Tammikuiset 2024

Käytättekö mitä lisäravinteita nyt raskauden aikana?

Mä oon ollut aina vähän skeptinen kalsiumlisän kanssa, mutta kai se on nyt hankittava. Jodia oon pohtinut kanssa...
Mulla käytössä toi raskaus multitabs ja pregnant omega. Kalaa tulee syötyä kyllä liian vähän..rasvattoman maidon yrittänyt ottaa ruokajuomaksi mut ei oikein tunnu maistuvan niin miettinyt kanssa saako tota kalsiumia tarpeeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Käytättekö mitä lisäravinteita nyt raskauden aikana?

Mä oon ollut aina vähän skeptinen kalsiumlisän kanssa, mutta kai se on nyt hankittava. Jodia oon pohtinut kanssa...
Käytän kalsium & D-vitamiinivalmistetta sekä Minisun mama-monivitamiinia. Tarkistin terveydenhoitajan kanssa, että saanti pysyy rajoissa. En juo lainkaan maitoa eli kaikki kalsium tulee ruoasta ja ravintolisästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Käytättekö mitä lisäravinteita nyt raskauden aikana?

Mä oon ollut aina vähän skeptinen kalsiumlisän kanssa, mutta kai se on nyt hankittava. Jodia oon pohtinut kanssa...
Mä oon käyttänyt multivitan se raskaus versio. Nyt raskauden aikana ruvennut maito maistuu juomana muiden maitotuotteiden lisäksi joten oletan että saan kalsiumia ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Oireettomien päivien huolen jälkeen pari edellistä päivää onkin sitten etenkin illasta olleet oikein oireisia, rintoja turvottaa ja etenkin eilen illalla oli niin huono olo että ei ole hetkeen ollutkaan. Koko ajan tuntuu että on nälkä, jos ei syö niin alkaa hiljalleen etoa, jos syö pieniä annoksia, ihan kohta on taas nälkä, jos syö normaalin annoksen maha turpoaa niin että on hankala melkein hengittää ja sitten vasta paha olo onkin.

Maha on kyllä hirveän turvonnut ollut iltaisin ihan muutenkin, ihan ylös asti kovan pinkeä kuin raskausmaha vaikka ei kohtuakaan vielä tietenkään tunnu. Mulla vatsa on hankala kanssaeläjä muutenkin ja sain ehkä reissussa sopimatonta ruokaa joten vatsa oireilee varmaan senkin takia vielä 😟

Tänään 10+1 ja ehkä pieni orastava luottamus kasvaa että tämä voisi mennä vielä hyvin. Ainakaan vielä ei ehkä ole mennyt pieleen ☺
 
Lisäravinteista, mä olen nyt käyttäny vaan foolihappoa 800mg ja lysin vahvaa omega-3. Vertailin omegoja ja raskausversiossa ei ollut mitään erikoista normaaliin verrattuna kuin hinta joten otin tavallisia. E-vitamiinia olen syönyt vuoden niin isolla annoksella että sitä en ole enää ottanut.
Maitoa käytän kahvimaitona ja juustoa syön, en ole kalsium lisää käyttänyt mutta ehkä pitäisi kun tuo inhixa voi periaatteessa heikentää omaa luustoakin.

Kuka olikaan kun sinne fb-ryhmään pystyi liittämään? Jos minäkin jo uskaltaisin....
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Mulla käytössä toi raskaus multitabs ja pregnant omega. Kalaa tulee syötyä kyllä liian vähän..rasvattoman maidon yrittänyt ottaa ruokajuomaksi mut ei oikein tunnu maistuvan niin miettinyt kanssa saako tota kalsiumia tarpeeksi.
Mulla oli aiemmin erikseen b-vitamiinilisä ja d. Nyt hain raskausajan monivitamiinin ja kalsiumin. En käytä juurikaan maitotuotteita. Itseni takia en kalsiumlisää käyttäisi, mutta otetaan varmanpäälle nyt. Määrä mitä sitä pitäis raskaana ollessa saada on aika huima.
 
