Talven 2011-2012 Lapsettomuushoidoista vauvautuneet!

Luin mielenkiintoisen artikkelin, etenkin Parista perheeksi lapsettomuuden jälkeen kappale oli mielenkiintoinen.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/5025/sll262012-2081.pdf
Näköjään linkin tekeminen ei onnistu puhelimella.

Dreamer Myös täällä neuvolan oppaissa kerrotaan tuosta vauvan viesteihin vastaamisesta ja perusturvallisuuden kehittymisestä. Onhan se ihan loogista! Meillä on myös iltarutiinit olleet ihan alusta saakka, tytön rytmiin käy vaan, että meillä me alkaa klo 20.30. Ennen alkoi klo 19. Yökkäri vaihdetaa, valot himmennetään, telkkari hiljaiselle ja virikkeitä ei enää tarjota. Tyttö alkaa tankata tissistä yömaidot, eli imee tuonne klo 23 saakka ja nuokkuu tissillä, sitten nostetaan omaan sänkyyn puoliunessa.
 
Haaveilija, kiitos tuosta linkistä! Tuon pitäisi olla jossain paremminkin esillä, että muutkin ymmärtäisivät paremmin mistä näissä on kyse.

Mulla muuten on vieläkin vähän paniikkia että vauvalle kävisi jotain. Nytkin kun tuolla nukkuu, niin tekisi mieli käydä katsomassa että hengittäähän...ja vaunuissa tarkastelen, yölläkin saatan kuunnella että hengittääkö varmasti. Ja jos vauva joskus kakoo maitoa, niin kumpikin miehen kanssa ollaan kyllä kuin sähköiskun saaneina tarkistamassa että vauvalla on kaikki hyvin. En ole mielestäni vieläkään täysin "toipunut" lapsettomuudesta, ja vieläkin on vaikea käsittää että meille on todellakin tuollainen onni suotu, että saatiin se vauva!!

Meilläkin on alusta asti ollut vähän iltarutiineja. Eli nuo samat mitä täällä onkin tullut esille: vähän ennen yhdeksää vaihdetaan vauva yökkäreihin, kuiviin vaippoihin, syötetään, valot himmennetään, telkkari menee meillä kokonaan kiinni, ja vauvaa aletaan nukuttamaan yöunille. Joskus siinä menee se pari tuntia ja pari syöttöä että vauva jää nukkumaan pidemmäksi aikaa. Minä menenkin aina vauvan kanssa jo siihen aikaan nukkumaan, kun olen jo itsekin väsynyt.

Vauva nukkuu kyllä läpi yön, herää vain syömään. Että siinä sitten ollaan ihan onnekkaita, vaikka en tuota aiemmin oikein edes tajunnut. Aamulla klo 8 vauva herää niin ettei enää nukahda syötön jälkeen. Tänään sain vauvan takaisin unille 9:30 ja nukkuu nyt vieläkin :).

Meillä kun vauva on jotenkin tosi vähä uninen, päivisin nukkuu todella huonosti. Vaunuissa saan nukkumaan tunnin, joko kun kävelen itsekin vaunulenkillä tai terassilla. Muuten sisällä on nukkunut vain pienissä pätkissä. Sitten huolettaakin että saako vauva tarpeeksi unta!

Päiväsaikaan kun vauva nukkuu, niin en enää edes yritä tehdä mitään kotihommia. Vauva kun herää joskus pieniinkin kolahduksiin. Tuolla tuo nytkin alkaa jo taas heräilemään. Milläköhän hänet saisi nukkumaan paremmin!? Vaunuihinkin olen yrittänyt heijailla päivisin sisällekin.

nyt syöttelen vauvaan joten gotta go...
 
Heipä hei kaikille.

Vihdoin ja viimein minäkin saan kirjoitettua. Olen kyllä lukenut palstaa ja teidän kuumisia mutta en vain ole saanut aikaiseksi kirjoittaa.

Täällä poika on jo 2 kk +1 päivä ikäinen. Kovasti kasvaa. 2kk neuvolassa käyty ja kokoa on 5400g ja pituutta 58,5cm pipo 38,5cm.

Kovin on meilläkin sekalaista kaiken rytmin suhteen. Kiva lukea teidän muiden kokemuksia. Meillähän poika oli oikea unelmapakkaus kolmen viikon ikään saakka, kunnes jouduttiin sairaalaan bakteeritulehduksen vuoksi ja siellä poika sai sen verran rankkoja antibiootteja että maha meni sekaisin ja siitä asti ollaan mahan kanssa taistelu enemmän ja vähemmän. Turhaa ei meidän poika vieläkään itke ja melko helppo lapsi onkin mutta maha sekoittaa yhä nukkumista. Lisäksi kasvava nälkä on muuttanut meidänkin elämää :)

Kertoilenpa tässä meidän kuulumisia vähän.

Eli meillä täysimetystä oli tuohon 1.5kk ikään asti, sen jälkeen ollaan otettu myös korvike lisäksi koska mulla ei mielenterveys enää 24/7 imetystä kestänyt. Poika siis oli rinnalla kokoajan. Korvikkeella ollaan saatu se iltaisin tyytyväiseksi eikä tarvi sitten kokoajan olla imettämässä. Mulla kyllä maito riittää, mutta kun poika jaksa illalla/yöllä imeä niin ahkerasti niin syttövälit oli jotain 30min-2h ja alkoi äiti väsymään. Korvikkeella nukkuu neljä-viisi tuntiakin putkella. Eli meillä poika syö muuten tissiä, mutta illalla saa 120-150ml korviketta jotta uni maistuu alkuyöstä. Sitten heräillään syömään 2 h välein. Mutta välillä useamminkin ja aina heräilyyn ei ole syynä nälkä vaan herää muuten vaan ja tarvitsee sitten tutin ja lohdutusta jotta nukahtaa uudestaan. Yleensä heräämisen syy tuolloin on mahavaivat.

Mahavaivoista. Meillä mahavaivat olivat pariviikkoa sitten kamalimmat, kun poika oli flunssassa maha meni ummelle ja kakkaa ei tullut. Kaikki aika meni pojalla kakan tekemiseen ja se oli tosi itkuista hommaa. Lähes kaikkea kokeltiin ja homma alkoi helpottamaan vasta kun flunssa alkoi paranemaan. Onneksi flunssa oli kuitenkin aika kevyt. Käytin varmuuden vuoksi yksityisellä korvat tarkistamassa mutta ne oli puhtaat. Nyt kakka taas tulee 1-2 krt päivä ja välillä tulee ihan ilman huutoakin. Kovasti vaan menee pojalla silti energiaa tuon kakan tekemiseen ja jostain syystä on yhdistänyt ton kakkaamisen tissillä oloon ja silloin saa raivareita tissille. Sitten syöminen taas sujuu kun se kakka vihdoin turahtaa housuihin. Olen jo alakanut epäillä kaikenmaailman allergioita, mutta oireita ei oikeestaan ole kuin tuo kakan äheltäminen ja se on kuulemma ihan normaalia noin pienille kun suolisto vielä kehittyy. Meillä menee gefilus D tipat. En tiedä onko niistä apua, mutta ei ainakaan relat sopineet ja silloin oli tosi itkuinen.

