Tammikuun budjettihaaste :)

  • Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
Nyt on kuukauden ostokset tehty! Viimeinen kauppareissu (Lidl) näyttää tältä:

Edam 4,21
Banaani 0,72
Paprika mix 1,99
Päärynä 1,99
Peruna 1,75
Porkkana 1,39
Maito 0,71
Jogurtti 0,89
Kirjolohipyörykät 1,39
Meetwursti 1,99
Fusilli 0,85
Spagetti 0,49
Vehnäjauho 0,75
Ketsuppi 1,09
Becel 1,79
Tumma makarooni 0,63
Taco-mausteseos 0,49
Ananaspalat 1.09
Mineraalivesi 1,25
Mehutiiviste 1,75
Reissumies 0,47

Yhteensä 27,68

Kuukauden loppusaldo on 451,80 eli reilu 50 euroa meni yli. Puhtaasti ruokaan ja hygieniaan (eli jos ei lasketa kaupassa tehtyjä tavaraostoksia ja alkoholia) meni 355,25 mikä olisi ollut kohtuullisempi. Meitä on 2+1. Säästöä voidaan tehdä ainakin herkuista ja leipää voidaan syödä vähemmänkin (paljon menee leipiin, juustoon ja leikkeleisiin). Miehen alkoholiostoksiin en voi vaikuttaa, joten tästä syystä tiputan sen pois laskennasta ensi kuussa. Tavaraostokset (lelut, astiat jne.) pidän edelleen, koska niihin voin vaikuttaa itse.

Helmikuun budjetti on 350e, sisältää ruokaostokset, hygieniatarvikkeet ja tavarat mitä ostetaan ruokakaupoista. Lapsi syö hoitopäivinä lounaan ja välipalan hoidossa, minä ja mies syömme kaikki ateriat kotona (otetaan töihin eväät).

Minä teen muuten samoin kuin poikia3, ostan tarjouksesta shampoot ym. jos vaan sattuu kohdalle. Pakkaseen ostan edullisia lihoja niin paljon kuin sinne vaan saa mahtumaan.

Muoks. Lisään vielä että säästöä tuli joka tapauksessa melkein 150€ aikaisempiin kuukausiin verrattuna!
 
Viimeksi muokattu:
"Aapee"
Jokos alkaa uus 4 viikon haaste, vai miten tehdään? Joku muu, ku mä vois alottaa uuden ketjun. :) Siihen voisi ton perhekoon ainaki lisätä, en muista oliko jollain jotain muitakin ideoita...?

Meillä nyt mennyt jotain 340-350€. Ens kuuksi asetan tavoitteeksi 100€/vko. voidaan sit ehkä jossain ulkonakin lounastaa. :p

Aika uskomattomalta tuntuu päästä noin paljon alle entisen kulutuksen, kuitenkin ollaan syöty hyvin, herkuteltukin jne. Tosi paljon on vaikuttanu leipäostosten järkeistäminen ja se, että hedelmät on ostettu melkeen aina tarjouksesta. Lidlissä ollaan nyt myös käyty normaalia enemmän, eli maidon ja vaippojen hinta ei ainakaan oo päässy kasvattaa summaa.

Soronoo ensi kuun haasteeseen saakka! :)
 
"vieras"
Tilanne päivitys.

Viime viikolla käväsin Lidlissä, hintaa kauppareissulle tuli 78,42, joista onpi vielä ruokaa jäljellä loppu kuuksi, luulisin. Maitohan sielä on selkeesti halvempaa, samalla tarttui mukaan meille perustuotteita kuten rahkaa, jugurttia (en löytänyt sellaista normi maustamatonta kilon tai puolen kilon pakettia, joten ostin kreikkalaista jugurttia), raejuustoa, jauhelihaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, leikkelettä, leipää, juustoa yms.

Muutoin olen ollut kohtalaisen tyytyväinen Lidlin ostoksiin, mutta tuttua ja turvallista jugurttia sekä raejuustoa tuli ikävä. Mä en saata syödä tuota Lidlin raejuustoa, joten sitä haetaan jatkossa muualta.

