Taidan olla ainoa "väljästi" ajatteleva äiti täällä :-O

  • Viestiketjun aloittaja Hippi?
  • Ensimmäinen viesti
Hippi?
Vai olenko? Tässä järkyttäviä ajatuksiani:

- En pidä esim. vauvan korviksia minään kauheutena. Ikävää toki on kipu, mikä vauvalle siitä hetkeksi tulee ja ihmettelen että eikö vauva revi niitä pois

- Uskon vahvasti, että myös monet ei-perinteiset vanhemmat tarjoavat lapsilleen paljon rakkautta ja huolenpitoa (myös ne, jotka ovat vaikkapa julkkiksia, ovat nuoria, vanhoja, sateenkaariperheitä tms..)

- Jos äiti on läppäissyt tms. lastaan kerran, en ajattele äidin olevan läpeensä paha tms, vaan uskon hänen rakastavan lastaan jos hän tuntee syyllisyyttä ja uskon että läppäisy oli vain inhimillinen virhe

- Imetys on hyvä juttu, mutta ei ole maailmanloppu, jos joku ei imetä, enkä tajua miten jotkut jaksaa syyllistää muita ihmisiä ko. asiasta.. toki olisi hyvä parhaansa yrittää

- Tupakointi tai alkoholinkäyttö raskausaikana on todella ikävää lasta kohtaan, mutta en usko noidenkaan ihmisten olevan "pahoja" tai läpeensä huonoja äitejä - ovat ennemmin riippuvaisia, tietämättömiä, epäkypsiä ja kivittämisen sijaan pitäisi tukea heitä joilla on potentiaalia lopettaa koko touhu

- Kotiäitiys on hieno asia, mutta minusta on ihan yhtä hyvä äiti, jvaikka valitsee/olosuhteiden pakosta on mentävä töihin, ja molemmissa hoitomuodoissa kasvaa onnellisia lapsia

- Tunnen monenlaisia äitejä, ja osa on huonosti koulutettuja, useampia miehiä on ollut jne.. silti he ovat aivan mahtavia rentoja, pirteitä äitejä, rempseitä ihmisiä ja lapsetkin ovat onnellisia.. täällä moni lynkkaa tuollaisia äitejä, mutta _omien kokemusteni_ perusteella ei ole mitään syytä paheksua tai väheksyä

Sen sijaan aidosti paheksun ja inhoan mustavalkoisuutta, jyrkkää tuomitsemista, todellista sadismia omia lapsia kohtaan, missä ei edes näy rakkautta, heitteillejättöä ym..
 
Mäkin olen sitten hippi :D
Mustavalkoisuus ja se syyllistäminen ja " en minä koskaan tai ei meillä ikinä"-huttu on minusta aivan käsittämätöntä.
Ja kuitenkin JOKAISELLA äidillä löytyy ne omat mustat kohdat, täydellistä äitiä ei vaan ole. ( tai vanhempaa yms.)
 
Mä oon kans aika pitkälti samoilla linjoilla. Ja tosta korvisasiasta mietin oikeesti sitä kuinka pienet noin pikkasen vauvan korvalehdet on ja kuinka pieni vauva nukkuu aina toisen korvansa päällä, et voi tuntua aika epämukavalta :/ Ite en meinaan tykänny nukkua harjotuskorviksen lukko painamassa.... :(

Sit toinen, tosta tekstistä sai sen käsityksen et he oli huolissaan sopiiko heidän prinsessansa ulkonäköön nuo korvikset. Ja joo, koko jutun tekeminen tosta aiheesta oli turhaa.
 
meetu
Ei kukaan ole täydellinen, jokaisesta löytyy virheitä. Jokainen varmaan yrittää tehdä lapselleen mahdollisimman onnellisen lapsuuden ja kasvattaa hänestä terveen aikuisen, terveillä arvoilla. Tuskin ihmiset edes on oikeassa elämässä niin jyrkkiä kuin täällä keskustelupalstalla voisi päätellä.
 
Pahuutta riittää
Paha on vanhempi joka laittaa oman nautintonsa man lapsensa terveyden ja tasapainoisen kehityksen edelle, esim. juo, polttaa, vetää huumeita edes kerran niin että siitä aiheutuu lapselle ikuinen vamma . Eihän siitä pääse mihinkään. Jos minä täysi-ikäisenä tulen ja lyön sinua niin että saat siitä aivovamman niin eikö se ole "paha" teko ja minä sillä hetkellä paha? Vai onko sekin suhteellista? Kuinkas sitten tämä suhteutuu siihen, että lapsi on täysin puolustuskyvytön?