  • Tykkää
Reactions: cordola89
Onko kellään muulla ollut alaselkäkipua tässä alkuraskaudessa? Mulla on selkä ennestään huono ja normaalisti en kuluttaisi energiaa sen miettimiseen, mutta nyt eri tilanne. Jomotusta ollut nyt 3vrk. Ahdistaa, että on mennyt kesken, kun ollut muutenkin oireeton.... nt ultraan vielä reilu 2 viikkoa..
En odottanut, että raskausaika olisi tällaista epävarmuutta ja pelkoa..
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille :)
Olen seurannut keskusteluja, mutta en vielä osallistunut. Jännittää kuinka raskaus sujuu näin nelikymppisenä. Viime viikolla niskaturvotusultrassa oli kaikki kunnossa, mutta silti kovasti jännittää pikkuisen puolesta. Huomenna tulee täyteen rv 13+0. Voisin liittyä Facebookryhmään :)
 
Hei!
Täällä matti myöhäisenä liikkeellä. Oon 36-vuotias, jolla 2 elossa olevaa lasta. Yks keskenmeno 1/22, joka oli jo edennyt rv 16. Mulla nyt menossa rv 12+0, laskettu aika 16.1. Eilen oli nt-ultra, siellä pikkuisen sydän sykki. Jouduin vaan käymään nipt-testissä, koska lääkäri ei saanut niskaturvotusta mitattua huonon näkyvyyden takia. Sanoi, että ei osaa sanoa tässä vaiheessa varmaksi onko ylim. möhkäle joku kohdun supistuskaari tms. tai myooma (hyvänlaatuinen). Tulokset pitäis heidän soittaa parin viikon sisällä.
Aiemmissa raskauksissa illut pahoinvointia ja oksentelua. Tässä ei missään vaiheessa ole ollut suurempia oireita.
Kerran vain oksentanut ja vain hieman höntti olo välillä, etenkin jos pitkiä aikoja ollut syömättä kiireisen työpäivän aikana.

Vieläkö facebook-ryhmään Summer2 mahtuu? Siellä olisi mukavampi keskustella.
 
Mie syön Multivita raskaus -vitamiineja. Kalsium ei oo tullu mieleenkään. Tosin syön melko paljon maitotuotteita. Ei neuvolassakaan mainittu mistään muusta kuin foolihapon tärkeydestä. Täytyykin perehtyä suosituksiin, kun ruokavalio on kuitenkin aika yksipuoleinen.

Miulla helpotti närästys hieman kun lopetin närästyslääkkeiden käytön. Etovaa oloa on jatkuvasti, jos ei muista syödä jotain jopa puolen tunnin välein. Sain reseptillä uutta pahoinvointilääkettä (Xonvea). Toivotaan, että sen avulla kykenisin takaisin työelämään.

Nt-ultraan sain vihdoin ajan, keskiviikkona 19.7. Lasketaan siis päiviä siihen 🤭
Onneks vasta silloin, kun tänään huolimattomana kaadoin kiehuvat vedet mahan päälle ja navan alla on nyt palovamma. Parannellaan sitä nyt siihen ultraan 😬
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Onko kellään muulla ollut alaselkäkipua tässä alkuraskaudessa? Mulla on selkä ennestään huono ja normaalisti en kuluttaisi energiaa sen miettimiseen, mutta nyt eri tilanne. Jomotusta ollut nyt 3vrk. Ahdistaa, että on mennyt kesken, kun ollut muutenkin oireeton.... nt ultraan vielä reilu 2 viikkoa..
En odottanut, että raskausaika olisi tällaista epävarmuutta ja pelkoa..
Mulla ollut myös noin viikon verran alaselkä kipeä. Tietyssä asennossa oikein vihlaisee. Meenkin nyt huomenna käymään pikaisesti neuvolassa ultrattavana että saan mielenrauhan. Nt-ultra sitten maanantaina
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Mie syön Multivita raskaus -vitamiineja. Kalsium ei oo tullu mieleenkään. Tosin syön melko paljon maitotuotteita. Ei neuvolassakaan mainittu mistään muusta kuin foolihapon tärkeydestä. Täytyykin perehtyä suosituksiin, kun ruokavalio on kuitenkin aika yksipuoleinen.

Miulla helpotti närästys hieman kun lopetin närästyslääkkeiden käytön. Etovaa oloa on jatkuvasti, jos ei muista syödä jotain jopa puolen tunnin välein. Sain reseptillä uutta pahoinvointilääkettä (Xonvea). Toivotaan, että sen avulla kykenisin takaisin työelämään.

Nt-ultraan sain vihdoin ajan, keskiviikkona 19.7. Lasketaan siis päiviä siihen
Onneks vasta silloin, kun tänään huolimattomana kaadoin kiehuvat vedet mahan päälle ja navan alla on nyt palovamma. Parannellaan sitä nyt siihen ultraan
Mulla ekalla neuvolakäynnillä tuli puheeksi kalsium. Ekalla soitolla kertoi foolihapon ja D-vitamiinin saannista. Kalsiumia pitäis saada raskaana ollessa 900mg/vrk. Sanoiko, että sen saa kun käyttää nestemäisiä maitotuotteita/kadvisperäisiä, joihin lisätty kalsium 5-6dl päivässä ja lisäksi pari juuston siivua. Yleisesti oon ajatellut saavani tarvittavan määrän kalsiumia ruuasta, vaikka en maitotuotteita oikeastaan käytä. Mutta tota määrää en usko saavani, joten helpointa oli ottaa ravintolisä.