Tänään mies kävi tuhlaamassa 53,85€ Cittariin ja haki lapsille vaippoja, nuoremmalle tuttipulloja ja tutteja, sekä mulle raejuustoa, meillä oli joululahjaksi saatu cittarin lahjakortti, joten omaa rahaa tarvi laittaa tuo 3,85€

Mä luulen, että Lidlissä tehdään jatkossa enempi ostoksia, kun sielä ihan aikuisten oikeasti osa tuotteista on huomattavasti halvempia, esim. maito Lidli 0,69€ ja Prisma 0,88€.
 
"Saana"
[QUOTE="vieras";27951202]Tilanne päivitys.

Viime viikolla käväsin Lidlissä, hintaa kauppareissulle tuli 78,42, joista onpi vielä ruokaa jäljellä loppu kuuksi, luulisin. Maitohan sielä on selkeesti halvempaa, samalla tarttui mukaan meille perustuotteita kuten rahkaa, jugurttia (en löytänyt sellaista normi maustamatonta kilon tai puolen kilon pakettia, joten ostin kreikkalaista jugurttia), raejuustoa, jauhelihaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, leikkelettä, leipää, juustoa yms.

Muutoin olen ollut kohtalaisen tyytyväinen Lidlin ostoksiin, mutta tuttua ja turvallista jugurttia sekä raejuustoa tuli ikävä. Mä en saata syödä tuota Lidlin raejuustoa, joten sitä haetaan jatkossa muualta.

Tänään mies kävi tuhlaamassa 53,85€ Cittariin ja haki lapsille vaippoja, nuoremmalle tuttipulloja ja tutteja, sekä mulle raejuustoa, meillä oli joululahjaksi saatu cittarin lahjakortti, joten omaa rahaa tarvi laittaa tuo 3,85€

Mä luulen, että Lidlissä tehdään jatkossa enempi ostoksia, kun sielä ihan aikuisten oikeasti osa tuotteista on huomattavasti halvempia, esim. maito Lidli 0,69€ ja Prisma 0,88€.[/QUOTE]

Sori, multa jäi äsken mun nimimerkki pois :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27950844:
Nyt on kuukauden ostokset tehty! Viimeinen kauppareissu (Lidl) näyttää tältä:

Edam 4,21
Banaani 0,72
Paprika mix 1,99
Päärynä 1,99
Peruna 1,75
Porkkana 1,39
Maito 0,71
Jogurtti 0,89
Kirjolohipyörykät 1,39
Meetwursti 1,99
Fusilli 0,85
Spagetti 0,49
Vehnäjauho 0,75
Ketsuppi 1,09
Becel 1,79
Tumma makarooni 0,63
Taco-mausteseos 0,49
Ananaspalat 1.09
Mineraalivesi 1,25
Mehutiiviste 1,75
Reissumies 0,47

Yhteensä 27,68

Kuukauden loppusaldo on 451,80 eli reilu 50 euroa meni yli. Puhtaasti ruokaan ja hygieniaan (eli jos ei lasketa kaupassa tehtyjä tavaraostoksia ja alkoholia) meni 355,25 mikä olisi ollut kohtuullisempi. Meitä on 2+1. Säästöä voidaan tehdä ainakin herkuista ja leipää voidaan syödä vähemmänkin (paljon menee leipiin, juustoon ja leikkeleisiin). Miehen alkoholiostoksiin en voi vaikuttaa, joten tästä syystä tiputan sen pois laskennasta ensi kuussa. Tavaraostokset (lelut, astiat jne.) pidän edelleen, koska niihin voin vaikuttaa itse.

Helmikuun budjetti on 350e, sisältää ruokaostokset, hygieniatarvikkeet ja tavarat mitä ostetaan ruokakaupoista. Lapsi syö hoitopäivinä lounaan ja välipalan hoidossa, minä ja mies syömme kaikki ateriat kotona (otetaan töihin eväät).

Minä teen muuten samoin kuin poikia3, ostan tarjouksesta shampoot ym. jos vaan sattuu kohdalle. Pakkaseen ostan edullisia lihoja niin paljon kuin sinne vaan saa mahtumaan.

