Tässä on taas tätä vapaan kasvatuken tulosta.

vieras
Hiukan ristiriitaista hellanlettaksella.
ensinnäkään, Mummin velvollisuus ei oikeastaan ole olettaa, että 14 varastaa kossua JA auton yöllä. on ihan oikeutettua hänen nukkua, eikä ns. vapaan kasvatuksen tulos ole mummon vika.
Pitäisi varmaan ennemmin ihmetellä miksi 14 v on vanhempien toimesta päästetty mummolle jos on epäluotettava.
(tosin, väitän, että edes vanhempana , ei osaa pelätä tuollaista .. että auton rattiin menisi, vaikka maistaisikin.. ja toisaalta, voihan siellä kotona olla raivoraittiiit aboslutisti vanhemmat, joitten jäljiltä laps on tahtonut kokeilla... )

ja toisekseen, mitä laillisempaa 16 veen juomisessa on kuin 14 veen

kolmas, miten niin voit olla aivan varma, ettei laspesi ole ikinäjuonut .. siksikö, kun se sanoo niin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Muuta en tahan ketjuun kommentoi kun sen etta asenne jossa tuuditaudutaan siihen uskoon etta 'ei minun lapseni' ja 'kylla mina lapseni tunnen' on se KAIKKEIN vaarallisin asenne mita tulee noihin teini-ikaisiin! Siina kay viela huonosti - on parempi avata ne silmat ajoissa kuin uskotella itselleen etta 'ne on ne muitten, huonosti kasvatetut lapset' jotka tempauksiaan tekee!
Tää on muuten totta.
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
saattaa mummokin joskus nukkua...
Eli sinä hyvöksyt tytön teon.
nukkuu meilläkinvanhemmat joskus ja vaikka joskus on ollut kaapissa siiderä tpullo tia kaksi edes tuo 14v ei ole känyt salaa maistamassa. Järki käteen tässäkin asiassa
No ei kai sitä kukaan hyväksy, mut turha sitä mummoa alkaa syyttelemään kun ei katso tytön perään. Keskellä yötä!
mutta eihän 12 vuotiaalle pitäisi edes tulla tommoinen asia vielä mieleen, sehän on täsi lapsi vielä. Kyllä tyttö on ksvatettu väärin tai saanut juomismali kotoaan.
ja tuota tapahtuu paremmissakin piireissä. Kasvatus ei tähän liity lapset haluavat kokeilla kaikenlaista. Aika mustavalkoista hakea syytä ainoastaan kasvatuksesta. Ai niin löytykö tyttäresi puhelin? Sehän on kasvatus kysymys, että opettaa lapsen pitämään huolta tavaroistaan. :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kolmas, miten niin voit olla aivan varma, ettei laspesi ole ikinäjuonut .. siksikö, kun se sanoo niin?
Mä luulen - sen mitä olen ko henkilön kirjoituksia vuosien varrella lukenut - että hellalettaksen lapset ovat illat kotona, harrastuksiin viedään ja haetaan autolla. Tietysti sitä voi juoda vaikka koulussa välitunnilla, mutta jos on ikäryhmäänsä nähden poikkeuksellisen aikaiset kotiintuloajat, niin harvoin lapsi pyörii sellaisissa porukoissa, jotka pystyvät alkoholia hankkimaan. Toki se on mahdollista, mutta melko epätodennäköistä kuitenkin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Elähän nyt hellalettas vaan sano, että 'ei meillä koskaan,,' :saint:
Meilä ei tyhttö ole vielä juo vaikka on JO 14. taitaa siten maistaa eka kerran kun pääseeripiltä, silloinhan saa lailisesti viiniä.
enpä tiennytkään saavani laillisesti viiniä kun ripille pääsin. Toivon ettei ap ole ihan tosissaan näitä juttuja tänne kirjoittele
 
