Tammikuun budjettihaaste :)

  • Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
"mievaan"
Citymarketista:
valio kevytmaito 3l
sokeria 1kg
calvo tonnikalaa 6x80g
juissi mehua 3l
energiajuomaa 2tlk
appelsiinimehua 2l
mansikkajogurttia 1kg
Paula vanukas
coca-cola 15tlk paketti
fileesuikale 630g
muumi d-vitamiini
sikanautaa 3x250g
viilis 4prk
kinkkumakkaraa
paahtoleipä
metwursti
kolmen viljan leipä
kinkkusuikale
tomaatti
klementiini
banaaneja
spagettia
tomaattipyree
kivikylän lihapullia
omenoita
avolehtiö
kierrevihko

kaikenmaailman alennusten jlk hintaa tuli 67,88€uroa
 
"Aapee"
Huh, kyllä nopsaa lähenee toi mun arvioima budjetti.. Muutamana päivänä on NIIIIIN tehny mieli hakea kiinalaista tai käydä syömässä kunnon pihvi hyvässä pihviravintolassa!! Syö siinä sit kalakeittoa tyytyväisenä. :(

No, mutta. Onneksi voi noita "herkkuruokia" tehdä kotonakin. Tyydyttyy se ruoanhimo, mutta toki ei korvaa nautintoa ulkonasyömisestä. :p

Tuo kalakeitto riittää vielä yhdelle aterialle, sen jälkeen teen chili con carnea (pavut likoamassa), sitten on kyllä jo salaatin vuoro. En tiedä mitä siihen laitan, siihen pitää vielä ostaa kaikki ainekset. Ehkä tonnikalaa, tai tekiskö kanasalaatin..? Kasvisversiokin kelpaisi. Hmm..
 
Kiitos vinkeistä
hihhihih! Stressatkaa vaan vielä kuun loppuun asti niistä 0,17€ kauppakasseista niin saan nauraa :D. Aloitin tänään ketjun lukemisen ja tiesin pari sivua luettuani, että teidän säästöbudjettinne eivät tule kestämään. Mistäkö tiedän? Koska teidän ostoksenne ovat sellaisia, mitä minä tekisin parhaana tuhlailukuukautenani.

Eikä teidän tarvitse seurata tätä kuukautta loppuun, sillä voin heti kertoa teille, mihin ne teidän rahanne tuhlaantuvat:
TOP 3:
- lihat yli 7€ kilolta (leikkelet väkisinkin joten vois sanoa että 8€/kilolta)
- jogurtit (tuntuu olevan oikein buumi päällä näissä)
- kalliit leivät
- maito (paitsi leipomiseen menevä)
- Ruukkusalaatit (laske joskus, paljonko se on kiloina kun otat sen ruukun pois ja asetat ne pari lehdykkää vaa'alle)

Mutta eipä sillä väliä kun on varaa ostaa. Mukava, että voi elää noin, kun säästää ;D.

harvalla oli listalla seuraavia halpoja tuotteita:
- lanttu
- keräkaali
- ulkomaalainen tuiki tavallinen tomaatti, jonka nimen edessä ei lue minkään hedelmän nimeä

Ja by the way: kaapin kätköistä varastojen syöminen ei ole säästämistä (paitsi jos ruoka olisi menossa vanhaksi muutoin), vaan se on rahanmenon lykkäämistä tuonnemmaksi, sillä joudut kuitenkin seuraavassa kuussa ostamaan ne lasagnelevyt, pakastevihannekset ja täysmakaronit ja lihasäilykkeet takaisin. Tulos näistä on siis plus miinus nolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos vinkeistä;27885307:
Ja by the way: kaapin kätköistä varastojen syöminen ei ole säästämistä (paitsi jos ruoka olisi menossa vanhaksi muutoin), vaan se on rahanmenon lykkäämistä tuonnemmaksi, sillä joudut kuitenkin seuraavassa kuussa ostamaan ne lasagnelevyt, pakastevihannekset ja täysmakaronit ja lihasäilykkeet takaisin. Tulos näistä on siis plus miinus nolla.
Tämä on lähes jokaisella ollutkin tiedossa, ja siksi olemmekin päättäneet jatkaa haastetta vielä ainakin helmikuun ;) :flower:

Eilen tuli käytyä leipomossa.
4* 500g erisorttisia paahtoleipiä 1,00€
fazer täysjyväruispuikula 1,00€
dallaspitko 1,00€

Käytettävänä 116,45€

Kaappeja pitäisi jo täydentää, mutta meille iski eilen oksennustauti nuorimmalle niin ei juuri huvita tuonne kauppoihin suunnata. Lasten mummu tuo sitten tänään jaffaa ja sipsejä - tehdään sitten ruokaostoksia kun ruoka alkaa taas kunnolla maistumaan.
 
ksdn
Limpparit, mehut ym kauhean kalleita ja monet teistä niitä ostaa.Ymmärrän et ne maistuu mutta voiskos niitä vähentää? tietty noi lihatkin kauhean kalliita. Mä olen kans tehnyt itelleni tämmösen budjettihaasteen joka siis myös meni yli. Ihan vaan noiden herkkujen takia :( Suurensin hiukan budejttia ja jos ens kuussa sitten pysyis siinä tai jäis alle..
 
mielenkiintoista
Ihan kiva että tänne tulee kommentteja niiltäkin, jotka eivät osallistu haasteeseen! Itsekin olen laittanut merkille että monella on järkyt määrät (minun mittapuulla mitattuna siis) limppareita, mehuja ja energiajuomia. Mutta minusta on tarpeetonta käydä ketään kritisoimaan kunkin omista ostoksista. Jokaisella on omat heikkoutensa ja kulutustottumuksensa. Itse ostelin eilen namupuissin ja lisäksi pähkinä-rusina-karpalo sekoituiksen. Rahaa paloi 5,90 ihan hukkaan... (no okei, pähkinät nyt on ihan terveellisiä, mut ei mitenkään olis ollu välttämättömiä). Toisaalta haluan muodostaa itselleni sellaisen budjetin, johon mahtuu myös herkkuja silloin tällöin. Jos se ei ole mahdollista 300e budjetin rajoissa, niin sitten meidän perheen budjetti nousee suosiolla jatkossa esim. 350 euroon. Katsellaan.

Excel-taulukko rupeaa olemaan mielenkiintoista luettavaa. Ensimmäisellä viikolla lihaan,kalaan ym. meni 18,38e, toisella viikolla 18,51e. Vastaavat luvut maitotaloustuotteiden kohdalla 25,34e ja 26e. Juurekset 5,21e ja 5,22e. Listaa voisi jatkaa hyvin samaan tapaan muidenkin kohdalla. Aika vakio summat, saa nähdä miten tällä viikolla. Olen suorastaan hämmästynyt.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos vinkeistä;27885307:
hihhihih! Stressatkaa vaan vielä kuun loppuun asti niistä 0,17€ kauppakasseista niin saan nauraa :D. Aloitin tänään ketjun lukemisen ja tiesin pari sivua luettuani, että teidän säästöbudjettinne eivät tule kestämään. Mistäkö tiedän? Koska teidän ostoksenne ovat sellaisia, mitä minä tekisin parhaana tuhlailukuukautenani.

Eikä teidän tarvitse seurata tätä kuukautta loppuun, sillä voin heti kertoa teille, mihin ne teidän rahanne tuhlaantuvat:
TOP 3:
- lihat yli 7€ kilolta (leikkelet väkisinkin joten vois sanoa että 8€/kilolta)
- jogurtit (tuntuu olevan oikein buumi päällä näissä)
- kalliit leivät
- maito (paitsi leipomiseen menevä)
- Ruukkusalaatit (laske joskus, paljonko se on kiloina kun otat sen ruukun pois ja asetat ne pari lehdykkää vaa'alle)

Mutta eipä sillä väliä kun on varaa ostaa. Mukava, että voi elää noin, kun säästää ;D.

harvalla oli listalla seuraavia halpoja tuotteita:
- lanttu
- keräkaali
- ulkomaalainen tuiki tavallinen tomaatti, jonka nimen edessä ei lue minkään hedelmän nimeä