Muoks. Lisään vielä että säästöä tuli joka tapauksessa melkein 150€ aikaisempiin kuukausiin verrattuna!
ruuassa ja muissa tavara ostoissa mutta ei jos on laskuja,vaateitta ja muita menoja.
 
"Saana"
Meillähän taitaa nyt olla tammikuun kauppalaskun kokonaissumma 592,01 eli pikkasen paukku se 80€/vko :) Pelkästään vaippoihin meni 85,93€ ja paperit, pesuaineet, rintaliivinsuojat, miehen hanskat ja muistitikku 62,79€

Meillä meni siis ruokaan 443,29€/tammikuu ellei nyt näiden 4 päivän sisällä jotain akuuttia ja tärkeetä vielä tarvi hakea.

Mehän ei olla ostettu herkkuja, sikareita eikä alkoa tässä kuussa ollenkaan. Toki ei muutoinkaan alkoa tahi sikaria juurikaan kuluteta vuoden aikana. Ensi kuun vois kyllä vielä pitää herkuttomana, kun maaliskuu on taas täynnä juhlia.

Meillhän on 2+2, mutta toinen lapsi on vielä ihan rintaruokinnalla, mies ottaa eväät kotoa ja toisinaan meillä syö myös miehen kavereita tai velipoikaa.
 
Selleri
Meillä kävi niin ikävästi, että yksi lapsista joutui sairaalaan muutamaksi päiväksi. Ei siinä kamalasti ehtinyt tai jaksanut ruokabudjetteja miettiä, ja muutenkin meni rutiinit ruokailujen suhteen sekaisin, joten ylimääräistä rahaa paloi ruokailuihin ihan rutkasti tässä viime metreillä. En laske tähän nyt ruokailuja sairaalassa, koska niistä ei tullut otettua kuitteja. Mies oli sairaalassa ollessani käynyt kerran "ilman valvontaa"=ruokalistaa kaupassa ja mukaan oli tarttunut vaikka mitä. Mukana oli poikkeuksellisesti sellaisia herkkujakin mitä meillä ei normaalisti ostella, koska nyt on tärkeintä saada tuo pikkupotilas syömään, mitä tahansa kunhan vain jotain menee alas.

En ehdi nyt listaamaan ostoksia, mutta viimeisellä kauppakäynnillä oli mennyt 130€. Tässä loppukuussa ei tarvitse mitään täydennysostoja tehdä, joten koko tammikuun päivittäistavaraostokset oli meidän perheessä 600€. Ja tuosta summasta tullaan todellakin alaspäin helmikuussa...Mä olen oikeasti ihan järkyttynyt tuosta rahanmenosta, vaikka mitään turhuuksia ei paljoa ostella. Kuvitelmani meidän ruokamenoista on ollut pahasti alakanttiin...
 
*MiMeira
Selleri, tuollaisessa tilanteessa ei meilläkään ehtisi ruokamenoja miettimään.

Ja myös meillä, rahanmeno kauppaan hirvittää välillä. Vaikka mukamas ostan vain tarpeellista. Olenkin jo miettinyt että syömmekö liian hyvin? Siksi aina silloin tällöin onkin puuropäivä, munakas ruoaksi jne.

Nyt on tarkanmarkan(€) kevät muutoinkin, hauan pari osaria pois joten yritän olla ostamatta mitään ylimääräistä. Ruokalasku on kuitenkin lainan jälkeen isoin menoerä. Ensi kuu tavoite 400 € edelleen.
 
"poikia3"
Selleri, tuommoisen tilanteen ymmärtää varsin hyvin. Mulla oli lapsi kita- ja nielurisaleikkauksessa kesällä. Mulla itselläni meni sairaalapäivänä jo ylimääräistä rahaa, kun hain eväitä kaupasta istuakseni lapsen luona sairaalassa. Ja sitten lapselle ostettiin jäätelöä, vanukasta, mehuja ja jogurttia, sellaista joka mahdollisesti poika pystyisi syömään. Herra 15 v, eli ekan viikon melkein pelkällä mehulla ja välillä maistui jätskikin. Yli 2 viikkoa meni, että pystyi syömään normaalisti.