Kyllä ärsyttää tuo maailmoita syleilevä suvaitsevaisuus. Vaikka sehän tarjoaa synninpäästön kaikille "erehtyvöisille". Kaikki eivät kuitenkaan sellaista kaipaa

Olen itse mennyt 2 kertaa suoraan äitiyslomalta töihin eikä se suoraansanoen johtunut mistään muusta kuin omasta heikkoudestani.Sanon suoraan etten vaan kyennyt parempaan epäkypsyyttäni. Nyt kolmannella kerralla toisin.

Olen sanonut muuten omille lapsille todella "tuomitsevasti" väkivallan teoista ja toisten panettelusta ja muusta epämoraalisesta toiminnasta. Minusta on hyvä puhua näistä asioista lapsille suoraan ja asioiden oikeilla nimillä esim- varastaminen on varastamista, kateus kateutta jne.Lienenkö tehnyt mielestäsi väärin? Syyllistetäänkö minua siitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mäkin olen sitten hippi :D
Mustavalkoisuus ja se syyllistäminen ja " en minä koskaan tai ei meillä ikinä"-huttu on minusta aivan käsittämätöntä.
Ja kuitenkin JOKAISELLA äidillä löytyy ne omat mustat kohdat, täydellistä äitiä ei vaan ole. ( tai vanhempaa yms.)
mä luulen että oikeasti kauhean monella ei oo tarkoitus syyllistämällä syyllistää, mutta kun suurin osa porukasta katselee näitä asioita mistä puhutaan, vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta, ja omia kokemuksia kertoen niin siitä helposti saa käsityksen että kirjoittaja kyseenalaistaa kaikki muut toimintatavat.

olipa hiton sekava teksti :D
 
ap
Ei, minusta kukaan narkki/alkoholisti tms. vanhempi ei ole läpeensä paha. Samaan aikaan voi rakastaa, mutta ei kykene silti toimimaan täysin lapsen parhaaksi. Tiedän erään äidin, joka pääsi huumeista irti vasta pitkälti yli rv20, nykyisin on erittäin huolehtivainen äiti. Sinusta hän siis on paha tekonsa takia aina ja ikuisesti, koska oli narkkari, eikä päässyt irti? Minusta ei. Surullista, että lapsi altistui aineille, mutta kyllä tuo äiti selvästi välittää ja rakastaa lastaan, pisti lapsen syntymän jälkeen elämänsä uusiksi (mm. jätti lopullisesti narkkarikaverinsa) :) .

Oikea ja väärä pitääkin lapsille opettaa, ja totta kai minullakin on käsitys mikä on oikein ja väärin, esim. väkivalta on aina väärin (tai no, itsepuolustustilanteessa ei), mutta en silti yhdeltä kädeltä tuomitse huonoksi ihmiseksi jonkun yksittäisen teon perusteella. "Suvaitsevaisuus" ei tarkoita sitä, että hyväksyy kaiken, vaan sitä, että ei ole tuomitsemassa yksisilmäisesti varsinkaan tietämättä taustoja tai ihmistä noin muuten. Pahojakin tekoja voi ymmärtää jollain tavalla.



 
Mä en suvaitse kaikkea. En esim. pidä mitenkään hyväksyttävänä sitä, jos tupakoi tai käyttää alkoholia kun on raskaana (ja tietää olevansa raskaana). Tai sitä, että käyttää fyysistä kuritusta lapseensa toistuvasti.

Mutta muuten ap:n lista on sellainen, jonka voisin allekirjoittaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä en suvaitse kaikkea. En esim. pidä mitenkään hyväksyttävänä sitä, jos tupakoi tai käyttää alkoholia kun on raskaana (ja tietää olevansa raskaana). Tai sitä, että käyttää fyysistä kuritusta lapseensa toistuvasti.

Mutta muuten ap:n lista on sellainen, jonka voisin allekirjoittaa.
mä peesailen tätä. poltin silloin kun odotin tenavaa, 1-5 tupakkaa päivässä. Lapsi oli pienikokoinen syntyessään, uskon nyt että tupakointi teki osansa, ja istukakkin oli kalkkeutunut, ei pahasti mutta vähän. Tunnen niin suurta syyllisyyttä siitä vieläkin että aivan pahaa tekee. Polttamisen jätinkin sitten niin kauaksi aikaa kun imetin.. nyt en enää vois kuvitellakaan tekeväni samaa jos uudestaan raskaaksi tulisin.
 
dad
niinpä niin... viimekädessä lapset lapset aina kärsii kun me aikuiset ollaa niin kaikkee muuta kun mitä pitäs olla... niinkun esimerkiksi vanhempia, huolehtivia, turvallisia jne... me ollaan pinnallisia, kilpailevia, tehostajia... sääli
 

Yhteistyössä