Rytmistä. Meillä poika on hyvä nukkuja jos ei masu vaivaa. Päivällä varsinkin nukkuu pitkiä (4-5h) päikkäreitä. Nyt ollaan niitä vähän lyhennetty kun on alkanut yöunet vähenemään niin radikaalisti. Mutta näin meidän päivä yleensä menee: viimeistään klo 10 noustaan, poika syö ja leikitään hetki, sitten nukkumaan vaunuihin joko ulos, lenkille tai sisälle. Nukkuu 1 h ja sitten taas syödään ja leikitään joskus klo 12-13 menee mitemmille unille ja kun herää on taas seurustelua yms. klo 19 on iltapesut ja aletaan rauhoittua, sitten saakin pulloa ja yleensä nukahtaa, no me kannetaan sänkyyn ja kohta sitten sieltä herääkin ja taas hyssytetään ja hyvällä tuurilla nukahtaa ja nukkuu sen 4 h mutta viimeaikoina ollaan luovutettu ja annettu pojan valvoa jopa 23 asti, kunnes sitten nukahtanut. Yöllä herää yleensä 2-4 h välein, mutta esim. viime yönä heräsi välillä tunninkin välein, silloin onneksi riitti tutti ja silittely ja nukahti uudestaan. Aamulla kun mies herää klo 07 töihin niin otan pojan viereen nukkumaan ja joskus tosiaan nukutaan klo 10 asti joskus noustaan heti ylös. En tiedä millä meidän öihin saisi jotain tolkkua ja tuo nukuttaminen illalla on välillä ihan hirveää kun toinen nukahtaa ja taas herää ja sama ralli jatkuu sitten monta tuntia... Olen kokeillut viereen nukuttamista mutta sekään ei illalla toimi. Muuten kyllä yleensä toimii. Ehkä se vaan on niin, että yritetään liian aikaisin nukuttaa, mutta joskus tuntuu hurjalta kun toinen on nukkunut päivän aikana vain 3 h ja ei ala nukkumaan vielä 22 aikaankaan... Mua myös välillä huolettaa että saako toinen nukuttua tarpeeksi?? mutta lääkäri vakuutti että kyllä vauvat nukkuu sen mitä tarvitsee ja että kaikki vauvat ei tarvi 17h unta vuorokaudessa, että joillekin riittää esim. 12h. No meidän poika on kyllä melko tyytyväinen vauva joten uskon että kaikki on hyvin... kyllähän se näkyisi jos unta ei saisi tarpeeksi..?

Niin ja meilläkin poika nukkuu välillä vaunuissa ja sitten kannetaan koppa pinnasänkyyn kun mikään muu ei auta. Nyt kyllä taas nukkuu vaunuissa kun en vielä viitsinyt viedä sänkyyn.. Nousee kuitenkin vielä hereille :D Tänään nukkunut vain 1.5h päiväunet ja pari 30min torkkua, joten kovasti vaihtelee se nukkuminen. Huomenna voi olla taas kaikki toisin :D

Mitäs vielä.. tuosta motorisesta kehityksestä. Meillä poika on jo synnäriltä asti kovasti jaksanut päätä kannatella ja jaksaakin olla jo pitkiä aikoja masullaan tarkkailemassa maailmaa. Myös käden ja silmän yhteistyössä näkyy etenemistä ja kovasti viuhtoo leluja sitterissä ja puuhamatolla. Sitterissä viihtyy hyvin itsekseen lattialle jos laittaa puuhaileen tarvitsee vielä seuraa :) Poika myös kääntyy itse selinmakuulta kyljelle ja takaisin selinmakuulle, sekä masullaan ollessa kääntyy kyljelleen.. kovasti myös punnertaa jo masulleen, mutta siinä tarvii vielä apua. Kun käsistä vetää istuma-asentoon nostaa jo päätä kovasti ja kääntelee sitä. Vielä ei selinmakuulla nosta kuitenkaan päätä ylöspäin. Seuraa katseella kaikkea mahdollista ja seurustelee todella paljon sekä juttelee omalla kielellään. Hymyjä tulee ihan kokoajan ja olemme kuulleet myös pojan nauravan. Se nauru on jotain aivan hellyyttävää <3

Taas muuten on kakat jumissa jossain.. pierut kuulostaa aina silloin erilaisilta kun kakkaa ei kuulu. Ne on sellaisia kumeita, jos kakka luistaa pierut on "kimeämpiä". Kaikkea sitä analysoi täällä kotona ollessa.

Parin viikon päästä aion ottaa irtioton ja lähden työpaikan pikkujouluihin. Mies saa luvan pärjätä. Kyllä se vauva on taas lauantaiaamuna mua odottamassa. Pitää saada myös omaa aikaa vaikka on se vauvan kanssa oleminenkin maailman palkitsevinta. Vielä ei hennota muille jättää hoitoon, että päästäisiin kahdestaan syömään tms. mutta ajan kanssa sekin.

tässäpä näitä meidän kuulumisia. Yritän taas aktivoitua ja kommentoin teidän muidenkin kirjoituksia.

LadyBlue ja poika 2 kk 1vrk
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kuulla teidänkin arjesta LadyBlue!!

Mulla vauva nukkuu nyt vaunuissa nukutettuna olkkarissa :D...kaikki muut keinot on jo aiemmin käytetty. Todella hyvä kuulla että tällaista se on, jopa ehkä useimmilla? Ja todella todella hyvä kuulla tuo, että kaikki vauvat ei tarvitse niin paljoa unta. Luin jostain että alle kk ikäinen nukkuu 20h/vrk. Ei kyllä meillä ole nukkunut....

Mulla oli taas aikaa kommentoida, kun vauvan pikku päikkäreiden aikana ei nykyään voi muuta tehdäkään kun olla tässä koneella :D.

Toivottavasti tänne tulee pian lisää teidän muidenkin kuulumisia, ja toivottavasti saadaan tuolta odotuspuolelta tänne lisää porukkaa! Neulatyynyä odotellessa seuraavaksi....Siellä pitäisi olla jo vauva syntynyt :heart:.
 
Kiva kuulla Ladybluen kuulumisia!
Nukkumisesta. Tyttyö nukkuu n.13-14 tunti vrk, näistä 9-10 yöunia. Ja kaikki päiväunet nukutan vaunuissa, koska havahtuu hereille vähän väliä niin saa sitten heijattua uneen takaisin, ja kyllä, olohuoneessa... :D Yhdet unet nukkuu ulkona kun käyn lenkillä. Myös yöunille meno oli hankalaa välillä, aina heräsi kun nosti tissiltä omaan sänkyyn. Olisiko tämä joku kehitykseen kuuluva vaihe? Nyt nukkuu vähän paremmin, mutta on alkanut öhisemään öisin, kun on huomannut, että nuo kädet ja jalathan on tosi kivat :)

Kauanko olette ajatelleet olla kotona? Minä nautin tästä niin kovasti, että sinne 2-vuotiaaksi haaveilen. Pankin kanssa täytyy tosin neuvotella. Ja sitten toivon, että mulla olisi jo uusi huurunenä masussa kasvamassa :) Aika pian sitä seuraavaa toivotaan, kun ei tässä niin nuoria olla enää. Onneksi meillä jäi 6 huurunenää talteen, ehkäpä uskaltaisi niillä toivoa vielä toista lottovoittoa... Oletteko muut ajatelleet jo tulevaisuutta?
 
Haaveilija voi olla hyvinkin jotain kehitykseen liittyvää nuo nukkumisongelmat.

Me ollaan ajateltu että aletaam ens kesän lopussa kalkosta yrittään, ensin varmaan luomuna ja jps ei ala tärppään niin sitten varmaan taas hoitoihin. Kotona haluaisin olla 2 vuotiaaksi asti..
 