Ja by the way: kaapin kätköistä varastojen syöminen ei ole säästämistä (paitsi jos ruoka olisi menossa vanhaksi muutoin), vaan se on rahanmenon lykkäämistä tuonnemmaksi, sillä joudut kuitenkin seuraavassa kuussa ostamaan ne lasagnelevyt, pakastevihannekset ja täysmakaronit ja lihasäilykkeet takaisin. Tulos näistä on siis plus miinus nolla.
Jokaisen on tarkoitus saada säästöä omaan kulutukseensa, ei voittaa tätä nuukuuskisaa. Joten tiivistetään sanoma tähän lauseeseen: mukava on kun on varaa ostella noin, ja vähän mukavampaa on jos siitä onnistuu vähän nipistämään. :)
 
mielenkiintoista
Joo, piti kommentoida vielä tuohon ruukkusallattien ostoon... Itse pidän tärkeänä että vihreitä lehtisalaatteja kuuluu ruokavalioon. Minut on myös ehkä jossain määrin aivopesty niitä syömään. Jättäessäni lihan pois ruokavaliosta yläasteiässä, terveydenhoitaja muisti joka kerran muistuttaa siitä että vihreää salaattia ja ruisleipää pitää syödä, jotta saa rautaa. Sama toitotus kahta kauhempana jatkui neuvolassa kun rupesin odotin esikoista, jatkuen aina kuopuksen syntymään ja siitä eteenpäinkin. Arvatkaa vaan mitkä määrät vetelin salaattia ja ruisleipää viime talvena, kun hemppa oli kuopuksen syntymän jälkeen 65! :eek:D (Normaalisti huitelee minulla tuolla 140-160 välillä). Lisäksi salaatista saa mm. foolihappoa. Ja vaikka se onkin hinnoissaan näin talvella, kesällä sitä saa lähes ilmaiseksi kun ostaa pari pussia siemeniä ja iskee peltoon tai ruukkuun.
 
Blue
Joo, piti kommentoida vielä tuohon ruukkusallattien ostoon... Itse pidän tärkeänä että vihreitä lehtisalaatteja kuuluu ruokavalioon. Minut on myös ehkä jossain määrin aivopesty niitä syömään. Jättäessäni lihan pois ruokavaliosta yläasteiässä, terveydenhoitaja muisti joka kerran muistuttaa siitä että vihreää salaattia ja ruisleipää pitää syödä, jotta saa rautaa. Sama toitotus kahta kauhempana jatkui neuvolassa kun rupesin odotin esikoista, jatkuen aina kuopuksen syntymään ja siitä eteenpäinkin. Arvatkaa vaan mitkä määrät vetelin salaattia ja ruisleipää viime talvena, kun hemppa oli kuopuksen syntymän jälkeen 65! :eek:D (Normaalisti huitelee minulla tuolla 140-160 välillä). Lisäksi salaatista saa mm. foolihappoa. Ja vaikka se onkin hinnoissaan näin talvella, kesällä sitä saa lähes ilmaiseksi kun ostaa pari pussia siemeniä ja iskee peltoon tai ruukkuun.
Tossa salaattikritiikissä varmaan tarkoitettiin enemmän sitä että kun niitä erilaisia salaatteja saa ostettua muutenkin kuin ruukussa. Esim. kerällä olevalla jääsalaatilla on parempi kilohinta kuin ruukussa olevalla lehtisalaatilla.
 
"Aapee"
Hyvä, että ketju kiinnostaa muitakin! :) Itselläni (edelleen) on tarkoitus säästää edellisiin kuihin nähden. Tälläkin hetkellä tilanne on se, että ostoksia on tullut 100-150€ VÄHEMMÄN, kuin edelliskuissa tässä vaiheessa. Jos tota ei lasketa säästöksi, niin menkääs takas koulunpenkille! :)

P.s. Kituuttamaan en ala (edelleenkään), koska mun ei ole pakko. (Onneksi)
P.p.s. Olis kiva, jos ihmiset jaksais lukea noita muitakin sivuja, eikä vaan tyyliin viimestä. Vois vähän avautua tän ketjun kokonaistilanne ja idea. :p

Päivänjatkoja! <3
 
"poikia3"
Tossa salaattikritiikissä varmaan tarkoitettiin enemmän sitä että kun niitä erilaisia salaatteja saa ostettua muutenkin kuin ruukussa. Esim. kerällä olevalla jääsalaatilla on parempi kilohinta kuin ruukussa olevalla lehtisalaatilla.
Minä ainakin tiedän, että se jääsalaatti on halvempaa, mutta kun se ruukkusalaatti sattuu olemaan mielestäni paremman makuista.