Helmikuun budjettiin tuo haasteita hiihtoloma, lomalla tottakai pitää saada vähän herkutellakin. Lisäksi helmikuussa on esikoisen synttärit. Poika täyttää 16 vuotta, kotona juhlimaan ei tulle kuin vanhempani. Mutta tarjottavaan menee toki ylimääräistä. Poika on viime vuodet viettänyt synttärinsä viemällä kaverinsa keilaamaan tai leffaan ja sen jälkeen syömään. Mutta tuota käyntiä en taida ruokabudjettiin laskea.

Meillä syötiin eilen jääkaapista vanhojen ruokien jämät, eli pizzaa ja makaronilaatikkoa, tänään syötiin spagettia ja nyt illalla syötiin karjalanpiirakoita (pakkasesta) ja munavoita. Huomenna lienee kanapatapäivä, ja kanapadasta syödään kahtena päivänä. Muut viikon ruuat lienevät pizza, makaronimössö tai makaronilaatikko, sekä kanapasta. Noilla sapuskoilla päästäänkin sitten jo lauantaille asti.

Mun helmikuun tavoitteeni on joka tapauksessa 400 euroa.

Olen pitkään sanonut, että ostan viikon ruuat n. 70 - 120 euron summalla. Ja että meillä menee kuussa ruokaan 4 - 600 euroa. Ja että sillä rahalla pystyy syömään ihan hyvää ja tervellistä ruokaa.

Jääkaapissa on koko ajan kasviksia ( nyt esim. tomaatti, kurkku, porkkana, paprika, peruna) ja hedelmiä (omena, banaani, hunajameloni, mandariini, mansikka).

Ja tiedän että meidän ruokamenoista nipistäisi helposti 20 euroa (tuossa on herkkuostokset ja mun limuni). Limuun menee viikossa 5 - 6 euroa (kun pantit vähennetty), kun lisäksi poistetaan jätskit, pullat, keksit, suolatikut ja vähennetään karkkeja - ollaan siellä liki 20:ssä eurossa. Mutta näihin meillä ei ole ollut tarvetta.
 
"poikia3"
Niin siitä alkoholista, musta saunasiiderit ja semmoinen viikottainen ruokakaupasta ostettava alkoholi kuuluu budjettiin. Jos esim. ostaisin saunasiiderin niin ruokabudjetista se menisi. Meillä alkoholia käytetään tosi vähän, mies ei lainkaan, mulla menee muutama siideri vuodessa. Ja esim. jouluksi ostin 2 pientä pulloa punaviiniä - toinen on edelleen hyllyssä juomatta. Joskus ystävien seurassa menee enemmän juomaa, mutta niitä en sitten budjettiin laske. Esim. viime vuonna olen kerran ollut ulkona ystäväporukassa siten, että olen nauttinut enemmän alkoholia ja myös maksanut juomani itse.
 
Selleri
Poikia3, meidän lapsella oli kans streptokokin aiheuttama nielurisatulehdus ja pelättiin kurkkupaisetta. Ei sitä sitten ollutkaan, joten ei tarvinnut leikata. Kolme päivää lastenosastolla kuitenkin vietettiin yötä päivää vuorotellen miehen kanssa. Nyt on kaapissa pillimehuja, jätskiä jne herkkuja, jotka saadaan poika syömään.

Nuo alkoholipitoiset juomat laskisin meidän tapauksessa budjettiin. Todella vähän ja harvoin niitä ostellaan, joten siinäpä menevät samaan syssyyn muiden ostosten kanssa. Yleensä vain ehkä saunasiiderit ja limsapullo ostettu saunapäivää varten, mutta tammikuussa ei ostettu edes sitä vähää.
 
