Tammikuun 2014 tähtöset toukokuussa!!

Ainiin, ruokavaliosta, mie en hirveästi syö muutenkaan niitä kiellettyjä juttuja, niin ei paljoa tarvitse muuttaakaan! Homejuustoja käytän kuumennettuna. Maksalaatikko on ainoa jonka syönnin olen jättänyt (paitsi ihan vähän lapsilta maistan :saint: ). Ja lääkkeitä vältän viimeiseen asti. No alkoholi tietty on jäänyt pois kokonaan :)
 
Tänään vasta tajusin alkaa enempi kattomaan ruokavaliota :D Tiesin kyllä ettei vakuumipakattua kalaa saisi syödä eikä maksaakaan mutta tänään tulostin oikein listan kaikista kielletyistä ja rajoitetuista ruuista. Aion kyllä yrittää parhaani mukaan noudattaa "sääntöjä" mutten nollatoleranssilla kuitenkaan. Eniten harmittaa ettei korvasieniä saisi syödä, juuri kun niitä pääsisi keräilemään :( Noh, täytyy vaan pakastaa ja odottaa ensi vuotta.
Tietäisikö joku katkaravuista? Kun noissa kalaruuissa on kuitenkin rajoituksia muttei ainakaan tulostamassani listassa ollut mitään mainintaa katkaravuista. Saako niitä syödä?

muoks. Unohtu ihan kokonaan alkoholin kommentointi, sen kanssa aion pitää nollalinjan koko raskauden ajan. Enkä usko että tulee olemaan vaikeaa kun tupakankin polton sain lopetettua seinään ja se sentään oli suurempi pahe meikäläiselle :D
 
Viimeksi muokattu:
Mijau: Kyselit selkävaivoista raskauden aikana. Mulla on ollut ongelmia selän kanssa murrosikäisestä asti. Staattiset työasennot ja painonnousu on välilevyille ihan myrkkyä. Tämä on tottakai tuonut omat haasteensa odotusaikaan. Selkä kipeytyy helposti ja iskias vaivaa säännöllisesti.
Maha- ja selkälihaksia kannattaa tehdä oman voinnin mukaan. Siitä on hyötyä jatkossa, vaikka harjoittelun aloittaisikin vasta nyt!!! :) Myös selkätuesta saattaa olla apua pahimpien kipujen kanssa, mutta mun kohdalla lääkärit kehotti turvautumaan lisätukeen vain, jos liikkuminen on oikeasti mahdotonta ilman sitä.
Omalla kohdalla vaivat pysyivät odotusaikana aisoissa liikunnalla, normipainonnousulla (+11kg), sekä maha- ja selkälihasharjoituksilla. Lääkäri suositteli jatkamaan lihasharjoituksia siihen asti, kunnes isot mahalihakset erkanevat toisistaan masun kasvaessa. Olin laiska, ja lopetin hieman aikaisemmin :p Mutta aiempi vaivannäkö palkittiin, ja säästyin selkätuen käytöltä!
Mulla on fyysisesti rankka työ joka vaatii hyvää kuntoa, joten tämänkin takia oli erittäin tärkeää huolehtia kunnosta. Tiedän - kuulostaa hassulta tehdä selkävaivaisena fyysistä työtä :D Jatkuva liikkeessä olo on kuitenkin parasta hoitoa mun selälleni :) Nyt huokaisen helpotuksesta, kun saan olla odotusajan hoitovapaalla ja keskittyä lapsiin :heart:

Raskausoireista: Juuri kun ehdin hehkuttamaan hyvää oloa, niin sieltähän se pahoinvointi saapui. Voi kökkö... :x

H & Pikkutähtönen2014 4+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mijau
Maura73: Olen pahoillani, voimia sinulle!:hug:

Täällä pätkähti tänään 3+ diginäytölle! Jes jos nyt jättäisin testitikut rauhaan. =)

Huono on vaan pahentunut. Jatkuvasti pitää olla syömässä jotain. Taidan kokeilla sea band rannekkeita jos auttaisi.

