Taistelin sitten lääkärin kanssa puhelimessa,voi kiesus sanon minä! en saanut reseptiä

  • Viestiketjun aloittaja ponya
  • Ensimmäinen viesti
ponya
Mulla on ihottumaa,joka lääkärin mielestä näytti siltä että voi olla sieni-infektio,minusta näyttää ja tuntuu täsmälleen samalta kuin 11vuotta sitten kun minulla ol ilabrakokein varmistettu microsporum canis (sieni-infektio).

Silloin se oli todella paha, koska ol iedennyt pitkälle, mulla oli ihottumaa joka paikassa! kaikki lemmikit meni piikille,koska saivat myös tartunnan, ja on aika vaikea hoitoinen elukoilla.

No nyt on elukoitte lisäksi lapsia! tollanen 4v levittää varmaan suht tehokkaasti sitä eteenpäin,jos saa tartunnan.

Viikko sitte otettu raapenäyte,mutta siinä varsinaisessa tuloksen saamisessa kestää KUUKAUSI! siinä ajassa ilman hoitoa tää on tarttunut kaikille, ja levinny mulla joka paikkaan! tiedän että siitä on sitä vaikeampi päästä eroon,mitä pidemmälle infektio etenee.

natiivi(eli siis se näkyykö sienirihmoja mikroskoopilla piti tulla viikossa,eipä ollut vastaus tullut, vaikka siinä ei näkyisi rihmoja se ei pois sulje sieni-infektiota).

No mä pyysin lääkäriltä että kirjoittaa mulle sen reseptin,jotta en levitä tätä. ja sitte jos tää paljastuiski joksikin muuksi niin toki jätän kesken. samaten sanoin että sillähän sen näkee että jos lääke tehoaa niiin sitähän se sitten on.

perustelin tätä sill äettä en halua alsten lemmikkejä lopetta,en halua kärsiä jatkuvasta kutinasta enkä näe mitään järkeä siinä että lapset saa tartunnan ja vie sitä kouluihin ja päiväkoteihin.

lääkäri joo en mä voi kirjoittaa sulle reseptiä ennen ku vastaus tulee.. öö kuukausi pitäs siis sairastaa ilman hoitoa!
 
"vieras"
Onkiat sieni infektioihin käsikauppa lääkkeitäkin. eikö ne yhtään hillitse ihottumaa. Pidä hygienia kunnossa. ensimmäisenä käsipyyhkeet kaapin perälle ja paperiin kuivaat kädet. Pidä pitkähihaisia vaatteita jne. ei se nyt ihan hyppimällä tartu kuitenkaan.
Meillä monta lasta ja noilla konsteilla estettiin märkäruven leviäminen kaikkiin.
 
"aloittaja"
Sienilääkkeitä saa ilman reseptiäkin...

Lääkärit harvemmin kirjoittelevat reseptejä ilman varmistunutta diagnoosia.
lääkäri itekkin myönsi että ei niitte teho ole kovin hyvä ja että kun mun ihottuma on levinny laajalle että tartten suun kautta otettavan kuurin,niitä suun kautta otettavia lääkkeitä ei saa ilman reseptiä)ei ole kyse hiivasienestä(.

Viimeksi kun mulla oli sieni-infektio oli sama homma, koirat sai eka lääkityksen ja tk lääkärit ei tiennyt mikä mulla on, eläinlääkäri katto ihottuman ja totesi että sullakin on näköjään sieni-infektio, että pyydä lääkitys ja raapenäyte. no sain silloin lääkityksen ja raapenäytteen tulos oli positiivinen,mutta mulla oli sieni-infektio levinnyt niveliin asti,oli ranteet ja polvet kipeenä, ihottumaa oli joka paikassa, ihme patteja jaloissa jotka puhkesi.. eka lääke ei tehonnut,toka tehso vähän ja viiemeisellä(kaikkein vahvimmalla) sienilääkkellä lähti.

mutta se oli tarttunu lemmikkeihin, kämppikseen,siskolleni, kaverille! ja oltiin sentään kaikki aikuisia ihmisiä eikä kiehnätty toisemme sylissä. minä en halua sitä rumbaa uudelleen. mielummin syön sitte vaikka turhaan lääkkeitä.

sitäpaitsi mulla on edelleenkin se leikkausaika,jonka joudun perumaan! jos olisin saanut reseptin heti viime viikolla,olisin ehtinyt syömään lääkettä reil ukaks viikkoa ennen leikkausta,eikä sitä välttämättä olis tarvinnut siirtää,johonki hamaan tulevaisuuteen.