Heippa Kaikki, ihana lusekella kaikin kertomukset ja kokemukset:) kiitos teille kaikille.

Meillä on melko sama kun Ladyblue kun luin sinun kertomuksia hymylin että en ole ainot tuossa heräämisesta ja rytmi ..että enpä eriksen nyt tässä kirjoita.

Haaveilija toi kädet on kyllä niin herkullinen myös meidä pojalle että oiken taistelle jos siittä otetaan pois, poskit on oiken punaiset kun se raapi samalla kun laita kädet suuhun. (miten muut leikka kynnet)?

Eilin meillä oli neuvola poikamme paino tasan 6kg 64 cm ja 40 pipo, että kasvanut mutta ei niin paljon kun alussa. se sai rokutukset ja kuume on vähän nousut ja itke kivusta:( . ja nuku todella huonosti viime yönä ja koko ajan ääntelle ja semoinen pieni itkuu ja ääni on tosi alhala kun eilin itke niin paljon. tuntuu pahalta.

Meillä kyllä saa tulla heti toinen vauva jos vaan tule:) mulla on ollut tasan tarka kerran tullut kuukautiset sen jalken ei näkynut tein testi ja en ainakaan ole raskaana:) että imetys o syy miksi kuukautiset ei tule.

Aion myös olla kotona 2v. ja katotaan sitten on vaan niin ihana olla vauvan kanssa:)

nyt pitä mennä:)

Mirdav ja Vincent 3kk ja 3pv
 
Mirdav, en ole vielä leikannut kynsiä kun ihan vähän tasoittanut jotain epämääräistä. Kovin on paperiset nuo kynnet, ja ihan lyhyet omasta takaa. Kyllä niitä kohta pitää alkaa leikkailemaan enemmänkin. Mietin että ehkä sitten kun vauva nukkuu olisi helpointa. Muuten kun heiluttelee niin hirveästi niitä käsiä, että on vaikea saada pidettyä paikallaan. Meillä tosin vauva ei kyllä oikein nuku, niin en tiedä sitten. Nyt vielä kädet on nyrkissäkin lähes koko ajan. Vähän hankalaahan tuo kynsien leikkuu on.

Nyt vauva taas nukkuu tossa olkkarissa vaunuissa...ulkona on aika moinen pyry, mutta lähden tästä kuitenkin seuraavan syötön jälkeen vaunulenkille.

Kotona olen vain tämän 9 kk, mutta meillä mies jää sitten vuodeksi hoitovapaalle. Näin sovittiin jo ennen raskautta, ja hyvä näin :). Sitten sen jälkeen katsotaan jäänkö minä vielä taas kotiin vuodeksi. Mutta ennen kahden vuoden ikää ei kyllä missään nimessä raaskita vauvaa hoitoon laittaa. Se 2 v kin kirpaisee.

Toisen yrittämisestä ollaan puhuttu. Mulla on ikää jo 40, joten voi olla ettei enää siihen vauvajunaan ehditä. Sektion jälkeen pitäisi vielä odottaa puoli vuotta ennen kuin "raskautuu". Mutta tuskin tuo niin tarkkaa on. Yksi blastokysti meillä on jäljellä pakkasessa. Olisi se toinen vauva kyllä kiva...Vauvan vaatteita olen jo antanut eteenpäinkin, mutta eilen juteltiin vähän, että ei nyt enempää niitä anneta ennen kuin tiedetään jatkosta. Ei sitten tarvitse taas kaikkea olla alusta asti hankkimassa. Kyllä mulla on taas kauhea kuume olla raskaana ja saada uusi vauva!! Enpä olisi ikinä uskonut että se näinkin pian voi iskeä. Mutta on tuo vauva vaan niin ihana :heart:. Ihan haikein mielin katselin neuvolassa muiden raskausmahoja :O :D.

Onko teidän vauva säästyneet nuhilta ja flunssilta? Meillä on vauvalla ollut pientä nuhaa, muttei mitään jatkuvaa nenän vuotamista tai muutenkaan mitään sen isompaa onneksi. Vaikka ollaankin käyty vaunujen kanssa kaupoissakin.

Nyt mietin että kuinka paljon tämän ikäinen vauva tarvitsee "virikkeitä". Laulan ja leikin vauvan kanssa joka päivä jonkin verran, mutta suurin osa ajasta menee kyllä ihan perus hoitoihin ja vauvan sylissä oloon. Leluja on nyt alkanut katselemaan, mutta mitään lelukaarta meillä ei vielä ole. Päivät menee kohtalaisen nopeasti, joskus joutuu jopa miettimään että mikäs viikonpäivä tänään onkaan. Sitä sitten on joskus vähän huono omatunto jos ei ole ehtinyt kauheasti seurustella vauvan kanssa mitään "henkilökohtaista". Vaikka tuskin tässä iässä vielä pitäisi. Meillä mieskin ottaa aina henkilökohtaista aikaa vauvan kanssa kun tulee töistä kotiin. Miten teillä muilla tulee seurusteltua ja leikittyä vauvan kanssa?

Nyt tuo tuossa taas heräilee sen 40 min unien jälkeen...

Susirouva ja mantelisilmä 5 vk
 
Mirdav minä leikkaan kynnet 2 x vko kun tyttö on puoliunessa. Kynnet on tosi terävät ja raapii muuten itseään. Meillä tuli myös rokotteesta kuumetta ja itkuiseksi, annoin Panadol suppoja vuorokauden ajan ja sillä helpottui. Otin itsekin tänä vuonna influenssarokotteen ja olo tuli tosi kurjaksi, niin en sellaista lapselle toivo. Anna vaan särkylääkettä toiselle!
Susirouva täällä ollaan onneksi oltu terveitä :) Itsekin noita virikkeitä mietin ja taisin vähän liikaakin tarjota niitä aluksi. Huomasin sitten, että tyttö tykkää kovasti seurata kun teen kotihommia, pää kääntyy kun liikun ja höpötän samalla mitä teen. Nyt osaa itse ottaa kontaktia kun haluaa ja kääntää pään sitten pois kun äidin naama alkaa kyllästyttää. Siirtelem sitten sitteriä sinne missä puuhailen, esim keittiöön tai kodinhoitohuoneeseen. Tytön kontaktinottoon vastaan joka kerran, jossain oppaassa sanottiin sen olevan tärkeää vuorovaikutuksen kehittymiselle. Minäkin jo haaveilen raskausmasusta, voi meitä :D
 
Moikka kaikille, kiva kun on taas palsta vahan aktivoitunut... :)

