talvi vauvat - mitä päälle kotiin lähtiessä?

oon miettiny pääni puhki jo että mikä nyt sitten on riittävästi vauvalle päälle. LA on joulun aikoihin :)

eli onko riittävästi jos vauvalla puol potkari ja sukkikset, siihen päälle `sametti` haalari, äippä pakkauksen töppöset ja tumput ja vielä päälimmäiseksi tod pehmeä haalari, ei kuitenkaan toppis, mut vähän paksumpi ku se mitä tuli äp.n mukana (potkupuku hupulla http://kela.fi/in/internet/kuva.nsf/NET/090408125346NU/$File/12622.02i.jpg?OpenElement ) ja sit vielä vauvan peitto, pehmeä ja paksu sekin.

onko liian vähän?

ja yks mikä tosta jää puuttumaan on myssy, eli mimmonen sen ois hyvä olla?
ja minkä kokosia noiden vaatteiden? meillä 56cm, onko liian isoja?
 
Mä kanssa pähkäillyt samaa ongelmaa kun vauvan la 27.12 niin saattaa mennä tammikuulle jopa, esikko syntyi elokuussa niin oli helpompaa pukeminen.
Ajattelin kuitenkin laittaa paksut puolipotkarit ja bodyn ja päälle vielä hm:n veluuri verkkarit ja toppapuvun ja hatuksi ohuen myssyn ja päälle vielä villamyssyn, onkohan tossakin liikaa kun kuitenkin matkat vaan autolle sairaalasta ja kotiin parkkikselta?Mä ostanut kanssa 50 ja 56cm vaatteita eli kummat paremmat?
 
Meille on kans tulossa talvivauva la on tammikuun alussa. Aion pukea lyhyt hiasen bodyn ja sukkahousut, siihen päälle veluurinen puku, ohut lakki jonka päälle talvilakki, tumput ja töppöset ja vauvan talvipuku. Ulkona heitän autoistuimen päälle vielä peiton jonka otan autossa pois.
Ihan hyvältä kuulostaa nuo teidänki suunnitelmat. Ei se vauva palellu varsinkin kun autolla mennään, eri asia jos kuljetaan pitempi matka julkisilla.
 
tammikuussa tulossa meille ja oon ajatellut ottaa mukaan bodyn,puolipotkarit,tumput,töppöset ja päähän jonkulainen myssy plus toppalakki?pitäs löytää...otan myös mukaan sellasen fleecehaalarin jos oikein kylmö ja sit ihan vaan sellanen paksu talvihaalari päälle ja autoon. joku lämmin fleece tms. viltti sit mukaan jos huono ilma,mut eipä se ulkonaoloaika pitkä oo kun autoon hipsitään joten en usko että paleltuu. esikko syntyi joulukuussa ja sillon oli vaatetta mukana vaikka kuinka,mut puettiin tollnen samanlainen vaatetus päälle(ilman fleecehaalaria) ja hyvin päästiin kotiin :) ainut vaan et tuo haalari oli äp:n ISO haalari,mut ei siinä mitään :D
 
Mun äiti teki tulevalle vauvalle pussin :).. siinä huppu ja vuori :heart:
Sen alle laitan Tutan pehmeän olopuvun ( kokoa vastasyntynyt ) ja sukat ja myssyn ainakin.
Lämpimään autoon ja siitä kotia. Ei kauheasti olla ulkona.
 
No riippuu onko lämpötila sen nykytalven +10 astetta vai -20 astetta :D

Esikko synty -06 tammikuussa ja pakkasta kotiin lähtö päivänä oli tuo 20 astetta. Päällä oli vaippa, body, sukat, veluuripuku, toppapuku jossa suljettavat jalan ja hihan suut, silti oli tumput, kypärämyssy ja pipo. Auto oli ihan kamalan kylmä ku oli seissy muutaman päivän paukkupakkasissa, mutta äkkiähän se lämpes.

Nyt tulevan LA on 4.2. tälle on saatu turvakaukoloon se lämpöpussi, joten vähän vähemmällä varustuksella selviää vaikka pakkasta oliskin toi 20 astetta. Varmaan se sama veluuripuku ja muu vaatetus laitetaan, mutta toppapuvun tilalla paksu fleecepuvun tyyppinen ja sitten kaukaloon.
 
