täytyykö lapsen nimi alkaa samalla kirjaimella kun isän tai äidin nimi on?

  • Viestiketjun aloittaja vekkuli vieras
  • Ensimmäinen viesti
maria
Me miehen ollaan kumpikin "ämmä"-alkuisia eikä yhdenkään lapsen eka nimi ala M:llä.
Kahden lapsen toinen nimi kylläkin.
Vastaus kysymykseesi, mielestäni ei TÄYDY alkaa samalla, mutta jokainen laittaa sen nimen mikä omasta mielestä on sopivin. Alkoi se sitten samoin tai ei.
Enkä usko tuohon ulkopuolisuuteen.
 
nomen est omen
Hyvä kun otit asian esille. Siitähän annettiin hiljattain joku EU-direktiivikin. "Annettakoon lapselle aina, ainoastaa Yrjö-nimisten miesten poikia lukuun ottamatta, isän tai äidin nimen alkukirjaimella alkava nimi, siten että tyttölapset saavat äidin nimen ensikirjaimella alkavan nimen ja poikalapset isän nimen ensikirjaimella alkavan nimen. Yrjön pojat saakoot nimen, joka alkaa isän isän nimen ensimmäisellä kirjaimella."
 
Laku
Ei tarvii. Mun nimi alkaa L:llä, mies T:llä, tyttö S:llä ja tää uusin tulokas saa nimen, mikä alkaa V:llä. Joten ei meillä ainakaan pakosti kukaan ala samalla kirjaimella toisen kans.
 
---
Meidän vanhempien nimet alkaa J-llä, pojan nimi samaten. Tietoisesti ei haettu samalla alkukirjaimella alkavaa, tuo J-alkuinen nimi vaan nappasi heti. Samaten löydettiin kolme muuta J-alkuista pojan nimeä, mitä otetaan käyttöön jos poikia vielä siunaantuu. Ja ollaan tosiaan kaiken alkuisia nimiä katottu mut jostain syystä vaan jiistä löytyy meidän porukalle nimiä.
 
mm
Meillä kaikki alkaa Koolla. Ei ollu mikään ehdoton, vaan lapselle nimeä valittaessa se vaan luonnostaan meni siihen. Jos kakkonen saadaan alkaa myös koolla, nimet jo valmiina :D
 
Meillä on ihan sattumaa, että kaikkien neljän lapsen nimet alkavat samoilla kirjaimilla kuin mieheni tai minun. Tuntuuko hassulta, jos viidennen lapsen nimi alkaakin jollain muulla? Mielessäni on nimiä, jotka eivät ala, mutta on myös jokunen joka alkaakin. Eli mitä mieltä olette, että pitäsikö pitää linjat suorissa vai tehdääkö kuopuksesta "erilainen nuori".
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Meillä on ihan sattumaa, että kaikkien neljän lapsen nimet alkavat samoilla kirjaimilla kuin mieheni tai minun. Tuntuuko hassulta, jos viidennen lapsen nimi alkaakin jollain muulla? Mielessäni on nimiä, jotka eivät ala, mutta on myös jokunen joka alkaakin. Eli mitä mieltä olette, että pitäsikö pitää linjat suorissa vai tehdääkö kuopuksesta "erilainen nuori".
Mun mielestä kaikki sitten samaa linjaa jos sille on lähdetty.
Mä itse olen miettinyt ala-asteikäisenä usein mikä mussa vikana jne.. kun mulla kaks sisarrusta ja vanhemmat alkaa samalla kirjaimella ja mä olen sitten eri. Lasten ongelmat kun on pieniä, mutta suuruusluokka saattaa olla valtava. :/
 

Yhteistyössä