Ladyblue tuli tuosta sinun pitkasta tekstista mieleen, etta voisiko olla etta rintamaito varastot ovat vahentymassa? Kun sanoit etta rinnan kanssa syottovalit 30min-2 tuntia ja korvikkeella 4-5 tuntia.... Lisaksi meilla aina laakari sanoo, etta jos huolettaa saako vauva tarpeeksi ravintoa, niin vaipat ovat hyva markkeri! Elikka: pitais tulla tietty maara markia ja kakka vaippoja paivassa. Ja teillahan tuli ummetusta? Tammosta vaan mietin.
Ja sitten tuosta yovalvomisesta... pienia nama meidan vauvat viela ovat. Kylla se rytmi sielta alkaa kait pikkuhiljaa loytya, kunhan yrittaa olla johdonmukainen tassa yon ja paivan erossa. Elikka niinkuin moni on taalla jo sanonut, niin yolla virikkeet minimiin ja paivalla leikitaan ja ollaan aktiivisia! Itse olen huomannut sellaisen asian, etta kannattaa aloittaa vauvan nukuttaminen ajoissa illalla. Meidan vauva ainakin toimii vahan niinkuin "painvastoin" mita luulisi. Jos odottaa myohaan iltaan nukkumaan laittoa, niin menee silti pari tuntia heraillessa ja kiemurrellessa sangyssa, ja itse olen ainakin juuri silloin juuri vasynein. Vauva nukkuu myos parhaat unet juuri aamun sarastaessa silloin - joka on perinteisesti se aika milloin kirkas silmaiset lapset herattavat vanhemmat makoisilta unilta. Parempi aloittaa siis nukuttaminen tosi aikaisin, niin pahimmat herailyt ovat puoleen yohon mennessa ohitse ja yleensa nukkuu hyvin aamuun saakka, syo aamupullon ja ottaa viela makoisat torkut aamulla, jolloin aiti saa paljon asioita hoidettua ja taloa pidettya siistina. :)

Kynsien leikkuusta sen verran, etta meillakin on kasvojen raapimista tullut parikertaa vahingossa. Yritan vauvan nukkuessa aina viilailla kynsia, mutta myos pienia lapasia on kaytetty jos on oikeen huitovainen. Mieheni koitti yksi kerta leikata sellaisella klipperilla tyton kynnet. 9 sormea meni hyvin, kymmenes osui vahingossa ihoon ja kauhea huutohan siita alkoi!! Voi ei...

Virikkeet. Mina myos kantelen vauvaa mukana ihan arki askareissa ympari taloa, ja kovasti han katselee ymparilleen ja jokeltelee ja naureskelee valilla. Tytolla taitaa olla yksi ainoa helistin leluna ja pari nallea. Helistimista ja peileista ja varikkaista kuvista kuulemma taman ikaiset tykkaavat. Iltaisin luetaan iltasatuja ja kuunnellaan musiikkia. Semmoista mietin, etta minulla on usein telkkari auki paivalla ja tykkaan katsella itse rikos sarjoja, kuten CSI ja Criminal minds sarjoja... missahan vaiheessa ei ole enaa tytolle hyva kuulla mita siella telkkarissa tapahtuu???

Toihin meno. Kateellisena taalla kuuntelen teidan suunnitelmia... Minahan tosiaan elelen taalla USAssa. Aitiysloma oli 6 viikkoa ja jo mennyt. Olen kotona viela ainoastaan siksi, etta sain Carpaali kanavan oireyhtyman ranteisiin raskauden sivuvaikutuksena, ja sairaslomalla. Saattaa olla, etta leikkauskin edessa. Onneksi oma aitini Suomesta on juuri meilla vierailulla ja voi auttaa vauvan kanssa jos leikataan ranteet. Mutta kun siita sitten toipuu, niin paluu toihin edessa. Mitaan tukia taalla ei pienten lasten perheet saa, joten taloudellisesti pakko menna toihin. Mieheni ja mina teemme molemmat yovuoroa, ja nyt on jarjestetty niin, etta ollaan vastakkaisissa vuoroissa. Ne yot kun han on toissa, niin minulla on vapaapaivat ja painvastoin. Nain ollen meidankaan ei tarvitse laittaa lasta hoitoon... Luojan kiitos.

Uusi vauva. Taidan olla porukasta ainoa, joka ei haluakaan heti raskaaksi....
Joskus nuorempana oli haave kahdesta lapsesta, mutta nyt on mieli muuttunut ja ikaa tullut. Ensinnakaan ei meilla ole enaa varaa (USAn hinnat 15000 dollaria per IVF). Meille ei jaanyt mitaan pakkaseen... Toiseksikin, minun kroppani ja mielenterveyteni ei taida enaa kestaa toista kierrosta. Kaikki hormonihoidot, piikittelyt, pahoinvoinnit, pettymykset, keskenmeno, huoli sikiosta, raskausmyrkytys jne.... NO THANKS. Olen niin kiitollinen etta saatiin tama yksi terve lapsi tahan maailmaan, etta en taida yrittaa toista kertaa kohtaloa uhmata. Jos luomuna ihme tapahtuisi, niin saisi tulla, mutta hoitoihin ei. Olenkin nyt e-pillereilla jo, jotta vuodot saannollistyisi...

Dreamer ja Eva Victoria 11 vkoa
 
Mirdav me leikataan vauvan kynnet kerran viikossa. Kovasti on meillä kanssa nyrkit suussa ja kuola valuu :) meillä ei ainakaan käsien syöminen tarkoita nälkää, jyrsii niitä ihan muuten vaan.

Susirouva teillähän on hyvä suunnitelma että myös mies pääsee osallistumaan ja saa olla kotona näkemässä sen vauva arjen. Meillä mies aikoo pitää kyllä isäkuukauden ensi kesänä kesälomien kanssa.

Dreamer on se kyllä kurjaa että teillä siellä lapsiperheet eivät saa tukea ja että äidit joutuvat palaamaan töihinniin pian. Onneksi sun äiti on nyt siellä ja olette saaneet myös työvuoroasiat järjestettyä miehen kanssa. Harmi sun rannekanavaoireyhtymät. Mulla oli myös sama ongelma oikeassa ranteessa raskausaikana mutta nyt tilanne on normalusoitunut, mä kyllä hoidin raskausaikana vaivaa lepolastalla ja ahkeralla venyttelyllä.

Olet oikeassa että ei näin pienillä ole vielä rytmiä,mekin sitä yritetään luoda pitämällä rutiinit tuttuina ja tosiaan illat rauhassa. Varmasti hyvä idea että alkaa nukuttamaan ajoissa,samaa mun äiti sanoi. Että vaikka sen sata kertaa joutuu menemään nukuttamaan niin jossain vaiheessa nukahtaa :)

En usko että lun maitovarastot on lopussa..tänäänkin pojan imujen välissä jouduin pumppaamaan lähes desin oikeasta rinnasta jotta olo helpottui. Mulla maitoa tulee yhä suihkuten . Ongelmana on
lähinnä pojan imujen teho. Ei jostain syystä syö itseään kylläiseksi tai sitten riitelee tissin kanssa. Ote on hyvä ja kaikki pitäisi olla sen puoleen kunnossa. No meillä tämäkin toimii ja poika syö mun pumppaamaa maitoa silloin kun on iskän kanssa. Jostain syystä rintamaito ei vaan pidä nälkää niin kauaa.. Mutta voihan olla että tykkää van kävästä välillä...

Monimutkaisia asioita. :)

Nyt nukkumaan.

Ladyblue ja poika 2 kk
 
Virikkeistä vielä. Mä leikin vauvan kanssa useampaan kertaan päivässä. Lähinnä harjoitellaan kääntymistä ja masullaan oloa ja helistimiä tms. Heiluttelen kasvojen edessö. Poika viihtyy myös sitterissä ja puuhamatolla leluja heilutellen. Otan myös kontaktin vauvaan aina kun kävelen sitterin ohi tms. Lisäksi iltausin hieron vauvaa ja helluttelen sylissö. Piika tarvii myös omaa rauhaa ja silloin kääntääkin pään pois tai kitisee.

Varmaan tulee helposti tarjottua liikaakin virikkeitä pitää vaan oppia lukemaan lastaan ja ihan hyvin kai sitä jo teen..

