Tammikuun budjettihaaste

Pitkästä aikaa haaste kauppalaskujen pienentämiselle :) Jokainen voi itse määrittää mikä on se budjetti millä tammikuussa lähtee liikkeelle.

Omaksi tavoitteeksi otan 450 e/kk (kolmelle henkilölle) eli sisältää kaiken mitä ruokakaupasta ostetaan (ruuat, pesuaineet jne.)
 
Mukana! :wave:

Omaksi tavoitteekseni voisin asettaa 400€/kk sisältäen kaiken. Meitä on 1+2, toisinaan (ei asuta vielä saman katon alla) myös mies sekä kissa.

Miten ajattelit Pikkuinen Jättiläinen toteuttaa budjetin? Itse mietin, että jos siirtäisi ko. summan huomenna toiselle käyttötilille ja sieltä maksaisi sitten kauppaostoksia. Jos tili jää plussalle kuun lopussa niin on se sitten eduksi seuraavassa kuussa.

Pitäisi muutenkin hieman budjetoida kuluja, kun osittaisella hoitovapaalla tuli jonkin verran osteltua laskuille ja nyt niitä pitäisi maksella pois :stick:
 
"zxc"
Mä lähden mukaan. Meitä on 2+2. Paljon lihaa on pakkasessa, joten hedelmille, vihanneksille ja maitotuotteilke on budjetoitu 200e/kk, muksut syö päiväkodissa ja mies töissä(ei oo tässä summassa mukana). ja tarkoitus on pitää ruokarahat omassa pussukkassa käteisenä, 50e/vko..
 
2+4 (tai oikeastaan 3)
Eli mukana! Taustatietoa sen verran, että ruokakuntaan kuuluu mun lisäksi fyysistä työtä tekevä ja hyvällä ruokahalulla siunattu mies, kaksi murkkuikäistä (poika ja tyttö ) sekä 6v (tyttö ), kaksi keskikokoa suurempaa ja yksi pieni koira sekä kissa. Haasteellinen tavoite selvitä 400e/kk. Tiedän, että se on mahdollista, vaikka kekseliäisyyttä ja viitseliäisyyttä vaatiikin. Mutta näillä mennään! Tsemppiä meille kaikille!!!
 
Heidip, juuri samalla tavalla aion toimia eli siirrän S-tilille ruokarahat, koska sieltä helppo seurata niiden käyttöä kun muuhun ei sitä tiliä käytetä.

Ajattelin kokeilla myös ruokalistan tekoa sunnuntaisin niin tulisi vähän paremmin suunniteltua mitä syö ja mitä tarvitsee ostaa. Mietin taas (muistan pohtineeni tätä joskus ennenkin :D ) että löytyyköhän jostain netin syövereistä valmiita ruokalistoja, joista saisi ideoita itsellekin?

Tuosta muusta budjetoinnista vielä.. Pidin koko viime vuoden excel-taulukkoa laskuista ja suosittelen sitä muillekin :D Näkee oikeasti sen mitä laskuihin menee ja paljonko niihin pitää varata ja mihin ne rahat oikesti menee (voisiko jotain jättää pois, esim. lehtitilaukset).
 
"Inari"
Mukaan voisin tulla. Meitä on 2+2, toinen lapsista vielä vaipoissa päivin öin ja toinen öin, hoidossa ovat 10 pv/kk, joten suurimmaksi osaksi syödään kotona 2 lämmintä ruokaa, aamu-, ilta- ja välipalat. Työpäivinä miehen kanssa otetaan 90 eväät kottoota. Pakkasessa on marjoja, mutta oikeastaan suurempia varastoja ei juurikaan ole. Budjetiksi laitan 600€, joka siis sisältää kaiken marketista ostettavan, kuten noi vaipat.

Tarvii taas ruveta suunnittelemaan ruokia viikoksi etiäpäin.
 
Mä ajattelin ihan perinteisesti kirjata kaikki ruutuvihkoon :LOL: Suurin osa noista laskuista on ns. kertaluontoisia, esimerkiksi eilen tilasin itselleni uuden sängyn |O Vanhasta on jouset jo aivan menneet ja muutenkin liian iso nykyiseen tilaan :saint: Tekosyitä :D

Hellapoliisin ruokalistoja
6 viikon ruokalista
Viikon ruokalista alle 50 eurolla
Pienen budjetin ruokaviikko
Ruokamenot kuriin

^ Tuossa pikaisella googletuksella ruokalistoja ja vastaavia keskusteluja kuin mitä tämä ketju on. Toivottavasti jokaiselle löytyy jotakin :)

Tänään kävi muuten pieni tuuri Lidlissä, kun pikaisesti vain kävin hakemassa maitoa. Punajuuret oli myynnissä 0,09€/kg. Ostin samantien 5kg ja esivalmistelen niitä huomenna :heart:
 
