Tätäkö se virikehoidon arki on?

  • Viestiketjun aloittaja "Hilla"
  • Ensimmäinen viesti
"Hilla"
Käytiin oman 2v:n kanssa tutustumassa ekaa kertaa päiväkotiin. Samaan aikaa tutustumassa oli yksi äiti juuri 1v täyttäneen lapsensa kanssa. Ja maha niin pystyssä, että varmaan laskettu aika ihan käsillä.

Olen tähän asti ollut subjektiivisen päivähoidon kannattaja, mutta nyt kyllä mieli muuttuui.
Mitä ihmettä ne teki sen 1vuotiaan kanssa tutustumassa päiväkotiin? En voi käsittää. Miksi ihmeesssä joku veisi niin pienen hoitoon jos ei ole työkuvioiden tms takia aivan pakko.
 
"Liila"
Minä olin sairauslomalla kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. En olisi kyennyt vajaa 2 v esikoistani hoitamaan, joten hän jatkoi päiväkodissa synnytykseeni asti. Synnäriltä kotiutumisen jälkeen molemmat lapseni olivat kotihoidossa, kun taas kykenin hoitamaan heitä.
 
"annika"
voihan se perhe olla vaikka lastensuojelun asiakas ja sieltä on voitu kehoittaa viemään lapsi hoitoon. se voi olla sille lapselle parempi ratkaisu kuin huostaanotto. toinen raskaus ei välttämättä ole suunniteltu.
 
alkuperäinen
No olisko viemässä just sen loppuraskauden takia?Jos on vaikka lepoon määrätty tms..
Tätä en tullut ajatelleeksi. Toivottavasti olisi kyse tällaisesta tilanteesta. Muuten kyllä järjetöntä viedä hoitoon noin pientä.

Ja totta tosiaan on, että en voi tietää onko äidillä joku syy tähän järjestelyyn. Kunhan ihmettelin, kun en itse voinut kuvitella, miksi noin pieni vietäisiin hoitoon jos ei ole AIVAN pakko. Itse käyn läpi hirveää "surutyötä" kun vien tuon 2v:n nyt hoitoon...
 
"sasu"
vittu vali vali, ihan oikeasti. Se ei sinulle kuulu tipan tippaa miksi se äiti siellä oli. EIkä sinulla ole mitään tietoa taustoista, eikä kuulukaan olla, joten keskity nyt ihan siihen omaan elämääsi! Olen niin kyllästynyt kaltaisiisi urputtajiin, jotka elävät enemmän toisten ihmisten elämää kuin sitä omaansa. Mikään ei ole rasittavampaa kuin ihmiset, jotka puuttuvat toisten elämään tietämättä siitä yhtikäs mitään. Ja ei, minulla ei ole kuin yksi lapsi ja sekin kotona kanssani, joten syy ei ole, että olisi kolahtanut omaan nilkkaan.
 
"mie"
Sinä sivullisena et voi tietää, onko äidillä joku perusteltu syy viedä 1 v lapsi hoitoon.
Näinkin. Mutta valitettavan usein se pikkuinen pistetään hoitoon vaan sen takia, että se on mahdollista, ilman sen kummempaa syytä. Minusta toi virikehoito pitäisi olla poissuljettu alta 3-vuotiaalta. Tai sitten luvallinen ainoastaan päivähoitojohtajan tai vastaavan luvalla, eli ongelmatapauksissa ja silloin kun se on oikeesti tarpeellista.
 
halipupu harmaana
...ai jaa...
Sori vaan, oon tosi ehdoton tämän päivähoitoasian suhteen.
Valitettavasti Suomessa on toisaiseksi voimassa subjektiivinen päivähoito-oikeus ja jokainen perhe saa itse päättää milloin vie lapsensa hoitoon. Päiväkodissa naureskellaan että kohta sinne viedään suoraan laitokselta vauvat ja annetaan vanhemmille vasta kun ne on kasvatettu täysi-ikäisiksi.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24373798:
Tätä en tullut ajatelleeksi. Toivottavasti olisi kyse tällaisesta tilanteesta. Muuten kyllä järjetöntä viedä hoitoon noin pientä.

