Talon vastikään rakentaneet!?

  • Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
.....
Paljonko tuli hintaa per kerrosalaneliö? löysin jostain tiedon, että 1500e/krsalaneliö, mutta kun tuo tieto on vuodelta 2008. Pitääkö paikkansa, vai saako laskea rutkasti lisää?
 
mbeo
No me olemme loppumetreillä oman Kannustalomme kanssa ja hintaa per kerrosalaneliö tulee noin 1600 e, huoneistoalaneliötä kohden noin 1800 e. Tässä siis kyse pelkän talon kustannuksista ja omaa työtä on ollut jumalaton määrä kuluneen reilun vuoden aikana. Meille ei myöskään projektin aikana tullut mitään isoja yllätyksiä. Varustelu keskitasoa parempaa, mutta kaikki "laatukamat" ostettu aika isoilla alennusprosenteilla (juu, netistä ja irl olen seurannut erilaisia alekampanjoja koko rakennusajan ja ne kaikki on käytetty hyvin tarkasti).

Jos oman työmme määrä olisi ollut ns. normaali, niin varmaankin huoneistoalaneliötä kohti hintaa olisi kertynyt noin 2000 e, jolloin kerrosalaneliötä kohti olisi hintaa tullut vähän alle 1800 e. Eli mä lähtisin varmaan tämän jälkimmäisen kappaleen tietojen pohjalta laskemaan mahdollista budjettia, jos aloittelisin nyt rakennusprojektia.
 
Meillä neliöitä on n. 145 ja hintaa tuli 265 000 suunnilleen. Tuosta tulis 1827e/m2. Meillä on ihan hyvätasoiset valinnat ja kalusteet tulikin hieman kalliimmaksi, mitä ajateltiin kun valittiin kuitenkin semmoiset, mitkä haluttiin eikä alettu säästämään.Omaa työtä tuossa on vain siivous sekä terassien teko. Värkit tuli talofirmalta. Sisältää kaikki muut kustannukset, paitsi ensi kesän pihatyöt sekä toiseen kertaan maalauksen.
 
Hitsit joo, meillä on muuten tuossa kahden auton katos mukana joka sisältyy hintaan ja lämmintä varastoa on lisäksi vielä päälle. Että pitäs melkein sillä isommalla alalla että sais kaikki oikeat kulut mukaan.
 
"Nana"
Meillä tuli ulkoavalmis paketti viime vuonna aloitettiin, nyt kesällä muutettiin (sisältä tehtiin itse, yksi työntekijä 8kk sisähommissa) aika lailla juurikin 1500-1600 euroa neliölle. Pintamateriaalit ei olleet halvimpia mahdollisia, joten siinä olis varmaan saanu vielä tingittyä.
 
Jos oman työmme määrä olisi ollut ns. normaali, niin varmaankin huoneistoalaneliötä kohti hintaa olisi kertynyt noin 2000 e, jolloin kerrosalaneliötä kohti olisi hintaa tullut vähän alle 1800 e. Eli mä lähtisin varmaan tämän jälkimmäisen kappaleen tietojen pohjalta laskemaan mahdollista budjettia, jos aloittelisin nyt rakennusprojektia.
My point exactly, vaikka se täällä herättääkin joka ikinen kerta vastarintaa. Tämänkin viestin perään tulee taas sen yhden vieraan viesti, jossa hän kertoo teettäneensä talon keskimääräistä laadukkaammalla varustetasolla täysin avaimet käteen hintaan alle 1500e/huoneistoneliö. :D
 
Meidän talopaketti tuli Omatalolta, joka oli kuitenkin kalliimpi kuin esim Jukkatalo. Päädyttiin kuitenkin tuohon, koska Omatalon edustajalla on rakennusliike joka hoitaa pystytyksen, eikä tarvinut ottaa "ulkopuolista" rakentajaa vaan kaikki ongelmatilanteet saa selvittää tuon saman myyjän kautta, niin talofirmaa kuin rakennusfirmaa koskevat. Päästiin hieman helpommalla. Kannustalo ei taida olla hinnaltaan niitä halvimpia, me ei taidettu edes kysyä sieltä tarjousta. Kastelli hylättiin, koska eivät pystyneet tarjoamaan omaa talomalliaan avaimet käteen toimituksella, ainoastaan sateelta suojaan. Ei jaksettu nähdä sitä työtä, että olisi alettu etsimään rakennusfirmoja ja alettu kilpailuttamaan niitä kun muilla talofirmoilla oli suoraan yhteistyökumppanit.

Meillä tuo 265 000e sisältää muuttovalmiin talopaketin+katoksen, työn, kodinkoneet, maatyöt, perustukset, tontin, luvat, valvojat noin suurinpiirtein. Tuon päälle maksetaan sit erikseen vanhan asunnon myyntituloilla pihatyöt ja esimerkiksi sähköt ja jätemaksut rakennusajalta. Mutta tuossa noin karkeasti, että mitä tuo sisältää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27579727:
My point exactly, vaikka se täällä herättääkin joka ikinen kerta vastarintaa. Tämänkin viestin perään tulee taas sen yhden vieraan viesti, jossa hän kertoo teettäneensä talon keskimääräistä laadukkaammalla varustetasolla täysin avaimet käteen hintaan alle 1500e/huoneistoneliö. :D
Minun vastaus oli tuossa jo aiemmin ;) 1530 euroa neliö ja teinpä sulle oman avauksenkin eilen. En ole muuten missään sanonut, että talomme olisi keskimääräistä laadukkaammalla varustetasolla. Olen sanonut, että kalusteet ja kodinkoneet on varmaan parempaa keskitasoa, mutta muuten talo on ns. perustalo. Sähkölämmitys, suorakaiteen muotoinen jne. Miksi sua vituttaa niin kovin tämä asia? Seuraan rakentamista aika tarkkaan täällä päin ja 1500-1600 euroa neliöltä on ihan normisumma.
 