Meillä LA 8.1. ja itse olen tätä asiaa myös kovasti miettinyt. Olen pakannut vauvan kotiintuloa varten jo kassin ja sinne olen laittanut bodyn, puolipotkarit, potkuhousut ja sitte ulkovaatteet Tutan 50 cm:n paksun fleecepuvun, toppapuvun, kypärämyssyn ja ulkohatun. Meinaan laittaa vielä toppapuvun tai/fleecepuvun huppua vauvan päähän kun tuo meidän ulkohattu on ohutta toppaa. Itseäkin mietityttää näissä ulkovaatteissa lähinnä se, että olen ne kirpparilta ostanut ja pesussa ulkovaatteet jotenkin ohentuu (siis usean pesun jälkeen). Mutta kyllä meilläkin kotiin tullaan sitte autolla eli ei vauvelin tarvitse kauaa ulkona eikä edes kylmässä autossa olla. Se tietty myös vaikuttaa asiaan et jos on joku kauhea paukkupakkanen ni mietin tätä asiaa viel uusiksi....
 
viime tammikuussa vauvallani oli päällä kotiin lähtiessä sisävaatteet+villatakki+töppöset+tumput+kypärälakki ja villapipo sekä fleecehaalari(tavallista paksumpi).autolla mentiin kotiin.

itsellä kotiutusvaatteet olleet 56cm ja onhan ne hetken reiluja mutta ihan hyvät.

 
Meillä oli joulukuun alkupäivinä kotiutuessa vaan yksinkertainen potkupuku ja toppahaalari,toppatumput ja-töppöset, villainen ohut kypärämyssy ja puuvillainen pipo. Lämmintäneljä astetta. Hyvin tarkeni, ei hionnut.
 
Riippuu tietysti keleistä. Meillä kaikki lapset loppuvuoden lapsia. Esikoisen syntyessä oli pakkasta -20, pojan syntyessä oli muutama plussa aste. Tytölle puin villaa toppavaatteiden alle. Ja pojalla oli fleece puku. Alla oli body, potkarit, gollege tai veluuri puku. Jalassa sukat, villasukat ja töppöset. Päässä on ollut kypärämyssy,villamyssy ja huppu tai toppamyssy. Itse en ainakaan osaisi kuvitella ettei olisi pientä toppapukua, kun lapset ovat olleet todella pieni kokoisia. Pakkauksen vaatteet eivät ole olleet sopivia aikoihin, joten pienellä haalarilla on ollut todella käyttöä.
 
Hei, itsekin olen pähkinyt aikaisemmin todella paljon esikoisen pukemista ylipäätänsä ja nyt on tosiaan talvivauva seuraavana tulossa. En ole vielä päättänyt tarkalleen ottaen vaatteita mutta halusin vain tuoda sen pointin, että lämpö/pakkasasteita enemmän kyllä ratkaisee selkeästi se, miten sairaalasta kotiin mennään. Jos auto on synnärin edessä niin että mies on käynyt sen jopa lämmittämässä etukäteen ja autolla mennään kotiovelle saakka, niin ihan turhaa pukea monia kerroksia, hanskoja, monta päällekäistä hattua tms. Mielestäni sisävaatteet ja joku kevyt fleecepuku/kevyt toppis tai vaikkapa lämpöpussukka kelpaa pelkästään mainiosti jos varsinkin kädet ja jalat jäävät kätevästi sisään (niin kuin yleensä jäävät). Päähän nyt tietysti joku hattu mutta ei varmaankaan mitään toppahattua.

Eri asia on sitten se, jos pitää mennä kylmään autoon tai kävellä pidempiä matkoja - silloin oikeasti pitää miettiä lämmintä vaatetusta.
 
Mulle on opetettu pienestä pitäen että puetaan autoon niin että jos jää välille niin ei ehdi paleltua. Toki taksi tulee max. vartissa mutta kyllä pakkasella siinäkin ajassa kylmä tulee. Isäni on maalta kotoisin ja siellä hieman eri juttu kuin kaupungissa, mut niin opetan omille lapsillekkin. Siis että vaikka lämpimällä autolla lähdetään johonkin lähellekkin niin pipo päähän ja hanskat käteen jne.