voi voi ap
Kyllä hellalettas putoaa kovaa ja korkeelta sitten kun saa tietää mitä omat teinit on tehnyt äitikullan tietämättä. VARMASTI se hetki on ollut tai tulee, että mamma täällä väittää omia lapsia tottelevaisuuden perikuviksi ja kuitenkin ne ovat samaan aikaan siideriä tai kessua vetämässä kylällä.
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
enpä tiennytkään saavani laillisesti viiniä kun ripille pääsin.
Ap tarkoitti varmaankin ehtoollisviiniä. Kyllä mä ainakin sain ehtoollisviiniä ihan laillisesti ripille päästyäni.
joissakin seurakunnissa on muuten käytössä alkoholiton ehtoollisviini.
Näin asiaa sivutakseni.
Kuule näin on kaikissa seurakunnissa. Alkoholiton viini käytössä siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
enpä tiennytkään saavani laillisesti viiniä kun ripille pääsin.
Ap tarkoitti varmaankin ehtoollisviiniä. Kyllä mä ainakin sain ehtoollisviiniä ihan laillisesti ripille päästyäni.
joissakin seurakunnissa on muuten käytössä alkoholiton ehtoollisviini.
Näin asiaa sivutakseni.
Kuule näin on kaikissa seurakunnissa. Alkoholiton viini käytössä siis.
ai, tuota en tiennytkään. Tosin edellisestä ehtoolisestani on joitakin vuosia aikaa. Silloin tarjolla oli molempia, sekä alkoholipitoista että täysin alkoholtitonta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
ai, tuota en tiennytkään. Tosin edellisestä ehtoolisestani on joitakin vuosia aikaa. Silloin tarjolla oli molempia, sekä alkoholipitoista että täysin alkoholtitonta.
En mäkään tiennyt, tosin olen käynyt ehtoollisella viimeksi about 15 vuotta sitten.

 
On ollut taas hupaisan hauskoja kirjoituksia ketjussa, kiitos illan nauruista.

Haluaisin kuulla, mistä te tiedätte ettei lapsenne ole kiinnostunut päihteistä tai hänen olevan absolutisti? Voisin melkein sanoa, että ne vahvimmat alkoholia ääneen vastustavat, ovat juuri niitä jotka sillä keinolla omaa ryypiskelyä peittelevät. Ehkä vähän sama juttu, kuin homofobian kohdalla (en ala selittämään, menee liikaa aiheen vierestä mutta hyvä jos ymmärrätte pointtini asioiden samankaltaisuudessa). Alkoholia nuori vastustaa kotona tietenkin vahvistaakseen vanhempiensa kuvaa enkelimäisestä ja vastuuntuntoisesta kullannupusta.

Olen itse harrastanut samaa huijausta, päivitellyt 14-vuotiaana äidilleni kuinka kamalaa nuorten juominen on ja sen vaaroista. Ja tämä useinmiten ennen tai jälkeen känniyön. Aina toimi. Tosiaankaan, alkoholin kokeilu/käyttö ei suoraan riipu kasvatuksesta. Minä aloitin säännöllisen ja kovankin juomisen 14-vuotiaana, silti jatkoin peruskoulun ja lukion loppuun erittäin hyvin arvosanoin, jatkoin edelleen opiskelua ja saavutin tasapainoisen elämän. Eivät ne kaikki lauantaina kotona istuvat teinit ole enkeleitä, eivätkä ne pusikossa oksentavat ole kaikki toivottomia hulttioita : ) Tulipa sekalaista ja pitkää tekstiä, mutta tähän keskusteluun oli pakko painaa omakin kädenjälki.
 
mäkin tyhjensin mutsin pikku pulloja mitkä oli koristeita lasikaapissa.. pullo tyjäks vettä tilalle ja liimaa siihen rinkulaan eipä mutsi huomannu sitä.. röökiäkin vedin pitkään salaa. jos haisto niin kaverin vanhemmat polttaa sisäl oli hyvä tekosyy ja hammastahan oli aina laukussa :) röökiä haki aina joku ja alkon edes tai kaupan edessä sai hyvän hakian juomille..

tänä päivänä on niin paljon alle ala-asteelaisii tuol kaupungilla ympäri päissään ja joku on aina jonkun luona yötä..

kamalinta mitä mä olen kuullut on se että 7v puhalsi 0.75promillii.. :x
 
melko nuori
Mä olin teininä semmonen tosi kiltti hissukka ja hikipinko, mutta ensimmäiset kännini vedin 14-vuotiaana toisen samanlaisen "kiltin tytön" kanssa. Ja voin vannoa, etteivät vanhempani olisi voineet edes aavistaa tätä. :D
 
annukka
mä kans olin maailman kiltein ja hyvätapaisin koulutyttö. kävin baletissa ja partiossa koko lapsuuteni ja nuoruuteni. menestyin loistavasti koulussa ja olin oikea kullannuppu. silti vedin ekat kännit 12-vuotiaana eikä ne todellakaan olleet ainoat laatuaan. mut en kai mä kotoa niit viinaksia ottanut. kuka hullu nyt niin tyhmä on ei ainakaan tällanen ikuinen kiitettävien arvosanojen perhetyttö!!!! niin, ja pidettiin kyl huoli, et ei kulkenut noista kosteista harrastuksista tieto kotio. hommasin 13weenä pillerit niin ei tullut silläkään rintamalla äidille ylläreitä kullannuppunsa kanssa. kyl hellanlettas on hiuka naiïvi, jos kuvittelee tietävänsä kaiken mitä hänen jälkikasvunsa mahdollisesti puuhailee....
 

Yhteistyössä