[QUOTE="vieras";27584750]Minun vastaus oli tuossa jo aiemmin ;) 1530 euroa neliö ja teinpä sulle oman avauksenkin eilen. En ole muuten missään sanonut, että talomme olisi keskimääräistä laadukkaammalla varustetasolla. Olen sanonut, että kalusteet ja kodinkoneet on varmaan parempaa keskitasoa, mutta muuten talo on ns. perustalo. Sähkölämmitys, suorakaiteen muotoinen jne. Miksi sua vituttaa niin kovin tämä asia? Seuraan rakentamista aika tarkkaan täällä päin ja 1500-1600 euroa neliöltä on ihan normisumma.[/QUOTE]

"Keskimääräistä laadukkaampi" on siis eri asia kuin "parempaa keskitasoa". :D Kumpi on parempaa/laadukkaampaa?

Minä puolestani en ymmärrä tuota vitutuksesta jankkaamistasi. Olen kuitenkin jo useampaan kertaan todennut, että minä olen pikemminkin tyytyväinen, mikäli ihmiset onnistuvat rakentamaan siten, että pysyvät budjetissaan. Suurimmalla osalla se ei onnistu, enkä halua olla antamassa ihmisille liian ruusuista kuvaa rakentamisen todellisista kustannuksista.

Siellä toisessa ketjussa kävinkin sinua jo onnittelemassa, mutta onnitellaan nyt vielä tässäkin. Onnea! :flower: :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27584843:
"Keskimääräistä laadukkaampi" on siis eri asia kuin "parempaa keskitasoa". :D Kumpi on parempaa/laadukkaampaa?

Minä puolestani en ymmärrä tuota vitutuksesta jankkaamistasi. Olen kuitenkin jo useampaan kertaan todennut, että minä olen pikemminkin tyytyväinen, mikäli ihmiset onnistuvat rakentamaan siten, että pysyvät budjetissaan. Suurimmalla osalla se ei onnistu, enkä halua olla antamassa ihmisille liian ruusuista kuvaa rakentamisen todellisista kustannuksista.

Siellä toisessa ketjussa kävinkin sinua jo onnittelemassa, mutta onnitellaan nyt vielä tässäkin. Onnea! :flower: :)
Olet koko ajan suhtautunut vähättelevästi ja ikään kuin odottanut että budjettimme kosahtaisi (tai sellainen kuva minulle on tullut) Niin kuin tuossa toiseen ketjuun linkitetyssä ketjussa sivulla 4 sanoin, minusta meillä on keskimääräistä paremmat kodinkoneet ja kalusteet. Laatat perustasoa, joita piristetty kalliihkoilla tehostelaatoilla. Sen sijaan itse talo on ns. perustalo, sähkölämmitys, yksinkertainen muoto, maanvarainen laatta jne. En siis ole missään vaiheessa sanonut, että talomme on kaikin puolin keskimääräistä laadukkaampi vaan nimenomaan noissa tietyissä jutuissa. Ja vertaan taloamme nimenomaan niihin perus desigtaloihin tai muihin sellaisiin. Yhtään kivitaloa tai muuta älyttömän kallista taloa en ole käynyt edes katsomassa livenä, joten niihin verrattuna varmasti talomme "häviää" kokonaisuudessaan. Kiitos kuitenkin :)
 
Olemme tehneet lähes kaiken itse ja päästiin todella kovalla urakalla 1300euroa lämminneliö pitkäkästä tavarasta. neuvoksi pitkän kaavan mukaan rakentaneena voin sanoa että 1500 euroon pääsy neliöltä talopaketilla jossa on edes keskitasoa sisustukset on mahdoton päästä. yleensä siellä on esim. tasot hienot mutta lattia muovimattoa, tai onnettomat lista tai teranssi mini jne...joku kohta on missä on rakentamisessa säästetty.
 
"vieras"
Olemme tehneet lähes kaiken itse ja päästiin todella kovalla urakalla 1300euroa lämminneliö pitkäkästä tavarasta. neuvoksi pitkän kaavan mukaan rakentaneena voin sanoa että 1500 euroon pääsy neliöltä talopaketilla jossa on edes keskitasoa sisustukset on mahdoton päästä. yleensä siellä on esim. tasot hienot mutta lattia muovimattoa, tai onnettomat lista tai teranssi mini jne...joku kohta on missä on rakentamisessa säästetty.
Totta. Me kyseltiin myös aluksi talopaketteja ja ne olisi tulleet huiman paljon kalliimmaksi. Talopaketin kohdalla pelkkä talon hinta ilman liittymiä, vastaavaa jne olisi maksanut sen mitä pitkästä tavarasta tehtynä maksoi talo + liittymät, vastaava jne + talli.
-se jolla neliö 1530-
 
"katja"
[QUOTE="vieras";27569950]Juuri valmistunut omakotitalo. Täysin avaimet käteen, ei yhtään omaa työtä. Neliöhinnaksi n. 1530 euroa. Jos lasketaan autotalli mukaan niin vielä halvempi :)[/QUOTE]

En usko. Mikä firma toimitti siis?
 

Yhteistyössä