Vauvalle laitan tammikuussa bodyn ja sukkikset, siihen päälle velourhaalarin. Käsiin lapaset ja jalkoihin villasukat vaikka toppahaalarin hiat käännetäänkin käsien suojaksi ja jalkaterät ovat umpinaiset. Jos pakkasta on yli 10 astetta niin luultavasti vielä kutomani villahaalarin (mikäli saan valmiiksi :whistle: ). Päähän kypärälakki ja fleecepipo+huppu. Niin ja harso, viltti tai vastaava turvakaukalon eteen ettei vauvan tarvi hengittää "raakaa" ilmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
Mulle on opetettu pienestä pitäen että puetaan autoon niin että jos jää välille niin ei ehdi paleltua. Toki taksi tulee max. vartissa mutta kyllä pakkasella siinäkin ajassa kylmä tulee. Isäni on maalta kotoisin ja siellä hieman eri juttu kuin kaupungissa, mut niin opetan omille lapsillekkin. Siis että vaikka lämpimällä autolla lähdetään johonkin lähellekkin niin pipo päähän ja hanskat käteen jne.

Vauvalle laitan tammikuussa bodyn ja sukkikset, siihen päälle velourhaalarin. Käsiin lapaset ja jalkoihin villasukat vaikka toppahaalarin hiat käännetäänkin käsien suojaksi ja jalkaterät ovat umpinaiset. Jos pakkasta on yli 10 astetta niin luultavasti vielä kutomani villahaalarin (mikäli saan valmiiksi :whistle: ). Päähän kypärälakki ja fleecepipo+huppu. Niin ja harso, viltti tai vastaava turvakaukalon eteen ettei vauvan tarvi hengittää "raakaa" ilmaa.
Hei, tuo on varmasti hyvä pointti mutta meillä ne vaatteet on mukana - en siis pue kaikki päälle mentäessä lämpimään autoon. Meillä ainakin nykyinen tyttö on niin hikipää, että turhat hanskat + extrakerrokset jätetään pois. Jos kävisin niin, että auto sammahtaisi matkalle, sitten tarpeen mukaan voi laittaa hanskaa yms käsiin. Toki vastasyntyneen pukeminen on vähän tarkempaa.

Itse en aio pukea noin paljon mutta tuo peittoidea on hyvä. Sen voi vieläpä ottaa autossa pois. Meillä tarvii muutenkin ulkona kävellä n. 1m kun astuu ovelta autoon/autosta rappuun joten siinä ei edes viima ehdi pahemmin häiritä.

Jos automatka on pitkä, niin kannattaa sitten autossa ainakin kuoria huppua/päällimmäistä hattua pois + avata haalaria tms sillä todella äkkiä siinä tulee hikikin. Jos taas matka on lyhyt, niin silloin tosin se hikisyyskään ei ehdi vaivata vaikka olisi liiankin topattu.
 
Elinan äiti:
Juu ei meilläkään lapsilla 9v ja 7v hanskat autossa käsissä pysy ainakaan pitemmällä matkalla, mutta ku oisivat pakkasellakin lähdössä kauppaan yms. ilman pipoa ja hanskoja pelkällä fleecetakilla. Saa aina olla sanomassa samasta asiasta että mikään auto ei ole 100 % varma. Jospa ne joskus oppis :headwall: .

Meillä on ehkä 20-30 m autoon ja autolta kotiovelle, mut neuvolassa sanottu että vauvalle pahinta on on just kylmän hengittäminen (viima). Siksi joku kaukalon eteen tuolle lyhyellekkin matkalle (ei siis automatkalle). Meillä ei ole kuin noin 5 km kotiin joten ei ehdi auto kauheen kuumaksi tulla ja jos kova pakkanen niin tuskin odotellaan että mies sitä kovin pitkään sairaalan pihalla lämmittääkään vaan lähdetään kotia kohti. Ja tuleehan se itelläki hiki jos autossa kuuma. Mut jos autossa pitää lämmöt alempana niin sit saa olla vauvallakin enemmän päällä. Pelkkä sisävaatetus ja fleecehaalari kuullostaa tosi vähältä. Harva sitä itsellekkään niin vähää pukee vaikka me ollaan jo varmasti jonkin verran karaistuttu vauvaan verrattuna. Toki täällä Oulun tasolla on pakkasta yleensä aina enemmän kuin etelässä joten vaikea sanoa mikä vaatetus sopii kun ei kelistäkään tiedä etukäteen.
 