Viimeksi muokattu:
laaman nöyhtä
Mukana. Täällä 2 aik ja yksi 13-vee jättisyömäri :). Budjettina 10€/päivä. Viime vuonna onnistui vallan hyvin tällä suunnitelulla ja pysyttiin budjetissa!! Teen siis viikoksi ruokalistan (ruoka&iltapala), käyn kerran viikossa isoissa kaupoissa (maitoa&leipää lähikaupasta tarpeen mukaan). Haen tarjoustavarat cittarista ja lildlistä ja loput prismasta, onneks ne ovat kaikki bussimatkan päässä ja vierekkäin. Listaa tehdessä lasken suunntitaisen laskun samalla ja maksan aina kortilla.
Googleta kylän kattaus, siinä on koulujen ja päiväkotien ruokalistat. Saa hyvää osviittaa halvoista ja hyvistä ruoista :)
 
Mukana. :)

2(molemmat syövät kaikki ruoat kotiruoista, miehellä siis eväät töihin)+3(koululaista, yksi ruoka siis koulussa kaikilla)+4(päiväkoti-ikäistä päivisin jotka syövät kolme ateriaa).

Budjetti 550e/kk. Lähiruoka ja mahdollisimman puhdas ruoka tuovat haastetta lisää budjettiin. En siis ota hirveää stressiä jos budjetti ei pidäkään täysin, mutta yritän siis. :)
 
laaman nöyhtä
Noiden leipomoiden omamyymälät on kyllä ihania mutta aika harvoin tekee mitään superlöytöjä, ainakaan Jyväskylässä. Mutta löytöjä tekee Valion myymälästä (usein 1 litran jogut 0,50€ prk) ja siinä lähellä erittäin edullinen ja hyvä lihatukku!! Tälläisiä vinkkejä täältäpäin...
 
"Jatta"
Mukana!
Taloudessa 2 aikuista sekä 3v ja 4v tytöt. Tytöt 12pv kuussa päiväkodissa, syövät siellä lounaan, mies syö työpäivän aikana lounaan(niitä en laske budjettiin, koska hänellä on sitä varten omat tavoitteensa). Muut ruuat syödään kotona eli aamu- väli- ja iltapalat sekä 2 lämmintä ruokaa.
Meillä on eletty pienillä tuloilla jo 7 vuotta eli koko aikuisikämme eli tämä on tuttua hommaa. Ruuat mietitään aina etukäteen ja käyn kaupassa kerran viikossa tarkan listan mukaan ja vain maitoa haetaan tarpeen mukaan lisää.
Normaali kk budjetti on ollut 500€, mutta haasteen vuoksi mennään ainakin tammikuu 400€:lla.
 
Minä kanssa! 2+2, tavoite 400€. Kerran kaksi kuussa käydään ulkona syömässä, sitä en laske tähän. Mutta kaikki kotiin liittyvä kuuluu tuohon. Toinen lapsi syö koulussa + iltiksessä ja toinen lapsi 4 pv viikossa hoidossa kaiken mitä niihin ruokiin kuuluu. Mies syöm töissä. Itsellä kuuluu kaikki syömiset tuohon.

Itse ajattelin niin että satanen /viiko on riitettävä.
 
2+4(tai oikeastaan 3)
Vähänkö alkaa hyvin mun säästöbudjetti, kun autoon on pakko ostaa satasen osa ja se raha on suoraan ruokabudjetista pois ja kun eli puoleen kuuhun on pärjättävä tosi vähällä rahalla. Leipoa pitää ja tehdä jotain riittosaa edullista ruokaa. Siis siinä mielessä ruokaan ei jää varmaan sitä satastakaan/viikko että auto on pakko korjata että pääsee töihin. Mulla on töissä ilmanen ruokailu eikä miehen liion tarvii työpaikan ruokailuista maksaa eli jossain mekin päästään halvalla.

Vaikka muuten musta on kauheen epäreilua kun täällä syrjäseudulla ei oo isoja marketteja, ruoka on kallista, auto on pakko olla, bensa on kallista jne. Mutta valinnoistahan tässä on loppujen lopuksi kysymys. Eli eipä narista.

Ei kauppareissuja tälle vuodelle vielä :D
 
kahden koululaisen äiti
Laittakaas tänne sitte vähän ruokalistoja että mitä ootte tehny ruokaa sillä 400:lla? Meillä perhekoko 2+2, kaikki ateriat syö aikuiset kotona, lapset päivällä koulussa. Mies karppaa joten lihaa ja vihanneksia, kananmunia kuluu aika tavalla.

Mulla on tavoitteena vuodelle 2015 saada puolet nettopalkasta joka kuukausi säästöön joten myös ruokakuluista pitäisi saada säästettyä jotta tuohon tavoitteseen päästään.
 
