!!!Tärkeää!!!!

  • Viestiketjun aloittaja kissafriikki
  • Ensimmäinen viesti
kissafriikki
!!!!!!!!!GALLUP!!!!!!!!!!!!!!!!

Olisin halunnut tehdä galluppia selkäsäryistä!

Luin tutkimuksen jossa väitettiin että Epiduraalin saaneet kärsivät selittämättömistä selkäkivuista!

Olisin kiinnostunut aiheesta koska itse olen kärsinyt oudosta selkäkivusta ja sain synnytyksessä epiduraalin, vauva nyt 4,5 kk vanha!!!

KIITOS OSALLISTUNEISTA!!!!!!!!!!!!!!!!
 
?!?
Millaista tuo särky on? Missä kohti selkää vai koko selässä? Onko se aina särkyä vai voiko kipuillakin?

Minut leikattiin muutama vuosi sitten epiduraalipuudutuksessa ja sen jälkeen olen kärsinyt oudoista selkäkivuista, joita ei ole päivittäin eikä ilmene särkynä. Vain kipuiluna.
 
kisufriikki
Se särky on juuri siinä mihin epiduraali ja sen ympärillä. Minusta se on sellaista lihassärkyä, jomottavaa, lihasjäykkyyttä. Ainakin erilaista kun välilevynpullistumasta johtuva kipu.

Samassa tutkimuksessa mainittiin että leikkauspotilaat kärsivät samoista oireista esim käytetään polvileikkauksissa ja potilaat kärsineet sen jälkeen selittämätöntä kipua puudutus kohdassa!
 
*
En muista mihin epiduraali laitettiin, mutta synnytyksestä aikaa nyt 5kk ja aivan mielettömät alaselkäkivut aina yöllä (tai silloin kun makaa) Liikkuessa selkä toimii.
 
sektiossa
Sain epiduralin enkä ole mitään outoja selkäkipuja huomannut. Selkä on särkenyt välillä, mutta se on selkeästi johtunut huonoista nostoasennoista. Särkee erityisesti päivien jälkeen kun olen paljon kanniskellut poikaa.

 
mymmeli
Minulla särki vain muutamana seuraavana päivänä synnytyksestä selkää epiduraali pistos kohtaan, muuten ei ole särkenyt onneks, kun sitäkin vaivaa on aiemmin ollut ihan riittämiin. tyttö nyt 5kk.
 
Jeps
Huomasin, ja kysyin siitä yös ystäviltä, onko muilla.

Kesti kuukausia nyt ei ole vähään aikaa ollut. Mutta sellaista jomotusta, säteilykipua. Ja juuri tuossa epiduraalin laittokohdssa. Aivan samanlaista ja samantyyppistä kuin sen laittamis hetkellä.

Mutta vain 100 kertaa miedompana. Itsellä vihloi myös toiseen lonkkaan aivan älyttämästi heti synnytyksen jälkeisinä viikkoina. Juuri tuosta laittokohdasta, säteilykipipuna. Välillä silloin ihan alkuviikkoina jouduin jopa ontumaan.
 
viiri
Epiduraalin sain ja alaselkä on vaivannut. En muista mihin kohtaan se puudutus laitettiin...? Ajattelin just tilata lääkäriaikaa, kun nostaminen ei enää oikein onnistu ja kipu säteilee jo etupuolellekin. Vaihtaa kyllä välillä selvästi puolta, joten josko olis jotain muuta...
 