Ruokavalioo en oo muuttanut paitsi että kaikki ei maistu enää tai tapoja pahemmin. En muutenkaan polta ja alkoholia mennyt ehkä 1 kerta kuussa, joten ei ollut vaikea luopua siitä. Pitäs varmaan tulostaa kanssa lista mitä ei saa syödä.

Syöttekö vitamiineja? Mä syön multivita raskaus vitamiinia , sitten lisäksi vielä folirenia että tulee tarpeeksi foolihappoa. Kasvikset kun ei nyt yhtään maistu, yököttää vaan.
 
En oo muutoksia ruokavalioon tai tapoihin tehny. En polta ja juonukin viimeksi 2010 :) Foolihappoa syön lääkityksen takia ja tavan multivitaa syön purkin loppuun ja sit vaihdan raskaus ja imetys malliseen :)

Olo edelleen tällänen ei oikeen minkäänlainen. Odottelen jännityksellä ens viikkoa josko olot alkaa samasta kun esikoisesta...

Kirppu 6+4 <3
 
Kysyisin teiltä kokemuksia tuosta clearbluen digitestistä.
Oon hieman ymmälläni.. Ajattelin että olisin nyt 4+4 tai 4+6 (jälkimmäinen nla:n mukaan), niin digi näytti tänään jo 3+ vaikka ajattelin että se pitäisi olla vasta 2-3 ?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki ja onnea sekä tarrasukkia pienille :wave: Olen tässä nyt pari päivää lukenut ketjuanne ja kovasti toivon pääseväni liittymään mukaan ensi viikolla :) Niin vahvoja oloja ollut viimeiset neljä päivää että ihmettelen kovasti jos ei testiin positiivista tulosta tule. Eilen ja tänään kyllä tuli nega, mutta päiviä laskeskeltuani totesin olleeni liian hätäinen. Mutta peukut pystyssä ollaan josko se pikku kakkonen masussa kasvaisi =)
 
  • Tykkää
Reactions: Mijau ja miumau*
Uusi ilmottautuu!

6.1/Fantaihana/37/neljäs/KOS

Minipillereistä huolimatta raskaana ollaan taas. Koko kevään oon ollu menossa laittamaan kirukkaa, mut en saanu aikaseks kun olis pitäny ensin käydä ottamassa papa-kokeet. Pari tuntia mietin aborttia kun testin tein 3.5 mut mä jouduin toteemaan etten mä pysty siihen. Mies on vieläkin tätä raskautta vastaan koska ei haluais lapsia pienellä ikäerolla. (Edelliset on syntyny 06/06, 03/10 ja 11/11.) Ja mä en olis halunu ollenkaan lisää lapsia, mut tässä sitä vaan taas ollaan ja yritän sopeutua ajatukseen uudesta vauvasta. :heart:

Seksiä ei olla plussan jälkeen harrastettu kun ei vieläkään olla ihan hyvissä väleissä tän raskausuutisen jälkeen.

Hankintoja ei todellakaan tarvitse tehdä, ennestään on kaks poikaa ja tyttö ja molemmille on vaatteet vielä tallessa. Mies on nigerialainen ja pieneks jääneet vaattet on ollu tarkotus lähettää sinne, mut jostain kumman syystä niitä ei olla vielä saatu lähetettyä.

Opiskelut keskeytyy kolmannen kerran äitiysloman takia. Opiskelen terkkariks ja viimeinen työharjottelu siirtyy vuodella.

Vitamiinit ja ruokavalio Vitamiineja täytyy alkaa syömään. Ruokavaliota en ole vielä muuttanut mitenkään, tosin ei sitä tarvii paljoo muuttaakaan. Alkoholia en juo muutenkaan kun pari lasia viiniä vuodessa joten ei tunnu missän että se jää pois. Foolihappoa pitää saada tarpeeksi ettei vauvalle tule spina bifidaa, eli selkäydinkanava ei sulkeudu kunnolla. Suomessa on tosi harvinainen vaiva mut 2009 kun oltiin Nigeriassa koko kesän ja olin kakkosen kanssa rv 11 kun kotiuduttiin niin söin paikallisia foolihappotabletteja ihan varmuuden vuoksi, tosin niistä ei voinu olla täysin varma mitä ne oikeesti sisälsi.