Ja totta tosiaan on, että en voi tietää onko äidillä joku syy tähän järjestelyyn. Kunhan ihmettelin, kun en itse voinut kuvitella, miksi noin pieni vietäisiin hoitoon jos ei ole AIVAN pakko. Itse käyn läpi hirveää "surutyötä" kun vien tuon 2v:n nyt hoitoon...
Mun sisko vei 2-vuotiaansa hoitoon loppuraskaudesta. Odotti kaksosia ja sen mahan kanssa oli aika hankala juosta vilkkaan pojan perässä tai nostella tms. En nyt muista oliko varsinaista lääkärin määräystä, mutta ei siitä hoitamisesta yksin olisi mitään tullut kun sisko ei meinannut välillä päästä lattialta mahansa kanssa ylös.. Nyt pojalla on edelleen hoitopaikka, jotta kaksosten vanhemmat saavat välillä edes vähän levättyä, jotta pysyvät suunnilleen järjissään vauva-ajan.

Voi hyvinkin olla jostain tuon tapaisesta kyse tai sitten ei eikä se oikeastaan muille kuulu.
 
alkuperäinen
Ja kun käytiin "paperiasioita" (lupa siihen ja tähän, päiväkodin sääntöjä jen) läpi päiväkodin johtajan kanssa läpi, niin johtaja erikseen mainitsi, että lapsella pitäisi olla loma sitten kun vanhemmillakin. Eikös tämä nyt ole itsestään selvää. Tottakai lapsi on lomalla, jos minulla on vapaapäivä!!!!!!!!!!!!!! Sanoi sitten, että tästä on tullut tänä kesänä suuri ongelma (ko päiväkoti oli alueen päivystävä päiväkoti ja osa vanhemmista toi lapsensa heinäkuussakin hoitoon vaikka itse olivat lomalla).
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24374026:
Ja kun käytiin "paperiasioita" (lupa siihen ja tähän, päiväkodin sääntöjä jen) läpi päiväkodin johtajan kanssa läpi, niin johtaja erikseen mainitsi, että lapsella pitäisi olla loma sitten kun vanhemmillakin. Eikös tämä nyt ole itsestään selvää. Tottakai lapsi on lomalla, jos minulla on vapaapäivä!!!!!!!!!!!!!! Sanoi sitten, että tästä on tullut tänä kesänä suuri ongelma (ko päiväkoti oli alueen päivystävä päiväkoti ja osa vanhemmista toi lapsensa heinäkuussakin hoitoon vaikka itse olivat lomalla).
Perhe rakentaa yhteistä kotiaan niin lapset viedään pois jaloista päivähoitoon niin itse voidaan rakentaa rauhassa. Tai lähdetään lomailemaan ja isovanhemmat kuskaa päivähoitoon...?!?!
 
alkuperäinen
Perhe rakentaa yhteistä kotiaan niin lapset viedään pois jaloista päivähoitoon niin itse voidaan rakentaa rauhassa. Tai lähdetään lomailemaan ja isovanhemmat kuskaa päivähoitoon...?!?!
No jos alueella jossa on lähes 10 päiväkotia on heinäkuussa vain 1 päiväkoti joka päivystää, niin luulisi nyt jokaiselle edes vähän järkeä omaavalle olevan selvää, että se on tarkoitettu vain niiden perheiden lapsille, jotka eivät MITENKÄÄN saa hoitoa ko ajalle muuten järjesymään. Ilmeisesti kaikilla vaan ei sitä maalaisjärkeä ole...
 
suututtaa
mitä itse siellä teit? ja mitä se sulle kuuluu? väitätkö että jos on sukupuoli nainen, ja on tulllut tehtyä kersa maailmaan, saa sen hoiton tuoda vaan, jos haluaa rahaa, eli menee töihin? tai kouluun?
Huhhuh!!! Joillakin on kuule kersat hoidossa, ja itse käyvät töissä, vaikka olisi velaton mökki, talo, tilillä miljoona!!! Ja juu, just ne 1-vuotiaat.

Mitä helvettiä kyttäät toisia? jos on noin surkea elämä, niin mene vapaaehtoistyöhön, laita seinälle lapppu, joss tarjoat kaikenlaista apua, siivousta jne.