NimimerkkiTavoitebudjettiKäytettyPerhekoko
Alkuperäinen300 / kk3452 + 1
Saana80 / vko529,012 + 2
Foodia300 / kk2362 + 2
Salla07400 / kk17,302 + 3
jassåå350 / kk369,922 + 2
mievaan300 / kk538,932 + 2
kahden mamma350 - 400 / kk10,502 + 2
Pikkuinen Jättiläinen400 / kk469,432 + 1
mielenkiintoista300 / kk384,662 + 2
MorbidMama300 / kk2522 + 3
Poppu300 / kk139,982 + 2
huhhu400 / kk2 + 2
Goddes Hera300 / kk202 + 2
fgvbvf120 / vko1332 + 4
Selleri300 / kk6002 + 3
meah300 / kk
Tuuli300 / kk104,681 + 1
heidip*200 / kk83,551 + 2
Ryysyrannan rinsessa300 / kk2 + 3
TULKINNANVARAINEN-200 / kk nykyisestä90,70
Blue600 / kk451,802 + 3
Mimeira500 / kk4002 + 2
poikia3100 / vko503,542 + 3
Unelmavaimo400 / kk487,972 + 1
pihistäjä-200 / kk nykyisestä1392 + 2
säästäjä?155,921 + 4
fsds600 / kk29,002 + 1
valdelsa350 / kk304,302 + 2
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Selleri, toivottavasti teillä voidaan jo paremmin :flower:.

Päivitin listan jo nyt, kun tuli sopiva rako. Voin vielä myöhemmin päivittää tämän viikon tilanteen. Perhekoossa ei ole nyt mainintaa lemmikeistä, pitäisikö olla?

Josko sitten pistetään pystyyn helmikuulle oma ketju. Mielestäni olisi kätevintä, että kaikki ilmoittautuisivat sinne ja kertoisivat omat tavoitteensa + perhekoonsa.

Riittäisikö, että ekana viestinä olisi seurantataulukko, johon päivittäisin kumulatiivisesti tilanteen (siis siinä näkyisi aina viimeisin tilanne), vai onko kivempi katsoa, miten tilanne on kehittynyt? Ja onko taulukkoon jotain lisätoiveita? Ihan kauheasti siihen ei voi lisätä sarakkeita, tila ei riitä, mutta jotain voisi vielä mahtua.
 
Unelmavaimo, mun mielestä tuo on hyvä noinkin. En tiedä mahtuuko enää, mutta voisi olla hauska jos näkyisi helmikuun taulukossa mitä meni tammikuussa? Toki jokainen sen oman loppusaldonsa varmaan muistaa vielä helmikuussakin mutta olisi kiva seurata miten muilla summat muuttuu tai pysyykö melko samana toisenakin kuukautena :)
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27953149:
Unelmavaimo, mun mielestä tuo on hyvä noinkin. En tiedä mahtuuko enää, mutta voisi olla hauska jos näkyisi helmikuun taulukossa mitä meni tammikuussa? Toki jokainen sen oman loppusaldonsa varmaan muistaa vielä helmikuussakin mutta olisi kiva seurata miten muilla summat muuttuu tai pysyykö melko samana toisenakin kuukautena :)
Helmikuu on lyhempi kuukausi, joten rahaa pitäisi mennä vähemmän. Mulla hyvä idea lisätä sarake. Mulla tammikuussa on joulukuun menoja ja myös helmikuun menoja, kun ostan sapuskat aina viikoksi kerrallaan.
 
mielenkiintoista
Toivottavasti Sellerin tykönä voidaan jo paremmin.

Huimia tuloksia tuolla listalla. Moni on hienosti alittanut budjettinsa! Jassåå, Foodia ja MorbidMama jäivät nyt ainakin mieleen. Peukut sinne!!! Varmasti siellä oli monia muitakin :eek:)
 
"Matilda"
Onkohan helmikuulle jatkajia? Itse voisin mielellään hypätä mukaan sillä perheen ruokakulut on valtavat ja ihan mielenkiintoista olisi katsoa millä summalla saa laitettua hyvää ja terveellistä ruokaa kun oikeasti miettii ruokalistaa ja karsii ne turhat herkut ja limut pois.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";27973642]MÄ en oikeasti usko että joku on ostanu 4 hengen perheelle ruoat 139 eurolla kuukaudeksi. Mitä ihmettä olette oikeasti syöneet?[/QUOTE]

Mä luulen, että tommosissa tapauksissa on jäänyt haaste kesken.

Ja minä olen ainakin jatkamassa helmikuussa, kauppapäivä on ensi lauantai, sitä ennen ei ole tarvetta ostoksille lähteä.
 

Yhteistyössä