Pahoinvointi kuvottavaa oloa on nyt ollu kahtena aamupäivänä, toivottavasti ei kauheen paljon pahemmaks menis. Väsymyskin on alkanut viimepäivinä painaa oikein kunnolla mikä haittaa opinnäytetyön kirjottamista kun päivällä pitää nukkua parin tunnin päikkärit.

Eka neuvola on 28.5.
 
  • Tykkää
Reactions: Ihanamami
Juurikin estääkseni tuota spina bifidaa varten syön foolihappoa ja kai tuo estää muitakin ns. kehityshäiriöitä? Mutta tosiaan syön sitä nyt joku 800mg päivässä, että onkohan siitä haittaa?

Mun Multivitassa on kuitenkin foolihappoa se 400mg, että oisko se jo riittävä, vaikka ruokavalio ei olisi nyt pahoinvoinnin aikana paras mahdollinen?

Onko teillä muilla ollut alkuraskaudessa vatsan toiminta jotenkin muuttunut? Mä en tiedä onko muhun iskenyt joku vatsapöpö vaikkei kuumetta oo, mutta plussauksen jälkeen vatsa menee välillä ihan vesiripulille lähes joka toinen päivä enkä oo muuttanut ruokavalioo. Onkohan tää alkuraskauteen kuuluvaa ku aiemmissa raskauksissa on ollut enemminkin ummetusta. Vai voisko toi vatsaoire olla noista extra foolihapoista, jos saankin sitä jotenkin liikaa?
 
Minulla on näköjään todella aikaisin ensimmäinen neuvola, kun se on jo huomenna..

Ruokavaliota ei ole tarkoitus muuttaa, Aura juustohan on nykyisin tehty pastöroituun maitoon, eli sitä voi syödä raskaanakin ilman lämmittämistä ;)

Toiveena olisi, että nyt paino pysyisi kurissa, esikoisesta tuli ja jäi ihan liikaa kiloja...

NukkuMarja
 
Vitamiineista: foolihappo (wemmu, syön myös 800 mg, ei pitäisi olla haittaa eikä ole mulla kyllä aiheuttanut mahan löysyyttä), d-vitamiini, ja tällä hetkellä c-vitamiini kun en pahoinvoinnin takia pysty hedelmiä/marjoja syömään ja sitten se b6-vitamiini (jonka vaikutus ei ainakaan vielä tunnu missään jos sitten jossain vaiheessa edes alkaa).

Ruokailut: En olisi muuten juuri muuttanut ruokailutottumuksia, mutta tämän pahoinvoinnin takia on ollut pakko. Juustoja söisin jos pystyisin, tarkempi olisin selkeästi pastöroimattomien ja pienempien valmistajien juustoissa (jostain tuon ohjeen joskus kuullut). Alkoholista ei ole vaikeuksia olla erossa. Graavilohta varmaan välttelisin, jos sitä olisi tarjolla. Mulla olisi sellainen olo katkaravuista ja mädistä, että ne olisivat kiellettyjen listalla. Ainakin katkaravut jos niitä ei ole kypsennetty kunnolla. Kun kerran pakastevihanneksetkin pitäisi raskaana ollessa keittää? Eikös sellainenkin sääntö ole? On ainakin joskus ollut... :) Ehkä joku tietää mua paremmin...

Huomenna on se jännä päivä, kun on varhaisraskauden ultra! Kyllä jännittää!

Tervetuloa taas uudet!
 
