmin.. tai jos siihen ei vastata lapsi tottuu laksemaan alleen ja lopettaa hädästä kertomisen.

EN tarkoita että pitäisi alkaa opettamaan jo vauvoja kuiviksi. toki jos haluaa niin siitä vaan. asiasta löytynee nykyisin paljon tietoa. mutta pointti oli se että lapset opetetaan ensin laskemaan alleen ja sitten kun se on opittu kunnolla niin parin vuoden päästä aletaan opettaa kuivaksi...

kukin tyylillään.
Tästä tuli mieleen, että käytetään hyväksi niitä vauvan taitoja, mistä joku voi saada rahaa. Esimerkkinä vauvan sukellusrefleksi mihin vauvauinti perustuu ja joka häviää 6kk:n jälkeen. Eihän siinä kukaan väitä vastaan puolen vuoden jälkeen ettei sellaista refleksiä ollutkaan, koska tästä taidosta kurssien järjestäjät saavat rahaa. Mutta monet väittävät vastaan siinä, että vauva osaisi ilmaista haluavansa pissalle, vaikka oikeasti tämä taito vain häviää myöhemmin, koska siihen ei vastata!!! Olen nähnyt tällaista, että äidille, joka on syntymästään pissattanut vauvaa sanotaan, että ei vauva tällaista osaa, että mitä tyhmää sä nyt kertoilet... Onko tämä kateutta?? Ja vaippafirmat menisivät konkursiin, jos tätä taitoa kauheasti mainostettaisiin. En nyt tällä yritä sanoa, että vaipat ovat huonoja ja kaikkien pitäisi pissatta vauvaa(sehän on aika työlästä), mutta pitäisikö tämä taito kieltää ja mollata kaikki äidit, jotka näin tekevät tai aloittavat pottakoulutuksen aikaisin ja määrittää tämän "kilpailuhenkisen äitiyden sairaalloiseksi muodoksi"(niin kuin eräässä kirjassa). Ihan totta, sanoa äitiä hulluksi, koska tämä vastaa ihmisen luontaiseen haluun olla siisti!!!!!!!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 13:52 Bettina kirjoitti:
Ja mulle on vaikka kuinka moni sanonut, että nykyään vaipat on niin imukykyisiä, että ei lapsi edes tunne märkää tai tunne oloaan ahdistavaksi. Ja nykyään lapsilla pidetään vaippaa pitempään ja pitempään..
Neuvolastakin sanottiin, että ihan hyvin voi alkaa opettaan. Miksi pitäs odottaa kolmivuotiaaseen? :eek: Etkö haluais itse päästä helpommalla :kieh: ;) :D :LOL:
olipa kuuma aihe!
 
Karu totuus on se, että onhan niillä yksilapsisilla enemmän aikaa tätä pottatouhua harrastaa, niin harrastakoot :D Meille on tulossa 3 lapsi 3vuoden sisään joten itse odotan mieluiten kakkosen omaa innostusta pottailuun kuin alkaisin tällä hetkellä (rv 39+4) hössöttämään pottatouhujen kanssa, kakkonen on 1v.8kk. Enemmin odotan vielä sen pari kuukautta ja sitten saan pojan nopsemmin kuivaksi. Esikoinen 3v. käyttää vielä yövaippoja ja saa niin kauan luvan käyttää, kun alkaa vaipat olemaan aamulla kuivia. Mä en ota paniikkia :D
 

Yhteistyössä