En ollut myös jodia pohtinut aiemmin. Siitä varmaan ollut itselläkin puurosta eikä neuvolassa olla siitä mainittu mitään. Aloitin sen takia monivitamiinin käytön. Toki olin silloin jo viikolla 10.

Mutta on sitä ihmiset saanu lapsia ennen vitamiineja ja pahimpina pula-aikoina, joten ehkä peliä ei menetetty 🙂
 
Mie syön Multivita raskaus -vitamiineja. Kalsium ei oo tullu mieleenkään. Tosin syön melko paljon maitotuotteita. Ei neuvolassakaan mainittu mistään muusta kuin foolihapon tärkeydestä. Täytyykin perehtyä suosituksiin, kun ruokavalio on kuitenkin aika yksipuoleinen.

Miulla helpotti närästys hieman kun lopetin närästyslääkkeiden käytön. Etovaa oloa on jatkuvasti, jos ei muista syödä jotain jopa puolen tunnin välein. Sain reseptillä uutta pahoinvointilääkettä (Xonvea). Toivotaan, että sen avulla kykenisin takaisin työelämään.

Nt-ultraan sain vihdoin ajan, keskiviikkona 19.7. Lasketaan siis päiviä siihen
Onneks vasta silloin, kun tänään huolimattomana kaadoin kiehuvat vedet mahan päälle ja navan alla on nyt palovamma. Parannellaan sitä nyt siihen ultraan
Ja toivottavasti et pahasti itseäsi polttanut 😔
 
Mulla ollut myös noin viikon verran alaselkä kipeä. Tietyssä asennossa oikein vihlaisee. Meenkin nyt huomenna käymään pikaisesti neuvolassa ultrattavana että saan mielenrauhan. Nt-ultra sitten maanantaina
Mitäs ultrassa sanottiin?

Mä juttelin omista kivuista neuvolan työntekijän kanssa. Ei ollut huolissaan. Uskoi johtuvan mun vanhasta selän traumasta. Mulla nt vasta 18.7. Siihen tuntuu olevan ikuisuus 😄
 
Mulla ekalla neuvolakäynnillä tuli puheeksi kalsium. Ekalla soitolla kertoi foolihapon ja D-vitamiinin saannista. Kalsiumia pitäis saada raskaana ollessa 900mg/vrk. Sanoiko, että sen saa kun käyttää nestemäisiä maitotuotteita/kadvisperäisiä, joihin lisätty kalsium 5-6dl päivässä ja lisäksi pari juuston siivua. Yleisesti oon ajatellut saavani tarvittavan määrän kalsiumia ruuasta, vaikka en maitotuotteita oikeastaan käytä. Mutta tota määrää en usko saavani, joten helpointa oli ottaa ravintolisä.

En ollut myös jodia pohtinut aiemmin. Siitä varmaan ollut itselläkin puurosta eikä neuvolassa olla siitä mainittu mitään. Aloitin sen takia monivitamiinin käytön. Toki olin silloin jo viikolla 10.

Mutta on sitä ihmiset saanu lapsia ennen vitamiineja ja pahimpina pula-aikoina, joten ehkä peliä ei menetetty
Mulle mainihti samallailla puhelimessa jo foolihapon tärkeyden ja ekalla neuvolakäynnillä puhuttiin noista maitotuotteista, paljon pitäs syödä jotta kalsiumia saisi tarpeeksi.👍 Nyt saanut juotuakun sen puol litraa maitoa päivässä, lisäksi maustamaton jogurtti ja juusto, niin saan varmaan näistä tarpeeksi☺
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Hmm, multa kysyttiin neuvolassa vaan käytänkö maitotuotteita. Ei puhuttu mistään määristä. Syön kyllä päivittäin jogurttia aamiaiseksi ja käytän leivän päällä juustoa. Mutta mahtaakohan niistä kertyä riittävästi.

Viikko NT-ultraan, voi kun aika menisi nopeammin. Kävin tosin maanantaina vielä mielenrauhaksi varhaisultrassa. Kaikki oli hyvin ja siitä tuli kyllä tosi onnellinen olo. Jotenkin oli viikonloppuna kauhean epävarma ja jotenkin alakuloinen fiilis. Ultran jälkeen taas niin keventynyt ja iloinen olo :)
 
Mulla olis puolitoista viikkoa nt ultraan. Sykkeitä en oo saanu kuuluviin, kohtu on vielä niin alhaalla. Oireita onneksi vielä on joten se rauhoittaa oloa. Mietin soittaisinko neuvolaan jos ne kuuntelisi mutta varmaan sitten hätääntyisin jos ei kuuluisi. Yritän jaksaa sinne ultraan asti enempää panikoimatta. Nt-ultran jälkeen sovin neuvolaan sitten ekan käynnin.
 