11kkäiti
Sain epiduraalin, enkä ole huomannut mitään selkäkipuilua. Synnytyksen jälkeen oli kylläkin kaikki lihakset niin surkeassa kunnossa, että selkäkin rasittui helpommin ja tuli kipeäksi huonoissa asennoissa. Auttaiskohan sullakin selkä/vatsalihasjumppa?
 
hertta
Sain epiduraalin, mutta ei minkäänlaista selkäsärkyä. Eipä se epiduraalin laittokaan tuntunut yhtikäs miltään. Ah ja itse epiduraali...kivut hävisivät täysin pariksi tunniksi! Jos vielä synnytyksen aika tulee, niin tämä mamma haluaa epiduraalin =D
 
jatkan vielä
Eli itse vaistomaisesti tulkitsin selkäkivun epiduraalista johtuvaksi, vaikka eräs ystäväni oli sitä mieltä että kyse on ""vain"" synntyksen lihasrasituksesta. Mutta olen 100% varma että johtui epiduraalista.

Ei sillä että hirvästi tuo haittaa, ottaisin tasan varmasti vielä uudetsaankin.

MUTTA laittakaa se että sattuiko epiduraalin laitto! Eli jos laittaessa ""osui"" johonkin hermoon ja se kipuilee jälkeenpäin.

Itsellä sattui tuo laitto ""kauheasti"" (eli paljon vähemmän kuitenkin kuin sen hetkiset supistukset =), ja kipu on ollut aivan samanlaista mutta lievempänä..

Olen siltikin 100% epiduraalin kannalla!!!!
 
suzanna
Minulla on ollut synnyksestä saakka 2,5kk ajan lieviä outoja selkäkipuja maatessa, erityisesti selällään. Nyt eilen olin ratsastamassa toista päivää peräkkäin, ja kivut äityivät äkkiä ihan kamalaksi... Onneksi nyt yön jälkeen ovat vähän helpottaneet.

En tiedä johtuuko kipu epiduraalista, kipu tuntuu kyllä mielestäni aika samassa paikassa kuin mihin se laitettiin. Puudutuksesta kyllä aivan taivaallisen ihana apu, kivut ennen sitä oli niin pahat että ei voinut supistuksen aikana edes hengittää. Jos saan toisen lapsen joskus, niin en kieltäydy epiduraalista. Laittaminen ei sattunut yhtään. Kun olin auennut, niin ponnistin ongelmitta alle 10 minuutissa lapsen ulos vaikka oli vielä vähän puudutus päällä eikä varsinaista ponnistustarvetta tuntunutkaan.
 
Deepi
Poika reilun vuoden ja epiduraali laitettiin. Ei sattunut laitto nipistystä enenpää.

Kahteen otteeseen on synnytyksen jälkeen alaselkäni vetänyt spasmimaisesti "lantion vinoon" ja toisella kerralla kipuilu jatkui melkein viikon (ei saanut selkä levätä, kun pakko oli lasta hoitaa ja nostella, päivähoitoon viedä ja siihen päälle vielä istumatyö loppupäivän). Viikon kipuilun jälkeen petti jalat alta ja IKINÄ ei ole sattunut niin kamalasti. Ei edes synnärillä. Kipu oli nimittäin niin lamauttavaa, ettei liikkuminen onnistunut vaan makasin mytyssä lattialla.. Synnytyksessä aina pystyi sentään liikkumaan ja löytämään mukavamman asennon. Selkä siis todella kipeä useamman päivän ja koko sen ajan lantio vääntynyt vinoon alaselän kanssa ilman että sitä voi itse mitenkään suoristaa..

Koko ajan alaselässä tuntuu sellainen selkeä "solmu", jota juilii milloin enemmän, milloin vähemmän. Kun seuraavan kerran kipeytyy enemmän marssin ennen totaalista selän pettämistä työterveyteen, sillä kolmiolääkkeet ei riitä vastaukseksi.

Ylipainoa ei ole (170cm/66kg) joten sekään ei selkää rasita..
 
Deepi
Niin ja vielä sen verran lisäystä, että aluksi ajattelin kipujen johtuvan siitä, kun selkä ja lantio synnytyksen jälkeen painopisteen kerralla muuttuessa hakivat uudestaan paikkaansa, mutta nyt mielestäni ei voi olla enää siitä kyse kun lapsikin tosiaan jo yli vuoden.
 

Yhteistyössä