Joo, jos matkaa autoon 20-30 m eikä auto ole kunnolla lämmin, ei fleecehaalari todellakaan riitä. Meillä luulen riittävän (peitto lisäksi) vaikka olisi kovakin pakkanen koska tosiaan ulkoilmassa ei olla juuri metriäkään ja esim. itse en pue silloin ulkovaatteita päälleni ollenkaan. Pyrin muutenkin aina autoilemaan pelkissä sisävaatteissa, varsinkin tän vatsan kanssa, kun toppatakit yms ahdistaa :) Mutta vain toki silloin kun auto on lämmitetty sisälämpimäksi. Täällä Helsingissä tosiaan yleensä "kesäisemmät" kelit ja täällä moni äiti kuljettaa ulkoillessakin esim. esikoista tarhaan vietäessä vastasyntynyttä ihan vaan untuvamakuupussissa ilman toppahaalareita yms extrakerroksia. Siinähän vaan tulee se ongelma, että itkevää vauvaa ei voi nostaa pussistaan pois jos ei ole kunnolla siihen puettu. No mutta siis, naistenklinikan oven eteen pystyy ajamaan ja kotirapun ovelle pääsee. Jos näin ei olisi, olisi tilanne ihan toinen. Siksi alunperin halusin vain nostaa aiheen esille, että se kulkemistapa vaikuttaa yleensä enemmän kuin varsinaiset pakkaslukemat.
 
Riippuu tosiaan niistä ulkoilman lämpötiloista ja siitäkin oletteko lähdössä omalla autolla vai...

Meidän poika syntyi 27.2.08 ja täällä Helsingissä oli juuri ekat paremmat pakkaset. Oma auto oli matkavälineenä. Pakkasta taisi silloin illalla olla juuri ja juuri sen -10 ja autolle matkaa oli n.10m ja autokin kylmettynyt, joten päälle puettiin:

-vaippa (toki)
-body 8pitkähihainen
-potkuhousut
-sukat
-vauva myssy (äitiyspakkauksen)
-karvahattu
-paksu toppa puku, jossa kiinni ommellut tumput ja tossut
-ja vielä turva kaukalon päälle fleece huopa

Matkaa kotiin olikin jonkin verran, joten pojalla tulikin sitten jo kuuma auton lämmettyä nopeasti, joten hattu pitikin ottaa pois ja puku avata :D Ja sitten taas kävellessä kotiin parkkihallista uudestaan päälle =)

Mutta tosiaan jos lämpötilat on lähemmäs +10 niin ei kyllä tarvitse ihan kääriä villaan, liian kuumakaan ei vauvalla saisi olla =)
 
Esikoista kotiin vietäessä oli 28 astetta pakkasta ja auto lämmitetty mutta niin kuin joku sanoikin niin hengitysilma oli silti kylmää. Päällä oli: body, potkuhousut, villahousut, villatakki, villatumput ja villasukat, kypärämyssy ja toppahattu sekä tässä päällä vauvan toppahaalari. Kaukalon "päällä" oli harso vähän eristämässä ulkoilmaa. Kun harson laittoi sisällä sairaalassa siihen päälle niin se "haukkasi" kaukalon sisään lämpimämpää ilmaa ja vauva ei saanut lyhyellä piipahduksella sairaalasta autoon hengitykseen pakkasilmaa. Meillä on matkaa sairaalasta kotiin 5 minuuttia mutta samat varusteet olisin laittanut pidemmällekin matkalle ja vielä vauvanpeiton siihen päälle.
 
meillä esikko syntyi joulukuussa 03 ja hällä oli kotiutuessaan. puol potkarit ja pitkähihainen body, velourpotkarit, kypärälakki, villa lakki, tumput, töppöset ja toppahaalari. matkaa on noin 30 min verran ja hyvin oli lämmin vielä kotiutuessaankin.

kokona tuolloin oli 50-56 cm oli ihana pukea lähes oikeankokoista. pikkukakkosella oli kotiutumis vaatteet kokoa 50 ja mies toi isommat kun mahtui juuri kotimatkan tuohon 56 kokoon. oli syntyessään 55 cm
 

Yhteistyössä