Huh!
 
alkuperäinen
mitä itse siellä teit? ja mitä se sulle kuuluu? väitätkö että jos on sukupuoli nainen, ja on tulllut tehtyä kersa maailmaan, saa sen hoiton tuoda vaan, jos haluaa rahaa, eli menee töihin? tai kouluun?
Huhhuh!!! Joillakin on kuule kersat hoidossa, ja itse käyvät töissä, vaikka olisi velaton mökki, talo, tilillä miljoona!!! Ja juu, just ne 1-vuotiaat.

Mitä helvettiä kyttäät toisia? jos on noin surkea elämä, niin mene vapaaehtoistyöhön, laita seinälle lapppu, joss tarjoat kaikenlaista apua, siivousta jne.

Huh!
Itse palaan töihin ja olimme 2v lapseni kanssa ensimmäistä kertaa tutustumassa tulevaan päiväkotiin.
Ei ole aikaa vapaaehtoistyöhön. Se aika mitä työpäivän jälkeen jää, kuluu kyllä oman lapsen kanssa.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24374164:
Itse palaan töihin ja olimme 2v lapseni kanssa ensimmäistä kertaa tutustumassa tulevaan päiväkotiin.
Ei ole aikaa vapaaehtoistyöhön. Se aika mitä työpäivän jälkeen jää, kuluu kyllä oman lapsen kanssa.
ettei jonkun muun lapsen kuitenkin?

kun muuten ei käynyt ilmi että kyseessä on sinun ikioma ja omistama lapsi.
 
esikoinenhan laitetaan hoitoon että saa vauvan kanssa kahvitella kaupungilla kavereiden kanssa :(
Ja mitä sitten, vaikka tuo oliskin syy?

Jos se katsotaan siinä perheessä parhaimmaksi? Jos sitten tuon avulla äiti jaksaa illat ja muun ajan paremmin lasten kanssa, molempien? Jos esikoinen saa enemmän virikkeitä päiväkodissa kuin äiti pystyy kotona järjestämään?

Joten mitä sitten, vaikka oliskin noin? Onko se susta automaattisesti aina parempi vaihtoehto, että lapsi on kotona, vaikka äiti ei sit jaksais ja olis pinna kireellä koko ajan? Tai vaikka lapsi kaipais kavereita, mutta ei. Sä et saa mennä hoitoon, kun sun on kuule palstan mielestä parempi olla kotona...
 
Miksi käyttää turhaan aikaa asioiden pohtimiseen joista ei niiden todellista laitaa voi tietää. Käyt kysymässä asiasta henkilökohtaisesti ja kerrot mielipiteesi tai annat asian olla. Itsestään selvää pitäisi olla että "normaalissa" tilanteessa lapsen paras hoitaja on oma vanhempi, jos se syystä tai toisesta ei ole mahdollista se ei tee kenestäkään yntään täydellisempää äitiä kuin siitä toisestakaan joka lapsille pystyy tarjoamaan kaiken.
 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24374210:
Ja mitä sitten, vaikka tuo oliskin syy?

Jos se katsotaan siinä perheessä parhaimmaksi? Jos sitten tuon avulla äiti jaksaa illat ja muun ajan paremmin lasten kanssa, molempien? Jos esikoinen saa enemmän virikkeitä päiväkodissa kuin äiti pystyy kotona järjestämään?

Joten mitä sitten, vaikka oliskin noin? Onko se susta automaattisesti aina parempi vaihtoehto, että lapsi on kotona, vaikka äiti ei sit jaksais ja olis pinna kireellä koko ajan? Tai vaikka lapsi kaipais kavereita, mutta ei. Sä et saa mennä hoitoon, kun sun on kuule palstan mielestä parempi olla kotona...
Mitä virikkeitä 1v tarvitsee??????????? Kyllä se on aikalailla perushoitoa - ruokaa, puhdasta vaippaa ja vähän leikkiä.

Kuten aloituksessani sanoin, olen aikaisemmin ollut subjektiivisen päivähoidon puolustaja. Mutta jotenkin tuo tilanne vaan jäi ihmetettymään.
 

Yhteistyössä