[QUOTE="vieras";25722284]Itse siis ostimme puoli vuotta sitten lapsellemme selkä menosuuntaan istuimen suosituksien mukaan. Ajattelimme sen olevan kolaaritilanteessa kaikkein turvallisin. Mutta emme ajatellut sitä, että aina nuissta teksteissä (esim. ap:n laittamassa linkissä) yms. puhutaan nokkakolaarista. Kun tapahtuu peräänajo, niin se vaikutus on ihan sama, kuin olisi nokkakolaari ja kasvot menosuuntaan oleva istuin. [/QUOTE]
Tässä on aika suuri ajatusvirhe. Nokkakolari ja peräänajo eivät ole lähellekään saman energialuokan tilanteita. Tarkastellaanpa kolmea esimerkkiä:
Tapaus 1: Kaksi 800kg massaista autoa törmää vastakkain. Molemmat ajavat ennen kolaria 80km/h.
Törmäysenergia on 1/2 * massa * nopeus² = 1580kJ
Tapaus 2: Samat autot. Edellä oleva auto tekee äkkijarrutuksen, ehtii jarruttaa nopeudeksi 50km/h ja perään ajaa toinen auto, joka ehtii jarruttaa nopeudeksi 80km/h. Törmäysnopeus on siis 80km/h - 50km/h = 30km/h.
Törmäysenergia = 56kJ (Alle 4% nokkakolarin energiasta)
Tapaus 3: Kaupunkinopeudella 50km/h ajava auto törmää risteykseen pysähtyneeseen autoon. Nopeusero 50km/ tietysti.
Törmäysenergia = 154kJ (Noin 10% nokkakolarin energiasta)
Oletukseni on että 200km/h peräänajot paikallaan olevaan autoon ovat harvinaisia, mutta nokkakolarit 100km/h eivät ole. Siksi selkä menosuuntaan istuin on Suomessa parempi kuin palkki-istuin.
Meillä on silti palkki-istuin. Lukekaa aiemmat viestini mistä syystä.
Tässä on aika suuri ajatusvirhe. Nokkakolari ja peräänajo eivät ole lähellekään saman energialuokan tilanteita. Tarkastellaanpa kolmea esimerkkiä:
Tapaus 1: Kaksi 800kg massaista autoa törmää vastakkain. Molemmat ajavat ennen kolaria 80km/h.
Törmäysenergia on 1/2 * massa * nopeus² = 1580kJ
Tapaus 2: Samat autot. Edellä oleva auto tekee äkkijarrutuksen, ehtii jarruttaa nopeudeksi 50km/h ja perään ajaa toinen auto, joka ehtii jarruttaa nopeudeksi 80km/h. Törmäysnopeus on siis 80km/h - 50km/h = 30km/h.
Törmäysenergia = 56kJ (Alle 4% nokkakolarin energiasta)
Tapaus 3: Kaupunkinopeudella 50km/h ajava auto törmää risteykseen pysähtyneeseen autoon. Nopeusero 50km/ tietysti.
Törmäysenergia = 154kJ (Noin 10% nokkakolarin energiasta)
Oletukseni on että 200km/h peräänajot paikallaan olevaan autoon ovat harvinaisia, mutta nokkakolarit 100km/h eivät ole. Siksi selkä menosuuntaan istuin on Suomessa parempi kuin palkki-istuin.
Meillä on silti palkki-istuin. Lukekaa aiemmat viestini mistä syystä.