Multa otettiin maanantaina noi verikokeet ja oletin että niistä ois jotain saanu selville. Ei tuo S-hCG-B-V ja S-PAPPA taida kuitenkaan mitään kertoa? Ei vielä tulokset ole edes näkyvissä omakannassa, pohdin vaan🤔
Viime syksynä tulokset tuli melkein samantien ja niistä näky kai se keskenmeno🤔
 
Täällä käyty tänään NT-ultrassa. Kaikki oli hyvin ja vauva mittas 3 päivää vanhempaa eli 12+0. Nyt huomasin vessassa käydessäni rusehtavaa vuotoa. Johtuukohan ultrasta? Ei tehty kyllä ultraa sisäkautta vaan mahan päältä, mutta kätilö kyllä herätteli vauvaa niin heilutteli kohtua ja painoikin jonkin verran. Ei ole kipuja ja vuotokin on vähäistä onneksi, mutta tietenkin aiheuttaa pienen huolen.
 
Mitäs ultrassa sanottiin?

Mä juttelin omista kivuista neuvolan työntekijän kanssa. Ei ollut huolissaan. Uskoi johtuvan mun vanhasta selän traumasta. Mulla nt vasta 18.7. Siihen tuntuu olevan ikuisuus
Kaikki oli oikein hyvin! Vauva liikkuikin nyt niin se helpotti nähdä ❤ Vähä luottavaisemmin mielin nyt meen maanantaina sinne nt-ultraan. Tänään töissä ekaa päivää 5vkon loman jälkeen ja yllättävän hyvin jaksoin ja vei huomion tästä olostakin muualle! Eikä selkäkään nyt kauheasti tullut enempää kipeäksi.
 
Multa otettiin maanantaina noi verikokeet ja oletin että niistä ois jotain saanu selville. Ei tuo S-hCG-B-V ja S-PAPPA taida kuitenkaan mitään kertoa? Ei vielä tulokset ole edes näkyvissä omakannassa, pohdin vaan
Viime syksynä tulokset tuli melkein samantien ja niistä näky kai se keskenmeno
Mulle neuvolassa sanottiin, ettei osaa niistä mitään sanoa, kun syötetään nt ultra tuloksiin tmv 😄 en tiedä sanoko vaan, ettei soitella ennen nt ultraa. Mä kävin tänään verikokeessa, tuli kyllä perusverenkuvasta heti tekstarilla tulokset ja neuvolasta oli laitettu ipanan kautta viestiä, että kaikki ok niistä tuloksista mitä tullut ja loppuja odotetaan... kauanko nt ultran jälkeen kestää saada vastaus? 🤔
 
Mulle neuvolassa sanottiin, ettei osaa niistä mitään sanoa, kun syötetään nt ultra tuloksiin tmv en tiedä sanoko vaan, ettei soitella ennen nt ultraa. Mä kävin tänään verikokeessa, tuli kyllä perusverenkuvasta heti tekstarilla tulokset ja neuvolasta oli laitettu ipanan kautta viestiä, että kaikki ok niistä tuloksista mitä tullut ja loppuja odotetaan... kauanko nt ultran jälkeen kestää saada vastaus?
Joo niin mäkin ymmärsin et niitä lukemia verrataan sit ultra tietoihin. Nyt tulikin mulle omakantaan, eipä ne luvut mulle mitään kertonu😁
Mulla on 19.7. se Nt ultra ja tarkotus oli sillä viikolla varailla se lääkäriaika, toivottavasti sais sitä seuraavalle viikolle..siellä kai ne lukemat käydään läpi🤔
On tää kyllä yhtä jännitystä koko raskausaika, saakohan missään vaiheessa huokasta...
 
Joo niin mäkin ymmärsin et niitä lukemia verrataan sit ultra tietoihin. Nyt tulikin mulle omakantaan, eipä ne luvut mulle mitään kertonu
Mulla on 19.7. se Nt ultra ja tarkotus oli sillä viikolla varailla se lääkäriaika, toivottavasti sais sitä seuraavalle viikolle..siellä kai ne lukemat käydään läpi
On tää kyllä yhtä jännitystä koko raskausaika, saakohan missään vaiheessa huokasta...
Ai, mulla on siitä lääkäri vasta 2 viikon päästä siitä... luulin että ne tulokset kuulee aiemmin...😦

Ja joo, tuntuu että koko ajan odottaa jotain seuraavaa etappia eikä pysty nauttii tästä hetkestä.
 

Yhteistyössä