Olipa muuten mahtava viime yö.. Poju nukahti kymmenen aikaan..yhden aikaan söi ja nukahti viereen josta nostin omaan sänkyyn. Heräsi puoli kuusi seuraavan kerran ja otin viereen syömään ja nukuttiin kymmeneen. :) liekö vaikutusta että mun sisko hoiti poikaa eilen pari tuntia että päästiin syömään miehen kanssa ravintolaan?? :) oli eka kerta kun jätettiin se hoitoon.

Mites muilla. Joko on lapsi ollut muilla hoidossa?
 
Heippahei,

Tulin nyt "korkkaamaan" itselleni tämän pinon kun sanottiin että saan vaikkei vielä vauva olekaan sylissä :D Mutta mulla on siis käynnistysaika ensi viikon tiistaille, että luulisin että muksu on sylissä viimeistään n. viikon päästä. Ihanaa =)

Kiva lueskella teidän vauva-arkijuttuja, mutta täytyy sanoa että nopeastipa ootte unohtaneet kaikki raskauden huolet ja vaivat jos nyt jo uudesta haaveilette ;) Näin jumbomahaa ympäriinsä raahaavana ja liitoskivuista ja supistuksista yms yms kärsivänä en malta itse odottaa että saan oman kroppani takasin (miinus tissit, ne ilmeisesti on vauvan synnytyksen jälkeen...) ja vauvelin syliin!

Tulevaisuudesta on meilläkin jo puhuttu hiukan. Meillä jäi kolme blastoa pakkaseen, ja kyllä me kovasti haluttais että perheessä olis 2-3 lasta jos vaan mahdollista. Eli luulisin että käytetään ainakin pakkanen tyhjäksi ja katsotaan sitten mikä tilanne on ja jaksanko taas tarvittaessa hoitoja. Tai mistä sitä tietää jos osuisi luomuihme kohdalle :whistle: Mutta ehkäisyä käytetään kyllä varmaan lähemmäs pari vuotta, haluan saada ammatillisen jatkotutkintoni valmiiksi jos vaan mahdollista ja harrastaa rakasta extreme-urheilulajiani taas jonkun aikaa ennen kuin luovutan kroppani uudestaan jonkun muun haltuun ;) Ja sekä mun että miehen perheessä on sisaruksilla 4-6 v ikäerot, ja hyvin läheisiä ollaan joten en paljon piittaa noista "max 2 vuotta ikäeroa" -jutuista. Tietysti itsekin täytän alkuvuodesta 31, joten varmaan yritetään sitä pikkukakkosta parin vuoden päästä ettei liian kauan odotella.

No joo, palailen sitten varmaan ensi viikolla :p

Rödluvan ja Beetakingi 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Hiippailen minäkin "korkkaamaan" tätä puolta keskustelusta :) Vauva-arkea siis täällä vietetään kotosalla jo neljättä viikkoa. Tällä viikolla varsinainen arki on tosin vasta alkanut kun mies on palannut töihin isyyslomalta. Ihan kivasti kuitenkin poitsun kanssa ollaan pärjäilty vaikka myönnettävä on että kyllä siitä toisesta aikuisesta on todella paljon apua.

Meillä poitsulla on omanlaisensa vuorokausirytmi alkanut löytyä emmekä kovasti ole ohjailleet tuon rytmin kanssa vielä. Meillä heräillään vasta klo.10 maissa ja tissittelyn/pullottelun jälkeen tehdään aamupesut ja sitten vauva haluaa seurustella tuonne klo.13 saakka. Silloin syödään taas ja tämän jälkeen poitsu yleensä nukkuu 2-3 tunnin päikkärit joko ulkona vaunutellen tai sisällä. Klo.16 maissa hän herää syömään ja yleensä jatkaa toisilla päikkäreillä tämän perään. Klo.19 herätään taas syömään ja tämän jälkeen seurustelua töistä palanneen isin kanssa ja iskä suorittaa myös vauvelille iltapesut. Sitten taas syödään klo.22-23 maissa ja käydään yöpuulle. Ensimmäinen yösyöttö on klo.3-4 maissa ja toinen klo.6-7 maissa. Molemmilta poitsu nukahtaa suoraan takaisin yöunille. Näin siis normaalisti mutta tänäänpä meidän pikku-ukko teki sitten seurusteluennätyksen ja sinnitteli hereillä ja virkeän oloisena klo.10-17! Nyt sitten uni maistuu ja katsotaan miten yö mahtaakaan mennä...

Meillä vauva on menossa ensimmäistä kertaa mummolaan hoitoon parin viikon päästä n. 4-5 tunniksi keskellä päivää, kun mulla on sellainen meno minne en voi vauvaa ottaa mukaan ja iskällä sattui olemaan päivävuoro töissä. Ikää vauvalla tuolloin on reilu kuukausi. Toiveena olisi kyllä päästä puolison kanssa vaikka syömään ja elokuviin joku ilta. Mulla on niin ikävä "meitä" :'( Siis sitä meidän kahden parisuhdetta joka on kyllä tuon ihanan vauvelin myötä kadonnut kokonaan. Eipä ole enää aikaa köllötellä toisen kainalossa, vuokrailla leffoja tai kokkailla yhdessä. Onkos teillä muilla vinkkejä tai omakohtaista kokemusta miten tuota parisuhdetta voisi parhaiten vaalia tässä vauva-aikana?

Nyt pakko mennä katsomaan jos tuo pieni mies jaksaisi seurustella äidin kanssa hetken ennen iltatoimia. Iskä onkin tänään pikkujouluissa ja ollaan ihan kahdestaan.

Palailen taas kun ennätän! Oli monta mielenkiintoista aihetta teillä täällä keskusteltavana!

Tuna ja Sintti 3vkoa 3pv
 
Wow Tunafish, teidän vauva on kyllä aika moinen nukkuja!! Ihanan pitkiä pätkiä nukkuu, ja usein! Meillä tuo tulee toteutuman varmaan...nevör :D. Sellainen kukkuja on tuo meidän tyttö.

Meillä ei vauva tule olemaan hoidossa varmaan ennen ensimmäistä ikävuottaan kun ei niitä hoitajiakaan oikein ole jonoksi asti, ja yritetään pärjäillä näin. Jo ennen vauvan syntymää kyllä ajateltiin että näin se tulee menemään, että aika omillamme ollaan. Annetaan sitten toisillemme niitä "omia" aikoja aina kun vain mahdollista. Ja parisuhdetta hoidetaan tässä matkan varrella mahdollisuuksien mukaan.

Mullakin on aina välillä ikävä "meitä" (hassua muuten, kun noilla sanoilla sen miehellekin joskus sanoin, että sinä Tunafish myös niin kirjoitit). Mutta sitten ollaan oltu lähekkäin, ja pyritty nukkumaankin taas "iho ihoa vasten" aina välillä. Muuten kun meillä nukkuu tuo vauva välissä, niin sellaistakin kontaktia tulee paljon vähemmän nyt. Osaapahan sitten arvostaa kun sitä on :D. Parisuhdetta on kyllä pakko myös huomioida, ja me yritetäänkin tehdä sitä joka päivä jotenkin.

Me ollaan kyllä jo vuosia saatu olla ja mennä kaksin, joten mitenkään erityisesti vielä ainakaan kaivata sellaista, enkä oikein raaski vauvasta paljoa olla erossakaan. Ehkä sitten vähän myöhemmin. Nyt on kaikki vielä niin uutta etten oikein osaa ajatellakaan että mitä sitä ajattelee esim. puolen vuoden päästä. Mutta toki jos jotain "pakkotilanteita" tulee, niin sitten toivon että anoppi vauvaa katsoisi.