Ei tule halvaksi ostaa sellaista ruokaa jota ei syö. Esim. minä en syö yhtään lanttua, en vain pidä siitä, sen ostaminen tulisi siis tosi kalliiksi.

Ja sitten se tomaattikomentti - ulkomainen tomaatti on toki halvempaa kuin kotimainen. Mutta itse teen ainakin selkeän valinnan siinä, että ostan kotimaista tomaattia ja kurkkua ihan tietoisesti. Uskoen, että esim. niitä myrkytetään vähemmän kuin ulkomailla. Toki ylipäätään kurkun ja tomaatin ostaminen talvella on ekologisesti ajatellen kestämätöntä. Mutta niin on moni muukin asia.

Ja lisäksi, minulle ainakin tavoitteena on tällä pysyä budjetissa, en missään vaiheessa tyhjennä kaappeja, vaan täytän niitä samaan aikaan, kun tuotteita niistä käytän. Esim. haluan, että kaapissa on aina avaamaton jauhopussi ja samoin avaamaton margariini, nämä leivontatarpeeksi. Ettei tule ylläreitä.

Tiedän toki, että voisin niistää ruokabudjetistamme vielä paljonkin, mutta se ei todellakaan ole tavoitteeni. Enkä itse ainakaan jaksaisi elää sillä tavalla pitkään. Joskus on ollut pakko ja silloin tilanne ryöstäytyy käsistä.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos vinkeistä;27885307:
hihhihih! Stressatkaa vaan vielä kuun loppuun asti niistä 0,17€ kauppakasseista niin saan nauraa :D. Aloitin tänään ketjun lukemisen ja tiesin pari sivua luettuani, että teidän säästöbudjettinne eivät tule kestämään. Mistäkö tiedän? Koska teidän ostoksenne ovat sellaisia, mitä minä tekisin parhaana tuhlailukuukautenani.
Tule vaan katsomaan kuun lopussa, itse olen pistänyt tavoitteeksi 100 euroa viikko. Ja kyllä tulee onnistumaan helposti.
 
Selleri
Itse olen maininnut tuon kaapintyhjennyksen kyllä liittyen meidän perheen toiseen projektiin, eli oikeasti kaappien tyhjentämiseen keittiöremontin alta. Pakko syödä pakastin tyhjäksi, koska muuten joudumme sieltä kaiken heittämään roskiin. Mielellään kuivaruokakaapitkin kolutaan mahdollisimman tyhjiksi, niin on vähemmän mitä säilytellä muualla rempan ajan. Tämä tavoite onkin toteutunut hyvin, vaikkakin pakastemarjoja riittää vielä varmaan viikoiksi.

Jokainen omalla tyylillään tässäkin haasteessa. Meillä on onnistuttu vähentämään herkkujen ja limsojen ostelua sekä einesten syöntiä. On leivottu paljon ja tehty muutenkin ruokaa aika pitkälti alusta loppuun saakka itse. En ole kuitenkaan valmis ihan täysin perheen tottumuksia muuttamaan pienen säästön vuoksi. Esim. jos perheessä kaikki tykkäävät syödä jugurtteja, niin sitten niitä ostetaan. Maustamatonta jugurttia+marjoja on käsittääkseni ihan terveellinen välipala/jälkkäri?? En oikeasti edes keksi millä sen korvaisin meidän perheessä...
 
mulla ei ole edes tarkoitus vetää tiukille tuota budjettia, se sisältää myös herkkuja jne. Tuo budjetti olis tarkoitus ottaa pysyväksi tavoitteksi, tarkoittaen, ettei enää tehdä heräteostoksia(joita on ollut todella paljon!). Voisin ruokkia perheen vaikka 150eurolla kuukaudessa, mutta meillä on budjetti 350e/kk ja sillä saan monipuolista ruokaa(+wc paperit ja vaipat jne.)