Iltaa, olo normaali, väsymys painaa ja nälkä useammin. Mutta Päivä kerrallaan eteenpäin. Jokainen päivä ilman vuotoa on ilon asia mulle. :) Mulla viimeinen näyttöpäivä huomenna, opiskelen siis laitoshuoltajaksi, meinaa vaan olla niin väsynyt jo tähän opiskeluun :/ Mutta jos huomenna kaikki menee hyvin, oon valmis :) Nyt nauttimaan iltapalaa ja katsomaan greyn anatomiaa..

Sanna-M rv 6+4
 
Voimia kaikille keskenmenon kohdanneille... :hug:

Ruokavaliosta: Kyllä sen verran kiinnitän nyt huomiota, että en ole enää maksaa syönyt missään muodossa (todella harvoin tulis muutenkaan syötyä), katkarapuja, vakuumipakattuja kaloja enkä ulkomaalaisia homejuustoja. Ei tässä ruokavaliossa juuri muuta ole ollutkaan, mihin pitäisi huomiota kiinnittää. Alkoholia en juo, mutta eipä tuo vaikeuksia tuota ja tupakoinninkin lopetin jo viime syksynä.

Vitamiineja syön: D-vitamiinia, Omegan kalaöljykapseleita, foolihappoa, C-vitamiinia ja rautaa (aiemmissa raskauksissa hemoglobiini laskenut aina loppua kohti hurjan alas, joten ajattelin ennakoida ja syödä jo alkuunsa pientä annosta kun hb mulla muutenkin yleensä alhainen.

Oma napa: hajuaisti yhä on herkillä (muutoin ei varmaan olisi minkäänlaista pahoinvointiakaan), mutta verenpaineet tippuu ajoittain alas niin että huimaa ja heikottaa. En arastele syödä salmiakkia. Aiemmissakin raskauksissani huimasi niin että heikotti, jolloin piti vain hetki huilata ja nostattaa paineita... Väsymys on melkoinen, mutta sitä yritän hoitaa lepäämällä, jos voin.
Kesäsuunnitelmista joku kyseli: meillä ei matkustella ulkomaille, korkeintaan muumimaailmaan tai ruotsinlaivalle tms. ja mökkeillään niin paljon kun voidaan ja rakennetaan leikkimökki. Tarkotus ois joku retki tehdä miehen kanssa moottoripyörälläkin. Jonnekin festareille tekis mieli, mutta katsotaan nyt, miten asiat saa järjestymään.
 
Voi ei Liz:hug: Pahoittelut!

Toivottavasti ei tulis enempää menetyksiä tähän listaan. No uutiset on aina ikäviä ja koskettaa niin.

Täällä pahoinvointi ja väsymys vaan jatkuu. Eilen illalla vielä 22 aikaan piti oksentaa viimeisen kerran. Huomaan että jos vähänkin tulee väsy/heikotus/nälkä niin heti alkaa yökkyyttämään. Minulla on aina ollut vernpaineet alhaiset ja luulen että nyt on laskenut entisestään, sen verta huimaa ja silmissä musteneeaina jos joutuu nousemaan nopeasti esim sängystä.
Mulla käsilaukussa kokoaika mukana: vesipullo, banaani ja merkkaripussi (mustat tekee hyvin kauppaansa)

Meidän piti tehdä ns häämatka tänä kesänä vaan jotenkin luulen että se jää tekemättä. Suomessa varmaan reissataan normaaliin tapaan (tapana käy noissa huvipuistoissa lasten kanssa) ja kahdestaan tykätään käydä eri kaupungeissa viettämässä kylpyläviikonloppuja.