Kyse on käsileikkauksesta,joten joudun pärjäämään kahden lapsen kanssa kesäloman alun,yksikätisenä!!! aika helppoo hei kun toisella lapsella on vielä adhd ja joutuu välillä pitämään kiinni, vasemmalla kädellä sitä hommaa ei hoideta.

Nyt olis ollu hyvä päästä siihen leikkauskeen koska mies olis voinu hoitaa illat lapsia,ei sillä ole kesälomaa silloin kesäkuun alussa(mikä on seuraava mahdollinen leikkausaika).

no jos kättä taas ei leikata kärsin aamusta iltaan käsikivusta+ on mahdollista että peukalonlihas pamahtaa poikki! siksi leikkausaika tuli mulle kuukaudessa.

yks turha läkäekuuri on aika pientä verrattuna siihen mikä on seuraus siitä jos multa ei hodieta tarttuvaa tautia pois!
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28357205]Onkiat sieni infektioihin käsikauppa lääkkeitäkin. eikö ne yhtään hillitse ihottumaa. Pidä hygienia kunnossa. ensimmäisenä käsipyyhkeet kaapin perälle ja paperiin kuivaat kädet. Pidä pitkähihaisia vaatteita jne. ei se nyt ihan hyppimällä tartu kuitenkaan.
Meillä monta lasta ja noilla konsteilla estettiin märkäruven leviäminen kaikkiin.[/QUOTE]

mulla on sitä naamassakin! lisäksi mun on pakko nukkua ja lapset saattaa pomppii mun sängylle. märkärupi leviää kosketuksella,tai jos se erittää jotain töhnää.

Sieni leviää itiöiden avulla.. voit siis lähes verrata tarttumista siihen että otat voikukan joka on siemenvaiheessa ja puhallat!

ei mee mun jakeluun että jätetään hoitamatta. mutta mä otin jo yhteyttä potilasasiamieheen ja seuraavaksi lähtee soitto ylilääkärille. jos ei auta varaan ajan mehiläiseen ihotautilääkrille,haen reseptin ja lähetän laskun terveyskeskukseen..

laki sanoo että on oikeus hyvään terveydenhuoltoon,minusta kuukauden odottaminen ei ole hyvää terveydenhoitoa, varsinkaan kun lääkityksestä ei olisi mitään haittaa..
 
Cxd
Pyydä uusi natiivitutkimus. Jos ei jostain syystä ole tehty, syy todnäk väärinptettu näyte tai liian pieni nöytemäärä. Natiivintulos tulee päivässä ja saat sit lääkityksen jos tarvetta.m
 
Cxd
Sienilääkityksestä on haittaa. Useimmat on sellasta myrkkkyä, että pitäs seurata maksa-arvoja samalla. Turhat antibioottikuurit lisää vaan antibioottia kestävien kantojen leviämistä. Eli kyllä sillä lääkärillä on perusteet olla määräämättö kuuria turhaan.
 
"vieras"
Minä en ainakaan sienilääkkeitä rupeasi noin vaan käyttämään. Aikoinaan lääkäri epäili käsivarressa olevaa ihottumaa sieneksi. Kortisoni-sienilääkerasva piti ihottuman kurissa, ei kutissut, muttei parantunutkaan. Siinä vaiheessa kun piti vaihtaa pelkkään sienivoiteeseen, meni iho sitten ihan vereslihalle. Kortisoneilla saatiin sitten myöhemmin kuntoon.