tarkoitus on myös vähentää ravintolassa syömistä, ollaan yleensä n. kerran viikossa syöty ravintolassa ja mun mielestä kerran kuukaudessa tai kerran kahdessa kuukaudessa olisi ok määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuluneen viikon ostokset:

Siwa:
Maito 1,39
Maito 0,93
Leikkele 1,69

Prisma:

Maito x2 1,13
Suolakurkku 2,59
Juusto 4,99
Karkkipussi 2,39
Sämpylä 1,59
Broilerin fileesuikale 2,89
Jauheliha x 2 2,20
Ruispuikulat x 2 1,39
Ranskanperunat 0,99
Pilttipurkki x2 1,39
Salaattijuusto 1,55
Becel 2,75

Nämä yhteensä 35,97, käytetty tässä kuussa 311,39e :O Jäljellä enää 88e, ei taida riittää.. kuitenkin melkein puolet kuusta vielä jäljellä. Laskin että ainakin viikoksi eteenpäin on varsinaiset ruuat varattu eli jäisi vielä 8 päivää loppukuulle, ei se nyt ihan mahdoton ole :D Toki pitää ostaa muutakin kuin pelkkä lämmin ateria, joten jännäksi menee!

Muoks. ruokia onkin 9 päivälle eteenpäin, joten 6 päivälle pitäisi ostaa vielä ruuat ja mitä nyt muuten menee maitoon, leipiin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuna tuli vieraita joten niille piti hakea herkkuja... Mies kävi kaupassa ja jotai 25€ meni (kuitin hukkas). Siihen saldo 122.
Mä kävin tänään euron päivillä ja muutenkin kaupassa, meni vielä 41. Ostin hedelmiä, hernekeittoa, saarioisen maksalaatikoita, kalapuikkoja, tonnikalaa, jugurtteja, jäätelöitä, maitoa, saunajuomatkin. Eli 163€ noin mennyt tähän mennessä. Noilla pitäis pärjätä kyllä niin että vasta perjantaina kauppaan. Osa ruoaksi nyt, osa kaapin täytteeksi.
Piti käydä tänään jo kaupassa viikonloppua varten. Synttärit (pienimuotoiset kaffittelut) viikonloppuna joten vähän sitä varten myös. 106,40 meni, joukossa vaippoja, gefilustabletteja, ruokaa viikonlopuksi (listalla lasagnea, makkaraa, kasvissosekeitoa). Mennyt yhteensä 269,40€. Jos tavoitteeseen pääsisi niin kahdeksi viikoksi (21-31.1) ois käytössä 130€.

Ja olen ostanut myös hieman varastoon, mm. Juustoa, tonnikalaa, jäätelöä, puurohiutaleet joita ei juuri nyt tarvittu. Tarkoitus yrittää syödä silti jotenki normaalisti/kohtuudella eikä totaalisesti kituuttaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27890018:
Jäljellä enää 88e, ei taida riittää.. kuitenkin melkein puolet kuusta vielä jäljellä. Laskin että ainakin viikoksi eteenpäin on varsinaiset ruuat varattu eli jäisi vielä 8 päivää loppukuulle, ei se nyt ihan mahdoton ole :D Toki pitää ostaa muutakin kuin pelkkä lämmin ateria, joten jännäksi menee!

Muoks. ruokia onkin 9 päivälle eteenpäin, joten 6 päivälle pitäisi ostaa vielä ruuat ja mitä nyt muuten menee maitoon, leipiin jne.
Sulla ois joku 14€ lopuille päiville, mulla 13. Ei muutakuin koetetaan pärjätä niillä! Haaste on haaste ;)
 
"Aapee"
K-citymarket:
Appelsiini 3,136kg 2,04€
Tomaattimurska 4*390g 1,90€ (lasagneen ja johonkin muuhun)
Pirkka micropopcorn *3 1,13€