"Inari"
Itse ajattelin jättää leivän syönnin muutenkin vähemmälle ja pyrkiä leipomaan kotipäivinä lasten kanssa leipää, saahaan samalla jottain tekemistä. Mulla alkoi tänään samalla herkuton hetki, jota ois tarkoitus tuonne maaliskuulle kärvistellä, että siinäkin säästetään :)
 
2+4 (tai oikeastaan 3)
Meillä jää kans kaikki hyväskät kauppaan. No sen verran voin joustaa, että kun leivon, teen samalla lapsille pullaa. 5kg vehnäjauhoja riittää yllättävän moneen leivontaan.

Koululaisten äidille voin nyt jo kertoa (vaikka en oo kaupassa vielä käynykään), että meidän ens viikon ruokalistalla on ainakin hernekeittoa, makaroonilaatikkoa, perunoita kera kastikkeen jonka sortti määräytyy sen mukaan, mitä kaupassa on tarjouksessa. Myös palapaisti on listalla, meillä mies metsästää eli riistalihaa löytyy pakkasesta. Lisäksi meinaan keittää loput marjat mehuksi, niin ei tarvii tiivistettä ostaa.
 
Meilläkin alkuvuotta voi sekoittaa varastot - siis kaapeissa ja pakkasessa o. Ruokaa. Ikävä kyllä siitä aina kerran vuoteen siivotessakin osa menee roskiin eli niidenkin tyhjäys on järkevää. Eilen syötiin nyyttäri periaatteella ja meni "varastoista", tänään myös pakkasesta pyttipannua, 1,39€ 1kg ja pari kananmunaa, illalla lämpöisiävoileipiä. Huomenna syödään ulkona päivällä ja illalla on nakkipataa - siitäkin vermeet löytyy kaapista. Lauantaina sit kauppaan....
 
Uskallankohan osallistua tähän haasteeseen näin yhden hengen taloutena... :saint:

Muutto uuteen kotiin edessä tammikuun lopussa, joten haluan tämän kuun katsoa tarkkaan ruokaostosteni tarpeellisuutta, ettei ylimääräisiä tarvitsisi roudaa uuteen kotiin. Olen yleensä selvinnyt 100€:lla kuukauden ruokaostoksista, nyt ajattelin yrittää sitäkin halvemmalla päästä, terveellisyydestä tinkimättä!
 
2+4 (tai oikeastaan 3)
Tänne vaan joukkoon..Myös yhden hengen taloudet on tervetulleita! Se asettaakin ihan omat haasteensa, kun kaikki big packit ja family packit on aina suhteessa edullisempia. Toki menekki on vähän eri luokkaa kun esim. meillä kun kasvavat lapset tuntuu syövän loputtomiin.
Nyt kaurapuuron keittoon! Puurot on muuten hyvä ja edullinen ratkasu vatsan täytteeksi ja löytyy vaihtoehtoja!
 
Spencer Hastings
Voisin osallistua. Mulla on muutenkin aika pienet menot, mutta aina voi tarkkailla kulutustaan vielä paremmin. Voisin ottaa kuukauden budjetiksi asumiskustannusten ja kiinteiden laskujen (vakuutus, sähkö, puhelin) jälkeen hmm.. 300e sisältäen kaiken ruoasta vaatteisiin ja huvitteluihin. Vai meniskö jopa 250? 250-300 sanotaan. En oo hetkeen seurannut rahankäyttöä niin tarkkaan.

Bussikortti pitää ladata tänään ja huomenna suuntaan kirppistelemään, ensimmäinen tilanne olla ostamatta yhtään mitään turhaa.
Pitää muistaa kerätä kuitit talteen. Myös ne käteisnostokuitit.

Asun siis yksin, mies on 3-4 päivää viikosta kuluttamassa myös. Ainoastaan ruokaa maksetaan noilta päiviltä puoliksi yhteiseltä tililtä. Aina kun siirrän sinne rahaa niin se on tietty poia budjetista. Onneksi teen itse suurimman osan ruokaostoksista niin en usko et tulee ongelmia niidenkään kontrolloimisessa :D
 
"zxc"
Eka kauppareissu takana, 24emeni. Ostettu kananmunia glögiä ja hamstrattu rahkaa kun oli halvalla. Jäljellä ensiviikon su:hin asti 26e ja tarvetta oikesdtaan vain vohanneksille ja hedelmille.
 
huuuh
En säästä ruuassa. Jo pelkkään luomupiirin tilauksee menee liki 100 euroa. Mieluummin kuljen vähän retkuisissa vaatteissa ja jätän parturin väliin kuin alan miettiä, että riittäisikö kymppi päivässä ruokaan...
 

Yhteistyössä