Mamuska ja pirpana 7+1
 
Muistan lukeneeni foolihaposta joskus että sitä pitäisi saada 400mg päivässä ja sen verran ainakin multivitassa on, siksi ihmettelin miksi te sitä vielä erikseen syötte :)

Lizille pahoittelut :'( Toivotaan että pian plussaat uudelleen :hug:

Iik, jännittää klementiinin puolesta, tulehan kertomaan ultrakuulumisia! =)

Tervetuloa mukaan Fantaihana! Teillä onkin vähän erikoisempi tilanne niin sanotusti, toivotaan että pääsette pian miehen kanssa yhteisymmärrykseen ja hänkin hyväksyy tulevan perheenjäsenen =)

Nukkumarja: mua pelottaa myös että paino nousee kamalasti. Nyt jo lievää ylipainoa, en tosiaankaan haluaisi lisäkiloja :$ Mutta itsestähän se on pääasiallisesti kiinni, pitäisi vaan jaksaa tarkkailla mitä syö ja liikkua enemmän. Pitää toivoa että tää väsymys hellittää pian, nyt ei tosiaankaan ole voimia millään kävelyillä tms käydä töitten jälkeen :(

juculle vielä: mullakin clearblue näytti 2-3 vaikka oli meneillään vasta rv 3+5, ja muistaakseni rv 4+2 oli jo 3+. Testihän laskee hcg:n määrän ja joillakin hormoni nousee nopeammin, luulisin tuon johtuvan siitä :) Joku korjatkoon jos puhun höpöjä :D

Oikein ihanaa päivää kaikille tuleville mammoille! :heart:

Mijau 5+3
 
Foolihappo: En siis syö mitään multivitaminivalmistetta, vaan kaikki vitamiinini erillisinä, siksi myös foolihapon erillisenä.

Joo, alkaa jännittää tuo ultra. Kerron sitten illalla kuulumisia. Nyt yritän unohtaa asian ennen iltapäivää, että tulisi töiden teostakin jotain =)

Aurinkoa kaikkien päivään!!
 
Liz: Voi ei :( Olen pahoillani :hug:

Jucu: Kyselit CB:n testistä. Olen samoilla linjoilla Mijaun kanssa :)
Joskus korkea hcg-arvo voi viitata myös kaksosraskauteen. Onko teillä suvussa kaksosia?

(.) Siis voi kiesus tätä alaselän särkyä!!! |O Mulla on joka raskaudessa alkanu selän liitokset löystyä jo hyvissä ajoin, mutta aina tää asia vaan pääsee yllättämään. Kipu pahenee nukkuessa, mutta helpottaa onneksi päivän mittaan.

Haksahdin eilen tilaamaan CB:n digitestin. Toivottavasti ehtii tulemaan ennen v-loppua. Pakko tehdä vielä yksi varmistustesti! Ajatukset ei jätä rauhaan :D

H & Pikkutähtönen2014 4+6 (Huomenna poksuu!)
 
Hahaa, näin viime yönä unta, että saatiin poika! Voi että sitä fiilistä, kun sai pitää sitä omaa pientä sylissä! :) Kaiken lisäksi vauva oli vielä järjettömän rauhallinen ja helppo, nukkui vaan tuntitolkulla ja söi välillä. Olisipa enneuni... :whistle:

Onko muut nähneet vauvaunia? :)
 
Liz pahoittelut ja jaksamista! :hug:

CB:n testistä, just kun eilen täällä hehkutin että sain "jo" 2-3 viikkoa tulokseksi ja eilen oli tosiaan 5+0...oliskohan mullakin sitten pitänyt näkyä 3+, kun teillä muillakin on näkynyt..alkoi taas epäilyttää oma tilanne...

vauvaunia en ole nähnyt kyllä piiiiitkiin aikoihin. Joskus yritysaikana näin unta, että menin neuvolaan vannoen että olen raskaana..noh, neuvolatäti ei tätä uskonut vaan väitti että olen vain syönyt liikaa suklaata (ja siksi vatsa kasvanut). Mulla oli siellä laukku mukana mikä oli täynnä suklaata :D

vitamiineista
foolihappoa ja D-vitamiinia olen käyttänyt jo pitkään. Kunhan saan purkit syötyä tyhjiksi, haen raskausmonivitamiineja. Niissä kun tosiaan pitäs kaikki tarvittava sitten olla :)
 

Yhteistyössä