Rödluvan, äkkiäpä nuo kivut ja vaivat näköjään unohtaa :D. Mä sanoin kaksi viikkoa synnytyksestä vieä että ei koskaan enää, ja nyt on mieli jo ihan toinen.

Apua, tuli vähän paniikki että olenko muistanut luoda vauvaan katsekontaktin aina ohi kulkiessani...En ole tuollaista osannut ajatellakaan ennen. Muuten kyllä meillä seurustellaan vauvan kanssa tosi paljon tai saa olla paljon sylissä. Nyt näytän vauvalle lelujakin kun kääntää päätä ja seuraa niitä katseellaan jo tosi kivasti :). Päivittäin lauleskelen ja leikittelen vauvan jaloilla ja käsillä, ja hieronkin vauvaa välillä, ja sen sellaista. Toivottavasti saa nyt tarpeeksi virikkeitä.

Talvi tuli sitten yhdessä päivässä! Ihan kivoja lenkkeilyilmoja nyt tuolla kun myrskykin on laantunut :). Raikasta!

Susirouva ja mantelisilmä
 
Iskä ja vauva päikkäreillä joten ehdin tekemään paluun jo nyt ;)

Luen tuon Dreamerin linkittämän artikkelin kunhan ehdin mutta tosiaan olen itsessänikin huomannut asioita jotka varmasti johtuvat tästä lapsettomuustaustasta. Jatkuvasti minäkin käyn tarkistelemassa pienen hengitystä. Ensimmäiseen viikkoon en uskaltanut edes nukkua kun pelkäsin etten kuule jos pienellä tulee hätä tai puklaa vaikka unissaan ja tukehtuu siihen. Niin ja tulee itkettyä vuolaasti monessa tilanteessa, esim. tuutulaulua laulaessa, kun tämä on vaan niin uskomattoman ihanaa että meille tämä pieni vihdoin suotiin ja saan tehdä näitä kaikkia asioita hänen kanssaan.

Tulevaisuutta on meillä varovaisesti mietitty. Lähinnä ehkäisymuotoa valitessa tuli ajankohtaiseksi jo miettiä että koskahan alkaisimme yrittää toista lasta. Itse en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä enkä haluaisi kierukkaakaan ottaa alle vuodeksi. Ikää kuitenkin karttunut jo sen verran, että varmaan tuossa ensi syksynä pitäisi alkaa yrittelemään seuraavaa ensin luomusti ja sitten viimeistään puolen vuoden kuluttua palataan lapsettomuusklinikalle jos taaskaan ei onnistuta ilman apuja (meillä ilmeisesti kuitenkin pieni mahdollisuus onnistua luomunakin). Täytyypä kysyä tuon meitä hoitaneen lääkärin mielipidettä asiasta kun mennään näyttämään vauvaa ja jälkitarkastukseen hänelle. Tuskin mihinkään rankkoihin hoitoihin kuitenkaan lähdetään sillä tämä yksikin ihanuus meille kyllä riittää jos enempää ei meille luomusti tai inssien avulla suoda.
Ja voi että täälläkin on niin ikävä sitä raskausmasua ja etenkin niitä vauvan liikkeitä!

Onko teitä muita vaivanneet liitoskivut vielä raskauden jälkeen? Mä olen ihan rampa tunnin vaunulenkin jälkeen koko loppuillan. Lantiota ja häpyluuta särkee tosi paljon. Nyt kun ei ole tuon lumimyrskyn takia päässyt vaunuttelemaan niin vaivatkin ovat tiessään.

Ja sitten mun suurin surunaihe ja murheenkryyni eli imetys. Tai sen epäonnistuminen. Mulla siis jostain syystä ei maitoa vaan tule vaikka imetän vauvaa ahkerasti molemmista rinnoista jokaisella syöttökerralla ja päälle tarjoilen sitten korviketta pullosta. Pumpattua saan säälittävät 5-10ml. Kovasti olisin halunnut pientä täysimettää ja jatkaa imetystä aina vuoden ikään saakka. Neuvolatäti koitti kovasti lohduttaa että hän tietää että olen varmasti tehnyt parhaani ja että ne pienetkin maitotipat äidiltä on tärkeitä sille pienen vastustuskyvylle. Tuntuu vaan niin epäonnistuneelle ihan kaikinpuolin :'( Ihan kuin tämä nyt olisi vielä sen lapsettomuuden lisäksi perustelu sille että mun ei olisi pitänyt tulla äidiksi...

Jahas! Nyt meidän pikku-ukko heräilee!

Tuna
 
Susirouva kyllä ne unet teilläkin alkaa venymään.. Jossain vaiheessa ainakin :)

Tuna älä soimaa itseäsi siitä imetyksestä. Korvikkeella kasvaa yhtä terveitä lapsia. Ei se rakkaus ole äidinmaidon määrästä kiinni. Itse en ole saanut tippaakaan vauvana äidinmaitoa ja hyvin olen kasvanut. Tottakai sitä haluaisi imettää ja tulee paha mieli jos ei onnistu. Itse olen lähinnä helpottunut että poika on tyytyväisempi saatuaan korviketta. Vaikka imetänkin vielä lähes koko päivän.. Mutta jos imetys nyt ihan kokonaankin lakkaisi niin kasvaapa tuo korvikkeellakin.
 
LadyBlue, sanasi oli kyllä musiikkia korvilleni :D. Kiitos niistä. Eiköhän tuo joskus ala nukkumaan pidempiäkin välejä. Hirmuisen pienihän hän vielä on. Ja yöt kyllä onneksi nukkuu syömisten välillä :).

Mun koko kroppa ei ole vielä palautunut täysin synnytyksen jälkeen, esim. sormukset ei mene vielä sormeen, ja jalkaterätkin on vielä kävelemään lähtiessä joskus kipeät. Ja onhan tuo sektiohaavakin vielä vähän kosketusarka.

Mutta nyt pitää taas mennä..
 
Ladyblue luulen etta on ihan normaalia, etta vauvat valilla vasyy imutteluun. Meillakin on jo pullojen kanssa kaynyt kahdesti niin, etta on pitanyt vaihtaa tutin reian kokoa, kun vauva ei ole jaksanut imea. Ja tottakai ne pienet haluaa valilla vain "seurustella" tissilla. :) Meidan tytto saa paljon lohtua tutista, kun tissille ei enaa paase...

Tunafish sama tilanne taalla, imetys ei onnistunut kun maidontuotanto ei kaynnistynyt ollenkaan. Itsella oli myos vahan aikaa siita paha mieli, mutta nyt on ihan hyva olla, kun tietaa etta vauva kasvaa hyvin ja kaikkensa yritti. Rakkautta riittaa sitakin enemman, vaikkei maitoa. :)

Parisuhteesta. Sen jalkeen kun vauva alkoi nukkua kunnon younia, meilla loydettiin takaisin "meidat". Ollaan onnekkaita, kun tytto nukkuu jo nyt niin kiltisti yolla, mutta joka tapauksessa siina on minun vinkkini kaikille: kunnon younet. Etta voitte sanoa niille miehillenne, etta hoitaa vauvaa esim. viikonloppuna yhden vuorokauden ja antaa aidin levata ja nukkua univelat pois. Silla on meilla ainakin paljon enemman vaikutusta kuin perinteisella viettelylla, jos aippa on ihan silmat ristissa ja stressaantuneena. :) Ei siis riita ainoastaan ottaa aikaa parisuhteelle, vaan myos itselle! Naiset! Vauvan hoito on kovaa tyota. Itse muistan viela vuosi sitten arvostelleeni niita aiteja, jotka valittivat vasymysta. "Olisivat tyytyvaisia etta heilla on lapsi" asenne... havettaa muistella. Nyt sita ymmartaa. Pelkka rakkaus ei riita, pienesta huolehtiminen on tayspaivaista hommaa! Enka vaihtaisi siita sekuntiakaan pois.