Yht. 5,07€

Lidl:
Jäävuorisalaatti 476g 1,33€ (salaattiin, leivälle jne)
Terttutomaatti 1,272kg 1,90€ (salaattiin, leivälle jne)
Kurkku 464g 0,92€ (salaattiin, leivälle jne)
Paprika pun 344g 1,20€ (salaattiin ja lohipastaan)
Lohifilee 1,076kg 10,75€ (lohipastaan)
Kesäkurpitsa 256g 1,02€ (salaattiin, lasagneen)
Banaani 1,344kg 1,60€
Parsakaali 500g 0,99€ (keitettynä ruoan kanssa)
Kiviuunipizza speciale 3-pack 2,99€
Kiviuunipizza margherita 4-pack 2,99€
Vaniljapuikko 16kpl 2,99€
Pakastemaissi 1,19€ (ruokiin, salaattiin jne)
Puutarhan vih.sekoitus 1,89€ (ruokiin, keitettynä ruoan kanssa)
Herne-maissi-parikasek. *2 1,78€ (ruokiin, keitettynä ruoan kanssa)
Braatvursti 1kg 4,99€ (?)
Milbona rasvaton maito *6 4,26€
Kermaviili *2 0,78€ (herkutteluun)
Kreikkalainen jogurtti 2% 2,59€ (marjojen kanssa)
Juustokuutiot mausteöljyssä 1,99€ (salaattiin)
Vitasia sweet-chilikastike 1,99€ (wokkiin jne)
Vispikerma *2 1,90€ (lohipastaan)
Margariini 60% *2 1,58€
Crownfield maissimurot 1,29€
Kananmunat 1,55€ (keitettynä, salaattiin jne)
Ruispalat *2 1,78€
Serla nenäliina 1,95€
Softino vaippa 1,89€
Broilerin fileepihvi 4,49€ (wokkiin tai salaattiin)
Naudan jauheliha 1kg 5,99€ (lasagneen ja johonkin muuhun)

Yht. 72,56€

Nyt on pakastin ja jääkaappi aivan täynnä.
 
Hei kaikille! :)

No niin, meillä on mennyt kokonaisuudessaan tällä viikolla 25€ ruokakauppaan! Ostettu siis vain perunapussi, hiillosmakkaraa ja maitoa sekä lapsille litran jugurtit, miehelle töihin mehutiivistettä ja kahvipaketti.

Niin ja eilen hain vielä margariinin, kinkkuleikkelettä ja 400g jauhelihan.

Leivät leivottu.
Ruokaa pakastimesta ja kuivakaapeista.

Ja torstaipäivä menossa, huomenna on kauppapäivä viikonlopuksi. :)
 
"Saana"
Kävin ostamassa voikkarikakku tarpeet kummitytön synttäreitä varten. Meni huikeet 38€, olipas Prismassa kallista!!! Tarttee oikeasti mennä jo johonkin muuhun kauppaan. Tää oli tämmönen shokki herätys mulle. Lidlissä pitäis päästä käymään ilman lapsia, jotta vois tehdä rauhassa hintavertailua...

Millaisia ne Lidlin vaipat ovat, meillä pienempi käyttää Pamppersseja kun Liberot vuotaa joka kerta. Vanhemmalla lapsella on puolestaan Liberot, kun ei pepa kestä Pamppersia eikä Muumeja (ja mitähän muuta met ollaankaan kokeiltu...). Mut noi Pamppersit mitä myö ostellaan näytti olevan 21 sent/kpl, Liberot ostetaan mega säkissä, mutta nyt en muista niiden hintaa...

Mun tarvii kaivella kuitteja esille ja päivittää tuota meidän budjettia, nytkään en ennätä sitä tehdä kun pikkinen tuossa jo touhottaa siihen malliin, että hänet pitäis vissiin huomioida.
 
Älkääpä ihmetelkö ellei satukaan päivityksiä tulemaan enää täältä suunnilta! Me nimittäin saatiin asunto jota haettiin, ja muutetaan jo kahden viikon päästä eli taitaapi energiat kulua muualla kuin kuittien parissa ;) :wave:
 
Saana: Lidlin vaipat on mielestäni hyvälaatuisia ja esikoispojallahan niitä käytettiin muutama vuosi sitten. Kuopuksen herkkä iho vain ei kestänyt muuta kuin Liberoa, on muutenkin atoopikko ja reagoi tosi herkästi kaikkeen. Mutta kaikinpuolin meillä todella hyvät kokemukset niistä Lidlin vaipoista, ainahan se selviää kokeilemalla - kaikille ei onnistu kaikki :)
 

Yhteistyössä