Myöhemmin tuo on uusinutkin, lopulta näytepalan myötä tuo osoittautui punajäkäläksi, ulkonäöltään ei kyllä ole koskaan olllut tyypillinen sellainen.
 
Peyote
Mua rupes oikeen ahdistamaan sun puolesta! En myöskään ymmärrä miksi ei voi määrätä lääkettä. Olet varmasti jo niitä sienivoiteita kokeillut ja jos ne ei kerta auta, niin...

Mee yksityiselle vaikka on kallista! Voin kuvitella mikä olo sulla on. :(
 
"Sadie"
Ja et voi mennä yksityiselle koska...? Etkö tajua ettei lääkärit reseptejä kirjottele sen mukaan mitä potilas sanelee. Ymmärrän kyllä ongelman laadun, mutta turhaa täällä on märistä, kun sinne yksityiselle on mahdollista mennä.
 
"aloittaja"
Sienilääkityksestä on haittaa. Useimmat on sellasta myrkkkyä, että pitäs seurata maksa-arvoja samalla. Turhat antibioottikuurit lisää vaan antibioottia kestävien kantojen leviämistä. Eli kyllä sillä lääkärillä on perusteet olla määräämättö kuuria turhaan.
no tuota ne ei itseasiassa ole antibiootteja koska sieni ei ole bakteeri! ja minä olen kyllä silloin aikoinaan syönyt noita sieni lääkkeitä josita vahvin oli lamisil 1g mikä lopulta tehos niin että parannuin kokonaan, ja jos mä silloin selvisin henkissä,niin tukin ne nytkään mua tappaa ;)

tok iminä tiedän että betadine tehoaa myös sieni-infektioon, mutta kun sitä ei saisi käyttää pitkäaikaisesti,koska voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Sadie";28357549]Ja et voi mennä yksityiselle koska...? Etkö tajua ettei lääkärit reseptejä kirjottele sen mukaan mitä potilas sanelee. Ymmärrän kyllä ongelman laadun, mutta turhaa täällä on märistä, kun sinne yksityiselle on mahdollista mennä.[/QUOTE]

on toki,mutta muuttaako se nyt asiaa oleellisesti että kirjoittaako reseptin yksityinen vai tk lääkäri? varaan kohta ajan sille pieneläinlääkärilel joka viimeksikin oli oikeassa,jos se vaikka kirjottais reseptin 50kg koiralle.. *joo pikkunen epätoivo alkaa iskee myönnän*
 
"aloittaja"
Mua rupes oikeen ahdistamaan sun puolesta! En myöskään ymmärrä miksi ei voi määrätä lääkettä. Olet varmasti jo niitä sienivoiteita kokeillut ja jos ne ei kerta auta, niin...

Mee yksityiselle vaikka on kallista! Voin kuvitella mikä olo sulla on. :(
kiitos, kyllä on hirveää kun kutittaa sinne sun tänne,mutta ei oikein sais raapiakkaan kun siten voi levittää tätä.. plaah.

kai se on mentävä yksityiselle,mutta mielummin silläkin rahalla ois muuta ostanu...

no itseasiassa raapenäyte piti ottaa eka ennenku pysty alkaa kokeilee voiteita kun käypähoito suosittaa että pitäs olla 2vko ennen raapenäytettä käyttämättä niitä,kun voi vaikuttaa tulokseen. mutta sen jälkeen olen kokeillut, lievittää kyllä kutinaa mutta ei tehoa.

niinku lääkärikin sano että tää on senverran levinnyt että ei hoidu ilman suun kautta otettavaa lääkitystä,lisäksi lääkäri myönsi että sienestä on vaikea päästä eroon, ja että voiteet on aika tehottomia.

määräsi silti vain ataraxia kutinaan enkä mä voi sitä syödä kun sain siitä jotain älyttömiä näköhäiriöitä.. :mad: ihanaa
 