Dreamer74 ja Eva Victoria 11 vkoa ja 2 paivaa
 
Susirouva mulla on kans vielä tuo sektiohaava sellainen tunnoton ja välillä häpyliitos salilla aristaa. Kolme kiloa vielä ja ollaan lähtöpainossa :)

Meilläkin vaihtelee yöt vielä suuresti mutta onneksi pääsääntöisesti nukutaan jo " hyvin " .. Viimeyönä vain pari heräämiskertaa ja nukkuttaminenkin sujui melko helposti..

Hei laitetaanko tänne vähän tyylejä kuinka nukutetaan?
 
Moi Kaikille!
Ihanan aktiivista täällä :)

Koetan nyt kommentoida suurinta osaa keskusteluista, mutta poika on samalla tissillä, että sori jos kirjoitan höpöjä :)

Iltarutiinit meillä mennään nukkumaan siinä kymmenen aikaan, eli pestään iltapesut ja vaihetaan yökkärit. Sitten hämärään makkariin syötölle ja siihen yleensä nukahtaa, laitetaan omaan sänkyyn, yleensä kello tässä vaiheessa jo 12 ja nukkuu siellä n. 4-5 asti. Sitten taas syö ja nukkuu 7-8 ja syö ja nukkuu taas n 10-11 ja vielä yleensä nukkuu sinne yhteen asti.
Poikkeuksia on paljon tässä viikonloppuna valvottiin pari yötä lähes kokonaan ja poika ei suostunut omassa sängyssä nukkumaan yhtään. Mutta se tais johtua äitin syömästä lanttulaatikosta :(
Yöllä tosiaan ei seurustella ollenkaan, syödään hämärässä ja vaippa vaihdetaan vain jos siellä on iso kakka. Unissaan kyllä öheltää, mutta en mene edes katsomaan ennen kuin olen varma että haluaa ruokaa. ei muuten itke öisin muutakuin mahaansa.

mahavaivat eli siis meillä pieru välillä kateissa ja siihen on auttanut kupla-stop tipat. annetaan siis vain tarvittaessa. Lanttulaatikkoa tosiaan erehdyin syömään yksi päivä ja siitä kärsittiin 2päivää.Harmi sinänsä että mä voisin elää lanttulaatikolla, mutta syödään sitä sitten vuoden päästä :/

Töihin paluu ja toinen vauva mä oon suunnitellu palaavani töihin 2014 tammikuussa, mutta toinen saa kyllä ilmoitella tulostaan vaikka jo heti kevät-kesällä. Sellainen luomuihmetoive olisi siis täälläkin :) Mulla on ihan hirveä ikävä jo nyt raskaana olemista ja mun mahaa! 2pakkasukkoahan meillä vielä on mutta ne käytettäis vasta varmaan 2015 vuoden puolella jos meille ei sitä ihmettä tule.

kynsien leikkuu mä oon leikannu pojan kynnet nyt pari kertaa, on onnistunut ihan hyvin. Tumppuja pidetään silti, kun raapii naamaansa muuten aika paljon.

Raskausajan vaivat Kaikki vähäiset vaivat on hävinny. Mullahan siis ei ollut paljon mitään vaivoja, suonikohjut on hävinny samoin turvotukset. Kilot jäi laitokselle ja nyt oon jo -4kg raskauden lähtöpainoon. Ainut mikä vaivaa vähän on peräpukamat, mutta toivottavasti nekin häviää pian. Ja niin joo onhan mulla vieläkin verenpaineet koholla, mutta ei kauheen huolestuttavasti neuvolatädin mukaan.

ParisuhdeTota on kyllä vähän jääny hellimiset ja muut, mutta tähän me oltiin kyllä varauduttu. Tarvis varmaan pikkuhiljaa alkaa miettimään miten toista ilahduttaa ja huomioi, vaikka kyllä me koko ajan puhutaankin. Jälkitarkastuskin on jo parin viikon päästä ja sitten varmaan lähestytään taas toisella tapaa.

Vauva hoitoon Mä en vielä usko että pitkään aikaan pystyn olemaan tästä erossa edes paria tuntia, joten vauva kainalossa mennään minne mennään. Vaikkakin hoitajia olisi tässä lähelläkin. Äitini kanssa kyllä puhuttiin jo että jos menisin tekemään sijaisuuksia omaan työhöni syksyllä, niin hän hoitaisi poikaa sen aikaa. Mutta siihen on vielä pitkä aika!

Poika oli kasvanut 3viikossa jo hurjat 5cm! ja painoakin tullut mukavasti jo yli puoli kiloa. Vauvauintiin ilmoittauduttiin ja sinne saa mennä kun on sen 5kiloa.
Hän on alkanut hymyilemään takaisinpäin ja muuutenkin ottaa enemmän kontaktia :)
Kielijänne käytiin lastenlääkärillä poikkasemassa, kun oli niin kireä ja imetys varmaan juuri tästä syystä hankalaa, nyt sujuu paljon paremmin! Oli kyllä kurja toimenpide, mutta parempi nyt näin pienenä, kun sitten kouluikäisenä puheongelmien takia.

Mä muuten nukutan tissille tai siis ei hän oikein nukahda muuten, vaikka tiedän että tulen tätä katumaan myöhemmin niin en halua huudattaa poikaa, koska se on mun pieni vauva :saint:

Nytkin nukahti tissille :)

Lotte ja poika 1kk ja 1pv
 
Meillä ilta menee seuraavasti. Klo 19 aletaan iltapesuille ja rauhoitutaan poika saa tissitellä hetken ja sitten laitan kapaloon ja annetaan iltapuloo. Viedään sänkyyn kun on väsynyt ja tassutellaan. Hyvällä tuurilla nukahtaa heti yleensä ei. Eli sitten ravataan sen kymmenen kertaa itkevää lasta lohduttamassa. Tutti suuhun ja tassutellaan,välillä syliin . Nyjyään oon niin väsynyt koko touhuun. Ihan kuin se oma sänky olis maailman kamalin paikka mä tar. Välillä sit nukutan meidän sänkyyn ja nostan sieltä nukkuvana pinnasänkyyn. Yöllä syötön jälkeen joskus nukahtaa suosiolla omaan sänkyyn joskys jätän vuereen nukkumaan kun en jaksa yöllä taistella.

Olisko jollain hyviä vinkkejä tähän nukutusrunbaan. Mä niin toiviisin että poju nukkus omassa sängyssä koska mä tarvin omaa tilaa yöllä ja toiseksi eopä meidän poika aina tyydy edes siihen että saa jäädä viereen nukkumaan.

Tällaista siis meillä. Onneksi nyt sentään nukkuu jo pitempiä pätkiä yöllä ja yleensä jatkaa syötön jälkeen unia yöllä. Yöllä en puhu pojalle mitään. Ilmavaivat on taas myös herätelleet viime yöt.. :/
 
iltarutiinit Mina kun oon noita vauvakirjoja lukenut (kun itse oon niin aloittelija tassa hommassa), niin niissa sanotaan etta "paivarutiinit" on ihan yhta tarkeat kuin yo ja iltarutiinit. Elikka: Vauva pitaisi joka paiva herattaa samaan aikaan aamulla ja laittaa paiva unille samaan aikaan joka paiva, niin se oppii paremmin paiva ja yorytmit.... No joo. Ei ihan nain pienilla vauvoilla viela onnistu ehka? 0-3 kk on kuitenkin viela kirjankin mukaan se aika, kun vastataa vauvan vaatimuksiin. 4 kk ikaisia voi kuulemma alkaa sitten jo kunnolla "treenaamaan". Lisaksi kirjassa sanottiin, ettei vauvan saisi antaa nukkua paivalla enempaa kuin max 4 h paivaunet, muuten younet vahenee... Tuo on varmasti ihan totta?

Meilla alkaa iltahommat 19-20 maissa myos. Kylpy, ihon rasvaus ja yokkarit ja kuiva vaippa paalle. Sitten ilta pullo maitoa. Monasti tama pullo jo saa vauvan nuokahtelemaan, mutta jos on pirteampi, niin mennaan omaan huoneeseen keinutuoliin keinumaan. Valot himmennetaan. Joskus luen satuja lapselle, joskus kuunnellaan rauhallista musiikkia cd levylta. Meilla myos kapaloidaan lapsi ("swaddling blanket"), tuntuu etta rauhoittuu siina paremmin, kun ei pysty "huitomaan" itseaan hereille. Sitten kun tytto on rauhallinen ja silmat alkaa painua, nostan omaan sankyyn. En siis odota, etta nukahtaa syliin, koska monasti heraa juuri silloin kun olen laskemassa omaan sankyyn. Useimmiten tytto jaa omaan sankyyn hyvin ja nukahtaa noin 21-22 tienoolla. Nukkuu monasti jopa aamu 7-8 saakka, joskus heraa yo pullolle noin 3-5 aikaan ja silloin nukkuu taas 9 saakka. Yolla ei jutella, ei laiteta valoja eika vaihdeta vaippaa ellei ole kakkaa. Aamulla heratetaan viimeistaan klo 9 jotta paivarytmi pysyy ja olisi paljon aktiivista aikaa heti aamusta.
Niin, ja Ladyblue, meilla on myos iltoja, jolloin herailee sangyssaan ja saa juosta laittamassa tuttia sen 10 kertaa ja valilla nostan syliin keinumaan, valilla haluaa syoda lisaa ja valilla tulee se iso kakka juuri kun on nukahtamaisillaan.... Mutta tosiaan kun aloittaa tuon nukuttamisen ajoissa, niin meilla se kaikki hardelli on jo useimmiten ohi klo 23 mennessa, ja vauva rauhottuu yo unille. Pitaa vaan jaksaa pysya johdonmukaisena.... Itse olen myos joinain aamuina "lintsannut" ja hakenut vauvan omasta huoneesta minun viereeni aamu torkuille, jos olen oikeen vasynyt, mutta yritan pyrkia pois tasta tavasta.

Ja herran jestas vauva on vasta 12 viikkoa perjantaina. Ei kaiken tarviikkaan olla taydellista!!! Silti on ihanaa huomata, miten pieni kullan nuppu kasvaa ja kehitttyy. Meilla myos on kovasti nyt alkanut seuraamaan katseella, hymyilee ja jokeltelee. Mieheni, joka tekee yotyota ja nukkuu paljon paivisin, sanoi minulle, etta hanesta tuntuu etta se pieni vauva mihin han oli tottunut on tosiaan kadonnut, ja hanen pitaa tutustua tahan aktiiviseen katselevaan tyttoon ihan uudestaan! On kuin uusi lapsi kokonaan! :) Aika ihkua, mutta tavallaan haikeeta...

Dreamer74 ja pikku Eva Victoria
 
Lisayksena viela tuohon edelliseen...

Meidan tytollahan oli noin 1 kk iassa kauheita huutokohtauksia (max 3 tuntia) iltaisin kun koitin saada nukkumaan. Refluksia laakari epaili, ja nyt sangynpaaty on kohotettuna ja annetaan aamuin illoin Zantac laaketta joka pitas helpottaa ruokatorven poltteluun. Lisaksi etsittiin useamman viikon oikeeta korviketta, joka olis vatsaystavallinen ja ei pulauttelis ja huutaisi niin paljon ilmavaivojaan. Nama kaikki toimenpiteet on kylla auttaneet vauvaa rauhallisemmaksi. Joku tuollainenkin syy voi olla ilta levottomuuden taustalla?? Vatsavaivat tai narastys. Ihan vaan vinkkina, kannattaa miettia kaikkia vaihtoehtoja...
 
Viimeksi muokattu:
Meillä nukutus menee niin, että vähän vaille 9 vaihdetaan yökkäreihin ja sitten annetaan iltapullo. Yleensä kannetaan sylissä niin kauan että nukahtaa mikä ei ole nykyään vienyt enää kuin kymmenisen minuuttia. Niitä alkuaikojen kahden tunnin kanniskeluja ja nukutuksia ei ole enää ollut :O. Joskus joutuu vähän nostamaan vauvaa uudestaan syliin sen jälkeen kun on petiin saatu, muttei tuotakaan enää pitkästi tarvise tehdä.

Yöllä syötön jälkeen en nykyään aina edes nukuta vauvaa takaisin, vaan laitan viereen peittojen alle köllimään. Siinä saattaa jokellella hetken kunnes nukahtaa itsekseen. Vauva kun ei itke eikä "valita", niin olen ajatellut että mitä siihen hösäämään, hyvä vaan jos oppii nukahtamaan itsekseenkin.

Me mennään yleensä kaikki nukkumaan samaan aikaan, eikä meillä siinä sen kummempia tapahdu :D. Kaikille vaan päät tyynyyn ja sitten parin tunnin päästä aletaan taas syöttelemään tyttöä kun heräilee. Tai minä syötän että mies saa nukkua kun käy töissä.

Joskus ilta venyy vähän pidemmälle, eilen meni kymmeneen. Aamulla herätään milloin mitenkin. Nukun vauvan kanssa niin kauan kun vauva haluaa nukkua. Joskus on mennyt jopa yhteentoista, eilen kymmeneen, tänään noustiin jo klo 7 kun meillä on lääkäri tässä kohta puoliin. Vauva on tosin nyt taas jo unten mailla.

Ihan hyvin on mennyt näin. Kaikki meistä on mukavan levänneitä ja kaikki nukkuu yöt läpi, joten en sen enempää näistä stressaa. Tuntuu tuolla vauvalla olevan jo selvä yö ja päivärytmi.

Nyt tuntuu että meillä onkin ihan helppoa jo tuon vauvan kanssa :).

Eilen olin ostoskeskuksessakin pari tuntia, ja vauva köllötteli hereillä puolet tuosta ajasta turvakaukalossa (pyörien päällä). Yhtään itkua ei koko reissun aikana tullut!!

Lotte, hurjasti on teidän vauva kasvanut!

Mulla karkasi kissa tuonne pakkaseen, ja kohta pitää lähteä neuvolaan, joten pitää lopettaa kun olisi kiva ehtiä saamaan kissa sisälle ennen kuin lähtee. Se nimittäin ei ole ulkokissa...

Susirouva ja manelisilmä n.6 vk
 

Yhteistyössä