Ccx
[QUOTE="aloittaja";28357598]no tuota ne ei itseasiassa ole antibiootteja koska sieni ei ole bakteeri! ja minä olen kyllä silloin aikoinaan syönyt noita sieni lääkkeitä josita vahvin oli lamisil 1g mikä lopulta tehos niin että parannuin kokonaan, ja jos mä silloin selvisin henkissä,niin tukin ne nytkään mua tappaa ;)

tok iminä tiedän että betadine tehoaa myös sieni-infektioon, mutta kun sitä ei saisi käyttää pitkäaikaisesti,koska voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan.[/QUOTE]

Antibiootti tai antimykootti, silti niiden käyttö lisää resistenssiä ko. aineita kohtaan. Eihän se toki voi nyt aiheuttaa mitään haittaa sulle kun et viimeksikään kuollut. Hah.
 
ponya
haha vaan arvostelijoille,nyt on keskusteltu potilasasiamiehen kanssa ja hän on sitä mieltä että voin tehdä hoidonlaadusta hallintokantelun ja muistutuksen! että hahhahha.
 
ponya
Antibiootti tai antimykootti, silti niiden käyttö lisää resistenssiä ko. aineita kohtaan. Eihän se toki voi nyt aiheuttaa mitään haittaa sulle kun et viimeksikään kuollut. Hah.
no voihan siitä olla haittaa,mutta olen 100%varma että tämä on sieni-infektio joten mitenkähän se auttaa että lääkitystä pitkittää? sama lääke se on kuule tuloksen valmistuttuakin. haittaa on kuule siitäki että asiaa ei hoideta
 
"vieras"
[QUOTE="ellu";28379999]Hyi, siis mikä sieni-infektio on tollanen mikä leviää toisiinkin? Minkä epäilet sen olevan tai mikä se oli mikä sulla joskus ollut?[/QUOTE]

Toi tarttuu eläimistä ihmiseen, ja hyvin hoidettuihin eläimiin ei tule infektioita, ap:lla on ollut elukat huonolla hoidolla, tai sitten on tuotu taas jostain rajan takaa joku rescue elukka mikä on kantanut tuota tautia!
 
canis lupus
Kyseessä eläinperäinen vakava ja hankala. Leviää helposti. Ei tarvitse ollamikään rescue elukka. Ihan oireeton eläin voi olla kantaja.
koko perhe, ilmeisesti koko suku kesämökki, mummola, koti, autot infektoituneet itiöillä.
aiheuttaja miceosporum canis, kissoista.
Lääkäri katsoi lapsen ihon, tähdensin oletko varma. Esitin epäilykseni taudinaiheuttajasta kissojen ja lapsen kontaktin perustella joka oli kesäloman loppu maalla 2vkoa joka päivä. Ei siis satunnainen, hetkellinen vaan ihan kunnolla kissojen kanssa leikkimistä.
lääkärin mielestä ei ollut kyse eläinperäisestä silsasta.
koulut alkoivat ja itiöt viety sinnekkin sori vaan kaikkien perheet ja kiitos asiantunteva Suomen julkinen terveydenhuolto.
yhden lapsen lääkkeet 150€ kelan peruskorvauksen jälk. Meillä useita lapsia, koira, vanhemmat. Hyvä jos 1000€ riittää.
itiöt säilyvät huoneenlämmössä 2v ja sama rumba voi alkas taas.
 
"Jepa"
Joo, Suomessa on kyllä huono terveydenhuolto esim. Espanjassa on ilmainen kaikille, lääkkeistä tarvitsee maksaa vain 40 % ja taso on varmasti aivan yhtä laadukasta (tai laadukkaampaa!) mitä Suomessa. Nyt, kun synnäritkin laitetaan alas, niin ihan pelottaa. Olen ajatellut käydä synnyttämässä muualla euroopassa eurooppalaisella sairaanhoitokortilla. Espanjassa se esikoinenkin syntyi 60 kilometrin säteellä 3 synnytyssairaalaa, joista sain itse valita. Lähimpään n. 35 km, mutta painotettiin, että hätätapauksessa voi tulla tavalliseenkin sairaalaan, joka on n. 10 km päässä.
 

Yhteistyössä